نوشته شده توسط : newmiiind

علائم و نشانه های افسردگی چیست؟ این روزها افسردگی آن‌قدر شیوع پیدا کرده که به آن بیماری قرن گفته می‌شود. به همین خاطر جواب دادن به سؤال بالا اهمیت بسیاری دارد. شناخت هرچه سریع‌تر علائم و نشانه های افسردگی به ما کمک می‌کند تا سریع‌تر برای درمان آنها اقدام کنیم. نشانه‌هایی مثل احساس غم، بی‌انگیزه شدن نسبت به فعالیت‌های مختلف، کاهش تمرکز و همین‌طور تغییر الگوی خواب‌وخوراک از جمله نشانه‌های افسردگی هستند. بااین‌حال یک نکته بسیار  مهم این است که علائم و نشانه‌های افسردگی در همه افراد یکسان نیست. به همین خاطر بهتر است برای گرفتن تشخیص درست و آشنایی با راه‌های درمان از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: علائم افسردگی شدید

علائم و نشانه های افسردگی کدام است

زمان، در درمان‌افسردگی اهمیت بسیاری دارد. به همین خاطر هرچقدر زودتر علائم افسردگی را تشخیص بدهید و برای درمان آن اقدام کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. به همین خاطر مشاورین معتقدند شناخت علائم و نشانه های افسردگی اهمیت بسیاری دارد. بااین‌حال دقت داشته باشید که قرار نیست همه افراد، همه این نشانه‌ها را داشته باشند. بلکه هرچه تعداد این نشانه‌ها در یک فرد بیشتر باشد با قطعیت بیشتری می‌توانیم از افسردگی صحبت کنیم. برای آشنایی با نشانه های افسردگی پنهان کلیک کنید.

احساس غم و ناراحتی

غم، ناراحتی و گریه کردن شناخته‌شده‌ترین علامت‌های افسردگی هستند. بیماران افسرده غم سنگین و معمولاً بی‌دلیلی را تجربه می‌کنند. آن‌ها احساس می‌کنند که همه چیز در مقابل چشمان‌شان سیاه شده و دیگر رنگ خوشحالی را نخواهند دید.

لذت نبردن از زندگی

بسیاری از مواقع افسردگی خود را با احساس غم نشان نمی‌دهد. بلکه بیمار انگیزه و علاقه خود به مسائل مختلف را از دست می‌دهد. این بیماران متوجه خواهند شد فعالیت‌ها و مسائلی که تا قبل از این به نظرشان جذاب می‌آمده دیگر اهمیتی ندارند.

تغییر الگوی خواب و خوراک

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های افسردگی اختلال در خواب‌وخوراک است. بسیاری از بیماران افسرده از بی‌خوابی شکایت می‌کنند. آن‌ها معمولاً شب‌ها به‌سختی به خواب می‌روند. یا ممکن است صبح‌ها خیلی زودتر از زمانی که باید، از خواب بیدار شوند و دیگر نتوانند بخوابند. بااین‌حال شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید پرخوابی هم می‌تواند یکی از نشانه های افسردگی باشد. این دسته از بیماران معمولاً زمان زیادی را در طول روز می‌خوابند. بااین‌حال احساس خستگی آنها برطرف نخواهد شد.

علاوه بر خواب، غذا خوردن نیز در بیماران افسرده به هم می‌ریزد. بعضی از این بیماران به‌طورکلی اشتهای خود را از دست می‌دهند. برخی دیگر نیز افزایش اشتها پیدا می‌کنند. مشاورین معتقدند افسرده‌هایی که دچار پرخوری و پرخوابی هستند نوع خاصی از این بیماری به نام افسردگی آتیپیک را تجربه می‌کنند. برای آشنایی با نشانه‌های بی اشتهایی ناشی از افسردگی کلیک کنید.

کاهش اعتمادبه‌نفس از علائم افسردگی

آیا به‌تازگی اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده‌اید؟ این موضوع می‌تواند یکی از نشانه های افسردگی باشد. بیماران افسرده معمولاً به توانایی‌های خودشان باور ندارند. آن‌ها اتفاقات خوب زندگی را به شانس نسبت می‌دهند و اصلاً باور نمی‌کنند که با تلاش‌های خودشان به چیزی دست یافته‌اند. برای جلوگیری از گوشه گیری در افسردگی کلیک کنید.

کاهش توانایی‌های ذهنی

یکی از علائم افسردگی که معمولاً از آن صحبت نمی‌شود ضعف در توانایی‌های ذهنی است. بیماران افسرده معمولاً دقت و توجه خود را از دست می‌دهند. به‌علاوه تصمیم‌گیری برای این افراد سخت خواهد شد. به همین خاطر اگر این نشانه را در خود یا هریک از اطرافیان می‌بینید شاید بهتر باشد از یک مشاور راجع به آن کمک بگیرید.

ناامیدی

بیمار افسرده هیچ امیدی به هیچ‌چیز ندارد. دیدگاه آن‌ها راجع به خودشان، دیگران و همین‌طور آینده بسیار منفی است. به همین خاطر ناامیدی یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های افسردگی است. اگر با یک فرد افسرده صحبت کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها همه درها را به روی خود بسته می‌بینند. به همین خاطر معمولاً انگیزه‌ای برای تلاش کردن نیز ندارند.

افکار منفی

یک فرد افسرده بیشتر ساعات روز را درگیر فکرهای منفی است. افکاری راجع به اینکه خودش به‌اندازه کافی خوب نیست؛ دیگران او را دوست ندارند؛ قرار است اتفاق بسیار بدی بیفتد و مسائلی ازاین‌دست از جمله باورهای یک بیمار افسرده هستند.

افکار خودکشی

فکرکردن به خودکشی یا آسیب‌زدن به خود و همین‌طور تلاش برای انجام‌دادن این کار یکی از جدی‌ترین نشانه‌های افسردگی است. این نشانه معمولاً در شخصیت‌هایی دیده می‌شود که بیماری آن‌ها بسیار شدید است. بااین‌حال داشتن افکار خودکشی یکی از نشانه‌هایی است که باید آن را کاملاً جدی گرفت و خیلی سریع برای درمان آن اقدام کرد.

افسردگی بالینی یعنی چه؟

همه ما در زندگی روزهایی را می‌گذرانیم که خسته و بی انرژی می‌شویم. حتی شاید برای چند روز نیاز به استراحت داشته باشید و نخواهید که خودتان را درگیر فعالیت‌های زندگی کنید. اما آیا به این احساسات افسردگی می‌گویند؟ واقعیت این است که خیر؛ اگرچه در میان مردم استفاده از این اصطلاح رواج بسیاری پیدا کرده بااین‌حال نمی‌توانیم همه کسانی که دچار غم می‌شوند را افسرده بدانیم. افسردگی بالینی نام یک بیماری مشخص است که نشانه‌ها و علائم آن برای مدت حداقل دو هفته طول می‌کشد. در ادامه راجع به این نشانه‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با آثار جسمی افسردگی کلیک کنید.

تفاوت علائم و نشانه های افسردگی در افراد مختلف

تقریباً تمامی بیماران افسرده وقتی دچار این بیماری می‌شوند نشانه‌های بالا را از خودشان نشان می‌دهند. بااین‌حال گاهی اوقات نیز ممکن است که شما با نشانه‌های متفاوتی مواجه شوید. برای مثال کودکان به خاطر اینکه نمی‌توانند راجع به احساسات خود صحبت کنند؛ و همین‌طور شناخت کمی که از هیجانات مختلف دارند، در عوض بهانه‌گیر می‌شوند. یا آقایان به این خاطر که نشان‌دادن غم و ناراحتی را علامت ضعف می‌دانند معمولاً افسردگی خود را به صورت پرخاشگری نشان می‌دهند. به همین خاطر بسیار مهم است که به رفتار اطرافیان خود دقت داشته باشید. هرگونه تغییر در رفتار فرد که برای مدتی ادامه پیدا می‌کند می‌تواند دلیلی برای وجود افسردگی باشد که باید از یک مشاور کمک بگیرید.

علائم و نشانه های افسردگی را جدی بگیرید

یکی از سؤالاتی که باید به آن جواب بدهیم این است که شناخت علائم و نشانه‌های افسردگی چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از ما دقتی به این نشانه‌ها نداریم. شاید فکر کنید اتفاقی مانند شکست عشقی، مشکلات کاری و مسائلی ازاین‌دست باعث ناراحتی شده و دیریازود خوب می‌شوند. اما واقعیت این است که افسردگی در اکثر مواقع یک بیماری مزمن است. این یعنی حتی اگر پس از مدتی علائم افسردگی شما برطرف شوند باید انتظارش را داشته باشید که دیریازود این بیماری مجدداً به سراغتان بیاید.

به همین خاطر بهتر است نسبت به درمان این بیماری حساس باشید. در طی جلسات مشاوره درمانگر به شما کمک می‌کند که راه‌های کنترل افسردگی را یاد بگیرید. و در نتیجه از این به بعد خواهید توانست شرایط روحی خود را کنترل کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

اصلی‌ترین علامت افسردگی چیست؟

احساس غم و ناراحتی یا بی‌تفاوت شدن نسبت به موضوعات مختلف یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی است که باید در افسردگی حضور داشته باشد.

چه زمانی برای نشانه‌های افسردگی باید به مشاور مراجعه کرد؟

بهتر است زمانی که این نشانه‌ها را برای مدتی در خود می‌بینید از یک مشاور کمک بگیرید. بااین‌حال زمانی که نشانه‌ها برای مدت طولانی باقی می‌ماند و یا هنگامی که شدت نشانه‌ها به حدی است که شما را اذیت می‌کند می‌بایست هرچه سریع‌تر از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع: علائم افسردگی شدید



:: برچسب‌ها: علائم افسردگی شدید ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره آنلاین روانشناسی یکی از جدیدترین خدماتی است که برخی مراکز مشاوره اقدام به ارائه آن می‌کنند. با توجه به مشکلاتی نظیر نبود مراکز مشاوره معتبر در همه جای کشور یا شیوع ویروس کرونا امروزه استفاده از خدمات غیرحضوری نظیر مشاوره روانشناسی آنلاین بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است. این خدمات که مشاوره گرفتن در فضای مجازی نظیر تلگرام و مشاوره تحت وب را در برمی‌گیرد می‌تواند یک جلسه مشاوره حضوری را برای شما شبیه سازی کرده و خدمات مورد نیاز را برای شما فراهم نماید. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

منبع: مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟

مشاوره آنلاین روانشناسی یکی از جدیدترین خدمات مشاوره روانشناسی است که امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. خدمات مشاوره می‌تواند در فضای مجازی خاصی نظیر تلگرام یا به صورت مشاوره تحت وب ارائه شود. در مشاوره تحت وب درمانگر می‌تواند جلسات حضوری را از طریق تماس‌های تصویری و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کند تا کاملاً فضای مشاوره حضوری را شبیه سازی نماید.

مزایای کمک گرفتن از مشاوره آنلاین روانشناسی

مشاوره روانشناسی آنلاین نسبت به مشاوره حضوری مزیت‌هایی دارد که امروزه بسیاری از افراد آن را ترجیح می‌دهند. ما در ادامه به مهم‌ترین فاکتورهای برتری خدمات آنلاین نسبت به حضوری اشاره کرده‌ایم.

کاهش یافتن مقاومت مراجعان

بسیاری از مراجعان نسبت به مراجعه حضوری احساس خوبی ندارند و در برابر روانشناسان و درمانگران احساس معذب بودن می‌کنند. این افراد اغلب یا برای مشاوره اقدام نمی‌کنند یا اینکه در طول جلسات کمتر در مورد مشکلات اصلی خود حرف می‌زنند؛ اما در مراجعه آنلاین تا حدی این مسئله کاهش پیدا کرده و افراد می‌توانند آزادانه‌تر مسائل خود را مطرح نمایند.

صرفه جویی در وقت و هزینه

در بسیاری از مواقع افراد دسترسی نزدیکی به مراکز مشاوره تخصصی ندارند؛ اما مشاوره روانشانسی آنلاین تمام فاصله‌ها را از بین برده و باعث می‌شود که افراد بتوانند از هرجای کشور با بهترین مشاوران و روانشناسان تماس بگیرند. این مسئله با از میان برداشتن بعد فاصله و مسائل مرتبط با رفت و آمد می‌تواند تا حد زیادی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه‌های شما شود.

دسترسی آسان‌تر

در مراجعه حضوری متخصصین نمی‌توانند در هر ساعتی در دفتر کار خود حاضر شده و به شما خدمات مشاوره را ارائه دهند؛ اما در مشاوره آنلاین رواشناسی روانشناسی شما آزادی عمل بیشتری دارید و می‌توانید در ساعات مختلف شبانه روز با مرکز مشاوره مورد نظر خود تماس بگیرید و از خدمات مشاوره بهره مند شوید.

نحوه استفاده از خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی

برای کمک گرفتن از خدمات آنلاین کافی است در قسمت کامنت‌های مرتبط با هر پست در سایت کامنت بگذارید یا به آدرس تلگرام درج شده در سایت پیام بدهید. روانشناسان و مشاوران متخصص همواره آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه کلیک کنید.

موضوعات مشاوره

در مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی محدودیت خاصی برای مطرح کردن موضوعات و مشکلات وجود ندارد. از جمله موضوعاتی که در مورد آن‌ها می‌توانید از خدمات این نوع مشاوره استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشاوره کودک : به بررسی مسائل مرتبط با کودک و نوجوان پرداخته می شود. 
  • مشاوره ازدواج و ارتباط با جنس مخالف : مسائل مرتبط با روابط عاطفی و تصمیم گیری برای ازدواج مطرح می گردد.
  • مشاوره جنسی : مشکلات مرتبط با مسائل زناشویی را مورد بررسی قرار می دهد.
  • مشاوره خانواده : تنش‌ها و اختلاف‌های موجود در خانواده مورد بررسی قرار می گیرند.
  • مشاوره روانشناسی : در این جلسات درگیری با انواع اختلالات روان‌شناختی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و … پرداخته می شود.
  • مشاوره شغلی : به بررسی مسائل مرتبط با شغل
  • مشاوره تحصیلی : به بررسی مسائل مرتبط با تحصیل می پردازد.

ملاک‌های انتخاب مرکز مشاوره روانشناسی آنلاین

متأسفانه امروزه بسیاری از افراد غیرمتخصص و سودجو در فضای مجازی اقدام به ارائه خدمات مشاوره می‌کنند و در فضاهایی نظیر چت و دایرکت جلسات درمانی برگزار می‌کنند. از آنجایی که هویت این افراد در بسیاری از موارد مشخص نیست بسیار اهمیت دارد که در این باره هوشیار باشید و از هرکسی درخواست کمک نکنید. مطمئن‌ترین افراد کسانی هستند که در مراکز مشاوره معتبر و با مجوز رسمی از سوی نهادهایی نظیر سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی فعالیت می‌کنند و دارای حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد در حوزه روانشناسی هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه های مختلف می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا می‌توان جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی را به حضوری تبدیل کرد؟

بله شما علاوه بر مشاوره روانشناسی آنلاین، می‌توانید با شماره‌های مرکز تماس گرفته و برای جلسه حضوری با درمانگر مورد نظر خود  نوبت مشاوره دریافت کنید.

ممکن است برخی مشکلات حتماً به مشاوره حضوری نیاز داشته باشند؟

بله در برخی شرایط ممکن است درمانگر از شما بخواهد که شیوه جلسات را تغییر داده و به صورت حضوری مراجعه نمایید. برای مثال مادرانی که در مورد مشکلات هوش فرزندشان سوال می‌کنند ممکن است نیاز داشته باشند تا همراه فرزند خود به مرکز مشاوره مراجعه کرده و خدماتی نظیر انجام آزمون‌های هوش و استعدادیابی را از جانب متخصصین دریافت نمایند.

آیا می‌توانیم در مورد مشکلات جنسی به جای خدمات مشاوره حضوری از مشاوره روانشناسی آنلاین استفاده کنیم؟

بله متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل مسائلی نظیر شرم و خجالت در مورد مشکلات جنسی خود هرگز از یک متخصص کمک نمی‌گیرند و حتی ممکن است سال‌های سال خود را با این موضوع عذاب دهند. مشاوره آنلاین روانشناسی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید آزادانه‌تر مسائل خود را مطرح کنید و در این زمینه راهنمایی‌های مفید را دریافت نمایید.

منبع: مشاوره آنلاین



:: برچسب‌ها: مشاوره آنلاین ,
:: بازدید از این مطلب : 382
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

علائم اعتیاد چه چیزهایی هستند؟ از کجا باید بفهمیم که اعتیاد داریم چطور بفهمیم یکی از نزدیکانمان اعتیاد دارد؟ امروزه مواد متفاوت و جدیدی دست به دست می‌شوند که بسیاری از مردم از خطرات آن‌ها آگاهی ندارند. از همین رو سودجویان این مواد را با عناوینی نظیر لاغرکننده، شادی آور، جوان ساز و سایر مواردی از این دست به فروش می‌رسانند و ممکن است مصرف کننده خود نیز متوجه اعتیادش نشود. علائم اعتیاد به همه مواد مخدر را از سه جنبه باید بررسی کرد. تمامی آن‌ها در این سه جنبه جسمی، روانی و رفتاری بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه به طور مختصر راه‌های شناسایی نشانه های اعتیاد را آورده‌ایم. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

منبع: علائم اعتیاد و نشانه های بیمار معتاد

ویژگی های مشترک علائم اعتیاد به مواد مختلف

همه مواد اعتیادآور دارای یکسری ویژگی‌های مشترک هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پس از گذشت مدتی از مصرف منجر به بروز اثر تحمل می‌شوند (یعنی با مصرف همان دوزهای قبلی نمی‌توانید به اثرات دلخواه خود دست پیدا کنید).
  • به بروز وابستگی جسمانی و روانشناختی می‌انجامند.
  • در صورت قطع مصرف سندروم محرومیت از مواد ایجاد می‌کنند (مجموعه‌ای از علائم جسمانی و روانشناختی ناخوشایند که مجبور می‌شوید مجددا مواد بکشید).
  • منجر به احساس ولع و تمایل زیاد برای مصرف مجدد می‌شوند.
  • منجر به بیش تحریکی مدارهای دوپامینی در مغز شده و در نهایت باعث می‌شوند که مصرف مواد را نسبت به سایر موارد مهم در زندگی خود در اولویت قرار دهد.

علائم اعتیاد | آشنایی با سه بعد اصلی اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر در 3 سطح جسمانی، روانشناختی و رفتاری بیمار را درگیر خود می‌کند و منجر به بروز علائم مختلف می‌شود (برای درک بهتر مقاله اعتیاد چیست را بخوانید). در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

علائم جسمی اعتیاد

همانطور که گفته شد همه مواد مخدر از گل و گراس گرفته تا کراک و هروئین همگی با ایجاد اثر تحمل و تحت تاثیر قرار دادن ساختارهای مغز منجر به وابستگی جسمانی می‌شوند. در نهایت اعتیاد جسمانی به مواد با علائم مختلفی خود را نشان می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بروز تغییراتی در الگوی خواب نظیر دچار شدن به بی‌خوابی یا پرخوابی مفرط
  • بروز تغییراتی در وزن و اشتها
  • احساس رخوت، خستگی مفرط و کمبود انرژی
  • کاهش تعادل حرکتی و سستی کلام
  • قرمزی چشم‌ها ( این علامت بیشتر در اعتیاد به کانابیس‌ها نظیر گل و حشیش دیده می‌شود)
  • تنگ شدن مردمک چشم (بیشتر در اعتیاد به مواد مخدر افیونی نظیر هروئین دیده می‌شود)
  • افزایش آبریزش بینی (بیشتر در اعتیاد به کوکائین دیده می‌شود)
  • ایجاد لکه و مشکلات پوستی مختلف

علائم روانشناختی اعتیاد

یکی از جنبه‌های بسیار مهم اعتیاد وابستگی روانشناختی به ماده مخدر است. این وابستگی باعث می‌شود که هنگام قطع مصرف با علائم روانی ناخوشایندی نظیر بیقراری، اضطراب و افسردگی مواجه شوید که این مسائل خود می‌توانند انگیزه لازم برای ترک را از بین ببرند. علائم روانشناختی که نشان می‌دهند دچار اعتیاد به یک ماده مخدر شده‌اید عبارتند از:

  • کسی که اعتیاد دارد وقتی دچار احساسات ناخوشایند می‌شود به مصرف مواد پناه می برد.
  • به مرور زمان از نظر سلامت روانی افت پیدا کرده و دچار مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی می‌شود.
  • ممکن است در اثر عوارض ماده مصرفی علائمی نظیر بدبینی و بدگمانی مفرط را بروز دهد.
  • بسیاری از مواد مخدر صنعتی روانگردان‌های توهم زا هستند و در نتیجه ممکن است منجر به بروز انواع علائم روانپریشی نظیر توهم و هذیان شوند.  
  • بیمار معتاد به مرور زمان انگیزه‌های خود را از دست می‌دهد و نسبت به زندگی احساس پوچی می‌کند.  
  • اعتیاد با ایجاد تغییرات جسمانی ناخوشایند اعتماد به نفس فرد را از او گرفته و باعث انزوای اجتماعی می‌شود.

علائم رفتاری یا اجتماعی اعتیاد

کسانی که درگیر اعتیاد می‌شوند به مرور زمان از نظر رفتاری تغییر می‌کنند. همین مسئله اغلب باعث می‌شود که اطرافیان در این باره به آن‌ها مشکوک شوند. البته توجه داشته باشید که نباید صرفا به دلیل دیدن چند نشانه رفتاری به کسی برچسب بزنید و او را متهم به اعتیاد کنید.

در این شرایط باید پیش از هرچیز با یک مشاور اعتیاد مشورت کرده و برای انتخاب بهترین واکنش از او کمک بگیرید. از جمله علائم رفتاری که در مورد وجود اعتیاد هشدار می‌دهند عبارتند از:

  • بروز مشکلاتی در عملکرد تحصیلی، شغلی، اجتماعی و…
  • افزایش دروغگویی و مخفی‌کاری
  • نادیده گرفتن مسئولیت‌های فردی
  • درگیری با قانون
  • بروز تغییر رویه در عادت‌های روزمره

جمع بندی نهایی

در بسیاری از موارد اعتیاد از جایی شروع می‌شود که فکر می‌کنید ماده مصرفی خطری برای سلامتی‌تان ندارد و منجر به بروز اعتیاد نمی‌شود. در حقیقت عدم آگاهی کافی در مورد اعتیاد یکی از عوامل اصلی دچار شدن به این آسیب است. در نتیجه باید همواره اطلاعات خود را از مواد مخدر بالا ببرید و بدون مشورت متخصصین از هیچ گونه دارو یا موادی استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که حتی برخی داروهای اعصاب و روان نظیر داروهای آرام بخش بنزودیازپینی اعتیادآور بوده و می‌توانند منجر به بروز وابستگی جسمانی و روانی شوند در نتیجه هرگز از آن‌ها به طور خودسر استفاده نکنید. در صورتی که احساس می‌کنید در پی مصرف یک ماده دچار اعتیاد شده‌اید قبل از هرکاری به یک روانشناس مراجعه کرده و از خدمات مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 
 
 

سوالات متداول

آیا گل اعتیاد آور است؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند که گل یا ماریجوانا اعتیادآور نیست. این در حالی است که تفاوت گل با سایر مخدرهای سنتی در این است که علائم جسمانی کمتری برجا می‌گذارد اما این ماده نوعی روانگردان است و از نظر روانشناختی منجر به بروز مشکلات مختلف می‌شود.

منبع: علائم اعتیاد و نشانه های بیمار معتاد



:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد و نشانه های بیمار معتاد ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره شغلی چیست و به افراد چه کمکی می‌کند؟ انتخاب شغل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی هر فرد است. با این حال چگونه می‌توانید بفهمید برای چه کاری ساخته شده‌اید و چه شغلی بیشترین بازدهی را برای شما به همراه خواهد داشت؟ عوامل مختلفی نظیر تشویق‌های خانواده، نوع مدرک تحصیلی، علائق شخصی و فشارهای اجتماعی هرکدام ما را به سمتی سوق می‌دهند که ممکن است درنهایت نوعی سردرگمی و تشویش را به همراه داشته باشند. در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره تخصصی شغلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید دست به انتخاب مناسب‌تری بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: مشاوره شغلی

مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی نوعی از خدمات روانشناسی است که به افراد در زمینه انتخاب شغل و مسیرهای آموزشی کمک می‌کند. مشاوران و روانشناسان در این جلسات به شما آموزش می‌دهند که چگونه با دید وسیع‌تری گزینه‌های پیش روی خود را ببینید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و بهترین مسیر را برای زندگی خود انتخاب نمایید

انواع خدمات مرتبط با مشاوره شغلی

در مشاوره شغلی متخصصین از روش‌های مختلفی کمک می‌گیرند تا بتوانند در اتخاذ بهترین تصمیم به مراجعین خودیاری برسانند. از جمله خدماتی که آن‌ها در این جلسات ارائه می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– گرفتن تست‌های شخصیت شناسی و سایر آزمون‌های روانشناسی برای کشف بهتر ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌های فرد

– گرفتن تست‌های استعدادیابی برای فهم بهتر اینکه فرد در چه کاری می‌تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد.

– برگزاری جلسات روان درمانی فردی برای کسانی که می‌خواهند شغل خود را عوض کنند و کمک به حل بحران‌ها و تعارض‌های مرتبط با آن

– بررسی سوابق آموزشی و تحصیلی مراجع برای کمک به هدف گزینی‌های بهتر در آینده

– آموزش برخی مهارت‌های شغلی نظیر برقراری ارتباط مؤثر، تمرین مصاحبه موفقیت آمیز و تقویت سخنرانی یا زبان بدن

برای دریافت مشاوره شغلی به چه کسی مراجعه کنم؟

برای اینکه بتوانید در زمینه شغل و حرفه خود از یک فرد مورد اطمینان کمک بگیرید لازم است به افرادی مراجعه نمایید که در این زمینه دارای تحصیلات حرفه‌ای بوده و در این حوزه سابقه فعالیت دارند. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در گرایش مشاوره یا روانشناسی برای ارائه خدمات مشاوره الزامی است. جهت دسترسی به بهترین متخصصین لازم است که به مراکز مشاوره‌ای مراجعه نمایید که از سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی دارای مجوز هستند.

بهترین زمان برای دریافت مشاوره

مشاوره شغلی تنها به بزرگ‌سالان یا کسانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و به دنبال کار می‌گردند اختصاص ندارد بلکه افراد می‌توانند از سنین پایین‌تر با کشف استعدادهای خود در مسیری حرکت کنند که در نهایت آن‌ها را به سمت یک شغل مناسب هدایت نماید. در نتیجه شما در هر سنی می‌توانید از مشاوره تخصصی استفاده کنید و حتی برای جهت دهی به فعالیت‌های کودک نیز از آن بهره بگیرید. در واقع مشاوره تخصصی شغلی می‌تواند به افراد از سنین پایین تا افراد میان‌سال یا سالمند که درگیر مشکلات پس از بازنشستگی هستند کمک نماید. 

مشاوره شغلی حضوری و غیرحضوری

امروزه با گسترش خدمات غیرحضوری افراد راحت‌تر می‌توانند از جلسات مشاوره کمک بگیرند چراکه از این طریق مراجعان بر بعد زمان و مکان غلبه کرده و می‌توانند در هر زمان و از هرجای کشور با بهترین متخصصین در تماس باشند. از همین رو امروزه بسیاری از مراکز روانشناسی علاوه بر جلسات حضوری امکان مراجعه تلفنی و آنلاین را نیز در انواع زمینه‌ها از جمله مشاوره شغلی برای مراجعین فراهم کرده‌اند. شما متناسب با شرایط و نیازهای خود می‌توانید جلسات حضوری یا غیرحضوری را انتخاب کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه کلیک کنید.

سؤالات متداول

چه زمانی باید به مشاوره شغلی مراجعه نماییم؟

مشاوره شغلی در موقعیت‌های مختلفی می‌تواند به کمک شما بیاید، برای مثال زمانی که به تازگی به دنبال کار می‌گردید یا وقتی می‌خواهید یک شغل را کنار بگذارید و مسیر جدیدی را آغاز کنید و هم‌چنین زمانی که می‌خواهید استعدادهای خود را در زمینه‌های مختلف کشف کنید استفاده از خدمات مشاوره تا حد زیادی می‌تواند در افزایش کیفیت تصمیم گیری‌های شما مؤثر باشد.

همه می‌گویند گرفتن مدرک دکترا خیلی بهتر از نداشتن آن است. آیا می‌صرفد این‌همه زمان برای گرفتن مدرک صرف کنم؟

هرگز یک راه حل یا یک سبک زندگی مناسب حال همه افراد نیست. ممکن است گرفتن مدرک دکتری در زندگی یک فرد تأثیر بسزایی بگذارد اما برای دیگری ضرورتی نداشته باشد. مشاور شغلی می‌تواند به شما کمک کند که نیازهای منحصر به فرد زندگی خود را بسنجید و متناسب با توانمندی‌های خاصی که دارید در این زمینه بهترین تصمیم را بگیرید.

منبع: مشاوره شغلی



:: برچسب‌ها: مشاوره شغلی ,
:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک اعتیاد به مواد محرک نسبت به ترک مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و شیره، تفاوت‌های به خصوصی دارد. در اعتیاد به مواد محرک بیشتر بر فرایندهای روان شناختی تأکید می‌شود و دریافت خدمات روان درمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه این مواد بیش از جسم ذهن افراد را درگیر می‌کنند و آثار روانشناختی مخربی را به جای می‌گذارند که در صورت عدم درمان می‌تواند به اختلالات روانی مزمنی منجر شود. معمولا متخصصان برای ترک اعتیاد به محرک‌ها از روش‌های درمانی شناختی رفتاری، گروه درمانی و مصاحبه انگیزشی استفاده می‌کنند که با بالاترین احتمال ترک و کمترین آسیب همراه هستند. با این حال در ادامه بیشتر درباره روش‌های ترک اعتیاد به مواد محرک توضیحاتی ارائه کرده‌ایم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: ترک اعتیاد به مواد محرک

لزوم ترک اعتیاد به مواد محرک 

مواد محرک نظیر شیشه و کوکایین گروهی از مواد اعتیاد آور هستند که فعالیت سیستم عصبی مرکزی را افزایش داده و از همین رو منجر به احساس افزایش انرژی، سرخوشی مفرط و بیش فعالی می‌شوند. همچنین این مواد با افزایش برخی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز به بروز علائمی نظیر توهم و هذیان می‌انجامند. به همین خاطر ممکن است فرد تحت مصرف این مواد چیزهایی ببیند یا بشنود که دیگران آن‌ها را حس نمی‌کنند.

این توهم‌ها ممکن است محتوای خشونت آمیز داشته باشند و فرد را به سمت آسیب زدن به خود یا دیگران بکشانند. همه این‌ها در حالی است که فرد مصرف کننده مواد محرک نمی‌تواند در این شرایط فرق واقعیت و خیال را تشخیص دهد و کنترل چندانی روی رفتار خود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

در نتیجه برای مراقبت هرچه بیشتر از خود و اطرافیانتان لازم است که از آثار گرانبار مواد محرک اطلاع داشته باشید و در صورت اعتیاد به آن هرچه زودتر برای ترک اقدام نمایید. توجه داشته باشید که مصرف این مواد در دراز مدت علاوه بر آثار سوء گفته شده می‌تواند به اختلالات روانپریشی نظیر اسکیزوفرنی یا افسردگی دوقطبی بیانجامد و مشکلات پایداری را در زندگی فرد به وجود آورد. این مشکلات در صورت ترک نیز باقی می‌مانند و منجر به آشفتگی‌های زیادی در زندگی فرد می‌شوند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست [/box]

 

روش‌های ترک اعتیاد به مواد محرک

مواد محرک برخلاف مخدرهای سنتی نظیر تریاک و شیشه هنگام ترک علائم جسمانی چندانی ایجاد نمی‌کنند اما می‌توانند پریشانی‌های روانی زیادی را به وجود آورند که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس افسردگی بسیار شدید، اضطراب مفرط، بی‌قراری و تنش اشاره کرد. به همین خاطر در دوران ترک این مواد بسیار اهمیت دارد که از خدمات یک متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. ما در ادامه به روش‌های روانشناختی که در ترک مواد محرک به کار گرفته می‌شود اشاره کرده‌ایم. همچنین شما می‌توانید این درمان‌ها را توسط مجرب ترین روانشناسان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه دریافت نمایید.

درمان شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری این گونه تصور می‌شود که رفتارها و هیجانات مخرب در نتیجه افکار تحریف شده ایجاد می‌شوند. از همین رو درمانگران تلاش می‌کنند عقاید زیربنایی مؤثر در مصرف مواد را شناسایی کرده، آن‌ها را به درمانجویان نشان دهند و جایگزین‌های مناسبی برای آن‌ها پیدا کنند. برای مثال برخی افکار که تحت باورهای تسهیل گر شناخته می‌شوند به فرد اجازه می‌دهند در اعتیاد درگیر شده و مصرف را کنار نگذارد. از جمله مشهورترین باورهای تسهیل گر می‌توان به “من معتاد نمی‌شوم”، ” من تفریحی مصرف می‌کنم” و “این مواد اعتیاد آور نیست” اشاره کرد.

گروه درمانی از روش‌های ترک اعتیاد به مواد محرک

گروه درمانی یکی از روش‌های بسیار مؤثر در ترک اعتیاد به انواع مواد است که علاوه بر ترک، به رشد مهارت‌های روانشناختی فرد نظیر اعتماد به نفس و ارتباطات اجتماعی نیز کمک فراوانی می‌کنند. در این گروه‌ها افرادی که تجربه مصرف محرک‌ها را داشته‌اند در کنار هم قرار می‌گیرند و در مورد روش‌هایی که برای ترک به کار برده‌اند به یکدیگر اطلاعات می‌دهند. گروه درمانی‌ها می‌توانند به دو صورت بی رهنمود یا رهنمودی برگزار شوند. در روش بی رهنمود افراد بدون حضور درمانگر دور هم جمع می‌شوند و انجمن‌هایی شبیه به الکلی‌های گمنام را تشکیل می‌دهند اما در روش رهنمودی درمانگر از قبل اهدافی را تعیین می‌کند و سعی می‌کند درمانجویان را در جهت‌های خاصی هدایت کند تا فرایند ترک تسریع شود.

مصاحبه انگیزشی

مصاحبه انگیزشی روشی است که افراد را برای شروع ترک آماده می‌کند. بسیاری از افرادی که مواد مصرف می‌کنند معتقدند به اعتیاد مبتلا نیستند و از همین رو حاضر به انجام هیچ گونه اقدامی در جهت ترک نیستند. در این شرایط مصاحبه انگیزشی می‌تواند به بن بست درمانی خاتمه دهد و آمادگی افراد را برای شروع مراحل درمان بالا ببرد.

روش ماتریکس

روش ماتریکس یکی از پرکاربردترین روش‌های درمانی در ترک اعتیاد به مواد محرک است. ماتریکس در حقیقت رویکردی التقاطی است که در آن درمانگر از روش‌های گوناگون کمک می‌گیرد و خود را به یک روش درمانی خاص محدود نمی‌کند. در نتیجه به ضرورت ممکن است رویکردهای مختلفی نظیر درمان شناختی رفتاری، گروه درمانی، خانواده درمانی و مصاحبه انگیزشی مورد استفاده قرار ‌گیرند.

ترک انواع مواد محرک

در این مقاله به طور کلی به روش های ترک اعتیاد به مواد محرک اشاره شد برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد ترک اعتیاد به هر کدام از مواد محرک می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ماده مخدر گل یا ماریجوانا [/box]

سؤالات متداول

– آیا گُل نوعی ماده محرک است؟

خیر ماده مخدر گل یا ماریجوانا ماده‌ای است که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید و به عنوان نوعی کانابیس طبقه‌بندی می‌شود. بااین حال به دلیل آثار روانی مشابه، درمان‌های به کار رفته در ترک محرک‌ها و ماده مخدر گل مشابه یکدیگر هستند.

منبع: ترک اعتیاد به مواد محرک



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به مواد محرک ,
:: بازدید از این مطلب : 462
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره شغلی تلفنی یکی از خدمات بسیار مفید در مراکز مشاوره و روانشناسی است که به شما کمک می‌کند از هر کجای کشور با متخصصین تماس گرفته و در مورد دغدغه‌های شغلی خود از آن‌ها کمک بگیرید. برگزار شدن جلسات به صورت تلفنی این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که در وقت و هزینه صرفه جویی بیشتری نمایید و در عین حال بتوانید به یک تصمیم آگاهانه در مورد کار خود برسید. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد مشاوره شغلی پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: مشاوره شغلی تلفنی

مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی یکی از انواع خدمات مشاوره و روانشناسی است که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند مسائلی نظیر ناتوانی در انتخاب یک شغل یا بحران‌های مرتبط با موضوعات کاری را راحت‌تر پشت سر بگذارند و تصمیمات آگاهانه‌تری در این باره بگیرند. علاوه بر این، مشاوره شغلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید استعدادهای خود را بیشتر بشناسید و به این بینش دست یابید که بیشتر برای انجام چه کاری ساخته شده‌اید. برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

اهمیت کمک گرفتن از مشاوره شغلی

شغل یکی از عوامل بسیار مهم در احساس رضایت از زندگی است. افرادی که شغل خود را دوست ندارند یا به خاطر آن مجبور به تحمل فشارهای زیادی هستند اغلب در سایر ابعاد زندگی نیز دچار مشکل می‌شوند و همواره سطحی از تنش و ناراحتی را تجربه می‌کنند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که در برهه‌های حساس زندگی مثل زمانی که می‌خواهید در زمینه خاصی آموزش ببینید از یک مشاور کمک بگیرید و در مورد ویژگی‌های خود به آگاهی بیشتری دست یابید. البته مشاوره شغلی فقط به تصمیم گیری برای انتخاب یک حرفه اختصاص ندارد و اگر رضایتمندی شما از کارتان پایین باشد یا تعارضات زیادی را در محیط شغلی تجربه می‌کنید بازهم می‌توانید از خدمات مشاوره شغلی استفاده نمایید.

 

مشاوره شغلی تلفنی

مشاوره شغلی تلفنی یکی از خدمات جدیدی است که امروزه مراجعین بیش از هر زمان دیگری از آن استقبال می‌کنند. وجود مسائلی مثل شیوع ویروس کرونا، مشغله‌های بسیار زیاد روزمره و عدم دسترسی نزدیک به مراکز روانشناسی معتبر باعث شده است که بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای دریافت مشاوره غیرحضوری باشند. در این شرایط مشاوره شغلی تلفنی به شما این امکان را می‌دهد تا از هر جای کشور با مراکز مشاوره تماس گرفته و با تعیین کردن مشکل خود از یک متخصص در حوزه مربوطه کمک بگیرید.

مزیت‌های استفاده از مشاوره شغلی تلفنی

همان طور که گفته شد خدمات مشاوره تلفنی امروزه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و بسیاری از افراد آن را به مراجعه حضوری ترجیح می‌دهند. از جمله مزیت‌های مشاوره شغلی تلفنی نسبت به مشاوره حضوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صرفه جویی در وقت و هزینه

رفت و آمد به مرکز مشاوره آن هم در شهرهای بزرگ یکی از موانع مهمی است که وقت و هزینه بسیاری را به افراد تحمیل می‌کند. همین امر باعث می‌شود که آن‌ها در بسیاری از موارد مراجعه به مشاور و روانشناس را دائماً پشت گوش بیاندازند و آن را به زمان دورتری موکول کنند؛ اما مشاوره شغلی تلفنی این امکان را فراهم می‌نماید تا بتوانید بر محدودیت‌های زمانی و مکانی غلبه کرده و تنها با یک تماس از خدمات دلخواه خود بهره‌مند شوید. به این ترتیب با بیشترین صرفه جویی در وقت و هزینه می‌توانید جلسات مشاوره روانشناسی را نیز تجربه کنید.

دسترسی آسان‌تر از مزایای مشاوره شغلی تلفنی

در مراجعه حضوری شما همواره از نظر دسترسی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستید. برای مثال مشاور یا روانشناس در هر ساعتی نمی‌تواند در دفتر خود حاضر شود و شما باید زمان خود را با او تنظیم نمایید؛ اما در مشاوره تلفنی شما آزادی عمل بیشتری دارید چراکه در مراکز مشاوره تلفنی درمانگران زیادی به طور هم زمان آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

آزادی بیشتر در بیان مسائل

مراجعه کردن به یک مشاور و کمک گرفتن از او برای همه افراد کار آسانی نیست. برای مثال یک مرد کارمند میان‌سال را در نظر بگیرید که شخصیت مغروری دارد، کم صحبت است و در عین حال با گذشت این همه سال احساس می‌کند رضایت شغلی چندانی ندارد و از این بابت آشفته است. صحبت کردن در جلسات حضوری و گفت‌وگو در مورد نقاط ضعف و قوت ممکن است برای این فرد بسیار دشوار باشد و او در حضور مشاور کمتر بتواند نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را ابراز کند؛ اما در مشاوره تلفنی به دلیل قابل مشاهده نبودن، بسیاری از افراد احساس آزادی بیشتری می‌کنند و راحت‌تر می‌توانند مشکلات خود را با درمانگر در میان بگذارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاغل مختلف می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کلیک کنید. 

سؤالات متداول

 

آیا برای انتخاب رشته در دوران تحصیل نیز می‌توان مشاوره شغلی دریافت کرد؟

بله. مشاوره شغلی و مشاوره تحصیلی تا حد زیادی به یکدیگر مرتبط هستند. شما می‌توانید به کمک یک روانشناس یا مشاور استعدادهای کودکتان را شناسایی کرده و متناسب با شخصیت و توانمندی‌هایش او را در مسیری هدایت کنید که در آینده بیشترین بازدهی شغلی را برای او به همراه داشته باشد.

