نوشته شده توسط : newmiiind

 

بغل کردن نوزاد یکی از رفتارهایی است که در فرایند رشد کودک تاثیر بسزایی دارد. طبیعی است که والدین در مورد آن اطلاعات کافی نداشته باشند؛ یا در هنگام در آغوش کشیدن نوزاد خود، نگران باشند. اما این کار روش های زیادی دارد که نه تنها به کودکی آسیبی وارد نمی‌شود؛ بلکه به او حس آرامش و امنیت هم منتقل می‌گردد. نحوه بغل کردن کودک، بسیار اهمیت دارد و افراد باید نکاتی را در این مورد رعایت کنند. به طور کلی لمس کردن کودک، بخش مهمی از رابطه با اوست و در فرزندپروری نیز موثر خواهد بود. نگرانی بسیاری از والدین از عادت کردن فرزندشان به این وضعیت است. اما در این مقاله به بررسی این مورد و نحوه درآغوش گرفتن نوزاد نیز خواهیم پرداخت. 

منبع: بغل کردن نوزاد | فواید بغل کردن نوزاد چیست؟

بغل کردن نوزاد

نوزادان بعد از تولد به محبت  مراقبت والدین خود نیاز دارند. بغل کردن نوزاد یکی از راه های محافظت از اوست که تاثیرات جسمانی و روانی زیادی برای کودک به همراه خواهد داشت. نوزادان نیز مانند بزرگسالان نیازهای روحی و روانی دارند که در آغوش گرفتن و حتی ارتباط چشمی با آنها و صدا کردن اسم شان در تربیت آنها موثر خواهد بود. البته نباید در اینکار افراط کرد و در هر وضعیتی او را در آغوش گرفت. این کار هم برای والدین و هم برای خود کودک دشوار خواهد بود.

نحوه بغل کردن نوزاد

فراموش نکنید که قبل از بغل کردن نوزاد حتما نکاتی را رعایت کنید تا به سلامت جسمانی کودک آسیبی نرسد. سعی کنید با دست های تمیز نوزاد را در آغوش بگیرید؛ چراکه سیستم ایمنی بدن نوزاد ضعیف است و توانایی مقابله با بسیاری از بیماری ها راندارد. از طرف دیگر هنگام بلند کردن نوزاد به موقعیت قرار گیری سر و گردن او بسیار توجه داشه باشید. سنگین ترین عضو بدن نوزاد سر اوست و او هیچ کنترلی بر عضلات گردنش ندارد. به همین دلیل باید مراقب این نواحی بود. خود نیز در هنگام بغل کردن کودک، در حالت راحتی بنشینید یا بایستید؛ چرا که وضعیت قرارگیری بدن شما در راحتی نوزاد موثر خواهد بود. تماس سینه به سینه، حالت گهواره ای، خوابیدن روی شانه، حالت دمر روی بازو و رو به بیرون، از حالت های مختلف در آغوش گرفتن نوزاد هستند.

تاثیرات بغل کردن نوزاد

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ بغل کردن نوزاد تاثیرات زیادی بر سلامتی او خواهد داشت. به طور کلی تا قبل از 2 سالگی بغل کردن نوزاد، امری ضروری است. چرا که برای موقعیت های مختلفی مثل شیردادن، شست و شو، خواباندن و… فرد باید در آغوش خانواده باشد. اما بعد از این سن هم باز کودک به تماس فیزیکی با والدین خود نیازدارد. برخی از تاثیرات در آغوش گرفتن برای کودکان به شرح زیر خواهد بود.

????سلامت جسمانی

بغل کردن نوزاد باعث ترشح هرمون اکسی توسین در بدن او و مادر می‌شود؛ که نه تنها از بروز افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی نیز می‌شود. اکسی توسین آزاد شده، ترشح هورمون های رشد را نیز تقویت کرده و باعث تسریع فرایند رشد می‌شود. نوزادانی که مورد محبت و توجه قرار نمی‌گیرند؛ دچار دلبستگی ناایمن خواهند شد و استرس زیادی را تجربه می‌کنند. هورمون کورتیزول که در هنگام استرس ترشح می‌شود؛ سیستم ایمنی بدن را به شدن تضعیف می‌کند. اما بغل کردن این عوارض را جبران کرده و باعث بهبود سلامت جسمانی نوزاد خواهد شد.

????وضعیت روانی و عاطفی

تاثیر بغل کردن به قدر مهم است که وقتی کودک به دنیا می‌آید؛ در همان لحظات اولیه، او را بر سینه مادر گذاشته، تا با مادر تماس فیزیکی برقرار کند. اینکار حس اعتماد و تعلق خاطر را در نوزاد افزایش می‌دهد و در آینده تاثیرات زیادی بر سلامت روانی فرد خواهد داشت. حس امنیت و حمایت شدن ناشی از بغل کردن نوزاد، او را از ابتلا به بسیاری از بیماری های روان مصون خواهد کرد.  

????تقویت هوش نوزادان

تقویت ضریب هوشی و هوش هیجانی از همان زمان تولد با تقویت گیرنده های مختلف و محرک های محیطی، امکانپذیر است. از بین حواس پنجگانه ما، لامسه اولین حسی است که رشد می‌کند. با بغل کرد نوزاد و لمس پوست کودکان، این حواس تقویت شده و در هوشیاری آنها تاثیربسزایی خواهد داشت. تحقیقات حاکی از آنند که کودکانی که بیشتر در آغوش گرفته می‌شوند؛ رشد سریع تری خواهند داشت و همچنین میزان هوش آنها نیز بالاتر است. 

بغل کردن نوزاد | عادت خوب یا بد؟

بسیاری از والدین حین بغل کردن نوزاد، نگران عادت کردن او به این وضعیت و بروز ناآرامی در موقعیت های دیگر هستند. اما آیا اینکه نوزادان به درآغوش ماندن عادت کنند؛ خوب است یا بد؟ نوزادان برای نیازهایی مثل غذا خوردن یا خوابین، نیاز به آغوش دارند. اما اگر عادت آنها تبدیل به یک بحران شود و در زندگی روزمره والدین مشکل ایجاد کند؛ یک عادت مخرب خواهد بود. برخی از نوزادان به قدری به بغل والدین خود عادت می‌کنند؛ که در موقعیت های دیگر دچار اضطراب بی قراری شده و آرام نمی‌گیرند. در این زمان والدین باید عادت های دیگری را جایگزین بغل کردن نوزاد کنند.

????اینکار نباید با خشونت و سردی همراه باشد؛ چراکه به روحیه کودک آسیب بزرگی خواهد زد.

????والدین قبل از چهارماهگی برای خواباندن نوزاد باید او را در آغوش گرفته و بعد از به خواب رفتن او را در تخت خواب بگذارند.

????اما بعد از 6 ماهگی نوزاد باید قادر به خوابیدن بدون حضور در آغوش والدین شود. حتی اگر در نیمه شب شروع به بی قراری کرد؛ والدین باید بدون در آغوش گرفتن، او را آرام کنند.

????روش هایی مثل پخش موسیقی های آرام بخش، حمام کردن، خواندن کتاب و… به خواب عمیق تر او کمک می‌کنند و مانع از بیدار شدن و بغل کردن نوزاد می‌شوند.

????در محیط های شلوغ و با حضور افرادی که کودک نمی‌شناسد؛ او نیاز بیشتری به آغوش والدین خود دارد تا احساس ناامنی و غریبگی نکند.

????در هنگام بغل کردن نوزاد، او بوی مادر را استشمام کرده و حس بهتری دریاف خواهد کرد. از طرفی دیگر در ماه های اولیه، او هنوز به محیط کار از رحم عادت نکرده و با در آغوش کشیده شدن، همان حس را تجربه خواهد کرد.

سخن پایانی

بغل کردن نوزاد، یکی از نیازهای اساسی او مخصوصا در روزهای آغازین است. بسیار مهم است که والدین به شکل صحیح و به موقع  به این خواسته پاسخ دهند. این رفتار در آینده کودک تاثیر زیادی خواهد داشت. همچنین همانطور که در متن هم به آنها اشاره کردیم؛ نکاتی نیز باید در این مورد رعایت شوند. بغل کردن یکی از راه های ابراز عشق و محبت نیز هست که نوزاد آن را متوجه می‌شود. او برای رفع خواسته های او به شما وابسته است و طبیعی  است که حساس و آسیب پذیر باشد. پس با در آغوش کشیدن، به او حس اطمینان داده و حتی در این زمینه می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بغل کردن نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

نحوه صحیح بغل کردن نوزاد چگونه است؟

افراد باید نکاتی را در مورد بغل کردن نوزاد رعایت کنند. سنگین ترین عضو بدن کودک، هنگام تولد سر اوست و همچنین او، هیچ کنترلی بر عضلات گردنش ندارد. به همین دلیل باید در هنگام بلند کردن و درآغوش گرفتن او حتما مراقب این نواحی بود.

منبع: بغل کردن نوزاد | فواید بغل کردن نوزاد چیست؟



:: برچسب‌ها: بغل کردن نوزاد | فواید بغل کردن نوزاد چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اختلافات خانوادگی در هر خانه ای رخ می‌دهند و دلایل مختلفی دارند. در یک خانواده که با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ افراد با علایق و نظرهای مختلفی وجود دارند. پس بروز اختلافات طبیعی است. اما نباید اجازه داد این چالش ها طولانی شده و اعضای خانواده به این گونه رفتار ها عادت کنند. اعضای خانواده باید به نظرات یکدیگر احترام گذاشته و گوناگونی را بپذیرند. اعضای خانواده با مشکلات پیش آمده، با روش های گوناگونی رفتار می‌کنند. آنچه اهمیت دارد؛ شناسایی علت اختلاف و جلوگیری از آن است. در این مقاله به بررسی انواع اختلافات خانوادگی، دلایل و راهکارهای متناسب با آن خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاور خانواده کلیک کنید.

منبع: اختلافات خانوادگی | راه حل برای پیشگیری از اختلاف های خانوادگی

اختلافات خانوادگی

طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر اختلافات خانوادگی به دلیل عدم شناخت کافی اعضا از یکدیگر رخ می‌دهد. اعضای خانواده باید از علایق و حتی مشکلات یکدیگر باخبر بوده تا در صورت نیاز به یکدیگر کمک کنند. مشکلات در همه خانواده ها به وجود می‌آید ولی نکته مهم نحوه برخورد با آن است. همچنین برخورداری افراد خانواده از برخی ویژگی های اخلاقی نیز ضروری است. گذشت، ایثار، بخشش، توانایی حل مسئله و… برخی از این صفات هستند. برای اطلاع از ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

انواع اختلافات خانوادگی

اختلافات خانوادگی فقط محدود به اعضای درجه یک نمی‌شود. مشکلات درون خانواده، انواع مختلفی دارد. مشکلات والدین با یکدیگر، فرزندان، والدین با فرزندان و بروز چالش هایی میان کل اعضای خانواده با اقوام دیگر، از اشکال مختلف اختلاف خانوادگی هستند. در این قسمت به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

????بروز اختلاف میان والدین

یکی از شایع ترین انواع اختلافات خانوادگی، بروز مشکلاتی میان والدین است. والدین معمولا به دلایل مختلفی مثل اعتیاد، مشکلات مالی، تغییر ناگهانی رفتار، خیانت و… با یکدیگر دچار تعارضاتی می‌شوند. این اختلاف گاهی به طلاق منجر می‌شود و در موارد دیگر به صلح می‌رسند. در این شرایط فرزندان ضربه روحی بزرگی می‌خورند و در آینده آنان نیز موثر خواهد بود. والدین باید مشکلات خود را قبل از فرزندآوری یا به صورت پنهان حل کنند.

????مشکلات بین فرزندان

وقتی خانواده بیشتر از یک فرزند داشته باشد؛ قطعا در مسائلی فرزندان با یکدیگر به مشکل خواهند خورد. مخصوصا اگر اختلاف سنی آنها زیاد بوده یا حس رقابت بین آنها زیاد باشد. در برخی موارد والدین باعث بروز این نوع از اختلافات خانوادگی میان فرزندانشان می‌شوند. البته معمولا با گذشت زمان و بالارفتن سن بچه ها، اختلاف نظر میان آنها کمتر می‌شود.

????والدین با فرزندان | اختلافات خانوادگی

قطعا اختلاف نسل و روش های تربیتی متفاوت، افراد را دچار مشکلاتی خواهد کرد. امروزه بسیاری از فرزندان به دلایل مختلفی با والدین خود دچار چالش هایی می‌شوند. قطعا والدین بهترین را برای فرزندان خود می‌خواهند؛ اما فرزندان نیز نظر متفاوتی داشته ومی‌خواهند همه چیز را تجربه کنند. این موضوع گاهی به ضرر فرزندان تمام می‌شود و آنها را دچار دردسر می‌کند. اما به هرحال باید با فرزندان مدارا کرده و از بروز اختلافات خانوادگی نیز جلوگیری کرد. برای آشنایی با ویژگی های والدین سخت گیر کلیک کنید.

????اختلافات خانوادگی با اقوام

گاهی اعضای یک خانواده با خانواده ای دیگر دچار اختلاف می‌شوند. این یکی دیگر از انواع اختلافات خانوادگی محسوب می‌شود. شاید شما هم این جمله را شنیده باشید که اعضای این دو خانواده سالهاست با یکدیگر قطع ارتباط کرده اند و رفت و آمد نمی‎‌کنند. در بیشتر موارد این مشکلات به دلایل بسیار کوچک و بی اهمیت رخ می‌دهند. به همین دلیل خانواده ها باید کدورت را کنار گذاشته و دوباره باهم ارتباط بگیرند.

دلایل اختلافات خانوادگی

اعضای خانواده ها به دلایل مختلفی با یکدیگر دچار اختلاف می‌شوند. البته این اختلافات خانوادگی با توجه به دلایل آنها، شدت های متفاوتی خواهند داشت. گاهی برخی مسائل دو برادر را برای همیشه از جدا می‌کند. در واقع هیچ موضوعی ارزش اینکار را ندارد؛ اما بعضی شرایط حساسیت بیشتری دارند. برخی از دلایل بروز اختلافات خانوادگی، شامل موارد زیر می‌شود.

????مشکلات عاطفی

????اختلاف در نحوه فرزند پروری

????عدم ارتباط موثر

????مشکلات مالی و اقتصادی

????اعتیاد و خیانت. برای راه های بخشش خیانت کلیک کنید.

????بهانه تراشی و حساسیت

????عدم تعادل بین زندگی شخصی و کاری

????دخالت های اطرافیان

????اختلال های روانی

برای رفع اختلافات خانوادگی باید چه کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا دلیل بروز اختلافات خانوادگی را شناسایی کرد. در بیشتر موارد افراد فقط به دنبال یک مقصر هستند و نقش خود را در مشکل به وجود آمده، در نظر نمی‌گیرند. در قدم اول همه اعضای خانواده باید با یکدیگر همکاری داشته و با یکدیگر در این مسیر تلاش کنند. برای رفع اختلافات خانوادگی از راهکارهای زیر استفاده کنید.

????گفت و گو با یکدیگر

گفت و گوی موثر و جویا شدن دلایل مختلف، یکی از موثر ترین راهکارها برای حل اختلافات خانوادگی است. بعضی از افراد اصول ارتباط موثر نمی‌دانند و تمام مکالمات آنها به دعوا ختم می‌شود. اما باید همه اعضای خانواده در این گفت و گو شرکت کرده و نظر خود را بیان کنند. لحن آرام و دوستانه و گوش کردن به تمامی نظرات، لازمه یک ارتباط خوب است. اگر مشکل پیش آمده میان فرزندان است؛ والدین می‌توانند آنها را راهنمایی کنند اما باید از نصیحت کردن بپرهیزند.

????حل اختلافات خانوادگی با روش راه حل محور

سعی کنید در مورد اختلافات خانوادگی، راه حل محور باشید و نه مشکل محور. برخی از افراد در موقعیت پیش آمده، تمام تمرکز خود را معطوف به اتفاقات اخیرو اصل مشکل کرده و آن را مدام مرور می‌کنند. به جای اینکار افراد باید به دنبال راه حل بوده و در مورد روش های عملی بیاندیشند. در این زمینه باید منطقی فکر کرده و تمام راه های ممکن را در نظر داشته باشند. اعضا باید خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش در مورد مشکل پیش آمده، تفکر کنند. با این کار راه حل های بهتری را پیدا می‌کنند.

????کمک گرفتن از مشاور خانواده

اگر با امتحان کردن تمام روش های بالا موفق به حل اختلافات خانوادگی نشدید؛ به مشاور خانواده مراجعه کرده و مشکل خود را با او درمیان بگذارید. مشاور خانواده به حرف های تمام اعضای خانواده گوش کرده و با در نظر گرفتن اصل مشکل، بهترین راهکار را پیشنهاد خواهد داد. همچنین احتمالا تمریناتی را به تمام اعضا خواهد داد تا با کمک آنها ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند. در برخی موارد نیازی به مراجعه تمام اعضای خانواده به مشاور وجود ندارد. بلکه با درمان یک نفر، تمام مشکلات از بین خواهند رفت.

سخن پایانی

همه خانواده ها در برهه ای از زمان مشکلات مختلفی را پشت سر می‌گذارند. احتمالا مشکلات خانوادگی در این زمان تشدید می‌شوند. اما با تدبیر اعضای خانواده و همدلی آنها با یکدیگر می‌توان آنها را حل کرد. سعی کنید مشکلات خانوادگی را حل کرده و آنها را نیمه کاره رها نکنید. بسیاری از چالش ها موقت هستند و نباید در مورد آنها نگران بود. در این زمینه حتما از یک روانشناس کمک گرفته و راهکارهای لازم را بیاموزید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلافات خانوادگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

انواع اختلافات خانوادگی کدام اند؟

اختلافات خانوادگی به دلایل و اشکال مختلفی رخ می‌دهند.برای مثال شاید اختلاف میان والدین، فرزندان، والدین با فرزندان و یا اعضای دو خانواده مختلف باشد.

برای حل اختلافات خانوادگی باید چه کرد؟

برای حل اختلافات خانوادگی با یکدیگر گفت و گوی موثر داشته باشید؛ از روش های راه حل محور استفاده کرده و به مشاور خانواده مراجعه کنید.

منبع: اختلافات خانوادگی | راه حل برای پیشگیری از اختلاف های خانوادگی



:: برچسب‌ها: اختلافات خانوادگی | راه حل برای پیشگیری از اختلاف های خانوادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک اعتیاد به حشیش تقریبا مشابه با ترک مواد مخدرهای دیگر است. امروزه اعتیاد یکی از مشکلات جوامع محسوب می‌شود که با آن به گونه های مختلفی رفتارمی‌شود. اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان، پدیده ای دیگری است که افراد باید از خطرات آن مطلع بوده و برای آن اقداماتی را انجام دهند. مصرف حشیش میان این گروه سنی بیشتر است. به همین دلیل خانواده ها باید نشانه ها را بشناسند و از اعتیاد فرزندشان جلوگیری کنند.

معمولا تصور می‌شود حشیش اعتیاد آور نیست و همین موضوع باعث وابستگی افراد زیادی شده است. حشیش با نام های دیگری مثل ماریجوانا، گرس، علف، گل و بنگ شناخته می‌شود؛ رنگ آن تقریبا قهوه ای است و بسیار نرم و حالت پذیر است. در این مقاله به بررسی عوارض و روشهای ترک این ماده خواهیم پرداخت.

منبع: ترک اعتیاد به حشیش در خانه | بهترین روش ترک حشیش

ترک اعتیاد به حشیش

حشیش به روش های مختلفی استفاده می‌شود که نوع استنشاقی آن رایج تر است. این ماده تقریبا عوارض یکسانی با ماریجوانا دارد و باعث احساس شادی و لذت یا توهم در افراد می‌شود. دسترسی راحت و قیمت ارزان آن باعث شیوع این ماده میان جوانان شده است. ترک اعتیاد به حشیش در مقایسه با دیگر مواد مخدر راحت تر و دوره سم زدایی آن کوتاه تر است.

عوارض ترک اعتیاد به حشیش

حشیش عوارضی خواهد داشت که حتی بعد از ترک آن نیز در بدن خواهند ماند. همچنین ترک اعتیاد به حشیش به صورت ناگهانی و خودسرانه نیز اختلالاتی برای فرد ایجاد خواهد کرد. اگر ترک حشیش را بدون نظارت پزشک شروع کنید؛ عوارض زیر را خواهد داشت.

????اختلال در خواب و اشتها

????حالت تهوع و استفراغ

????بی قراری و اضطراب

????تحریک پذیری و پرخاشگری

????افسردگی و گوشه گیری

نشانه های ترک حشیش

علائم ترک حشیش معمولا بلافاصله بعد از آخرین مصرف ظاهر خواهند شد. حشیش نیز مانند دیگر مواد مخدر، در بدن مقاومت ایجاد کرده و فرد برای دستیابی به سرخوشی اولیه مجبور است مقدار بیشتری مصرف کند. حتی گاهی با افزایش دوز مصرفی، بازهم فرد احساس لذت نمی‌کند و فقط به دلیل وابستگی روانی حشیش را مصرف می‌کند. اما به هر حال با شروع ترک اعتیاد به حشیش علائم زیر آشکار خواهند شد.

????کمبود خواب

????اضطراب و بی قراری

????میل زیاد به مصرف دوباره حشیش

????اختلال در اشتها

????لرزش بدن و تعریق

????تب

????سردرد

????دردهای عضلانی

همه این علائم در همه افراد بروز نخواهد کرد و شدن آنها نیز متفاوت خواهد بود. میزان بروز علائم ترک و مدت زمان آنها بستگی به دوز مصرفی افراد و مدت زمان مصرف خواهد داشت.

مدت زمان ترک اعتیاد به حشیش

مدت زمان ترک اعتیاد به حشیش به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی از 24 تا 72 ساعت بعد از قطع مصرف، فرایند ترک شروع شده و در هفته اول به اوج می‌رسد. تقریبا علائم ترک تا دوهفته دوام دارند و بعد از آن نشانه ها کاهش پیدا می‌کنند. در برخی از افراد شاید دوره نقاهت تا 30 روز بعد نیز ادامه داشته باشد که طبیعی است. این دوران برای هرکس متفاوت خواهد بود و در طول این مدت بهتر است افراد تحت نظر پزشک باشند. برخی از عوامل موثر در این دوران شامل موارد زیر می‌شود.

◀میزان وابستگی افراد

◀وضعیت جسمانی و بیماری های زمینه ای

◀سن

◀اعتیاد به مواد مخدر های دیگر

◀مدت زمان مصرف حشیش

ترک اعتیاد به حشیش، در افراد بالای 40 سال و کسانی که از تنباکو هم استفاده می‌کنند؛ دشوار تر خواهد بود.

سندروم ترک اعتیاد به حشیش

همانطور که  گفته شد؛ به دلیل باورهای اشتباهی که در این زمینه وجود دارد؛ افراد معتقدند هر زمان که بخواهند، قادر به ترک حشیش خواهند بود. اما این درست نیست. سندروم ترک اعتیاد به حشیش به این معناست که علائمی که بعد از قطع مصرف حشیش به وجود می‌آید؛ جدی و خطرناک نیستند. به همین دلیل افراد بعد از قطه مصرف به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا به ترک خود پایبند نیستند. اما در واقع با هر بار مصرف حشیش مغز دچار تغییراتی می‌شود که برای جبران آنها نیاز به زمان دارد. افراد بهتر است در زمان ترک از یک پزشک و روانشاس کمک بگیرند تا عوارض حاصل از این ماده را به حداقل برسانند.

بسیاری افراد ترک حشیش را با متادون و قرص b2 ، به صورت خودسرانه آغاز می‌کنند که همین مورد آنها را در معرض عوارض زیادی قرار می‌دهد. متادون خود یک ماده افیونی اعتیاد آور است که اگر تحت نظر پزشک مصرف نشود؛ نه تنها به ترک کمک نخواهد کرد بلکه خود باعث اعتیاد خواهد شد. 

ترک حشیش با گیاهان دارویی

باید گفت هیچ داروی معتبر و قانونی برای ترک اعتیاد به حشیش وجود ندارد. همچنین مصرف مکمل های دارویی به تنهایی موثر نیستند. اگر افراد تمایل به مصرف اینگونه دارو ها دارند باید با پزشک خود مشورت کرده و در کنار روش های دیگر از آنها استفاده کنند. در برخی موراد ترکیب داروهای شیمیایی مثل ترامادول و متادون با داروهای گیاهی، عوارض بدی ایجاد می‌کند. احتمالا مصرف بیش از حد این داروها با حشیش نیز موثر نخواهد بود.

ترک اعتیاد به حشیش در خانه

قطعا ترک اعتیاد به حشیش در خانه، حس آرامش و امنیت بیشتری برای آنها ایجاد خواهد کرد. همچنین این روش برای افرادی که نمی‌توانند مدت زمان زیادی را دور از خانه بگذرانند؛ مناسب خواهد بود. اما برای ترک اعتیاد به حشیش در خانه نیز باید اصولی را رعایت کنید و از یک پزشک و روانشناس کمک بگیرید. خانواده در این زمان بسیار تاثیرگذار خواهند بود. با محیا کردن محیطی آرام و امن و ایجاد انگیزه برای فرد معتاد، به او کمک کنید. 

اقدامات لازم برای ترک اعتیاد به حشیش

در ابتدا بهتر است از اعتیاد فرد اطمینان حاصل کرده و با روش های مطمئن ترک را شروع کنید. معمولا بعد از گذشت 10 هفته سم زدایی به طور کامل انجام می‌گیرد و هیچ نشانه ای از مصرف حشیش در بدن باقی نخواهد ماند. دوره سم زدایی دوره حساسی است که در کلینیک های ترک اعتیاد به سرعت بیشتری انجام می‌شود. در این دوران، تغذیه افراد بسیار مهم است. همچنین ورزش سبک و حضور در جلسات گروهی و توانبخشی نیز از اقدامات لازم در این دوران است.