آیا ممکن است در مشاوره شغلی روانشناس بخواهد که حتماً مراجعه حضوری داشته باشیم؟

در برخی موارد مراجعه حضوری ضرورت پیدا می‌کند. برای مثال زمانی که شما می‌خواهید ارزیابی کاملی از استعدادهای خود یا فرزندتان به عمل بیاورید روانشناسان پیشنهاد می‌دهند که به صورت حضوری مراجعه کرده و آزمون‌هایی نظیر تست شخصیت، هوش یا استعداد را انجام دهید.

منبع: مشاوره شغلی تلفنی



:: برچسب‌ها: مشاوره شغلی تلفنی ,
:: بازدید از این مطلب : 377
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

انجام تست اعتیاد به ب2 یا بوپرنورفین، خواسته بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند یا خانواده‌های آنهاست. با توجه به اینکه این دارو می‌تواند خاصیت اعتیادآوری بالایی داشته باشد استفاده از آن باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها می‌شود. به ویژه اینکه مصرف کنندگان این دارو معمولاً در حال ترک اعتیاد به یک ماده مخدر دیگر هستند، ایجاد یک وابستگی جدید می‌تواند موضوع نگران کننده‌ای برای فرد و خانواده باشد. برای انجام تست اعتیاد به ب2 دو راه وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از کیت‌های تشخیصی اعتیاد به ب 2 یک جواب سریع و نسبتاً دقیق راجع به این نگرانی خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید با انجام آزمایش خون و درخواست برای شناسایی اعتیاد به ب2، نتیجه قابل اطمینان تری به دست آورید. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های ترک تریاک می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به ب2 [/box]

منبع: تست اعتیاد به ب2

 قرص ب2 یا بوپرنورفین چیست؟

بوپرنورفین یا ب2 یک داروی مسکن نیمه صنعتی است که در مراکز درمانی برای کاهش دردهای متوسط تا شدید از آن استفاده می‌شود. درعین حال این دارو به دلیل خاصیت مخدرگونه ای که دارد معمولاً از جانب کلینیک‌های ترک اعتیاد برای درمان اعتیاد به مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار تمامی خصایص درمانی بوپرنورفین، این دارو درصورتی که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند خاصیت اعتیادآوری داشته و مصرف کنندگان را درگیر وابستگی به یک داروی جدید نماید. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد به قرص ب 2 کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد [/box]

 

تست اعتیاد به ب2 چیست

بررسی غلظت ب2 در ادرار

یکی از روش‌های تشخیص اعتیاد به داروی بوپرنورفین استفاده از کیت‌های تشخیصی به نام rapid bup test است. این شیوه از ارزیابی، اگرچه با سرعت بالا و بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی خاص قابل اجراست اما قدرت تشخیصی بالایی ندارد و احتمال اشتباه یا منفی کاذب در این تست وجود دارد. زیرا این تست صرفاً در شرایطی نتیجه اعتیاد را مثبت نشان می‌دهد که غلظت بوپرنورفین در ادرار به 10 میلی گرم یا بیشتر از آن رسیده باشد. درصورتی‌که به هر دلیلی غلظت این دارو در ادرار فرد کمتر باشد، تست قدرت تشخیص آن را ندارد. به طور کلی در این شیوه، آنتی بادی‌هایی به نام مونوکلونال مورد بررسی قرار می‌گیرند و درصورتی که غلظت بوپرنورفین در ادرار کمتر از میزان مشخص باشد محل‌های اتصال به ذرات پوشیده شده از آنتی بادی را در تست پر نمی‌کند.

 

تست اعتیاد به ب2 | بررسی اعتیاد به ب2 از طریق آزمایش خون

اگرچه استفاده از داروی ب2 در آزمایش خون مشخص نمی‌شود و حتی می‌تواند پاسخ تست اعتیاد شما را به طور کلی منفی نماید اما در صورتیکه از آزمایشگاه خواسته شود تا نمونه خون را به لحاظ وجود بوپرنورفین بررسی نماید، می‌توان با بررسی مشتقات مورفین، استفاده فرد از بوپرنورفین در یک هفته گذشته را مورد بررسی قرار داد. این شیوه از تست اعتیاد به ب2 اگرچه دقت بیشتری دارد اما برخلاف بررسی نمونه ادرار به حدود یک هفته زمان احتیاج دارد.

منفی شدن تست اعتیاد با مصرف ب2

داوری ب2 یا بوپرنورفین خاصیت سم‌زدایی بسیار قویی دارد و مصرف آن باعث از بین رفتن نشانه‌های اعتیاد به مواد مخدر می‌شود. به همین خاطر بسیاری از مبتلایان به سومصرف مواد مخدر از چند روز پیش از انجام آزمایش اعتیاد از داروی بوپرنورفین استفاده می‌کنند و نتیجه تست خود را خلاف واقعیت نشان می‌دهند. با این حال مصرف کنندگان این دارو باید در نظر داشته باشند که مصرف خودسرانه بوپرنورفین می‌تواند باعث وابستگی به این دارو شود. جهت دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

مثبت شددن تست اعتیاد به ب2

اگر درپی انجام تست اعتیاد به ب2، با هریک از دو روش بالا نتیجه تست مثبت شده به این معناست که شما به این دارو اعتیاد پیدا کرده و می‌بایست برای درمان آن اقدام نمایید. با توجه به عوارض شدید جسمانی و روحی ناشی از کنارگذاشتن ناگهانی بوپرنورفین بهتر است برای درمان اعتیاد به این دارو از یک متخصص کمک بگیرید. متخصصین به شما کمک خواهند کرد که به صورت تدریجی مصرف این دارو را کاهش دهید و درعین حال با انجام جلسات مشاوره و بازپروری احتمال مصرف مجدد را کاهش دهید. با توجه به اینکه مصرف طولانی مدت مواد مخدر می‌تواند ترک اعتیاد را دشوارتر نماید بهتر است هرچه سریعتر در این زمینه اقدام نمایید. جهت شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره زمینه در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره _ تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. میزان دقت تست اعتیاد به ب2 بوپرنورفین چقدر است؟

شیوه ارزیابی از طریق نمونه ادرار درصورتی اعتیاد فرد را تأیید می‌کند که غلظت بوپرنورفین در ادرار حداقل 10 میلی گرم باشد به همین خاطر احتمال خطا وجود دارد اما در بررسی نمونه خون، مصرف بوپرنورفین در یک هفته منتهی به آزمایش قابل بررسی است.

2. چرا استفاده از قرص ب2 باعث منفی شدن تست اعتیاد می‌شود؟

این دارو خاصیت سم‌زدایی بالایی دارد و استفاده از آن تمامی نشانه‌های اعتیاد در خون و ادرار شما را پاک خواهد کرد. به همین خاطر مصرف آن از چند روز پیش از انجام آزمایش باعث منفی شدن تست اعتیاد می‌شود. البته درصورتی که از آزمایشگاه خواسته شود تا مصرف مشتقات مرفین را نیز مورد بررسی قرار دهد استفاده از بوپرنورفین مشخص خواهد شد.

3. استفاده از بوپرنورفین برای چه مدتی باعث اعتیاد می‌شود؟

پاسخ این سؤال با توجه به سن و جنس مصرف‌کننده و میزان مصرف در هر وعده متفاوت خواهد بود اما به‌طورکلی این دارو خاصیت اعتیادآوری کمتری نسبت به مرفین یا متادون دارد و باید برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار بگیرد. مشاوره به شما کمک می کند تا بهترین درمان ممکن را برگزینید.

منبع: تست اعتیاد به ب2



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به ب2 ,
:: بازدید از این مطلب : 357
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره ترک اعتیاد تلفنی از جمله خدمات درمانی بسیار مفیدی است که می‌تواند به افراد درگیر سوءمصرف مواد و خانواده آن‌ها کمک کند چرا که بسیاری از افراد به دلیل ترس از آبرو و دلایلی مشابه برای مدت‌های طولانی اعتیاد خود یا عزیزانشان را پنهان می‌کنند. همین امر باعث می‌شود زمانی برای ترک مراجعه کنند که اعتیاد شدت یافته و آسیب‌های زیادی پدید آمده است. مشاوره ترک اعتیاد تلفنی به شما این امکان را می‌دهد که موانع گفته شده را از پیش روی خود بردارید و آزادانه‌تر مشکل خود را مطرح کنید. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد مشاوره ترک اعتیاد تلفنی پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات کامل‌تر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: مشاوره ترک اعتیاد تلفنی

مشاوره ترک اعتیاد چیست؟

مشاوره اعتیاد نوعی از خدمات روانشناسی است که در مورد مسائلی نظیر علائم اعتیاد، علائم محرومیت از مواد، انواع روش‌های درمانی نوین در زمینه ترک و راهکارهای ناکارآمد در این زمینه به شما اطلاعات می‌دهد. همچنین شما به کمک جلسات مشاوره ترک اعتیاد می‌توانید علل و ریشه‌های روانی درگیری با اعتیاد را بشناسید و روشی را برای درمان انتخاب نمایید که بیشترین تناسب را با مشکلاتتان دارد. جهت دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

لزوم کمک گرفتن از مشاوره ترک اعتیاد

بسیاری از افراد به دلیل استفاده از روش‌های منسوخ شده در ترک اعتیاد مکررا در کنار گذاشتن مواد مخدر شکست می‌خورند و همین امر با تخریب اعتماد به نفس آن‌ها به مرور باعث می‌شود اعتیادشان شدت بگیرد و هرچه بیشتر در این مشکل فرو بروند. این در حالی است که امروزه روش‌های نوینی برای ترک اعتیاد ابداع شده‌اند که به افراد کمک می‌کنند به طور بنیادی ریشه‌های گرایش به مصرف مواد را در خود بشناسند و بتوانند به طور موثر فرایند درمان را طی کنند.

از جمله این روش‌ها می‌توان به درمان‌های دارویی نظیر متادون درمانی و انواع درمان‌های روانشناختی نظیر رواندرمانی فردی، گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد. اگر شما بتوانید از ابتدا راه درستی را برای ترک انتخاب کنید می‌توانید از آسیب‌های شدیدتر اعتیاد پیشگیری کرده و راحت تر وابستگی خود را از بین ببرید. جهت شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

مشاوره ترک اعتیاد تلفنی

مطرح کردن مشکل اعتیاد با یک متخصص برای همه افراد کار آسانی نیست. برخی افراد از ترس آبرو یا به خاطر ترس از قضاوت شدن مدت‌های طولانی مشکل خود را پنهان کرده و همین باعث می‌شود که اعتیادشان به مرور زمان شدت بسیاری پیدا کند. گزینه مشاوره اعتیاد تلفنی این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد که راحت تر بر این مشکل غلبه کنند و به موقع برای دریافت مشاوره تخصصی اقدام نمایند. این جلسات از نظر ساختار و محتوا فرقی با جلسات حضوری ندارند و می‌توانند تا حد زیادی فرایند درمان اعتیاد را تسهیل بخشند.

مزیت‌ها و محدودیت‌های مشاوره ترک اعتیاد تلفنی

مشاوره ترک اعتیاد در حالت عادی می‌تواند با حضور سایر افراد درگیر اعتیاد یا با حضور اعضای خانواده برگزار شود. در حالی که در جلسات مشاوره تلفنی این امکان وجود ندارد با این حال مزیت‌های این روش نسبت به محدودیت‌های آن بسیار بیشتر است. برای مثال شما از هرجای کشور می‌توانید با بهترین متخصصان تماس بگیرید و از جدیدترین متودهای ترک اعتیاد مطلع شوید. این امر باعث می‌شود که در اموری نظیر وقت و هزینه نیز صرفه جویی کنید و از پرداختن به روش‌های محکوم به شکست اجتناب نمایید.

ملاک‌های انتخاب مراکز مشاوره ترک اعتیاد تلفنی

اعتیاد یکی از شدیدترین آسیب‌های روانی و اجتماعی است که می‌تواند پیامدهای بسیار زیادی را برای فرد و اطرافیان او به همراه بیاورد. اگر افراد نتوانند راهنمای درستی در مسیر ترک برای خود انتخاب کنند ممکن است درگیر شکست‌های مکرر شوند و همین امر با تضعیف اعتماد به نفس، اعتیاد آن‌ها را شدت ببخشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که بتوانید از افراد متخصص و مطلعی کمک بگیرید و از مشورت گرفتن با افراد غیرکارشناس خودداری نمایید. بسیاری از افراد ممکن است به بهانه ترک اعتیاد شما را به مصرف موادی ترغیب نمایند که باعث وابستگی هرچه بیشتر شما شده و اوضاع را وخیم تر کند. در نتیجه لازم است حتما در این زمینه هوشیار باشید.

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد از متخصصین حرفه‌ای لازم است با مراکز مشاوره‌ای تماس بگیرید که از نهادهایی نظیر بهزیستی یا سازمان نظام روانشناسی مجوز رسمی برای فعالیت داشته باشند. روانشناسان، مشاوران و مددکاران دوره دیده در زمینه اعتیاد از جمله متخصصینی هستند که در این مراکز می‌توانند به شما خدمات رسانی کنند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند. مرکز مشاوره روانشناسی آواژه با دارا بودن کادری مجرب و تایید شده به شما خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

آیا برای ترک اعتیاد حتما باید از روش‌های بستری و قرنطینه استفاده کرد؟

امروزه در اکثر موارد متخصصان روش‌های سرپایی برای ترک اعتیاد را پیشنهاد می‌دهند. در نتیجه شما می‌توانید با استفاده از مشاوره تلفنی و در منزل نیز ترک اعتیاد را شروع کنید. با این حال در برخی شرایط نظیر وقتی که فرد در خانه از حمایت چندانی برخوردار نسیت یا مشکلات پزشکی خاصی وجود دارد ممکن است روش‌های بستری ارجحیت پیدا کنند. برای تصمیم گیری در این زمینه لازم است با یک متخصص در این زمینه مشورت کرده و مسائلی نظیر نوع ماده مصرفی، میزان، مدت مصرف و مشکلات جسمانی خود را با او در میان بگذارید.

من فکر می‌کنم پسر نوجوانم درگیر مواد شده اما نمی‌دانم چگونه این موضوع را با او در میان بگذارم ؟

دوران نوجوانی برهه حساسی است. اگر نتوانید در این دوران تعاملات مناسبی با فرزندتان برقرار کنید ممکن است بحران‌ها و تنش‌های متعددی در خانواده تان پدید آید. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید فرزندتان درگیر اعتیاد شده ابتدا باید با یک متخصص مشورت کنید و علائمی که باعث شده شما به اعتیاد مشکوک شوید را با او در میان بگذارید. توجه داشته باشید که هرگز نباید بی گدار به آب بزنید و ناگهان فرزندتان را به اعتیاد متهم نکنید.

منبع: مشاوره ترک اعتیاد تلفنی



:: برچسب‌ها: مشاوره ترک اعتیاد تلفنی ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره ترک اعتیاد چیست و چه کمکی به افراد درگیر مصرف مواد می‌کند؟ امروزه روش‌های سنتی در ترک اعتیاد نظیر استفاده از راهکارهای اجباری و زوری منسوخ شده‌اند. در ازای این‌ها روش‌های نوینی توسط متخصصین ابداع شده‌اند که به بیماران کمک می‌کنند در مسیر ترک رنج کمتری را تحمل کرده و پرهیز طولانی‌تری را تجربه نمایند. از جمله این روش‌ها می‌توان به انواع درمان‌های دارویی و روانشناختی اشاره کرد. با این حال استفاده سر خود از روش‌های ترک هرگز توصیه نمی‌شود. لازم است قبل از تصمیم گیری و انتخاب روش درمان از یک متخصص کمک بگیرید و مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این زمینه پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد چیست؟

مشاوره ترک اعتیاد یکی از انواع خدمات مرتبط با سلامت روان است که به افراد کمک می‌کند بتوانند بهترین روش برای درمان اعتیاد را برگزینند و از محدودیت‌ها و توانمندی‌های خود در این مسیر آگاه شوند. مشاوران به شما کمک می‌کنند تا در مورد روش‌های نوین ترک اعتیاد اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و متناسب با نیازهای خود روشی را برگزینید که بیش از همه می‌تواند به شما کمک کند. در نظر داشته باشید که روشی که برای دیگران بهترین گزینه است ممکن است برای شما کارآیی چندانی نداشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که خود را به عنوان یک شخصیت منحصر به فرد در نظر بگیرید و بتوانید راهی را برگزینید که پاسخگوی نیازها و مشکلات خاص شما باشد. جهت دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

اهمیت کمک گرفتن از مشاوره ترک اعتیاد

متاسفانه با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه درمان اعتیاد صورت گرفته بسیاری از افراد از روش‌های نوین ترک اطلاعی ندارند و از روش‌های منسوخ شده و قدیمی برای این کار استفاده می‌کنند. بستن فرد به تخت، قطع کردن ناگهانی مواد و یا بردن بیمار به کمپ‌های غیر استاندارد از جمله راهکارهایی است که معمولا در بلندمدت جواب نمی‌دهند و باعث گرایش مجدد فرد به سمت اعتیاد می‌شوند.

در واقع در همه این روش‌ها ریشه‌های اعتیاد که اغلب مسائل روانی است نادیده گرفته شده و فرد در دوران ترک تحت فشارهای روحی بسیاری قرار می‌گیرد. این فشارها در نهایت آسیب پذیری او را در برابر سوءمصرف مواد افزایش می‌دهند و منجر به عود مشکل می‌شوند. از همین رو چه برای ترک خود چه برای درمان اعتیاد عزیزانتان بسیار اهمیت دارد که ابتدا از یک متخصص در زمینه اعتیاد مشورت بگیرید و از انجام راهکارهای غیرمنطقی و آسیب رسان خودداری نمایید.

انواع خدمات ارائه شده در مشاوره ترک اعتیاد

در مشاوره ترک اعتیاد درمانگر به شما کمک می‌کند تا بتوانید موضوعات گوناگونی را مورد بررسی قرار دهید. مرکز مشاوره روانشناسی آواژه خدماتی با بالاترین سطح کیفیت به شما ارائه می دهد. در ادامه برخی از خدمات این مرکز شرح داده شده است.

آشنایی با عوامل زمینه ساز اعتیاد

برای اینکه بتوانید در مسیر ترک قدم بردارید پیش از هر چیز لازم است که ببینید چه عواملی منجر به گرایش شما به مواد شده‌اند. تا زمانی که این عوامل را نشناسید نمی‌توانید از تاثیر آن‌ها در زندگی خود بکاهید. در نتیجه با انجام کارهایی نظیر سم زدایی بازهم ممکن است به سمت اعتیاد کشیده شوید.

مشاوران ترک اعتیاد به شما کمک می‌کنند تا این عوامل را شناسایی کرده و ببینید چه فاکتورهایی در شروع اعتیاد شما تاثیر می‌گذارند. به طور کل می‌توان گفت عوامل شروع کننده اعتیاد به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند. عوامل بیرونی می‌توانند مسائلی نظیر فقر، همنشینی با دوستان مصرف کننده یا دسترسی زیاد به مواد مخدر باشند. در مقابل عوامل درونی مسائلی نظیر افسردگی، کمبود اعتماد به نفس، فوران خشم و سایر موضوعات این چنینی هستند که در واقع باعث می‌شوند برای کاهش احساسات ناخوشایند خود به مواد پناه ببرید.  

ارائه مصاحبه انگیزشی از خدمات ارائه شده در جلسه مشاوره ترک اعتیاد

در بسیاری از موارد ممکن است افراد اصلا انگیزه‌ای برای ترک نداشته باشند و تنها به زور خانواده یا اطرافیان اقدام به ترک کنند. این مسئله معمولا بزرگ ترین علتی است که می‌تواند به شکست درمان بیانجامد. در این شرایط مشاوران انگیزشی به بیمار کمک می‌کنند تا بتواند آزادانه شرایط موجود را بنگرد و با جنبه‌های متعارض وجود خود آشنا شود.

در مصاحبه انگیزشی درمانگران معتقدند بیماران از نظر روانی دچار ناهم خوانی‌های ذهنی هستند که باعث می‌شود بخشی از آن‌ها میل به تغییر داشته باشد اما بخشی دیگر بخواهد همچنان به مصرف ادامه دهند. آشکارسازی این نا هم خوانی‌ها و تلاش برای حل تعارض‌ها باعث می‌شود که فرد خود برای ترک تصمیم بگیرد و از درون برای بهبودی احساس نیاز کند. این امر کمک می‌کند تا در صورت دریافت درمان بهبودی موفقیت آمیزتری نیزحاصل شود.

آشنایی با انواع روش‌های ترک اعتیاد

در مشاوره ترک اعتیاد می‌توانید با انواع روش‌هایی که امروزه برای درمان اعتیاد به کار می‌رود آشنا شوید و مزایا و محدودیت‌های هریک از آن‌ها را بشناسید. برای مثال بسیاری از افراد از ترس دردهای جسمانی ناشی از قطع مواد برای ترک اقدام نمی‌کنند و در واقع از آن می‌هراسند. در این شرایط مشاوران ترک اعتیاد می‌توانند شما را با روش‌های دارو درمانی که علائم ترک را کاهش می‌دهند آشنا کنند و به شما در مورد نحوه استفاده از آن‌ها اطلاعات بدهند.

همچنین ممکن است با وجود سم زدایی بازهم احساس وسوسه شدیدی را در خود احساس کنید که در این شرایط مشاور شما را با گروه‌های خودیاری و روش‌های روان درمانی و فردی نظیر درمان شناختی رفتاری آشنا می‌کند. در این روش‌ها اصول خود مراقبتی را می‌آموزید و می‌توانید از عود مجدد مشکلتان پیشگیری نمایید.

در جدول زیر می توانید با کلیک بر هر ماده اعتیاد آور با روش‌های درمانی مربوط به آن آشنا شوید. 

درمان اعتیاد به مواد مخدر ترک اعتیاد به مواد محرک ترک اعتیاد به مواد توهم زا
ترک تریاک ترک کوکائین ترک ال اس دی
ترک شیره ترک شیشه ترک ماری جوانا
ترک ترامادول ترک کراک ترک حشیش
ترک هروئین    
ترک متادون    
ترک ب 2    
     

 

سؤالات متداول

– آیا روشی برای ترک بدون درد هروئین وجود دارد؟

هروئین یکی از قوی‌ترین مواد مخدر است که در صورت قطع مصرف اغلب دردهای جسمانی زیادی را برای فرد به همراه می‌آورد. البته میزان درد فرد می‌تواند متناسب با دوز مصرفی این ماده متفاوت باشد. با این حال امروزه درمان‌های دارویی نظیر ترک اعتیاد با متادون به این افراد کمک می‌کند تا دردهای خود را تا حد زیادی کاهش داده و در این مسیر رنج کمتری را متحمل شوند. البته درمان‌های دارویی حتما باید در مراکز اعتیاد و با تجویز پزشک انجام شوند چراکه مصرف این داروها در دوزهای غیر معمول و نادرست می‌تواند به شکل گیری اعتیاد جدیدی بیانجامد و مشکلات بیمار را پیچیده‌تر کند. 

منبع: مشاوره ترک اعتیاد



:: برچسب‌ها: مشاوره ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تجربه چندین ساله آزمون های مختلف تحصیلی ثابت کرده که کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی یکی از فاکتورهای بسیار تأثیرگذار در موفقیت‌های دانش آموزان و دانشجویان است که می‌تواند به صورت حضوری و یا غیرحضوری انجام گیرد. در این نوع از خدمات مشاوره، متخصص به شما کمک می‌کند تا استعدادهای خود را بهتر بشناسید و مهارت خود را در زمینه برنامه ریزی و پیگیری اهداف بالاتر ببرید. با این حال باید در انتخاب مشاور دقت نمایید و ملاک‌ها و ویژگی‌های یک مشاوره تحصیلی را بشناسید. ما در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد انواع خدمات مشاوره تحصیلی و اهمیت مراجعه به آن اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره تحصیلی نوعی از خدمات مشاوره و روانشناسی که در آن متخصص به دانش آموزان و دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند مسیر آموزشی مناسبی را برای خود انتخاب کنند و در این مسیر با برنامه ریزی و هدف گزینی مناسب تری پیش بروند. مشاوره تحصیلی در زمان‌هایی نظیر انتخاب رشته در دوره متوسطه یا انتخاب رشته برای کنکور می‌تواند اهمیت بیشتری پیدا کند و تأثیر بسزایی بر سرنوشت فرد بگذارد.

اهمیت و لزوم مراجعه به مشاوره تحصیلی

گاهی اوقات به دلایل ساده‌ای افراد نمی‌توانند در سیستم آموزشی بازدهی مناسبی داشته باشند و همواره نمرات پایینی کسب می‌کنند. این در حالی است که اگر مشکل آن‌ها به درستی بررسی شود ممکن است با ایجاد تغییراتی کوچک به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کنند. برای مثال درگیری با اضطراب زیاد، عدم آگاهی از شیوه‌های درست مطالعه، حواسپرتی و مسائلی از این قبیل در اکثر موارد مسئول افت تحصیلی دانش آموزان هستند؛ اما بیشتر اوقات این مشکلات شناسایی نمی‌شوند و به مرور زمان نمرات تحصیلی کم؛ اعتماد به نفس فرد را نیز کاهش داده و منجر به آسیب‌های بزرگ‌تری در زندگی فرد می‌شوند.

از همین رو بسیار اهمیت دارد که به موقع برای رفع مشکلات تحصیلی خود یا فرزندانتان اقدام کنید و بتوانید به بینش بالاتری در مورد سطح عملکرد خود برسید. علاوه بر این مشاوره تحصیلی به شما کمک می‌کند تا استعدادهایتان را کشف و شناسایی کنید و در مسیری قدم بردارید که بیش از همه می‌توانید در آن به موفقیت دست یابید. در نتیجه یک مشاور خوب در مسیر آموزش می‌تواند حتی در آینده شما و سطح رضایت کلیتان از زندگی تأثیر بسزایی بگذارد.

انواع خدمات ارائه شده در مشاوره تحصیلی

در مشاوره تحصیلی مشاور یا روانشناس اغلب خدمات متنوع و گوناگونی را ارائه می‌دهد و در زمینه‌های مختلفی می‌تواند به شما کمک نماید. از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– کمک به کشف استعدادها، توانمندی‌ها و ویژگی‌های خاص

– آموزش نحوه برنامه ریزی مناسب و هدف گزینی‌های واقع بینانه

– آموزش مهارت‌های تست زنی و شیوه‌های مطالعه

– کمک به کشف موانع و مشکلاتی که باعث افت تحصیلی فرد می‌شوند

– کمک به فرد برای انتخاب رشته دوره متوسطه یا برای کنکور

– کمک به افزایش قابلیت سازگاری فرد هنگام مواجهه با شکست‌های تحصیلی

– توانمندسازی فرد برای تصمیم گیری در مورد تغییر رشته

انواع روش‌های دریافت مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی همانند سایر خدمات روانشناسی به صورت حضوری و غیر حضوری از طریق تلفن یا فضای مجازی می‌تواند در دسترس افراد قرار بگیرد. مشاوره تحصیلی تلفنی و آنلاین امکان پشتیبانی در مسیر تحصیل را برای فرد فراهم می‌نماید و کمک می‌کند دانش آموزان و دانشجویان بتوانند در هر زمان با مشاورین خود در ارتباط باشند. شما بر اساس نوع نیاز خود می‌توانید از مشاوره تحصیلی حضوری یا غیرحضوری استفاده نمایید.

مشاوره تحصیلی | ویژگی‌های یک مشاور خوب

با توجه به اهمیت و نقش مشاوره تحصیلی بسیار مهم است که از افراد متخصص و کاردان در این زمینه کمک بگیرید و با ملاک‌های یک مشاور خوب آشنا باشید. از جمله ویژگی‌های مهم یک مشاور تحصیلی حرفه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. با دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه می توانید خدماتی با بالاترین کیفیت دریافت نمایید.

ارائه برنامه‌های متنوع به افراد

یک مشاور متخصص هرگز یک نسخه را برای همه افراد نمی‌پیچد! در واقع بسیار اهمیت دارد که مشاور بتواند ابتدا توانمندی‌ها و ویژگی‌های خاص شما را بشناسد و سپس متناسب با آن‌ها برنامه‌ای که برای شخص شما بیشترین بازدهی را داشته باشد ارائه دهد. توجه داشته باشید که مسیر رسیدن به موفقیت برای همه افراد یکسان نیست در نتیجه بیش از هر چیز نیاز دارید که خودتان را بشناسید و برنامه‌هایتان را متناسب با ویژگی‌های خود پیش ببرید.

برخورداری از تحصیلات و تجربه کافی

آنچه بیش از هر چیز باید به آن اهمیت بدهید این است که مشاور شما در حرفه تخصصی خود تحصیلات و تجربیات مرتبطی داشته باشد. متأسفانه بسیاری از افراد سودجو امروزه صرفاً با ملاک‌هایی نظیر داشتن فالوورهای زیاد در فضای مجازی برای خود اعتبار می‌خرند و در نهایت بیش از هر چیز وقت و هزینه شما را از بین می‌برند.

تسلط بر مباحث انگیزشی

درس خواندن برای کنکور و پیگیری اهداف تحصیلی بیش از هر چیز به روحیه مناسب نیاز دارد. یک مشاور خوب کسی است که بتواند استرس‌هایتان را بشناسد و روش‌های مدیریت اضطراب را به شما آموزش دهد. همچنین او با تسلط به مفاهیم انگیزشی در روان شناسی می‌تواند هنگام شکست‌ها و ناامیدی‌ها در کنارتان باشد و به شما کمک کند تا بتوانید از سختی‌ها عبور نمایید.

سؤالات متداول درباره مشاوره تحصیلی

 – آیا داشتن مشاور تحصیلی برای کنکور لازمه؟

ممکن است برخی افراد به دلیل مهارت‌های بالا بتوانند بدون مشاور هم در کنکور موفق شوند اما اکثر افراد برای کنترل استرس‌ها، داشتن برنامه‌ریزی مناسب، شناخت توانایی‌های فردی و انتخاب بهترین رشته به یک مشاور نیاز دارند. در واقع یک مشاور تحصیلی با تجربه و مطلع می‌تواند تا حد زیادی شانس موفقیت شما را افزایش دهد و کمک کند تا بتوانید بیشترین عملکرد را داشته باشید.

منبع: مشاوره تحصیلی



:: برچسب‌ها: مشاوره تحصیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 384
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تست اعتیاد یکی از مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که هر فرد در طول مراحل زندگی و برای اهداف مختلفی همچون استخدام، ازدواج و… انجام می‌دهد. با توجه به پایین آمدن سن اعتیاد در کشور و از آنجایی که افراد معتاد، مصرف مواد مخدر را انکار می‌کنند شناسایی انواع روش‌های تست اعتیاد می‌تواند به اطرافیان فرد کمک کند که اطلاعات بیشتری از وضعیت وی بدست آورند. به همین خاطر در این مطلب انواع تست‌های اعتیاد و اعتبار آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. در صورتی که نسبت به سلامت یکی از اطرافیانتان دچار تردید هستید می‌توانید با کمک گرفتن از روانشناسان حوزه اعتیاد به مواد مخدر، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

منبع: تست اعتیاد

انواع تست اعتیاد

تست‌های اعتیاد بسته به نوع ماده مخدر در انواع مختلفی ارائه می‌شوند و هریک از آن‌ها شیوه مشخصی برای تشخیص مصرف مواد مخدر توسط فرد دارند. به طور کلی از مهم‌ترین تست‌های اعتیاد می‌توان به آزمایش ادرار، پلاسمای خون، بزاق و عرق اشاره کرد که در ادامه هر یک از این موارد به صورت جداگانه توضیح داده می‌شود. در صورت نگرانی درباره مثبت شدن تست اعتیاد خود می توانید با دریافت مشاوره ترک اعتیاد راهکار مناسب را دریابید.

آزمایش ادرار

متداول‌ترین راه برای تشخیص اعتیاد، آزمایش ادرار است. از این روش برای تشخیص اعتیاد به انواع مختلفی از مواد مخدر استفاده می‌شود. دقت نسبتا پایین یکی از مشکلات آزمایش ادرار است و به همین خاطر مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث تغییر نتیجه آزمایش شود. با این این‌حال آزمایش ادرار، با توجه به سرعت پاسخگویی و مقرون به صرفه بودن، بیشترین کاربرد را در محیط‌های کاری و قانونی دارد.

آزمایش پلاسمای خون

یکی از آزمایش‌های قابل اعتماد و دقیق برای تست اعتیاد، آزمایش پلاسمای خون است اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد هزینه‌بر بودن این روش آزمایش نسبت به سایر روش‌ها می‌باشد. روش آزمایش پلاسمای خون برای انواع مختلفی از مواد مخدر مانند شیشه، کوکائین، کراک و الکل قابل استفاده است.

آزمایش موی سر و بزاق

یکی از جدیدترین روش‌های تشخیص مصرف مواد مخدر که در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است آزمایش نمونه موی سر و آزمایش بزاق است. با توجه به اثری که از متابولیت مواد مخدر در موهای فرد مصرف‌کننده باقی می‌ماند، آزمایش موی سر می‌تواند با دقت بسیار بالاتری مصرف مواد مخدر در بدن فرد را نشان دهد. آزمایش بزاق به طور کلی نتیجه و عملکردی مشابه آزمایش ادرار برای تشخیص اعتیاد دارد.

غربالگری روانشناختی

از آنجایی که بر اساس راهنمای تشخيصي و آماری اختلال‌های روانی، مصرف مواد مخدر یک بیماری روانی محسوب می‌شود و همچنین با توجه به اینکه بسیاری از مواد مخدر باعث ایجاد وابستگی روانی در فرد می‌شوند، یکی از راه‌های تست اعتیاد استفاده از غربالگری روانشناختی است که می‌بایست توسط یک روانشناس یا روانپزشک آموزش دیده انجام شود. اگر شما نشانه‌های رفتاری یا روحی مثل پرخاشگری، بدبینی، توهم یا هر نشانه غیر متعارف دیگری را در نزدیکانتان مشاهده می‌کنید بهتر است با یک روانشناس در این باره صحبت کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک اعتیاد بدون درد [/box]

دقت تست اعتیاد

از آنجایی که هر یک از روش‌های تست اعتیاد دقت تشخیصی متفاوتی دارند شناسایی و آگاهی از دقیق‌ترین روش تست اعتیاد می‌تواند برای اطرافیان فرد مصرف‌کننده امری با اهمیت تلقی شود. همانطور که پیشتر هم گفته شد هیچ روش آزمایشی دقت صد در صد ندارد، اما می‌توان دقیق‌ترین آزمایش موجود برای تست اعتیاد را تست نمونه موی سر دانست. البته نکته‌ای که در ارتباط با این تست باید به آن اشاره کرد این است که تست نمونه موی سر در مقایسه با سایر تست‌های اعتیاد هزینه بالایی دارد و به همین خاطر ممکن است انتخاب بسیاری از افراد نباشد. در جدول زیر می توانید با تست هر کدام از مواد اعتیادآور بیشتر آشنا شوید.

تست اعتیاد به ب2 تست اعتیاد به کوکائین تست متادون
تست تریاک تست هروئین تست اعتیاد به کراک
تست شیشه تست مورفین تست ترامادول
تست اعتیاد به حشیش تست گل یا ماریجوانا  
     

چه داروهایی را نباید قبل از تست اعتیاد مصرف کرد؟

مصرف برخی از داروها باعث می‌شود که جواب آزمایش فرد علی‌رغم نداشتن اعتیاد، مثبت اعلام شود. به عنوان مثال مصرف داروهایی مانند آمفتامین‌ها، متادون و کدئین با دوز مصرفی بالا می‌تواند جواب آزمایش شما را مثبت کند. با این حال در مجموع می‌توان به داروهای زیر اشاره کرد.

  • داروهای ضد افسردگی
  • آنتی هیستامین‌ها
  • انواع داروهای آنتی بیوتیک
  • آمفتامین‌ها
  • دیکلوفناک
  • متادون
  • و…

در نتیجه به یاد داشته باشید که قبل از انجام تست اعتیاد این دارو‌ها را مصرف نکنید.  در چنین شرایطی اگر تست اعتیاد شما مثبت شد، انجام دوباره تست ضروری است. اگر شما از داروهای نام برده شده استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک روانشناس جهت مشاوره انجام تست اعتیاد و بهترین زمان و شیوه انجام تست، کمک بگیرید.

عوامل موثر بر منفی شدن جواب تست اعتیاد

عوامل متعددی می‌توانند بر جواب آزمایش تاثیر گذاشته و منجر به منفی شدن نتیجه شوند. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف بوپرنورفین
  • استفاده از رقیق کننده‌ها
  • تغییر سطح PH خون با مصرف مواد خوراکی اسیدی یا بازی
  • نوشیدن آب بیش از حد
  • استفاده از داروهای ادرار آور

بسیاری از مواقع با وجود اعتیاد و یا برعکس عدم وجود اعتیاد جواب آزمایش با واقعیت تفاوت دارد، این موضوع موجب سردرگمی بسیاری از افراد می شود. در این زمان توصیه می کنیم حتما از مشاوره استفاده کنید، با مراجعه به مرکز مشاوره روانشاسی آواژه می توانید به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین مشاوره دریافت کنید.

توصیه می‌کنیم در صورت مثبت شدن جواب آزمایش حتی در اثر کدئین از اقدامات خودسرانه پرهیز کرده و جهت ترک اعتیاد اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول درباره تست اعتیاد 

آیا جواب آزمایش اعتیاد همیشه درست است؟

خیر، هیچ روش آزمایشی دقت صد در صد ندارد و با توجه به تاثیر عوامل مختلف بر پاسخ آزمایش اعتیاد در موارد متعددی جواب آزمایش اعتیاد درست نیست. از این رو، جهت کسب اطمینان آزمایش اعتیاد را دوباره تکرار می‌کنند.

آیا مصرف کدئین منجر به پاسخ مثبت آزمایش اعتیاد می‌شود؟

داروهای مختلفی می‌توانند بر جواب آزمایش تاثیر بگذارند و منجر به مثبت شدن نتیجه شوند. یکی از داروهایی که مصرف بیش از حد آن می‌تواند جواب آزمایش اعتیاد شما را تحت تاثیر قرار دهد، مصرف زیاد کدئین است.

منبع: تست اعتیاد



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره فردی از متدوال ترین شیوه های درمانی است که هر کسی می‌تواند به صورت فردی برای حل گره های روانی و یا هر مساله دیگری به درمانگران روانشناسی مراجعه نماید. شما با حضور در جلسه مشاوره فردی می‌توانید درباره هر موضوعی با درمانگر خود صحبت نمایید، این مسائل می‌تواند در زمینه ارتباط با دیگران یا مشکل درون فردی باشد. طبق تحقیقات مشورت با متخصصان روانشناسی به فرد کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در تمامی زمینه های شغلی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و …. داشته باشد. شما نیز می‌توانید برای رسیدن به آرامش، ارتقای سلامت روان، هدف یابی در زندگی، حل مشکلات خانوادگی، افسردگی، استرس، وسواس، ترس ها، خودیابی و…. از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید. در ادامه به توضیحات تکمیلی درباره این نوع مشاوره پرداخته‌ایم. 

منبع: مشاوره فردی چیست

مشاوره فردی

به‌طورکلی مشاوره از این نظر که چه کسانی در اتاق درمان حضور داشته باشند به چند دسته تقسیم می‌شود. برای مثال گاهی اوقات زوج‌ها با هم در یک جلسه شرکت می‌کنند که به آن زوج‌درمانی گفته می‌شود. گاهی اوقات نیز چند نفر که مشکل یکسانی دارند در کنار هم در یک جلسه شرکت می‌کنند که به آن گروه‌درمانی گفته می‌شود. اما مشاوره فردی به این معناست که شما به‌صورت خصوصی با مشاور صحبت می‌کنید. به همین خاطر است که این روش طرف‌داران بسیار زیادی دارد. در این روش زمان و تعداد جلسات باتوجه‌به نوع مشکل شما متفاوت خواهد بود. اما راجع به اینکه در جلسات مشاوره فردی چه اتفاقی می‌افتد در ادامه توضیح خواهیم داد.

برای چه مسائلی باید مشاوره فردی دریافت کرد؟

هنوز هم بسیاری از ما مشاوره و رفتن پیش روان‌شناس را با بیماری‌های روانی آن هم از نوع بسیار شدید یکسان می‌دانیم. اما باید گفت که مشاوره می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. و متخصصین به جز درمان بیماری‌های روانی کارهای متفاوت دیگری نیز انجام می‌دهند.

پیدا کردن راه حل برای مشکلات

در زندگی هرکدام از ما ممکن است شرایطی پیش بیاید که تصمیم‌گیری را برایمان سخت کند. در این شرایط چطور می‌توانیم تصمیم بگیریم؟ یکی از زمان‌هایی که می‌توانید از مشاوره‌های فردی استفاده کنید حل مشکلاتی است که در زندگی اتفاق افتاده است. این مشکلات می‌تواند هر چیزی باشد. برای مثال اختلاف با یکی از اعضای خانواده؛ ناتوانی در برنامه‌ریزی برای درس یا کارهای روزانه یا حتی درگیری با خاطرات یک رابطه عاطفی تمام شده؛ در تمامی این شرایط مشاورین به شما کمک خواهند کرد که دلایل مشکل خود را پیدا کنید و برای برطرف‌کردن آن یک راه‌حل مناسب انتخاب کنید.

بهتر کردن وضعیت زندگی

مشاوره همیشه هم برای مشکلات زندگی یا اتفاقات منفی نیست. گاهی اوقات شما به دنبال این هستید که شرایط زندگی خود را بهتر کنید. برای مثال می‌خواهید خانواده‌ای شادتر داشته باشید؛ یا می‌خواهید خودتان را ارتقا بدهید. در این شرایط نیز مشاورین به شما کمک می‌کنند تا راه صحیح را برای تغییر شرایط و همین‌طور بهبود وضعیت خودتان انتخاب کنید.

تقویت و یادگیری آنچه که برای زندگی مهم است

مهارت‌های زندگی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که هرکدام از ما باید در زندگی بلد باشیم. داشتن این توانایی‌ها کمک می‌کند تا با تسلط بیشتری زندگی‌تان را به جلو حرکت بدهید. بعضی از این مهارت‌ها موضوعات ساده‌ای مثل یادگرفتن برقراری ارتباط با دیگران، قدرت نه گفتن و یا دفاع از حقوق خودمان هستند. در جلسات مشاوره فردی روان‌شناس با استفاده از تمرین‌هایی که می‌دهد و همین‌طور بررسی رفتارهایی که انجام می‌دهید به شما کمک خواهد کرد تا این مهارت‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید و در زندگی به کار ببندید.

فواید دریافت مشاوره فردی چیست؟

برای بسیاری از ما این سؤال پیش می‌آید که چرا باید از یک مشاور کمک بگیریم؟ بسیاری از مشکلات‌مان را می‌توانیم با کمک‌گرفتن از دوستان و اطرافیان یا مطالعه کتاب‌ها نیز حل کنیم. به همین خاطر در این قسمت بعضی از مزایای مشاوره فردی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

اطمینان از حفظ رازهایتان نزد درمانگر

صحبت‌کردن با اطرافیان راجع به تمام موضوعاتی که در زندگی ما پیش می‌آید امکان‌پذیر نیست. بسیاری اوقات شما نگران قضاوت دیگران هستید. یا حتی ممکن است آن‌ها راز شما را با دیگران در میان بگذارند. به همین خاطر رازداری یکی از موضوعاتی است که باید خیلی به آن دقت داشته باشید. این موضوع یکی از دلایلی است که کمک‌گرفتن از مشاوره فردی را مهم می‌کند. مشاورین شما را نمی‌شناسند به همین خاطر به‌راحتی و بدون ترس از قضاوت شدن می‌توانید داستان زندگی خود را برای آن‌ها تعریف کنید. به‌علاوه رازداری یکی از اصول حرفه‌ای و کاری روان‌شناسی است. این موضوع می‌تواند نگرانی شما برای محرمانه بودن اطلاعات را نیز از بین ببرد.

مورد قضاوت قرار نگرفتن و دریافت کمک

یکی دیگر از مشکلاتی که صحبت‌کردن با اطرافیان می‌تواند برای شما داشته باشد جانب‌داری‌های آن‌ها است. اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که به شما دارند معمولاً بی‌طرفانه راجع به شما قضاوت نخواهند کرد یا ممکن است مشکلات شما آن‌ها را بیش از حد نگران کند. اما در صحبت‌کردن با یک مشاور متخصص می‌توانید مطمئن باشید که او بی‌طرفانه راجع به شما و مشکل‌تان قضاوت خواهد کرد.

شنیدن نظر یک متخصص و بازنگری در مورد مساله

مشاوره فردی به این معناست که شما در حال کمک‌گرفتن از یک متخصص برای مشکل خود هستید. همه ما برای کارهای مختلف زندگی سعی می‌کنیم از یک نفر که در آن زمینه تخصص کافی دارد مشورت بگیریم. مسائل زندگی نیز همین‌طور هستند. مشورت کردن با کسانی که دانش کافی در زمینه مسائل روان‌شناسی را ندارند تنها باعث می‌شود که شما بیش از قبل درگیر مشکلات شوید. گاهی اوقات به‌کار بردن یک راه‌حل اشتباه می‌تواند پیامدهایی داشته باشد که بیش از خود مشکل شما را درگیر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است برای حل کردن مشکلات از مشاور متخصص کمک بگیرید.

بهتر شدن شرایط فردی با مشاوره فردی

یکی دیگر از مزایای مشاوره فردی بهبود شرایط زندگی بیمار است. وقتی شما از یک مشاور کمک می‌گیرید به این معناست که زندگی‌تان تغییرات مثبتی خواهد داشت. شما راهکارهایی را برای حل کردن مشکلات یاد می‌گیرید. به‌علاوه مهارت‌های جدیدی یاد می‌گیرید که قدرت شما را در ادامه مسیر زندگی افزایش می‌دهد. تمامی این شرایط به معنای آن است که شما زندگی بهتری برای خودتان رقم خواهید زد.

شناخت خود و توانایی ها

کمک‌گرفتن از مشاوره باعث می‌شود تا هر فرد توانایی‌هایی که دارد را بهتر بشناسد. بسیاری از ما در جریان زندگی و به هر دلیلی متوجه این نیستیم که چه توانایی‌هایی داریم و چطور می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. حتی مشکل بسیاری از ما این است که توانایی‌های خود را در جریان زندگی از بین برده‌ایم. این جلسات با استفاده از بررسی‌های شخصیتی مختلف به شما کمک می‌کنند تا با توانایی‌های خودتان آشنا شوید و بهتر بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

تطبیق انتظارات با واقعیت ها

یکی از دلایلی که بسیاری از مواقع باعث به‌وجودآمدن مشکلات در زندگی هرکدام از ما می‌شود این است که انتظارات‌مان از محیط اطراف صحیح نیستند. گاهی اوقات ما از دیگران یا حتی از خودمان چیزهایی می‌خواهیم که امکان اتفاق افتادن آن‌ها وجود ندارد. اما چون متوجه این موضوع نیستیم تنها فشار روانی بیش از حدی را به خودمان تحمیل می‌کنیم. یکی از مزایای صحبت‌کردن با روان‌شناس این است که شما متوجه خواهید شد کدام بخش از انتظارات‌تان از خود یا اطرافیان‌تان غیرمنطقی است و آن‌ها را حذف خواهید کرد. این کار باعث می‌شود آرامش بیشتری را در زندگی تجربه کنید.

به جای کدام مشاوره ها می‌توان مشاوره فردی گرفت؟

خیلی اوقات خانم یا آقایان نیاز به مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره زناشویی یا… دارند، اما چون بقیه اعضا همکاری نمی‌کنند هرگز برای درمان مراجعه نمی‌کنند. در حالی که بقیه با روانشناسی مخالفت کردند، شما باز هم می‌توانید برای مساله پیش آمده مشاوره فردی دریافت کنید. برای انجام هر کدام از مشاوره‌های زیر کلیک کنید.

مشاوره خانواده

مشاوره ازدواج

مشاوره زناشویی

مشاوره گروهی

مشاوره خارج از کشور

مشاوره افسردگی

مشاوره جنسی

برای دریافت مشاوره فردی به کجا مراجعه کنیم؟

حالا که از مزایای مشاوره فردی صحبت کردیم باید به این سؤال نیز پاسخ بدهیم که چطور می‌توانیم از مشاوره فردی کمک بگیریم. شما به دو صورت می‌توانید از مشاوره‌های فردی استفاده کنید:

دریافت مشاوره با تلفن

اگر به هر دلیلی شرایط حضور در یک مرکز مشاوره را ندارید می‌توانید با مشاورین تماس بگیرید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که مشاوره تلفنی ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد، اما این‌طور نیست. بسیاری از تحقیقات نشان‌دهنده این است که تفاوتی میان مشاوره‌های فردی و مشاوره از راه دور از نظر اثربخشی وجود ندارد. به‌علاوه در نظر داشته باشید که گرفتن هر مدل مشاوره بهتر از نگرفتن آن است. به همین خاطر اگر درگیر مشکلی هستید که امکان مشاوره حضوری را برای شما از بین برده است می‌توانید از این روش استفاده کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

حضور در اتاق درمان

یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های مشاوره جلسات مشاوره حضوری هستند. در این جلسات با توجه به زمان‌های آزادی که دارید جلساتی را با مشاور خود تنظیم می‌کنید. در این جلسات به‌صورت حضوری با یکدیگر صحبت خواهید کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلب رضایت والدین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اهمیت مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی به شما کمک می‌کند تا از کمک‌های یک فرد متخصص استفاده کنید. همین‌طور می‌توانید از محرمانه بودن اطلاعات و همین‌طور قضاوت‌های بی‌طرفانه مشاور اطمینان داشته باشید. کمک‌کردن به شما برای بهبود شرایط و همین‌طور یادگیری مهارت‌های بیشتر از دیگر مزیت‌های استفاده از مشاوره است.

آیا مشاوره فردی فایده ای هم دارد؟

بله؛ این جلسات از نظر اثربخشی تفاوت چندانی با جلسات حضوری ندارند و استفاده از آن‌ها بهتر از دریافت نکردن مشاوره است.

منبع: مشاوره فردی چیست



:: برچسب‌ها: مشاوره فردی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره طلاق در واقع برای زوج هایی است که تا پای طلاق پیش رفته اند و به دنبال راهی برای تمام کردن ازدواج‌شان بدون دردسر هستند. معمولا در ابتدای این نوع مشاوره‌ها؛ هر دو یا یکی از آن ها هیچ تمایلی به ادامه رابطه ندارد و می‌خواهند برای مسائل باقی مانده مثل فرزندان، محل زندگی، حقوق فردی و… به توافق برسند. با اینکه بسیاری از زن و شوهرها تمایلی به حضور در این جلسات را ندارند، اما به دلیل اهمیت بنیان خانواده و جلوگیری از آسیب‌های طلاق دریافت مشاوره طلاق از سوی قانون گذاران نیز واجب شمرده می‌شود. در ادامه به توصیف کامل مشاوره های طلاق پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید : زندگی بعد طلاق

منبع: مشاوره طلاق

جلسات مشاوره طلاق چگونه است؟

مشاوره طلاق نوعی از خدمات روانشناسی است که توسط متخصصان آموزش دیده در حوزه‌های زوج و خانواده ارائه می‌شود. برخلاف باور عمومی مشاوره طلاق نوعی روش اقناع سازی زوجین برای بازگشت بی چون و چرا به زندگی مشترک نیست بلکه روانشناس به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیش از هرچیز هیجانات منفی خود نظیر خشم را مدیریت کنید و با دید وسیع‌تری به نقاط قوت و ضعف زندگیتان نگاهی بیاندازید. در واقع یک مشاور حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا بتوانید هزینه‌های طلاق گرفتن و در مقابل برگشتن به زندگی مشترک را در دو کفه ترازو قرار دهید. او در نهایت به شما اجازه می‌دهد که خود انتخاب کنید کدام کفه سنگین‌تر است و رفتن در کدام مسیر می‌تواند برای هردوی شما هموارتر باشد.

بیشتر بخوانید : جلوگیری از طلاق

 

چه خدماتی در مشاوره طلاق داده می شود؟

در مشاوره طلاق روانشناس در مورد موضوعات مختلفی با شما صحبت می‌کند و تلاش می‌نماید تا تمام مشکلاتی که در این راه ممکن است گریبان گیر شما شوند را در طول جلسات بررسی نماید. از جمله خدمات مرتبط با مشاوره طلاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آموزش مدیریت هیجانات ناخوشایند در زوجین

جدایی و طلاق یکی از فرایندهای دشوار در زندگی هر انسانی است. این رویداد برای اکثر افراد تجربه تلخ و ناخوشایندی است که می‌تواند هیجانات منفی متعددی را ایجاد نماید. از جمله این هیجانات می‌توان به خشم، نفرت، احساس غم شدید و در نهایت درگیری با چرخه سوگواری اشاره کرد. علاوه بر این هیجانات می‌توانند توانایی ذهنی هردوی زوجین را کاهش داده و کیفیت تصمیم گیری آن‌ها را مختل کنند.

اولین کاری که روانشناس در مشاوره طلاق انجام می‌دهد این است که به افراد کمک می‌کند تا بفهمند چگونه باید این هیجانات را در خود مدیریت کنند. تصمیم گیری برای طلاق تا زمانی که زن و مرد از نظر هیجانی بسیار آشفته هستند بهتر است به تعویق بیافتد چرا که در این شرایط ظرفیت‌های شناختی مغز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و فرایندهایی نظیر قضاوت و تصمیم گیری تا حد زیادی مختل می‌شوند. در این موقعیت زن و شوهر هر تصمیمی بگیرند در نهایت ممکن است به پشیمانی بیانجامد.

بیشتر بخوانید : فرزندان طلاق

تصویر سازی زندگی بعد از طلاق

طلاق گرفتن تصمیم مهمی است که باید با دور اندیشی و تامل کافی اتفاق بیافتد. شما باید بتوانید از قبل شرایط زندگی بعد از جدایی را پیش بینی کنید و برای مشکلاتی که ممکن است شما را تهدید نمایند برنامه ریزی نمایید. برنامه ریزی در مورد نحوه گذراندن مخارج زندگی و مسائل مرتبط با حضانت فرزندان از جمله مواردی هستند که باید از قبل در مورد آن‌ها بیاندیشید.

ایجاد فضایی برای درک شرایط توسط فرزندان

در فرایند طلاق ممکن است فرزندان با آسیب‌های جدی مواجه شوند چرا که کودکان از نظر ذهنی دارای نوعی خودمحوری هستند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها خود را در مرکز دنیا ببینند و هر اتفاقی را به خود مربوط سازند. در بسیاری از موارد بچه‌ها خود را مسئول جدایی والدین می‌پندارند و همین امر احساس گناه و اضطراب شدیدی را در آن‌ها به وجود می‌آورد که این مسئله در جلسات مشاوره طلاق برای والدین شفاف سازی می‌شود.

همچنین اگر جدایی ناگهانی و بدون اطلاع فرزندان انجام شود شدت آسیب‌ها بیشتر خواهد بود. کودکان در این شرایط احساس می‌کنند از جانب یکی از والدین طرد یا رها شده‌اند و این مسئله تا حد زیادی به سبک دلبستگی آن‌ها آسیب می‌زند. در نهایت جدا شدن ناگهانی کودک از یکی از والدین می‌تواند به احساس خشم، ترس، اضطراب یا غم بسیار شدید منجر شود. برای جلوگیری از همه این آسیب‌ها در مشاوره طلاق یاد می‌گیرید که چگونه در مورد مشکلات خود با کودک صحبت کنید و او را برای فرایند طلاق آماده سازید.

بیشتر بخوانید : مشاوره خارج از کشور 

چگونه مشاوره طلاق دریافت کنیم

مشاوره طلاق امروزه در اکثر مراکز مشاوره روانشناسی به صورت حضوری و غیر حضوری ارائه می‌شود. در جلسات مشاوره حضوری شما و همسرتان می‌توانید به طور هم زمان با هم در اتاق مشاور حاضر شده و از خدمات زوج درمانی برای حل و فصل مشکلات موجود کمک بگیرید. با این حال اگر مراکز روانشناسی معتبر و قابل اطمینان در نزدیکی شما حضور ندارند یا حس می‌کنید برای مراجعه حضوری آمادگی ندارید می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره طلاق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360  تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا می توان طلاق را پیش بینی کرد؟

طلاق پدیده‌ای چند عاملی است و عوامل بسیار مختلفی در وقوع آن تاثیر دارند. در نتیجه به طور دقیق هرگز نمی‌توان پیش بینی کرد که زندگی یک زوج لزوما به طلاق و جدایی منجر می‌شود اما فاکتورهای خاصی وجود دارد که می‌تواند آسیب پذیری زندگی مشترک را در این زمینه بالا برده و احتمال بروز جدایی را تقویت کنند. از جمله این عوامل می‌توان به رفتارهایی نظیر سرزنشگری، اجتناب از گفت‌وگو، فقدان همدلی، عدم مسئولیت پذیری و زیر پا گذاشتن احترام بین فردی اشاره کرد.

منبع: مشاوره طلاق



:: برچسب‌ها: مشاوره طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره تلفنی روانشناسی و یا مشاوره تلفنی با موبایل برای کسانی که امکان حضور در جلسه مشاوره را ندارند، برای ارائه خدمات درمانی به صورت فوری برای تمامی گروه های سنی ایجاد شده است. خیلی اوقات وقتی با بحرانی در خانواده و یا زندگی شخصی روبرو می‌شویم، قادر به تفکر منطقی نیستیم، چه برسد به اینکه بخواهیم با مرکز مشاوره ای تماس بگیریم و برای چند روز آینده وقت رزرو کنیم. مشاوره تلفنی این امکان را می‌دهد که از هر کجایی با متخصصین روانشناسی بتوانیم ارتباط برقرار کنیم. به دلیل محدودیت های تماس تلفنی، باید درمانگران با سابقه و کاربلدی این کار را انجام دهند. مجموعه آواژه با گردهم آوری جمعی از روانشناسان خبره به شما این امکان را می‌دهد تا در هر ساعتی از روز بتوانید با بهترین متخصصان روانشناسی جلسه درمان داشته باشید. 

بیشتر بخوانید : مشاوره خانواده تلفنی

منبع: مشاوره تلفنی روانشناسی

مشاوره روانشناسی تلفنی

برخی از مراکز مشاوره تنها دارای خطوطی هستند که تماس گرفتن با آن‌ها تنها از طریق تلفن ثابت امکان پذیر است. این امر بسیاری از مراجعان را محدود کرده و باعث می‌شود آن‌ها در مواقع بحرانی یا زمانی که شرایط صحبت کردن در خانه وجود ندارد از دریافت خدمات مشاوره محروم بمانند. در مقابل، مشاوره تلفنی روانشناسی با گوشی همراه به شما این امکان را می‌دهد که از هرجایی از طریق خط موبایل خود با مشاورین تماس گرفته و در مورد مشکلات خود از آن‌ها کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : مشاوره جنسی تلفنی

مشاوره تلفنی روانشناسی با موبایل چه مزایایی دارد؟

مشاوره با گوشی همراه مزایای مختلفی دارد که می‌تواند نسبت به مراجعه حضوری برای بسیاری از افراد ارجحیت داشته باشد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صرف زمان کمتر برای مشاوره

بسیاری از افراد در برخی مناطق کشور به مراکز معتبر دسترسی ندارند و یا حتی در صورت دسترسی به دلیل مشغله‌های روزمره وقت این را ندارند که به صورت حضوری به درمانگران مراجعه کنند. مشاوره با موبایل با برداشتن این مانع به شما کمک می‌کند از هرجای کشور با بهترین و معتبرترین مراکز تماس بگیرید و در مورد مشکلات خود با روانشناسان یا مشاوران متخصص گفت‌وگو کنید. 

پرداخت هزینه ای به صرفه تر

رفت‌وآمدهای حضوری، هزینه‌های اضافه‌ای را به مراجعین تحمیل می‌کند که همین امر می‌تواند شما را از مراجعه منصرف کند یا باعث شود دائماً این مسئله را پشت گوش بیاندازد؛ اما در مراجعه تلفنی می‌توانید در این زمینه نیز صرفه جویی کرده و نگرانی‌های مالی خود را کاهش دهید.

امکان دسترسی آسان

در مراجعه حضوری شما همواره با محدودیت‌های زمانی خاصی روبه‌رو هستید. درمانگران همیشه در دفتر کار خود حضور ندارند و در نتیجه نمی‌توانید هر زمان به آن‌ها مراجعه نمایید؛ اما در مشاوره با موبایل تلفنی، قادر هستید در هر زمان با خطوط در نظر گرفته شده تماس بگیرید و در مورد مشکلات خود یا بحران‌های پیش رو با روانشناسان و مشاوران صحبت نمایید.

بیان راحت تر مسائل

مراجعه به روانشناس و مشاور برای بسیاری از افراد آسان نیست. برای مثال برخی افراد در حضور روانشناس احساس معذب بودن می‌کنند و نمی‌توانند آزادانه مسائل خود را مطرح کنند. هرچقدر مشکلات شخصی‌تر و خصوصی‌تر باشند چالش‌ها بر سر مراجعه به روانشناس بیشتر خواهد شد. در این شرایط مشاوره تلفنی روانشناسی به شما کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید و برای صحبت کردن با یک درمانگر مقاومت کمتری را نشان دهید. 

بیشتر بخوانید : مشاوره ترک اعتیاد تلفنی

در جلسات مشاوره تلفنی روانشانسی با موبایل چه موضوعاتی می توان مطرح کرد؟

جلسات مشاوره با موبایل نسبت به جلسات مشاوره حضوری هیچ گونه محدودیتی در مورد موضوعات مطرح شده ندارند. از جمله این موضوعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشاوره در حوزه کودک و نوجوان
  • مشاوره پیش از ازدواج، مشکلات مرتبط با همسر و مسائل زناشویی 
  • درگیری با اختلالات جنسی نظیر زودانزالی، ناتوانی در رسیدن به ارگاسم یا بی‌میلی جنسی
  • وجود تنش و تعارض در خانواده و ناتوانی در برقراری ارتباط درست با اعضا 
  • درمان انواع اختلالات روانشناسی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و … 
  • مشاوره گرفتن در زمینه‌هایی نظیر تحصیل یا مشاوره تلفنی شغلی
  • مشاوره خیانت تلفنی

بیشتر بخوانید : مشاوره ازدواج تلفنی

چه کمک هایی از مشاوره تلفنی روانشناسی با موبایل می گیریم؟

برای استفاده از خدمات مشاوره با موبایل تنها کافی است با شماره‌های ثبت شده در سایت تماس بگیرید و درخواست ارائه خدمات خارج از سامانه را بدهید. پس از این با مشخص کردن حوزه مشکل خود و پرداخت هزینه در طی کوتاه‌ترین زمان می‌توانید با مشاورین متخصص در حوزه مد نظر خود تماس حاصل کرده و از آن‌ها در این باره کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : مشاوره کودک تلفنی

 

برای دریات مشاوره می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا می توانیم مشاوره تلفنی را تبدیل حضوری کرد؟

بله در صورتی که احساس کنید در جلسات مشاوره حضوری می‌توانید از مزایای بیشتری برخوردار شوید می‌توانید روند جلسات را تغییر داده و از مرکز نوبت جلسات حضوری دریافت نمایید.

منبع: مشاوره تلفنی روانشناسی



:: برچسب‌ها: مشاوره تلفنی روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تقویت هوش نوزاد از چه زمانی امکان پذیر است؟ افزایش ضریب هوشی نوزاد موضوعی است که والدین می‌توانند از همان دوران بارداری به آن توجه داشته باشند. نوزاد از طریق تجربه‌های دریافتی خود از محیط پیرامونش به اکتشافات جدید دست می‌زند و بر آموخته‌های خویش می‌افزاید. در همین راستا لازم است که والدین نیز با انجام روش‌های کاربردی به تقویت هوش فرزند خود بپردازند. در واقع برای داشتن کودک باهوش باید زمینه‌های توسعه و رشد مهارت‌های ذهنی او را فراهم آورد. با توجه به اهمیت موضوع در ادامه درباره راهکارهای تقویت هوش نوزاد خواهیم پرداخت. بهره بردن از مشاوره کودک کمک می‌کند تا بتوانید زمینه را برای پیشرفت و تربیت کودک خود آماده کنید.

منیع: تقویت هوش نوزاد دو ماهه تا هشت ماهه

نقش شیر مادر در تقویت هوش نوزاد

شیر مادر حاوی ترکیبات بسیار ارزشمندی می‌باشد که در رشد مهارت‌های ذهنی کودک نقش بسزایی دارند. به همین دلیل است که میزان هوش و آی کیو کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به کودکانی که از شیر خشک بهره می‌برند 10 تا 12 برابر بیشتر است. در واقع نوزادانی که به مدت 2 سال از شیر مادر تغذیه می‌کنند به طور میانگین از ضریب هوشی بالاتری بهره مند هستند. با توجه به تاثیر شیر مادر در افزایش نرخ هوش کودکان باید گفت، نه تنها از زمان شروع مدرسه بلکه از روز اول تولد نوزاد، مادران نقش زیادی در افزایش هوش فرزندان خود ایفا می‌کنند.

علاوه بر این، نوع برنامه غذایی که مادران شیرده در طول روز مصرف می‌کنند، ارتباط مستقیمی با سلامت و هوش نوزادان دارد. به همین دلیل باید مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 که در رشد مهارت‌های ذهنی کودک نقش بخصوصی دارد، در اولویت برنامه غذایی مادران قرار بگیرد. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودک کلیک کنید.

 

روش‌های کاربردی برای تقویت هوش نوزاد

ارتباط کلامی و عاطفی با نوزاد

در آغوش کشیدن نوزاد و مورد محبت قراردادن او باعث افزایش رشد توانایی‌های ذهنی می‌گردد. در واقع وقتی کودک مورد حمایت عاطفی والدین قرار داشته باشد، احساس امنیت می‌کند و اعتماد به نفس زیادی به دست می‌آورد. افزایش اعتماد به نفس کودک سبب می‌شود که به توانایی‌های خود اعتماد کند و به خلاقیت و اکتشاف بپردازد. در نتیجه رشد مهارت‌های خلاقانه، هوش کودک افزایش می‌یابد و مهارت‌های ذهنی او تقویت می‌شود.

کاهش ساعت تماشای تلویزیون

اختصاص دادن مدت زمان زیادی به تماشای تلویزیون، باعث کند شدن رشد مهارت‌های شناختی در کودک می‌شود. به جای اینکه کودک ساعت‌ها بنشیند و بدون مهارت فیزیکی تلویزیون تماشا کند، بهتر است به کند و کاو درباره محیط پیرامون خود بپردازد و بازی‌های انجام دهد که باعث تحرک و تفکر او بشود. به مرور این مسئله باعث تقویت هوش نوزاد خواهد شد.

آشنا کردن کودک با کتاب

برای آشنا کردن کودک با دنیای کتاب هیچ وقت زود نیست و نباید منتظر شد تا کودک به مدرسه برود و توانایی خواندن و نوشتن را فرا بگیرد. از همان ابتدای تولد می‌توان برای کودک قصه خواند، به ویژه وقتی کودک کمی بزرگتر شود، بهتر است از کتاب‌های مصور با تصاویر رنگی استفاده کرد تا نظر کودک را جلب کند. خواندن قصه‌های متنوع با صدای بلند برای کودک باعث رشد دایره لغات او می‌شود و از این طریق می‌توان به تقویت هوش او کمک کرد.

توجه به موسیقی برای تقویت هوش نوزاد

تحقیقات مختلف در زمینه رشد مهارت‌های ذهنی کودک حاکی از تاثیر موسیقی بر افزایش هوش آن‌ها می‌باشد. امروز کلاس‌های موسیقی مادر و کودک وجود دارد که کمک می‌کند در کنار پیوند عاطفی عمیق میان کودک و مادر، هوش موسیقیایی آنان نیز بالاتر رفته و بتوانند باعث پیشرفت خود شوند. به طور کلی می‌توان نقش موسیقی بر رشد مهارت‌های شناختی نوزاد را در موارد زیر خلاصه کرد.

  • تقویت حافظه
  • افزایش تفکر مقایسه‌ای
  • افزایش رشد هوش فضایی و دیداری نوزاد
  • تجسم سه بعدی اشکال هندسی
  • افزایش توانایی، استعداد عددی و ریاضی کودک

به چالش کشیدن ذهن کودک

بازی‌های مختلف مانند خانه سازی، پرتاب توپ به یک نقطه مشخص، تشخیص رنگ‌ها و اشکال مشابه از جمله انواع بازی‌های چالشی هستند که ذهن کودک را درگیر می‌کند و قوه تفکر او را رشد می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بازی کردن با کودک در افزایش ضریب هوشی او موثر است؟

کودک به دلیل الگو پذیری از والدین خود می‌تواند فعالیت‌های مختلف را یاد بگیرد. در قالب بازی می‌توان آموزش‌های زیادی به کودک یاد داد و به رشد مهارت‌های شناختی او کمک کرد.

چه نوع بازی‌هایی به رشد مهارت‌های حرکتی در نوزاد کمک می‌کند؟

برای رشد مهارت‌های حرکتی لازم است که تمام بدن فعالیت داشته باشد. انواع بازی‌های ساده فیزیکی مانند قل دادن توپ یا فوتبال بچگانه می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

منیع: تقویت هوش نوزاد دو ماهه تا هشت ماهه



:: برچسب‌ها: تقویت هوش نوزاد دو ماهه تا هشت ماهه ,
:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اعتیاد به الکل یا الکلیسم (Alcoholism) یکی از انواع اعتیاد است. مصرف الکل آسیب های جسمی و روحی را در فرد ایجاد می کند و در طولانی مدت می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای او به همراه داشته باشد. متاسفانه امروزه اعتیاد به الکل در بین جوانان بسیار شایع شده است. بسیاری از خانوااده ها نگران آسیب ها و پیامد های ناشی از آن هستند. با آگاهی از نشانه‌ها و عوارض اعتیاد به الکل، می‌توانید گامی در جهت ترک آن بردارید.

منبع: اعتیاد به الکل (Alcoholism)

الکل چیست؟

الکل نوشیدنی است که انواع مختلفی داشته و از تقطیر مواد خوراکی نظیر گندم، برنج، میوه ها و سبزیجات و … حاصل می‌گردد. بنابراین برای تولید این نوشیدنی‌های روان گردان مواد خوراکی نام برده شده را بخار و تقطیر می‌کنند.

این نوشیدنی را نوعی روان گردان می‌دانند زیرا بیشتر روان افراد را درگیر می‌کند. این دگرگونی روان با حرکات عجیب و رفتارهای غیر معقول فرد همراه است که در ادامه بیشتر درباره عوارض اعتیاد الکل صحبت می‌کنیم:

انواع نوشیدنی های الکلی

1. آبجو که میزان الکل آن به ۶ الی ۹ درصد می‌رسد.

2. نوشیدنی‌های تقویتی که الکل دارند و معمولا میزان الکل آن‌ها به ۱۸ الی ۲۰ درصد می‌رسد.

3. شراب که دارای ۲۱ الی ۴۱ درصد الکل است.

4. نوشیدنی‌هایی نظیر جین، ودکا و ویسکی که دارای بیشترین میزان الکل هستند و الکل درون آن‌ها ۴۰ الی ۵۰ درصد می‌باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد [/box]

اعتیاد به الکل

اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی وقتی رخ می‌دهد که بدن فرد مصرف کننده مقاوم شده و از لحاظ احساسی و جسمی به آن وابستگی پیدا می‌کند. بروز این وابستگی، زمینه‌ای برای شکل گیری ناهنجاری‌های مختلفی بوده و حتی خطر مرگ برای مصرف کننده را نیز دارد به همین خاطر فرد درگیر باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ترک الکل اقدام نماید.

 

نشانه های اعتیاد به الکل

تشخیص دقیق اینکه شخص به الکل اعتیاد پیدا کرده است یا خیر، باید توسط متخصص و روانشناس این حوزه تایید گردد. البته شما نیز با دیدن چند نشانه می‌توانید به این اعتیاد پی ببرید. نشانه‌های اعتیاد به نوشیدنی ‌های الکلی عبارتند از:

1. شخص درگیر، تمایلی به حضور در مجالسی که الکل سرو نمی‌شود نداشته و بالعکس در مجالسی که الکل وجود دارد با رغبت تمام حضور پیدا می‌کند.

2. نشانه دیگر مصرف بالا الکل این است که فرد حتی در مکان‌های ممنوعه نظیر داخل خودرو نیز از مصرف آن دست بر نمی‌دارد.

3. در زمان‌های غیر معقول الکل مصرف می‌کند. برای نمونه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، همراه وعده‌های اصلی غذا و پیش از خوابیدن.

5. مصرف کننده الکل معمولا به افسردگی دچار می‌شود.

6. در طول روز مدام می‌خواهد استراحت کند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور | آشنایی با انواع ماده های اعتیاد آور [/box]

عوارض اعتیاد به الکل

به محض نوشیدن الکل از آنجایی که مایع است به خون وارد شده و موجب آسیب به اکثر قسمت‌های بدن می‌شود به همین خاطر مصرف کننده علاوه بر آسیب‌های روانی شاهد آسیب‌های شدید جسمانی نیز خواهد بود. برخی از عوارض مصرف الکل عبارتند از:

_ بروز بیماری‌های جسمی نظیر سرطان، حملات قلبی، اختلالات لوزالمعده و…

_ عدم تسلط بر حرکات و احساسات

_ مشکل در بینایی و دید تار

_ اثرات منفی بر مخچه

_ سردرد و حالت تهوع

_ مشکل در تکلم

_ افزایش دمای بدن

_ افزایش اسید معده

_ افزایش خشونت

_ کند شدن حافظه

_ افسردگی

 

راهکارهای رهایی از مصرف بیش از حد الکل

برای ترک اعتیاد به الگل راهکارهایی وجود دارد که عبارتند از:

1. رجوع به روانشناس ماهر در حوزه ترک اعتیاد

مصرف الکل مانند گل و شیشه به خاطر روان گردان بودنش، به صحبت و راهنمایی روانشناس احتیاج دارد. به همین خاطر در بسیاری از کشورها مصرف کنندگان و افرادی که اعتیاد شدید به الکل دارند را به مراکز روان درمانی می‌فرستند. در واقع روانشناس به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به دیگران “نه” بگویید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

2. رجوع به مراکز درمانی تخصصی 

متخصصان برای رهایی از یک ماده اعتیادآور روشی که در نظر می‌گیرند که شامل سم زدایی و تجویز چند دارومی‌باشد. تنها مراکز درمانی استاندارد و بیمارستان‌ها مجاز به انجام سم زدایی هستند. با این کار باعث خروج مواد زیان آور از بدن شده و اعتیاد جسمی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

این دو راهکار موجب ترک آسان تر روحی و جسمی اعتیاد به الکل می‌شوند و موجبات ترک موفقیت آمیز را فراهم می‌کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه مسائلی موجب گرایش افراد به الکل می شود؟

علت خاصی را در گرایش به الکل نمی‌توان نام برد ولی معمولا مواردی نظیر فرار ظاهری از مشکلات، افسردگی، انواع اختلالات … در این امر دخیل هستند.

آیا اعتیاد به الکل خطر مرگ دارد؟

بله متاسفانه مصرف بیش از حد آن موجب اوردوز، سکته و… شده و خطر مرگ را به همراه دارد. بنابراین توصیه می شود حتما برای درمان مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

منبع: اعتیاد به الکل (Alcoholism)



:: برچسب‌ها: اعتیاد به الکل (Alcoholism) ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

معیار های انتخاب همسر برای هر دختر و پسری باید مشخص باشد. البته که خیلی از زوجین بدون توجه به این مسائل با یکدیگر ازدواج می‌کنند، اما باید گفت این کار فرقی با قدم گذاشتن با چشمی بسته در راهی که پر از پیچ و خم است، ندارد. هر چه آگاهی شما نسبت به خواسته هایتان از همسر آینده تان مشخص تر باشد، در انتخاب همسر بهتر عمل خواهید کرد. مشخص کردن این ملاک ها برای هر جوانی لازم است، برای آنکه بدانید درباره چی باید فکر کنید و یا چه چیزهایی را مد نظر قرار دهید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید و اگر در مورد ازدواج با ابهاماتی مواجه هستید، حتما برای دریافت  مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: معیار انتخاب همسر

معیار های انتخاب همسر

اگرچه بسیاری از جوانان ملاک‌های مشخصی برای ازدواج دارند و به خوبی می‌دانند همسر مناسب برای آن‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، اما برخی دیگر در انتخاب این معیارها سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند بر اساس چه ارزش‌هایی معیارهای خود را در نظر بگیرند. یکی از دلایل این مسئله می‌تواند ضعف در خودشناسی و نبود هویت ثابت در فرد باشد. افرادی که دیدگاه درستی راجع به خود و خواسته‌هایشان در زندگی ندارند طبیعتاً در زمینه انتخاب همسر نیز نمی‌توانند اصول مشخصی را طرح‌ریزی کنند.

معیار انتخاب همسر بین افراد مختلف متفاوت است. هرکدام از ما چیزهایی را مهم می‌دانیم که شاید برای یک نفر دیگر اهمیتی نداشته باشند. بااین‌حال بعضی از ملاک‌ها نسبت به بقیه اهمیت بیشتری دارند. در حقیقت مشاورین معتقدند که همه ما باید به این معیارها در انتخاب همسر دقت داشته باشیم.

مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه معیارهای انتخاب همسر باید به آن توجه داشته باشید این است که معیارها کاملاً فردی و خصوصی هستند. هریک از ما براساس فرهنگ و انتظاراتی که از زندگی داریم ملاک‌های مشخصی برایمان اهمیت بیشتری داشته و برخی دیگر برای ما بی‌ارزش هستند. در نتیجه سعی کنید در این زمینه صرفاً به خواسته‌ها و اولویت‌های خودتان توجه داشته باشید. اگرچه مشورت کردن با دیگران در تمامی موضوعات مفید خواهد بود اما ضبط معیارهای دیگران بدون تفکر راجع به آن‌ها نمی‌تواند به شما کمک کند. برای رسیدن به یک نظر منسجم و تصمیم مناسب حتما مشاوره ازدواج دریافت کنید.

بیشتر بخوانید : آمادگی برای ازدواج

نکاتی که باید برای معیار های انتخاب همسر در نظر بگیرید

اگرچه معیارهای انتخاب همسر برای همه ما یک موضوع شخصی است و ممکن است آنچه برای یک نفر در اولین اولویت است برای دیگری هیچ اهمیتی نداشته باشد اما بهتر است به‌طور کلی این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید و در هریک از این موارد تصمیم مشخصی بگیرید.

ظاهر و چهره طرف مقابل

مهم نیست برای ظاهر چقدر اولویت قائل باشید اما یادتان باشد که نمی‌توانید به‌طورکلی آن را حذف کنید. همسر شما فردی است که می‌خواهید برای یک عمر با او زندگی کنید. به همین خاطر ویژگی‌های ظاهری او باید برای شما دلنشین باشد. بعضی‌ها می‌گویند ظاهر هیچ اهمیتی ندارد یا بعد از مدتی عادی می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر شما با این موضوع مشکل دارید گذشت زمان نمی‌تواند چیزی را برایتان تغییر بدهد. پس بهتر است از ابتدا به این ویژگی طرف مقابل توجه داشته باشید. برای آشنایی با نکات مربوط به ویژگی های ظاهری همسر کلیک کنید.

سن را در معیار های انتخاب همسر بگنجانید

یکی از نکاتی که باید در انتخاب همسر به آن توجه کنید شرایط سنی است. اختلاف سنی‌های بیش از حد معمولاً مشکلات بسیاری را به دنبال خواهند داشت. در این شرایط ممکن است طرف مقابل احساس کند شما بیش از حد خام و نپخته هستید. این می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد. به‌طورکلی مشاورین معتقدند که اختلافی در حدود 3 تا 7 سال بین زوجین می‌تواند مناسب باشد. بااین‌حال یادتان باشد که این عدد قطعی نیست. اگر بین شما و طرف مقابل تفاهم کامل وجود داشته باشد بالا یا پایین‌تر بودن اختلاف سنی خیلی نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد. مقاله بهترین اختلاف سن ازدواج را مطالعه نمایید.

قدرت مالی همسر آینده

شرایط اقتصادی طرف مقابل برای شروع زندگی نیز از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد. آیا کسی که برای زندگی انتخاب کرده‌اید استقلال مالی دارد؟ آیا می‌تواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید؟ به‌علاوه شما می‌بایست به تناسب اقتصادی بین دو خانواده و همین‌طور باورهایتان راجع به مسائل اقتصادی توجه داشته باشید. هماهنگ نبودن شما در این موضوعات می‌تواند اختلاف‌های بسیاری را در جریان زندگی‌تان به وجود بیاورد.

بیشتر بخوانید : ویژگی های رفتاری در ازدواج

توجه به سلامت جسمی و روانی

سلامتی و به‌خصوص سلامت روان از مهم‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب همسر است. درصورتی‌که همسر شما درگیر بیماری‌های روحی باشد این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک شما ایجاد کند. به‌علاوه سلامت جسمانی نیز یکی دیگر از شرایطی است که باید به آن توجه کرد. البته این صحبت به معنای آن نیست که اگر یک نفر درگیر بیماری یا مشکلی باشد اجازه ازدواج کردن ندارد؛ بلکه صحبت بر سر این است که آیا شما توانایی کنار آمدن با این موضوع را در خود می‌بینید یا خیر؟ برای آشنایی با جوانب کامل بهداشت روانی در ازدواج کلیک کنید.

تحصیلات

تحصیلات یکی از معیار هایی است که برای انتخاب همسر باید در نظر بگیرید. به‌طورکلی ادامه دادن تحصیلات باعث می‌شود که دنیای شما تغییر کند. به همین خاطر احتمالاً نخواهید توانست با کسی زندگی کنید که دنیای شما را درک نمی‌کند. اگر طرف مقابل‌تان علاقه‌ای به درس و تحصیل یا حتی مطالعه نداشته باشد احتمالاً مشکلاتی را تجربه خواهید کرد.

علاوه بر اینکه ممکن است دنیای فکری شما در این شرایط تفاوت بسیاری با هم داشته باشد یکی دیگر از مشکلات این است که طرف مقابل به تلاش شما برای درس‌خواندن اهمیتی قائل نباشد. اما اگر قرار است با فردی ازدواج کنید که تحصیلاتش از شما بالاتر است باید به این موضوع با دقت فکر کنید. آیا شما هم قصد و انگیزه‌ای برای ادامه تحصیلات دارید؟ آیا او با شرایط تحصیلی شما مشکلی ندارد؟ یا اینکه حرف یکدیگر را به‌خوبی متوجه می‌شوید؟ این‌ها سؤالاتی هستند که لازم است به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

تناسب فرهنگ و اعتقادات

یکی از مهم‌ترین معیار ها برای انتخاب همسر این است که شما با یکدیگر تناسب داشته باشید. مهم‌ترین بخش این تناسب نیز هماهنگی شما در افکار و اعتقادات است. متأسفانه خیلی این جمله را می‌شنویم که علاقه می‌تواند جای تمام تفاوت‌ها را پر کند. اما یادتان باشد شما قرار است با کسی که انتخاب می‌کنید برای یک عمر زندگی کنید. یکسان نبودن اعتقادات شما باعث خواهد شد تا بر سر هر مسئله‌ای در زندگی با یکدیگر دچار اختلاف شوید. پس سعی کنید با استفاده از سؤالات مختلف و همین‌طور دقت به رفتار فرد در جلسات آشنایی پیش از ازدواج اطلاعات خود را راجع به اعتقادات و باورهای طرف مقابل کامل کنید.