سخن پایانی

برخلاف تصورات همگان مصرف کوتاه مدت حشیش نیز اعتیاد اور خواهد بود و عوارض جبران ناپذیری برای افراد خواهد داشت. ترک اعتیاد به حشیش نیاز به زمان کافی و انرژی خود فرد و اطرافیان او دارد. استفاده از داروهایی که در رسانه ها برای ترک اعتیاد تبلیغ می‌شوند موثر نخواهند بود و حتی باعث بروز اختلالاتی هم می‌شوند. عوارض مصرف حشیش نه تنها بر فرد، بلکه بر خانواده او نیز تاثیر خواهد داشت. در این دوران از خدمات پزشکی و روانشناسی بهره گرفته تا مشکلات به وجود آمده را جبران کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به حشیش می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ترک اعتیاد به حشیش در خانه ممکن است؟

اگرچه این مسئله امکان‌پذیر است بااین‌حال شما از نظر دسترسی فوری به پزشک و تجهیزات درمانی تا حدودی با مشکل مواجه خواهید شد.

ترک اعتیاد به حشیش چند روز طول می‌کشد؟

عوامل زیادی بر مدت زمات ترک اعتیاد به حشیش موثر هستند. اما به طور کلی 24 تا 72 ساعت بعد از قطع مصرف حشیش، نشانه های ترک بروز پیدا خواهند کرد و در اولین هفته به اوج خود می‌رسند. دوران نقاهت برای برخی شاید تا 30 روز هم طول بکشد.

بعد از ترک حشیش چه باید کرد؟

برخی از عوارض مصرف حشیش تا مدت ها بعد از ترک نیز باقی خواهند ماند. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد حتی بعد از اتمام دوره سم زدایی نیز بازهم درمان را ادامه دهند و از پزشک و روانشناس کمک بگیرند.

منبع: ترک اعتیاد به حشیش در خانه | بهترین روش ترک حشیش



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به حشیش در خانه | بهترین روش ترک حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

دعوا با مادر یکی از مشکلاتی است که در هر خانواده ای پیش می‌آید. اختلاف نسل و دیگر عوامل باعث بروز تعارضات و چالش هایی میان والدین و فرزندان می‌شود. معمولا فرزندان زمان بیشتری را با مادر خود می‌گذرانند؛ بنابراین بیشتر احتمال دارد که با او دچار اختلافاتی شوند. اما در هر صورت فرزندان باید به والدین خود احترام گذاشته و مشکل خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند. قطعا مادران همیشه به فکر فرزندان خود هستند؛ و صلاح آن‌ها را می‌خواهند. اما ممکن است که در مسائلی دچار اشتباه شوند. احترام مفهومی دو طرفه است و والدین نیز باید برای فرزند خود احترام و شخصیت قائل شوند. در ادامه جوانب مختلف دعوا با مادر را بررسی کرده‌ایم.

منبع: دعوا با مادر | چرا همیشه با مادرم دعوا می کنم؟

دعوا با مادر

افراد به دلایل مختلفی با مادر خود به دعوا می‌پردازند. دعوا با مادر یکی از موضوعاتی است که در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد. البته همیشه احتمال بروز آن وجود دارد. در این شرایط آگاهی و واکنش درست مادران بسیار اهمیت دارد. قطعا باید از شدت گرفتن یا تکرار شدن دعوا، جلوگیری کرد چراکه این موضوع تاثیر زیادی در آینده فرزندان خواهد داشت. در این مقاله به بررسی علل و واکنش درست در مقابل آنها خواهیم پرداخت.

علل دعوا با مادر

همانطور که گفته شد؛ دعوا با مادر به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. نمی‌توان در این شرایط دنبال مقصر بود. بلکه باید شرایط خانواده را به گونه ای محیا کرد که افراد برای خواسته ها و مشکلات خود با یکدیگر صحبت کنند و تعامل داشته باشند. برخی از علل دعوا با مادر، شامل موارد زیر می‌شود.

⭕سخت گیری مادرها

همه مادرها علاقه به داشتن فرزندی قانونمند و منظم دارند. اما گاهی به آنها فشار زیادی وارد می‌کنند و با وضع قوانین سخت گیرانه و غیرمنطقی سبب بروز مشکلاتی می‌شوند. معمولا مادرها به دلیل اینکه احساس مسئولیت بیشتری در قبال فرزندان می‌کنند؛ حساسیت آنها نیز بیشتر است. اما قبل از این باید حس مسئولیت پذیری را در فرزندان خود تقویت کنند. دعوا با مادر گاهی برای ایستادگی در مقابل این قوانین است. مادران باید در کنار دادن آزادی عمل و استقلال به فرزندان شان در کنار آنان بوده و از آنها مراقبت کنند. برای آشنایی بیشتر با والدین سخت گیر کلیک کنید.

⭕اختلاف نظر از دلایل دعوا با مادر

بسیاری از مشاجرات به دلیل اختلاف نظر و تفاوت سلیقه ها به وجود می‌آیند. مخصوصا وقتی تفاوت سنی مادر با فرزندش زیاد باشد؛ بیشتر احتمال دعوا با مادر وجود دارد. معمولا فرزندان با مفاهیم جدیدتری در جامعه روبرو می‌شوند که والدین هیچ درکی از آنها ندارند. فرزندان مخصوصا در سنین پایین تر نمی‌توانند به درستی سبک زندگی مناسب خود را انتخاب کنند یا الگوهای نامناسبی را برمی‌گزینند. همین موضوع سبب بروز چالش هایی در خانواده خواهد شد. البته در بیشتر موراد این شرایط موقت است و جای نگرانی نیست.

⭕پایبند نبودن به سنت های خانوادگی

طبیعی است فردی که تصمیم به انجام کارهای جدیدی می‌گیرد؛ با مخالف روبرو شود. دعوا با مادر هم به همین دلیل اتفاق می‌افتد. والدین حداقل به یک نسل قبل از ما تعلق دارند و معمولا تغییر برای آنها دشوار خواهد بود. اما برای افرادی که شخصیت آنها به تازگی در حال شکل گیری است؛ انعطاف داشتن رایج تر است. والدین باید نسبت به درستی سنت های خانوادگی آگاه باشند و فرزند خود را مجبور به تکرار آنها نکنند.

⭕عادت های نامناسب

گاهی فرزند از ویژگی های اخلاقی خوبی برخوردار است؛ اما به دلیل عادت های نامناسبی که دارد دعوا با مادر خود را تجربه می‌کند. برخی از عادت های مخرب شامل مصرف سیگار، نامنظمی، رژیم غذایی نامناسب، رانندگی پرخطر، پوشش نامناسب و… می‌شود. شاید فرزند تصور کند که برای زندگی شخصی و بدن خود مختار است. اما رفتار اعضای خانواده بریکدیگر تاثیرگذاشته و آنها را مستعد بروز رفتارهای مختلف می‌کند.

⭕احترام نذاشتن به حریم خصوصی

همه افراد در زندگی خود نیاز به حریم خصوصی دارند. البته این به معنای تنها ماندن برای مدت زمان طولانی یا جداشدن از خانواده نیست. مادر و فرزند، هر دو باید به حریم یکدیگر احترام گذاشته و در مورد آن مراقب باشند. دانستن همه مسائل ضرورتی ندارد. دعوا با مادر گاهی به همین دلیل اتفاق می‌افتد. در واقع مادران به دلیل حس دلسوزی تمایل دارند فرزند خود را از خطرات احتمالی حفظ کنند. همین موضوع گاهی باعث می‌شود که بدون اجازه به حریم خصوصی او وارد شوند.

برای جلوگیری از دعوا با مادر باید چه کرد؟

فراموش نکنید که همیشه احتمال بروز دعوا با مادر وجود دارد. این موضوع اجتناب ناپذیر است. اما می‌توان برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام داد. وقتی تنش در محیط خانواده و بین اعضا زیاد می‌شود؛ عواقبی به همراه خواهد داشت. گاهی این عوارض جبران ناپذیراند و فرزند را وارد مسیرهای خطرناکی می‌کند. در این قسمت برخی از راهکارهای موثر در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

????کمک گرفتن از مشاورخانواده

گاهی رابطه بین فرزند با مادر، به قدر فرسایشی می‌شود که آنها دیگر قادر به صحبت کردن هم با یکدیگر نیستند. در این زمان حضور یک روانشناس ضروری خواهد بود. مشاور دلیل مشکلات را به صورت عمقی تر پیدا کرده و با حل آنها از بروز دعوا مادر جلوگیری می‌کند. درمان هریک از آنها به تنهایی یا حتی یک طرف دعوا، کمک بزرگی خواهد کرد. به طور کلی افراد برای داشتن روابطی سالم تر با دیگران باید به روانشناس مراجعه کنند. 

????گفت وگوی موثر

با اینکه بیشتر گفت و گوها در نهایت به دعوا با مادر منجر می‌شود؛ اما افراد نباید از آن صرف نظر کنند. درواقع در ابتدا باید خود تلاش به حل مشکل کرده و در قدم بعدی به روانشناس مراجعه کنند.برخورداری از مهارت حل مساله و ارتباط موثر با دیگران، در این زمینه بسیار موثر است. در گفت و گو، دنبال مقصر نباشید و با آرامش به حرف های طرف مقابل نیز گوش دهید. اجازه دهید گفت و گو دوطرفه باشد و انتقادپذیر باشید. از دیگر اعضای خانواده هم بخواهید که مشارکت داشته و شما را راهنمایی کنند. برای داشتن مکالمه ای اثربخش اجازه دهید خشمتان فروکش کند و همه جوانب را در نظر بگیرید. از عذرخواهی کردن نترسید و با لحنی آرام صحبت کنید.

????ترک محل

بعد از امتحان کردن راه های مختلف، هر زمان که حس کردید؛ دعوا با مادر در حال وقوع است؛ مکان را ترک کنید تا از بروز بی احترامی جلوگیری کنید. البته اجازه ندهید که مشکلات حل نشده باقی بمانند و بعد از کنترل خشم در مورد موضوع پیش آمده، به طور منطقی صحبت کنید. اجازه ندهید که دخالت اطرافیان اوضاع را در خانواده شما بدتر کند. پس با خانواده خود همدل بوده از بروز دعوا جلوگیری کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که در بیشتر موارد دعوا با مادر به دلایل کوچک و بی اهمیت اتفاق می‌افتد و تنها راه حل آن صحبت کردن و فراهم کردن فضایی امن در خانه است. سعی کنید روحیه بخشش را در خود تقویت کرده و حتی اگر مادر شما مقصر است بازهم با او با ملایمت رفتار کنید. باتوجه به مطالبی که گفته شد؛ حفظ رابطه فرزندان با والدین بسیار اهمیت دارد به همین دلیل حتما از یک مشاور کمک گرفته و اوضاع را مدیریت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با مادر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

دعوا با مادر به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟

معمولا دعوا با مادر به دلیل اختلاف سنی زیاد، اختلاف نظر و عقیده، احترام نذاشتن به حریم خصوصی و عادات نامناسب اتفاق می‌افتد.

منبع: دعوا با مادر | چرا همیشه با مادرم دعوا می کنم؟



:: برچسب‌ها: دعوا با مادر | چرا همیشه با مادرم دعوا می کنم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اضطراب بیماری اختلالی اضطرابی است که شامل نگرانی بیش از حد و بیمارگونه در مورد ابتلا به بیماری های مختلف می‌شود. نگرانی برای سلامتی لازم است؛ اما برخی در این مورد زیاده روی می‎‌کنند. این دسته از افراد به صورت مداوم توهم ابتلا به یک بیماری خطرناک را داشته و تمایل دارند که در بیمارستان نیز بستری شوند. در واقع این رفتار جلب توجه محسوب نمی‌شود یا به علت وجود درد جسمانی نیست. این افراد فقط ترس و اضطراب حاصل از بیماری را تجربه می‌کنند. این یک بیماری بلند مدت است و نشانه های آن در طول زمان متفاوت خواهد بود. معمولا با بالارفتن سن، این مشکل تشدید می‌شود؛ اما با روش های روانشناختی می‌توان آن را کنترل کرد.

منبع: اضطراب بیماری | درمان انواع اختلال اضطراب بیماری

اضطراب بیماری

اضطراب بیماری یا هیپوکندریا، به تازگی در کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روان، اختلال محسوب نمی‌شود. در واقع اگر فردی این علائم را داشته باشد برای آن تشخیص اختلالات اضطرابی یا روان تنی گذاشته می‌شود. به طور کلی این بیماری علائم مختلفی دارد و آمار ابتلا به آن میان زنان بیشتر است. بسیاری از عوامل مثل اطرافیان و رسانه ها در ابتلا به این بیماری موثر هستند. در ادامه مفصل در این مورد توضیح خواهیم داد.

نشانه های اضطراب بیماری

در واقع قسمت عمده نشانه های این بیماری شامل اضطراب و ترس می‌شود. نشانه های جسمانی نیز حاصل از استرس است. این گونه افراد نشانه های بیماری را نیز بزرگ نمایی هم می‌کنند. برای مثال اگر به یک سردرد ساده دچار شوند؛ آن را تومور مغزی تلقی می‌کنند. برخی از نشانه های اضطراب بیماری، شامل موارد زیر می‌شود.

????تصور به افول وضعیت سلامتی

????وجود اضطراب حتی بعد از اطمینان پیدا کردن از سلامتی کامل

????جستجو در مورد بیماری های مختلف در اینترنت

????در خود به دنبال علائم بیماری هستند

????اصرار به بستری شدن در مراکز درمانی و تحت نظر بودن

????مصرف داروهایی بدون دلیل

????مراجعه مکرر به پزشک و انجام آزمایش های مختلف

????حرف زدن مداوم در مورد بیماری

????انزوا و خانه نشینی به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف

????اضطراب و بی حالی به دلیل ترس از بیماری تا حدی که کارهای روزمره آنها را نیز مختل می‌کند.

عوارض حاصل از اضطراب بیماری

قطعا اضطراب بیماری برای افراد مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. همانطور که در قسمت قبل هم ذکر شد؛ گاهی این علائم به حدی می‌رسند که در زندگی روزمره فرد هم مشکل ایجاد می‌کنند. برخی دیگر از عوارض این اختلال به شرح زیر است.

????مشکلات ارتباطی با دیگران، به دلیل نگرانی بیش از حد

????مشکلات مربوط به محل کار. احتمالا فرد به صورت مداوم از محل کار خود غیبت کرده یا به دلیل صحبت کردن بیش از حد در مورد بیماری، همکاران خود را کلافه می‌کند.

????بروزمشکلات مالی، هم به دلیل مشکلات مربوط به شغل و هم انجام بیش از آزمایشات ومراجعه به پزشک

????ابتلا به سایر اختلالات روانی مثل افسردگی یا اسکیزوفرنی

علل ایجاد کننده اضطراب بیماری

علت اصلی بروز اختلال اضطراب بیماری، به طور قطعی مشخص نیست. اما عوامل زیادی در ایجاد آن موثر هستند. برای درمان این بیماری فرد باید علت آن را بشناسد. قبل از هر چیز از سلامت روان و عدم ابتلا به سایر اختلالات اطمینان حاصل کرده و سپس درمان را با کمک یک روانشناس آغاز کند.

????تصورات اشتباه

در مواردی که فرد تصور درستی از احساسات و دردهای خود ندارد؛ همه چیز را بزرگ نمایی می‌کند. یا حتی در مواردی آستانه تحمل فرد بسیار پایین بوده و با بروز دردی های ناچیز، فشار زیادی را تحمل می‌کند. در چنین شرایطی با ابتلا به اضطراب بیماری، فرد همواره به دنبال مدارکی است که درد خود را به بقیه نیز اثبات کند و از آنها هم تایید بگیرد

????خانواده

معمولا خانواده در ابتلا به اضطراب بیماری بسیار موثر هستند. خانواده هایی که در کودکی به سلامت فرزند خود بسیار اهمیت می‌دهند؛ در واقع در این کار افراط می‌کنند، فرزند خود را در معرض ابتلا به به اضطراب بیماری قرار می‌دهند. از طرفی دیگر ابتلا یکی از اعضای خانواده به این بیماری احتمال بروز آن را در فردی دیگر بیشتر می‌کند. حتی می‌توان گفت که وقتی اطرافیان نسبت به فرد یا وضعیت سلامتی او بی اهمیت هستند؛او برای جبران این موضوع، بسیار نسبت به بدن خود حساس می‌شود. با وجود یک بیماری سخت در خانواده یا حتی سابقه آن، افراد را بیشتر نگران سلامتی خود، می‌کند.

????تجارب دوران گذشته

دسته ای دیگر به دلیل ابتلا به یک بیماری سخت در دوران کودکی به اضطراب بیماری مبتلا می‌شوند. آنها همیشه احتمال بازگشت بیماری خود را می‌دهند. از طرفی دیگر تشخیص اشتباه یک بیماری در گذشته و درگیر شدن فرد با آن برای مدتی، افراد را مستعد این بیماری می‌کند. برای مثال یک بیماری ساده برای او سرطان تشخیص داده شده است؛ و او همیشه نگران دریافت تشخیص اشتباه از طرف پزشکان است.

????شغل

یکی از مشاغلی که باعث بروز اضطراب بیماری در افراد می‌شود؛ مشاغل پرخطر و با استرس زیاد مثل پزشکی است. برخی از پزشکان، به دلیل اینکه مدام با بیماری های مختلف سرو کار دارند؛ در برخی موارد وجود آنها را در بدن خود نیز احساس می‌کنند. حتی میان دانشجویان پزشکی، اصطلاحی به نام سندروم ترم هفت وجود دارد. آنها معمولا در ترم هفتم دوران تحصیل خود مدام در بدن خود به دنبال بیماری های مختلف هستند. برخی از روانشناسان نیز طیف وسیعی از بیماری های روانی را در خود تشخیص می‌دهند که این فقط تصور آنهاست و واقعیت ندارد.

درمان اضطراب بیماری

با اینکه اضطراب بیماری طبق معیارهای مشخص، اختلال محسوب نمی‌شود؛ اما درمان و کنترل آن ضروری است. به دلیل اینکه معمولا بیماران مبتلا به اضطراب بیماری، به اختلالات دیگری هم دچار هستند و زندگی آنها تحت تاثیر این استرس قرار می‎گیرد؛ حتما باید درمان را با کمک یک روانشناس و روانپزشک شروع کنند.

????دارو درمانی

به دلیل شباهت اضطراب بیماری با اختلالات طیف وسواس فکری عملی، معمولا متخصصین داروهای مشابه با این اختلال را تجویز می‌کنند. داروهای دسته مهارکننده های بازجذب انتخابی سروتونین مثل فلوکستین یا داروهای بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین مانند ونلافاکسین که بر وسواس موثر هستند؛ برای درمان هیپوکندریا نیز تجویز می‌شوند. البته بهتر است شروع مصرف و حتی قطع آنها نیز، تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

????روان‌درمانی

موثرترین درمان ها برای اضطراب بیماری درمان شناختی رفتاری، رفتاردرمانی و روش های کاهش استرس هستند. روانشناس با روش شناختی رفتاری باورهای اشتباه آن‌ها را در مورد بیماری ها و سلامتی، تغییر داده و با رفتاردرمانی و تکنیک های شرطی سازی، رفتارهای مناسب را جایگزین می‌کنند. با روشهای کاهش استرس و آرمیدگی، اضطراب کاهش پیدا کرده و فرد در بدن خود به دنبال پیدا کردن بیماری نیست. از آنجایی که این یک بیماری بلند مدت است و تاثیرات آن گسترده است؛ افراد باید زمان زیادی را به درمان اختصاص دهند.

سخن پایانی

برای درمان اختلالات اضطرابی مثل اضطراب بیماری باید ابتدا دلیل این استرس مشخص شود. یا حتی اینکه فرد در چه موقعیتی بیشتر به بیماری فکر می‌کند. همه این اقدامات و درمان علائم به کمک روانشناس امکانپذیر است. با توجه به مطالبی که ذکر شد؛ به دلیل اختلالات همزمانی که وجود دارند وحتی تاثیرات این بیماری بر زندگی شخصی و اجتماعی ؛ فرد باید هرچه سریعتر درمان را شروع کند. اطرافیان نیز می‌توانند در این زمینه موثر واقع شوند و به فرد مبتلا کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب بیماری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

درمان قطعی اضطراب کدام است؟

برای درمان قطعی اضطراب باید روش های درمانی مختلف مثل دارودرمانی و روان درمانی به کار گرفته شوند. برای درمان اختلالات طیف اضطراب باید از روانشناس و روانپزشک کمک گرفت.

منبع: اضطراب بیماری | درمان انواع اختلال اضطراب بیماری



:: برچسب‌ها: اضطراب بیماری | درمان انواع اختلال اضطراب بیماری ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

خانواده سالم یک خانواده کامل از هر نظر هستند. خانواده یکی از ارکان مهم جامعه محسوب می‌شوند و سلامت آن سلامت جامعه را نیز تضمین خواهد کرد. همه ما در اولین محیطی که قرار می‌گیریم؛ خانواده است و مفاهیم مختلف را در آنجا می‌آموزیم. در یک خانواده سالم همه افراد با یکدیگر همدل هستند و مشکلات با یکدیگر حل می‌کنند. خانواده ها بستر مهمی برای تربیت افراد بزرگ و تاثیر گذار هستند؛ از این رو سلامت آنها بسیار مهم است. درواقع وظیفه خانواده ها تنها محدود به تامین نیازهای اولیه افراد نمی‌شود بلکه باید به مسائل مهم تری نیز درون خانواده پرداخته شود.در این مقاله به بررسی ویژگی های خانواده سالم و عوامل موثر برآن خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی کلیک کنید.

منبع: خانواده سالم چه ویژگی هایی دارند؟

خانواده سالم چه ویژگی هایی دارند؟

امروزه خانواده ها زمان کمی را بایکدیگر می‌گذارنند و حتی به ندرت همدیگر را می‌بینند. در بیشتر موارد والدین هر دو شاغل هستند و فرزند نیز بیشتر وقت خود را با معلمان و مربیان می‌گذراند. همین آسیب بزرگی به روحیه و حتی آینده فرزند خواهد زد. با اینکه احتمال وضعیت اقتصادی این خانواده ها بهتر خواهد بود اما از ویژگی های دیگر یک خانواده سالم محروم می‌شوند. البته همیشه هم این اتفاق به دلیل شاغل بودن والدین نمی‌افتد. اگر اعضای یک خانواده مهارت های ارتباطی را بلد نباشند؛ هرقدر هم که در کنار یکدیگر باشند، بازهم خوشحال نخواهند بود.

ویژگی های یک خانواده سالم

خانواده سالم ویژگی های زیادی دارد. در واقع مجموعه ای از مفاهیم است که به افراد کمک می‌کند؛ تا روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند. برای مثال خانواده ای که فقط نیازهای مادی افراد را برطرف می‌کند؛ خانواده سالم نیست. اعضای خانواده وظایف و مسئولیت های مختلفی در قبال یکدیگر دارند که با رعایت آنها کیفیت زندگی شان بالا خواهد رفت. در این قسمت چند نمونه از ویژگیهای خانواده سالم را ذکر خواهیم کرد.

????وحدت و یکپارچگی در خانواده

اعضای یک خانواده سالم باید با یکدیگر متحد و یکپارچه باشند. مخصوصا در مشکلات و شرایط سخت این ویژگی بسیار کارامد است. در واقع با وحدت، مشکلات سریعتر و راحت تر حل می‌شود. البته این ویژگی فقط مختص شرایط دشوار نیست بلکه در حالت عادی هم همرنگی و هم رایی اعضای خانواده، باید وجود داشته باشد. معمولا خانواده هایی که در آنها تفاوت سلیقه بیشتر است؛ چالش های بیشتری بروز می‌کنند.

????عشق از ویژگی های خانواده سالم

اعضای خانواده مخصوصا والدین باید به یکدیگر عشق بدهند و به یکدیگر محبت کنند. ابراز احساسات و علاقه از رفتارهای مهمی است در خانواده سالم مشاهده می‌شود. فرزندان به محبت بیشتری نیاز دارند. البته این حس نباید یکطرفه باشد و فقط از طرف والدین صورت بگیرد. فرزندان نیز موظف هستند که به والدین خود محبت کنند. در واقع مهربانی و دوست داشتن است که افراد خانواده راکنار یکدیگر نگه داشته وهمدل می‌سازد.

????احترام به حریم خصوصی یکدیگر

یکی از مهمترین ویژگی های خانواده سالم، احترام به حریم خصوصی اعضا است. همه افراد حتی والدین نیز در خانواده نیاز به حریم شخصی خود دارند. یکی از مشکلات خانواده های پرجمعیت یا افرادی که در خانه های کوچک زندگی می‌کنند؛ همین مورد است. البته حریم خصوصی فقط به معنای داشتن اتاقی مجزا نیست بلکه وسایل شخصی مثل تلفن همراه نیز جزو حریم خصوصی محسوب می‌شوند. هم فرزندان و هم والدین باید به حفظ این حریم کمک کنند.

????احترام به یکدیگر از ویژگی های خانواده سالم

احترام به قوانین خانواده و حتی به یکدیگر و به صورت کلامی نیز در خانواده سالم مشاهده می‌شود. گاهی افراد بی احترامی را با راحتی و صمیمیت اشتباه گرفته و مرزها را رد می‌کنند. معمولا والدین در موضوع بسیار موثر هستند. در واقع فرزندان همه چیز را از والدین خود می‌آموزند و اگر آنها به یکدیگر یا به دیگران احترام نگذارند؛ فرزندان نیز این ویژگی را خواهند آموخت. احترام جنبه های مختلفی دارد که پایبندی به اصول آن در خانواده، مهم است.

????رازداری

خانواده سالم مشکلات را در خود حل کرده و اجازه دخالت دیگران نمی‌دهند. آنها همچنین در مورد مسائل دیگر اعضا رازدار هستند. لزومی ندارد برخی از مشکلات به بیرون از خانواده درز کند. به همین دلیل افراد خانواده باید تاجایی که امکان دارد؛ در مورد مسائل مهم با افراد غریبه صحبت نکنند. درمیان گذاشتن مسائل حساس با دیگران شاید حتی شدت مشکل را هم افزایش دهد. برای بیان کردن یا حتی حل چالش ها، به غیر از اعضای خانواده، فقط از افراد قابل اطمینان کمک بگیرید.