اهمیت به ویژگی‌های اخلاقی از معیار های انتخاب همسر

شما ترجیح می‌دهید طرف مقابل چه اخلاق‌هایی داشته باشد؟ یا به عبارت دیگر از کدام ویژگی‌های اخلاقی خوشتان نمی‌آید؟ قبل از اینکه بخواهید برای آینده خود همسری انتخاب کنید بهتر است به این سؤال پاسخ بدهید. برای مثال بعضی از خانم‌ها دوست ندارند با مردان خسیس زندگی کنند. یا ممکن است شما از اینکه همسرتان بیش از حد اهل ارتباط با دیگران است خسته شوید. پس بهتر است اول با خودتان مشخص کنید که دوست دارید همسر آینده‌تان چه ویژگی‌های اخلاقی داشته باشد؛ و سپس به دنبال این ویژگی‌ها در طرف مقابل بگردید.

شرایط خانوادگی

توجه به وضعیت فرهنگی، اخلاقی و مالی خانواده طرف مقابل نیز یکی از نکاتی است که باید برای ازدواج به آن توجه داشته باشید. شما پس از ازدواج عضوی از این خانواده هستید. قرار است همیشه با آن‌ها در ارتباط باشید. پس می‌بایست به این نکته دقت داشته باشید که آیا خصوصیات آنها از هر نظر مورد تأیید و دلخواه شما هست یا خیر؟

ملاک های نادرست در انتخاب همسر 

توجه صرف به حرف ها و قضاوت ها اطرافیان

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب معیارها و ازدواج توجه به حرف و نظر دیگران بیش از نظر خود فرد است. بسیاری از ما ویژگی‌هایی را برای همسر آینده‌مان در نظر می‌گیریم که اطرافیان، برای مثال پدر و مادر یا دوستان آن‌ها را مهم می‌دانند و یا بعضی معیارها را به این خاطر در نظر می‌گیریم که قضاوت دیگران راجع به همسر ما، برایمان اهمیت بالایی دارد. این موضوع گاها باعث می‌شود که شما با فردی ازدواج کنید که مطابق سلیقه شما نیست و در آینده دچار نارضایتی و دلزدگی خواهید شد. در نتیجه سعی کنید در کنار توجه به نظرات دیگران خودتان تصمیم گیرنده اصلی باشید.

نبود هیچ گونه معیار مشخصی

اینکه ما معیارهای مشخصی نداشته باشیم و ندانیم به دنبال پیدا کردن چگونه شریکی برای زندگی آینده هستیم؛ می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در آینده متوجه زندگی ما کند. این افراد معمولاً به دنبال احساساتی که دچارش می‌شوند و یا شرایط زمانی با یک نفر ازدواج می‌کنند و ممکن است در آینده از انتخابشان پشیمان شوند.

توجه نکردن به معیارها بدون هیچ دلیل منطقی

برخی از جوانان علی‌رغم اینکه معیارهای مشخصی برای انتخاب همسر آینده دارند اما در زمان ازدواج به دلیل مسائلی همچون علاقمندی به یک فرد یا شرایط زمانی از معیارهای خود صرف‌نظر می‌کنند. به این موضوع توجه داشته باشید که انعطاف، یکی از شروط اصلی برای زندگی مشترک است و چشم‌پوشی از برخی مسائل شرط لازم برای شروع و ادامه زندگی است اما میان انعطاف و کنار گذاشتن معیارها تفاوت وجود دارد. همچنین شما از ملاک‌های اصلی و اصول مهم خود نمی‌توانید عقب‌نشینی کنید و این مسئله در آینده شما را دچار مشکل خواهد کرد.

باور به تغییر همسر در آینده

یکی از دلایل کنار گذاشتن معیارها و یا تغییر در دیدگاه‌ها راجع به همسر آینده می‌تواند به دلیل امید به تغییر کردن فرد در آینده باشد. بسیاری از دختران و پسران به این موضوع فکر می‌کنند که فرد مورد علاقشان را در آینده و به مرور زمان بر اساس ملاک‌ها و خواسته‌های خود تغییر خواهند داد. این نکته را همواره در نظر داشته باشید که شما قادر به تغییر دادن شخصیت هیچکس نخواهید بود و این موضوع حتی اگر ممکن باشد دشواری‌های بسیاری خواهد داشت. بهتر است به جای انتخاب فردی که با معیارهای شما تفاوت دارد و تلاش برای تغییر او، از ابتدا با فردی ازدواج کنید که مطابق معیارهای شما باشد. برای آشنایی بیشتر مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد را بخوانید.

اقدامات لازم برای انتخاب همسر

برای اینکه بدانید چه موضوعاتی برای شما در انتخاب همسر اهمیت بیشتری دارند می‌توانید از تمرین زیر استفاده کنید.

سعی کنید زندگی مشترک با همسرتان در آینده را تصور کنید. چشمان‌تان را ببندید و تا جای ممکن به تصوراتتان اجازه دهید جزئیات بیشتری را ترسیم کنند. توجه داشته باشید که در این تمرین صرفاً بر خواسته‌ها و آرزوهایتان تمرکز کنید و مسائل منطقی یا ممکن بودن و نبودن خواسته‌هایتان را درنظر نگیرید. اکنون همه آنچه را در همسر آینده‌تان تصور کردید روی کاغذ بیاورید. به موارد نوشته شده با دقت نگاه کنید و هرچه می‌خواهید به آن اضافه یا کم کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که احساس کنید چیزی را در همسر آینده‌تان از قلم نینداخته‌اید. در مرحله بعد سعی کنید این ویژگی‌ها را اولویت‌بندی کنید و رتبه هریک را براساس ارزشی که دارند مشخص نمایید. برای مثال اگر ظاهر و وضعیت مالی دو اولویت شما هستند از خود بپرسید که حاضرید کدام یک را به خاطر دیگری کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید : اختلافات در ازدواج

تصویری واضح از همسرتان مشخص کنید

یک تمرین دیگر که ممکن است از تمرین قبلی برایتان آسان‌تر باشد این است که سعی کنید به این سؤال پاسخ دهید (دلتان می‌خواهد همسر آینده شما چه ویژگی‌هایی را نداشته باشد؟) سعی کنید این موارد را فهرست کنید و از این طریق دیدگاه روشن‌تری نسبت به معیارهایتان به دست آورید.

با استفاده از این تمرینات می‌توانید اولویت‌های خود در انتخاب همسر را مشخص نمایید. اگر احساس می‌کنید علی‌رغم انجام این تمرین‌ها موضوع خاصی به ذهنتان نمی‌رسد می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده با نکات مهمی که باید در زمینه انتخاب همسر به آن توجه داشته باشید آشنا شوید. پیشنهاد می‌شود که مقاله معیارهای اشتباه ازدواج را هم بخوانید.

ملاک انتخاب همسر و اهمیت مشاوره‌

یکی از مهم‌ترین شرایطی که یک روان‌شناس می‌تواند به شما کمک کند تصمیم‌گیری برای ازدواج است. بعضی از ما ملاک مشخصی نداریم و نمی‌دانیم باید به چه نکاتی در انتخاب همسر توجه داشته باشیم. بعضی مواقع نیز یک نفر را انتخاب کرده‌ایم که نمی‌دانیم ازدواج با او به صلاح ما هست یا خیر؛ در تمامی این موقعیت‌ها کمک‌گرفتن از مشاورین می‌تواند بسیار مفید باشد. مشاورین با بررسی ویژگی‌های شخصیتی شما و همین‌طور طرف مقابل نکاتی که می‌بایست در نظر داشته باشید را به شما خواهند گفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مشخص کردن معیارها و ملاک های انتخاب همسر چه اهمیتی دارد؟

درصورتی‌که معیار مشخصی برای انتخاب همسر نداشته باشید به این معناست که نمی‌دانید به دنبال چه هستید. این افراد معمولاً در آینده دچار این شک می‌شوند که شاید درصورت انتخاب کردن فرد دیگری زندگی بهتری داشتند و یا در آینده متوجه شوند فردی که انتخاب کرده‌اند مطابق میل و علاقه آن‌ها نیست.

چقدر برای معیارهایی که مشخص کرده ام انعطاف قائل شوم؟

شما نمی‌توانید معیارهایتان را به طور کلی کنار بگذارید اما می‌توانید از برخی آن‌ها به خاطر طرف مقابلتان چشم‌پوشی کنید. البته این درصورتی است که طرف مقابل شما حداقل نیمی از معیارهای مدنظر شما را برآورده کرده باشد. به‌علاوه صرف‌نظر کردن از معیارهایی که نخستین اولویت‌ها را برای شما داشته‌اند معمولاً باعث پشیمانی در آینده خواهد شد.

منبع: معیار انتخاب همسر



:: برچسب‌ها: معیار انتخاب همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

معیار های انتخاب همسر برای هر دختر و پسری باید مشخص باشد. البته که خیلی از زوجین بدون توجه به این مسائل با یکدیگر ازدواج می‌کنند، اما باید گفت این کار فرقی با قدم گذاشتن با چشمی بسته در راهی که پر از پیچ و خم است، ندارد. هر چه آگاهی شما نسبت به خواسته هایتان از همسر آینده تان مشخص تر باشد، در انتخاب همسر بهتر عمل خواهید کرد. مشخص کردن این ملاک ها برای هر جوانی لازم است، برای آنکه بدانید درباره چی باید فکر کنید و یا چه چیزهایی را مد نظر قرار دهید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید و اگر در مورد ازدواج با ابهاماتی مواجه هستید، حتما برای دریافت  مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: معیار انتخاب همسر

معیار های انتخاب همسر

اگرچه بسیاری از جوانان ملاک‌های مشخصی برای ازدواج دارند و به خوبی می‌دانند همسر مناسب برای آن‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، اما برخی دیگر در انتخاب این معیارها سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند بر اساس چه ارزش‌هایی معیارهای خود را در نظر بگیرند. یکی از دلایل این مسئله می‌تواند ضعف در خودشناسی و نبود هویت ثابت در فرد باشد. افرادی که دیدگاه درستی راجع به خود و خواسته‌هایشان در زندگی ندارند طبیعتاً در زمینه انتخاب همسر نیز نمی‌توانند اصول مشخصی را طرح‌ریزی کنند.

معیار انتخاب همسر بین افراد مختلف متفاوت است. هرکدام از ما چیزهایی را مهم می‌دانیم که شاید برای یک نفر دیگر اهمیتی نداشته باشند. بااین‌حال بعضی از ملاک‌ها نسبت به بقیه اهمیت بیشتری دارند. در حقیقت مشاورین معتقدند که همه ما باید به این معیارها در انتخاب همسر دقت داشته باشیم.

مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه معیارهای انتخاب همسر باید به آن توجه داشته باشید این است که معیارها کاملاً فردی و خصوصی هستند. هریک از ما براساس فرهنگ و انتظاراتی که از زندگی داریم ملاک‌های مشخصی برایمان اهمیت بیشتری داشته و برخی دیگر برای ما بی‌ارزش هستند. در نتیجه سعی کنید در این زمینه صرفاً به خواسته‌ها و اولویت‌های خودتان توجه داشته باشید. اگرچه مشورت کردن با دیگران در تمامی موضوعات مفید خواهد بود اما ضبط معیارهای دیگران بدون تفکر راجع به آن‌ها نمی‌تواند به شما کمک کند. برای رسیدن به یک نظر منسجم و تصمیم مناسب حتما مشاوره ازدواج دریافت کنید.

بیشتر بخوانید : آمادگی برای ازدواج

نکاتی که باید برای معیار های انتخاب همسر در نظر بگیرید

اگرچه معیارهای انتخاب همسر برای همه ما یک موضوع شخصی است و ممکن است آنچه برای یک نفر در اولین اولویت است برای دیگری هیچ اهمیتی نداشته باشد اما بهتر است به‌طور کلی این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید و در هریک از این موارد تصمیم مشخصی بگیرید.

ظاهر و چهره طرف مقابل

مهم نیست برای ظاهر چقدر اولویت قائل باشید اما یادتان باشد که نمی‌توانید به‌طورکلی آن را حذف کنید. همسر شما فردی است که می‌خواهید برای یک عمر با او زندگی کنید. به همین خاطر ویژگی‌های ظاهری او باید برای شما دلنشین باشد. بعضی‌ها می‌گویند ظاهر هیچ اهمیتی ندارد یا بعد از مدتی عادی می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر شما با این موضوع مشکل دارید گذشت زمان نمی‌تواند چیزی را برایتان تغییر بدهد. پس بهتر است از ابتدا به این ویژگی طرف مقابل توجه داشته باشید. برای آشنایی با نکات مربوط به ویژگی های ظاهری همسر کلیک کنید.

سن را در معیار های انتخاب همسر بگنجانید

یکی از نکاتی که باید در انتخاب همسر به آن توجه کنید شرایط سنی است. اختلاف سنی‌های بیش از حد معمولاً مشکلات بسیاری را به دنبال خواهند داشت. در این شرایط ممکن است طرف مقابل احساس کند شما بیش از حد خام و نپخته هستید. این می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد. به‌طورکلی مشاورین معتقدند که اختلافی در حدود 3 تا 7 سال بین زوجین می‌تواند مناسب باشد. بااین‌حال یادتان باشد که این عدد قطعی نیست. اگر بین شما و طرف مقابل تفاهم کامل وجود داشته باشد بالا یا پایین‌تر بودن اختلاف سنی خیلی نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد. مقاله بهترین اختلاف سن ازدواج را مطالعه نمایید.

قدرت مالی همسر آینده

شرایط اقتصادی طرف مقابل برای شروع زندگی نیز از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد. آیا کسی که برای زندگی انتخاب کرده‌اید استقلال مالی دارد؟ آیا می‌تواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید؟ به‌علاوه شما می‌بایست به تناسب اقتصادی بین دو خانواده و همین‌طور باورهایتان راجع به مسائل اقتصادی توجه داشته باشید. هماهنگ نبودن شما در این موضوعات می‌تواند اختلاف‌های بسیاری را در جریان زندگی‌تان به وجود بیاورد.

بیشتر بخوانید : ویژگی های رفتاری در ازدواج

توجه به سلامت جسمی و روانی

سلامتی و به‌خصوص سلامت روان از مهم‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب همسر است. درصورتی‌که همسر شما درگیر بیماری‌های روحی باشد این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک شما ایجاد کند. به‌علاوه سلامت جسمانی نیز یکی دیگر از شرایطی است که باید به آن توجه کرد. البته این صحبت به معنای آن نیست که اگر یک نفر درگیر بیماری یا مشکلی باشد اجازه ازدواج کردن ندارد؛ بلکه صحبت بر سر این است که آیا شما توانایی کنار آمدن با این موضوع را در خود می‌بینید یا خیر؟ برای آشنایی با جوانب کامل بهداشت روانی در ازدواج کلیک کنید.

تحصیلات

تحصیلات یکی از معیار هایی است که برای انتخاب همسر باید در نظر بگیرید. به‌طورکلی ادامه دادن تحصیلات باعث می‌شود که دنیای شما تغییر کند. به همین خاطر احتمالاً نخواهید توانست با کسی زندگی کنید که دنیای شما را درک نمی‌کند. اگر طرف مقابل‌تان علاقه‌ای به درس و تحصیل یا حتی مطالعه نداشته باشد احتمالاً مشکلاتی را تجربه خواهید کرد.

علاوه بر اینکه ممکن است دنیای فکری شما در این شرایط تفاوت بسیاری با هم داشته باشد یکی دیگر از مشکلات این است که طرف مقابل به تلاش شما برای درس‌خواندن اهمیتی قائل نباشد. اما اگر قرار است با فردی ازدواج کنید که تحصیلاتش از شما بالاتر است باید به این موضوع با دقت فکر کنید. آیا شما هم قصد و انگیزه‌ای برای ادامه تحصیلات دارید؟ آیا او با شرایط تحصیلی شما مشکلی ندارد؟ یا اینکه حرف یکدیگر را به‌خوبی متوجه می‌شوید؟ این‌ها سؤالاتی هستند که لازم است به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

تناسب فرهنگ و اعتقادات

یکی از مهم‌ترین معیار ها برای انتخاب همسر این است که شما با یکدیگر تناسب داشته باشید. مهم‌ترین بخش این تناسب نیز هماهنگی شما در افکار و اعتقادات است. متأسفانه خیلی این جمله را می‌شنویم که علاقه می‌تواند جای تمام تفاوت‌ها را پر کند. اما یادتان باشد شما قرار است با کسی که انتخاب می‌کنید برای یک عمر زندگی کنید. یکسان نبودن اعتقادات شما باعث خواهد شد تا بر سر هر مسئله‌ای در زندگی با یکدیگر دچار اختلاف شوید. پس سعی کنید با استفاده از سؤالات مختلف و همین‌طور دقت به رفتار فرد در جلسات آشنایی پیش از ازدواج اطلاعات خود را راجع به اعتقادات و باورهای طرف مقابل کامل کنید.

اهمیت به ویژگی‌های اخلاقی از معیار های انتخاب همسر

شما ترجیح می‌دهید طرف مقابل چه اخلاق‌هایی داشته باشد؟ یا به عبارت دیگر از کدام ویژگی‌های اخلاقی خوشتان نمی‌آید؟ قبل از اینکه بخواهید برای آینده خود همسری انتخاب کنید بهتر است به این سؤال پاسخ بدهید. برای مثال بعضی از خانم‌ها دوست ندارند با مردان خسیس زندگی کنند. یا ممکن است شما از اینکه همسرتان بیش از حد اهل ارتباط با دیگران است خسته شوید. پس بهتر است اول با خودتان مشخص کنید که دوست دارید همسر آینده‌تان چه ویژگی‌های اخلاقی داشته باشد؛ و سپس به دنبال این ویژگی‌ها در طرف مقابل بگردید.

شرایط خانوادگی

توجه به وضعیت فرهنگی، اخلاقی و مالی خانواده طرف مقابل نیز یکی از نکاتی است که باید برای ازدواج به آن توجه داشته باشید. شما پس از ازدواج عضوی از این خانواده هستید. قرار است همیشه با آن‌ها در ارتباط باشید. پس می‌بایست به این نکته دقت داشته باشید که آیا خصوصیات آنها از هر نظر مورد تأیید و دلخواه شما هست یا خیر؟

ملاک های نادرست در انتخاب همسر 

توجه صرف به حرف ها و قضاوت ها اطرافیان

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب معیارها و ازدواج توجه به حرف و نظر دیگران بیش از نظر خود فرد است. بسیاری از ما ویژگی‌هایی را برای همسر آینده‌مان در نظر می‌گیریم که اطرافیان، برای مثال پدر و مادر یا دوستان آن‌ها را مهم می‌دانند و یا بعضی معیارها را به این خاطر در نظر می‌گیریم که قضاوت دیگران راجع به همسر ما، برایمان اهمیت بالایی دارد. این موضوع گاها باعث می‌شود که شما با فردی ازدواج کنید که مطابق سلیقه شما نیست و در آینده دچار نارضایتی و دلزدگی خواهید شد. در نتیجه سعی کنید در کنار توجه به نظرات دیگران خودتان تصمیم گیرنده اصلی باشید.

نبود هیچ گونه معیار مشخصی

اینکه ما معیارهای مشخصی نداشته باشیم و ندانیم به دنبال پیدا کردن چگونه شریکی برای زندگی آینده هستیم؛ می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در آینده متوجه زندگی ما کند. این افراد معمولاً به دنبال احساساتی که دچارش می‌شوند و یا شرایط زمانی با یک نفر ازدواج می‌کنند و ممکن است در آینده از انتخابشان پشیمان شوند.

توجه نکردن به معیارها بدون هیچ دلیل منطقی

برخی از جوانان علی‌رغم اینکه معیارهای مشخصی برای انتخاب همسر آینده دارند اما در زمان ازدواج به دلیل مسائلی همچون علاقمندی به یک فرد یا شرایط زمانی از معیارهای خود صرف‌نظر می‌کنند. به این موضوع توجه داشته باشید که انعطاف، یکی از شروط اصلی برای زندگی مشترک است و چشم‌پوشی از برخی مسائل شرط لازم برای شروع و ادامه زندگی است اما میان انعطاف و کنار گذاشتن معیارها تفاوت وجود دارد. همچنین شما از ملاک‌های اصلی و اصول مهم خود نمی‌توانید عقب‌نشینی کنید و این مسئله در آینده شما را دچار مشکل خواهد کرد.

باور به تغییر همسر در آینده

یکی از دلایل کنار گذاشتن معیارها و یا تغییر در دیدگاه‌ها راجع به همسر آینده می‌تواند به دلیل امید به تغییر کردن فرد در آینده باشد. بسیاری از دختران و پسران به این موضوع فکر می‌کنند که فرد مورد علاقشان را در آینده و به مرور زمان بر اساس ملاک‌ها و خواسته‌های خود تغییر خواهند داد. این نکته را همواره در نظر داشته باشید که شما قادر به تغییر دادن شخصیت هیچکس نخواهید بود و این موضوع حتی اگر ممکن باشد دشواری‌های بسیاری خواهد داشت. بهتر است به جای انتخاب فردی که با معیارهای شما تفاوت دارد و تلاش برای تغییر او، از ابتدا با فردی ازدواج کنید که مطابق معیارهای شما باشد. برای آشنایی بیشتر مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد را بخوانید.

اقدامات لازم برای انتخاب همسر

برای اینکه بدانید چه موضوعاتی برای شما در انتخاب همسر اهمیت بیشتری دارند می‌توانید از تمرین زیر استفاده کنید.

سعی کنید زندگی مشترک با همسرتان در آینده را تصور کنید. چشمان‌تان را ببندید و تا جای ممکن به تصوراتتان اجازه دهید جزئیات بیشتری را ترسیم کنند. توجه داشته باشید که در این تمرین صرفاً بر خواسته‌ها و آرزوهایتان تمرکز کنید و مسائل منطقی یا ممکن بودن و نبودن خواسته‌هایتان را درنظر نگیرید. اکنون همه آنچه را در همسر آینده‌تان تصور کردید روی کاغذ بیاورید. به موارد نوشته شده با دقت نگاه کنید و هرچه می‌خواهید به آن اضافه یا کم کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که احساس کنید چیزی را در همسر آینده‌تان از قلم نینداخته‌اید. در مرحله بعد سعی کنید این ویژگی‌ها را اولویت‌بندی کنید و رتبه هریک را براساس ارزشی که دارند مشخص نمایید. برای مثال اگر ظاهر و وضعیت مالی دو اولویت شما هستند از خود بپرسید که حاضرید کدام یک را به خاطر دیگری کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید : اختلافات در ازدواج

تصویری واضح از همسرتان مشخص کنید

یک تمرین دیگر که ممکن است از تمرین قبلی برایتان آسان‌تر باشد این است که سعی کنید به این سؤال پاسخ دهید (دلتان می‌خواهد همسر آینده شما چه ویژگی‌هایی را نداشته باشد؟) سعی کنید این موارد را فهرست کنید و از این طریق دیدگاه روشن‌تری نسبت به معیارهایتان به دست آورید.

با استفاده از این تمرینات می‌توانید اولویت‌های خود در انتخاب همسر را مشخص نمایید. اگر احساس می‌کنید علی‌رغم انجام این تمرین‌ها موضوع خاصی به ذهنتان نمی‌رسد می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده با نکات مهمی که باید در زمینه انتخاب همسر به آن توجه داشته باشید آشنا شوید. پیشنهاد می‌شود که مقاله معیارهای اشتباه ازدواج را هم بخوانید.

ملاک انتخاب همسر و اهمیت مشاوره‌

یکی از مهم‌ترین شرایطی که یک روان‌شناس می‌تواند به شما کمک کند تصمیم‌گیری برای ازدواج است. بعضی از ما ملاک مشخصی نداریم و نمی‌دانیم باید به چه نکاتی در انتخاب همسر توجه داشته باشیم. بعضی مواقع نیز یک نفر را انتخاب کرده‌ایم که نمی‌دانیم ازدواج با او به صلاح ما هست یا خیر؛ در تمامی این موقعیت‌ها کمک‌گرفتن از مشاورین می‌تواند بسیار مفید باشد. مشاورین با بررسی ویژگی‌های شخصیتی شما و همین‌طور طرف مقابل نکاتی که می‌بایست در نظر داشته باشید را به شما خواهند گفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مشخص کردن معیارها و ملاک های انتخاب همسر چه اهمیتی دارد؟

درصورتی‌که معیار مشخصی برای انتخاب همسر نداشته باشید به این معناست که نمی‌دانید به دنبال چه هستید. این افراد معمولاً در آینده دچار این شک می‌شوند که شاید درصورت انتخاب کردن فرد دیگری زندگی بهتری داشتند و یا در آینده متوجه شوند فردی که انتخاب کرده‌اند مطابق میل و علاقه آن‌ها نیست.

چقدر برای معیارهایی که مشخص کرده ام انعطاف قائل شوم؟

شما نمی‌توانید معیارهایتان را به طور کلی کنار بگذارید اما می‌توانید از برخی آن‌ها به خاطر طرف مقابلتان چشم‌پوشی کنید. البته این درصورتی است که طرف مقابل شما حداقل نیمی از معیارهای مدنظر شما را برآورده کرده باشد. به‌علاوه صرف‌نظر کردن از معیارهایی که نخستین اولویت‌ها را برای شما داشته‌اند معمولاً باعث پشیمانی در آینده خواهد شد.

منبع: معیار انتخاب همسر



:: برچسب‌ها: معیار انتخاب همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

شناخت علائم اعتیاد به شیشه برای بسیاری از افراد و به خصوص خانواده‌هایی که فرزندانشان در سنین نوجوانی قرار دارند اهمیت بسیاری دارد. در صورتی که شما با این علائم و نشانه‌ها آشنایی داشته باشید می‌توانید سریع‌تر متوجه وضعیت اعتیاد در نزدیکانتان شده و برای کمک به آن‌ها اقدام کنید. توجه داشته باشید در صورت مشاهده علایم اعتیاد به شیشه در اطرافیان خود بر احساسات و هیجانات خود کنترل داشته باشید و موضوع را با یک مشاور و روانشناس در زمینه اعتیاد در میان بگذارید. گاهی تصمیمات عجولانه می‌تواند شرایط را برای درمان و ارتباط سخت تر کند. با این حال در این مطلب راجع به ماده مخدر شیشه و علائم اعتیاد به شیشه از جنبه‌های مختلف صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید. 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست [/box]

منبع: علائم اعتیاد به شیشه

شیشه چیست؟

شیشه یا کریستال یک ماده مخدر صنعتی است که از مت آمفتامین تهیه می‌شود. این ماده مخدر به صورت یک پودر بی رنگ و بی بو است که شبیه به ذرات خورده شیشه یا کریستال بوده و به همین خاطر در میان مردم به این نام شناخته می‌شود.

به طور کلی ترکیبات مت آمفتامین باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی در مصرف کننده شده و از طریق تحریک مغز به ترشح دوپامین، یک احساس شادمانی و پرانرژی بودن کاذب را در فرد ایجاد می‌کند. این احساس پرانرژی بودن و بی نیازی به خواب معمولاً باعث می‌شود که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان و یا صاحبان مشاغلی که نیاز به کاهش خواب آلودگی و افزایش تمرکز دارند به سمت مصرف این ماده گرایش پیدا کنند. با این حال مصرف این ماده به شدت اعتیاد آور بوده و به دلیل تاثیرات نامطلوبی که در مغز فرد ایجاد می‌کند، ترک اعتیاد به شیشه دشواری‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت. برای آشنایی با انواع توهم زا هاکلیک کنید.

علائم مصرف شیشه

برای بسیاری از افرادی که نگران علائم اعتیاد به شیشه در نزدیکانشان هستند این سؤال پیش خواهد آمد که نشانه‌های مصرف شیشه چیست؟ و یا به عبارت دیگر چطور می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که مصرف شیشه باعث بروز نشانه‌های مشخصی در رفتار فرد شده و تغییرات جسمی و روانی خاصی را به دنبال دارد که با شناسایی آن‌ها می‌توانید متوجه مصرف شیشه در وی شوید. مهم‌ترین نشانه‌های مصرف و اعتیاد به شیشه موارد زیر را در برمی‌گیرد.

  • افزایش انرژی و تمایل فرد برای فعالیت بدون اینکه احساس خستگی یا خواب آلودگی داشته باشد.
  • کاهش اشتها
  • افزایش تعریق بدن
  • قرمزی چشم و گشاد شدن مردمک چشم‌ها
  • تحریک پذیری و پرخاشگری
  • بدبینی و پارانوئید
  • بروز توهمات حسی

درصورتی که همه یا تعدادی از این نشانه‌ها را در فردی مشاهده کردید بهتر است هرچه سریعتر با یک متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشورت کنید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد که چطور با این افراد برخورد کنید و آن‌ها را برای مراجعه به مراکز ترک اعتیاد ترغیب نمایید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست شیشه [/box]

علائم اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه باعث افزایش ترشح دوپامین در مغز می‌شود. با توجه به اینکه دوپامین نقش مهمی در احساس شادمانی و انرژی دارد، مصرف شیشه باعث بروز یک حالت خوشایند در فرد می‌شود که او را برای مصرف مجدد یا اعتیاد به شیشه ترغیب می‌کند. اعتیاد به شیشه نشانه‌ها و علائم را به همراه دارد که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با توجه به اهمیت زمان در درمان اعتیاد به هرگونه ماده مخدر درصورتیکه با این نشانه‌ها در فردی مواجه شدید بهتر است هرچه سریعتر برای درمان اقدام نمایید.

علائم رفتاری اعتیاد به شیشه

تغییرات رفتاری یکی از مشهودترین نشانه‌هایی است که به دنبال مصرف شیشه اتفاق می‌افتد. این افراد به دلیل انرژی بالایی که در اثر مصرف شیشه به دست آورده‌اند معمولاً بسیار فعال بوده و بدون نیاز به استراحت یا احساس خستگی مشغول انجام فعالیت‌های مختلف می‌شوند؛ اما در کنار فعالیت و پرانرژی بودن نشانه‌هایی همچون پرخاشگری و تحریک پذیری نیز در این افراد دیده می‌شود. حرف زدن‌های طولانی مدت یا پرش افکار و تغییر دائمی موضوع بحث از دیگر نشانه‌های رفتاری است که به دنبال مصرف شیشه در فرد ایجاد می‌شود.

علائم روانی اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه تاثیرات جدی بر مغز مصرف کننده خواهد داشت که باعث بروز نشانه‌های روانی اعتیاد به شیشه می‌شود. به دنبال مصرف شیشه فرد ممکن است دچار توهم و هذیان شده و یا نشانه‌های بدبینی شدید را تجربه کند. این بدبینی‌ها می‌تواند در راستای توهمات یا هذیان‌های فرد بوده و او احساس کند دیگران قصد آسیب زدن یا جاسوسی از او را دارند.

علاوه بر این شیشه به دلیل خاصیت تحریک کنندگی باعث افزایش سطح توجه فرد به محیط پیرامون و بالا رفتن قدرت تمرکز می‌شود و با افزایش میزان دوپامین یک احساس شادی کاذب را در فرد ایجاد می‌کند.

درصورتی که مصرف شیشه ادامه پیدا کند فرد دچار تغییرات جدی در وضعیت مغز می‌شود تا جایی که ممکن است مغز معتادین به شیشه، توانایی تولید دوپامین به صورت طبیعی را از دست بدهد و در نتیجه فرد بدون استفاده از این ماده نمی‌تواند احساس شادی را تجربه کند. این افراد معمولاً به دنبال قطع یا کاهش مصرف و ترک اعتیاد به شیشه احساس افسردگی شدیدی را تجربه می‌کنند.

علائم جسمانی اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه باعث بروز مشکلات جسمی برای فرد می‌شود که از جمله این علائم اعتیاد به شیشه می‌توان به تعریق بیش از حد، قرمز شدن چشم‌ها و گشادی مردمک، افزایش ضربان قلب و تنفس و همین طور کاهش اشتها اشاره کرد.

مثلث اعتیاد

روانشناسان معتقدند که وجود سه نشانه در کنار هم به معنای اعتیاد به هرگونه ماده مخدر و همچین اعتیاد به شیشه است. در نتیجه درصورت حضور این سه نشانه می‌توانیم با قطعیت راجع به اعتیاد فرد به شیشه صحبت کنیم. این سه نشانه که به آن‌ها مثلث اعتیاد نیز گفته می‌شود شامل موارد زیر است.

  • پس از چندین بار مصرف شیشه فرد احساس می‌کند که با استفاده از این ماده به اندازه سابق به احساس لذت دست پیدا نمی‌کند و به همین خاطر میزان مصرف به صورت مداوم افزایش پیدا می‌کند.
  • درصورتی که فرد مصرف شیشه را قطع کند و یا کمتر از قبل مصرف کند نشانه‌های جسمی و روانی ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد.
  • معتادان به شیشه زمان زیادی را صرف تهیه و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند که باعث می‌شود از بسیاری از کارهای دیگر خود عقب بیفتند.

عوارض مصرف شیشه | عوارض اعتیاد به شیشه

ماده مخدر شیشه قوی‌ترین نوع مت‌آمفتامینی است که تاکنون شناخته شده و به همین خاطر اثرات نامطلوب بسیاری را در جسم و روان فرد ایجاد می‌کند که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • به دنبال تحریک مداوم بدن توسط شیشه، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشارخون در این افراد افزایش پیدا می‌کند.
  • لرزش مداوم دست
  • آسیب دیدن دندان‌ها
  • کاهش وزن شدید و مشکلات مرتبط با آن
  • نوسانات خلقی و ابتلا به بیماری‌های روحی مثل افسردگی و اضطراب
  • بروز مشکلات مربوط به حافظه
  • آسیب دیدن جدی یا از بین رفتن بخش‌هایی از بافت مغز

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک شیشه [/box]

علائم اعتیاد به شیشه | نشانه‌های مسمومیت با شیشه

مصرف بیش از حد شیشه باعث اوردوز یا بروز مسمومیت می‌شود که می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. برخی از رایج‌ترین علائم مسمومیت با شیشه شامل موارد زیر می‌باشند.

  • افزایش دمای بدن
  • لرزش عضلات بدن
  • بی قراری و سرآسیمگی
  • تنفس سریع
  • احساس سردرگمی
  • افزایش فشار خون
  • تعریق بیش از حد
  • ادرار تیره رنگ
  • غش یا کما

نشانه‌های ترک اعتیاد به شیشه

افرادی که اعتیاد به شیشه دارند درصورت ترک مصرف یا کاهش میزان مصرف به نسبت دفعات گذشته، مشکلات جسمی و روانی ناخوشایندی را تجربه می‌کنند که معمولاً برای فرار از آن به سراغ مصرف مجدد شیشه می‌روند؛ اما در صورتیکه فرد مصرف مجدد را شروع نکند این نشانه‌ها معمولاً پس از یک هفته پایان پیدا می‌کند. اگرچه نشانه‌های روانی مانند افسردگی ممکن است برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند. اصلی‌ترین نشانه‌های ترک شیشه شامل موارد زیر است

  • احساس افسردگی
  • خستگی و نیاز به خواب
  • سردرگمی و گیجی
  • بازگشت اشتها و پرخوری

درمان اعتیاد به شیشه

درصورتی که قصد درمان اعتیاد به شیشه و قطع مصرف را دارید بهتر است از قطع ناگهانی و خودسرانه مصرف جدا خودداری کنید. این مسئله می‌تواند باعث بروز نشانه‌های شدید و خطرناک جسمی و روانی باشد. بهتر است برای ترک اعتیاد از مشاورین و متخصصین ترک اعتیاد کمک بگیرید و بر اساس روش‌های موجود برای این کار اقدام کنید.

به طور کلی ترک اعتیاد به شیشه شامل دو مرحله سم زدایی یا ترک جسمی اعتیاد و جلسات رواندرمانی برای جلوگیری از بروز آسیب‌های روحی جدی است. ترک مصرف شیشه معمولا باعث بروز نشانه‌های ناخوشایندی همچون ابتلا به افسردگی می‌شود که بسیاری از افراد برای فرار از آن به مصرف مجدد شیشه روی می‌آورند. از طرفی بدرفتاری خانواده و نزدیکان با این افراد می‌تواند دلیل دیگری برای سرخوردگی و میل به مصرف مجدد باشد. به همین خاطر جلسات بازپروری با هدف درمان بیماری‌های روحی ناشی از ترک اعتیاد به شیشه و همین‌طور آموزش راهکارهایی برای مقاومت در برابر میل به مصرف مجدد ایجاد شده‌اند. مشاورین به بیماران کمک خواهند کرد تا از طریق بهبود ارتباط با نزدیکان و پیدا کردن اهداف مناسب برای زندگی، پس از ترک اعتیاد شرایط مطلوبی داشته باشند. برای دریافت درمان ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. چطور می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است؟

مصرف شیشه نشانه‌های مشخصی در رفتار و حالات فرد ایجاد می‌کند که از جمله آنها کاهش اشتها، فعالیت طولانی مدت بدون احساس خستگی، تعریق بدن، احساس پرخاشگری یا تحریک پذیری را می‌توان نام برد.

2. علائم اعتیاد به شیشه از چه زمانی در فرد قابل مشاهده هستند؟

آنچه به عنوان نشانه‌های مصرف یا اعتیاد به شیشه از آن صحبت می‌شود معمولاً در پی مصرف شیشه مشخص می‌شود و نیاز به گذشت زمان ندارد. البته این مسئله می‌تواند با توجه به میزان مصرف و سن و جنسیت مصرف کننده تا حدودی متفاوت باشد.

3. اگر فردی به دنبال مصرف شیشه دچار توهم شده باشد چه باید کرد؟

شما نمی‌توانید برای تغییر توهم در فرد کاری انجام دهید مهم‌ترین مسئله این است که در صورت مشاهده چنین شرایطی با فرد مخالفت نکرده و به‌سرعت با مراکز درمانی تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: علائم اعتیاد به شیشه



:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به شیشه ,
:: بازدید از این مطلب : 416
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

جنون خرید یا اعتیاد به خرید یکی از مشکلاتی است که در عصر حاضر با گسترده شدن صنعت تبلیغات و ایجاد نیاز کاذب در افراد جامعه بیشتر شده است. شاید شما نیز در اطرافیانتان کسانی را دیده باشید که به طور افراطی اقدام به خرید می‌کنند و رفتارهایشان به گونه‌ایست که انگار در بازار یا در مواجهه با کالاها در فضای مجازی کنترل چندانی روی خود ندارند. این وضعیت یک مشکل روانشناختی است و با نام های مختلفی شناخته می شود که از جمله آن ها می توان به جنون خرید، اعتیاد به خرید و اونیومانیا اشاره کرد. دچار بودن به جنون خرید پیامدهای مالی زیادی برای فرد خواهد داشت که می تواند روابط بین فردی او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه مقاله در مورد علائم، علل و روش های درمان اعتیاد به خرید توضیحات بیشتری ارائه کرده ایم.

منبع: جنون خرید یا اعتیاد به خرید

آشنایی با جنون خرید و انواع آن

جنون خرید نوعی ناتوانی در کنترل خود است که با اقدام به خریدهای زیاد و غیرضروری خود را نشان می‌دهد. این مشکل با نام‌های دیگری چون اونیومانیا و اعتیاد به خرید نیز شناخته می‌شود. متخصصان انواع مختلفی از جنون خرید را مشخص کرده‌اند که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • بعضی از مبتلایان زمانی که دچار یک ناراحتی عاطفی هستند دچار وسوسه خرید آنی می‌شوند. در واقع محرک جنون خرید در آن‌ها درگیری با یک هیجان ناخوشایند است.
  • مبتلایانی که دچار کمال گرایی افراطی بوده و همواره در جستجوی بهترین کالا می‌باشند. آن‌ها همواره از چیزی که خریده‌اند احساس نارضایتی می‌کنند و به دنبال مورد بهتری می‌گردند.
  • مبتلایانی که با خریدهای زیاد به نوعی خودنمایی کرده و به این شیوه توجه دیگران را جلب می‌کنند.
  • آن‌هایی که تمایل به جمع کلکسیون‌ها دارند و با خریدهای بیش از حد می‌خواهند یک مجموعه عجیب و غریب راه بیاندازند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : انواع جنون [/box]

علائم و نشانه های دچار بودن به جنون خرید

مهم‌ترین علامت جنون خرید احساس میل و وسوسه زیاد در مواجهه با کالاهای مختلف و ناتوانی در کنترل خود برای خرید است. به طوری که اکثر این خریدها غیرضروری هستند و بیش از هرچیز از خودکنترلی پایین فرد نشات می‌گیرند. البته نمی‌توان به سادگی به هرکسی که عاشق خرید کردن است برچسب یک اختلال روانی زد.

زمانی موضوع جنون خرید یا اعتیاد به خرید مطرح می‌شود که فرد واقعا در کنترل رفتار خود با مشکل زیادی رو به رو باشد و به واسطه این موضوع با مشکلات مالی و ارتباطی متعددی در زندگی روزمره دست و پنجه نرم کند. البته در این شرایط بازهم باید یا یک متخصص روانشناس مشورت کرده و از او برای تشخیص قطعی مشکل راهنمایی بگیرید. از دیگر علائم ابتلا به جنون خرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ولخرجی زیاد یا هزینه کردن بیش از توان مالی
  • خرید در واکنش به رویدادهای هیجانی نظیر عصبانیت یا افسردگی
  • خرید برای جبران احساس گناه ناشی از خریدهای قبلی!
  • آسیب رسانی غیرمستقیم به روابط (مثلا آسیب زدن به همسر) از طریق خرید افراطی
  • ناتوانی در کنترل رفتار
  • هیجان زدگی در مواجهه با تبلیغات

علت دچار شدن به جنون خرید

متخصصان یک علت واحد را مسئول دچار شدن به جنون خرید نمی‌دانند بلکه معتدند این موضوع تحت تاثیر عوامل زیستی، محیطی و روانشناختی گوناگون قرار دارد. برای مثال وابستگی جسمانی به احساسات خوش ناشی از خرید که از ترشح دوپامین و اندورفین ناشی می‌شود، افزایش حجم تبلیغات در جامعه مدرن، ناتوانی افراد در کنترل هیجانات و دچار بودن به اختلالات روانشناختی زمینه‌ای نظیر اختلال دو قطبی از جمله عواملی هستند که در بروز این مشکل نقش دارند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بیماری های روانی [/box]

پیامدهای دچار بودن به اعتیاد به خرید

دچار بودن به وسوسه خرید یا همان جنون خرید پیامدهای منفی مختلفی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای افراد به همراه می‌آورد. برای مثال اکثر بیماران اندکی پس از فروکش کردن خوشحالی ناشی از خرید دچار احساس گناه، اضطراب یا غم مفرط می‌شوند، به طوری که حتی ممکن است تمایل داشته باشند اجناس خریده شده را به مغازه‌دار برگردانند.

همچنین در بلند مدت نیز دشواری‌های مختلفی برای این افراد پیش می‌آید، برای مثال بروز بدهی‌های مالی، آسیب دیدن روابط، درگیری‌های خانوادگی نظیر مشاجره با همسر یا فرزندان از جمله عواقبی است که در طولانی مدت این افراد را درگیر خود می‌سازد.

درمان جنون خرید | ترک اعتیاد به خرید

برای درمان این مشکل حتما باید به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناسان برای درمان این وضعیت اغلب از رویکردهای شناختی رفتاری کمک می‌گیرند. در رویکرد شناختی رفتاری متخصصین فرض می‌کنند که تمامی رفتارهای نابهنجار و احساسات ناخوشایند تحت تاثیر افکار تحریف شده قرار دارند. در نتیجه درمانگر تلاش می‌کند تا باورهای مرکزی و تحریف شده بیمار را شناسایی کرده و آن‌ها را با گزینه‌های سالم‌تری جایگزین نماید.

همچنین با آموزش مهارت تنظیم هیجانی و مقابله سالم با احساسات منفی به او کمک می‌کند تا از خرید به عنوان مسکن موقتی برای رنج‌های خود استفاده نکند. در صورتی که روانشناس تشخیص دهد در کنار وسوسه خرید مشکلات روانشناختی دیگری نیز وجود دارند که نیازمند درمان دارویی هستند، مراجع را به روانپزشک ارجاع می‌دهند تا در کنار رواندرمانی، دارودرمانی نیز انجام شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا جنون خرید یک اختلال روان پریشی است؟

خیر؛ کلمه جنون در این جا اصطلاحا به کار می‌رود اما در این وضعیت مشخصه‌های اصلی روان پریشی یعنی جدایی از واقعیت و تجربه علائمی نظیر توهم و هذیان وجود ندارد.

منبع: جنون خرید یا اعتیاد به خرید



:: برچسب‌ها: جنون خرید یا اعتیاد به خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

جنون خرید یا اعتیاد به خرید یکی از مشکلاتی است که در عصر حاضر با گسترده شدن صنعت تبلیغات و ایجاد نیاز کاذب در افراد جامعه بیشتر شده است. شاید شما نیز در اطرافیانتان کسانی را دیده باشید که به طور افراطی اقدام به خرید می‌کنند و رفتارهایشان به گونه‌ایست که انگار در بازار یا در مواجهه با کالاها در فضای مجازی کنترل چندانی روی خود ندارند. این وضعیت یک مشکل روانشناختی است و با نام های مختلفی شناخته می شود که از جمله آن ها می توان به جنون خرید، اعتیاد به خرید و اونیومانیا اشاره کرد. دچار بودن به جنون خرید پیامدهای مالی زیادی برای فرد خواهد داشت که می تواند روابط بین فردی او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه مقاله در مورد علائم، علل و روش های درمان اعتیاد به خرید توضیحات بیشتری ارائه کرده ایم.

منبع: جنون خرید یا اعتیاد به خرید

آشنایی با جنون خرید و انواع آن

جنون خرید نوعی ناتوانی در کنترل خود است که با اقدام به خریدهای زیاد و غیرضروری خود را نشان می‌دهد. این مشکل با نام‌های دیگری چون اونیومانیا و اعتیاد به خرید نیز شناخته می‌شود. متخصصان انواع مختلفی از جنون خرید را مشخص کرده‌اند که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • بعضی از مبتلایان زمانی که دچار یک ناراحتی عاطفی هستند دچار وسوسه خرید آنی می‌شوند. در واقع محرک جنون خرید در آن‌ها درگیری با یک هیجان ناخوشایند است.
  • مبتلایانی که دچار کمال گرایی افراطی بوده و همواره در جستجوی بهترین کالا می‌باشند. آن‌ها همواره از چیزی که خریده‌اند احساس نارضایتی می‌کنند و به دنبال مورد بهتری می‌گردند.
  • مبتلایانی که با خریدهای زیاد به نوعی خودنمایی کرده و به این شیوه توجه دیگران را جلب می‌کنند.
  • آن‌هایی که تمایل به جمع کلکسیون‌ها دارند و با خریدهای بیش از حد می‌خواهند یک مجموعه عجیب و غریب راه بیاندازند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : انواع جنون [/box]

علائم و نشانه های دچار بودن به جنون خرید

مهم‌ترین علامت جنون خرید احساس میل و وسوسه زیاد در مواجهه با کالاهای مختلف و ناتوانی در کنترل خود برای خرید است. به طوری که اکثر این خریدها غیرضروری هستند و بیش از هرچیز از خودکنترلی پایین فرد نشات می‌گیرند. البته نمی‌توان به سادگی به هرکسی که عاشق خرید کردن است برچسب یک اختلال روانی زد.

زمانی موضوع جنون خرید یا اعتیاد به خرید مطرح می‌شود که فرد واقعا در کنترل رفتار خود با مشکل زیادی رو به رو باشد و به واسطه این موضوع با مشکلات مالی و ارتباطی متعددی در زندگی روزمره دست و پنجه نرم کند. البته در این شرایط بازهم باید یا یک متخصص روانشناس مشورت کرده و از او برای تشخیص قطعی مشکل راهنمایی بگیرید. از دیگر علائم ابتلا به جنون خرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ولخرجی زیاد یا هزینه کردن بیش از توان مالی
  • خرید در واکنش به رویدادهای هیجانی نظیر عصبانیت یا افسردگی
  • خرید برای جبران احساس گناه ناشی از خریدهای قبلی!
  • آسیب رسانی غیرمستقیم به روابط (مثلا آسیب زدن به همسر) از طریق خرید افراطی
  • ناتوانی در کنترل رفتار
  • هیجان زدگی در مواجهه با تبلیغات

علت دچار شدن به جنون خرید

متخصصان یک علت واحد را مسئول دچار شدن به جنون خرید نمی‌دانند بلکه معتدند این موضوع تحت تاثیر عوامل زیستی، محیطی و روانشناختی گوناگون قرار دارد. برای مثال وابستگی جسمانی به احساسات خوش ناشی از خرید که از ترشح دوپامین و اندورفین ناشی می‌شود، افزایش حجم تبلیغات در جامعه مدرن، ناتوانی افراد در کنترل هیجانات و دچار بودن به اختلالات روانشناختی زمینه‌ای نظیر اختلال دو قطبی از جمله عواملی هستند که در بروز این مشکل نقش دارند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بیماری های روانی [/box]

پیامدهای دچار بودن به اعتیاد به خرید

دچار بودن به وسوسه خرید یا همان جنون خرید پیامدهای منفی مختلفی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای افراد به همراه می‌آورد. برای مثال اکثر بیماران اندکی پس از فروکش کردن خوشحالی ناشی از خرید دچار احساس گناه، اضطراب یا غم مفرط می‌شوند، به طوری که حتی ممکن است تمایل داشته باشند اجناس خریده شده را به مغازه‌دار برگردانند.

همچنین در بلند مدت نیز دشواری‌های مختلفی برای این افراد پیش می‌آید، برای مثال بروز بدهی‌های مالی، آسیب دیدن روابط، درگیری‌های خانوادگی نظیر مشاجره با همسر یا فرزندان از جمله عواقبی است که در طولانی مدت این افراد را درگیر خود می‌سازد.

درمان جنون خرید | ترک اعتیاد به خرید

برای درمان این مشکل حتما باید به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناسان برای درمان این وضعیت اغلب از رویکردهای شناختی رفتاری کمک می‌گیرند. در رویکرد شناختی رفتاری متخصصین فرض می‌کنند که تمامی رفتارهای نابهنجار و احساسات ناخوشایند تحت تاثیر افکار تحریف شده قرار دارند. در نتیجه درمانگر تلاش می‌کند تا باورهای مرکزی و تحریف شده بیمار را شناسایی کرده و آن‌ها را با گزینه‌های سالم‌تری جایگزین نماید.

همچنین با آموزش مهارت تنظیم هیجانی و مقابله سالم با احساسات منفی به او کمک می‌کند تا از خرید به عنوان مسکن موقتی برای رنج‌های خود استفاده نکند. در صورتی که روانشناس تشخیص دهد در کنار وسوسه خرید مشکلات روانشناختی دیگری نیز وجود دارند که نیازمند درمان دارویی هستند، مراجع را به روانپزشک ارجاع می‌دهند تا در کنار رواندرمانی، دارودرمانی نیز انجام شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا جنون خرید یک اختلال روان پریشی است؟

خیر؛ کلمه جنون در این جا اصطلاحا به کار می‌رود اما در این وضعیت مشخصه‌های اصلی روان پریشی یعنی جدایی از واقعیت و تجربه علائمی نظیر توهم و هذیان وجود ندارد.

منبع: جنون خرید یا اعتیاد به خرید



:: برچسب‌ها: جنون خرید یا اعتیاد به خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا در مورد روش‌های نوین و علمی در درمان اعتیاد به مواد مخدر اطلاعاتی دارید؟ با وجود اینکه امروزه همه متخصصین اعتیاد را به عنوان یک بیماری عود کننده مغزی می‌شناسند اما بسیاری از افراد آن را تحت عنوان یک “بیماری” در نظر نمی‌گیرند و از همین رو با روش‌های درمانی که برای آن ابداع شده است نیز آشنایی ندارند. همین امر باعث می‌شود که برای ترک اعتیاد خود یا عزیزانشان از روش‌های سنتی و منسوخ شده استفاده کنند که در اکثر موارد به شکست منتهی می‌شوند. این در حالی است که امروزه روش‌های موثری برای ترک اعتیاد وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به درمان‌های دارویی و روانشناختی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : مواد مخدر [/box]

منبع: ترک اعتیاد به مواد مخدر

اهمیت درمان اعتیاد به مواد مخدر از طریق روش‌های علمی

در گذشته اعتیاد تنها به عنوان یک آسیب اجتماعی در نظر گرفته می‌شد و برای ترک دادن تنها روش‌های اجباری و دشوار نظیر قطع ناگهانی مصرف یا بستن فرد به تخت وجود داشت چرا که باور عمومی این بود که با قطع وابستگی جسمانی؛ اعتیاد از بین می‌رود. اما با پیشرفت علم و افزایش تحقیقات در این حوزه مشخص شد که اعتیاد تنها یک وابستگی جسمانی ساده به مواد نیست بلکه نوعی وابستگی روانی نیز هست که می‌تواند مشکلات طولانی مدتی را برای فرد به بار بیاورد.

از همین رو بسیاری از افراد با وجود سم زدایی اغلب وسوسه و ولع شدیدی را نسبت به مواد در خود حس می‌کنند و پس از سپری کردن دوران بسیار سخت پرهیز بازهم دچار لغزش می‌شوند. امروزه روش‌های روان شناختی مختلفی ابداع شده‌اند که به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند علاوه بر وابستگی جسمانی بر وابستگی روانی خود غلبه کنند و در نتیجه بتوانند درمان موفقیت آمیزی را تجربه نمایند. همچنین درمان‌های دارویی جدیدی که برای ترک اعتیاد به کار گرفته می‌شوند کمک می‌کنند تا پس از قطع مواد افراد علائم جسمانی ناخوشایند کمتری را تحمل کنند و از فشارهای بدنی موجود بکاهند. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد [/box]

روش های نوین ترک اعتیاد به مواد مخدر

همان طور که گفته شد امروزه درمان‌های متنوع و گوناگونی برای ترک اعتیاد ابداع شده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. جهت یافتن بهترین روش درمان مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد [/box]

1- دارو درمانی

یکی از موانع بسیار مهم برای ترک اعتیاد علائم ناخوشایندی است که پس از قطع مصرف بروز می‌یابند. این علائم که تحت عنوان سندروم محرومیت از مواد شناخته می‌شوند می‌توانند آنقدر شدید باشند که باعث شوند فرد احساس کند هیچ راهی به جز اعتیاد برایش باقی نمانده و برای فرار از این حالات آزاردهنده مجبور است که دوباره به مواد پناه بیاورد. این مشکل در اعتیاد به مخدرهای افیونی نظیر هروئین، کراک و تریاک بیشتر اتفاق می‌افتد و علائمی نظیر دردهای عضلانی، دل درد، حالت تهوع و استفراغ را شامل می‌شود.

خوشبختانه امروزه متخصصین توانسته‌اند به کمک درمان‌های دارویی نظیر ترک اعتیاد با متادون یا داروهای دیگری نظیر بوپرنورفین این مشکل را از میان بردارند. با این حال توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش‌ها حتما باید تحت نظر یک متخصص باشید چراکه به دلیل شباهت این داروها به مواد مخدر؛ مصرف نا به جای آن‌ها یا بی توجهی به دستورات پزشک می‌تواند به اعتیاد جدیدی در شما منجر شود و مشکلات دو چندانی را ایجاد نماید.

2- درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری امروزه به عنوان یکی از موثرترین رویکردهای روان شناختی برای درمان اعتیاد و سایر وضعیت‌های روان پزشکی محسوب می‌شود. در این رویکرد متخصصین سلامت روان تلاش می‌کنند تا عقاید و باورهای غلطی که در گرایش به مواد تاثیر دارند را شناسایی کرده و باورهای سالم و مناسبی را جایگزین آن‌ها نمایند. همچنین آن‌ها با آموزش مهارت‌هایی نظیر جرات مندی به بیماران کمک می‌کنند تا بتوانند الگوهای رفتاری سالمی را در پیش گرفته و از این پس کمتر خود را در معرض موقعیت‌های تحریک کننده اعتیاد قرار دهند.

3- بیزاری درمانی از روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

در بیزاری درمانی در حقیقت از اصول شرطی سازی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود. به این صورت که درمانگر تلاش می‌کند تا همواره یک محرک ناخوشایند را با مصرف مواد همایند کند. برای مثال مصرف همزمان داروهای تهوع آور با نوشیدن الکل باعث می‌شود که فرد به مرور نسبت به آن بیزار شده و دیگر تمایلی به ادامه دادن مصرف نداشته باشد.

4- گروه درمانی

گروه درمانی یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای ترک اعتیاد است چرا که در این روش افراد با تجربیات مشابه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با بازگو کردن روش‌های شخصی خود برای غلبه بر مشکلاتی که در مسیر ترک با آن مواجه شده‌اند به یکدیگر کمک کنند. درمانگران در گروه درمانی تلاش می‌کنند تا موضوعات بحث را هدایت کرده و تنش‌ها یا تعارض‌های احتمالی را مدیریت کنند.

5- خانواده درمانی از روش‌های درمان اعتیاد به مواد مخدر

امروزه رویکردهای سیستمی در درمان مشکلات روانشناختی از اهمیت بسزایی برخوردارند. در واقع بسیاری از متخصصین بر این باورند که الگوهای رفتاری غلط اغلب در اثر وجود مشکلاتی در کل یک سیستم به وجود می‌آیند. در نتیجه کل اعضای خانواده، نوع واکنش‌ها و تعاملات آن‌ها می‌توانند در پیدایی، تداوم و درمان اعتیاد فرد نقش بسزایی را ایفا کنند. روانشناسان با برگزاری جلسات خانواده درمانی تلاش می‌کنند که کل اعضای خانواده را در فرایند اعتیاد یک فرد درگیر کنند و به این ترتیب به طور عمیق‌تری به عوامل موثر در بروز این مشکل بپردازند. جهت آشنایی با درمان تخصصی هر یک از مواد مخدر زیر بر روی آن کلیک کنید.

ترک هروئین

ترک اعتیاد به تریاک

ترک اعتیاد به مرفین

ترک اعتیاد به متادون

ترک اعتیاد به شیره

ترک ترامادول

ترک اعتیاد به ب2 یا بوپرنورفین

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا ترک اعتیاد به صورت سرپایی ممکن است؟

بله، امروزه در بسیاری از موارد ترک اعتیاد به صورت سرپایی و در منزل صورت می‌گیرد و نیازی به بستری یا قرنطینه وجود ندارد. با این حال همه چیز به شرایط جسمانی و روانی بیمار بستگی دارد. افرادی که مواد را در دوزهای بسیار سنگین مصرف می‌کرده‌اند یا افرادی که خانواده حمایتگری ندارند ممکن است برای ترک نیاز به بستری در مراکز درمانی داشته باشند.

منبع: ترک اعتیاد به مواد مخدر



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به مواد مخدر ,
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

بازگشت به اعتیاد یکی از بزرگترین معضلات بعد از ترک اعتیاد است. مصرف دوباره مواد مخدر پس حتی در افرادی که با میل خودشان و بدون اجار ترک کرده اند نیز اتفاق می افتد. موضوع مهم این است که باید بدانید که قطع مصرف مواد مخدر به معنای پایان درمان نیست و در واقع حفظ ترک اعتیاد و عدم بازگشت به اعتیاد نیز نیازمند ادامه درمان از بعد روانی دارد. در این مسیر خانواده فرد باید همواره او را برای ماندن در مسیر بهبودی و سلامتی حمایت کنند. در این مقاله به بررسی علت ها بازگشت به اعتیاد می پردازیم.

منبع: بازگشت به اعتیاد

نقش خانواده در بازگشت به اعتیاد

اولین پیامد بازگشت به اعتیاد این است که اطرافیان را نسبت به ترک مواد مخدر توسط فرد معتاد، دلسرد و ناامید می‌کند. ناامیدی پس از بازگشت به اعتیاد می‌تواند نظم خانواده و روند درمان را بهم بریزد.

بسیاری از خانواده‌ها که با مشکل اعتیاد مواجه هستند و یکی از آن‌ها در حال گذراندن روند درمان و ترک اعتیاد است، با بازگشت مجدد فرد به اعتیاد گمان می‌کنند که روند درمان به پایان رسیده است؛ در حالی که بازگشت به اعتیاد نیز بخشی از روند درمان و ترک اعتیاد است. خانواده فرد معتاد باید اطلاعات کافی از مراحل درمان فرد داشته باشند و حتی با بازگشت او به سوی اعتیاد نیز به او کمک کنند تا در مسیر درمان و سلامت باقی بماند.

بنابراین نقش خانواده در کوتاه شدن طول درمان و همینطور بهبود شخص بسیار پررنگ است و باید در تمامی مدت ترک اعتیاد فرد، رفتارهای کنترل شده‌ای داشته باشند و به این صورت از بیمار حمایت کنند. حتی بعد از درمان سم زدایی مواد مخدر نیز، مراقبت خانواده میزان بازگشت به اعتیاد را کاهش می‌دهد. برای اطلاع بیشتر درباره نقش خانواده در ترک اعتیاد کلیک کنید.

اعتیاد بیماری قابل بازگشت | تاثیر مواد مخدر بر روی مغز

به طوری کلی اعتیاد یک بیماری قابل بازگشت است. شاید درک این موضوع که چگونه یک فرد می‌تواند پس از سم زدایی بدن از مواد مخدر، با بازگشت دوباره به سوی اعتیاد، زندگی خود و خانواده‌اش را نابود کند؛ برای کسی که اعتیاد را تجربه نکرده، سخت باشد. اما واقعیت این است که مصرف مواد مخدر و بازگشت اعتیاد دارای تاثیرات بسیاری بر روی ذهن و مغز افراد است و گاها از کنترل آن‌ها خارج می‌باشد.

تاثیر مواد مخدر بر روی سیستم عصبی فرد است و عملکرد مغز را مختل می‌کند. در واقع مغز به دلیل اینکه مواد مخدر به نورون‌های شیمیایی شباهت دارد، فریب می‌خورد و گردش طبیعی آن‌ها در مغز دچار مشکل می‌شود.

به مرور و با افزایش دوره مصرف، برای بدست آوردن احساس نشاط و خوشی، مغز فرمان دریافت مواد مخدر بیشتری را می‌دهد. با مصرف مواد مخدر و افزایش سطح دوپامین و ایجاد لذت بیشتر، حتی اهمیت بقا نیز برای معتاد کم رنگ می‌شود.

درک این موضوع برای انسان‌های سالم مشکل است ولی درواقع مواد جایگزین بسیاری از موارد از جمله غریزه بقا می‌شود. حتی اعتیاد بر تمامی جنبه‌های رفتاری شخص تاثیر خود را می‌گذارد و قوه قضاوت، یادگیری، توجه و تمرکز و حافظه او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل افراد معتاد توانایی درک و شناسایی مشکلات و همینطور ارائه راهکاری برای حل آن را ندارند.

تمامی این دلایل سبب می‌شود، کسی که سابقه اعتیاد دارد و یا در حال مصرف مواد مخدر است، ترسی از نابودی به دلیل مصرف مواد نداشته باشد و حتی در طول و یا پس از درمان نیز به مصرف دوباره آن فکر کند.

مراحل بازگشت اعتیاد

اعتیاد بیماری غیر قابل درمانی نیست اما ممکن است برخی از افراد به دلایل مختلفی پس از درمان جسمانی، دوباره به استفاده از مواد مخدر روی بیاورند.

همانطور که اشاره کردیم بازگشت به اعتیاد می‌تواند باعث ناامیدی اطرافیان شود و فردی که دوباره به اعتیاد بازگشته را سرزنش کنند. موضوعی که تمامی کسانی که با بیمار معتاد و در حال درمان در ارتباط هستند، باید به آن توجه کنند این است که اعتیاد قابل درمان اما در عین حال قابل بازگشت می‌باشد.

مطابق آماری که در اختیار داریم 40 تا 60 درصد معتادان پس از درمان شدن، مجدد رو به مصرف دوباره مواد می‌آورند. بازگشت به اعتیاد در سه مرحله عاطفی، روانی و فیزیکی انجام می‌شود که اطلاع از آن‌ها می‌تواند از لغزش های احتمالی جلوگیری کند. برای اطلاع از مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

مرحله اول : بازگشت عاطفی

مرحله اول از بازگشت به اعتیاد، بازگشت عاطفی است. قبل از کامل شدن طول درمان و پیش از شروع دوره نقاهت بیمار دارای برخی علائم به شرح زیر است:

  • احساس اضطراب
  • خشم و عصبانیت
  • بی‌ قراری
  • کاهش اشتها
  • کم شدن خواب
  •  و …

تمامی این علائم ترک اعتیاد در کنار هم، سبب می‌شود که فرد کنترل هیجانات منفی خود را از دست بدهد و در نهایت دوباره به سمت مصرف مواد مخدر بازگردد.

کسانی که با بیمار در حال ترک اعتیاد مواجه هستند، می‌توانند با افزایش میزان آگاهی خود در مورد نشانه‌های عود عاطفی بازگشت به اعتیاد، از ورود بیمار به این مرحله جلوگیری کنند. در این مرحله روانشناس نیز می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی روند درمان بیمار داشته باشد، چراکه با شناسایی علت گرایش به مواد مخدر و برطرف کردن آن توسط درمانگر، می‌توان برای همیشه مشکل اعتیاد را در فرد از بین برد.

مرحله دوم : بازگشت روانی

مرحله دوم بازگشت به اعتیاد، بازگشت روانی است. در این مرحله بیمار بر سر دوراهی بزرگی قرار می‌گیرد. افکاری که در ذهن او است بسیار بهم ریخته و نامنظم هستند؛ بخشی از آن‌ها او را به استفاده دوباره از مواد مخدر ترغیب می‌کنند و بخشی دیگر نیز از او می‌خواهند تا در مسیر درمان و سلامتی بماند.

بهتر است کسی که در مرحله دوم بازگشت به اعتیاد قرار دارد، از قرار گرفتن در کنار عوامل محرک همچون دوستان و کسانی که به فرد مواد می‌رساندند، پرهیز کند. عوامل محرک می‌تواند وسوسه استفاده دوباره از مواد مخدر را تشدید کند.

مرحله سوم : عود فیزیکی

مرحله سوم بازگشت به اعتیاد، عود فیزیکی است. در صورتی که پس از عود روانی مداخله‌ای توسط اطرافیان انجام نشود، فرد در نهایت به دلیل وسوسه‌های استفاده مجدد از مواد مخدر دوباره به اعتیاد باز می‌گردد.

حتی کسی که در روند درمان یک بار وسوسه شده و شروع به مصرف مواد مخدر کند، تمام طول درمان را با شکست مواجه می‌کند. در این حالت حتی احتمال دارد بیمار معتاد با دوز مصرفی بالاتری نسبت به گذشته به اعتیاد بازگردد (این همان زمانی است که احتمال اوردوز وجود دارد).

مراقبت های بعد از ترک جهت جلوگیری از بازگشت به اعتیاد

اعتیاد باعث می‌شود زندگی بیمار و خانواده‌اش تحت تاثیر قرار گیرد. حتی کسانی که اعتیاد خود را کنار می‌گذارند، باید مهارت‌های جلوگیری از بازگشت اعتیاد را بیاموزند، چراکه ترک اعتیاد شامل دوره سم زدایی جسمی و مراقبت‌های بعد از آن است. برای آشنایی با بهترین برنامه‌ها ترک اعتیاد کلیک کنید.

در ادامه این مطلب به مراقبت‌هایی که باعث جلوگیری از بازگشت اعتیاد می‌شود، اشاره کرده‌ایم:

  • خواب کافی
  • رژیم غذایی متعادل با شکر تصفیه شده کم، سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده
  • ورزش منظم
  • کنترل استرس با ورزش هایی همچون یوگا
  • اجتناب از مصرف کافئین
  • شرکت در جلسات درمان و مشاوره
  • مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • انجام ارزیابی پزشکی و روانی کامل
  • دوری از عوامل محرک شامل افراد، مکان و …
  • گذراندن وقت با افراد سالم و مثبت
  • پر کردن اوقات فراغت و زمان های خود با کارهای مفید
  •  و …

کلام آخر

اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی است و با توجه به روش‌های درمانی که در حال حاضر وجود دارد، قابل درمان می‌باشد؛ اما کسی که اعتیاد دارد نیز خودش باید توانایی مدیریت مسیر درمان را داشته باشد.

زمانی که خود فرد معتاد به دنبال راهی برای ترک اعتیاد است، آنچه که اهمیت دارد این است که دیگر افراد خانواده شامل همسر، فرزندان و حتی دوستان و آشنایان، او را از تمامی جنبه‌ها حمایت کنند. حمایت عزیزان باعث می‌شود بیمار انگیزه بیشتری برای ترک اعتیاد داشته باشد.

حتی طول درمان نیز دارای مراحلی است که ممکن است فرد را وادار به استفاده دوباره از مواد مخدر کند. واکنش دیگران تا حد زیادی می‌تواند تعیین کننده مسیر بیمار باشد.

توصیه می‌شود که در تمامی طول درمان سعی کنید با مشاور در ارتباط باشید. حتی اگر به عنوان یک فرد سالم در ارتباط با یک فرد معتاد هستید، می‌توانید برای افزایش آگاهی خود پیرامون نحوه رفتار با معتاد و کمک به او برای درمان، با درمانگر صحبت کنید. گاهی علت بازگشت به اعتیاد عواملی مثل استرس و یا افسردگی است که در این زمینه یک متخصص و روانشناس می‌تواند آن‌ها را شناسایی و برطرف کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: بازگشت به اعتیاد



:: برچسب‌ها: بازگشت به اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک اعتیاد به مواد توهم زا را می‌توان یکی از سخت‌ترین انواع ترک اعتیاد دانست چراکه این مواد تأثیر بسیاری بر فرایندهای مغزی و ادراک فرد می‌گذارند. به همین خاطر استفاده از جلسات مشاوره و بازپروری در فرایند ترک اعتیاد به مواد توهم زا ضروری به نظر می‌رسد. مواد توهم زا شامل انواع مختلفی از جمله ال اس دی، کتامین و قرص اکس می‌باشد. اعتیاد به این مواد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. در این مطلب راجع به انواع مواد توهم زا و چگونگی عملکرد آن‌ها صحبت خواهیم کرد و سپس روش‌ها و مراحل مختلفی که برای ترک اعتیاد به این گروه از مواد مخدر وجود دارد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک اعتیاد [/box]

منبع: ترک اعتیاد به مواد توهم زا

مواد توهم زا و انواع آن

مواد توهم زا به گروهی از مواد مخدر گفته می‌شود که اگرچه وابستگی جسمی به همراه ندارند ولی باعث تغییر در شرایط ذهنی و ادراکات فرد شده و احتمال بروز توهم را افزایش می‌دهند. از معروف‌ترین انواع این دسته از مواد مخدر می‌توانیم به قرص اکس اشاره کنیم.

در ارتباط با دلایل استفاده از این مواد باید به این نکته اشاره کنیم که مواد توهم زا برخلاف سایر مواد اعتیادآور احساس لذت و سرخوشی را به همراه ندارند و تنها دلیل تمایل فرد به مصرف آن‌ها تأثیر قوی و خارق‌العاده‌ای است که در ذهن فرد ایجاد می‌کنند. برای مثال در ارتباط با مصرف ال‌اس‌دی گفته می‌شود که این ماده باعث هم‌آمیزی حواس می‌شود به این معنا که فرد ممکن است آنچه را می‌شنود ببیند و یا بالعکس. این مواد باعث افزایش وضوح رنگ‌ها و هوشیاری فرد می‌شوند و همان‌طور که گفته شد تجربه این شرایط انگیزه‌ای برای فرد خواهد بود که مجدداً از این مواد استفاده کند. ازجمله انواع مواد توهم زا می‌توان به ال‌اس‌دی، قرص اکس، فن سیکلیدین و کتامین اشاره کرد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور [/box]

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از معتادین به مواد توهم زا نوجوانان و جوانان هستند و این به آن معناست که خانواده‌ها می‌بایست توجه ویژه‌ای نسبت به ابتلای فرزندانشان به اعتیاد به این مواد داشته باشند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین راه‌های پیشگیری از بروز اعتیاد در فرزندانتان را شناسایی کرده و همچنین اطلاعات خود را راجع به انواع مواد توهم زا و نشانه‌های مصرف هریک از آن‌ها افزایش دهید. برای آشنایی با انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

آیا گل و حشیش جزء توهم زاها هستند؟

باید گفت خیر، این دو ماده در دسته کانابیس ها قرار میگیرند، اما به دلیل آثار مشابهی که با توهم زاها ایجاد می‌کنند، روش های درمانی آن ها نیز تشابه زیادی دارد. برای آشنایی با روش ترک ماری جوانا و ترک حشیش کلیک کنید.

ترک اعتیاد به مواد توهم زا

یکی از نخستین سؤالاتی که در ارتباط با ترک اعتیاد به مواد توهم زا باید به آن پاسخ دهیم این است که اگر این مواد وابستگی جسمی ایجاد نمی‌کنند پس منظور از اعتیاد و ترک آن چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که برخلاف تصور عموم اعتیاد به مواد مخدر صرفاً جنبه جسمانی ندارد و وابستگی‌های روانی شاید به‌مراتب خطرناک‌تر و مشکل آفرین‌تر باشند. وابستگی روانی به این معناست که فرد در ذهن خود میل شدیدی به مصرف مجدد ماده مخدر احساس می‌کند و وجود این وسوسه عاملی برای شروع مصرف مجدد حتی پس از مراحل سم‌زدایی و پاک شدن بدن فرد خواهد بود. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود در کنار درمان‌های فیزیولوژیکی برای ترک اعتیاد به جلسات رواندرمانی و بازپروری نیز می‌بایست توجه شود.

علاوه بر اهمیت رواندرمانی در کاهش وسوسه و تمایل فرد برای ترک اعتیاد، مواد توهم زا معمولاً باعث بروز آسیب‌ها و مشکلاتی در عملکرد طبیعی مغز شده و آسیب‌های روحی و روانی را به همراه دارند که بررسی بروز آن‌ها و راه‌های بهبود یا جلوگیری از بروز آن‌ها بر عهده روانشناسان خواهد بود. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

روانشناسان برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا چه کاری انجام می‌دهند

پس‌ از آنکه با معنای ترک اعتیاد در ارتباط با مواد توهم زا آشنا شدید نوبت پاسخگویی به این سؤال است که اقدامات بازپروری یا روان‌شناختی در ارتباط با ترک اعتیاد به توهم‌زاها چیست یا به عبارتی روانشناسان در این زمینه چه کارهایی انجام می‌دهند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای ترک اعتیاد به این قبیل مواد مخدر انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برگزاری جلسات انگیزشی برای ایجاد انگیزه نسبت به ترک اعتیاد و کمک به فرد برای نگه‌داشتن این انگیزه در تمامی مراحل درمانی
  • بررسی آسیب‌های موجود در کارکرد مغز فرد یا بیماری‌های روحی که به دلیل مصرف مواد توهم زا ایجاد می‌شود و تلاش برای بهبود آن‌ها یا جلوگیری از پیشرفت
  • کمک به فرد برای شناسایی عواملی که باعث بروز وسوسه مصرف مجدد در وی می‌شوند و تلاش برای کنترل وسوسه در این شرایط
  • علت‌یابی دلایل اعتیاد فرد و کمک به وی برای از بین بردن ریشه‌های اعتیاد
  • استفاده از جلسات خانواده‌درمانی و کمک به بهبود روابط فرد با اعضای خانواده و همچنین آموزش نکاتی که اعضای خانواده باید آن‌ها را رعایت کنند.
  • برگزاری جلسات گروه‌درمانی و کمک به فرد برای برقراری ارتباط با سایر افرادی که شرایط و اهدافی مشترک با فرد دارند.

بی‌توجهی به ترک اعتیاد به مواد توهم زا

با توجه به اینکه استفاده از مواد توهم زا آسیب یا وابستگی جسمی را به همراه ندارد بی‌توجهی به ترک اعتیاد و ادامه استفاده از این مواد چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

استفاده از مواد توهم زا در درجه اول باعث قطع ارتباط فرد با محیط می‌شود و از این طریق احتمال بروز آسیب‌های جسمی یا حتی مرگ را برای مصرف‌کننده به دنبال داشته باشد. برای مثال بارها دیده شده که فرد خود را از ارتفاعی به پایین می‌اندازد و یا از ماشین در حال حرکت پیاده می‌شود و مشکلات جسمی بسیاری برای وی پیش خواهد آمد. توجه داشته باشید که در اکثر این موارد فرد به‌قصد آسیب زدن به خود یا خودکشی این رفتار را انجام نمی‌دهد بلکه آن‌ها تحت تأثیر مواد توهم زا ممکن است حرکت ماشین و یا میزان ارتفاع نقطه‌ای که در آن قرار دارند را به‌درستی درک نکنند. همان‌طور که گفته شد توهم می‌تواند به‌صورت عدم ادراک واقعیت‌های موجود در محیط نیز بروز پیدا کند.

علاوه بر خطرات جسمانی که به دنبال مصرف مواد توهم زا ممکن است برای فرد پیش بیاید استفاده از این مواد معمولاً عوارض ناخوشایندی را در عملکرد طبیعی مغز فرد به دنبال خواهد داشت که می‌تواند برای مدتی طولانی یا حتی به‌صورت دائم باقی مانده و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد. در کنار تمامی این مسائل اعتیاد باعث آسیب دیدن موقعیت اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد شده و حتی ارتباطات خانوادگی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر تلاش برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا اهمیت بسیاری دارد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. آیا اعتیاد به مواد توهم زا نشانه جسمی دارد؟

استفاده از این مواد وابستگی جسمی به همراه ندارد و به همین خاطر به دنبال عدم استفاده نیز نشانه‌های جسمانی بروز پیدا نمی‌کنند. مواد توهم زا صرفاً یک وابستگی و کشش برای مصرف مجدد در ذهن فرد ایجاد می‌کنند.

2. برای ترک اعتیاد به مواد توهم زا باید چه کرد؟

با توجه به اینکه اعتیاد به این مواد صرفاً جنبه روانی دارد برای ترک اعتیاد نیز بهتر است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: ترک اعتیاد به مواد توهم زا



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به مواد توهم زا ,
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اعتیاد به قمار چیست ؟ شاید قمار و شرط بندی‌های مختلف در نگاه اول مسئله ای ساده به نظر برسد ولی کم کم با شروع این اعتیاد تبدیل به تفریح فرد می شود. تا جایی که کل زندگی خود را شاید بر باد دهد. تحقیقات نشان می دهد اعتیاد به قمار پیامد های جبران ناپذیری بر زندگی فرد در زمینه های مالی، روانی، روابط خانوادگی فرد دارد تا جایی که در حالت شدید اعتیاد به قمار ممکن است فرد بر روی همسر یا فرزندانش قمار کند. با آگاهی کامل از اعتیاد به قمار و روش‌های درمان آن، می‌توانید گامی موثر در جهت ترک و رهایی بردارید. 

منبع: اعتیاد به قمار

اعتیاد به قمار

به طور کلی در هر نوع اعتیاد سیستم پاداش دهی مغز دچار اختلال می‌شود. مغز با ترشح ماده دوپامین به برخی فعالیت‌ها پاسخی مثبت و لذت بخش می‌دهد، مثلا بعد از خوردن شیرینیجات مغز دوپامین ترشح می‌کند و احساس لذت به وجود می‌آید. در اعتیاد نیز همینگونه است چون فرد اولین بار با مصرف الکل، کشیدن مواد یا قماربازی، احساس لذت کرده و دوباره این رفتارها را تکرار می‌کند تا جایی که درگیر اعتیاد شود. بعد از مدتی بدون انجام آن عمل احساس بی قراری کرده و بارها تصمیم به ترک آن می‌گیرد اما موفق نمی‌شود. باقی فعالیت‌های روزانه برایش کسل کننده به نظر می‌آیند و…

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که الگوی فعالیت مغزی در معتادان به قمار همانند افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و الکل است. بر اساس این پژوهش‌ها، افراد معتاد به قمار و مواد مخدر نمی‌توانند میزان دوپامین مغز خود را تنظیم نمایند، در نتیجه به مواد مخدر و یا فعالیت‌هایی همچون قمار نیاز دارد تا این کمبود را جبران کرده و موجب احساس لذت در مغز آنان شود.

بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد  

علائم اعتیاد به قمار

فرد برای بازی کردن بیشتر و جبران ضررهای قبلی به پول بیشتری احتیاج پیدا میکند، بنا براین شروع به قرض گرفتن ، فروختن اشیای قیمتی مثل طلا و حتی در مواردی دزدی میکند.

_فرد هربار بعد از باخت تصمیم به ترک قمار می‌گیرد اما به تصمیمش عمل نمی‌کند و دچار ترک ناموفق می‌شود.

_فرد مدام به خانواده‌اش دروغ می‌گوید و پنهان کاری می‌کند.

_زمانی که بازی نمی‌کند یا می‌بازد بی قرار و بدخلق است تا جایی که دست به فحاشی و پرخاشگری می‌زند. 

_فکر فرد مدام درگیر قمار است و هر بار برای جبران ضررهای قبلی قمار می‌کند و در نتیجه درون این چرخه معیوب گیر می‌افتد.

_موقعیت‌های مالی و روابط عاطفی فرد با بحران‌های بسیار جدی مواجه می‌شود.

 

خطرات اعتیاد به قمار

همان طور که ابتدای بحث گفته شد، اعتیاد به قمار ممکن است تا جایی پیش برود که فرد سر اعضای خانواده خودش نیز قمار کند. علاوه بر این، قمار و باخت‌های متعدد باعث شکست‌های بزرگ مالی می‌شود؛ خانه، ماشین و سرمایه فرد سر قمار به فنا خواهد رفت. 

سلامت روحی فرد به هم خورده و دچار افسردگی، اضطراب و مشکلات عصبی می‌شود. در نتیجه از پس شغل و دیگر مسئولیت‌های خود بر نمی‌آید. روابط فرد به هم می‌خورد تا جایی که دیگران از او ناامید شده و حتی ممکن است شریک عاطفی‌اش تصمیم به جدایی و طلاق بگیرد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد رفتاری | نشانه ها و علل رفتار اعتیادگونه [/box]

کمک به فرد معتاد به قمار

فرد معتاد به سختی می‌تواند به خودش کمک کند پس بهتر است شما حامی او باشید. قبل از این که تصمیم قطعی به جدایی بگیرید؛ بهتر است قدم‌هایی برای کمک به این فرد که عزیز شماست بردارید.