????انعطاف پذیری از ویژگی های خانواده سالم

اعضای یک خانواده سالم انعطاف پذیر بوده و به راحتی خود را با شرایط تطبیق می‌دهند. حتی پیروی از قوانین نیز در خانواده، نیاز به انعطاف پذیری دارد. انعطاف پذیری باعث بروز آرامش بیشتر در خانواده خواهد شد و حتی از برخی از مشکلات نیز جلوگیری می‌کند. معمولا در خانواده ها شاهد بروز تغییرات جدید و اتفاقات ناگهانی هستیم؛ که رویارویی با آنها فقط با انعطاف پذیری ممکن است. انعطاف پذیری حتی در قبال دیگر اعضا نیز مهم است. چرا که افراد همیشه مطابق با میل ما عمل نمی‌کنند.

????تنبیه و تشویق در خانواده سالم

تنبیه و تشویق یکی از اصول خانواده سالم محسوب می‌شود. والدین باید در مورد رفتارهای فرزندان خود واکنش درست نشان داده و از تنبیه و تشویق استفاده استفاده کنند. اما نباید در این مورد افراط کرد. مورد دیگری که اعضای خانواده باید آن را رعایت کنند؛ جلوگیری از گذشت و ایثار و بیش از اندازه است. اگر افراد خانواده در مقابل یکدیگر بیش از حد کوتاه بیایند؛ رفتارهای مخربی بروز خواهد کرد. بخشش بیش از حد از یادگیری مسئولیت پذیری در افراد جلوگیری کرده و آنها را متوجه اشتباهشان نخواهد کرد. برای اطلاع از تاثیرات تنبیه کودک کلیک کنید.

????بی طرفی و پذیرش نسبت یکدیگر

افراد خانواده مخصوصا در مواقع دعوا و مشاجرات باید بی طرف باشند و جانب داری نکنند. رفتار بی طرفانه به دعوا خاتمه خواهد داد و باعث کنترل خشم و مهارت حل مساله خواهد شد. همچنین پذیرش افراد با هر شرایطی نیز از ویژگی های خانواده سالم محسوب می‌شود. اعضای خانواده باید به عقاید یکدیگر احترام گذاشته و بدون قضاوت با یکدیگر رفتار کنند. در همه اعضای خانواده تفاوت هایی دیده می‌شود ک باید نسبت به آنها سوگیری نداشته و پذیرش داشته باشند. این مورد مخصوصا در خانواده هایی که در حال طلاق هستند نیز بیشتر دیده می‌شود.

ویژگی های خانواده ناسالم

بعد از پی بردن به اهمیت یک خانواده سالم و آشنایی با ویژگی های آنان، باید رفتارهای یک خانواده ناسالم را بشناسید. اینکار باعث جلوگیری از مشکلات زیادی خواهد شد. برخی از ویژگی های خانواده ناسالم شامل موارد زیر می‌شود.

⭕خشونت

⭕نادیده گرفتن یکدیگر

⭕عدم مرزبندی

⭕والدین سمی

⭕فردگرایی

⭕پنهان کاری و عدم صداقت

⭕عدم همکاری در مورد مسائل مختلف

⭕سخت گیری و بی احترامی

سخن پایانی

خانواده مفهومی است که بسیار ارزشمند و مهم بوده و نیاز به مراقبت دارد. خانواده سالم در هر شرایطی از یکدیگر حمایت کرده و علاقه بدون قید شرط نسبت به یکدیگر دارند. مهم ترین دارایی هر فردی در زندگی خانواده اوست که در قبال آنها مسئول است. همچنین محیط خانوادگی امن و آرام در آینده ما نیز تاثیر دارد. به همین دلیل باید برای حفظ روابط خانوادگی خود تلاش کرده و در این زمینه از یک مشاور نیز کمک بگیریم.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده سالم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول


تعریف یک خانواده سالم چیست؟

یک خانواده سالم ویژگی های مختلفی داشته همچنین فقط به رفع نیازهای اولیه نمی‌پردازد. برخی از ویژگی های یک خانواده سالم شامل وحدت و یکپارچگی، بی طرفی و پذیرش، رازداری، تنبیه و تشویق، انعطاف پذیری و احترام و عشق، می‌شود که در مقاله به توضیح آنها پرداخته ایم.

منبع: خانواده سالم چه ویژگی هایی دارند؟



:: برچسب‌ها: خانواده سالم چه ویژگی هایی دارند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

بحران روحی یکی از مراحل زندگی هر فردی است. برای همه ما شرایط سختی پیش آمده که تصور کردیم؛ هیچگاه از آن خارج نمی‌شویم. اما زندگی پر از پستی بلندی هایی است که گذرا و کوتاه مدت هستند. احتمالا گاهی حس می‌کنیم که دیگر توان ادامه دادن نداریم. یا حتی قادر به لبخند زدن هم نیستیم. معمولا ماعیت بحران ها کوتاه مدت است و زیاد دوام ندارد. گرچه احتمالا خارج شدن از آنها سخت خواهد بود و حتی آثاری به جای خواهد گذاشت. فروپاشی عصبی دلایل زیادی دارد. افراد نسب به مسائل مختلفی حساس هستند و با آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: بحران روحی (فروپاشی عصبی) | علائم و درمان

فروپاشی عصبی

برای رسیدن به مرحله بحران روحی حتما نباید مضطرب یا افسرده بود و یا حتی سابقه بیماری های روانی داشت. گاهی شرایط به قدری سخت می‌شود که فشار عصبی زیاد شده و افراد واکنش های مختلفی از خود نشان می‌دهند. قطعا این دوران زندگی شخصی و اجتماعی فرد را مختل می‌کند و او را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهد. در این مقاله دلایل و عوامل موثر بر فروپاشی عصبی را مورد بررسی قرارخواهیم داد.

دلایل ایجاد بحران روحی یا فروپاشی عصبی

همانطور که گفته شد؛ این شرایط به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در برخی موراد افراد در شکل گیری آنها نقش دارند و گاهی هم محیط به وجودآورنده آن است. به هر حال باید علت بحران روحی را شناسایی کرده و با رفع آن، شرایط را کنترل کرد. برخی از دلایل بروز بحران روحی، به شرح زیر است.

????رویارویی با شرایط پیش بینی نشده

همه ما دوست داریم برای همه چیز برنامه ریزی داشته باشیم؛ و طبق آن عمل کنیم. اما زندگی همیشه طبق برنامه های ما پیش نمی‌رود. طبیعی است که گاهی با شرایط پیش بینی نشده روبرو شویم. گاهی افراد در مواجهه با این موضوع دچار دستپاچگی شده و توانایی مدیریت استرس خود را ندارند. بهتر است همیشه یک برنامه جایگزین در ذهن خود داشته باشیم تا بحران روحی را تجربه نکنیم.

????شرایط پرفشار طولانی مدت

در واقع بحران روحی حاصل فرسودگی روانی است. وقتی افراد برای مدت زمان طولانی در معرض شرایط پرفشار و استرس قرار می‎‌گیرند؛ کنترل خود را از دست داده و یا دچار استیصال می‌شوند. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که همزمان که برای کنکور درس می‌خواند؛ والدینش در حال طلاق گرفتن هستند. خود او نیز با دوستانش دچار مشکل شده و توانایی خروج از این موضوع را ندارد. قطعا این فرد در حال تجربه فروپاشی عصبی است که به کمک اطرافیان و خود نیز، نیاز دارد.

????از دست دادن از دلایل بحران روحی

مرگ عزیزان یا از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی، شرایطی هستند که بحران روحی را به وجود می‌آورند. وقتی این حوادث به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتند و فرد برای آنها آمادگی ندارد؛ بیشتر در معرض فروپاشی عصبی قرار می‌گیرد. ضربه های روحی ناگهانی، تاثیر بیشتری بر روحیه افراد دارند و آنها را آسیب پذیرتر می‌کنند. احتمالا فرد برای مدتی گوشه گیر و افسرده خواهد شد اما شاید این شرایط برای او مدت زمان بیشتری طول بکشد. برای اطلاع از نحوه رویارویی با مرگ و غم از دست دادن همسر کلیک کنید.

????بروز اختلالات روانی یا جسمانی

گاهی افراد مبتلا به بیماری های روان هستند اما از آن مطلع نبوده و نشانه ها را نادیده می‌گیرند.افرادی که سابقه خانوادگی اختلالات روانی را دارند؛ بیشتر مستعد این دسته از بیماری ها هستند. تصور کنید فردی برای مدت زمان طولانی درحال تجربه بحران روحی است اما به هیچ عنوان به افسردگی فکر نمی‌کند. یا فردی که مبتلا به یک بیماری لاعلاج جسمانی است؛ قطعا در دوره ای فروپاشی عصبی را در خود حس می‌کند. درواقع رابطه بین بحران های روحی با بیماری های جسمی و روانی، دو سویه است و هریک، دیگری را سبب می‌شود.

نشانه های بحران روحی

افراد حال بد خود را به شکل های مختلف بروزمی‌دهند. البته برخی از نشانه های جسمانی بحران روحی کاملا غیرارادی بوده و ما هیچ کنترلی بر آنها نداریم. اما به طور کلی برخی از علائم فروپاشی عصبی شامل موارد زیر می‌شود.

????اختلال در تمرکز و توجه

????پرخاشگری

????خستگی وانرژی پایین

????اضطراب. برای آشنایی با اختلال اضطرابی کلیک کنید.

????اختلال در اشتها و خواب

????تپش قلب

????تعریق

????لرزش بدن

????سردرد

معمولا این علائم با شدن های مختلفی بروز می‎کنند و موقت هستند. به این معنا که با برطرف شدن بحران روحی، این علائم نیز از بین خواهند رفت.

برای از بین بردن بحران روحی یا فروپاشی عصبی چه باید کرد؟

اگر ظرفیت روانی خود را بالا برده یا از بروز بحران روحی پیشگیری کنید؛ بهترین راهکار را بکار بردید. البته پیش تر هم گفته شد که زندگی قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان همه چیز را به کنترل خود درآورد. اما سعی کنید هیچ چیز را حل نشده باقی نگذارید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود. اما اگر با فروپاشی عصبی در زندگی خود روبرو شدید از روش های زیر استفاده کنید.

✅یادگیری مهارت های مختلف

وقتی مهارت های مختلفی مثل مهارت حل مسئله، کنترل خشم، مدیریت بحران، کنترل افکار منفی و… را بلد باشید؛ در مواقع بحران روحی، راحت تر با مشکل روبرو خواهید شد. برای پیشبرد زندگی روزانه خود به این مهارت ها نیاز داریم. می‌توان آنها را با کمک روانشناس یا خوانده کتاب هایی در این زمینه آموخت. برای آشنایی با روش های کنترل خشم در زندگی کلیک کنید.

✅افزایش تاب آوری و تحمل

این مورد در بیشتر موارد، اکتسابی نخواهد بود و افراد با گذشت زمان و برخورد با مشکلات زیادی در زندگی، آنها را خواهند آموخت. برای مثال وقتی فردی بحرانی را در زندگی خود می‌گذارند؛ به صورت طبیعی در مواجهه با مشکلات بعدی کمتر دچار فروپاشی عصبی خواهد شد. اما روش هایی نیز برای بالابردن تاب و تحمل نیز وجود دارد. برای اینکار در ابتدا باید صبر خود را تقویت کنید. شرایط را پذیرفته و سعی کنید خود را با آن وفق دهید.

✅برنامه ریزی

همیشه برنامه های مختلفی داشته باشید. شاید نتوانید به آنها پایبند بمانید اما حداقل در مواجهه با موقعیت های گوناگون شوکه نمی‌شوید. احتمالات مختلف را در نظر بگیرید. تعیین برنامه های کوتاه و بلند مدت به افراد کمک می‌کند تا از بحران های روحی جلوگیری کنند. برای مثال وقتی برای امتحانی برنامه ریزی کنید و به خوبی درس بخوانید؛ در امتحان موفق خواهید شد. و دچار فروپاشی عصبی نمی‌شوید.

✅مراجعه به روانشناس

روانشناس بهترین فردی است که می‌تواند در مواقع بحران روحی به شما کمک کند. او با دقت و بدون قضاوت به حرف های شما گوش کرده و راه حل های موثری به شما خواهد داد. او با تکنیک های گوناگون زوایای مختلف از زندگی را به شما نشان داده، در برنامه ریزی به شما کمک خواهد کرد و مهارت های لازم را به شما خواهد آموخت. او همچنین تکنیک های آرام سازی را با شما تمرین خواهد کرد.

✅همه چیز را با هم نخواهید

در بیشتر موارد علت بحران روحی، خواستن همه چیز با هم در مدت زمانی کوتاه است. برای مثال فرد می‌خواهد والدی نمونه،کارمندی موفق و همسری خوب باشد. به همین دلیل فشار زیادی را به خود وارد می‌کند. همین موضوع سبب فروپاشی عصبی او خواهد شد و شرایط را برای او دشوار می‌کند. برای موفقیت در زمینه های مختلف، برنامه ریزی داشته باشید و زمان کافی را به آن اختصاص دهید. همه چیز با هم اتفاق نمی‌افتد.

سخن پایانی

بحران روحی، موقعیت سختی برای افراد خواهد بود. بسیاری از افراد تاب آوری لازم را ندارند و شاید به خودکشی اقدام کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در صورت مشاهده نشانه های فروپاشی عصبی در خود یا اطرافیان، سریعا برای رفع آن اقدام کرده و به یکدیگر کمک کنند. این نکته را در نظر بگیرید که شاید خارج کردن افراد از این شرایط روحی، آسان نباشد. پس باید روش های مختلفی را امتحان کرده و از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بحران روحی یا فروپاشی عصبی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

نشانه های فروپاشی عصبی کدام اند؟

برخی از نشانه های جسمانی و روانی بحران روحی شامل اختلال در خواب و اشتها، تعریق، اضراب، لرزش بدن، تپش قلب، پرخاشگری، اختلال در تمرکز و توجه و… می‌شود.

منبع: بحران روحی (فروپاشی عصبی) | علائم و درمان



:: برچسب‌ها: بحران روحی (فروپاشی عصبی) | علائم و درمان ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

رابطه تاکسیک یا سمی، همانطور که از اسم آن مشخص است؛ رابطه ی فرسایشی است. افراد با دیگران ارتباط می‌گیرند تا از آنها چیزهای بیشتری آموخته و یا حال بهتری داشته باشند. اما در روابط سمی نه تنها چیزی نخواهید آموخت بلکه تمام انرژی شما نیز از بین می‌رود. حتی شاید ضررهای زیادی را نیز تجربه کنید. در این نوع روابط سلامت جسمانی، روانی و عاطفی شما تهدید خواهد شد و احتمالا تا مدتها نتایج آن در زندگی را مشاهده خواهید کرد. این رابطه انواع مختلفی دارد و حتی شاید رابطه افراد با خانواده نیز سمی شود. به همین دلیل بهتر است نشانه ها و عوارض این نوع از رابطه را بشناسید و از بروز آن پیشگیری کنید.

منبع: رابطه تاکسیک (رابطه سمی)

رابطه سمی

در قدم اول باید اینگونه روابط را در زندگی شناسایی کرده تا از عوارض ان جلوگیری کنید. بیشتر افرادی که در روابط تاکسیک قرار دارند؛ تا مدت ها متوجه این موضوع نیستند و حتی به حرف اطرافیان نیز توجه نمی‌کنند. حتی برخی محققان معتقدند که تا زمانی که در روابط سمی هستید؛ بسیار احساس خوشایندی دارید و لذت می‌برید. احتمالا تا زمانی که ضربه محکمی از طرف مقابل خود نخورید؛ به رابطه ادامه خواهید داد. برای آشنایی با عوامل موثر بر قطع رابطه با دوست دختر کلیک کنید.

نشانه های رابطه تاکسیک یا سمی کدام اند؟

معمولا افرادی که خود از نظر شخصیتی دچار مشکلاتی هستند در اینگونه روابط مانده و اوضاع را تحمل می‌کنند. برای مثال فردی که دلبستگی ناایمن دارد یا شخصیت او وابسته است؛ بیشتر احتمال دارد که در روابط تاکسیک وارد شود. اما همیشه مشکل از ما نیست. در بیشتر موارد این طرف مقابل است که سواستفاده گری را شروع می‌کند. برخی از نشانه های رابطه سمی را در این قسمت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

????حمایت نکردن

در یک رابطه سالم، افراد از یکدیگر در شرایط مختلف حمایت کرده و از موفقیت های همدیگر خوشحال می‌شوند. اما در رابطه تاکسیک این حمایت تبدیل به رقابت شده و افراد شروع به چشم و هم چشمی می‌کنند. در اینگونه روابط، افراد نه تنها به یکدیگر کمک نکرده بلکه مانعی برای موفقیت نیز می‌شوند. فرد سمی جلوی پیشرفت و موفقیت شما را گرفته و حتی در شرایط سحت نیز از شما حمایت نخواهد کرد.

????بی احترامی به رابطه تاکسیک

در یک رابطه تاکسیک، بسیار شاهد بی احترامی افراد به یکدیگر هستیم. برای آنها توهین و تحقیر به یک روتین تبدیل شده و حتی دیگر از شنیدن این حرف ها نیز ناراحت نمی‌شوند. افراد حتی به خانواده های یکدیگر نیز بی احترامی کرده و آنها را مورد سرزنش قرار می‌دهند. افراد در رابطه باید با احترام و ملایمت با یکدیگر رفتار کرده و اصول اخلاقی را رعایت کنند.

????کنترلگری

کنترلگری یکی از رفتارهای مخرب در رابطه محسوب می‌شود. یکی از اصلی ترین نشانه های رابطه تاکسیک کنترلگری است. افراد در این نوع از روابط مدام در حال سوال پرسیدن از موضوعات شخصی وسلطه گری هستند. در روابط سمی افراد مدام توهم خیانت داشته و شکاک و بدبین هستند. در بعضی موارد فرد سمی، خود شخص وفاداری نیست و از بی اعتمادی به دیگران نیز رنج می‌برد. اعتماد لازمه روابط است و افراد متناسب با تفکر خود نسبت دیگران اعتماد می‌کنند.

????خودشیفتگی از نشانه های رابطه تاکسیک

در روابط تاکسیک، افراد فقط نیازهای خود را در نظر می‌گیرند و طرف مقابل توجه نمی‌کنند. افراد در رابطه باید از خودگذشتگی و ایثار داشته باشند و به دیگران نیز توجه کنند. خودشیفتگی شما را از دیگران دور می‌کند و سبب فاصله افراد از یکدیگر می‌شود. در رابطه سمی بسیار شاهد خودخواهی افراد هستیم. خودشیفتگی بیش از حد بسیار مخرب بوده و باعث از بین رفتن روابط خواهد شد. برای اطلاع از نحوه برخورد با افراد خودشیفته کلیک کنید.

????دروغگویی

یکی از مشکلات اصلی در روابط دروغگویی است که در روابط تاکسیک بسیار دیده می‌شود. افراد حتی برای پیش افتاده ترین مسائل هم دروغ می‌گویند و اهمیتی به احساسات دیگران نمی‌دهند. اغلب برای گرفتن توجه ها، دست به دروغگویی می‌زنند. اما دروغ توجیه خوبی نیست. صداقت در هر شرایطی، بهترین راهکار خواهد بود. عدم صداقت از همان ابتدای رابطه، مشخص خواهد شد و افراد باید به فکر راه حلی در این زمینه باشند.

????نگرانی دائمی

احتمالا در روابط تاکسیک مدام در حال تجربه استرس و اضطراب بی دلیل هستید. شرایط رابطه به شکلی است که شما مدام ترس از دست دادن دارید. یا نگران وقوع اتفاق بدی هستید. از نشانه های رابطه تاکسیک نگرانی دائمی و در هر شرایطی است. حتی گاهی با اینکه همه چیز خوب پیش می‌رود اما بازهم از آینده می‌ترسید. این رفتار شما را بعد از مدتی از لحاظ روانی و جسمانی، مریض خواهد کرد.

????عدم ارتباط موثر

طبیعی است که افراد در رابطه تاکسیک، ارتباط موثر با یکدیگر نداشته و نتوانند به خوبی با یکدیگر صحبت کنند. حتی گفتگو با دیگران نیز اصولی دارد که باید رابطه آنها را رعایت کرد. عدم ارتباط موثر به این معناست که به اندازه کافی برای دوست، خانواده یا همکار خود وقت نگذارید و مدام از آنها دوری کنید. ما به ارتباط با دیگران نیاز داریم و اگر به هر دلیلی خود را از این موضوع محروم کنیم یا در آن دچار مشکل شویم؛ در سلامت روان ما موثر خواهد بود.

برای آشنایی با مدیریت دوستی های قبل ازدواج کلیک کنید.

خارج شدن یا کنارآمدن با رابطه تاکسیک

معمولا همه ما بعد از گذشت مدتی، به همه چیز عادت می‌کنیم. حتی اگر شرایط رابطه برای ما بسیار سخت بوده و رنج های زیادی را متحمل شده ایم؛ بازهم تمایل به ماندن داریم. حتی خروج از اینگونه روابط هم آسان نخواهد بود. اما فراموش نکنید که بعد از خارج شدن از یک رابطه سمی متوجه خواهید شد که رابطه ابعاد دیگری نیز دارد که باید به آنها توجه کرد. روابط تاکسیک گاهی تاثیرات جبران ناپذیری بر شخصیت و سلامت روان شما خواهد داشت که باید حتما در جبران آنها تلاش کنید.

????رابطه تاکسیک | گفت و گو

در اولین قدم با فردی که موجب شکل گیری رابطه تاکسیک شده است؛ صحبت کنید. به صورت آرام وملایم به او توضیح دهید که شرایط پیش آمده به نفع هیچ کس نخواهد بود و باید برای تغییر اقدام کند. در واقع هر دو نفر در یک رابطه باید برای ایجاد تغییر تلاش کنند. به یکدیگر در این مسیر کمک کرده و دنبال مقصر نباشید. شاید رفتار شما و سوبرداشت ها موجب به وجود آمدن چنین رفتارهایی در طرف مقابل شده باشد. از قضاوت افراد خودداری کرده و علت این موضوع را ریشه یابی کنید. برای آشنایی بیشتر با مهارت ارتباط کلامی کلیک کنید.

????کمک گرفتن از مشاور

گاهی صحبت کردن به صورت مستقیم با فردی که رفتارهای سمی دارد؛ موثر نخواهد بود. بعد از مدتی احتمالا هیچ گونه تغییری حاصل نمی‌شود و همه چیز به روال سابق برمی‌گردد. در چنین شرایطی از یک مشاور کمک بگیرید و رابطه تاکسیک خود را پایان دهید. معمولا اینگونه افراد مشکل خود را نمی‌پذیرند تا برای درمان آن اقدام کنند. و قانع کردن آنها برای مراجعه به روانشناس نیز آسان نیست. اما می‌توان با کمک مشاور نحوه برخورد صحیح با این افراد را آموخت یا به همراه آنها به روانشناس مراجعه کرد.

????رفتار قاطعانه با رابطه تاکسیک

اغلب در روابط تاکسیک، مورد سواستفاده قرار می‌گیریم. برای جلوگیری از ادامه این موضوع، رفتار قاطعانه بهترین راه حل است. به طرف مقابل نشان دهید که شما مطیع و فرمانبردار او نیستید و از خود اراده و قدرت تفکر دارید. برای اینکار خودتان را در اولویت قرار دهید. این به معنی خودخواهی نیست. بلکه اول نیازهای خود را برطرف کرده ودر مراحل بعدی به دیگران کمک کنید. اگر مدام در حال قربانی کردن خود برای دیگران هستید؛ شما نیز موجب به وجودآمدن رابطه تاکسیک خواهید شد. ایجاد مرز ها و اصولی برای خود، به ما کمک خواهد کرد تا رابطه تاکسیک خود را برطرف کرده یا پایان دهیم.

سخن پایانی

رابطه تاکسیک با افرادی که برای مدت زمان زیادی با آنها در ارتباط هستیم یا حتی خانواده مان، شرایط سختی را برای ما ایجاد خواهد کرد. نمی‌توانیم به دلیل رابطه سمی، خانواده خود را طرد کنیم یا از شغل خود استعفا دهیم. اما می‌توان با کارکردن بر خلا های شخصیتی یا ویژگی های رفتاری، کیفیت رابطه را بهبود بخشیم. اگر تمام قصور از طرف مقابل است؛ او را به حال خود رها نکرده و به او نیز برای درمان کمک کنیم. حتما برای روابط خود از یک روانشناس کمک بگیرید و با یکدیگر همدل باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه تاکسیک یا سمی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آدم های تاکسیک چه ویژگی هایی دارند؟

این افراد معمولا خودشیقته و دروغگو بوده، به راحتی به دیگران بی احترامی می‌کنند و از هیچ کس حمایت نخواهند کرد. ویژگی های منفی این افراد بسیار زیاد است و معمولا در رابطه با دیگران نیز این رفتارها تشدید می‌شوند.

منبع: رابطه تاکسیک (رابطه سمی)



:: برچسب‌ها: رابطه تاکسیک (رابطه سمی) ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

رابطه تاکسیک یا سمی، همانطور که از اسم آن مشخص است؛ رابطه ی فرسایشی است. افراد با دیگران ارتباط می‌گیرند تا از آنها چیزهای بیشتری آموخته و یا حال بهتری داشته باشند. اما در روابط سمی نه تنها چیزی نخواهید آموخت بلکه تمام انرژی شما نیز از بین می‌رود. حتی شاید ضررهای زیادی را نیز تجربه کنید. در این نوع روابط سلامت جسمانی، روانی و عاطفی شما تهدید خواهد شد و احتمالا تا مدتها نتایج آن در زندگی را مشاهده خواهید کرد. این رابطه انواع مختلفی دارد و حتی شاید رابطه افراد با خانواده نیز سمی شود. به همین دلیل بهتر است نشانه ها و عوارض این نوع از رابطه را بشناسید و از بروز آن پیشگیری کنید.

منبع: رابطه تاکسیک (رابطه سمی)

رابطه سمی

در قدم اول باید اینگونه روابط را در زندگی شناسایی کرده تا از عوارض ان جلوگیری کنید. بیشتر افرادی که در روابط تاکسیک قرار دارند؛ تا مدت ها متوجه این موضوع نیستند و حتی به حرف اطرافیان نیز توجه نمی‌کنند. حتی برخی محققان معتقدند که تا زمانی که در روابط سمی هستید؛ بسیار احساس خوشایندی دارید و لذت می‌برید. احتمالا تا زمانی که ضربه محکمی از طرف مقابل خود نخورید؛ به رابطه ادامه خواهید داد. 

نشانه های رابطه تاکسیک یا سمی کدام اند؟

معمولا افرادی که خود از نظر شخصیتی دچار مشکلاتی هستند در اینگونه روابط مانده و اوضاع را تحمل می‌کنند. برای مثال فردی که دلبستگی ناایمن دارد یا شخصیت او وابسته است؛ بیشتر احتمال دارد که در روابط تاکسیک وارد شود. اما همیشه مشکل از ما نیست. در بیشتر موارد این طرف مقابل است که سواستفاده گری را شروع می‌کند. برخی از نشانه های رابطه سمی را در این قسمت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

????حمایت نکردن

در یک رابطه سالم، افراد از یکدیگر در شرایط مختلف حمایت کرده و از موفقیت های همدیگر خوشحال می‌شوند. اما در رابطه تاکسیک این حمایت تبدیل به رقابت شده و افراد شروع به چشم و هم چشمی می‌کنند. در اینگونه روابط، افراد نه تنها به یکدیگر کمک نکرده بلکه مانعی برای موفقیت نیز می‌شوند. فرد سمی جلوی پیشرفت و موفقیت شما را گرفته و حتی در شرایط سحت نیز از شما حمایت نخواهد کرد.

????بی احترامی به رابطه تاکسیک

در یک رابطه تاکسیک، بسیار شاهد بی احترامی افراد به یکدیگر هستیم. برای آنها توهین و تحقیر به یک روتین تبدیل شده و حتی دیگر از شنیدن این حرف ها نیز ناراحت نمی‌شوند. افراد حتی به خانواده های یکدیگر نیز بی احترامی کرده و آنها را مورد سرزنش قرار می‌دهند. افراد در رابطه باید با احترام و ملایمت با یکدیگر رفتار کرده و اصول اخلاقی را رعایت کنند.

????کنترلگری

کنترلگری یکی از رفتارهای مخرب در رابطه محسوب می‌شود. یکی از اصلی ترین نشانه های رابطه تاکسیک کنترلگری است. افراد در این نوع از روابط مدام در حال سوال پرسیدن از موضوعات شخصی وسلطه گری هستند. در روابط سمی افراد مدام توهم خیانت داشته و شکاک و بدبین هستند. در بعضی موارد فرد سمی، خود شخص وفاداری نیست و از بی اعتمادی به دیگران نیز رنج می‌برد. اعتماد لازمه روابط است و افراد متناسب با تفکر خود نسبت دیگران اعتماد می‌کنند.

????خودشیفتگی از نشانه های رابطه تاکسیک

در روابط تاکسیک، افراد فقط نیازهای خود را در نظر می‌گیرند و طرف مقابل توجه نمی‌کنند. افراد در رابطه باید از خودگذشتگی و ایثار داشته باشند و به دیگران نیز توجه کنند. خودشیفتگی شما را از دیگران دور می‌کند و سبب فاصله افراد از یکدیگر می‌شود. در رابطه سمی بسیار شاهد خودخواهی افراد هستیم. خودشیفتگی بیش از حد بسیار مخرب بوده و باعث از بین رفتن روابط خواهد شد.

????دروغگویی

یکی از مشکلات اصلی در روابط دروغگویی است که در روابط تاکسیک بسیار دیده می‌شود. افراد حتی برای پیش افتاده ترین مسائل هم دروغ می‌گویند و اهمیتی به احساسات دیگران نمی‌دهند. اغلب برای گرفتن توجه ها، دست به دروغگویی می‌زنند. اما دروغ توجیه خوبی نیست. صداقت در هر شرایطی، بهترین راهکار خواهد بود. عدم صداقت از همان ابتدای رابطه، مشخص خواهد شد و افراد باید به فکر راه حلی در این زمینه باشند.

????نگرانی دائمی

احتمالا در روابط تاکسیک مدام در حال تجربه استرس و اضطراب بی دلیل هستید. شرایط رابطه به شکلی است که شما مدام ترس از دست دادن دارید. یا نگران وقوع اتفاق بدی هستید. از نشانه های رابطه تاکسیک نگرانی دائمی و در هر شرایطی است. حتی گاهی با اینکه همه چیز خوب پیش می‌رود اما بازهم از آینده می‌ترسید. این رفتار شما را بعد از مدتی از لحاظ روانی و جسمانی، مریض خواهد کرد.

????عدم ارتباط موثر

طبیعی است که افراد در رابطه تاکسیک، ارتباط موثر با یکدیگر نداشته و نتوانند به خوبی با یکدیگر صحبت کنند. حتی گفتگو با دیگران نیز اصولی دارد که باید رابطه آنها را رعایت کرد. عدم ارتباط موثر به این معناست که به اندازه کافی برای دوست، خانواده یا همکار خود وقت نگذارید و مدام از آنها دوری کنید. ما به ارتباط با دیگران نیاز داریم و اگر به هر دلیلی خود را از این موضوع محروم کنیم یا در آن دچار مشکل شویم؛ در سلامت روان ما موثر خواهد بود.

خارج شدن یا کنارآمدن با رابطه تاکسیک

معمولا همه ما بعد از گذشت مدتی، به همه چیز عادت می‌کنیم. حتی اگر شرایط رابطه برای ما بسیار سخت بوده و رنج های زیادی را متحمل شده ایم؛ بازهم تمایل به ماندن داریم. حتی خروج از اینگونه روابط هم آسان نخواهد بود. اما فراموش نکنید که بعد از خارج شدن از یک رابطه سمی متوجه خواهید شد که رابطه ابعاد دیگری نیز دارد که باید به آنها توجه کرد. روابط تاکسیک گاهی تاثیرات جبران ناپذیری بر شخصیت و سلامت روان شما خواهد داشت که باید حتما در جبران آنها تلاش کنید.

????رابطه تاکسیک | گفت و گو

در اولین قدم با فردی که موجب شکل گیری رابطه تاکسیک شده است؛ صحبت کنید. به صورت آرام وملایم به او توضیح دهید که شرایط پیش آمده به نفع هیچ کس نخواهد بود و باید برای تغییر اقدام کند. در واقع هر دو نفر در یک رابطه باید برای ایجاد تغییر تلاش کنند. به یکدیگر در این مسیر کمک کرده و دنبال مقصر نباشید. شاید رفتار شما و سوبرداشت ها موجب به وجود آمدن چنین رفتارهایی در طرف مقابل شده باشد. از قضاوت افراد خودداری کرده و علت این موضوع را ریشه یابی کنید.

????کمک گرفتن از مشاور

گاهی صحبت کردن به صورت مستقیم با فردی که رفتارهای سمی دارد؛ موثر نخواهد بود. بعد از مدتی احتمالا هیچ گونه تغییری حاصل نمی‌شود و همه چیز به روال سابق برمی‌گردد. در چنین شرایطی از یک مشاور کمک بگیرید و رابطه تاکسیک خود را پایان دهید. معمولا اینگونه افراد مشکل خود را نمی‌پذیرند تا برای درمان آن اقدام کنند. و قانع کردن آنها برای مراجعه به روانشناس نیز آسان نیست. اما می‌توان با کمک مشاور نحوه برخورد صحیح با این افراد را آموخت یا به همراه آنها به روانشناس مراجعه کرد.

????رفتار قاطعانه با رابطه تاکسیک

اغلب در روابط تاکسیک، مورد سواستفاده قرار می‌گیریم. برای جلوگیری از ادامه این موضوع، رفتار قاطعانه بهترین راه حل است. به طرف مقابل نشان دهید که شما مطیع و فرمانبردار او نیستید و از خود اراده و قدرت تفکر دارید. برای اینکار خودتان را در اولویت قرار دهید. این به معنی خودخواهی نیست. بلکه اول نیازهای خود را برطرف کرده ودر مراحل بعدی به دیگران کمک کنید. اگر مدام در حال قربانی کردن خود برای دیگران هستید؛ شما نیز موجب به وجودآمدن رابطه تاکسیک خواهید شد. ایجاد مرز ها و اصولی برای خود، به ما کمک خواهد کرد تا رابطه تاکسیک خود را برطرف کرده یا پایان دهیم.

سخن پایانی

رابطه تاکسیک با افرادی که برای مدت زمان زیادی با آنها در ارتباط هستیم یا حتی خانواده مان، شرایط سختی را برای ما ایجاد خواهد کرد. نمی‌توانیم به دلیل رابطه سمی، خانواده خود را طرد کنیم یا از شغل خود استعفا دهیم. اما می‌توان با کارکردن بر خلا های شخصیتی یا ویژگی های رفتاری، کیفیت رابطه را بهبود بخشیم. اگر تمام قصور از طرف مقابل است؛ او را به حال خود رها نکرده و به او نیز برای درمان کمک کنیم. حتما برای روابط خود از یک روانشناس کمک بگیرید و با یکدیگر همدل باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه تاکسیک یا سمی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آدم های تاکسیک چه ویژگی هایی دارند؟

این افراد معمولا خودشیقته و دروغگو بوده، به راحتی به دیگران بی احترامی می‌کنند و از هیچ کس حمایت نخواهند کرد. ویژگی های منفی این افراد بسیار زیاد است و معمولا در رابطه با دیگران نیز این رفتارها تشدید می‌شوند.

منبع: رابطه تاکسیک (رابطه سمی)



:: برچسب‌ها: رابطه تاکسیک (رابطه سمی) ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک اعتیاد به متادون در خانه یا ترک متادون با روش های مختلفی امکان پذیر است. متادون یک مخدر صنعتی است که برای ترک بسیاری از مواد مخدر تجویز می‌شود. حتی گاهی برای ترک متادون، قرص متادونی که دوز کمتری دارد جایگزین می‌شود. اما این روش درستی نیست. چراکه خود متادون اعتیادآور است و افراد باید برای ترک آن اقدام کنند. متادون یکی از انواع مسکن هاست که نسبت سایر اپیوئید ها کند تر است و نیمه عمر بیشتری دارد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا نیمی از اثر متادون از بدن خارج شود؛ تقریبا بین 8 تا 60 ساعت طول می‌کشد که این زمان در مقایسه با دیگر مواد افیونی بسیار بیشتر است.

منبع: ترک اعتیاد به متادون در خانه

ترک متادون

متادون به دلیل اینکه ابتدا به صورت مسکن برای افراد تجویز می‌شود و دسترسی به آن راحت است؛ اعتیاد آن شیوع بیشتری میان جوانان دارد. همانطور که گفته شد مدت زمان اثر آن در بدن طولانی است و از طرفی دیگر عوارض زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. استفاده طولانی مدت از مواد افیونی، ساختار و عملکرد سلول های عصبی را تغییر خواهد داد که جبران آن به راحتی انجام نمی‌شود. 

نشانه های اعتیاد به متادون

مصرف متادون با دوز بیشتر از 5 میلی گرم و در مدت زمان طولانی، باعث اعتیاد خواهد شد. متادون در شکل های مختلفی مثل نوع تزریقی و قرص قابل استفاده است. افرادی که به متادون اعتیاد پیدا کرده اند؛ بعد از مدتی علائمی از خود نشان می‌دهند که با شناسایی آنها باید برای ترک متادون اقدام کنند.

 برخی از بارزترین علائم اعتیاد به متادون شامل موراد زیر می‌شود:

????حالت تهوع و استفراغ

????خارش بدن

????اختلال تنفسی

????خواب آلودگی

????اختلال در حرکت و حرف زدن

????فراموشی کاهش تمرکز

????تورم صورت

????نشانه های روانی دیگری مثل ادامه مصرف متادون حتی در صورت درمان کامل، خرید غیرقانونی ومصرف خودسرانه، صرف وقت و هزینه زیاد برای مصرف متادون و انزوا و گوشه گیری از نشانه های اعتیاد به متادون هستند.

عوارض مصرف متادون

مصرف متادون با دستور پزشک و در مدت زمان معین، کاربرد دارویی داشته و عوارض زیادی را به وجود نخواهد آورد. اما وقتی دوز مصرفی فرد افزایش پیدا می‌کند یا برای مدت زمان طولانی از متادون مصرف می‌کند؛ قطعا شاهد عوارض آن بر بدن خود خواهد بود. برخی از این مشکلات، حتی بعد از ترک اعتیاد نیز باقی خواهند ماند. متادون به شدت بر کبد وتاثیرگذاشته و باعث بالارفتن آنزیم های کبدی می‌شود. برخی از عوارض اعتیاد به متادون شامل سرطان کبد، افسردگی، پوسیدگی دندانها، اختلالات قلبی و مشکلات تنفسی می‌شود.

مدت زمان ترک متادون

نمی‌توان برای ترک متادون مدت زمان مشخصی تعیین کرد. چرا که بستگی به میزان دوز، مدت زمان مصرف و آمادگی بدنی افراد دارد. برخی ترکمتادون را به صورت خودسرانه آغاز می‌کنند که همین موضوع فرایند ترک را طولانی تر خواهد کرد. تقریبا نشانه های ترک از یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف ظاهر می‌شود و معمولا روز ششم، سخت ترین روز دوران ترک خواهد بود.

تاثیر متادون در بدن تا چند روز در بدن می‌ماند؟

همانطور که گفته شد؛ مدت زمان اثربخشی این دارو در بدن طولانی است. اما مدت دقیق آن بستگی به دوز متادون و نوع آزمایش بستگی دارد.

مصرف متادون در آزمایش ادرار تا 7 روز بعد نیز قابل تشخیص است. تا 90 روز بعد در آزمایش مو می‌توان، مصرف متادون را تشخیص داد. همچنین در آزمایش بزاق نیز مصرف متادون از 10 دقیقه بعد تا 10 روز بعد، مشخص می‌شود. تا 2.5 روز بعد از مصرف متادون، در آزمایش خون می‌توان اثر آن مشاهده کرد. بهترین زمان برای تشخیص مصرف متادون و انجام آزمایش، سه ساعت بعد از مصرف است.

عوارض ترک متادون

با توجه به اینکه متادون بسیار اعتیاد آور است و تاثیرات آن تا مدت ها در بدن باقی می‌ماند؛ حتی ترک متادون نیز مشکلاتی را برای فرد ایجاد خواهد کرد. سم زدایی به طور کلی تاثیرات بدی بر روحیه و سلامت جسمانی افراد معتاد دارد که باید تحت نظر یک پزشک آنها را کنترل کرد.

????بروز افسردگی بعد از ترک متادون

علاوه بر وابستگی جسمانی که مواد مخدر ایجاد می‌کند؛ وابستگی روانی نیز زندگی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ترک متادون آسیب زیادی را به سیستم عصبی افراد خواهد زد و همین موضوع اضطراب و افسردگی را پدید خواهد آورد. رویارویی با زندگی جدید و تفکر در مورد گذشته، افراد معتاد به متادون را بیشتر در معرض افسردگی قرار خواهد داد.

????افزایش وزن بعد از ترک متادون

متادون به دلیل ایجاد اختلال در اشتها سبب کاهش وزن شده و بیماری های جسمانی زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. بعد از کامل شدن فرایند ترک متادون، افراد با افزایش ناگهانی وزن خود مواجه می‌شوند که همین موضوع آنها را می‌ترساند یا آسیب های دیگری را برای آنها به همراه خواهد داشت. توصیه می‌شود در این دوران افراد آب و مایعات زیادی را مصرف کرده واز خوردن کافئین خودداری کنند.

راهکارهایی برای ترک متادون

ترک این ماده هم در خانه و هم در کلینیک های ترک اعتیاد امکانپذیر است اما بهترین روش برای ترک متادون تحت نظر یک پزشک و روانشناس خواهد بود در روش سنتی ترک متادون در طی 5 تا 7 هفته به مرور دوز مصرفی را به میزان 5 میلی گرم کاهش می‌داد تا به صفر برسد.

????دارو درمانی برای ترک متادون

افراد در طی این دوره برای ترک متادون باید داروهایی مثل بوپرنورفین، نالکسون و کلونیدین، مصرف کرد. این دارو ها در واقع عوارضی که در اثر ترک ایجاد می‌شوند را کنترل می‌کنند. مصرف کلونیدین باعث کاهش علائمی مثل اضطراب، دردعضلانی، تعریق و آبریزش بینی خواهد شد. نالترکسون نیز با سم زدایی علائم ترک را به سرعت کاهش خواهد داد. برای دارو درمانی باید به پزشک مراجعه کرد و تحت نظر او درمان را ادامه داد.

????رواندرمانی برای ترک متادون

بهتر است فرد چه در خانه و چه در کلینیک های ترک اعتیاد، حتما از خدمات توانبخشی استفاده کند تا عوارض حاصل از این دوران را کاهش دهد. افرادی که در دوران سم زدایی از روانشناس نیز کمک می‌گیرند؛ این دوران را راحت تر پشت سر گذاشته و بعد از آن کمتر احتمال دارد که به مصرف مجدد بپردازند. حتی مراجعه اعضای خانواده نیز برای اطلاع از نحوه برخورد با فرد معتاد یا حفظ روحیه آنها نیز ضروری خواهد بود.

????اهمیت به سبک زندگی فرد در حال ترک متادون

در این دوران فرد یا خانواده او باید به تغذیه، خواب و به طور کلی سبک زندگی او اهمیت دهند. تغذیه و خواب و کافی دوعنصر مهم برای تسریع دوران سم زدایی هستند. توصیه می‌شود فرد رژیم غذایی مشخص و منظمی داشته باشد و در کنار آن به انجام ورزش سبک نیز بپردازد.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد؛ ترک اعتیاد نیاز به انگیزه و روحیه قوی دارد. در واقع ترک متادون غیر ممکن نیست فقط فرد معتاد باید با اطرافیان همکاری کرده و اینکار را به روش اصولی انجام دهد. استفاده از روش هایی که در رسانه ها تبلیغ می‌شوند و یا ترک ناگهانی و خودسرانه، آسیب بدتری به افراد خواهد زد. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد زمان کافی به ترک متادون اختصاص دهند و حتما از پزشک و روانشناس در این دوران کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به متادون در خانه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

سخت ترین روز ترک متادون کدام است؟

معمولا از روز اول تا سوم بعد از قطع مصرف متادون، علائم ظاهر خواهند شد که روز ششم احتمالا سخت ترین روز دوران سم زدایی خواهد بود.

در زمان ترک متادون چی بخوریم؟

برای مصرف دارو در این دوران حتما با پزشک خود مشورت کرده و به تغذیه خود نیز اهمیت دهید. برای جلوگیری از افزایش وزن، آب و مایعات زیاد مصرف کرده و از خوردن کافئین به هر شکلی نیز دوری کنید.

منبع: ترک اعتیاد به متادون در خانه



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به متادون در خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

میل جنسی به حیوانات یکی از اختلالات طیف پارافیلیا است که در مردان بیشتر دیده می‌شوند. همچنین انجام آن بین کسانی که مدت زمان زیادی را با حیوانات می گذرانند، افراد دارای محرومیت های حسی و کسانی که سادیسم (مبتلا به دیگر ازاری) دارند؛ شایع تر است. بی شک انجام این عمل غیرقانونی، غیراخلاقی و غیربهداشتی نیز می باشد. به دلیل بیماریهای مختلف و پیامدهای آن به شدت منع شده و در صورت بروز چنین مساله ای حتما باید برای درمان روانی نیز اقدام شود. 

منبع: میل جنسی به حیوانات | نشانه ها و درمان زوفیلیا

میل جنسی به حیوانات | زوفیلیا

همیشه داشتن میل جنسی به حیوانات به معنی عملی کردن این فانتزی نیست؛ گاهی فرد تنها با فکر کردن به حیوانات یا لمس کردن انها، برانگیختگی جنسی را تجربه می کند. متاسفانه در برخی از کشورهای غربی ازدواج با حیوانات درحال مرسوم شدن است. به عنوان مثال در کشور صربستان فاحشه خانه های حیوانی وجود دارد که هر ساله به سبب این موضوع توریست های زیادی به این کشور سفر می‌کنند.

معمولا این افراد در برقراری رابطه جنسی با انسان ها، ناتوان هستند یا فقط برای کنجکاوی دست به این عمل می‌زنند که اگر فقط به یک بار محدود شود؛ فرد تشخیص زوفیلیا نمی گیرد. در خیلی از متون یا تصاویری که در گذشته وجود دارند؛ نشان دهنده چنین روابطی در گذشته هم هستیم؛ البته مشخص نیست این رفتار در گذشته نشانه قدرت طلبی یا اختلال بوده است یا فقط ساخته ذهن نقاشان زمان است.

در تحقیقی مشخص شده که درصد بالایی از کسانی که به رابطه با حیوانات پرداخته اند؛ به دلیل بوی حیوانات به انها جذب شده اند. این می تواند یک نظریه تامل برانگیز باشد؛ چرا که بسیاری از رفتارهای حیوانات و حتی انسان تحت تاثیر فرومون ها شکل میگیرد. فرومون ها مواد شیمیایی هستند که از بدن یک فرد ترشح شده و با تاثیر بر سیستم بویایی فرد دیگر پاسخ رفتاری به راه می اندازد.

برای آشنایی با نشانه های سادیسم کلیک کنید.

خطرات رابطه و میل جنسی به حیوانات

علاوه بر عواقب روانی، تحریک جنسی با حیوانات مشکلات جسمی زیادی را به وجود می اورد. برای مثال بیماری های امیزشی، آلودگی گوشت و افزایش بیماری های مشترک بین انسان ها و حیوانات و… . پاسخ های الرژیک شدید می تواند منجر به مرگ فرد شود.

زوفیلیا می تواند اولیه یا ثانویه باشد. میل جنسی به حیوانات ( زوفیلیا ) اولیه یک گرایش فطری نسبت به حیوانات است و نوع ثانویه آن بعد از مدتی به دلیل نارضایتی از زندگی جنسی یا به دلیل در معرض بودن طولانی مدت با حیوات اتفاق می افتد.

ایا در رابطه جنسی با حیوانات، بارداری اتفاق می افتد؟

خیر؛ به دلیل تفاوت سلول های جنسی گونه انسان با حیوانات و چرخه جنسی متفاوت، امکان بارداری برای هیچ یک وجود ندارد؛ اما می تواند باعث بروز بیماری های مختلفی شود.

ایا همه کسانی که حیوانات خانگی دارند مبتلا به زوفیلیا هستند؟

البته که خیر. حیوانات می‌توانند بهترین دوست انسان ها باشند و در انجام کارهایشان به انها کمک کنند؛ شمار بزرگی از افراد حیوانات را به سرپرستی میگیرند و از انها تا پایان عمر بدون هیچ گونه ازاری نگهداری میکنند. معمولا قبل از عقیم کردن حیوانات خانگی شاهد خودارضایی یا حتی گرایش او به خودتان (مخصوصا به جنس مخالف) شده اید. اما این موضوع کاملا طبیعی است و نشان دهنده غریزه انهاست. اگر قصد نگهداری حیوان خانگی دارید؛ بهتر است قبل از سن بلوغ به عقیم کردن او بپردازید تا با خیالی آسوده از او نگهداری کنید.

زوفیلیا در فرهنگ های مختلف

متاسفانه امروزه شاهد بروز و عادی سازی زوفیلیا در کشورهای مختلف هستیم. به عنوان مثال امار رابطه جنسی با اسب ها در کشور سوئیس بسیار بالاست. حتی در هند که در ایین های ان، حیوانات را مقدس می دانند، مواردی از ازدواج حیوان با انسان گزارش شده است.در خاورمیانه نیز افرادی به رابطه جنسی با حیوانات  اهلی می پردازند.

صنعت پورنوگرافی حیوانات در دنیا در حال توسعه است و روزانه شاهد پخش ویدئو هایی با مضمون رابطه جنسی حیوانات در فضای مجازی هستیم که کاملا برخلاف حقوق آن‌هاست. به طورکلی و بین عوام این یک عمل مضموم محسوب می شود و حتی ادیان زیادی ان را منع کرده اند.

تشخیص زوفیلیا (میل جنسی به حیوانات)

افراد زوفیلیک از نگاه کردن به عکس حیوانات نیز لذت می برند و معمولا سابقه ازار حیوانات را داشته اند. مانند اختلالات دیگر طیف پارافیلیا، این افراد نیز باید حداقل 6 ماه چنین علائمی را بدون وقفه داشته باشند تا تشخیص زوفیلیا دریافت کنند. این تمایل باعث اختلال در زندگی شخصی و کاری انان نیز می شود چراکه تمام حواس شان معطوف به حیوانات می شود و برای ارضای این نیاز تلاش می کنند.

ایا زوفیلیا قابل درمان است؟

همانطور که می دانید درمان این گونه از اختلالات، بسیار پیچیده و یا غیر ممکن است. به دلیل اینکه این افراد خود را بیمار نمی دانند و برای درمان اقدام نمی کنند. به دلیل ندرت این بیماری از لحاظ اماری درمان مشخصی برای ان وجود ندارد اما همزمانی دارو درمانی با روش های مختلف روان درمانی می تواند بسیار موثر واقع شود. درمان های شناختی-رفتاری و کمک گرفتن از یک سکستراپیست نیز شانس درمان را بالا می برد.

افراد متاهل مبتلا به زوفیلیا باید درمان خود را با همسر شروع کند و فرد مجرد بهتر است بعد از مشاهده نشانه های بهبودی، به دنبال شریک جنسی برای خود باشد. بسیاری از افراد به دلیل دوری از جوامع بزرگ و یا نداشتن شریک انسانی به این اختلال مبتلا شده اند. در مواجه با چنین افرادی یا حتی بروز این تمایل در خودتان، بدون قضاوت در ابتدا علل را ریشه یابی کنید و از یک متخصص کمک بگیرید.در پروسه درمان به اختلالات روانی و جسمانی همراه با این بیماری هم توجه داشته باشید.

سخن پایانی

در دنیای امروزی با نشانه های تمایلات غیر معمولی روبه رو هستیم اگرچه همانطور که گفته شد؛ این اختلال در قدیم الایام نیز بوده است. اما با احترام به حقوق حیوانات و همچنین شان بالای انسانی می توان از بروز بیشتر آن جلوگیری کرد. از آنجا که اختلال میل جنسی به حیوانات نادر است، مبتلایان چندان برای درمان اقدام نمی‎کنند. اما با توجه به پیامدهای جسمی و روانی درمان ضرورت زیادی دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متدوال

ایا امکان بارداری در رابطه ی جنسی انسان با حیوان وجود دارد؟

خیر به دلیل تفاوت سلول های جنسی گونه های انسان و حیوان و چرخه های جنسی متفاوت،احتمال بارداری وجود ندارد.