در قدم اول باید حامی او باشید پای درد و دل هایش بنشینید و کاری کنید که به شما اطمینان کند. در قدم بعدی باید عوامل روی آوردن وی به قمار را شناسایی کنید. در این مرحله ضروری است که از یک روانشناس کمک بگیرید تا با ریشه‌یابی و حل آن، به درمان اعتیاد به قمار کمک کند. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

دلایل اعتیاد به قمار

_روی آوردن به قمار به خاطر هیجان و فرار از احساس کسلی

_برای رسیدن سریع به پول و سرمایه

_ برای پذیرفته شدن در یک گروه اجتماعی خاص مثل جمع دوستان

_ فکر نکردن به مشکلات، پرت کردن حواس و بی حسی

_ فرار از افسردگی و به دست آوردن لذت

_برای ناکامی در ترک عادت قماربازی

 

درمان اعتیاد به قمار

روش‌های درمانی متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا از اعتیاد به قمار برای همیشه رهایی یابید. درمان شناختی یا رفتار درمانی شایع ترین و اثر بخش ترین درمان برای ترک اعتیاد است. گاهی نیز اگر مشکل اعتیاد فرد ریشه در کودکی و خانواده داشته باشد، روانکاوی اثر بخش است.
اگر فرد به این درمان‌ها جواب نداد، روانپزشک یک دوره دارو درمانی را تجویز می‌کند که می‌تواند کمک دهنده باشد. گاهی نیز اگر مشکل خیلی حاد نباشد روانشناس با پیشنهاد جایگزینی یک سرگرمی بهتر که هم به فرد لذت بدهد هم مفید و سودمند باشد، او را از شر غول اعتیاد به قمار نجات می‌دهد. اگر مراجعه حضوری به روانشناس برای شما سخت است و امکان آن وجود ندارد، بهترین راه مشاوره آنلاین و تلفنی می‌باشد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1. آیا بدون کمک روانشناس می‌توان برای ترک اقدام کرد؟

مشاوران و روانشناسان در زمینه اعتیاد اطلاعات زیاد و درست تری نسبت به یک فرد غیر متخصص دارند که احتمال ترک همیشگی را بالا می‌برد. از طرف دیگر ترک‌های مداوم ناموفق باعث می‌شود که اعتیاد ریشه دارتر شده و فرد احساس ناکامی و شکست کند.

2. ارتباط اعتیاد به قمار و افسردگی چیست؟

افسردگی ممکن است فرد را به قمار بکشاند تا فرد علاوه بر فراموشی درگیری‌های ذهنی‌اش، لذت را نیز تجربه کند. بنابراین اگر ریشه اعتیاد به قمار افسردگی باشد می‌توان با درمان افسردگی اعتیاد را نیز حل کرد.

3. آیا باید از فردی که اعتیاد به قمار دارد جدا شوم؟

جدایی و طلاق از فرد معتاد به قمار به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین منظور توصیه می‌شود که قبل از هر اقدامی با یک روانشناس مشورت نمایید. 

منبع: اعتیاد به قمار



:: برچسب‌ها: اعتیاد به قمار ,
:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا با روش های تست اعتیاد به کراک آشنا هستید؟ اعتیاد به کراک از جمله مسائلی است که خیلی از خانواده ها را نگران می کند. کراک ماده مخدری با قدرت اعتیادآوری شدید است که تنها چند بار استفاده از آن سبب این احساس وابستگی شدید در فرد می شود. بار ها شاهد خانواده هایی بودیم که نسبت به اعتیاد یکی از نزدیکشان به کراک نگران بودند در چنین مواقعی انجام تست اعتیاد به کراک و اشنایی با علائم آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت این موضوع ما نیز در این مطلب راجع به اعتیاد به کراک و روش‌های رایج برای تست اعتیاد به این ماده خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به کراک

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد محرک با موثرترین راهکارهای درمان [/box]

کراک و نشانه‌های اعتیاد به آن

کراک نام ماده محرک مخدری است که از کوکائین به دست می‌آید و به همین خاطر خاصیت تحریک‌کنندگی بالایی دارد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که توانایی اعتیادآوری کراک به‌مراتب بالاتر از کوکائین است و تنها چند بار استفاده از آن باعث اعتیاد خواهد شد. علاوه بر ماده مخدر کراک که از کوکائین به دست می‌آید، نوع دیگری از کراک نیز در ایران رواج دارد که از ماده مخدر هروئین تهیه می‌شود و به همین خاطر بیش از آنکه خاصیت تحریک‌کنندگی داشته باشد باعث ایجاد آرامش و احساس رخوت در فرد می‌شود. متخصصین معتقدند که کراک تهیه‌شده از هروئین نیز خاصیت اعتیادآوری بسیار بالایی دارد و در کنار آن عوارض منفی بسیاری را نیز به همراه خواهد داشت.

نشانه‌های اعتیاد به کراک، درصورتی‌که این ماده از هروئین به‌دست‌آمده باشد مانند نشانه‌های مصرف هروئین است و فرد معمولاً پس از مصرف احساس آرامش و رخوت می‌کند. خواب‌آلودگی، گوشه‌گیری و عدم تمایل به حضور در جمع و یا بی‌قراری به هنگام عدم مصرف ازجمله نشانه‌های اعتیاد به این ماده هستند. اما درصورتی‌که ماده مخدر کراک از کوکائین به‌دست‌آمده باشد احتمالاً به دنبال مصرف آن شما نشانه‌هایی همچون احساس شادمانی و افزایش انرژی، پرحرفی و یا عدم نیاز به خواب را در فرد مشاهده خواهید کرد.

روش‌های تست اعتیاد به کراک

اگرچه نشانه‌های گفته‌شده در بالا می‌تواند هشداری به منظور مصرف مواد مخدر برای اطرافیان فرد باشد اما بااین‌حال همواره این موضوع را به خاطر داشته باشید که تشخیص قطعی اعتیاد از راه انجام تست اعتیاد و بر اساس نظر متخصصین صورت می‌گیرد. درنتیجه به‌جای برچسب زدن به فرد و بدرفتاری با وی سعی کنید با کمک گرفتن از مشاورین حوزه اعتیاد در این زمینه اقدام نمایید. برای انجام تست اعتیاد به کراک روش‌های بسیاری وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تست ادرار، خون، بزاق و مو اشاره کرد.

متداول‌ترین روش برای تست اعتیاد به کراک، آزمایش ادرار است در این شیوه بقایای ماده کراک و یا موادی که پس از تجزیه کراک در بدن ترشح می‌شود در ادرار فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. دو روش تست نواری و کروماتوگرافی برای سنجش نمونه ادرار فرد وجود دارد که روش کروماتوگرافی دقت بالاتری داشته و حتی مقادیر بسیار کم از این ماده مخدر در بدن را نیز تشخیص خواهد داد.

استفاده از نمونه خون یکی دیگر از روش‌های بررسی استفاده از کراک است. در این روش ترکیبات شیمیایی موجود در خون فرد موردبررسی قرار گرفته و درصورتی‌که از این ماده مخدر استفاده شده باشد قابل‌تشخیص خواهد بود. بااین‌حال یکی از ایراداتی که در آزمایش خون و ادرار برای تشخیص اعتیاد به کراک وجود دارد، محدودیت زمان است. این دو روش ارزیابی معمولاً می‌توانند استفاده از کراک را برای مدت کوتاهی قبل از انجام آزمایش مشخص کنند و به همین خاطر ایجاد فاصله عمدی میان مصرف و انجام تست اعتیاد باعث نتیجه منفی کاذب خواهد شد. دقیق‌ترین روش برای تشخیص اعتیاد به کراک بررسی مو است که متأسفانه به دلیل هزینه بالا معمولاً مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. بااین‌حال استفاده از نمونه موی فرد می‌تواند مصرف ماده مخدر ظرف چند ماه اخیر را به‌خوبی مشخص نماید.

جواب منفی کاذب در تست اعتیاد به کراک

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از معتادین به مواد مخدر، اعتیاد خود را انکار می‌کنند و به همین خاطر ممکن است حتی راه‌هایی را برای منفی کردن عمدی تست اعتیاد به کراک امتحان کنند. ازجمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ایجاد فاصله زمانی

همان‌طور که اشاره شد تست خون و ادرار برای سنجش اعتیاد به کراک دچار محدودیت زمانی هستند و به همین خاطر ایجاد یک وقفه چندروزه بین زمان مصرف و انجام تست می‌تواند باعث جواب منفی کاذب در نمونه تست فرد شود.

2. استفاده از داروهای سم‌زدایی

استفاده از برخی داروها مثل ب 2 یا بوپرنورفین به دلیل خاصیت سم‌زدایی قوی این دارو باعث خواهد شد تا علی‌رغم اعتیاد به کراک، نتیجه تست فرد منفی باشد.

3. دست‌کاری نمونه آزمایش

رقیق کردن نمونه آزمایش با آب و یا ریختن موادی مانند اشک یا ناخن در نمونه باعث تغییر PH آن شده و احتمالاً باعث خواهد شد که اعتیاد فرد در هنگام بررسی نمونه قابل‌تشخیص نباشد.

علی‌رغم تمامی روش‌هایی که برای دست‌کاری نتیجه آزمایش وجود دارد درصورتی‌که دست‌اندرکاران انجام آزمایش به فردی مشکوک باشند، می‌توانند با انجام تست‌های تکمیلی مانند TLC احتمال اعتیاد فرد را یک‌بار دیگر و با دقت بیشتر بررسی کنند. تست TLC یکی از دقیق‌ترین تست‌های بررسی اعتیاد است و می‌توان گفت امکان تقلب در نتیجه آن تقریباً وجود ندارد.

تست اعتیاد به کراک | با نتیجه مثبت چه کنیم؟

اکنون که در ارتباط با روش‌های تست اعتیاد به کراک صحبت کردیم، بهتر است به این سؤال نیز پاسخ دهیم که در صورت مثبت شدن تست اعتیاد چه باید کرد؟ احتمالاً رویارویی با این موضوع که یکی از عزیزانتان دچار اعتیاد به این ماده مخدر شده باعث بروز احساسات منفی بسیاری در شما خواهد شد. بااین‌حال به این نکته توجه داشته باشید که نحوه برخورد شما با فردی که دچار اعتیاد شده تأثیر بسیاری در تصمیم‌گیری وی برای درمان و یا ادامه اعتیاد خواهد داشت. برای آشنایی با انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

روانشناسان معتقدند وجود حمایت اجتماعی از جانب اطرافیان ازجمله دلایلی است که باعث خواهد شد فرد با موفقیت بیشتری مراحل ترک اعتیاد را پشت سر بگذارد. درنتیجه شاید بهتر باشد مشکل خود را با یک روانشناس درمیان بگذارید و در ارتباط با روش‌هایی که برای برخورد با فرد معتاد و ترغیب وی برای ترک اعتیاد وجود دارد از وی سؤال نمایید. علاوه بر این شما باید اقداماتی را انجام دهید که سایر اعضای خانواده ازجمله کودکان در این شرایط آسیب کمتری ببینند. برای این منظور توصیه می‌کنیم حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  [/box]

 

اقدامات روانشناسی برای ترک اعتیاد به کراک

یکی از اشتباهات رایج در درمان ترک اعتیاد این است که فرد و خانواده وی به دنبال انجام درمان‌های فیزیولوژیک یا صرف سم‌زدایی در ترک اعتیاد هستند و از بین رفتن وابستگی جسمانی به ماده مخدر را برابر با کامل شدن درمان می‌دانند. بااین‌حال باید توجه داشته باشید که ایجاد انگیزه برای شروع فرایند درمان و ادامه آن یکی از اقدامات اساسی است که باید توسط روانشناسان صورت بگیرد. علاوه بر این سایر اقدامات روانشناسان در درمان ترک اعتیاد عبارتند از:

  • آموزش مقاومت در برابر میل به مصرف مجدد مواد مخدر و شناسایی محرک‌هایی که باعث افزایش این میل می‌شوند.
  • بررسی آسیب‌های روانی که به دنبال اعتیاد برای فرد ایجاد شده و کمک به وی برای درمان آن‌ها
  • کمک به فرد برای ریشه‌یابی علل بروز اعتیاد و برطرف کردن آن‌ها
  • استفاده از جلسات گروه‌درمانی و آشنایی با افرادی که مانند فرد مراحل ترک اعتیاد را می‌گذرانند و هدفی مشترک با وی دارند.
  • ایجاد جلسات خانواده‌درمانی و کمک به فرد برای رفع مشکلات ارتباطی که به دنبال اعتیاد فرد بین او و اعضای خانواده پیش آمده است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به کراک [/box]

 

سؤالات متداول

1. چه روش‌هایی برای تست اعتیاد به کراک وجود دارد؟

استفاده از نمونه ادرار، خون، بزاق و یا مو برای بررسی اعتیاد به کراک استفاده می‌شوند.

2. دقیق‌ترین تست برای سنجش اعتیاد به کراک کدام است؟

بررسی نمونه مو می‌تواند مصرف کراک را حتی تا چند ماه پیش از انجام آزمایش مشخص نماید اما با توجه به هزینه بالای این تست معمولاً از نمونه ادرار استفاده می‌شود.

3. آیا امکان منفی کردن عمدی آزمایش اعتیاد به کراک وجود دارد؟

بله، راه‌هایی ازجمله دست‌کاری نمونه و یا استفاده از برخی داروها وجود دارد اما در صورت شک مراکز انجام آزمایش می‌توان از تست‌های تکمیلی استفاده کرد که امکان تقلب در آن‌ها بسیار ضعیف است.

منبع: تست اعتیاد به کراک



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به کراک ,
:: بازدید از این مطلب : 387
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

درمان اعتیاد رفتاری امری است که کمتر جدی گرفته می شود. اعتیاد های رفتاری اکثرا در افراد به عنوان یک رفتار عادی تلقی می شود. از جمله این اعتیاد ها می توان به اعتیاد به کار یا ورزش، قمار، اینترنت و… اشاره داشت. اکثرا این اعتیاد های رفتاری نه تنها جدی نمی گیرند؛ آن را یک رفتار مثبت و مفید تلقی می کنند. با این حال این رفتارها می توانند آسیب های و مشکلات زیادی برای فرد به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است با مطالعه و یا کمک گرفتن از متخصصین روانشناسی اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و همین‌طور برای درمان اعتیاد رفتاری در خود یا هریک از نزدیکان که با این مشکل درگیر است، اقدام نمایید.

منبع: درمان اعتیاد رفتاری

اعتیاد رفتاری و نشانه‌های آن

اعتیاد رفتاری به معنای میل و وسوسه‌ای ذهنی برای انجام رفتاری خاص است. این میل باعث حالتی اجبارگونه در فرد می‌شود و او توانایی مقاومت در برابر این خواسته را از دست خواهد داد. این اختلال معمولاً با نام اختلال کنترل تکانه نیز شناخته می‌شود و به این خاطر به آن نام اعتیاد رفتاری داده شده که درست مشابه اعتیاد به مواد مخدر، فرد در درون خود میل زائدالوصفی را به انجام این رفتار احساس کرده و توانایی مقابله با آن را نیز ندارد. همچنین درصورتی‌که از انجام رفتار موردنظر در فرد جلوگیری شود نشانه‌هایی مانند احساس تحریک‌پذیری و پرخاشگری و یا سردرگمی و اضطراب بروز پیدا خواهند کرد. اعتیاد رفتاری می‌تواند انواع مختلفی از رفتارها را شامل شود که ازجمله آن‌ها می‌توان اعتیاد به قمار، روابط جنسی، بازی‌های رایانه‌ای، خوردن و یا حتی اعتیاد به کار یا ورزش را نام برد.

از مهم‌ترین نشانه‌های اعتیاد رفتاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ فرد زمان زیادی از روز را صرف انجام رفتاری خاص، فکر کردن یا برنامه‌ریزی برای آن و یا رها شدن از آثار منفی انجام آن کرده و به همین خاطر میزان بهره‌وری وی در سایر زمینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

_فرد برای اینکه احساس معمول بودن داشته باشد یا به‌عنوان راهی برای کنار آمدن با هیجانات و مسائل مختلف به این رفتار وابسته است.

_علی‌رغم مشکلات جسمی، روحی یا حتی آسیب‌های اجتماعی پیش‌آمده به خاطر این رفتار، آن را ادامه خواهد داد.

_فرد علی‌رغم تمایلی که به ترک این رفتار دارد توانایی متوقف کردن آن را نخواهد داشت.

_تلاش برای عادی نشان دادن وضعیت و انکار مشکلاتی که پیش‌آمده است.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست [/box]

چرا باید به درمان اعتیاد رفتاری توجه کرد؟

اعتیاد رفتاری درست مانند هرگونه اختلال روانی دیگر مشکلاتی را در توانایی فرد برای کار و فعالیت مناسب در محیط ایجاد خواهد کرد. همان‌طور که در نشانه‌های این اختلال نیز مطرح شد، فرد زمان زیادی را صرف انجام رفتار موردنظر یا فکر کردن به آن خواهد کرد و طبیعتاً توانایی او برای انجام فعالیت‌های شغلی، تحصیلی یا حتی ارتباط با اطرافیان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع یکی از دلایلی است که اهمیت توجه به درمان اعتیاد رفتاری را نشان می‌دهد. همچنین اعتیاد رفتاری باعث بروز مشکلات ثانویه‌ای نظیر آسیب‌های جسمی و روحی و یا حتی مشکلات مالی و قانونی خواهد شد که پیشگیری یا جلوگیری از تکرار مجدد این مسائل یکی دیگر از نکاتی است که اهمیت توجه به درمان‌های روان‌شناختی را نشان می‌دهد.

ناتوانی در کنترل میل به انجام رفتاری خاص یا احساس عذاب وجدانی که پس از انجام رفتار در فرد بروز پیدا می‌کند، باعث خواهد شد تا باور به توانمندی و کنترل فرد تحت تأثیر قرار گرفته و مشکلاتی نظیر کاهش اعتمادبه‌نفس و یا بروز بیماری‌های روحی همچون افسردگی را به دنبال بیاورد. علاوه بر آنچه گفته شد باید به این موضوع نیز توجه داشت که اعتیاد رفتاری باعث بروز آسیب‌هایی در اعضای خانواده فرد نیز خواهد شد. برای مثال کاهش ارتباط با عضوی که دچار این مشکل شده و یا درگیری‌های مالی و قانونی که به دنبال این بیماری برای فرد پیش خواهد آمد، می‌تواند سایر اعضای خانواده را نیز تحت تأثیر قرار داده و علاوه بر فرد آن‌ها را نیز نیازمند مراقبت‌های درمانی قرار دهد.

 

درمان اعتیاد رفتاری

با توجه به نوع اعتیاد رفتاری، شدت و همین‌طور شرایط زندگی انواع مختلفی از درمان‌ها را می‌توان به کار برد. ما نیز در ادامه به مهم‌ترین اقدامات درمانی که برای بهبود اعتیاد رفتاری انجام می‌گیرد اشاره خواهیم کرد:

1. روان‌درمانی

اولین و مهم‌ترین قدم برای درمان اعتیادهای رفتاری استفاده از جلسات روان‌درمانی فردی است. در طی این جلسات نوع و سابقه اختلال فرد و همین‌طور مشکلات ثانویه‌ای که به دنبال آن ایجاد شده است به‌دقت مشخص گردیده و سپس برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی‌های مربوطه صورت خواهد گرفت.

از مهم‌ترین اقدامات درمانی که در طی این جلسات صورت می‌گیرد این است که به فرد کمک خواهد شد تا محرک‌هایی که باعث افزایش میل وی به انجام رفتاری خاص می‌شوند را شناسایی کرده و سپس برای کنترل این وضعیت و مقاومت در برابر تکانه‌ها به وی آموزش داده می‌شود. همچنین در طی این جلسات درمانگر به دنبال ریشه‌یابی برای مشکل پیش‌آمده خواهد بود و پس از شناسایی ریشه‌های اصلی اختلال برای درمان آن‌ها تلاش خواهد کرد. علاوه بر آنچه گفته شد احتمال بروز مشکلات و بیماری‌های دیگر نظیر افسردگی، اضطراب یا حتی سوءمصرف مواد مخدر در کنار اعتیاد رفتاری وجود دارد و یکی از اهداف درمانی در چنین وضعیتی کمک به فرد برای بهبود این بیماری خواهد بود.

2. درمان اعتیاد رفتاری | دارودرمانی

چنانچه در طی جلسات روان‌درمانی، درمانگر به این نتیجه برسد که شدت اختلال بیش از آن است که فرد توانایی کنترل آن را داشته باشد، می‌تواند حداقل برای مدت کوتاهی از درمان‌های دارویی نیز در کنار جلسات مشاوره کمک بگیرد. با توجه به شدت اختلال و وضعیت بیمار احتمال دارد از داروهای مختلفی برای فرد استفاده شود اما بااین‌حال هدف تمامی این داروها کاهش تکانه‌ها یا امیال ناگهانی در مغز فرد خواهد بود.

3. گروه‌درمانی

گروه‌درمانی یکی از مفیدترین روش‌ها برای درمان اعتیاد رفتاری خواهد بود. در طی جلسات گروه‌درمانی فرد با بیمارانی آشنا خواهد شد که شرایط و البته اهدافی مشابه با او دارند. این موضوع می‌تواند بر انگیزه وی برای درمان تأثیر گذاشته و همین‌طور در استفاده از تجارب سایرین به او کمک خواهد کرد. علاوه بر این فرد متوجه خواهد شد که تنها او نیست که با این مشکل درگیر است و این می‌تواند تأثیر مثبتی بر اعتمادبه‌نفس و شرایط روحی وی داشته باشد.

4. خانواده‌درمانی

همان‌طور که گفته شد علاوه بر فردی که دچار اختلال اعتیاد رفتاری شده است خانواده وی نیز مشکلات بسیاری را متحمل خواهند شد. کاهش ارتباط با فرد، درگیری با مشکلات مالی، قانونی یا حتی مشکلات مربوط به سلامت که به دنبال رفتارهای فرد ایجاد می‌شود خانواده را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و به همین خاطر اعضای خانواده نیز ازجمله افرادی هستند که نیاز به توجه بالینی دارند.

در کنار نیاز اعضای خانواده به توجه بالینی، خانواده‌درمانی با این هدف صورت می‌گیرد که اطلاعات اعضای خانواده را نسبت به این اختلال و نحوه رفتارشان افزایش دهد. وجود اختلالات رفتاری می‌تواند باعث بروز اختلافاتی در میان اعضای خانواده باشد و آن‌ها را نسبت به یکدیگر در موضعی نامناسب قرار دهد. در طی این جلسات برای بهبود این شرایط و اصلاح الگوی رفتاری با فرد نیز اقداماتی صورت خواهد گرفت.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اعتیاد رفتاری می‌توانید برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.آیا اعتیادهای رفتاری قابل‌درمان هستند؟

بله؛ متخصصین روانشناسی می‌توانند راهکارهایی را برای کنترل میل به انجام مکرر یک رفتار به فرد آموزش دهند و همین‌طور با کمک به او برای حل مشکلات زیربنایی و بهبود ارتباط وی با خانواده احتمال عود مجدد بیماری را کاهش دهند.

2.آیا داروی خاصی برای درمان اعتیاد رفتاری وجود دارد؟

درصورتی‌که روانشناس احساس کند شدت بیماری به‌اندازه‌ای است که فرد قادر به کنترل آن نخواهد بود احتمالا از دارو درمانی هم کمک می‌گیرد. در این صورت متخصصین روان‌پزشکی با توجه به سابقه بیماری فرد و وضعیت فعلی وی از برخی داروها استفاده خواهند کرد.

3.بهترین درمان برای بهبود اعتیاد رفتاری کدام است؟

برنامه درمانی معمولاً با توجه به وضعیت فرد و شرایط و امکانات موجود تهیه می‌شود. بااین‌حال اولین قدم، استفاده از جلسات روان‌درمانی فردی است و در کنار آن می‌توان از گروه‌درمانی نیز استفاده کرد.

منبع: درمان اعتیاد رفتاری



:: برچسب‌ها: درمان اعتیاد رفتاری ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اعتیاد به حشیش مسئله ای است که بسیاری از خانواده ها را درگیر خود کرده است. حشیش یک ماده مخدر است که بیشتر در میان نوجوانان و جوانان رواج دارد. و به دلیل احساس ارامش و سرخوشی که در فرد ایجاد می کند فرد را به مصرف مجدد سوق می دهد. طبق آمار، اکثریت معتادان به حشیش در گوره سنی 18 تا 30 سال قرار دارند و این به آن معناست که والدین باید توجه خاصی به فرزندانشان داشته باشند. در صورتی که یکی از نزدیکان شما اعتیاد به حشیش دارد، بهتر است هر چه سریعتر با یک متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید و نحوه برخورد صحیح و درمان آن را بیاموزید. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله اعتیاد چیست و از کجا بفهمیم یک نفر معتاد است را مطالعه نمایید.

منبع: حشیش

حشیش

حشیش نام یکی از انواع مواد مخدر طبیعی است که از شیره یا صمغ گیاه شاهدانه به دست می‌آید و به دلیل توانایی بالایی که در ایجاد توهم دارد، در گروه مواد توهم‌زا قرار می‌گیرد. مواد توهم‌زا یا کانابیس­‌ها دسته‌ای از مواد اعتیادآور را تشکیل می‌دهند که شاخص‌ترین آن‌ها حشیش، ماری‌جوانا و گل هستند. بااین‌حال در میان این گروه از مواد مخدر، حشیش نسبت به سایرین قدرت اعتیادآوری بیشتری داشته و مصرف آن برای چند بار می‌تواند باعث ایجاد وابستگی دائمی به این ماده مخدر شود.

اصلی‌ترین و درعین‌حال رایج‌ترین شیوه مصرف حشیش تدخین یا دود کردن آن است. در این روش حشیش را با توتون سیگار مخلوط کرده و داخل کاغذی می‌پیچند و سپس دود ناشی از سوختن آن را از طریق استنشاق وارد ریه‌ها و جریان خون می‌کنند. به همین خاطر در این روش نشانه‌ها با سرعت بالاتری آشکار می‌شوند. از دیگر روش‌های استفاده از این ماده مخدر خوردن آن است که برای این کار آن را همراه با مواد غذایی مثل نوشابه یا کیک استفاده می‌کنند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : کانابیس چیست [/box]

 

نشانه‌های مصرف حشیش

چطور می‌توان متوجه شد که فردی حشیش مصرف کرده است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت استفاده از این ماده باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار و وضعیت فیزیولوژیک فرد می‌شود که با مشاهده آن‌ها می‌توانید به مصرف حشیش توسط فرد پی ببرید. بااین‌حال به این نکته توجه داشته باشید که بروز این نشانه‌ها می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله میزان مصرف حشیش، سابقه مصرف، شیوه مصرف و یا بسیاری از مسائل دیگر قرار بگیرد. به همین خاطر تشخیص دقیق سوءمصرف حشیش باید توسط متخصصین حوزه اعتیاد صورت بگیرد. این نشانه‌ها صرفاً می‌توانند به‌عنوان زنگ خطری برای شما باشند که خبر از احتمال اعتیاد به حشیش در فردی می‌دهند. ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های مصرف حشیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_احساس آرامش و خوشحالی

_صمیمیت بیش‌ازحد با دیگران که به‌طور کلی جزء شخصیت فرد نیست

_خنده‌های بی‌دلیل و شادی که با حالت معمول فرد تفاوت دارد

_قرمز شدن چشم‌ها

_خیره شدن طولانی‌مدت به یک نقطه

_ بدبینی و شکاکیت

_ پرخاشگری

_افزایش اشتها

_کند شدن گذر زمان

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست حشیش [/box]

 

علائم اعتیاد به حشیش

علائم گفته شده در بالا می‌توانند تا حدودی نشان‌دهنده اعتیاد به حشیش باشند. روانشناسان معتقدند که وجود نشانه‌های بالا به همراه سه نشانه دیگر که به آن‌ها مثلث اعتیاد گفته می‌شود نشان‌دهنده اعتیاد فرد به حشیش هستند. اگر این سه نشانه در شما یا در یکی از نزدیکانتان وجود دارد بهتر است برای آشنایی با راهکارهای ترک اعتیاد به حشیش با یک متخصص درزمینهٔ اعتیاد به مواد مخدر صحبت کنید. برای اطمینان نیز می توانید از تست اعتیاد به حشیش استفاده کنید. این سه نشانه عبارتند از:

1. بالا بردن تدریجی مقدار مصرف

با گذشت مدتی از سوءمصرف حشیش فرد متوجه خواهد شد که دیگر با مصرف این ماده به‌اندازه سابق، احساس لذت نمی‌کند و به همین خاطر مجبور است که میزان مصرف را به‌صورت تدریجی بالا ببرد تا به احساس لذت سابق دست پیدا کند. این موضوع که از آن به‌عنوان تحمل دارویی صحبت می‌شود به این معناست که در روند طبیعی بدن فرد تغییراتی ایجاد شده و نسبت به دوز قبلی دارو مقاوم شده است.

2. نشانه‌های ترک

درصورتی‌که فرد به‌طور ناگهانی مصرف حشیش را قطع کند و یا میزان مصرف را کاهش دهد، علائم ناخوشایند جسمی و روانی را تجربه خواهد کرد که به آن‌ها نشانه‌های ترک گفته می‌شود. بروز این نشانه‌ها یکی از دلایل سخت شدن ترک اعتیاد برای مصرف‌کنندگان است زیرا آن‌ها برای فرار از این علائم ناخوشایند به مصرف مداوم ماده مخدر روی می‌آورند. برخی از نشانه‌های ترک حشیش عبارتند از:

_احساس اضطراب و بی‌قراری

_سردرد

_اختلالات خواب

_دردهای عضلانی

3. رفتارهای دارو­جویی

رفتارهای دارو­جویی به این امر اشاره دارد که معتادان به حشیش معمولاً زمان زیادی را صرف پیدا کردن و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند. این موضوع باعث خواهد شد که فرد از بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی عقب مانده و دچار مشکلاتی نظیر افت تحصیلی یا از دست دادن شغل بشود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور [/box]

 

عوارض اعتیاد به حشیش

استفاده از ماده مخدر حشیش علاوه بر احساس خوشایندی که در فرد ایجاد می‌کند عوارض سوئی را نیز به همراه خواهد داشت؛ برخی از این علائم با مصرف حشیش و بدون ایجاد فاصله زمانی چندانی بروز پیدا می‌کنند و برخی دیگر درصورت استفاده طولانی‌مدت ایجاد خواهد شد. عوارض مصرف حشیش در کوتاه‌مدت عبارتند از:

_اختلالات جنسی

_اختلال در خواب

_ضعف تمرکز

_احتمال وجود توهم و بدبینی

_احتمال وجود پرخاشگری یا اضطراب

همچنین عوارض استفاده بلندمدت از حشیش عبارتند از:

_افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه به دلیل استنشاق دود هیدروکربن در هر بار مصرف حشیش از راه تدخین

_ضعف در سیستم ایمنی بدن

_تشنج

_افزایش احتمال بروز آسیب‌های ژنتیکی و مادرزادی در فرزندان

_اعتیاد به حشیش یا هر ماده مخدر دیگری علاوه بر عوارض جسمانی می‌تواند موقعیت شغلی، تحصیلی و خانوادگی شما را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

درمان اعتیاد به حشیش

به‌طور کلی برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر باید دو گروه از درمان‌های فیزیولوژیک و روان‌شناختی در کنار یکدیگر انجام گیرد. این موضوع به‌ویژه در ارتباط با حشیش که در دسته مواد توهم‌زا قرار دارد اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. با توجه به تاثیری که حشیش و سایر مواد توهم‌زا در سلامت روان فرد باقی می‌گذارند، مشاوره با متخصصین سلامت روان در حین ترک اعتیاد به حشیش اهمیت بالایی دارد. در چنین مواردی به جای اقدامات خودسرانه حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر استفاده از جلسات سم‌زدایی و از بین بردن وابستگی جسمی به ماده مخدر است. بااین‌حال برخلاف تصور بسیاری از افراد درمان اعتیاد به مواد مخدر در این مرحله پایان نمی‌یابد و استفاده از جلسات روانشناسی برای جلوگیری از شروع مصرف مجدد و همین طور بررسی سلامت روان فرد اهمیت بسیاری دارد. جهت شروع درمان و ترک حشیش کلیک کنید.

 

تاثیر جلسات بازپروری در ترک اعتیاد به حشیش

  • کمک به فرد برای شناسایی موقعیت‌هایی که در آن‌ها وسوسه استفاده مجدد از مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند و آموزش راهکارهایی برای دوری از این موقعیت‌ها یا مقاومت در برابر وسوسه‌های روانی مصرف مجدد
  • کمک به بیمار برای بهبود شرایط زندگی و مشکلاتی که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر در جریان زندگی ایجاد شده (مثل از دست دادن زندگی مشترک، از بین رفتن رابطه با فرزندان، از دست دادن شغل و…)
  • ریشه‌یابی دلایل بروز اعتیاد (مثل ضعف در اعتمادبه‌نفس یا ناتوانی در مخالفت با دوستان) و کمک به فرد برای از بین بردن این دلایل به شیوه مناسب.
  • استفاده از جلسات خانواده درمانی برای بررسی وضعیت سلامت اعضای خانواده و کمک به آنان برای پشت سر گذاشتن مشکلات پیش آمده به دلیل اعتیاد یکی از اعضا
  • بررسی آسیب‌هایی که به دلیل استفاده از ماده مخدر در سلامت روان و مغز فرد ایجاد شده و تلاش برای بهبودی آن‌ها
  • استفاده از جلسات گروه درمانی؛ این جلسات به فرد کمک می‌کند با افرادی آشنا شود که شرایطی مشابه و همچنین هدفی مشترک با وی دارند. برای درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.از کجا بفهمیم یک نفر حشیش مصرف کرده؟

استفاده از حشیش نشانه‌هایی را در رفتار فرد باقی می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس آرامش و سرخوشی، سرخی چشم‌ها و یا افزایش اشتها اشاره کرد.

2.استفاده از جلسات بازپروری در درمان اعتیاد به حشیش چه اهمیتی دارد؟

هدف این جلسات در حالت کلی این است که از مصرف مجدد ماده مخدر توسط فرد جلوگیری کند.

3.نشانه‌های وابستگی بدنی به حشیش چیست؟

افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند درصورتی‌که به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کرده و یا کاهش دهند نشانه‌هایی مثل درد عضلانی، سردرد، تعریق و یا بیقراری و اضطراب را تجربه خواهند کرد.

منبع: حشیش



:: برچسب‌ها: حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

هوش هیجانی کودک یا هوش عاطفی به معنی شناخت و مدیریت عواطف و هیجانات است. در مواقع هوش هیجانی بیان کننده هیجانات فرد و درک هیجانات دیگران است. در نتیجه آشنایی با هوش هیجانی و نحوه افزایش هوش هیجانی از ابتدای کودکی اهمیت زیادی دارد چرا که مولفه های هوش هیجانی در دوران کودک راحت تر پرورش پیدا می کنن و فرد در دوران بعدی زندگی مشکلات کمتری را در ارتباط با بیان هیجانات و درک هیجانات دیگران را تجربه می کند و تعاملات موفق و موثرتری برقراری می کند. برای برآورد هوش فرزندتان می‌توانید خدمات استعدادیابی کودکان استفاده نمایید.

منبع: هوش هیجانی کودکان را چطور افزایش دهیم؟

هوش هیجانی کودکان چیست؟

به زبان ساده می‌توان هوش هیجانی (EQ) را توانایی شناسایی، مدیریت و درک هیجانات خود و دیگران تعریف کرد. به عبارتی فرد به راحتی می‌تواند هیجانات و عواطف تجربه شده خود و دیگران را نظاره و مدیریت کند. هوش هیجانی مفهوم پرکاربردی است که مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها و خصوصیات فردی را شامل می‌شود و دارای 4 مؤلفه اصلی است که شامل: ادراک و شناسایی هیجانات، استفاده صحیح و مناسب از هیجانات، درک هیجانات در خود و دیگری، مدیریت و تنظیم هیجانات می‌باشد. برای آشنایی با انواع هوش کودک کلیک کنید.

اهمیت پرورش هوش هیجانی کودک

هوش هیجانی کودک از همان ابتدای تولد وجود دارد. همانطور که بهره هوشی هر کودک تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد و هر کودک دارای هوشبهر متفاوتی است، هوش هیجانی هم از این قاعده مستثنی نیست.

بنابراین هر کودک با هوش هیجانی منحصر به خودش متولد می‌شود. هوش هیجانی در فعالیت‌های مختلفی نظیر ارتباط با دیگران، مهارت‌های کلامی، اجتماعی، حل مشکلات و تعارضات، سلامت روان و جسم و… تاثیر می‌گذارد. هوش هیجانی بالا باعث می‌شود تا کودک هیجان و عواطف خود و دیگران را درک کند و نزد همسالانش صمیمیت بیشتری داشته باشد. صحبت‌ها و نقطه نظرات دیگران را بهتر بفهمد و بهتر ارتباط برقرار کند، همین مسئله باعث می‌شود تا کودک در بین همسالانش محبوب‌تر و دوست داشتنی‌تر باشد.  در نتیجه پرورش هوش هیجانی کودک می‌تواند عامل موثری در جهت موفقیت و سلامت فرزند در کودکی و حتی در سال‌های بعد زندگی فرد باشد.

ویژگی‌های کودکان با هوش هیجانی بالا

کودکان با هوش هیجانی بالا ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایر کودکان متمایز می‌کند که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به توانایی بیان احساسات و سرکوب نکردن آن‌ها، توانایی تشخیص هیجانات دیگران، توانایی همدلی بالا، مدیریت هیجانات و… اشاره کرد.

روش‌های پرورش و افزایش هوش هیجانی کودکان

آموزش مهارت حل مسئله

آموزش مهارت حل مسئله از جمله عوامل تاثیرگذار در تقویت هوش هیجانی کودک است. زیرا کودکی که مهارت حل مسئلی بهتری دارد یاد می‌گیرد که در موقعیت‌های مختلف و دشوار مانند تعارض در هنگام بازی در بین همسالان، به جای انجام اعمال پرخاشگرانه و لجبازانه، وضعیت را مدیریت کند و با صحبت کردن و گفتگو مشکل را حل کند.

اجازه ابراز وجود به کودک

والدین باید به جای سرکوب کردن هیجانات و عواطف کودک و همچنین بی‌اهمیت نشان دادن آن‌ها، احساسات و عواطف فرزند خود را بپذیرند و اجازه دهند که فرزند به راحتی احساساتش را بروز دهد. زیرا بروز دادن هیجانات در موقعیت‌های مختلف باعث می‌شود تا کودک هیجانات خودش را بهتر بشناسد و بر اساس بازخوردی که از دیگران می‌گیرد متوجه می‌شود که ابراز هیجان چه هیجانی در چه موقعیتی مناسب یا نامناسب است. در نتیجه سرکوب کردن هیجانات کودک فقط باعث می‌شود کودک آزرده خاطر و به اصطلاح سرخورده شود. آموزش دادن به کودک برای ابراز وجود و شناسایی هیجانات خودش و دیگران راهی برای افزایش هوش هیجانی کودک محسوب می‌شود.

همدلی با کودک

هنگامی که با کودک خود در هنگام ناراحتی همدلی می‌کنید باعث ایجاد احساس خوب و تسکین ناراحتی در او می‌شود. کودکان به مرور زمان یاد می‌گیرند که همدلی کردن و درک هیجانات دیگران توسط خودشان باعث ایجاد احساس خوب در سایر افراد می‌شود. همدلی کردن به معنای تایید یا موافقت با خواسته یا نظر فرد نیست، بلکه نشان دهنده آن است که کودک را درک کرده‌اید و از زاویه او به این ماجرا نگاه می‌کنید. در نتیجه اگر می‌خواهید که فرزندی با هوش هیجانی بالا داشته باشید هیچگاه هیجاناتش را سرزنش نکنید، بلکه به او نشان دهید که هیجانش را درک می‌کنید.

آموزش از طریق بازی

بهترین شیوه برای آموزش هر ویژگی یا توانایی برای کودکان، آموزش از طریق بازی است. به عبارتی کودکان بهترین آموزش‌ها را از طریق بازی دریافت می‌کنند. بازی از طریق نمایش‌های عروسکی، بازی‌های دسته جمعی، یا بازی‌هایی که برانگیزاننده هیجانات کودک هستند می‌تواند فرصت خوبی برای آموزش شناسایی، ابراز و درک هیجانات خود و دیگران به کودک باشد. برای دریافت آموزش‌های بیشتر در ارتباط با افزایش هوش هیجانی می‌توانید از روانشناس کودکان کمک بگیرید.

یادگیری مشاهده‌ای

کودکان بیشتر توانایی‌ها و مهارت‌های خود را از طریق مشاهده الگوهای خود یاد می‌گیرند. بهترین شیوه برای افزایش مهارت و هوش هیجانی کودک این است که خودتان این ویژگی را داشته باشید. والدین می‌توانند هیجانات‌شان را ابراز کنند و در ارتباط با آن‌ها با فرزند خود و دیگران صحبت کنند. این عمل والدین باعث می‌شود تا کودک به مرور بتواند هیجانات دیگران را درک کند و اتباط صمیمانه‌ای با دیگران برقرار کند. در صورتی که می‌خواهید این هوش فرزندتان را افزایش دهید، مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا هوش هیجانی کودکان قابل پرورش و افزایش است؟

هوش هیجانی مانند هر توانمندی و مهارت کودک قابل پرورش و افزایش است. با این حال هر کودکی با یک ظرفیت زیستی به دنیا می‌آید که از طریق آموزش می‌توان این ویژگی را تا حد زیادی پرورش و افزایش داد. در مجموع باید در نظر داشت که هوش هیجانی تحت تاثیر عوامل زیستی، روانی و اجتماعی مختلف قرار دارد و هر یک از این عوامل در افزایش هوش هیجانی نقش دارند.