زوفیلیا چیست؟

به تمایل جنسی نسبت به حیوانات زوفیلیا می گویند.

ایا می توان با حیوانات ازدواج کرد؟

در بسیاری از کشور ها قوانینی در این مورد وجود دارد اما افراد زیادی بدون رسمی کردن این ارتباط به رابطه ی جنسی با حیوانات میپردازند.

منبع: میل جنسی به حیوانات | نشانه ها و درمان زوفیلیا



:: برچسب‌ها: میل جنسی به حیوانات | نشانه ها و درمان زوفیلیا ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک ترامادول یکی از دغدغه های خانواده ها و جوانان معتاد به این ماده است. خاصیت تسکین بخشی ترامادول کمتر از مورفین است و به دلیل خاصیت اعتیاد آوری آن، پزشکان بیشتر از دو هفته مصرف این دارو را تجویز نمی‌کنند. قطعا اگر از دستور پزشک خود پیروی کرده و به آن پایبند باشند؛ مصرف این دارو برای آنان ایجاد وابستگی نخواهد کرد. این دارو دوزهای مختلفی دارد و عوارض زیادی را برجای خواهد گذاشت. ترامادول یک داروی اپیوئیدی است که با تاثیر بر گیرنده‌هایی با همین اسم در مغز سبب تسکین درد خواهد شد. اما مصرف طولانی مدت این دارو و اعتیاد به آن اثرات جبران ناپذیری بر مغز خواهد داشت.

منبع: ترک ترامادول چند روز طول می کشد؟

ترک ترامادول

معمولا متخصصین برای ترک ترامادول، مصرف آن را به مرور کاهش داده تا به صفر برسد. بهتر است ترک این دارو حتما تحت نظر پزشک باشد. ترک ترامادول اولین قدم است و در کنار آن فرد باید اقدامات دیگری را نیز انجام دهد. فراموش نکنید که اعتیاد به ترامادول نیز می‌تواند مانند موادمخدرهای دیگر مثل کراک و هروئین عوارض ایجاد کند و خطرناک باشد. پس با شناسایی علائم و پیگیری برای درمان از اعتیاد جلوگیری کنید.

نشانه های اعتیاد به ترامادول | ترک ترامادول

در مواجه با افرادی که به ترامادول اعتیاد پیدا کرده اند؛ شاهد دو دسته از علائم روانی و جسمانی خواهیم بود. این نشانه ها در افراد مختلف، متفاوت است و بستگی به دوز مصرفی و مدت زمان مصرف دارد. برخی از این علائم را در این قسمت ذکر خواهیم کرد. 

????علائم جسمانی

⭕خستگی و کمبود انرژی

⭕قرمزی چشم ها

⭕اختلال در فعالیت های حرکتی

⭕اختلال در خواب و اشتها

⭕سردرد

????نشانه های روانی

⭕تحریک پذیری و بی قراری

⭕بی ثباتی خلق

⭕ادامه مصرف ترامادول حتی در صورت عدم نیاز

⭕بروز علائم ترک بلافاصله بعد از قطع مصرف

⭕رفتارهای نابهنجار و پرخطر

⭕صرف وقت و انرژی زیاد برای تهیه ترامادول

⭕خرید غیرقانونی ترامادول

⭕مصرف بیشتر برای دستیابی به سرخوشی اولیه

ترک ترامادول در بارداری

مصرف ترامادول در دوران بارداری، اثرات بدی بر مادر و جنین خواهد داشت. حا اگر مادر به ترامادول اعتیاد داشته باشد؛ باید قبل از اقدام برای بارداری، به ترک آن اقدام کند. مصرف ترامادول باعث اعتیاد جنین نیز خواهد شد؛ و نوزاد بعد از تولد از خود نشانه های ترک را نشان خواهد داد. ترامادول انقباضات رحمی کاهش می‌دهد و فرایند زایمان را طولانی تر می‌کند. همچنین احتمال بروز نواقص قلبی عروقی یا مشکلات قلبی نیز وجود خواهد داشت. 

نشانه های ترک ترامادول

با شروع ترک ترامادول و قطع مصرف آن، علائمی در فرد بروز پیدا خواهند کرد. این علائم گاهی به دو دسته کاملا متفاوت تقسیم خواهند شد. معمولا علائمی که افراد در حین ترک تجربه می‌کند؛ شامل تهوع و اختلالات گوارشی، دردهای عضلانی و… می‌شوند. اما نشانه های نادری مثل اضطراب بالا، سردرگمی و بی قراری، حملات پانیک، مسخ شخصیت و بی حسی یا سوزن سوزن شدن اندامها نیز بروز می‌کنند؛ که خطر جدی برای زندگی فرد معتاد ایجاد نمی‌کند. اما در صورت شدید تر شدن این علائم یا ماندگاری آنها در طولانی مدت، باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

مدت زمان ترک ترامادول

نمی‌توان برای مدت زمان سم زدایی ترامادول مدت زمان معینی را مشخص کرد. اما به طور کلی این فرایند شاید از 10 روز تا هفته ها طول بکشد. هرچه فرد انگیزه و همکاری بیشتری برای ترک ترامادول داشته باشد؛ این مدت کوتاهتر خواهد شد. باگذشت زمان علائم کمتر شده و افراد اختلالات کمتری را تجربه می‌کنند.

????سه روز اول بعد از ترک مصرف علائمی مثل احساس سوزن سوزن شدن، تعریق، عصبی شدن، حالت تهوع، اضطراب، میل شدید به مصرف و تپش قلب را تجربه می‌کند.

????روز چهارم تا هفتم: همچنان فرد به ادامه مصرف تمایل داشته و گیجی، عدم تمرکز و به بی خوابی دچار خواهد شد.

????و در روزهای هشتم تا چهاردهم علائم جسمانی خفیف تر شده اما افسردگی، افکار منفی و اضطراب احتمالا ادامه خواهند یافت.

راهکارهایی برای ترک ترامادول

ترک ترامادول با سم زدایی آغاز می‌شود که باید تحت نظر پزشک انجام شود. معمولا در کلینیک های ترک اعتیاد انجام شده و هدف آن خارج کردن سم حاصل از ترامادول از بدن است. در دوران سم زدایی فرد علائم ناخوشایندی را از خود نشان خواهد داد که برای کنترل آنها باید از پزشک کمک گرفت. مراحل اصلی سم زدایی شامل ارزیابی، تثبیت و تشویق برای درمان بیشتر می‌شود. اما این درمان قطعی برای ترک ترامادول نیست.

????دارو درمانی: پزشکان برای ترک ترامادول معمولا داروهای ضداضطراب، آرامبخش و غیراستروئیدی تجویز می‌کنند. این داروها از فعال شدن گیرنده های اپیوئیدی جلوگیری کرده و عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند. داروهایی مثل متوکلوپرامید، لوپرامید، والیوم، ساب اکسون، کلونیدین و ایبوپروفن یا استامینوفن، برای کاهش عوارض ناشی از ترک متادون، توسط پزشک تجویز می‌شوند. مکمل های دارویی نیز از داروهای لازم برای این دوران هستند. ترامادول با داروهای زیادی تداخل دارد؛ به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

????روان درمانی: علاوه بر وابستگی جسمانی، ترامادول وابستگی روانی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. رواندرمانی با تکنیک های مختلف و توسط روانشناس و روانپزشک انجام می‌شود. خانواده نیز از این نوع درمان می‌توانند استفاده کنند. روش های به کار گرفته شده در این رواندرمانی، در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. دریافت خدمات توانبخشی در مراکز ترک اعتیاد نیز انجام می‌شود.

????ترک اعتیاد در خانه: ترک ترامادول در خانه برای افرادی مناسب است که دوز مصرفی آنها پایین بوده و محیطی امن و راحت برای آنها در خانه فراهم است. البته بهتر است حتی در صورت ترک در خانه فرد تحت نظر پزشک و روانشناس بوده و به صورت اصولی مراحل سم زدایی را انجام دهد.

سخن پایانی

طبیعی است که افراد معتاد اعتیاد خود را انکار کنند. ترامادول نیز به دلیل اینکه در مصرف دارویی دارد؛ افراد تصور می‌کنند اعتیاد آور نیست و هر زمان می‌توانند مصرف آنرا قطع کنند. اما اینگونه نیست. ترک ترامادول نیاز به انگیزه کافی و زمان دارد. خانواده در این دوران نقش مهمی ایفا می‌کند. به طور کلی برای شروع فرایند ترک باید با یک پزشک و روانشناس مشورت کرده و مسیر بهبودی را آغاز کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک ترامادول می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

سوالات متداول

برای ترک ترامادول باید چه داروهایی مصرف کنیم؟

داروهای ضداضطراب، آرامبخش و مسکن از داروهای شایع برای ترک ترامادول هستند. معمولا پزشکان در این دوران داروهایی مثل متوکلوپرامید، لوپرامید، والیوم، ساب اکسون، کلونیدین و ایبوبروفن یا استامینوفن تجویز می‌کنند. ترامادول با داروهای زیادی تداخل دارد؛ به همین دلیل حتما قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک مشورت کنید.

ترک ترامادول چند روز طول می‌کشد؟

نمی‌توان مدت زمان دقیقی برای ترک ترامادول در نظر گرفت؛ اما به طور کلی متخصصین دوره سم زدایی را تقریبا 14 روز در نظر می‌گیرند. این زمان به دوز مصرفی فرد، مدت زمان مصرف و آمادگی بدن افراد بستگی دارد.

عوارض طولانی مدت ترک ترامادول کدام اند؟

عوارضی مثل افسردگی، اختلال در تنفس، مشکلات قلبی، لرزش بدن و… از عوارضی هستند که تا مدت ها بعد از ترک ترامادول باقی خواهند ماند.

منبع: ترک ترامادول چند روز طول می کشد؟



:: برچسب‌ها: ترک ترامادول چند روز طول می کشد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک ترامادول یکی از دغدغه های خانواده ها و جوانان معتاد به این ماده است. خاصیت تسکین بخشی ترامادول کمتر از مورفین است و به دلیل خاصیت اعتیاد آوری آن، پزشکان بیشتر از دو هفته مصرف این دارو را تجویز نمی‌کنند. قطعا اگر از دستور پزشک خود پیروی کرده و به آن پایبند باشند؛ مصرف این دارو برای آنان ایجاد وابستگی نخواهد کرد. این دارو دوزهای مختلفی دارد و عوارض زیادی را برجای خواهد گذاشت. ترامادول یک داروی اپیوئیدی است که با تاثیر بر گیرنده‌هایی با همین اسم در مغز سبب تسکین درد خواهد شد. اما مصرف طولانی مدت این دارو و اعتیاد به آن اثرات جبران ناپذیری بر مغز خواهد داشت.

منبع: ترک ترامادول چند روز طول می کشد؟

ترک ترامادول

معمولا متخصصین برای ترک ترامادول، مصرف آن را به مرور کاهش داده تا به صفر برسد. بهتر است ترک این دارو حتما تحت نظر پزشک باشد. ترک ترامادول اولین قدم است و در کنار آن فرد باید اقدامات دیگری را نیز انجام دهد. فراموش نکنید که اعتیاد به ترامادول نیز می‌تواند مانند موادمخدرهای دیگر مثل کراک و هروئین عوارض ایجاد کند و خطرناک باشد. پس با شناسایی علائم و پیگیری برای درمان از اعتیاد جلوگیری کنید.

نشانه های اعتیاد به ترامادول | ترک ترامادول

در مواجه با افرادی که به ترامادول اعتیاد پیدا کرده اند؛ شاهد دو دسته از علائم روانی و جسمانی خواهیم بود. این نشانه ها در افراد مختلف، متفاوت است و بستگی به دوز مصرفی و مدت زمان مصرف دارد. برخی از این علائم را در این قسمت ذکر خواهیم کرد. 

????علائم جسمانی

⭕خستگی و کمبود انرژی

⭕قرمزی چشم ها

⭕اختلال در فعالیت های حرکتی

⭕اختلال در خواب و اشتها

⭕سردرد

????نشانه های روانی

⭕تحریک پذیری و بی قراری

⭕بی ثباتی خلق

⭕ادامه مصرف ترامادول حتی در صورت عدم نیاز

⭕بروز علائم ترک بلافاصله بعد از قطع مصرف

⭕رفتارهای نابهنجار و پرخطر

⭕صرف وقت و انرژی زیاد برای تهیه ترامادول

⭕خرید غیرقانونی ترامادول

⭕مصرف بیشتر برای دستیابی به سرخوشی اولیه

ترک ترامادول در بارداری

مصرف ترامادول در دوران بارداری، اثرات بدی بر مادر و جنین خواهد داشت. حا اگر مادر به ترامادول اعتیاد داشته باشد؛ باید قبل از اقدام برای بارداری، به ترک آن اقدام کند. مصرف ترامادول باعث اعتیاد جنین نیز خواهد شد؛ و نوزاد بعد از تولد از خود نشانه های ترک را نشان خواهد داد. ترامادول انقباضات رحمی کاهش می‌دهد و فرایند زایمان را طولانی تر می‌کند. همچنین احتمال بروز نواقص قلبی عروقی یا مشکلات قلبی نیز وجود خواهد داشت. 

نشانه های ترک ترامادول

با شروع ترک ترامادول و قطع مصرف آن، علائمی در فرد بروز پیدا خواهند کرد. این علائم گاهی به دو دسته کاملا متفاوت تقسیم خواهند شد. معمولا علائمی که افراد در حین ترک تجربه می‌کند؛ شامل تهوع و اختلالات گوارشی، دردهای عضلانی و… می‌شوند. اما نشانه های نادری مثل اضطراب بالا، سردرگمی و بی قراری، حملات پانیک، مسخ شخصیت و بی حسی یا سوزن سوزن شدن اندامها نیز بروز می‌کنند؛ که خطر جدی برای زندگی فرد معتاد ایجاد نمی‌کند. اما در صورت شدید تر شدن این علائم یا ماندگاری آنها در طولانی مدت، باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

مدت زمان ترک ترامادول

نمی‌توان برای مدت زمان سم زدایی ترامادول مدت زمان معینی را مشخص کرد. اما به طور کلی این فرایند شاید از 10 روز تا هفته ها طول بکشد. هرچه فرد انگیزه و همکاری بیشتری برای ترک ترامادول داشته باشد؛ این مدت کوتاهتر خواهد شد. باگذشت زمان علائم کمتر شده و افراد اختلالات کمتری را تجربه می‌کنند.

????سه روز اول بعد از ترک مصرف علائمی مثل احساس سوزن سوزن شدن، تعریق، عصبی شدن، حالت تهوع، اضطراب، میل شدید به مصرف و تپش قلب را تجربه می‌کند.

????روز چهارم تا هفتم: همچنان فرد به ادامه مصرف تمایل داشته و گیجی، عدم تمرکز و به بی خوابی دچار خواهد شد.

????و در روزهای هشتم تا چهاردهم علائم جسمانی خفیف تر شده اما افسردگی، افکار منفی و اضطراب احتمالا ادامه خواهند یافت.

راهکارهایی برای ترک ترامادول

ترک ترامادول با سم زدایی آغاز می‌شود که باید تحت نظر پزشک انجام شود. معمولا در کلینیک های ترک اعتیاد انجام شده و هدف آن خارج کردن سم حاصل از ترامادول از بدن است. در دوران سم زدایی فرد علائم ناخوشایندی را از خود نشان خواهد داد که برای کنترل آنها باید از پزشک کمک گرفت. مراحل اصلی سم زدایی شامل ارزیابی، تثبیت و تشویق برای درمان بیشتر می‌شود. اما این درمان قطعی برای ترک ترامادول نیست.

????دارو درمانی: پزشکان برای ترک ترامادول معمولا داروهای ضداضطراب، آرامبخش و غیراستروئیدی تجویز می‌کنند. این داروها از فعال شدن گیرنده های اپیوئیدی جلوگیری کرده و عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند. داروهایی مثل متوکلوپرامید، لوپرامید، والیوم، ساب اکسون، کلونیدین و ایبوپروفن یا استامینوفن، برای کاهش عوارض ناشی از ترک متادون، توسط پزشک تجویز می‌شوند. مکمل های دارویی نیز از داروهای لازم برای این دوران هستند. ترامادول با داروهای زیادی تداخل دارد؛ به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

????روان درمانی: علاوه بر وابستگی جسمانی، ترامادول وابستگی روانی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. رواندرمانی با تکنیک های مختلف و توسط روانشناس و روانپزشک انجام می‌شود. خانواده نیز از این نوع درمان می‌توانند استفاده کنند. روش های به کار گرفته شده در این رواندرمانی، در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. دریافت خدمات توانبخشی در مراکز ترک اعتیاد نیز انجام می‌شود.

????ترک اعتیاد در خانه: ترک ترامادول در خانه برای افرادی مناسب است که دوز مصرفی آنها پایین بوده و محیطی امن و راحت برای آنها در خانه فراهم است. البته بهتر است حتی در صورت ترک در خانه فرد تحت نظر پزشک و روانشناس بوده و به صورت اصولی مراحل سم زدایی را انجام دهد.

سخن پایانی

طبیعی است که افراد معتاد اعتیاد خود را انکار کنند. ترامادول نیز به دلیل اینکه در مصرف دارویی دارد؛ افراد تصور می‌کنند اعتیاد آور نیست و هر زمان می‌توانند مصرف آنرا قطع کنند. اما اینگونه نیست. ترک ترامادول نیاز به انگیزه کافی و زمان دارد. خانواده در این دوران نقش مهمی ایفا می‌کند. به طور کلی برای شروع فرایند ترک باید با یک پزشک و روانشناس مشورت کرده و مسیر بهبودی را آغاز کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک ترامادول می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

سوالات متداول

برای ترک ترامادول باید چه داروهایی مصرف کنیم؟

داروهای ضداضطراب، آرامبخش و مسکن از داروهای شایع برای ترک ترامادول هستند. معمولا پزشکان در این دوران داروهایی مثل متوکلوپرامید، لوپرامید، والیوم، ساب اکسون، کلونیدین و ایبوبروفن یا استامینوفن تجویز می‌کنند. ترامادول با داروهای زیادی تداخل دارد؛ به همین دلیل حتما قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک مشورت کنید.

ترک ترامادول چند روز طول می‌کشد؟

نمی‌توان مدت زمان دقیقی برای ترک ترامادول در نظر گرفت؛ اما به طور کلی متخصصین دوره سم زدایی را تقریبا 14 روز در نظر می‌گیرند. این زمان به دوز مصرفی فرد، مدت زمان مصرف و آمادگی بدن افراد بستگی دارد.

عوارض طولانی مدت ترک ترامادول کدام اند؟

عوارضی مثل افسردگی، اختلال در تنفس، مشکلات قلبی، لرزش بدن و… از عوارضی هستند که تا مدت ها بعد از ترک ترامادول باقی خواهند ماند.

منبع: ترک ترامادول چند روز طول می کشد؟



:: برچسب‌ها: ترک ترامادول چند روز طول می کشد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

والدين سخت گير معمولا علت رفتارهاي خود را نگراني براي آينده فرزند مطرح مي‌کنند. غافل از اينکه دلايل رفتارهاي سختگيرانه عميق‌تر از يک نگراني است. والدين نقش مهمي در زندگي فرزندان خود در هر زمينه اي بازي مي‌کنند. آنها هميشه بهترين چيزها را براي فرزند خود مي‌خواهند و در اين زمينه تلاش مي‌کنند. اما گاهي در اين تلاش ها زياده روي کرده و شرايط را براي فرزندان سخت مي‌کنند. سخت گيري با مفاهيم زيادي تداعي مي‌شود که والدن در تشخيص آنها ناتوان اند. اين موضوع زندگي کودک را هم تحت تاثير قرار داده و پيامدهايي ايجاد خواهد ک

منبع: والدين سخت گير | با پدر و مادر سختگير چه کنيم؟

والدين سخت گير

همه والدين شيوه فرزندپروري خود را منطقي مي‌دانند و در برابر تغيير آن مقاوت مي‌کنند. سخت گيري در واقع نوعي از فرزندپروري است که فرزندان را تحت فشار زيادي قرار مي‌دهد. گاهي کودکان براي رهايي از فشارهاي والدين سخت گير خود دست به کارهايي مي‌زنند که جبران ناپذير است. آنان تربيت اصولي را با قوانين شديد و راديکال اشتباه مي‌گيرند و فرزند خود را نيز مورد آزار قرار مي‌دهند.

نشانه هاي والدين سخت گير

اينگونه والدين، به راحتي قابل تشخيص هستند. چراکه فردي که نسبت به فرزند خود انعطاف نشان نمي‌دهند؛ در روابط خود با ديگران نيز سخت گير و متوقع است. در اين قسمت برخي از نشانه هاي والدين سخت گير را ذکر خواهيم کرد.

??هميشه در حال وضع قوانين مختلف هستند.

??از فرزندان خود توقع پيروي کورکورانه دارند.

??انتقاد پذير نيستند و ارتباط موثري با فرزند خود ندارند.

??به هر بهانه اي به فرزند خود توهين کرده و او را تحقير مي‌کنند.

متوقع اند.

??از تنبيه هاي بدني و رواني استفاده مي‌کنند. 

والدين سخت گير خوب يا بد؟

توجه به اين نکته ضروري است که سخت گيري با اقتدار متفاوت است. در سبک فرزندپروري، والدين به اقتدار نياز دارند و بايد بتوانند فرزند خود را تا حدي کنترل کنند. اما سخت گيري به معني محدود کردن فرزند بدون دليل است. در واقع اقتدار با استبداد فرق دارد و والدين بايد اين موضوع را در نظر بگيرند. فرزندان در هر سني به آزادي عمل و حريم شخصي نياز دارند. اگر اين مفاهيم از آنان سلب شود در فرايند رشد آنها اختلالاتي ايجاد خواهد شد. در ضمن اينگونه رفتار کردن نيز براي خود والدين نيز عوارضي خواهد داشت.

از طرفي ديگر، اگر کودک بتواند از اين شرايط به سلامت گذر کند شايد در برخي از زمينه ها نسبت به ديگران موفق تر باشد. براي مثال بسياري از ورزشکاران يا حتي دانشمندان موفق در مصاحبه هاي خود مطرح کرده اند که دستاوردهاي خود را مديون والدين سخت گير خود هستند که آنها را مجبور به تلاش بيشتر کرده اند. اما اين نکته را در نظر بگيريد که براي شکوفايي فرزندان از روش هاي ديگري نيز مي‌توان بهره برد.

چرايي پديدايي والدين سخت گير

اينکه چرا والدين نسبت به فرزندان خود سخت گير مي‌شوند به عوامل زيادي بستگي دارد. در بيشتر موارد والدين سخت گير، خود قرباني رفتارهاي مستبدانه والدين خود بوده اند و مي‌خواهند انتقام خود را از فرزندانشان بگيرند. يا رفتار کردن به نحوي ديگر را نياموخته اند. در غير اين صورت با مشاهده ديگر والدين يا حتي سرکشي فرزندان خود، تصميم به سخت گيري مي‌گيرد. که در هر صورت، اين روش جواب نخواهد داد و محصول آن چيزي جز رفتارهاي نامناسب فرزندان نخواهد بود. 

کمالگرايي والدين علت ديگري است که آنها را به سمت رفتارهاي سختگيرانه سوق مي‌دهد. در واقع آنان به دليل انتظار بيش از حدي که از خود يا فرزندشان دارند مدام در حال کنترل ميزان پيشرفت يا مقايسه او با ديگران هستند.

 تاثيرات والدين سخت گير در زندگي فرزندان

معمولا فرزندان در مواجه با والدين سخت گير خود به دوگونه رفتار مي‌کنند. آنها يا تبديل به دروغگوهايي حرفه اي شده که مي‌توانند والدين خود را گول بزنند و يا هيچ چيز از معني زندگي درک نخواهند کرد. در واقع تحقيقات حاکي ازآنند که اين شيوه خروجي خوبي نخواهد داشت. در اين قسمت برخي از تاثيرات رفتارهاي سختگيرانه را مورد بررسي قرار خواهيم داد.

?اختلالات رواني

بدون شک يکي از تاثيرات مهم والدين سخت گير، بر روان فرزندان است. اين شيوه باعث بروز طيف وسيعي از اختلالات رواني در فرزندان خواهد شد. افسردگي، گوشه گيري وانزوا، اضطراب زياد، عدم اعتماد به نفس وجرات مندي، چند نمونه از اين مشکلات هستند. اينگونه والدين هيچ گاه به فرزند خود اجازه اشتباه کردن را نداده اند به همين دليل در صورت بروز کوچک ترين اشتباهي سرخورده و نااميد مي‌شوند. همچنين بيشترافرادي که داراي اختلال شخصيت ضداجتماعي هستند؛ توسط والدين سخت گير پرورش يافته اند.

?عدم شکل گيري هويت

وقتي فرزندان در هر شرايطي فقط از والدين سخت گير خود پيروي مي‌کنند يا اصلا اجازه انجام کاري را ندارند؛ متوجه علايق و سلايق خود نخواهند شد. تصميم گيري در سرايط مختلف است که هويت ما را شکل مي‌دهد. اما در اين خانواده ها، فرزندان استقلال فکري و نظر شخصي ندارند و در هر موردي بايد از والدين کمک بگيرند.

?شکل گيري باورهاي اشتباه

رفتارهاي مستبدانه والدين سخت گير، بر فرزند هم تاثير گذاشته و او نيز به مرور اين عقايد خشک را مي‌پذيرد. در واقع قبول مي‌کند که واقعيت همين است و ديگران نيز بايد اينگونه رفتار کنند. اين موضوع به دليل تقليد فرزندان از والدين خود پديد مي‌آيد. اين دسته از والدين به کودکان شان القا مي‌کنند که فقط نظر آنها درست است و حق پرسشگري را از اومي‌گيرند. فرزندان مي‌پذيرند که در هيچ موردي حق اعتراض ندارند.

?طرد توسط همسالان

کودکاني که از تحت تاثير رفتارهاي والدين سخت گير رفتارهاي سختگيرانه از خود نشان مي‌دهند؛ معمولا دوستان زيادي ندارند و از طرف همسالان خود طرد مي‌شوند. معمولا اين فرزندان هوش هيجاني کمتري دارند و قادر به برقراري رابطه با ديگران نيستند.  آنها از لحاظ اجتماعي سازگاري کمتري با ديگران و محيط دارند. اين موضوع در روابط عاطفي آنان نيز تاثير خواهد گذاشت.