منبع: هوش هیجانی کودکان را چطور افزایش دهیم؟



:: برچسب‌ها: هوش هیجانی کودکان را چطور افزایش دهیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا ترک اعتیاد در خانه ممکن است؟ کمپ ها و مراکز درمانی مختلف برای ترک اعتیاد وجود دارد ولی برخی از افراد تمایل به ترک اعتیاد در منزل دارند. انها فکر می کنند گذشتن از مسیر سخت ترک اعتیاد در خانه برای آنها راحت تر است. چرا که دریافت  حمایت از اعضای خانواده و حضور در یک محیط امن مسیر ترک اعتیاد را برای آنها راحت تر می کند. برخی دیگر به خاطر هزینه های موجود در کمپ های ترک اعتیاد و مراکز درمانی حاضر به حضور در این مکان ها نیستد. به هر دلیل اگر تصمیم ترک اعتیاد در خانه را دارید توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی حتما از یک متخصص ترک اعتیاد مشاوره بگیرید و از انجام هر اقدامی به صورت خودسرانه دوری نمایید. توصیه می کنیم مقالات اعتیاد چیست و تست اعتیاد را مطالعه نمایید. 

بیشتر بخوانید :   علائم اعتیاد 

منبع: ترک اعتیاد در خانه

آیا می‌توان اعتیاد را در خانه ترک کرد؟

به طور کلی اعتیاد یک مسئله بسیار جدی است که بسته به مدت زمان، نوع و میزان مصرف می‌تواند آسیب‌های جسمانی و روانی شدیدی به فرد وارد کند و هرگونه تصمیم خودسرانه برای ترک مصرف مواد در خانه می‌تواند آثار جبران ناپذیری به وجود آورد و شرایط را بسیار بدتر کند به طوری که حتی ممکن است منجر به مرگ فرد مصرف کنند شود. در مجموع توصیه می‌شود برای ترک اعتیاد حتما تحت نظارت یک پزشک و یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید. برخی افراد به دلیل تجربه‌های ناموفق ترک اعتیاد درخانه دچار مشکلات روانی بیشتری از جمله افسردگی و ناامیدی می‌شوند. 

مهم‌ترین نکته‌ ای که برای عدم ترک در خانه وجود دارد این است که ترک مواد مخدر علاوه بر وابستگی جسمانی، وابستگی روانی هم به وجود می‌آورد که به مراتب می‌تواند اثرات جدی و زیان بارتری برای فرد به وجود بیاورد. برای ترک هر یک از انواع مواد مخدر روش‌ها و راهکارهای متفاوتی وجود دارد که باید توسط متخصص مورد نظر ارائه شود. به طور کلی ترک اعتیاد درخانه و خصوصاً بدون نظارت متخصص تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

 

ترک اعتیاد در خانه تحت نظارت متخصص

 همانطور که گفته شد ترک در خانه بدون نظارت متخصص، کار صحیحی نیست. با این حال برخی افراد به دلیل شرایط خاص تصمیم می‌گیرند تحت نظارت پزشک و روانشناس ترک اعتیاد را در خانه انجام دهند. توصیه‌هایی در ارتباط با این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

1. نوشیدنی‌های مفید برای ترک اعتیاد در خانه

یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های مفید برای ترک اعتیاد آب فراوان است. در طول روز فرد باید به مقدار کافی از آب استفاده کند. نوشیدنی‌های سالم مثل آب میوه‌های طبیعی که دارای ویتامین سی هستند نقش بسزایی در ترک اعتیاد دارند.

2. غذاهای مفید برای ترک در خانه

برنامه غذایی درست و مقوی در ترک اعتیاد نقش بسیار مهمی دارد. به جای استفاده از قند‌های مصنوعی باید از رژیم غذایی فیبردار که شامل غلات سبوس‌دار، میوه‌های تازه و سبزیجات می‌شود استفاده نمود. پروتئین‌ها نیز نقش کلیدی در بهبود ترک اعتیاد دارند.

3. بالا بردن انگیزه فرد برای ترک اعتیاد در خانه

هرگاه موفق به غلبه بر یکی از هوس‌های مصرف خود شدید، به طریقی به خودتان هدیه دهید. همیشه انگیزه و علت اصلی ترک اعتیاد خود را پیش رو داشته باشید و به آن فکر کنید. چیز‌هایی را که می‌توان در دهان گذاشت و دهان را مشغول کرد، دم دست بگذارید مثلا آدامس و خلال دندان می‌تواند به شما کمک کند.

اگر قبلا در ترک اعتیاد مشکل داشته‌اید درباره جویدن آدامس نیکوتین دار، استفاده از برچسب‌های نیکوتین دار، اسپری‌های بینی، مواد استنشاقی یا قرص برای ترک اعتیاد درخانه با پزشک مشورت کنید. زمان بیشتری را در اماکن عمومی مثل کتابخانه‌ها و سینما‌ها صرف کنید. یک ورزش جدید، برنامه تمرینی، سرگرمی یا تعهد سازمانی انتخاب کنید. این کارها به برهم خوردن روال زندگی شما و جدا شدن از مواد کمک می‌کند. مواد را در مکانی قرار دهید که دسترسی به آن سخت باشد و مصرف آن را نامطلوب‌تر و سخت تر کند.

تأخیر درمصرف مواد در تجدید نظر برای مصرف آن به شما کمک می‌کند. با افکار منفی مبارزه کنید و مثبت‌اندیش و قوی باشید. در صورتی که دچار لغزش شدید و یک بار مصرف کردید از خود ناامید نشوید. به خودتان بگویید که من مصمم به ترک هستم و با تفکر مثبت و بررسی مجدد دلایل ترک، بار دیگر برنامه ترک اعتیاد را شروع کنید. 

 

4. راه های کسب آرامش در فرایند ترک

  • در یک مکان راحت دراز بکشید و خود را رها کنید.
  • چشم‌های خود را به آرامی ببنید و چند نفس عمیق بکشید.
  • کشیدن دست‌ها و پا ها برای چند ثانیه؛ عضلات خود را رها کنید.
  • به تجربه‌های خوشایند و مناظر دل پذیر فکر کنید.
  • ورزش کردن‌ و قدم زدن در طبیعت سرسبز بسیار مفید است.
  • حمایت اجتماعی کسب کنید مثل تماس با دوستان‌، صحبت با افراد فامیل در مورد ترک اعتیاد و….
  • اجتناب از موقعیت‌های خطر آفرین مثل حضور در میهمانی افراد سیگاری و یا هر ماده مخدر دیگر که مصرف می‌شود به ویژه در اوایل دوره ترک اعتیاد ضروری است.

در نهایت به یاد داشته باشید که ترک اعتیاد درخانه برای همه افراد توصیه نمی‌شود، اگر در شرایطی خاصی قرار دارید و تنها گزینه انتخابی شما ترک در خانه است، حتما تحت نظارت پزشک و روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید.

بیشتر بخوانید : علائم خماری

 

ترک خودسرانه اعتیاد در خانه 

درسته شروع مصرف و خیلی اوقات تغییر مواد بدون دریافت راهنمایی از یک متخصص اتفاق افتاده، اما نکته ای که در ترک مواد اهمیت داره، تعادل بدن است. شما به مرور زمان با بالا بردن دوز و یا برنامه مصرف‌تان به هر نحوی تعادل شیمیایی بدن‌تان را تحت تاثیر قرار داده‌اید. خیلی اوقات حتی ماده مصرفی با آنچه که تصور می کنید متفاوت است، پس نمی توانید بدون در نظر گرفتن عوارض و آثار هر دارویی آن را خودسرانه ترک کنید. از این رو توصیه می کنیم اگر قصد ترک دارید، به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصص دست به انجام این کار نزنید. با کلیک بر هر کدام از آیتم های زیر می توانید با جوانب مختلف ترک در خانه آشنا شوید. 

ترک اعتیاد متادون در خانه

ترک اعتیاد به تریاک درخانه

ترک اعتیاد به کوکائین در خانه

ترک اعتیاد به حشیش در خانه

ترک اعتیاد به شیشه در خانه

 

نکات مهم ترک اعتیاد در خانه

اگر به هر دلیلی به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد اکنون وقت آن است که گامی به سمت ترک این عادت بردارید. شما می‌توانید برنامه‌ای را برای کنار گذاشتن ترک اعتیاد خود تهیه کنید. اولین گام ترک‌اعتیاد در خانه، مشخص کردن این موضوع است که چرا می‌خواهید ترک کنید. دلایل خود را روی یک برگه کاغذ بنویسید. بعد از آماده کردن این لیست، یک کپی از آن را همراه خود داشته باشید. آن را به خاطر بسپارید و هر زمان که وسوسه شدید به دلایل ترک آن فکر کنید. یک روز را برای ترک اعتیاد خود انتخاب کرده و قرارداد تغییر رفتار را امضا کنید و از یک دوست و عضو خانواده بخواهید تا آن را امضا کند. 

فهرستی از موارد خوبی که با مصرف نکردن مواد به دست آورده‌اید تهیه کنید و همراه خود داشته باشید و هر وقت که احساس اضطرار به مصرف داشتید به آن نگاهی بیندازید. ترک‌اعتیاد در خانه ساده نیست. می‌توانید از منابع، کتاب، جزوات و راهنمای ترک اعتیاد که در سایت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد استفاده کنید. کمک گرفتن از مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد در خانه می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ترک در خانه ممکن است؟

ترک اعتیاد یک کار تخصصی است که باید تحت نظارت پزشک و روانشناس انجام گیرد. در غیر این صورت ترک بسیار خطرناک خواهد شد و عواقب جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.

منبع: ترک اعتیاد در خانه



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد در خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 436
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

کودکان باهوش نیازمند دریافت آموزش های خاصی هستند. هوش را می توان با توجه به ویژگی های سنی، شخصیتی، رشد شناختی، عاطفی و جسمانی در کودک شناسایی کرد. همواره کودکانی هستند که نسبت به همسالان خود مسائل و چالش ها را به کشل متفاوت تری حل می کنند. هر والدی دوست دار فرزند باهوش داشته باشد. یک کودک باهوش معمولا نشانه هایی دارد که شناخت این ویژگی ها کلید اساسی در جهت توسعه و پیشرفت کودک محسوب می شود. از این جهت آشنایی با نشانه های شناسایی و ویژگی های یک کودک باهوش برای خانواده ها ضروری به نظر می رشد. برای شناسایی و استعدادیابی کودک خود کلیک کنید. 

منبع: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم

کودک و بچه های باهوش را چطور بشناسیم؟

تاکنون روانشناسان به تعریف واحد و مشخصی در ارتباط با هوش دست پیدا نکرده‌اند و هر روانشناسی با توجه رویکرد و نظری که دارد تعریف متفاوتی را بیان کرده است. با این حال جامع‌ترین تعریفی که اکثر متخصصین با آن موافق هستند توانایی سازگاری فرد با محیط است. به عبارتی کودک هرچقدر بیشتر بتواند با محیطش سازگار شود از هوش بیشتری برخوردار است.  

برخی دیگر از روانشناسان به مجموعه توانایی‌ها و مهارت کودک توجه دارند. از این جهت یک نمره هوش کلی یا همان IQ را برای کودک در نظر می‌گیرند و برای سایر مهارت‌ها و توانایی‌های کودک نمره جداگانه در نظر می‌گیرند. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت نمره هوش آن چیزی است که یک آزمون معتبر هوش اندازه می‌گیرد. از جمله معتبرترین آزمون‌های هوش می‌توان به آزمون هوش وکسلر یا آزمون گاردنر اشاره کرد. نمره هوش کودک می‌تواند امکان موفقیت‌های بعدی فرد در زندگی را پیش بینی کند. بیشترین و موفق‌ترین پیش‌بین آزمون‌های هوش در ارتباط با پیشرفت تحصیلی است. به طور کلی می‌توان گفت کسانی که نمره هوشی بالاتری دارند موفقیت تحصیلی بیشتری به دست می‌آورند.

نمره هوشی می‌تواند راهی برای شناسایی و تمایز بین کودک باهوش، کودک عادی و کودک با هوش کم باشد. به عنوان مثال کودکان عادی هوشبهری بین  90 تا 109 دارند، کودکان با بهره هوشی بالا نمره‌ای بیش از 110 و کودکان با توانایی هوشی کم نمره پایین 79 می‌گیرند.  پیشنهاد می‌شود مقاله هوش کودک را هم بخوانید.

ویژگی ها و نشانه های کودک باهوش

کودکان باهوش نسبت به سایر همسالان خود توانایی‌ها و ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از سایر کودکان متمایز می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به حافظه قوی، مهارت کلامی بالا، استدلال ریاضی بالا، کنجکاو بودن، خلاقیت بالا، حل مسئله خوب، فهم مطالب پیچیده و… اشاره کرد. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

حافظه قوی

یکی از ویژگی‌های اصلی کودکان تیزهوش حافظه قوی آن‌هاست. حافظه تنها به حفظ مطالب و یادآوردی اطلاعات گذشته محدود نمی‌شود. حافظه کارکردها و انواع مختلفی دارد که می‌تواند در یادگیری و حل مسائل مختلف به کودک کمک کند. از جمله حافظه‌های مختلف می‌توان به حافظه فضایی، حافظه ریاضی، حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت و… اشاره کرد. به عبارتی می‌توان گفت تمام آموزش‌ها و کاربرد آن‌ها در زندگی و شیوه رفتار فرد در محیط‌های مختلف و… تحت تاثیر حافظه قرار دارد.

مهارت‌های کلامی بالا

این کودکان به دلیل حافظه قوی و سایر کارکردهای شناختی مهارت ارتباطی و کلامی بالایی دارند. زبان تحت تاثیر چهار کارکرد اصلی گفتن، شنیدن، خواندن و نوشتن قرار دارد، این کودکان معمولاً این فرایند‌ها و کارکردها را سریع‌تر از همسالان خود یاد می‌گیرند و در نتیجه بهتر می‌توانند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه مهارت‌های کلامی بالا و درک دیدگاه‌های طرف مقابل باعث می‌شود تا به نسبت سایر همسالان راحت‌تر بتواند با بزرگسال‌ها صحبت و معاشرت داشته باشد.

کنجکاوی و خلاقیت بالا

کنجکاو بودن و خلاقیت بالا از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان کودک باهوش را با آن‌ها شناسایی کرد. اما داشتن هوش بالا لزوماً به معنی خلاق بودن فرد نیست. خلاقیت تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از تاثیرگذارترین این عوامل، هوش بالا است. کنجکاو بودن کودک نشان دهنده اهمیت فرد به یادگیری مطالب مختلف است و این مسئله باعث می‌شود تا کودک به طور مداوم به یادگیری علاقه داشته باشد.

استدلال ریاضی بالا

عمدتاً کودکان باهوش مهارت‌های ریاضی بالایی دارند و نسبت به سایر همسالان سرعت محاسبه و هوش ریاضی بیشتری دارند.

حل مسئله

ویژگی منحصر به فرد دیگر کودکان باهوش توانایی آن‌ها در حل مسائل و پیدا کردن راه حل است. کودک باهوش نسبت به سایر کودکان مهارت‌های بالاتری برای حل مسائل در هنگام مواجهه با مشکلات مختلف دارد. به عبارتی کودکان باهوش زودتر می‌توانند با محیط سازگار شوند و توانایی بیشتری برای حل مشکل دارند.

مشکلات کودک و بچه های باهوش

هر ویژگی و توانمندی علاوه بر مزایایی که دارد آسیب‌ها و مشکلاتی را هم به همراه دارد. به دلایل مختلفی ممکن است این کودکان در تعاملات خود مشکلاتی را تجربه کنند، درست است که کودکان باهوش می‌توان معاشرت بهتری داشته باشند، اما اگر انتظارات اطرافیان و فشارهای والدین متناسب با  توانمندی‌ها و ویژگی‌‌های نباشد می‌تواند برای آن‌ها مشکلاتی را به وجود بیارود.

معمولاً والدین با فهمیدن اینکه کودک باهوشی دارند، برای اینکه پیشرفت و توسعه بیشتری در این ویژگی کودک خود به وجود بیاورند فشارهای مضاعفی بر آن‌ها اعمال می‌کنند. زیرا که انتظار دارند تا کودک‌شان همیشه بهترین باشد و همه شرایط بهترین عملکرد را نشان دهد. این مسئله باعث ایجاد فشار زیادی بر روی کودک و مشکلات روانشناختی می‌‎شود. از این جهت این مشکلات می‌تواند مانع پیشرفت کودک شوند و عملکرد کودک کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای این کودکان به وجود می‌آید این است که ممکن است توسط همسالان خود مورد پذیرش قرار نگیرند زیرا کودکان باهوش همیشه مورد تحسین و تشویق معلمان و مسئولان مدرسه قرار دارند و این مسئله ممکن است باعث شود تا در بین دوستانشان محبوبیت لازم را نداشته باشند در نتیجه احساس تنهایی کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا نمره هوشی کودک همیشه ثابت است؟

در مجموع نمره هوشی که کودک دریافت می‌کند تا حدی به نوع آزمون انجام شده و ارزیابی روانشناس بستگی دارد. با این حال ممکن است در طول زمان تغییرات اندکی در هوش بهر کودک به وجود بیاید اما این تغییرات به میزان زیاد نیست.

منبع: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم



:: برچسب‌ها: کودک باهوش را چطور شناسایی کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

قرص ملاتونین (Melatonin) چیست و چه تاثیری بر درمان اختلالات و مشکلات خواب دارد؟ ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که میزان خواب فرد را تنظیم می‌کند. کم و زیاد شدن مقدار ملاتونین در بدن باعث می‌شود که فرد احساس خواب‌آلودگی یا رفع خستگی داشته باشد. با توجه به اهمیت ملاتونین در خواب، دارویی با همین نام برای درمان اختلالات خواب تهیه‌شده است. این دارو را می‌توانید بدون نسخه پزشک تهیه کنید و با عوارض چندانی نیز همراه نیست. همچنین در درمان مشکلاتی مانند اضطراب جراحی، آفتاب سوختگی و کاهش میزان فشارخون نیز موثر واقع می‌شود. با تمام این تفاسیر بهتر است که این دارو را زیر نظر پزشک مصرف کنید. در صورتی که امکان مراجعه حضوری به پزشک را ندارید می‌توانید از هرجای کشور از خدمات مشاوره تلفنی استفاده کنید.

منبع: قرص ملاتونین Melatonin

ملاتونین چیست؟

در بدن هر یک از ما ساعت بیولوژیکی وجود دارد که زمان خواب‌وبیداری را به‌صورت خودکار مشخص می‌کند. این ساعت بیولوژیکی به دریافت نور خورشید یا هرگونه نور دیگری حساس است. هنگامی‌که نور خورشید در صبح، ساعت بیولوژیکی بدن را تحریک می‌کند، مغز با ترشح هورمون‌هایی نظیر کورتیزول و انجام فعالیت‌های مانند بالا بردن دمای بدن، باعث می‌شود که فرد احساس کند زمان بیدار شدن فرا رسیده است.

با از بین رفتن نور خورشید و در حدود ساعت ۹ شب، زمانی که تاریکی کاملاً ایجادشده است، مغز شروع به ترشح هورمونی به نام ملاتونین خواهد کرد. هورمون ملاتونین وارد جریان خون شده و میزان آن، به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش تا جایی ادامه خواهد داشت که فرد کاملاً احساس خواب‌آلودگی داشته باشد. معمولاً این احساس در حدود ساعت ۱۲ شب در فرد ایجاد می‌شود و بالا رفتن میزان ملاتونین در بدن فرد، باعث احساس خستگی و به خواب رفتن می‌شود.

ملاتونین را معمولاً هورمون تاریکی می‌نامند، این به این خاطر است که صرفاً در صورت عدم وجود نور خورشید و تاریکی است که ملاتونین ترشح می‌شود. به همین خاطر وجود  نورهای مصنوعی شدید باعث اختلال در ساعت بیولوژیکی شده و ترشح ملاتونین را به تعویق می‌اندازند. برای آشنایی با سایر انواع قرص خواب کلیک کنید.

قرص ملاتونین

علاوه بر این‌که ملاتونین در بدن و از طریق سیستم مغز ترشح می‌شود، در بسیاری از مواد غذایی نیز ملاتونین وجود دارد. همچنین ملاتونین، به‌صورت قرص‌هایی که حاوی هورمون ملاتونین هستند به‌راحتی در بازار قابل‌دسترس می‌باشند و احتیاجی به نسخه پزشک یا رعایت دستورالعمل‌های خاص ندارد. با توجه به میزان دشواری که فرد در جریان خواب خود دارد نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود.

مصرف یک دوز معمول از این قرص، حدود یک تا سه میلی‌گرم می‌باشد. این مقدار مصرف، باعث می‌شود تا غلظت ملاتونین در خون شما بین 1 تا 20 برابر افزایش پیدا کند. درنتیجه اگر از ملاتونین در زمان نامناسبی استفاده کنید باعث احساس خواب‌آلودگی در طول روز و ناتوانی در انجام فعالیت‌ها خواهد شد. همچنین می‌تواند چرخه خواب‌وبیداری را بیش‌ازپیش به هم بریزد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه مشکلات خواب کلیک کنید.

 

موارد استفاده از قرص ملاتونین

با توجه به تأثیر داروی ملاتونین در خواب فرد، می‌توان از آن در موارد زیر استفاده کرد.

  • احساس بی‌خوابی
  • بیدار شدن‌های مکرر در طول خواب شبانه
  • اختلالات خواب مربوط به سفر
  • مشکلات خواب که به دلیل نوبت‌های کاری شبانه ایجادشده است
  • مشکلات خواب که تحت تأثیر داروهای شیمیایی ایجادشده است

 بعضی از داروهای شیمیایی به‌ویژه آن‌هایی که برای پرفشاری خون مانند پروپرانولول تجویز می‌شوند باعث می‌شود که سطح انگیختگی فرد بالا رفته و میزان ملاتونین در بدن کاهش پیدا کند. درنتیجه این افراد معمولاً در به خواب رفتن دچار مشکل می‌شوند. داروی ملاتونین می‌تواند به‌خوبی این شرایط را کنترل کند.

با توجه به اینکه داروی ملاتونین درواقع همان هورمونی را در خون افزایش می‌دهد که به‌طور طبیعی توسط مغز تولید می‌شود، عوارض آن به‌مراتب کمتر از داروهای خواب‌آور شیمیایی است که معمولاً برای درمان بی‌خوابی توصیه می‌شوند. برای آگاهی بیشتر در زمینه علت بی خوابی کلیک کنید.

استفاده از قرص ملاتونین در سایر بیماری‌ها

علاوه بر درمان بی‌خوابی، تحقیقات نشان‌دهنده این است که ملاتونین می‌تواند تأثیرات درمانی دیگری نیز بر برخی از بیماری‌ها داشته باشد.

کاهش میزان فشارخون

استفاده از دسته‌ای از قرص‌های ملاتونین که آزادسازی آن‌ها در بدن به‌صورت تدریجی می‌باشد می‌تواند تأثیر مطلوبی در کاهش فشارخون بیماران مبتلابه پرفشاری خون داشته باشد؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که دسته‌ای از ملاتونین‌ها که بلافاصله آزادسازی می‌شوند نمی‌توانند چنین تأثیری را ایجاد کند.

بیماری آندومتریوز

بیماری آندومتریوز شرایطی است که بافت رحم در زنان، در محیط خارج از رحم به‌ویژه لگن رشد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ملاتونین توانایی کاهش درد در بیماری آندومتریوز، دوره‌های قاعدگی و برقراری رابطه جنسی را دارد.

اضطراب جراحی

برخی از افراد پیش از عمل جراحی دچار استرس و اضطراب بسیاری می‌شوند. معمولاً برای این افراد از داروی میدازولام استفاده می‌شود. بااین‌حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف ملاتونین به‌صورت زیرزبانی در این افراد، می‌تواند میزان اضطراب ناشی از جراحی را کاملاً به‌اندازه میدازولام کاهش دهد.

تومورهای بدون مایع (تومورهای جامد)

استفاده از دوزهای بالای ملاتونین همراه با شیمی‌درمانی یا سایر نمایش مربوط به سرطان، می‌تواند اندازه تومور را کاهش داده و تأثیر مطلوبی در بهبودی بیمار داشته باشد.

آفتاب‌سوختگی

مصرف پماد ملاتونین در افرادی که بدن آن‌ها حساسیت بالایی به نور خورشید دارد می‌تواند باعث جلوگیری از آفتاب‌سوختگی شود؛ اما این تأثیر در افرادی که بدن آن‌ها حساسیت کمتری به نور دارد مشاهده نشده است.

پایین بودن سطح پلاکت‌های خونی

مصرف ملاتونین می‌تواند پایین بودن سطح پلاکت‌های خونی که در شرایطی نظیر سرطان یا درمان‌های مربوط به سرطان ایجادشده‌اند را بهبود ببخشد.

عوارض جانبی مصرف قرص ملاتونین

باوجوداینکه در اکثر مواقع، عارضه‌ای به دلیل مصرف ملاتونین برای فرد ایجاد نمی‌شود اما در برخی از موارد نیز عوارضی گزارش‌شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • احساس ناراحتی در شکم
  • اضطراب
  • سردرد
  • احساس خواب‌آلودگی در طول روز

تداخلات دارویی با قرص ملاتونین

مصرف داروی ملاتونین همراه با برخی از داروها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در جذب هر دو یا یکی از این داروها شود. ازجمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • داروهای مربوط به بیماری دیابت
  • داروهایی که برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود.
  • داروهایی که برای سرکوب فعالیت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.
  • داروهای رقیق‌کننده خون

با این حال اگر دارویی مصرف می‌کنید و دچار تردید هستید که با داروی ملاتونین تداخل دارد یا نه، می‌توانید از مشاوران ما در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه کمک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب و اختلالات همراه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

نحوه مصرف داروی ملاتونین به چه صورت است؟

میزان مصرف ملاتونین با توجه به نوع و شدت مشکل فرد متغیر است اما به‌طورمعمول، هر شب، اندکی قبل از خواب یک قرص مصرف می‌شود.

ملاتونین با چه داروهایی نباید استفاده شود؟

معمولاً داروهای مربوط به بیماری دیابت، جلوگیری از بارداری، رقیق‌کننده‌های خون و ضعیف کننده‌های سیستم ایمنی نباید با ملاتونین مصرف شوند. 

منبع: قرص ملاتونین Melatonin



:: برچسب‌ها: قرص ملاتونین Melatonin ,
:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

کوکائین نام ماده مخدری است که از برگ گیاه کوکا به دست می‌آید و به‌عنوان قوی‌ترین ماده اعتیادآور موجود در جهان شناخته می‌شود. مصرف و اعتیاد به کوکائین باعث ایجاد احساس شادی و افزایش انرژی در فرد شده و به همین خاطر بسیاری از نوجوانان و جوانان به مصرف آن تمایل دارند. کوکائین به‌صورت پودری نرم و سفیدرنگ است که بوی خاصی ندارد و به همین خاطر به نام دانه برف نیز شناخته می‌شود. قدرت اعتیادآوری کوکائین به حدی است که یک بار مصرف آن می‌تواند باعث بروز اعتیاد به کوکائین در فرد شود. به همین خاطر آشنایی با نشانه‌های مصرف کوکائین و علائم اعتیاد به آن اهمیت بسیاری دارد. درصورتی‌که به مصرف و اعتیاد به کوکائین توسط یکی از نزدیکانتان شک دارید می‌توانید از طریق مشاوره ترک اعتیاد با متخصصین اطلاعات مناسبی در این باره به دست آورید.

بیشتر بخوانید : مواد محرک | عوارض و علائم انواع محرک های مغز 

منبع: اعتیاد به کوکائین

کوکائین چیست؟

کوکائین که با نام کوک یا برف نیز در میان مصرف‌کنندگان شناخته می‌شود یک پودر نرم و سفیدرنگ است که خاصیت اعتیادآوری بسیار بالایی دارد و به‌عنوان قوی‌ترین ماده مخدر موجود از آن نام برده می‌شود. کوکائین ماده مخدر جدیدی نیست و از گذشته‌های دور از آن استفاده می‌شده است. این ماده در پزشکی و برای ایجاد بی‌حسی‌های موضعی نیز مفید است بااین‌حال به دلیل خاصیت اعتیادآوری بالایی که دارد معمولاً در صنایع پزشکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. مصرف و اعتیاد به کوکائین با افزایش میزان دوپامین در مغز باعث ایجاد احساس لذت و سرخوشی در فرد شده و به دنبال آن وی احساس انرژی مضاعف کرده و بدون خستگی به فعالیت می‌پردازد.

انواع کوکائین

این ماده به سه شکل مختلف در بازار موجود است و هریک از آن‌ها با توجه به ساختار شیمیایی که دارند به لحاظ میزان اثرگذاری و احساساتی که در فرد ایجاد می‌کنند تا حدودی با هم تفاوت دارند.

نمک هیدروکلراید

نمک هیدروکلراید نام شیمیایی همان پودر سفیدی است که به نام کوکائین شناخته می‌شود. این ماده قابلیت حل شدن در آب را دارد و از طریق راه‌های مختلفی مثل استنشاق، تزریق و خوراکی قابل استفاده است.

فرم آزاد

برای افزایش میزان خلوص کوکائین در آزمایشگاه‌ها و از طریق روش‌های مشخصی نمک هیدروکلراید کوکائین را از آن جدا می‌کنند. آنچه باقی می‌ماند حالت جامد داشته و از طریق دود کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کراک

کراک نیز مانند فرم آزاد کوکائین حالت جامد دارد و نمک هیدروکلراید از آن جدا شده است. با این حال به این خاطر که میزان خلوص آن از فرم آزاد بسیار کمتر است قیمت پایین‌تری نیز دارد.

روش استفاده از کوکائین | اعتیاد به کوکائین

از کوکائین می‌توان به اشکال مختلفی استفاده کرد. شایع‌ترین روش استفاده و اعتیاد به کوکائین به‌صورت استنشاق است زیرا در این حالت کوکائین جذب مخاط بینی و شش‌ها شده و به‌سرعت وارد جریان خون می‌شود. درنتیجه اثرگذاری سریعی داشته و به نسبت روش‌هایی همچون تزریق ساده‌تر نیز هست.

تزریق آن نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که به دلیل تأثیرگذاری سریع مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. حالت‌های دیگری همچون مصرف خوراکی یا مالیدن این ماده روی لثه‌ها وجود دارد که به‌اندازه روش‌های پیشین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد [/box]

علائم مصرف و اعتیاد به کوکائین

چطور می‌توانیم بفهمیم که یک نفر از کوکائین استفاده کرده است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که استفاده از کوکائین باعث بروز تغییراتی در حالات جسمی و روانی فرد می‌شود که در صورت مشاهده آن‌ها می‌توانید متوجه مصرف و اعتیاد به کوکائین شوید. درصورتی‌که با هریک از این نشانه‌ها در فردی مواجه شدید بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان از اعتیاد وی با یک متخصص مشورت نمایید.

  • احساس سرخوشی و شادابی بی‌دلیل و ناگهانی
  • کاهش اشتها و کاهش نیاز به خواب
  • پرحرفی
  • بالا رفتن اعتمادبه‌نفس
  • وجود حملات اضطرابی
  • بروز توهم و هذیان
  • رفتارهای پرخاشگرانه

به این نکته توجه داشته باشید که این نشانه‌ها ممکن است به دلیل مصرف سایر مواد مخدر نیز ایجاد شده باشد و یا دلیلی به غیر از مصرف مواد مخدر داشته باشد، به همین خاطر در صورت مشاهده این نشانه‌ها برای دریافت اطلاعات بیشتر با یک متخصص مشورت نمایید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد به کوکائین [/box]

نشانه‌های اعتیاد به کوکائین

نشانه‌های اعتیاد به کوکائین همانند نشانه‌های مصرف این ماده است و باعث بروز علائمی همچون کاهش اشتها و احساس انرژی مضاعف می‌شود. علاوه بر این متخصصان اعتیاد معتقدند که وجود سه نشانه زیر به معنای اعتیاد فرد به کوکائین است.

ایجاد تحمل دارویی

تحمل دارویی به این معناست که پس از چند بار استفاده از کوکائین فرد متوجه خواهد شد که با استفاده از همان دوز قبلی دیگر احساس لذت سابق را به دست نمی‌آورد و به همین خاطر برای رسیدن به لذت میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند.

بروز نشانه‌های ترک | اعتیاد به کوکائین

افرادی که به مصرف کوکائین اعتیاد دارند، چنانچه برای مدتی استفاده از این ماده را کنار بگذارند و یا مقدار مصرف را کاهش دهند نشانه‌های جسمی و روانی ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد که آن‌ها را به سمت مصرف مجدد و بیشتر این ماده مخدر سوق می‌دهد.

رفتارهای داروجویی

معتادین که اعتیاد به کوکائین دارند معمولاً زمان زیادی را صرف تهیه و استفاده از این ماده می‌کنند و به همین خاطر برای انجام بسیاری از کارهای دیگر در زندگی مانند ارتباط با اطرافیان و یا انجام وظایف شغلی و تحصیلی دچار مشکل می‌شوند.

نشانه‌های ترک اعتیاد به کوکائین

نشانه‌های ترک اعتیاد به کوکائین به واکنش‌های جسم و روان فرد نسبت به قطع یا کاهش میزان مصرف گفته می‌شود. معمولاً افرادی که به این ماده اعتیاد دارند درصورتی‌که به هر دلیلی به اندازه سابق از این ماده استفاده نکنند دچار مشکلاتی خواهند شد و همین نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی باعث عدم تمایل فرد برای ترک اعتیاد خواهد بود. این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌باشند.

  • احساس آشفتگی و سردرگمی
  • اضطراب و افسردگی
  • پرخاشگری و تحریک‌پذیری
  • میل شدید به مصرف مجدد
  • لرزش بدن
  • درد عضلانی
  • تهوع و استفراغ

مسمومیت با کوکائین | اعتیاد به کوکائین

درصورتی‌که کوکائین بیش از حد مصرف شود باعث بروز مسمومیت در فرد می‌شود. در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر، هرچه سریع‌تر فرد را به مراکز درمانی انتقال دهید.

  • افزایش ضربان قلب و فشارخون
  • افزایش تعداد تنفس
  • بروز توهم‌های حسی شدید
  • غش یا کما

عوارض مصرف و اعتیاد به کوکائین

استفاده و اعتیاد به کوکائین باعث بروز عوارضی در جسم و شرایط روانی فرد می‌شود. عوارض استفاده از این ماده به دو دسته عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود که در این قسمت آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. برای جلوگیری و پیشروی از این عوارض حتما برای درمان و مشاوره ترک اعتیاد اقدام کنید.

عوارض کوتاه‌مدت اعتیاد به کوکائین

  • تهوع و استفراغ
  • احساس لرزش دست
  • گرفتگی عضلانی
  • بالا رفتن ضربان قلب و فشارخون
  • ناهماهنگی در حرکات بدن
  • افزایش میزان تنفس
  • احتمال وجود سکته

عوارض بلندمدت استفاده و اعتیاد به کوکائین

  • اختلال در درک زمان و مکان
  • بروز بیماری‌های روحی جدی
  • از دست دادن وزن بدن و سو تغذیه
  • مشکلات تنفسی
  • وجود جوش‌ها و زخم‌های دردناک در پوست بدن
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

درمان اعتیاد به کوکائین

برای درمان اعتیاد به کوکائین می‌بایست دو شیوه درمان جسمی و روانی در کنار هم انجام بگیرد. در طی جلسات درمان جسمانی یا سم‌زدایی متخصصین به فرد کمک می‌کنند تا با کاهش تدریجی میزان مصرف، وابستگی جسمی به کوکائین را کنار بگذارد اما به این خاطر که اعتیاد به این ماده بیشتر جنبه روانی دارد و در حقیقت آنچه فرد را به مصرف وادار می‌کند یک وسوسه روانی غیرقابل‌کنترل است، می‌بایست به جلسات مشاوره و روان‌درمانی در ترک اعتیاد به کوکائین نیز توجه ویژه‌ای شود.

مشاورین به فرد کمک می‌کنند تا از طریق بررسی موقعیت‌های مختلف متوجه شود در چه شرایطی تمایل به مصرف در وی بیشتر خواهد شد. از این طریق توانایی کنترل و هوشیاری فرد بالاتر رفته و راحت‌تر می‌تواند در مقابل وسوسه مصرف مجدد و اعتیاد به کوکائین مقاومت کند. علاوه بر این روانشناسان در طی جلسات روان‌درمانی راه‌های مقاومت در برابر میل به مصرف و کنترل اعتیاد به کوکائین را به فرد آموزش می‌دهند.

از دیگر اقداماتی که در جلسات روان‌درمانی صورت می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ریشه‌یابی مشکلاتی که باعث اعتیاد فرد به کوکائین شده نظیر ضعف اعتمادبه‌نفس یا مشکلات روحی و تلاش برای حل آن‌ها
  2. کمک به فرد برای بهبود روابط خانوادگی و دوستانه‌ای که در اثر اعتیاد آسیب دیده است
  3. کمک به بیمار برای پیدا کردن اهداف و برنامه‌های جدید در زندگی
  4. استفاده از جلسات گروه‌درمانی برای آشنایی بیماران با سایر افرادی که شرایط مشابهی دارند و فراهم شدن فرصت تبادل‌نظر و کمک این افراد به یکدیگر

بی‌توجهی به انجام جلسات روان‌درمانی معمولاً باعث می‌شود که دیر یا زود فرد مصرف مجدد را شروع کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد به کوکائین کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کوکائین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

1. آیا کوکائین اعتیادآور است؟

بله؛ کوکائین قوی‌ترین و اعتیادآورترین ماده مخدر شناخته شده در جهان است بااین‌حال به دلیل اینکه وابستگی جسمی به این ماده کم است و اعتیاد به آن بیشتر جنبه روانی دارد بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند این ماده اعتیادآور نیست.

2. در صورت اعتیاد یکی از اطرافیان به کوکائین چه باید کرد؟

با توجه به اهمیت موضوع زمان در اعتیاد به کوکائین یا هر ماده مخدر دیگر بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان این مسئله اقدام نمایید؛ اما توجه داشته باشید که حمایت و رفتار مناسب شما با فردی که درگیر اعتیاد به کوکائین شده است اهمیت بسیاری در توانایی وی برای ترک این ماده دارد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از متخصصین اطلاعات مناسبی برای شیوه اقدام خود پیدا کنید.

3. چطور متوجه شویم که فردی کوکائین مصرف کرده است؟

مصرف این ماده نتایج قابل مشاهده‌ای در رفتار فرد ایجاد می‌کند ازجمله آن‌ها احساس سرخوشی و پرانرژی بودن بی‌دلیل، پرحرفی، کاهش اشتها و کاهش نیاز به خواب و یا بروز نشانه‌های روانی مانند پرخاشگری و یا توهم و هذیان را می‌توان نام برد.

4. ظاهر کوکائین به چه شکل است؟

این ماده به‌صورت یک پودر سفیدرنگ و نرم است که بویی نداشته اما مزه تلخی دارد. درصورتی‌که این ماده در آزمایشگاه تسویه شده باشد حالت جامد و به صورت خورده سنگ پیدا می‌کند.

منبع: اعتیاد به کوکائین



:: برچسب‌ها: اعتیاد به کوکائین ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آشنایی با تست اعتیاد به کوکائین و راه‌هایی که برای منفی کردن نتیجه این تست کوکائین وجود دارد برای بسیاری از خانواده‌هایی که یکی از عزیزانشان درگیر اعتیاد به این ماده است اهمیت بالایی دارد. اگرچه مصرف کوکائین نشانه‌هایی را در رفتار و حالات جسمی و روحی فرد به جای می‌گذارد و از این طریق می‌توان تا حدودی نسبت به استفاده از کوکائین اطمینان حاصل کرد بااین‌حال تنها راه برای دستیابی به یک نتیجه قطعی در ارتباط با سوء مصرف این ماده انجام تست اعتیاد به کوکائین است. روش‌های مختلفی برای بررسی اعتیاد به کوکائین وجود دارد که هریک میزان مشخصی از دقت در پاسخگویی دارند و با توجه به شرایط خاصی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ما در این مطلب انواع روش‌های موجود برای تست اعتیاد به کوکائین را بررسی خواهیم کرد و در نهایت راهکارهایی را در صورت مثبت شدن نتیجه تست بیان می‌کنیم. توصیه می کنیم مقاله علائم اعتیاد را مطالعه نمایید.

منبع: تست اعتیاد به کوکائین

کوکائین چیست؟

کوکائین نام یک ماده مخدر طبیعی است که از گذشته‌های دور برای ایجاد احساس شادمانی و انرژی بخشی و یا برای مصارف پزشکی همچون ایجاد بی‌حسی‌های موضعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بااین‌حال با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالایی که این ماده دارد استفاده از آن برای مصارف پزشکی محدودیت بسیاری دارد.

کوکائین به‌صورت یک پودر نرم و سفیدرنگ است که بوی خاصی نداشته و به دلیل شکل ظاهریش به نام‌هایی همچون برف و یا دانه برف نیز معروف شده است. استفاده از این ماده مغز را به ترشح دوپامین وادار می‌کند و از آنجا که دوپامین باعث ایجاد احساس لذت و انرژی می‌شود، به دنبال مصرف کوکائین فرد یک حالت شادی و پرانرژی بودن کاذب را تجربه خواهد کرد. این احساس شیرین معمولاً انگیزه‌ای برای مصرف مجدد کوکائین بوده و باعث اعتیاد فرد به این ماده خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با ماده کوکائین کلیک کنید.