چگونه با والدين سخت گير خود رفتار کنيم؟

 

اگر به سني رسيده ايد که توانايي تصميم گيري در مورد مسائل خود را داريد و حتي از لحاظ مالي مستقل هستيد؛ وقت آن رسيده که در اين مورد با والدين سخت گير خود صحبت کنيد. احتمالا رفتارهاي آنها تا اخر عمر شما ادامه خواهد داشت و دست از سخت گيري در مورد شما برنمي‌دارند. اما سعي کنيد با رفتارهاي قاطعانه و صحيح، به آنها نشان دهيد که مستقل شده ايد و توانايي کنترل اوضاع را داريد. هرگز به آنها بي احترامي نکرده و سعي کنيد آنها قانع کنيد که رفتارهايشان اشتباه است. حتي مي‌توانيد آنها را به مشاوره گرفتن تشويق کنيد يا خود نيز براي از بين بردن عوارض اين رفتارها از روانشناس کمک بگيريد.

سخن پاياني

طبيعي است که فرزندان والدين سخت گير با آنان راحت نباشند و ارتباط خوبي با آنان نداشته باشند. آنها هيچ گونه اهميتي به احساسات و عواطف فرزند خود نيستند و با زياده خواهي او را در رقابتي هميشگي با ديگران قرار مي‌دهند. قربانيان اصلي اين ماجرا فرزندان هستند؛ و حتي راهي براي نجات از اين شرايط نيز ندارند. اما با گذر زمان و استقلال آنها، احتمالا از شدت اين رفتارها کاسته خواهد شد و حتي افراد مي‌توانند از روانشناس نيز کمک بگيرند.

براي دريافت مشاوره در زمينه والدين سخت گير مي توانيد با برترين متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسي آواژه از طريق شماره  02191002360 تماس بگيريد

 

سوالات متداول

با والدين سخت گير چه کنيم؟

در کودکي احتمالا مجبور به تحمل شرايط هستيم و هيچ راه فراري نخواهد بود. اما با گذشت زمان و استقلال بيشتر از خانواده، مي‌توان در اين مورد با آنان حرف زده و حتي آنان را به مراجعه به روانشناس تشويق کرد. رفتارهاي پرخاشگرانه، انتقام يا بي احترامي به والدين، راه حل هاي مناسبي نيستند.

نشانه هاي والدين سخت گير کدام اند؟

آنان انتقاد پذيرنبوده و به هر بهانه اي فرزند خود را تحقير مي‌کنند، کمالگرا هستند و در هر زمينه اي قوانين مختلفي وضع مي‌کنند. همچنين از فرزندان خود توقع پيروي کورکورانه دارند.

منبع: والدين سخت گير | با پدر و مادر سختگير چه کنيم؟



:: برچسب‌ها: والدين سخت گير | با پدر و مادر سختگير چه کنيم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تقریبا اولین نشانه های بارداری، در چند هفته اول پس از لقاح ظاهر می‌شود. اما این زمان نیز کاملا دقیق نیست. شاید شاهد بروز نشانه ها دیر تر از این زمان هم باشیم. بروز این علائم، به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. به همین دلیل این نشانه ها نمی‌توانند دلیل قطعی برای اثبات بارداری باشند. در این مقاله به بررسی علائم و عوامل موثر بر آنها خواهیم پرداخت.

منبع: نشانه های بارداری | علائم اولیه بارداری چیست؟

زمان بروز نشانه های بارداری

معمولا زمان مشخص شروع بارداری، از آخرین قاعدگی تعیین می‌شود. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما حتی زمان زایمان نیز بر همین اساس تعیین می‌شوند. تقریبا یک هفته تا 10 روز بعد از آخرین قاعدگی، نشانه های بارداری خود را نشان می‌دهند. در واقع آخرین قاعدگی، اولین هفته بارداری محسوب می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، 50 درصد زنان در هفته پنجم، 70 درصد در هفته ششم و 90 درصد در هفته هشتم بعد از لقاح، متوجه بارداری خود می‌شوند و علائم را حس می‌کنند.

⭕نشانه های بارداری در هفته اول

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ هفته اول بارداری در واقع همان زمان قاعدگی است. به همین دلیل شاید بسیاری از زنان علائم آن را قاعدگی اشتباه گرفته و به ان اهمیت ندهند در این دوران، علاوه بر مشکلاتی که فرد در دوران عادت ماهیانه خود تجربه می‌کند؛ علائم دیگری را نیز مثل حالت تهوع، معده درد، تکرر ادرار، احساس مزه فلز در دهان، بی اشتهایی و سردرد را تجربه خواهد کرد. البته بسیار محتمل است که در هفته اول بارداری، فرد هیچ علامتی نداشته باشد.

⭕نشانه های بارداری از هفته دوم تا سه ماهگی

با تمام شدن عادت ماهیانه و ادامه دار شدن نشانه های بارداری، فرد احتمالا بارداری خود را محتمل می‌داند. بسیاری از زنان تا ماه بعد صبر می‌کنند ومنتظر قاعدگی بعدی می‌مانند. اما تغییراتی که در بدن رخ می‌دهند فقط به قاعدگی ختم نمی‌شوند. علائم هفته اول با شدن بیشتر ادامه پیدا می‌کنند تا زمانی که فرد از بارداری خود مطمئن شود. در این قسمت نشانه های بارداری در این زمان را ذکر خواهیم کرد.

????عدم قاعدگی

معمولا بعد از ازدواج، بعد از اولین تاخیر در پریود، اولین چیزی که زنان به آن فکر می‌کنند؛ حاملگی است. البته تاخیر یا به طور کلی پریود نشدن، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بهتر است زنان قبل از ازدواج یا حتی اقدام برای بارداری، به این موضوع توجه کرده و علت این مشکل را برطرف کنند. 

????تورم و دردناکی پستان ها

با شروع حاملگی به دلیل تجمع شیر در پستان ها، ترشح هورمون ها مختلف و حتی بالا آمدن شکم، به سینه ها فشار بیشتری وارد می‌شود. تغییراتی که در پستان ها رخ می‌دهد شامل التهاب و دردناکی آنها، نمایان شدن رگ های خونی، تغییر رنگ و سایز و حتی ترشحات از آن است. این تغییرات برای تغذیه نوزاد بعد از تولد رخ می‌دهند و با برگشتن میزان هورمون ها به حالت قبل و زایمان، پستان ها به حالت اولیه برمی‌گردند.

????حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ یکی از نشانه های بارداری است که در ماه اول یا دوم ظاهر می‌شود؛ اما همه زنان آن را تجربه نمی‌کنند. هنوز علت دقیقی برای آن مشخص نشده است اما معمولا به دلیل نوسانات هورمونی، رخ می‌دهد. علت دیگر آن فشاری است که رحم با بزرگ شدن خود با معده وارد می‌کند. در برخی مادران، این حالت به قدری شدید است که آنها نمی‌توانند غذا بخورند و ضعف و بی حالی نیز برای آنان ایجاد خواهد کرد.

????لکه بینی از نشانه های بارداری

با اینکه در دوران بارداری قاعدگی رخ نمی‌دهد اما بسیاری از زنان لکه ها خون یا خونریزی کم را در این دوران تجربه می‌کنند. این خونریزی خفیف، در واقع به دلیل لانه گزینی در رحم مادر رخ می‌دهد. این اتفاق تقریبا 10 تا 14 روز پس از لقاح، می‌افتد. در لانه گزینی تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد. خونی که در این دوران از واژن خارج می‌شود نسبت به زمان قاعدگی، رنگ روشن تری دارد و شفاف است.

????تکرر ادرار

تکرر ادرار جزو اولین نشانه های بارداری محسوب می‌شود. سطح هورمون ها نقش مهمی در تکرر ادرار دارند اما با بزرگ تر شدن رحم به مثانه هم فشار وارد می‌شود و مادر مجبور است سریع تر مثانه خود را تخلیه کند. مشکلاتی مثل دیابت دوران بارداری، این موضوع را تشدید خواهند کرد.

????خستگی وکمبود انرژی

در این دوران به دلیل اینکه سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود. و تمام اعضا در حال تلاش برای حفظ و نگهداری فردی دیگر هستند؛ منابع بدن بیشتر مصرف می‌شوند. و فرد خستگی و بی حالی بیشتری را تجربه می‌کند. حتی نیاز مادران به خواب هم افزایش پیدا می‌کند. برخی از متخصصین افزایش سطح پروژسترون را علت این موضوع می‌دانند.

????تغییرات خلقی

زنان باردار به دلیل نوسانات هورمونی ناگهانی، تغییرات خلقی را تجربه خواهند کرد. از دیگر نشانه های بارداری، تحریک پذیری و حساسیت نسبت به موضوعات مختلف است. حتی گریه های بی دلیل نیز کاملا طبیعی بوده و زنان با شدت های مختلفی آنها را تجربه خواهند کرد. شاید مادران از دوران جدیدی که در زندگی آنها شروع شده است؛ احساس اضطراب کنند و به همین دلیل کنترل خود را از دست دهند.

????تغییر درمای بدن

دمای بدن بعد از تخمک گذاری، افزایش پیدا می‌کند. شاید تا قاعدگی بعدی این دما ثابت بماند. دمای بدن در هنگام صبح  می‌تواند یکی از نشانه های بارداری باشد. در دوران بارداری، دمای پایه بدن افزایش پیدا می‌یابد و همین موضوع باعث حس گرگرفتگی نیز در زنان باردار خواهد شد.

????گرفتگی عضلات

از نشانه های بارداری در ماه های اول می‌توان به گرفتگی، اسپاسم عضلات، ماهیچه ها و شکم اشاره کرد. این اسپاسم های عضلانی گاهی در یک طرف بدن و گاهی در هر دو طرف رخ می‌دهد و شدت آنها گاهی به قدری زیاد می‌شود که مادر را از خواب بیدار می‌کند. در سه ماه اول این گرفتگی عضلات به دلیل رشد سریع جنین است و به صورت کشیدگی در داخل شکم نیز احساس می‌شود.

????علائم دیگر

شایع ترین نشانه های بارداری شامل مواردی هستند که بالا ذکر کردیم. اما برخی از مادران، نشانه های دیگری مثل سرگیجه، کمردرد، یبوست یا مشکلات گوارشی، تنگی نفس، خونریزی بینی و… را گزارش می‌کنند. همگی این علائم طبیعی هستند و معمولا بعد از گذشت سه ماه از بارداری، یا از بین رفته و یا از شدن آنها کاسته می‌شود.  نیازی به درمان یا برطرف کردن این علائم نیست و فقط برای کنترل آنها باید از پزشک متخصص کمک گرفت. 

سخن پایانی

بارداری با علائم زیادی همراه خواهد بود. درابتدا توصیه می‌شود از بارداری خود اطمینان حاصل کرده و از پزشک کمک بگیرید. آمادگی بدنی شما در این دوران و مراقبت هایی که دریافت می‌کنید همگی در بروز نشانه های بارداری موثر هستند. فراموش نکنید که سلامت مادر، تضمین کننده سلامت جنین نیز هست و باید جدی گرفته شود. علائم از فردی به فردی دیگر و حتی در بارداری های مختلف متفاوت خواهد بود و عوامل زیادی سبب شکل گیری آنها می‌شوند. در این زمینه حتما با متخصص زنان مشورت کنید و تا انتهای بارداری تحت نظر باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

 سوالات متداول

نشانه های بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟

معمولا از زمان اقدام به بارداری تا بروز اولین نشانه ها در صورت موفق بودن، از آخرین قاعدگی به مدت یک هفته الی 10 روز زمان لازم است.

منبع: نشانه های بارداری | علائم اولیه بارداری چیست؟



:: برچسب‌ها: نشانه های بارداری | علائم اولیه بارداری چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تقریبا اولین نشانه های بارداری، در چند هفته اول پس از لقاح ظاهر می‌شود. اما این زمان نیز کاملا دقیق نیست. شاید شاهد بروز نشانه ها دیر تر از این زمان هم باشیم. بروز این علائم، به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. به همین دلیل این نشانه ها نمی‌توانند دلیل قطعی برای اثبات بارداری باشند. در این مقاله به بررسی علائم و عوامل موثر بر آنها خواهیم پرداخت.

منبع: نشانه های بارداری | علائم اولیه بارداری چیست؟

زمان بروز نشانه های بارداری

معمولا زمان مشخص شروع بارداری، از آخرین قاعدگی تعیین می‌شود. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما حتی زمان زایمان نیز بر همین اساس تعیین می‌شوند. تقریبا یک هفته تا 10 روز بعد از آخرین قاعدگی، نشانه های بارداری خود را نشان می‌دهند. در واقع آخرین قاعدگی، اولین هفته بارداری محسوب می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، 50 درصد زنان در هفته پنجم، 70 درصد در هفته ششم و 90 درصد در هفته هشتم بعد از لقاح، متوجه بارداری خود می‌شوند و علائم را حس می‌کنند.

⭕نشانه های بارداری در هفته اول

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ هفته اول بارداری در واقع همان زمان قاعدگی است. به همین دلیل شاید بسیاری از زنان علائم آن را قاعدگی اشتباه گرفته و به ان اهمیت ندهند در این دوران، علاوه بر مشکلاتی که فرد در دوران عادت ماهیانه خود تجربه می‌کند؛ علائم دیگری را نیز مثل حالت تهوع، معده درد، تکرر ادرار، احساس مزه فلز در دهان، بی اشتهایی و سردرد را تجربه خواهد کرد. البته بسیار محتمل است که در هفته اول بارداری، فرد هیچ علامتی نداشته باشد.

⭕نشانه های بارداری از هفته دوم تا سه ماهگی

با تمام شدن عادت ماهیانه و ادامه دار شدن نشانه های بارداری، فرد احتمالا بارداری خود را محتمل می‌داند. بسیاری از زنان تا ماه بعد صبر می‌کنند ومنتظر قاعدگی بعدی می‌مانند. اما تغییراتی که در بدن رخ می‌دهند فقط به قاعدگی ختم نمی‌شوند. علائم هفته اول با شدن بیشتر ادامه پیدا می‌کنند تا زمانی که فرد از بارداری خود مطمئن شود. در این قسمت نشانه های بارداری در این زمان را ذکر خواهیم کرد.

????عدم قاعدگی

معمولا بعد از ازدواج، بعد از اولین تاخیر در پریود، اولین چیزی که زنان به آن فکر می‌کنند؛ حاملگی است. البته تاخیر یا به طور کلی پریود نشدن، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بهتر است زنان قبل از ازدواج یا حتی اقدام برای بارداری، به این موضوع توجه کرده و علت این مشکل را برطرف کنند. 

????تورم و دردناکی پستان ها

با شروع حاملگی به دلیل تجمع شیر در پستان ها، ترشح هورمون ها مختلف و حتی بالا آمدن شکم، به سینه ها فشار بیشتری وارد می‌شود. تغییراتی که در پستان ها رخ می‌دهد شامل التهاب و دردناکی آنها، نمایان شدن رگ های خونی، تغییر رنگ و سایز و حتی ترشحات از آن است. این تغییرات برای تغذیه نوزاد بعد از تولد رخ می‌دهند و با برگشتن میزان هورمون ها به حالت قبل و زایمان، پستان ها به حالت اولیه برمی‌گردند.

????حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ یکی از نشانه های بارداری است که در ماه اول یا دوم ظاهر می‌شود؛ اما همه زنان آن را تجربه نمی‌کنند. هنوز علت دقیقی برای آن مشخص نشده است اما معمولا به دلیل نوسانات هورمونی، رخ می‌دهد. علت دیگر آن فشاری است که رحم با بزرگ شدن خود با معده وارد می‌کند. در برخی مادران، این حالت به قدری شدید است که آنها نمی‌توانند غذا بخورند و ضعف و بی حالی نیز برای آنان ایجاد خواهد کرد.

????لکه بینی از نشانه های بارداری

با اینکه در دوران بارداری قاعدگی رخ نمی‌دهد اما بسیاری از زنان لکه ها خون یا خونریزی کم را در این دوران تجربه می‌کنند. این خونریزی خفیف، در واقع به دلیل لانه گزینی در رحم مادر رخ می‌دهد. این اتفاق تقریبا 10 تا 14 روز پس از لقاح، می‌افتد. در لانه گزینی تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد. خونی که در این دوران از واژن خارج می‌شود نسبت به زمان قاعدگی، رنگ روشن تری دارد و شفاف است.

????تکرر ادرار

تکرر ادرار جزو اولین نشانه های بارداری محسوب می‌شود. سطح هورمون ها نقش مهمی در تکرر ادرار دارند اما با بزرگ تر شدن رحم به مثانه هم فشار وارد می‌شود و مادر مجبور است سریع تر مثانه خود را تخلیه کند. مشکلاتی مثل دیابت دوران بارداری، این موضوع را تشدید خواهند کرد.

????خستگی وکمبود انرژی

در این دوران به دلیل اینکه سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود. و تمام اعضا در حال تلاش برای حفظ و نگهداری فردی دیگر هستند؛ منابع بدن بیشتر مصرف می‌شوند. و فرد خستگی و بی حالی بیشتری را تجربه می‌کند. حتی نیاز مادران به خواب هم افزایش پیدا می‌کند. برخی از متخصصین افزایش سطح پروژسترون را علت این موضوع می‌دانند.

????تغییرات خلقی

زنان باردار به دلیل نوسانات هورمونی ناگهانی، تغییرات خلقی را تجربه خواهند کرد. از دیگر نشانه های بارداری، تحریک پذیری و حساسیت نسبت به موضوعات مختلف است. حتی گریه های بی دلیل نیز کاملا طبیعی بوده و زنان با شدت های مختلفی آنها را تجربه خواهند کرد. شاید مادران از دوران جدیدی که در زندگی آنها شروع شده است؛ احساس اضطراب کنند و به همین دلیل کنترل خود را از دست دهند.

????تغییر درمای بدن

دمای بدن بعد از تخمک گذاری، افزایش پیدا می‌کند. شاید تا قاعدگی بعدی این دما ثابت بماند. دمای بدن در هنگام صبح  می‌تواند یکی از نشانه های بارداری باشد. در دوران بارداری، دمای پایه بدن افزایش پیدا می‌یابد و همین موضوع باعث حس گرگرفتگی نیز در زنان باردار خواهد شد.

????گرفتگی عضلات

از نشانه های بارداری در ماه های اول می‌توان به گرفتگی، اسپاسم عضلات، ماهیچه ها و شکم اشاره کرد. این اسپاسم های عضلانی گاهی در یک طرف بدن و گاهی در هر دو طرف رخ می‌دهد و شدت آنها گاهی به قدری زیاد می‌شود که مادر را از خواب بیدار می‌کند. در سه ماه اول این گرفتگی عضلات به دلیل رشد سریع جنین است و به صورت کشیدگی در داخل شکم نیز احساس می‌شود.

????علائم دیگر

شایع ترین نشانه های بارداری شامل مواردی هستند که بالا ذکر کردیم. اما برخی از مادران، نشانه های دیگری مثل سرگیجه، کمردرد، یبوست یا مشکلات گوارشی، تنگی نفس، خونریزی بینی و… را گزارش می‌کنند. همگی این علائم طبیعی هستند و معمولا بعد از گذشت سه ماه از بارداری، یا از بین رفته و یا از شدن آنها کاسته می‌شود.  نیازی به درمان یا برطرف کردن این علائم نیست و فقط برای کنترل آنها باید از پزشک متخصص کمک گرفت. 

سخن پایانی

بارداری با علائم زیادی همراه خواهد بود. درابتدا توصیه می‌شود از بارداری خود اطمینان حاصل کرده و از پزشک کمک بگیرید. آمادگی بدنی شما در این دوران و مراقبت هایی که دریافت می‌کنید همگی در بروز نشانه های بارداری موثر هستند. فراموش نکنید که سلامت مادر، تضمین کننده سلامت جنین نیز هست و باید جدی گرفته شود. علائم از فردی به فردی دیگر و حتی در بارداری های مختلف متفاوت خواهد بود و عوامل زیادی سبب شکل گیری آنها می‌شوند. در این زمینه حتما با متخصص زنان مشورت کنید و تا انتهای بارداری تحت نظر باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

 سوالات متداول

نشانه های بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟

معمولا از زمان اقدام به بارداری تا بروز اولین نشانه ها در صورت موفق بودن، از آخرین قاعدگی به مدت یک هفته الی 10 روز زمان لازم است.

منبع: نشانه های بارداری | علائم اولیه بارداری چیست؟



:: برچسب‌ها: نشانه های بارداری | علائم اولیه بارداری چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

فوبی خون یا هموفوبیا یکی دیگر از انواع فوبیاهاست. فوبیا ها ترس های مرضی و بی دلیلی هستند که گاهی زندگی فرد را به طور کامل تحت تاثیر قرار می‌دهند. فرد در بسیاری از مواقع تصمیمات خود را طبق اینکه به خون فوبیا دارد می‌گیرد. فوبیاهای انواع مختلفی دارند و به دلایل متفاوتی در فرد بروز می‌کنند. اما گاهی فرد از ابتدای زندگی خود بدون هیچ سابقه ای از خون و مشتقات آن هراس دارد. فوبیاها گاهی تا حدی پیش می‌روند که برای فرد ایجاد مشکلات جدی مثل حملات پنیک می‌کنند. در این مقاله به طور مفصل به علل، نشانه ها و راه های درمانی خون هراسی خواهیم پرداخت.

منبع: فوبی خون | علت و درمان ترس از خون

فوبی خونaدر اختلال فوبی خون، فرد در صورت مشاهده خون، در هر شرایطی کنترل خود را از دست داده و علائمی را از خود بروز می‌دهدو این واکنش هاکاملا غیرارداری هستند و فرد هیچگونه کنترلی برآنها ندارد. برخی تصور می‌کنند که این افراد به دلیل از دست دادن خون و افت قندخون، حال بد را تجربه کرده و از آن می‌ترسند. اما این دسته از افراد حتی در صورت مشاهده خون دیگران یا حیوانات نیز می‌هراسند.

علائم فوبی خون

افرادی که فوبی خون دارند در صورت مواجه با این مایع، علائم مختلف جسمانی و روانی را تجربه می‌کنند. همچنین شدت این علائم نیز در افراد متفاوت است. این ترس غیرمعقول و پایدار خود را به اشکال زیر بروز می‌دهد.

????علائم جسمانی

????اختلال تنفسی

????بالا رفتن ضربان قلب

????لرزش بدن

????تعریق دستها

????حالت تهوع

????سرگیجه

????بی حالی

????افت فشار

????نشانه های روانی

علائم روانی فوبی خون شامل اضطراب و ترس شدید، حملات پنیک، عدم توانایی در کنترل خود، اجتناب از محیط هایی که در آنها خون وجود دارد؛ احساس مرگ، مسخ واقعیت و تمایل به فرار از مشاهده خون، می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت نشانه های فوبی خون منحصر بفرد است. حتی در برخی افراد منجر به واکنش وازاوواگال می‌شود. این شوک در اثر ضعف و تحریک عصب واگ است. تقریبا 80 درصد افرادی که به فوبی خون مبتلا هستند این شوک را تجربه کرده اند. این واکنش باعث لرزش و بی هوشی فرد می‌شود و علائمی مثل تشنج دارد.

علت بروز فوبی خون چیست؟

تحقیقات حاکی از آنند که تقریبا 3 تا 4 در صد افراد در زندگی خود فوبی خون را تجربه می‌کنند. معمولا این نوع فوبی، جزو فوبیاهای شایع محسوب نمی‌شود و سن شروع آن بین 10 تا 13 سالگی است. خون هراسی شاید با انواع دیگر فوبیا مثل آگورافوبیا، فوبیا از حیوانات و به طورکلی اختلال هراس همزمان شود. برخی دیگر از علل ابتلا به این ترس شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با فوبیای حیوانات کلیک کنید.

????ژنتیک: فرزندان خانواده هایی که فوبی خون دارند؛ بیشتر احتمال دارد که به این نوع از فوبیا مبتلا شوند. حتی بعضی از افراد به صورت ارثی حساس تر و تحریک پذیر تر هستند.

????عوامل محیطی: عوامل دیگری مثل والدین مضطرب یا سختگیر، یا ضریه جسمانی در دوران کودکی، افراد را مستعد ابتلا به فوبی خون می‌کند.

تشخیص فوبی خون

تشخیص فوبی خون، برای همه افراد امکانپذیر نیست. چراکه گاهی افراد از ترس خود مطلع هستند اما آن را نادیده گرفته و به متخصص مراجعه نمی‌کنند. اما در برخی موارد نیز، فرد از این ترس آگاهی ندارد و دلایل دیگری برای این واکنش در نظر می‌گیرد. قطعا ملاک های مشخصی برای تشخیص این بیماری وجود دارد. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که فوبی خون اختلال روانی محسوب نمی‌شود.

اگر ترس از خون زندگی شخصی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار دهد؛ تشخیص فوبی خون قطعی است و باید برای درمان اقدام کند. همچنین علائم باید تقریبا 6 ماه بدون هیچ مورد استثنایی وجود داشته باشند. فرد حتی از فکر کردن به خون یا مشاهده تصاویر و فیلم آن نیز دچار حملات اضطرابی شود و کنترلی روی این موضوع نداشته باشد. اگر با تمام این شرایط، او به ترس خود نیز آگاه باشد؛ فوبی خون تشخیص داده می‌شود.

درمان فوبی خون

معمولا درمان فوبیاهای مختلف، ضروری نیستند. مخصوصا اگر موضوع ترسناک، جزوی از زندگی روزمره فرد نباشد. برای مثال ضرورتی برای درمان  فردی که فوبیای مار دارد؛ وجود ندارد. چرا که فرد فرد در طول زندگی خود احتمالا به ندرت ماری را از نزدیک ببیند. قطعا تجسم این شرایط و یا دیدن تصاویری از آن برای فرد اضطراب آور است اما به طور کلی اجباری برای درمان وجود ندارد. البته افراد بیشتر با فراورده های خونی در زندگی مواجه می‌شوند. برای درمان انواع فوبی، روش های مختلفی وجود دارد. ب

⭕مواجه سازی

در این روش فرد را با موضوعی که نسبت به آن فوبیا دارد؛ مواجه می‌کنند. این روش باید توسط درمانگر و به صورت اصولی انجام شود. مواجه سازی برای درمان فوبی بسیار موثر است اما نیاز به زمان داشته و باید به مرور انجام شود. 

⭕درمان شناختی رفتاری

در این رویکرد درمانی، باور و تصورات فرد نسبت به موضوعات تغییر می‌کند. البته شامل تمریناتی نیز می‌شود. اما به طور کلی به ایجاد افکار واقع بینانه تر منجر می‌شود. درمانگر به فرد کمک می‌کند تا نگاه دقیق تری به خون و مشتقات آن داشته باشد. درمانی شناختی رفتاری، یکی از اصلی ترین روش ها برای از بین بردن ترس های مرضی است.

⭕آرام سازی عضلات

قطعا فرد مبتلا به فوبی خون در طول مدت درمان، احساسات مختلفی را تجربه خواهد کرد. این احساسات معمولا شامل ترس و اضطراب هستند که واکنش های بدنی را برمی‌انگیزنند. درمانگر باید برای جلوگیری از عوارض ناشی از این روش ها از تکنیک های آرام سازی عضلات استفاده کند. انقباض و انتبساط عضلات به صورت منظم به تعادل در گردش خون نیز کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد فرد در طول مدت جلسه مشاوره از حال برود.

⭕دارو درمانی

در مورادی که علائم فوبی خون شدت پیدا می‌کند؛ فرد باید با مراجعه به پزشک، دارودرمانی را شروع کند. مصرف خودسرانه دارو برای درمان این مشکل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. معمولا داروهایی که در این شرایط تجویز می‌شوند؛ آرامبخش ها و ضد اضطراب ها هستند.

سخن پایانی

فوبیاها اختلالات جدی محسوب نمی‌شوند اما تاثیراتی بر زندگی فرد ایجاد می‌کنند. برخی افراد به این موضوع اهمیت نداده و برای درمان اقدام نمی‌کنند. اما فراموش نکنید که فوبیاها در طول زمان احتمالا شدت می‌گیرند و باعث ایجاد اختلالات روانی جدی تری خواهند شد. یا علائم به موقعیت های دیگری نیز تعمیم می‌یابند. به همین دلیل برای پیشگیری از این موضوع و با توجه به مواردی که ذکر شد؛ حتما از یک درمانگر در این زمینه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فوبی خون می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

درمان هموفوبیا چگونه است؟

درمان فوبی خون با روش های دارویی و روان درمانی امکان پذیر هستند. درمانگر با روش هایی مثل مواجهه سازی، تکنیک های رفتاری شناختی، آرام سازی عضلات و… به درمان فرد مبتلا می‌پردازد. همچنین برای درمان دارویی نیز باید از پزشک کمک گرفت.

فوبیای خون در کودکان چگونه است؟

فوبی خون در کودکان نیز احتمال بروز دارد. معمولا بین 7 تا 16 سال ظاهر می‌شود و علائم بالینی آن تقریبا مشابه بزرگسالان است. علت آن نیز عوامل ژنتیکی یا محیطی مثل والدین مظطرب وحساس یا صدمات جسمی است.

منبع: فوبی خون | علت و درمان ترس از خون



:: برچسب‌ها: فوبی خون | علت و درمان ترس از خون ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

سادیسم یا همان دگرآزاری از جمله اختلالات جنسی است که بر روی روابط فرد تاثیر منفی زیادی می‌گذارد. در نگاه اول دگرآزارها در حال آسیب زدن به دیگران هستند، حال آن که این آزارگری بر ابعاد مختلف زندگی فرد تاثیر  منفی به جا می‌گذارد. به طوری که از نظر اجتماعی، تحصیلی، شغلی، روابط عاطفی، فردی و غیره دچار آشفتگی های زیادی خواهد شد. بنابراین بیمار باید برای درمان هرچه زودتر اقدام کند.

منبع: سادیسم جنسی | علت و درمان دگر آزاری چیست؟

سادیسم

سادیسم ریشه در شخصیت فرد داشته و روی روابط آن با همکاران، دوستان و حتی شریک جنسی تاثیر می‌گذارد. ازارگری در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM5) در دسته اختلالات پارافیلیا است. افراد ازارگر حتی از زورگویی به دیگران هم لذت می برند و نوعی حس همزادپنداری پیدا می‌کنند.

همین فرایند درمان را پیچیده‌تر می کند. دگر آزاری انواع مختلفی دارد که شامل نوع احساسی، انفجاری، جنسی و… می شود. سادیسم در رابطه  جنسی تاثیرات جبران ناپذیری روی شریک جنسی فرد دارد که اگر بدون رضایت او انجام شود؛ نوعی جرم محسوب می شود. مانند بیشتر اختلالات طیف پارافیلیا، دگرآزاری نیز در بین مردان شایع تر است و در همه نوع گرایش های جنسیتی نیز بروز می‌کند.

علائم آزارگری جنسی چیست؟

فرد میلی دائمی به ازار و اذیت دیگران به شکل های مختلف دارد. همه ما به طور غریزی به سلطه گری و قدرت طلبی، تمایل داریم اما با شدت متفاوتی ان را بروز می دهیم. برای مثال دگر آزاری در مادران خود را به شکل اجبار برای درس خواندن یا نظافت اتاق فرزندشان نشان می دهد. در کودکان، سادیسم به شکل قلدری در مدرسه بروز می کند یا بین زوجین به صورت ازارگری جنسی.

این دسته از افراد از آسیب فیزیکی، قساوت عاطفی، توهین و تحقیر کلامی شریک جنسی خود لذت جنسی را تجربه می‌کنند. در مورد صدمه زدن به دیگران، خیالپردازی می‌کنند. به تماشای افراد اسیب دیده علاقه دارند و دوست دارند شریک جنسی شان تسلیم آن‌ها باشد. به اختلالات روانی دیگری علاوه بر سادیسم، مبتلا هستند. دیده شده این افراد با بروز این رفتار حس خود کم انگاری درونی را پنهان و آن را تبدیل به خشم نسبت به دیگران می کنند.

انواع سادیسم کدامند؟

نوع ابراز ازارگری جنسی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. افراد دگر آزار خود، متوجه این تفاوت نمی‌شوند اما علائم می توانند به همدیگر تبدیل شوند یا انواع مختلفی از سادیسم در یک فرد وجود داشته باشد.

سادیسم انفجاری

حس تحقیر و خود کم بینی خویش را به صورت ناگهانی و با خشم زیاد بروز می دهد و شخص دیگری را مقصر جلوه می دهد.این حملات غیرقابل پیش بینی و کنترل است به همین دلیل به انها انفجاری می گویند.این افراد ممکن است ویژگی های شخصیت مرزی را هم از خود بروز دهند.

سادیسم استبدادی

از خشم شان برای زورگویی و تسلیم دیگران استفاده می کنند.حرف زدشان مودبانه نیست و برای رسیدن به اهداف خود و بهره گیری از دیگران از هر روشی بهره می جویند.

سادیسم جنسی

هدف ما از نوشتن این مقاله اشنایی افراد با نشانه های سادیسم در رابطه جنسی بود اما شناختن انواع دیگر سادیسم، خالی از لطف نیست. واضح است که شخص ازار گر فقط از طریق صدمه زدن و تحقیر شریک جنسی خود برانگیخته می شود و گاهی این رفتار ها به خارج از اتاق خواب هم راه می یابد و در درازمدت باعث طلاق عاطفی یا کاهش رضایت جنسی طرفین می شود.توسل به خشونت فیزیکی و کلامی و رفتارهایی مثل بستن دست و پا نمونه هایی از سادیسم جنسی است. بروز رفتارهای خشن و خود محورانه،علامت هشدار دهنده ی دیگری از سادیسم است. هیچکس از تحقیر شدن و ازار دیدن توسط شریک خود، خوشحال نمی شود مگر افراد مازوخیست که دقیقا علائمی برعکس سادیسم دارند.پس این افراد در پیدا کردن شریک جنسی برای خود هم با موانعی روبه رو هستند.

علل پدیدایی سادیسم چیست؟

علت دقیق ان مشخص نیست.اما قطعا سبک فرزند پروری والدین خشمگین و کنترل گر در کودکی یکی ازعوامل تعیین کننده است. فیلم های پورن و شکست های پی در پی که شخص در زندگی خود تجربه می کند نیز یکی دیگر از دلایل شکل گیری سادیسم است. تجربه مورد ازار و قلدری قرار گرفتن در مدرسه، توسط همسالان فرد را به سوی ازارگری سوق می دهد. تحقیقات بیانگر ان است که کودکان مبتلا به اختلال  سلوک و خشم سرکوب شده بیشتر احتمال دارد در اینده تبدیل به یک ازارگر شوند. در بزرگسالان نیز اختلال شخصیت خود شیفته، علائم سادیسمی دارد.

درمان سادیسم جنسی

درمان سادیسم جنسی با انواع دیگر ان می تواند همپوشانی زیادی با هم داشته باشد.به عنوان مثال کنترل خشم، درمانی برای همه ی انواع دگر آزاری است. داروهای ارام بخش تجویز خوبی برای درمان این اختلال می باشند همچنین اموزش مهارت های جنسی و ارتباطی به تدریج علائم سادیسم را از بین می برد. رفتاردرمانی، تکنیک های شناختی و هیجان مدار و روان درمانی روش های دیگراثربخش هستند. درمان دگر آزاری با کمک متخصصانی مانند روانشناس، روانپزشک و سکستراپیست امکان پذیر خواهد بود.

سخن پایانی

امروزه سادیسم جزو اختلالات اخرین نسخه از کتابچه ی تشخیصی اماری روانشناسی نیست؛ چرا که افراد ازار طلب مقابل انها قرار دارند که از این رفتار لذت می برند. اما نکته ی مهم اینجاست که افراد ازارگر همه جا حضور دارند و زندگی افراد دیگر جامعه را نیز تحت الشعاع قرار می دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دگر آزاری جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

سادیسم چیست؟

سادیم میل دائمی به اسیب رساندن و تحقیر کردن دیگران در موقعیت های مختلف است.

علائم دگر آزاری کدام اند؟

رفتارهای خشن، خودمخورانه و قساوت عاطفی از علائم کلی سادیسم هستند.

ایا سادیسم قابل درمان است؟

اگر فرد با اراده ی خود برای درمان اقدام کند با روش هایی مثل رفتاردرمانی، دارودرمانی، تکنیک های شناختی و هیجانی موثر خواهند بود.

منبع: سادیسم جنسی | علت و درمان دگر آزاری چیست؟



:: برچسب‌ها: سادیسم جنسی | علت و درمان دگر آزاری چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

پریود نشدن زنان موضوعی است که خیلی سریع باید پیگیری شود. نظم قاعدگی یکی از فاکتورهای اساسی و مهم در سلامت زنان است. چرخه جنسی در زنان از سن بلوغ و با اولین قاعدگی آغاز می شود و تا میانسالی ادامه پیدا می‌کند. معمولا چرخه های قاعدگی 28 تا 38 روزه هستند و دراین دوران تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بدن اتفاق می‌افتد. حال اگر این چرخه به هم بخورد ویا قطع شود؛ باید برای بررسی بیشتر به متخصص مراجعه نمایید. در ادامه توضیحات کامل‌تری درباره علت پریود نشدن زنان آورده‌ایم.

منبع: پریود نشدن زنان | علت عقب افتادن پریود چیست؟

پریود نشدن زنان

منظم نبودن دوره های قاعدگی در اوایل بلوغ طبیعی است. ولی به مرور این چرخه نظم میگیرد. پریود نشدن یا بی نظمی در قاعدگی به دلایل مختلفی اتفاق می‎افتد. هورمون ها، بیماری یا مصرف داروهای خاص اختلالات روان، اختلالات تغذیه، ورزش سنگین و بارداری و… همگی در این زمینه اثرگذار هستند. توصیه می‌شود بانوان زمان قاعدگی خود را یادداشت یا در تقویم علامت گذاری کنند تا برای زمان بارداری و رابطه جنسی امن برنامه ریزی نمایند.

علت تاخیر یا پریود نشدن زنان چیست؟

غیر از بارداری، عوامل زیادی در پریود نشدن زنان نقش دارند. خانم‌ها با آگاهی از این عوامل می‌توانند پارامترهای آسیب‌زا را حذف نمایند. پس به علت های پریود نشدن زنان که در ادامه آورده‌ایم توجه کرده و در صورت نیاز برای دریافت خدمات مشاوره زنان با شماره های درج شده تماس بگیرید.

▪️سن

معمولا با افزایش سن تا دوره یائسگی دوره‌های قاعدگی کوتاه تر و نامنظم می‌شوند. این اتفاق در شروع چرخه جنسی و در سنین پایین نیز می‌افتد. اما در این میان باید به نظم این فرایند اهتمام ورزید.

▪️پریود نشدن زنان به دلیل ورزش سنگین

ورزش سنگین و فعالیت زیاد در طول روز در نظم چرخه جنسی موثر است. به طور کلی ورزش در تنظیم هورمون ها و سلامت قاعدگی تاثیر می‌گذارد؛ اما زیاده روی در آن سلامت جنسی را به خطر می اندازد.

▪️فشار روانی و اضطراب

استرس یکی دیگر از عواملی است که روی سلامت جسمانی تاثیرگذار است. باعث ازدیاد یا کاهش هورمون های مختلف می شود و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در دوره های پر فشار زندگی خود شاهد بی نظمی در چرخه قاعدگی باشید.

جالب است بدانید در اختلال هویت تجزیه ای که فرد در طول زندگی خود شخصیت های مختلف به خود میگیرد با هر شخص یکبار پریود می شود و هر بخش از هویت ان زمان مختلفی برای قاعدگی دارد. افراد دارای افسردگی و شخصیت دو قطبی نیز شاهد مشکلاتی در روند چرخه جنسی شان هستند.

▪️پریود نشدن به دلیل رژیم غذایی نامناسب

رژیم های غذایی چرب، پرشکر و شور سلامت جسمانی شما را تحت الشاع قرار می‌دهد و پریود نیز از نیز قاعده مستثنی نیست. بعد از یک دوره کاهش یا افزایش وزن نیز شاهد اختلال در چرخه جنسی هستیم. عادت های غذایی نامناسب می‌توانند روی سیکل قاعدگی شما را برهم بزنند. چربی بدن نیز عامل تعیین کننده دیگری در پریود است.

▪️اختلال در تیروئید

کم کاری تیروئید از عوامل مخاطره‌آمیز قاعدگی است. افراد با کم کاری تیروئید فقدان یا پریودهای نامنظم را گزارش می‌کنند. گاهی پریود نشدن زنان به دلیل عوارض جانبی داروهای هورمونی است. امروزه در کشور ما افراد در سن بلوغ، با مصرف داروها و آمپول های هورمونی شروع پریود را به تاخیر می‌اندازند تا قد آن‌ها رشد بیشتری کند.

▪️بارداری و شیردهی

با شروع بارداری فرایند تخمک گذاری، متوقف می شود و زنان تا پایان بارداری پریود نمی شوند. البته در بعضی از زنان همچنان در ماه های اول بارداری، قاعدگی اتفاق می افتد که این بسیار نادر است. حتی بعد از زایمان و در دوران شیر دهی نیز ممکن است همچنان قاعدگی اتفاق نیوفتد که این به معنی عدم تخمک گذاری نیست. مخصوصا اگر تنها راه تغذیه فرزند، شیر مادرباشد بیشتر احتمال دارد فرد پریود نشود.

▪️پریود نشدن زنان و سبک زندگی

سبک زندگی و تغییرات اب و هوایی در نظم قاعدگی بسیار مهم است. به عنوان مثال شخصی که مهاجرت می کند یا شیفت های کاری او عوض می شود ممکن است برای دوره های طولانی بی نظمی یا عدم قاعدگی را تجربه کند. بسیاری از زنان برای برقراری رابطه جنسی و جلوگیری از بارداری های ناخواسته از قرص های مختلف هورمونی استفاده می کنند که این تغییراتی در چرخه جنسی آن‌ها به وجود می‌آورد. مصرف سیگار و الکل فرایند پایان قاعدگی را تسریع می بخشد.

برای آشنایی با نشانه های عفونت واژن کلیک کنید.

عوارض پریود نشدن

اگر پریود نشدن به علت یائسگی فرد باشد که با مداخله پزشک می توان عوارض آن را کنترل یا کاهش داد. اما اگر به دلایل دیگر فرد برای مدت زمان طولانی پریود نشود؛ ممکن است با عوارضی مثل جوش هایی روی پوست، ورم کردن، دردها و گرفتگی عضلانی، مشکلات خلقی، خشکی واژن، ریزش مو… روبرو شود. برای درمان این عوارض و انجام ازمایش های مربوطه باید به متخصص زنان مراجعه شود. پایان قاعدگی روی عملکرد جنسی نیز موثر می باشد ولی با هورمون درمانی می توان آن را برطرف کرد.

درمان پریود نشدن زنان

اولین راهی که بعد از پریود نشدن زنان برای یک ماه به ذهن همه می رسد خوردن خوراکی هایی با مزاج گرم مثل زعفران است. اما بهتر است برای درمان به دنبال راهکارهای بهتری باشیم و مشکل را به صورت ریشه ای حل کنیم.

برای مثال یائسگی، می‌تواند فصلی جدید در زندگی زنان باشد، هر چند اگر به موقع و به صورت طبیعی اتفاق بی افتد. اما به هرحال عوارضی خواهد داشت. گرگرفتگی، تحریک پذیری، خستگی و… را با مصرف دارو و تحت نظر پزشک متخصص می توان کنترل کرد. اما اگر توقف قاعدگی به خاطر علل دیگر اتفاق بیوفتد باید حتما به دنبال علت ودرمان ان بود. چرا که بخش عظیمی از سلامت جنسی فرد در آینده نیز در گرو این مهم خواهد بود. ورزش منظم، تغذیه مناسب و بهداشت روان چکاپ منظم توسط متخصص می توانند پایان قاعدگی را به تاخیر بیاندازند. مکمل های غذایی نیز روش موثر دیگر برای تنظیم و بهداشت قاعدگی است.

سخن پایانی

زنان به طور متوسط 10 سال از زندگی خود را پریود هستند از طرفی دیگر به دلیل کمبود اطلاعات  از حرف زدن در این مورد، احساس راحتی نمی کنند. سالانه زنان زیادی به دلیل رعایت نکردن بهداشت و کمبود اطلاعات در این زمینه جان یا قدرت باروری خود را برای همیشه از دست می دهند.امادگی برای پایان این دوره از زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. پایان قاعدگی به دلایل زیستی یا روانی به هر حال اتفاق می افتد و ادامه ی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پریود نشدن زنان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید. 

سوالات متدوال

علت پریود نشدن طولانی مدت چیست؟

معمولا بی نظمی در قاعدگی در شروع و پایان زندگی جنسی امری طبیعی است اما اگر در این میان شاهد عدم قاعدگی برای طولانی مدت باشیم دلایل مختلفی می توانند دخیل باشند که در این مقاله به طور مفصل به توضیح انها پرداخته ایم.

درمانی برای پریود نشدن وجود دارد؟

اگر پریود نشدن به دلیل یائسگی باشد؛ درمانی برای ان وجود ندارد و فقط می توان عوارض ان را کنترل کرد اما اگر به دلایل دیگر برای طولانی مدت قاعدگی اتفاق نیوفتاد برای انجام ازمایشهای مربوطه و درمان باید به متخصص زنان مراجعه کنیم.

ایا عدم قاعدگی خطری دارد؟

بله اگر این اتفاق هرماه بی افتد می تواند عوارضی مثل جوش، ریزش مو، مشکلات خلقی، درد ها و گرفتگی عضلانی شود.



:: برچسب‌ها: پریود نشدن زنان | علت عقب افتادن پریود چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

زود عصبانی شدن در برهه های زمانی مختلف، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. حتما شما هم افرادی را دیده اید که زود از کوره در می‌روند و کنترل خود را ازدست می‌دهند. با کوچک ترین محرک محیطی عصبانی شده و واکنش های گوناگونی از خود نشان می‌دهند. عصبی شدن گاهی یک بازخورد طبیعی نسبت به مسائل است اما این افراد در بیشتر مواقع در یک کشمکش دائمی با خود و دیگران هستند. آستانه تحمل این افراد بسیار پایین است.

منبع: زود عصبانی شدن | علت و درمان زود از کوره در رفتن

زودعصبانی شدن

گرچه افراد عصبی، زیاد خشمگین می‌شوند؛ اما عصبی بودن با خشمگینی فرق دارد. ریشه هر دو آنها معمولا اضطراب است اما شدت آنها متفاوت است. افرادی که زود عصبی می‌شوند معمولا بسیار تحریک پذیرند. اغلب فکر کردن به عواقب عصبانیت برای آنان سخت است اما دانستن این نکته ضروری است که زود عصبانی شدن عوارض جسمی و روانی زیادی دارد.

علت زود عصبانی شدن

افرادی که زود عصبی می‌شوند برای این رفتار خود نیاز به دلیل خاص و بزرگی ندارند. آنان از مسائل بی اهمیت نیز، آزرده خاطر می‌شوند و شروع به پرخاش می‌کنند. عصبی شدن برای آنان مانند یک مکانیسم دفاعی عمل کرده که از آنان در مقابل مقصر شناخته شدن، پیشگیری می‌کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که آیا افراد به تازگی رفتار های عصبی از خود نشان می‌دهند یا به طور کلی از دوران بلوغ چنین رفتاری داشته اند؟ جالب است بدانید میزان بالای هورمون های مردانه در افراد باعث ایم موضوع نیز می‌شود. اختلال در ناحیه آمیگدال یا بادامه مغز نیز باعث خشمگینی دائمی افراد میشود. برای درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

زود عصبانی شدن کودکان

کودکان معمولا در سنین پایین به دلیل درک نکردن کامل مسائل، تحت فشار قرار می‌گیرند. آنان خشم را از اطرافیان خود نیز تقلید می‌کنند و فقط برای جلب توجه؛ این رفتار را از خود بروز می‌دهند. روش های تربیتی اشتباه و سخت گیری به کودک او را عصبی می‌کند. بازی ها و فیلم های خشن نیز روحیات بچه ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عصبانیت در بزرگسالی

مشکلات خانوادگی، اقتصادی، فشارهای روانی، تجارب دوران کودکی و… همگی از دلایل بروز خشم در دوران بزرگسالی است. با ورود به اجتماع، روزانه با مسائلی روبرو می‌شویم که سلامت روان ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. زندگی در جوامع بزرگ و سرعت بالای زندگی در شهرهای صنعتی، مخاطراتی مثل زودعصبی شدن دارد. امروزه یکی از معضلات جامعه ما نیز خشم کنترل نشده افراد است.

علائم زود عصبانی شدن

البته همیشه سرکوب کردن خشم و بروز ندادن احساسات، کار سالمی نیست؛ اما در شرایط استرس زا، بهتر است کمی صبر پیشه کنید. در این گونه افراد، خشم و عصبانیت مزمن است. به این معنی که همیشه و در همه حال عصبی هستند.

رفتارهای پرخطر

احساس ناراحتی و پشیمانی بعد از فروکش کردن عصبانیت

ناسزا گویی

بی حوصلگی و تحریک پذیری

داشتن افکار منفی

تهدید دیگران

افزایش ضربان قلب و ریتم تنفسی

تنش عضلانی

زودعصبانی شدن و اختلالات روان

زود عصبی شدن، به خودی خود اختلال محسوب نمی‌شود ولی اگر با علائم دیگری همراه شود، شاید باعث اختلالاتی مثل شخصیت مرزی یا ضداجتماعی شود. این رفتار بهتر است هر چه زودتر کنترل شود چرا که ممکن است تاثیرات بدتری برای خود و اطرافیان داشته باشد

عواقب زود عصبانی شدن

همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد؛ زود عصبی شدن با بالا بردن سطح هورمون کوتیزول، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و شما را در معرض طیف وسیعی از بیماری های جسمی و روانی قرار می‌دهد. بیماری های قلبی، زخم معده، اختلال در خواب و درد های عضلانی از عوارض خشم مکرر است.

راه های کنترل زود عصبی شدن

گرچه عصبانی شدن در بعضی موقعیت ها اجتناب ناپذیر است اما اگر این روند ادامه پیدا کند؛ این رفتار برای شما تبدیل به یک عادت بد یا وسیله ای برای قدرت نمایی، خواهد شد.

دارودرمانی

احتمالا با مراجعه به روانپزشک، داروهایی برای کنترل اضطراب و آرام بخش تجویز خواهد شد. مصرف داروها کمک زیادی به کنترل خشم می‌کند. مخصوصا اگر نتوانید دلایل بروز خشم را کنترل کنید. اتفاقا این گونه افراد خشم خود را انکار می‌کنند یا آن را طبیعی می‌دانند. درمواردی دارو برای تنظیم میزان هورمون ها اختلالات مغزی نیز برای درمان استفاده می‌شود.

مراجعه به روانشناس

در کنار مصرف دارو ها بهتر است برای تثبیت اثرات دارو ها به یک روانشناس نیز مراجعه کنید. روانشناس با شناخت علل عصبی شدن شما، کمک خواهند کرد تا بر این مشکل فایق آیید و آنان را برطرف کنید. همچنین به شما روش هایی را خواهد آموخت تا بر خودتان مسلط شوید. اغلب، افرادی که زود عصبی می‌شوند؛ دوستان زیادی دارند. در مورد همین موضوع و پیداکردن دوستانی جدید و روابط گسترده تر، روانشناس به شما کمک خواهد کرد. 

انجام تمریناتی برای کنترل خشم

مراقبه و مدیتیشن از روش هایی هستند در کنترل کردن بدن و واکنش های غیر طبیعی، بسیار موثر هستند. تمرین تنفس و تن آرامی، استرس شما را کاهش و از زودعصبی شدن جلوگیری می‌کنند. ورزشهای رزمی نیز روشی اسنت که باعث تخلیه صحیح خشم می‌شود. در هنگامی که حس کردید به نقطه جوش نزدیک هستید؛ مکان را ترک کنید. کمی راه بروید و نفس عمیق بکشید و دوباره به محل برگردید. به جای تندخویی، سعی کنید با ملایمت نظر خود را بیان کنید و در مورد احساسات خود صحبت کنید.

سخن پایانی

عوامل زمینه ساز، محرک و ماشه چکان در بروز خشم، عناصر اصلی هستند. با شناسایی و اقدام به موقع برای جلوگیری از آنها تا حد زیادی می‌توان در مورد زودعصبی شدن موثر بود. تا جایی که مقدور است باید از خشونت جلوگیری کرد اما نباید آن را سرکوب کرد. افراد عصبی، هیچ گاه از وضعیت خود راضی نیستند وهمواره به دنبال مقصر می‌گردند. این رفتار نشان دهنده هوش هیجانی پایین است چرا که افراد نمی‌دانند چه موقع، وقت مناسبی برای ابراز خشم است.

برای دریافت مشاوره در زمینه زود عصبانی شدن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

علت زود عصبانی شدن زنان چیست؟

برهم خوردن تعادل هورمونی در روزهای قاعدگی یا تخمک گذاری و عوامل محیطی از علل زودعصبی شدن در زنان است.

زودعصبانی شدن چه پیامد هایی دارد؟

اختلالات جسمی مثل فشارخون بالا، مشکلات قلبی،مشکلات تنفسی، زخم معده و اختلالات روانی مثل شخصیت مرزی و ضداجتماعی از عوارض زودعصبی شدن هستند.

آیا راهکاری برای کنترل خشم وجود دارد؟

بله دارو درمانی، روان درمانی، مراقبه، تمرین تنفس و تن آرامی از راه های موثر در کنترل خشم هستند.

منبع: زود عصبانی شدن | علت و درمان زود از کوره در رفتن



:: برچسب‌ها: زود عصبانی شدن | علت و درمان زود از کوره در رفتن ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

نقاط تحریک پذیر مردان نیز حائز اهمیت است. شناخت نقاط تحریکی یا حساس بدن شریک جنسی موجب رابطه ای بهتر می شود. معمولا تصور می شود آقایون باید نقاط تحریکی همسر خود را بشناسند؛ اما مردان نیز باید از این لذت برخوردار شوند و زنان هم باید در صدد کشف بدن همسر خود برایند. در ادامه مهم ترین نقاط تحریک پذیر مردان را شرح داده‌ایم.

منبع:  نقاط تحریک پذیر مردان را چطور بیابیم؟نقاط تحریک پذیر مردان

نقاط تحریک پذیر، نقاطی هستند که که لمس یا فشار به ان‌ها منجر به برانگیختگی جنسی و لذت بیشتر می شود. این نقاط در آقایون نیز از گوناگونی برخوردار هستند و می توان در استفاده از آنها خلاق بود. علاوه بر ناحیه تناسلی، نقاط حساس در کل بدن پراکنده هستند البته پیدا کردن آنها کار دشواری نیست. معاشقه و پیش نوازی در رابطه نقش مهمی ایفا می کند که نقاط حساس و تحریک آنها مهم ترین قسمت آن است.

تاثیر نقاط تحریک پذیر در نعوظ و انزال

گاها آقایون برای نعوظ کامل خودارضایی را انتخاب می کنند که میتواند اثراتی مثل انزال زودرس داشته باشد یا قرص هایی مثل وایاگرا مصرف میکنند که در داز مدت اثراتی عکس روی بدن دارد.  اما با تحریک نقاط حساس دیگر توسط همسر یا خود شخص به می شود به نعوظ کاملا رسید و همچنین انزال را دیر تر تجربه کرد. برای تحریک جنسی به زمان کافی نیاز دارید و مکن است یک نقطه کافی نباشد.

پس راه های مختلف را امتحان کنید و زود دلسرد نشوید. عوامل زیادی مخصوصا در آقایون برای برانگیخته نشدن دخیل هستند. مثل فشار های روانی، بیماری های جسمانی، نداشتن آمادگی برای رابطه و… . اغلب زمان ارگاسم دو طرف همزمان نیست و آقایون زودتر به ارگاسم یا انزال می رسند و رابطه را رها می کنند؛ در چنین شرایطی نقاط تحریکی به ادامه ی رابطه  کمک شایانی می کند.

تاثیر ماساژ در تحریک جنسی

ماساژ روش کلی تری برای تحریک نقاط حساس است. اما تاثیر قابل توجهی دارد. استفاده از ماساژ های مختلف و اصولی با کمک روغن های مخصوص در پیشبرد رابطه تاثیر بسزایی دارند.

سایر عوامل موثر در تحریک مردان

صحبت در مورد مسائل جنسی و فانتزی در طول روز و خارج از اتاق خواب در تحریک جنسی آقایون موثر است. فضای مناسب برای رابطه جنسی و شرایط مناسب به تحریک بیشتر آقایون کمک میکنند عواملی مثل نور، موزیک، پوزیشن های جدید و دمای مناسب از عوامل موثر در بهبود رابطه است. زوجین لذت جنسی را فقط محدود به دخول و ارگاسم می کنند؛ اما استفاده از روش های دیگر زمان رابطه را طولانی تر و با لذت بیشتر می کند.

راه هایی برای لذت بیشتر مردان

مردان در رابطه به آزادی عمل بیشتری احتاج دارند فانتزی های آنها را تا حد امکان عملی کنید و لذت خود را نشان دهید. راهکار دیگر این است که در هفته روزهایی را مشخصی را انتخاب کنید؛ برای اجرای فانتزی های خود یا همسرتان.

معرفی نقاط تحریک پذیر مردان

حساس ترین نقطه ی بدن اقایون، الت تناسلی و اطراف ان است اما تحریک اقایون از نقاط دیگر نیز امکان پذیر است . زنان و مردان از لحاظ نقاط حساس متفاوت هستند و هر فردی از طریق نقطه ای در بدن خود ممکن است تحریک شوند که در فرد دیگر هیچ حساسیتی ندارد.

✔️ پوست سر و موها

مردان نیز همانند زنان به نوازش احتیاج دارند. لمس پوست سر و موها برای آنها لذت بخش است و موجب برانگیختگی آنها می شود.

✔️  نقاط تحریک پذیر مردان | نقطهf

فرنولوم ناحیه ای زیر آلت تناسلی مرد است که همانند کلیتوریس در زنان است و تحریک این ناحیه می تواند حساسیت زیادی همراه داشته باشد.

✔️ نقطهp

مخفف پرینیوم است که ناحیه ای بین مقعد و پروستات است و تحریک آن از طریق مقعد امکان پذیر است. مردانی که از این ناحیه ارگاسم را تجربه کرده اند؛ لذت بیشتری را گزارش کرده اند. همه مردانی که خواهان تحریک از این ناحیه هستند، همجنسخواه نیستند و همه افراد همجنسخواه نیز رابطه مقعدی ندارند. بافت مقعد بسیار حساس و آسیب پذیر است پس در تحریک این نقطه، دقت کنید.

✔️  نقاط تحریک پذیر مردان | کمر

نوازش و ماساژ کمر برای آقایون بسیار دلپذیر و مطبوع است و تحریک جنسی را به همراه دارد.

✔️ داخل ران ها

قسمت داخلی ران ها به دلیل نزدیکی به ناحیه تناسلی، نسبت به تحریک حساس هستند.

✔️  نقاط تحریک پذیر مردان | کف پا و انگشتان

لمس این ناحیه از بدن آقایون موجب گردش خون بیشتر در نتیجه نعوظ بهتر می شود.

✔️ گوش و گردن

گوش و گردن دو ناحیه بسیار حساس در تحریک جنسی هر دو جنس هستند که در اکثر افراد این حساسیت وجود دارد.

✔️  نقاط تحریک پذیر مردان | نقاط حساس تر

بیشترین گیرنده های حسی در نوک انگشتان و لب ها هستند؛ تحریک این نقاط به جریان برانگیختگی کمک بزرگی می کند.

✔️ عوامل ظاهری

آقایون نسبت به عوامل ظاهری و رایحه بسیار حساس هستند. بهداشت فردی در آقایون و بانوان یکی از فاکتورهای مهم در رابطه جنسی است.

✔️ حساسیت الت تناسلی در تحریک

آلت تناسلی اقایون شامل مویرگ های بسیار نازک و اعصاب حساسی است که در تحریک و لمس آن باید به این نکته توجه کرد.

سخن پایانی

تحریک نشدن با این نقاط به معنی عدم نقاط تحریکی در بدن نیست بلکه باید به کشف بدن خود و یا همسر پرداخت. زمانی که شما اطلاعات زیادی از بدن یا علائق خود دارید می توانید روابطی با شور و هیجان بیشتری داشته باشید. احتمال شکست یک روش تازه وجود دارد ولی سراغ  تابو های رابطه بروید و تلاش بیشتری کنید. دراین مسیر از یک سکستراپیست نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه  نقاط تحریک پذیر مردان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

نقطه ی f کجای بدن اقایون وجود دارد؟

در زیر الت تناسلی قرار دارد و در نوک الت به محور الت متصل است. حساسیت ان مانند کلیتوریس در زنان است.

با گازگرفتن الت تناسلی می توان اقایون را تحریک کرد؟

الت تناسلی مویرگ های بسیار نازک و اعصاب زیادی دارد پس بهتر است در تحریک ان دقت کنید که اسیبی  به ان وارد نشود.

علائم ظاهری تحریک شدن اقایون چیست؟

در زمان تحریک جریان خون و ریتم تنفسی تندتر می شود و نعوظ اتفاق می افتد.

منبع:  نقاط تحریک پذیر مردان را چطور بیابیم؟



:: برچسب‌ها: نقاط تحریک پذیر مردان را چطور بیابیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

سکس گروهی یکی از انواع فانتزی های جنسی است که گاهی افراد آن را عملی می کنند. یکی از اصول رابطه تعهد است که رابطه جنسی از ان مستثنی نیست. اشتراک شریک خود مخصوصا در سکس رفتاری غیراخلاقی تلقی می شود. چیزی که در گذشته به عنوان خیانت تلقی می شد؛ امروزه تبدیل به یک فانتزی و تنوع در رابطه شده است. 

منبع: سکس گروهی چیست | عوارض و علل تمایل به تریسام

سکس گروهی

سکس گروهی به معنی رابطه ی جنسی با بیش از یک نفر و به طورهمزمان است. انواع مختلفی دارد که در مورد آنها توضیح خواهیم داد. از عواقبی که بر روی رابطه و سلامت روان فرد دارد؛ نباید غافل شد. در برخی کشور کلاب هایی برای این افراد وجود دارد که به سکس گروهی می پردازند.

علل تمایل به سکس گروهی

علت مشخصی ندارد و مجموعه ای از عوامل باعث شکل گیری این میل در افراد می شود.

?تجربیات دوران کودکی

سابقه تجاوز یا مشاهده ی این رفتار توسط کودک در اطرافیان، در بزرگسالی او را در معرض بروز این رفتار می گذارد.

?تماشای پورن و سکس گروهی

فرد ممکن است فقط به دلیل حس کنجکاوی به دلیل تماشای این رفتار در فیلم های پورن دست به انجام این کار بزند.

?بایسکشوال

افراد بایسکشوال به دلیل گرایش جنسی به هر دو جنسیت زن ومرد ممکن است این رفتار را امتحان کنند.

?ایجاد تنوع در رابطه با سکس گروهی

یکی از بهانه هایی که فرد برای راضی کردن شریک خود می اورد ایجاد تنوع در رابطه است. دانستن این نکته قبل از تن دادن به این نکته ضروری است که بعد از انجام سکس گروهی ممکن است حس های خوبی را تجربه نکنید و حتی تبدیل به عاملی برای جدایی شود. برای تنوع دادن به رابطه ی خود راه های دیگری نیز وجود دارد که با کمک یک روانشناس یا سکستراپیست می توانید ان ها پیدا کنید.

انواع مختلف سکس گروهی

▪️تریسام یا سکس سه نفره

ممکن است برای اولین بار با یک نفر و شخصی شروع کنید که از اشنایان شما باشد ولی مطمئنا هر سه نفر راضی از این رابطه بیرون نخواهند رفت. سه مرد، سه زن، دو مرد با یک زن یا دو زن با یک مرد حالاتی است که ممکن است رابطه جنسی سه نفره شکل بگیرد. معمولا سکس سه همجنس در رابطه همجنس خواهی شکل می گیرد.

▪️فورسام یا سکس چهار نفره

در این نوع رابطه چهار نفر به طور همزمان به رابطه ی دهانی، مقعدی و دخول واژینال می پردازند که بستگی به جنسیت انها دارد. فورسام نیز مانند تری سام در جامعه افراد همجنس خواه، رایج است.

▪️سکس ضربدری

در سکس ضربدری دو زوج با شریک های یکدیگر رابطه جنسی دارند که می تواند به نوعی فورسام باشد. برای آشنایی با عوارض سکس ضربدری کلیک کنید.

▪️رابطه تلوریسم

در رابطه تلوریسم که یک رابطه ی سه نفره است نفر سوم به تماشای رابطه دو نفر دیگر می پردازد. در واقع در تلورسیم مرد تمایل دارد رابطه جنسی همسر خود را با فردی دیگر تماشا کند و از این طریق برانگیختگی جنسی یا ارگاسم را تجربه می کند.

مهم ترین دلیل رابطه جنسی گروهی

طبق تحقیقات انجام شده مهم ترین دلیل سکس گروهی فشار یکی از زوجین است و همیشه دو طرف به طور کامل راضی نیستند. یکی از آنها تنوع طلبی و نارضایتی جنسی را بهانه می کند و با مثال اطرافیان شریک خود را قانع می کند.

سردرگمی در میل جنسی

البته سردرگمی در هویت و میل جنسی نیز یکی دیگر از عوامل می باشد. اگر افراد بعد از سن بلوغ میل جنسی خود را به طور کامل پیدا نکنند؛ ممکن است در روابط خود به  انجام چنین رفتارهایی بپردازند.

خودخواهی و خودشیفتگی

خودخواهی و خودشیفتگی یک نفر در رابطه شخص دیگر را مجبور به ارضای نیاز های خود میکند. دراینجا به اهمیت عامل سلامت روان در انتخاب شریک پی می بریم.

عواقب سکس گروهی

علاوه بر احتمال ابتلا به انواع بیماری های مقاربتی، عارضه های روانی زیادی تا مدت ها بعد از سکس های گروهی باقی می ماند. کابوس های شبانه، از بین رفتن اعتماد بین زوجین، خیانت، اضطراب و افسردگی از عوارض سکس گروهی هستند.

درخواست همسر برای رابطه گروهی

اگر همسرتان از شما چنین درخواستی داشت؛ ابتدا عصبانی نشوید و راجع دلیل علاقه ی او به چنین رفتاری سوال بپرسید. ابتدا پاسخ نه دهید و با مطالعه و تحقیق او را قانع کنید. از او بپرسید ایا درمورد عملی کردن این فانتزی برنامه ای هم دارد؟ ایا به شما هم به عنوان همسر خود فکر کرده است؟ از این موضوع فرار نکنید و با فکر کردن به طور منطقی در مورد ان با همسر خود برخورد کنید. برای کمک به همسر خود از یک متخصص مشورت بگیرید و او را سرزنش نکنید.

سخن پایانی

پیشنهاد رابطه گروهی به معنی عدم علاقه همسر به شما نیست. اما ایجاد تنوع در رابطه دلیل قانع کننده ای برای سکس گروهی محسوب نمی شود. بعد از انجام تمام راهکارهای ذکر شده، به طور مستقیم و واضح جواب نه بدهید و در عوض روی مهارت های زناشویی خود بیشتر کار کنید. اگر وسوسه شده اید که به این پیشنهاد بله بگویید، هر چه سریع تر برای دریافت مشاوره با شماره های درج شده تماس بگیرید. در آخر مراجعه به یک روانشناس یا سکستراپیست به شما در رویارویی با این موضوع کمک خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سکس گروهی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

تری سام به چه معناست؟

به رابطه جنسی سه نفره تری سام می گویند.که می تواند بین سه مرد، سه زن، یک مرد با دو زن و یا یک زن با دو مرد باشد.

انواع سکس گروهی کدام اند؟

تری سام، فورسام، تلوریسم  سکس ضربدری از انواع سکس های گروهی هستند.

در واکنش همسر به درخواست سکس گروهی باید چه کرد؟

می توانید با تحقیق و سوال پرسیدن در این مورد با همسر خود همدلی کنید؛ از یک سکستراپیست کمک بگیرید و در اخر اگر میلی به انجام این کار ندارید، صریحا نه بگویید.

منبع: سکس گروهی چیست | عوارض و علل تمایل به تریسام



:: برچسب‌ها: سکس گروهی چیست | عوارض و علل تمایل به تریسام ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

سندروم پیش از قاعدگی همانطورکه از اسم آن پیداست؛ مجموعه ای از علائم است که در روزهای قبل از قاعدگی ظاهرمی‌شود. قاعدگی، یکی از جریان های طبیعی بدن زنان است که از زمان بلوغ آغاز می‌شود. این سندروم برای برخی از زنان به قدری شدید است که حتی از خود قاعدگی نیز سخت تر خواهد بود. معمولا با قاعدگی این علائم از بین می‌رند و تا دوره تخمک گذاری بعدی ظاهر نمی‌شوند. این سندروم بسیار میان زنان شایع است به شکلی که در حدود 90 در صد آنان اتفاق می‌افتد.

منبع: سندروم پیش از قاعدگی | علت و نشانه های ملال پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی یا   PMS حالتی است که زنان قبل از دوران پریود تجربه می‌کنند. معمولا این علائم 5 تا 11 روز قبل از قاعدگی شروع می‌شوند. برای این دوره از ماه، داروهایی نیز وجود دارد کهدر صورت لزوم زنان می‌توانند مصرف کنند. این سندروم به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و تاثیرات جسمی و روانی زیادی برای زنان دارد.

علائم سندروم پیش از قاعدگی

این مجموعه علائم تقریبا هرماه به صورت یک الگوی تکرار شونده ایجاد می‌شوند؛ اما شدت و کیفیت آنها به عوامل زیادی بستگی دارد. عوامل زیادی بر بروز و حتی شدت این علائم نقش دارند. با شناسایی این عوامل و درمان آنها می‌توان سندروم پیش از قاعدگی را نیز کنترل کرد. در این قسمت نشانه های این اختلال را ذکر خواهیم کرد.

⭕نشانه های جسمانی

◀خستگی مفرط و بی دلیل

◀لک های پوستی

◀نفخ و ورم شکم

◀مشکلات گوارشی

◀سردرد

◀افزایش وزن

◀التهاب و دردناکی پستانها

◀دردهای عضلانی

⭕نشانه های رفتاری و عاطفی

◀افسردگی وگوشه گیری. 

◀اضطراب بدون دلیل

◀کاهش اشتها

◀تحریک پذیری

◀اختلال در میل جنسی

◀اختلال در خواب

علت بروز سندروم پیش از قاعدگی

علت دقیقی برای بروز سندورم  پیش از قاعدگی وجود ندارد. اما دلایل دیگر جسمانی یا روانی باعث بروز یا تشدید نشانه های سندروم پیش از قاعدگی خواهد شد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند:

????نوسانات هورمونی

علائم پیش از قاعدگی ارتباط تنگاتنگی با میزان ترشح هورمون ها دارد. با کاهش یا افزایش ناگهانی میزان هورمون ها علائمی در بدن ظاهر خواهد شد که برخی از متخصصین آنرا سندروم پیش از قاعدگی تعبیر می‌کنند. این نوسانات در دوران یائسگی یا بارداری بیشتر هم می‌شوند.

????اختلالات روانی

تحقیقات حاکی از آنند که افراد مبتلا به اختلالات روانی بیشتر در معرض سندرومپیش از قاعدگی قرار دارند. در واقع همه زنان به طور طبیعی تغییراتی را قبل از قاعدگی در بدن خود تجربه خواهند کرد اما در افرادی که افسردگی یا مشکل اضطراب فراگیر دارند؛ این مشکلات تشدید خواهد شد. عده ای در دوران پیش از قاعدگی متوجه افسردگی خود خواهند شد و این احساسات حتی با تمام شدن دوره قاعدگی نیز ادامه خواهد داشت.

????شیمی مغز

عده ای معتقدند تغییرات در عملکرد مغز باعث بروز سندروم پیش از قاعدگی خواهد شد. سروتونین هورمونی است که نقش مهمی در حالت های خلقی افراد ایفا می‌کند. گاهی در روز های قبل از قاعدگی این ماده شیمیایی کمتر ترشح شده که منجر به افسردگی، کاهش اشتها و اختلال در خواب افراد می‌شود. کمبود سروتونین خستگی را نیز به وجود می‌آورد.

????سبک زندگی ناسالم

برخی از عادات غلط در زندگی نیز باعث پدیدایی سندروم پیش از قاعدگی خواهد شد. برای مثال مصرف الکل و موادمخدر، سیگار کشیدن، بی تحرکی یا کار زیاد و سنگین، خواب ناکافی و سابقه افسردگی، همگی در این اختلال موثر خواهند بود. اینها مواردی هستند که زنان قادر به کنترل و یا ترک آنها هستند.

درمان سندروم پیش از قاعدگی

در واقع سندروم پیش از قاعدگی، اختلالی نیست که کل زندگی فرد را درگیر کند یا یه فرد دیگری انتقال یابد. همچنین درمان دقیقی نیز برای آن وجود ندارد. اما با برخی از روش ها می‌توان تاثیر آن را بر زندگی شخصی و اجتماعی کاهش داد. به طور کلی اگر این سندروم در روز های پیش از قاعدگی، زندگی شما تحت تاثیر قرار می‌دهد یا آن را مختل می‌کند؛ باید به درمان بپردازید.

????اصلاح سبک زندگی

با انجام رهکارهای ساده و بدون هزینه در خانه نیز می‌توان سندروم پیش از قاعدگی را مدیریت کرد. تغییرات در بدن در حال وقوع هستند و فقط شما با انجام تمریناتی، آنها را کنترل خواهید کرد. ورزش روزانه ومنظم، کاهش مصرف الکل و کافئین در این دوران، خواب و استراحت کافی، اجتناب از مصرف نمک و مصرف خودسرانه داروهای مختلف، روش های موثر برای کاهش علائم این سندروم هستند.

????دارو درمانی

برای سندروم پیش از قاعدگی داروهای به خصوصی وجود دارند که حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. مسکن هایی مثل ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن برای کاهش دردهای عضلانی، دیورتیک برای نفخ و درد شکم و سینه ها و کپسول پی ام اس پوز. این کپسول کاملا گیاهی بوده و یکبار مصرف آن در روز کافی است. همچنین مصرف ویتامین ها ومکمل های دارویی را نیز در برنامه خود قرار دهید.

????روان درمانی

ابتلا به افسردگی یا حتی سابقه خانوادگی آن نیز در بروز سندروم پیش از قاعدگی بسیار موثر است. به همین دلیل اگر در این دوران تعادل روحی خود را از دست می‌دهید یا شدت علائم به حدی است که قادر به کنترل آن نیستید؛ حتما از یک مشاور کمک بگیرید. بسیار طبیعی است که در این دوران به خاطر بحران روانی که فرد در آن قرار دارد به خودکشی نیز فکر کند. اما حتما باید در مورد آن با شخصی مطمئن صحبت کرده و راهنمایی بگیرد. 

????طب سنتی و درمان سندروم پیش از قاعدگی

بسیاری از افراد به جای مصرف داروهای شیمیایی برای تسکین دردهای این دوران، درمان گیاهی را ترجیح می‌دهند. انواع زیادی از دمنوش و گیاهان مختلفی برای مصرف در این دوران وجود دارند که اکثر آنها طبع گرم دارند. چای بابونه، دارچین، دم نوش زنجبیل و رازیانه، برخی از این گیاهان هستند. پیشنهاد می‌شود از این روش ها در کنار درمان اصلی استفاده کنید تا اثربخشی آنها افزایش یابد.

نکاتی برای سندروم پیش از قاعدگی

????برخی از نشانه هایی که در سندروم پیش از قاعدگی ظاهر می‌شوند؛ با علائم بارداری یکسان هستند. به همین دلیل اگر با گذشت چند روز از این علائم قاعدگی اتفاق نیافتد بهتر است برای آزمایش های بارداری اقدام کنید.

????این سندروم تا زمان یائسگی هم در زنان مجرد و هم در زنان متاهل بروز می‌کند و معمولا در زنان جوان شایع تر است. هرچه سن بالاتر می‌رود و فرد به یائسگی نزدیک می‌شود؛ علائم کاهش می‎یابند.

????یک اختلال دیگر به نام ملال پیش از قاعدگی نیز وجود دارد که شدت آن بسیار بیشتر از سندروم پیش از قاعدگی است و نام دیگر  PMDD  است. در بروز ملال پیش از قاعدگی هورمون ها نقش بزرگی ایفا می‌کنند.

سخن پایانی

در بیشتر موارد علائم پیش از قاعدگی به قدر نیست که افراد را در زندگی روزه مره دچار مشکل کند. با رعایت کردن مواردی که متن به آنها اشاره شد و کمک گرفتن از مشاور، می‌توان سندروم پیش از قاعدگی را کنترل کرد. اما اگر شدت علائم در شما زیاد است؛توصیه می‌شود حتما از پزشک کمک بگیرید. همه زنان یا بروز نشانه هایی در بدن خود متوجه نزدیک بودن زمان قاعدگی می‌شوند و براساس آن برنامه ریزی می‌کنند؛ پس این جریان کاملا طبیعی است و دلیلی برای شرم یا نگرانی وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم پیش از قاعدگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360  تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

سندروم پیش از قاعدگی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

 
معمولا غلائم خود را از 5 تا 11 روز قبل از قاعدگی نشان می‌دهند؛ اما به طور کلی شیوع سندرومپیش از قاعدگی در سنین باروری شایع تر است.

علائم سندروم پیش از قاعدگی کدام اند؟

 
دردهای عضلانی، سردرد، نفخ و ورم شکم، التهاب و دردناکی پستان ها، اختلال در خواب و اشتها و بی میلی جنسی، برخی از نشانه های سندروم پیش از قاعدگی هستند.

قرص سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

بهتر است برای دارو درمانی حتما به پزشک مراجعه کنید. اما معمولا قرصهایی که برای این دوران توسط پزشک تجویز می‌شوند؛ شامل مسکن ها، مکمل های دارویی و پی ام اس پوز هستند.

منبع: سندروم پیش از قاعدگی | علت و نشانه های ملال پیش از قاعدگی



:: برچسب‌ها: سندروم پیش از قاعدگی | علت و نشانه های ملال پیش از قاعدگی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 تير 1402 | نظرات ()