نشانه‌های استفاده از کوکائین | تست اعتیاد به کوکائین

اگر به استفاده از کوکائین یا هر ماده مخدر دیگری در یکی از نزدیکانتان شک کرده‌اید باید بدانید که مصرف هریک از این مواد نشانه‌های خاصی را در رفتار فرد ایجاد می‌کند و در صورت مشاهده این نشانه‌ها می‌توانید تا حدودی نسبت به اعتیاد وی اطمینان پیدا کنید. بااین‌حال این نکته را در نظر داشته باشید که تنها راه قطعی برای اظهار نظر راجع به اعتیاد یک فرد انجام تست اعتیاد است و سایر روش‌ها اگرچه می‌توانند به شما در ارتباط با این مسئله کمک کنند اما قدرت تشخیص گذاری قطعی ندارند. در این بخش نشانه‌های استفاده از کوکائین را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. درصورتی‌که با هریک از این نشانه‌ها مواجه شدید بهتر است از یک متخصص راجع به اقدامات بعدی مشورت بگیرید. برای دریافت درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

  • احساس شادی و نشاط بی‌دلیل که با خلق همیشگی فرد متناسب نیست
  • انرژی زیاد برای فعالیت بدون نیاز به استراحت
  • کاهش اشتها و کاهش نیاز به خواب
  • پرحرفی که گاها به‌صورت پرش کلامی مشاهده می‌شود
  • بروز توهم در حواس مختلف و یا هذیان‌گویی
  • پرخاشگری و تحریک‌پذیری
  • تعریق بیش از حد و بالا رفتن دمای بدن
  • افزایش ضربان قلب و فشارخون
  • سریع‌تر شدن تنفس

 

تست اعتیاد به کوکائین

درصورتی‌که هریک از نشانه‌های بالا را در فردی مشاهده کردید و یا به هر دلیل دیگری به مصرف کوکائین توسط وی شک کرده‌اید قطعی‌ترین راه برای فهم این موضوع انجام تست اعتیاد به کوکائین است. راه‌های مختلفی برای انجام این تست وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

آزمایش ادرار

رایج‌ترین شیوه برای تست اعتیاد به کوکائین استفاده از نمونه ادرار است. در این روش نمونه ادرار مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورت مشاهده موادی که پس از سوخت و ساز کوکائین در بدن باقی می‌ماند می‌توان گفت نتیجه اعتیاد فرد مثبت است. تست اعتیاد به کوکائین از راه ادرار، به دلیل قیمت مناسب و زمان کمی که برای انجام آن صرف می‌شود بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. درعین‌حال این تست می‌تواند مصرف کوکائین را تا 4 روز پس از استفاده شناسایی کند در حالی که آزمایش خون و بزاق برای مدت بسیار کوتاه‌تری توانایی تشخیص مصرف کوکائین را دارند.

آزمایش خون

بررسی نمونه خون و تجزیه مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند وجود هرگونه ماده غیرطبیعی در بدن فرد را نشان دهد. بااین‌حال مشکلی که برای استفاده از این روش وجود دارد این است که باید زمان استفاده از کوکائین و انجام آزمایش فاصله کمی با یکدیگر داشته باشند.

بررسی بزاق دهان یا عرق

بررسی نمونه بزاق دهان یا عرق یکی دیگر از روش‌های تست اعتیاد به کوکائین است که مانند آزمایش خون برای فاصله کم بین مصرف و انجام آزمایش قابل استفاده هستند. به همین خاطر است که معمولاً نیروهای پلیس این روش را برای شناسایی افرادی که از مواد مخدر استفاده کرده‌اند به کار می‌برند. استفاده از نمونه بزاق و یا عرق در شرایطی مطرح می‌شود که امکان استفاده از سایر روش‌ها وجود نداشته باشد.

بررسی نمونه مو

بهترین و دقیق‌ترین روش برای بررسی اعتیاد به هرگونه ماده مخدر بررسی موی فرد است. این مو می‌تواند از سر یا هر قسمتی از بدن فرد تهیه شده و مورد بررسی قرار بگیرد. مواد حاصل از سوخت‌وساز کوکائین در بدن تا حدود 3 ماه بعد از مصرف در موی فرد باقی مانده و قابل تشخیص است. بااین‌حال به دلیل هزینه بالای این شیوه از آزمایش معمولاً کمتر از آن استفاده می‌شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد محرک [/box]

 

منفی کاذب در تست اعتیاد به کوکائین

با آشکار شدن اعتیاد فرد به کوکائین ممکن است وی مزایای بسیاری از جمله کار یا خانواده‌اش را از دست بدهد. همچنین این موضوع می‌تواند اجبار دیگران برای ترک اعتیاد به مواد مخدر را به همراه داشته باشد. به همین خاطر معمولاً مبتلایان به سوءمصرف کوکائین تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های مختلفی نتیجه آزمایش خود را منفی کنند. ازجمله این روش‌ها می‌توان به عوض کردن نمونه و یا اخلال در آزمایش از طریق ریختن موادی مانند اشک یا ناخن در ظرف نمونه اشاره کرد.

با توجه به مراقبت‌های جدی که در سال‌های اخیر و در حین نمونه‌گیری برای انجام آزمایش صورت می‌گیرد معتادان به کوکائین به روش‌های دیگری ازجمله ایجاد فاصله زمانی بین مصرف و انجام آزمایش اعتیاد یا استفاده از برخی مواد شیمیایی برای سم‌زدایی هرچه سریع‌تر روی آورده‌اند. بااین‌حال در صورت لزوم می‌توان از روش‌های تکمیلی برای سنجش اعتیاد به کوکائین استفاده کرد که امکان ایجاد اختلال در آن‌ها بسیار ضعیف است.

 

مثبت شدن نتیجه تست اعتیاد به کوکائین

اگر نتیجه تست اعتیاد به کوکائین در فردی مثبت شد باید چه کنیم؟

مواجه شدن با این واقعیت که یکی از نزدیکان ما درگیر اعتیاد شده می‌تواند موجی از هیجانات منفی همچون غم، خشم و یا اضطراب را به همراه داشته باشد. اعتیاد می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در یک خانواده ایجاد کند و حتی باعث از هم پاشیدن آن شود. به همین خاطر شاید بهتر باشد در این شرایط از یک مشاور کمک بگیرید تا علاوه بر کنار آمدن با احساسات منفی که تجربه می‌کنید راهکارهایی برای خروج سالم شما و خانواده‌تان از این شرایط را نیز پیدا کنید. با توجه به حساسیت کودکان و احتمال آسیب دیدن آن‌ها بهتر است برای سلامت روحی آن‌ها نیز اقدامی انجام دهید.

علاوه بر اینکه شما می‌بایست به سلامت خود توجه داشته باشید باید برای ترک اعتیاد و بهبود شرایط فردی که با این مسئله درگیر شده نیز اقدام کنید. توجه داشته باشید که حمایت شما از وی نکته بسیار مهمی در توانایی او برای ترک اعتیاد است. درنتیجه علی‌رغم احساسات منفی که تجربه می‌کنید بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و از او حمایت کنید تا بتواند برای ترک اعتیاد اقدام نماید.

با توجه به اینکه اعتیاد به کوکائین بیشتر جنبه روانی داشته و میل شدید به مصرف معمولاً باعث شروع دوباره مصرف کوکائین توسط فرد خواهد شد بهتر است در کنار انجام مراحل سم‌زدایی استفاده از جلسات روان‌درمانی را نیز جدی بگیرید. در طی این جلسات به فرد آموزش داده می‌شود که چطور با وسوسه مصرف مجدد کوکائین مقابله کرده و همین‌طور احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی یا وجود آسیب‌های احتمالی در مغز فرد مورد بررسی قرار گرفته و برای آن‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به کوکائین [/box]

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد به کوکائین می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول تست کوکائین

1. بهترین روش برای تست اعتیاد به کوکائین چیست؟

بهترین روش بررسی نمونه موی فرد است زیرا اثرات مصرف کوکائین تا حدود سه ماه در موی فرد باقی می‌ماند؛ اما با توجه به هزینه بالای این تست معمولاً از تست نمونه ادرار به‌عنوان گزینه جانشین استفاده می‌شود.

2. تا چه مدت پس از مصرف کوکائین، اعتیاد به این ماده در تست‌ها قابل بررسی است؟

تا 3 ماه پس از مصرف کوکائین نیز از طریق بررسی نمونه موی سر می‌توان استفاده از این ماده را ردیابی کرد. همچنین آزمایش نمونه ادرار می‌تواند مصرف کوکائین تا 4 روز قبل را تشخیص دهد.

منبع: تست اعتیاد به کوکائین



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به کوکائین ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

اعتیاد چیست ؟ اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. اعتیاد فقط به وابستگی به موادی مانند هروئین یا کوکائین اشاره ندارد، فردی که نمی‌تواند مصرف یک دارو یا ماده شیمیایی خاص را متوقف کند یعنی به آن اعتیاد دارد. برخی از اعتیادها شامل فعالیت‌هایی مانند قمار، اینترنت و… هستند. افراد معتاد تمرکز زیادی بر استفاده از مواد خاص مانند الکل یا مواد مخدر دارند تا حدی که این کارزندگی آن‌ها را به خود اختصاص داده و بر تمام ابعاد زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد. به طور معمول اعتیاد با گذشت زمان بدتر می‌شود پس باید راهی برای ترک و درمان آن پیدا کرد.

منبع: اعتیاد چیست

چگونه یک فرد معتاد می‌شود؟

وقتی افراد برای اولین بار موادی مصرف می‌کنند، به احساس ناشی از آن علاقه‌مند می‌شوند. آن‌ها معتقدند که می‌توانند میزان مصرف و تعداد دفعات مصرف مواد را کنترل کنند. اما مواد می‌تواند کنترل افراد را از بین ببرد. افراد مبتلا به اختلالات اعتیاد ممکن است از مشکل خود آگاه باشند، اما در صورت تمایل قادر به جلوگیری از آن نیستند. دلایل زیادی برای شروع اعتیاد وجود دارد؛ عواملی مانند فشار همسالان، مشکلات جسمی و جنسی، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان، استرس، عدم حمایت خانواده، کمبود محبت و… می‌تواند بر میزان احتمال مصرف مواد مخدر و اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد.

 

مراحل اعتیاد چیست ؟

اعتیاد مراحلی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

1. مرحله آشنایى

در این مرحله ممکن است فرد از روی کنجکاوی یا قرار گرفتن در موقعیتی خاص، مواد را مصرف کند. اگرچه امکان دارد این کار باعث اعتیاد کامل نشود، اما آزمایش مواد مخدر در واقع اولین مرحله اعتیاد محسوب می‌شود. به ویژه در میان جوانان، این آزمایش معمولا پذیرفته یا حتی تشویق می‌شود اما همیشه بی ضرر نیست. به خصوص اگر نوجوانان عوامل خطر خاصی برای اعتیاد از خود نشان دهند، این آزمایش می تواند شروع راه اختلالات مصرف مواد باشد.

2. مرحله شك و تردید

در این مرحله استفاده از مواد به صورت تفریحی و داوطلبانه انجام می‌شود. در این مرحله فرد احساس می‌کند که کنترل کاملی بر مصرف مواد مخدر دارد. در مرحله شک و ترید فرد شرایط را تحت کنترل دارد و اگر بخواهد می‌تواند آن را متوقف کند، اما از تأثیرات مواد راضی بوده و لزومی برای ترک نمی‌بیند. در واقع مواد باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشد.

3. اعتیاد چیست | مرحله اعتیاد واقعى

در این مرحله فرد مواد را به صورت روزانه و چندین بار مصرف می‌کند و به آن وابسته شده است. برای رسیدن به احساس بهتر به مواد نیاز دارد و برای به دست آوردن آن هر کاری انجام می‌دهد. ودر صورت عدم دریافت مواد، شرایط غیر قابل تحمل می‌شود و تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مرحله مواد فرد را کنترل می‌کند. اعتیاد و وابستگی‌های شیمیایی آخرین مرحله از اعتیاد به مواد مخدر هستند.

 

انواع اعتیاد

اعتیاد به دو دسته شیمیایی و رفتاری تقسیم می‌شود. اعتیاد شیمیایی شامل استفاده از موادی مانند الکل، مواد توهم زا (PCP ، LSD)، مسکن‌های اعتیادآور (کدئین، اکسی کدون، هروئین، ترامادول)، مواد استنشاقی (چسب، آئروسل، بخار)، داروهای آرام بخش و ضد اضطراب، مواد محرک (کوکائین، مت آمفتامین)، مواد مخدر (شیشه، کرک، تریاک) و… می‌باشد. اعتیاد رفتاری شامل مواردی مانند اعتیاد به خرید، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، قمار و… می‌شوند. جهت آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست ؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به اضطراب شدید، لرزش مداوم اعضای بدن، حالت تهوع، خستگی بیش از حد، از دست دادن اشتها، سرخ شدن چشم‌ها، بهم خوردن الگوی خواب، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، تخریب ظاهری، لرزش و اختلال در گفتار، تغییر ناگهانی در خلق و خو، افسردگی، بیش فعالی، جنون، خشکی دهان، آبریزش چشم، اختلال بینایی، پرخاشگری و… اشاره کرد.

 

عوارض اعتیاد چیست ؟

عوارض و پیامدهای اعتیاد عبارتند از:

1. عوارض جسمی

عوارض جسمی اعتیاد شامل کاهش سلامت جسمی، تحریک، خستگی و ناتوانی، حالت تهوع، بی قراری، بی خوابی، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، خشکی پوست، مشکلات گوارشی، مشکلات کبد، اختلال بینایی، آبریزش چشم، لرزش دست، لاغری، تشنج، سکته و… می‌باشد.

2. عوارض روانی

رفتارها و عوارض روانی اعتیاد شامل افزایش سطح اضطراب، افسردگی و غم و اندوه، افزایش حساسیت و واکنش شدیدتر به استرس، مشکل در شناسایی احساسات، پرخاشگری، اضطراب شدید، توهم، از دست دادن علاقه و انگیزه و… می‌باشد.

3. عوارض اجتماعی

مصرف مواد می‌تواند بر روابط اجتماعی، خانواده، کار، مدرسه و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. بی توجهی به مسئولیت‌ها در مدرسه، محل کار یا خانه، منزوی شدن و مشکلاتی در روابط مانند دعوا با شریک زندگی یا اعضای خانواده از عوارض اعتیاد می‌باشد. ممکن است فرد به دلیل مصرف مواد مخدر فعالیت‌هایی را که قبلاً از آن لذت می‌برد مانند سرگرمی‌ها، ورزش‌ها، معاشرت‌ها و… را رها کند.

درمان اعتیاد

روش‌های درمانی معمول شامل داروها برای اختلالات روانی (افسردگی ناشی از اعتیاد یا اسکیزوفرنی)، روان درمانی (درمان‌های رفتاری ، گفتاری و گروهی)، خدمات پزشکی (ترک هنگام سم زدایی)، درمان اعتیاد بستری و گروه های خودیاری و پشتیبانی می‌شوند. نوع درمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند به شدت و مرحله اعتیاد بستگی دارد. در مراحل اولیه اعتیاد، امکان دارد که پزشک دارو و درمان را توصیه کند. ممکن است در مراحل بعدی در یک شرایط کنترل شده، از درمان اعتیاد بیمارستانی بهره‌مند شوند. درمان ممکن است طولانی و یا پیچیده باشد و به همین دلیل به حمایت اطرافیان نیاز دارد. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اعتیاد چیست؟

اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. عواملی مانند فشار همسالان، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان و … می‌تواند بر اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد. در صورتی که فردی در خانواده با این مشکل مواجه شد، حتما باید مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به لرزش، حالت تهوع، خشکی دهان و… اشاره کرد.

منبع: اعتیاد چیست



:: برچسب‌ها: اعتیاد چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا علائم و نشانه‌های اعتیاد به شیره را می‌شناسید؟ شیره نوعی ماده مخدر است که از تریاک به دست می‌آید. این ماده در بدن به عنوان یک مسکن قوی عمل کرده و می‌تواند درد را تسکین دهد. به دلیل احساس سرخوشی بسیار زیاد شیره، افراد بسیاری به مصرف این ماده روی‌ می‌آورند. اما شیره تاثیر بیشتری نسبت به تریاک دارد و عوارض آن نیز بسیار بیشتر و جدی‌تر است. آگاهی از علائم و نشانه‌های اعتیاد به شیره به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر آن را در عزیزان خود تشخیص داده و برای ترک اقدام نمایید. با استفاده از کمک یک روانشناس در حوزه اعتیاد می‌توانید بهترین برخورد را داشته باشید و فرد معتاد را برای ترک تشویق نمایید. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور و از کجا بفهمیم یک نفر معتاد است کلیک کنید. 
بیشتر بخوانید :  تست شیره 

منبع: شیره

عوامل خطر اعتیاد به شیره

استفاده بیش از حد از مواد مخدر بسیاری از مشکلات منفی را برای فرد ایجاد می‌کند. استفاده طولانی مدت از شیره منجر به عدم توانایی مغز در تولید طبیعی اندورفین (که مسکن طبیعی بدن است) می‌شود. هنگامی که بدن قادر به تنظیم و کنترل صحیح درد نباشد، مشکلات زیادی برای فرد به وجود می‌آورد. در طی یک دوره طولانی مدت مصرف، فرد به مقدار بیشتری از شیره نیاز خواهد داشت تا همان سطح بالایی را که برای اولین بار تجربه کرده به دست آورد. مواد مخدر موجود در شیره خود را به گیرنده‌های مغز، نخاع و دستگاه گوارش متصل می‌کند. متصل شدن مواد مخدر به این گیرنده‌ها تاثیرات مخربی روی آن‌ها دارد. 

علائم اعتیاد به شیره

علائم مصرف بیش از حد شیره زمانی خود را نشان می‌دهد که مواد مخدر گیرنده‌های مغز را به طور کامل مسدود کرده و باعث کند شدن تنفس فرد شده و در نهایت متوقف شود. علائم جسمانی اعتیاد به شیره شامل کاهش وزن، اسهال، خارش پوست، درد مفاصل و عضلات، تهوع و استفراغ، سردرد، کوچک شدن مردمک چشم، تب و لرز، خستگی و… می‌باشد. مصرف شیره علاوه بر علائم جسمانی، دارای علائم روحی و روانی نیز می‌باشد. علائم روانی اعتیاد شامل کمبود انگیزه، حالت افسردگی، از دست دادن تمرکز یا علاقه، گیجی، نوسانات خلقی یا تغییرات شدید رفتاری، اضطراب، گفتار آهسته یا گنگ و… می‌باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست [/box]

 

عوارض مصرف شیره در طولانی مدت

اعتیاد به شیره می‌تواند عوارض زیادی در تمام جنبه های زندگی فرد داشته باشد. از عوارض جسمی اعتیاد به شیره می‌توان به مشکلات اشتهایی، تعریق، دردهای عضلانی، اضطراب، تهوع و استفراغ، ارزش دست و پا، بی خوابی، یبوست و اسهال، مشکلات گوارشی، کمبود آب بدن، تشنج، عفونت در قلب، آسیب دائمی ریه ، کبد و کلیه و… اشاره کرد. عوارض روانی و اجتماعی اعتیاد به شیره شامل مشکلات اجتماعی (از دست دادن حمایت خانواده و دوستان، انزوا)، مشکلات کاری، مشکلات مالی، افسردگی، پرخاشگری و… می‌باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  اعتیاد به مواد مخدر  [/box]

 

ترک اعتیاد به شیره تریاک

درمان اعتیاد به شیره برای هر فرد متفاوت است. هدف اصلی درمان کمک به فرد در قطع مصرف مواد مخدر است. همچنین درمان می‌تواند به فرد کمک کند تا از استفاده مجدد آن در آینده جلوگیری کند. با قطع مصرف مواد مخدر، بدن فرد واکنش زیادی مانند حالت تهوع و استفراغ، درد شکم و اضطراب و… نشان می‌دهد. پزشک می‌تواند داروهای خاصی را برای کمک به تسکین علائم ترک فرد هنگام قطع مصرف مواد مخدر تجویز نماید. ممکن است فرد معتاد در زمینه روانی نیز به کمک نیاز داشته باشد. برای آشنایی با انواع روش های درمان ترک اعتیاد به شیره کلیک کنید.

درمان‌های رفتاری به فرد کمک می‌کند تا یاد بگیرد چگونه افسردگی ترک اعتیاد را مدیریت نماید. بعضی از درمان‌های رفتاری شامل مشاوره فردی، مشاوره گروهی یا خانوادگی و شناخت درمانی است. با داشتن یک برنامه درمانی مناسب و روند سم زدایی پزشکی، افراد معتاد می‌توانند با موفقیت ترک کرده و زندگی سالمی را ادامه دهند. درمان پزشکی در یک محیط کنترل شده، احتمال موفقیت در این فرایند را افزایش می‌دهد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شیره تریاک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علائم اعتیاد به شیره چیست؟

علائم جسمانی اعتیاد شیره شامل شامل کاهش وزن، اسهال، خارش پوست، درد مفاصل و عضلات، تهوع و استفراغ و… می‌باشد.

چگونه می‌توان شیره را ترک کرد؟

با داشتن اراده بالا و کمک یک فرد متخصص می‌توانید فرایند سم‌زدایی را به راحتی انجام داده و پس از ترک نیز احتمال بازگشت را کاهش دهید و زندگی سالم خود را در پیش بگیرید. 

منبع: شیره



:: برچسب‌ها: شیره ,
:: بازدید از این مطلب : 516
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا انواع داروهای اعتیاد آور را می‌شناسید؟ امروزه میزان مصرف داروهای اعتیاد آور به دلیل ناآگاهی افراد از میزان وابستگی این داروها رو به افزایش است. اگر شخصی اقدام به مصرف بی رویه انواع داروهای اعتیاد آور کند به آن‌ها معتاد شده و در دسته مصرف کنندگان آسیب پذیر قرار می‌گیرد. اعتیاد تنها به مصرف مواد سنتی و صنعتی مانند تریاک، حشیش، گل، شیشه و… محدود نمی‌شود. هر فردی با مصرف افراطی و بدون تجویز برخی قرص‌ها دچار اعتیاد به آن‌ها شده و با آسیب‌های مختلف جسمی و روحی مواجه می‌شود. با آگاهی از انواع داروهای اعتیاد آور می‌توانید از وابستگی به آن‌ها پیشگیری کرده و یا هرچه سریع‌تر برای ترک و درمان آن اقدام نمایید.
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

منبع: داروهای اعتیاد آور

منظور از داروهای اعتیادآور چیست؟

معمولا واژه اعتیادآور افراد را به یاد دود، تزریق و مصرف موادی نظیر شیشه، هروئین و… می‌اندازد در صورتی که خوردن بعضی قرص‌های به اصطلاح اعتیادآور منجر به تبدیل یک فرد سالم به یک فرد مصرف کننده و معتاد می‌شود. این داروهای اعتیادآور شامل داروهای خواب آور، داروهای ضد درد و ضد استرس هستند.

اگر این نوع داروها بدون نظارت پزشک مصرف شوند و فرد در هر زمانی که خواست آن‌ها را مصرف کند، دچار اعتیاد به دارو شده و حتی ممکن است که کار به جایی برسد که در روز حداقل ۲۰ عدد دارو مصرف کند تا به اعتیادش پاسخ دهد. این نوع نحوه مصرف عوارض وحشتناکی برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت.

افراد در رابطه با اعتیاد به دارو از سه مرحله عبور می‌کنند که این مراحل عبارتند از وابستگی به داروی خاص، عادت بدن به مصرف دارو و در نهایت اوردوز. شما نباید اجازه دهید کار به مرحله آخر برسد. اگر به دارویی اعتیاد پیدا کرده‌اید باید هر چه سریع‌تر به کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد مراجعه نمایید.

انواع داروهای اعتیادآور کدامند؟

داروهای اعتیاد آور انواع مختلفی دارند که برخی از شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1. کدئین و مورفین

دو تا از معروف ترین داروهای موجود در بازار کدئین و مورفین هستند که بدون تجویز پزشک هم می‌توان آن‌ها را مصرف کرد. این داروها درد را تسکین می‌دهند ولی اگر بیش از حد مصرف شوند فرد را درگیر کرده و با پدید آوردن حالت شادی موقت و سپس اعتیاد، عوارض بدی برای مصرف کننده به وجود می‌آورند.

2. داروهای اعتیاد آور | ریتالین یا متیل فنیدیت

افرادی که خواهان افزایش تمرکز هستند و می‌خواهند به خاطر دروس سنگین یا کار فراوان در بدنشان بی خوابی ایجاد کنند، به سراغ مصرف ریتالین یا متیل فنیدیت می‌روند که این کار بسیار اشتباه و خطرناک است. در واقع این دارو برای افراد بیش فعال تجویز می‌شود ولی برخی افراد که بیش فعالی ندارند بدون تجویز پزشک از آن استفاده می‌کنند. مصرف طولانی مدت آن باعث به هم ریختن وضعیت روحی و خواب شده و همینطور باعث ایجاد تشنج می‌شود. از طرفی اعتیاد به این دارو موجبات اعتیاد به سایر مواد مخدر را نیز فراهم می‌کند.

3. بنزودیازپین

این دارو زیر مجموعه‌های زیادی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به فلورازپام، دیازپام، میدازولام، کلونازپام و… اشاره کرد. علت تولید این داروها، ایجاد آرامش و رفع استرس در افراد می‌باشد و همچنین در درمان بی خوابی نیز مفید است البته اگر طبق نظر پزشک و به تعداد مدنظر او مصرف شود. اگر هم خودسرانه به سراغ مصرفش بروید بعد از مدتی متوجه خواهید شد که نه تنها مشکلات برطرف نشده بلکه مشکلات دیگری هم اضافه شده است. مشکلاتی نظیر آشفتگی و تشنج بعد از اعتیاد به این دارو بروز می‌کنند.

4. ترامادول

این دارو اعتیادآور را اکثر افراد می‌شناسند چرا که طیف وسیعی از افراد درگیر به اعتیاد دارو، آن را مصرف می‌کنند. ترامادول، برای کاهش درد در افراد بیمار تولید می‌شود که کمی حالت شادی هم در آن‌ها ایجاد می‌کند. متاسفانه مصرف بیش از حد ترامادول اعتیاد به آن را در پی خواهد داشت و فرد دچار حالت‌هایی مانند خشم و افسردگی می‌شود. از شایع‌ترین علائم مصرف بی رویه این دارو تشنج است که تا زمان ترک اعتیاد نیز برطرف نخواهد شد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به ترامادول  [/box]

5. اکسی کارنتین

مسکنی از نوع اپیوئیدی می‌باشد و مصرف طولانی مدت آن به مشکل تنفسی ختم می‌شود. عده‌ای از افراد با تخریب قرص، پودر درون آن را با تزریق داخل بدن خود می‌کنند که متاسفانه این کار گاها سبب اوردوز می‌شود.

6. داروهای اعتیاد آور | سودوافدرین

این دارو برای رفع آبریزش بینی ساخته شده است و در صورت مصرف به اندازه، خطری به دنبال ندارد البته اگر مدام از آن استفاده کنید دچار اعتیاد به سودوافدرین می‌شوید چرا که در آن از ماده‌ای به نام متامفتامین استفاده شده است که مواد مخدری نظیر شیشه هم به کار می‌رود بنابراین مصرف بی‌رویه آن فرد را دچار وابستگی و اعتیاد می‌کند.

7. باربیتورات

این دارو مشکلاتی نظیر بی‌خوابی، استرس و بعضی از انواع بیماری‌های صرع را درمان می‌کند. در رابطه با این دارو نباید افراط به خرج داد چرا که شما را در دراز مدت درگیر کرده و اعتیاد دارویی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر مصرف زیاد، قطع این دارو هم باید با مشورت پزشک اتفاق بیفتد در غیر اینصورت عوارض بسیار شدیدی در پی خواهد داشت. بنابراین هرگز سر خود اقدام به مصرف و قطع آن نکنید و در صورت اعتیاد پیدا کردن به باربیتورات حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

8. دکسترومتورفان

این دارو برای بیمارانی که سرفه می‌کنند تجویز می‌شود و در دسته داروهای اعتیادآور خطرناک قرار نمی‌گیرد. اما اگر هم فردی به این دارو اعتیاد پیدا کند دچار توهم می‌شود. بیشتر اشخاصی که به این دارو اعتیاد پیدا می‌کنند سن پایینی دارند که این موضوع بیانگر این است که نباید در خانه به جمع آوری دارو و خوددرمانی دست بزنید.

9. داروهای اعتیاد آور | آمفتامین

آمفتامین مخصوص افراد بیش فعال است ولی متاسفانه برخی افراد برای مسائلی نظیر کم کردن وزن و تقویت انرژی خود از آن استفاده می‌کنند. آمفتامین از خطرناک ترین داروهای اعتیادآور است که احتمال ایست قلبی در مصرف کنندگان را افزایش می‌دهد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : فن سیکلیدین یا قرص pc   [/box]

10. زولپیدم و زالپلون

پزشکان، زولپیدم و زالپلون را برای افرادی که خواب نامنظمی دارند تجویز می‌کنند. بنابراین استفاده از آن زیر نظر پزشک و در تعدادی که خود پزشک در نظر گرفته بلامانع است. حال اگر بعد از اتمام دارو تجویز شده توسط پزشک، مجدد اقدام به تهیه و مصرف زیاد آن کنید، به این دارو اعتیاد پیدا خواهید کرد.

11- داروهای ترک اعتیاد

برای درمان و ترک اعتیاد متخصصان از داروهایی استفاده می کنند که آثار آن‌ها شباهت زیادی با آثار مواد مخدر مصرفی دارد. این داروها تنها برای حفظ تعادل شیمی بدن تجویز می‌شود و احساس نشئگی به بیمار نمی‌دهد و معمولا زمان طولانی تری در بدن باقی می مانند؛ به واسطه همین ویژگی ها می توانند به عنوان دارویی مناسب جهت درمان ارائه شوند. اما اگر تحت نظر متخصص مصرف نشوند ممکنه سو‌مصرف شده و خودشان موجب اعتیاد شوند. اعتیاد به متادون و اعتیاد به ب2 از جمله معضلات تجویز این داروهاست. 

دلایل گرایش به مصرف داروهای اعتیاد آور

دلایلی که منجر به گرایش افراد به داروهای اعتیادآور شده است در همه ثابت و یکسان نیست. برخی افراد از سر کنجکاوی و کشف اینکه چه حسی به آن ها دست می‌دهد شروع به مصرف بی رویه یک داروی اعتیاد آور می‌کنند.

عده ای دیگر به دلیل دردهای شدید جسمانی شروع به بالا بردن دوز داروها کرده و برخلاف نظر پزشک، داروها را مصرف می‌کنند که این افزایش دوز و استفاده طولانی مدت، باعث عادت بدن به دارو شده و عدم مصرف آن باعث کلافگی و بروز نشانه‌هایی نظیر بیماری آنفولانزا می‌شود که برای پیشگیری از این حالت، مصرف قرص را قطع نمی‌کنند و به تدریج اعتیاد به دارو شکل می‌گیرد.

برخی از افراد هم در شرایط بد روحی قرار دارند و برای فرار از این حالت به سراغ داروهایی می‌روند که شادی آور و خواب آور است که متاسفانه مصرف زیاد و بی مورد این داروها در طولانی مدت آسیب‌های فراوانی بر افراد وارد می‌کند.

عوارض مصرف بیش از حد داروهای اعتیاد آور

عوارض داروهای اعتیادآور به نوع دارو میزان مصرف آن بستگی دارد. شایع‌ترین عوارض مصرف داروهای اعتیاد آور عبارتند از:

_خشم و عدم ثبات هیجانی

_استرس وافسردگی

_اختلالات تنفسی

_مسمومیت

_مشکلات قلبی

_تشنج و اوردوز

برای ترک داروهای اعتیاد آور چه باید کرد؟

ترک دارو به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد باید زیر نظر کادر انجام شود و به دلیل عوارض و حالاتی که هنگام ترک به وجود می‌آید به هیچ وجه نباید در منزل و خودسرانه صورت گیرد. همانطور که می‌دانید مصرف بی دلیل و بیش از حد داروهای اعتیادآور به جسم و روح فرد، ضربه‌هایی وارد می‌کند که باید آثار به جا مانده از این ضربه‌ها را درمان کرد.

متخصصان و روانشناسان افرادی تاثیرگذار در فرایند ترک هستند که به فرد مصرف کننده کمک می‌کنند تا ترک را با موفقیت پشت سر بگذارد و زندگی سالم خود را ادامه دهد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف داروهای اعتیادآور منجر به مرگ می شود؟

بله در برخی از داروهای اعتیادآور نظیر آمفتامین، اکسی کارنیتین و… احتمال اوردوز و ایست قلبی که منجر به مرگ می‌شود بسیار بالاست.

ترک داروهای اعتیادآور مشکل تر است یا مواد مخدر؟

معمولا ترک داروهای اعتیادآور کمی راحت تر از مواد اعتیادآور صنعتی و سنتی می‌باشد که البته آن هم به نوع دارو مصرفی و مدت مصرف و… بستگی دارد. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: داروهای اعتیاد آور



:: برچسب‌ها: داروهای اعتیاد آور ,
:: بازدید از این مطلب : 433
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ترک اعتیاد به شیشه در خانه از جمله روش هایی است که برخی از افراد به خاطر شرایط زندگیشان از جمله شغل، وضعیت زندگی و … می گیرند. این افراد معمولا حضور در خانه را به کمپ ها و مراکز درمانی ترک اعتیاد ترجیح می دهند و سپری کردن درد های جسمی و روانی ناشی از ترک اعتیاد در خانه و در کنار اعضای خانوادهشان برای آنها راحت تر است. عدم حضور این افراد در مراکز ترک اعتیاد موجب عدم راحتی دسترسی آنها به خدمات تخصصی پزشکی و روانشناسی می شود. به همین خاطر متخصصین معمولا ترک اعتیاد به شیشه در خانه را اولین گزینه برای ترک نمی دانند. در صورتی که شما هم قصد انجام این کار را دارید توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

منبع: ترک اعتیاد به شیشه در خانه

اعتیاد به شیشه و نشانه‌های آن

شیشه نام ماده محرکی است که از مت‌آمفتامین تهیه می‌شود و به دلیل ظاهرش به این نام خوانده می‌شود. با توجه به اینکه ظاهر این ماده مخدر بدون رنگ یا بوی خاص و به‌صورت خورده شیشه می‌باشد در میان مردم با نام‌هایی همچون شیشه یا کریستال شهرت پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید : تست شیشه

استفاده از این ماده با افزایش ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی همچون دوپامین و سروتونین باعث خواهد شد که فرد احساسی از لذت و شادمانی را تجربه کرده و با افزایش انرژی و تمرکز،  نیاز وی به خواب و استراحت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث خواهد شد بسیاری از دانشجویان و یا شاغلین شیفت‌های شب به استفاده از این ماده اعتیاد پیدا کنند.

از مهم‌ترین نشانه‌های اعتیاد به شیشه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

_ احساس سرخوشی و شادمانی که با خلق اصلی فرد مغایرت دارد

_ افزایش انرژی و کاهش نیاز به خواب

_ کاهش اشتها و کاهش وزن

_ پرحرفی و از یک موضوع به موضوع دیگر پریدن

مشاهده این نشانه‌ها در یکی از نزدیکان را باید به‌عنوان زنگ خطری برای اعتیاد به شیشه در نظر گرفته و با یک مشاور دراین‌باره مشورت کنید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا نکاتی را راجع به شیوه برخورد با فرد رعایت کنید و همچنین ممکن است این نشانه‌ها به دلیل استفاده از سایر مواد محرک یا به هر دلیل دیگری نیز پیش آمده باشد، پس تشخیص قطعی را به متخصصین و انجام تست اعتیاد واگذار کنید. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

خانواده‌ها نیز می‌توانند با کمک گرفتن از مشاورین روانشناسی راهکارهایی را برای پیشگیری از اعتیاد در فرزندانشان آموزش ببینند و با استفاده از این راهکارها احتمال بروز چنین مشکلاتی را در خانواده کاهش دهند.

بیشتر بخوانید : بهترین روش های ترک اعتیاد

 

ترک اعتیاد به شیشه در خانه

ترک اعتیاد به شیشه یا هر ماده مخدر دیگر معمولاً همراه با عوارض جسمی و روحی ناخوشایندی خواهد بود و به همین خاطر برخی افراد ترجیح می‌دهند تا این دوره نقاهت را در محیط آشنا و امن خانه بگذرانند. علاوه بر این حضور اعضای خانه و برخورداری از حمایت اجتماعی آن‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل برای تمایل به ترک اعتیاد به شیشه در خانه است. یکی دیگر از دلایلی که دراین‌باره وجود دارد باورها و قضاوت‌های منفی است که به دنبال بستری شدن فرد در مراکز ترک اعتیاد در دیگران شکل می‌گیرد. همچنین برخی از افرادی که در مراکز ترک اعتیاد بستری هستند، با دلایلی به‌غیراز انگیزه و تمایل شخصی برای ترک اعتیاد بستری شده‌اند. به همین خاطر حضور آن‌ها ممکن است باعث تضعیف روحیه و انگیزه سایرین نیز باشد.

در کنار آنچه گفته شد ترک اعتیاد به شیشه در خانه، عوارض و نکات منفی را نیز به همراه خواهد داشت. ازجمله اینکه دسترسی شما به امکانات و تجهیزات پزشکی و روان‌شناختی محدود خواهد شد. علاوه بر این برخی از مراکز ترک اعتیاد مجاز، فضای انگیزشی و جلسات گروه‌درمانی را برای بیماران فراهم می‌کنند که می‌تواند در سلامت روحی آن‌ها تأثیر بسیاری داشته باشد. به همین خاطر و با توجه به نکات مثبت و منفی که در ارتباط با ترک اعتیاد به شیشه در خانه وجود دارد بهتر است برای تصمیم‌گیری قطعی و مناسب در این زمینه از یک روانشناس متخصص در زمینهٔ مسائل مربوط به اعتیاد کمک بگیرید.

 

نکات مهم در زمان ترک اعتیاد به شیشه در خانه

درصورتی‌که تصمیم شما برای ترک اعتیاد به شیشه در خانه قطعی شده است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1. اطلاعات خود را در مورد ترک اعتیاد افزایش دهید

سعی کنید با استفاده از کتاب‌ها و منابع موجود در سایت‌های معتبر راجع به ترک اعتیاد به شیشه اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. هر قدر آگاهی شما از فرایند ترک اعتیاد بالاتر باشد، کنترل بیشتری روی شرایط داشته و به نحو بهتری می‌توانید این فرایند را مدیریت نمایید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین و متخصصین درزمینهٔ اعتیاد به شیشه نیز اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آورید.

2. ترک اعتیاد به شیشه در خانه | ارتباط خود را با متخصصین قطع نکنید

حتی اگر برای ترک اعتیاد در خانه تصمیم گرفته‌اید، سعی کنید ارتباط خود را با متخصصین قطع نکنید و از درمان‌های خودسرانه و قطع ناگهانی مصرف شیشه جدا خودداری نمایید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک متخصص برنامه مناسبی را برای ترک اعتیاد با توجه به سن، میزان مصرف و سال‌های استفاده تهیه کنید و سپس بر اساس این برنامه فرایند ترک اعتیاد را شروع نمایید. توجه داشته باشید که در طول مراحل ترک نیز بهتر است در زمان‌های مشخصی نشانه‌های جسمی و روانی خود را به متخصصین گزارش دهید تا در صورتی‌که موضوعی نیاز به پیگیری بیشتر داشت، برای آن برنامه‌ریزی کنید.

3. از جلسات مشاوره تلفنی استفاده کنید

ترک ماده مخدر شیشه علائم و نشانه‌های روانی بسیاری ازجمله پرخاشگری و تحریک‌پذیری و یا افسردگی‌های شدید را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بهتر است در طی مراحل ترک با یک مشاور روانشناس در ارتباط باشید و او را در جریان شرایط روانی که تجربه می‌کنید، بگذارید. درصورتی‌که تمایلی برای حضور در جلسات مشاوره ندارید می‌توانید از مشاوره‌های تلفنی و غیرحضوری استفاده نمایید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه  [/box]

4. از اعضای خانواده کمک بگیرید

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت ترک اعتیاد به شیشه در خانه این است که شما می‌توانید از حمایت اعضای خانواده برخوردار باشید. اعضای خانواده می‌توانند در شرایط سخت ترک به شمت آرامش دهند و انگیزه و انرژیتان را برای ترک بالا نگه دارند. بااین‌حال توجه داشته باشید که اگر فرزند کوچک یا نوجوانی در خانه دارید او را برای مدتی از محیط خانه دور نگه‌دارید. تجربه این شرایط و مشاهده شما در این وضعیت ممکن است برای آن‌ها ناراحت‌کننده بوده و در سلامت روحی آن‌ها تأثیر نامطلوبی داشته باشد؛ اما سایر اعضای خانواده می‌توانند کمک زیادی در شرایط سخت برای شما باشند.

بیشتر بخوانید : ترک شیشه

معمولاً توصیه می‌شود که خانواده‌ها نیز علاوه بر خود فرد از جلسات مشاوره و روانکاوی استفاده کنند. این جلسات علاوه بر اینکه به آن‌ها کمک خواهد کرد تا شرایط روحی خود را در وضعیت مناسبی نگه دارند، اطلاعات‌شان را نیز راجع به فرایند ترک اعتیاد افزایش خواهد داد. در این شرایط آن‌ها بهتر می‌توانند به شما کمک کنند و یا در شرایط بحرانی مراکز درمانی را در جریان قرار دهند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. آیا ترک اعتیاد به شیشه در خانه خطرناک

است؟

ترک اعتیاد در خانه دسترسی شما به متخصصین ترک اعتیاد را محدود خواهد کرد. بااین‌حال شما می‌توانید از طریق مشاوره‌های تلفنی و یا قرار ملاقات در فواصل زمانی مشخص این محدودیت را تا حدودی رفع کنید.

2. معایب ترک اعتیاد به شیشه در خانه کدامند؟

همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین نکته منفی این مسئله عدم دسترسی به خدمات متخصصین است. علاوه بر این حضور در فضای مراکز ترک اعتیاد و قرار گرفتن در جمع افرادی که هدفی مشترک با فرد دارند می‌تواند تا حدودی انگیزه‌بخش باشد. بنابراین حتما باید برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد اقدام کنید.

منبع: ترک اعتیاد به شیشه در خانه



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به شیشه در خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 401
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

بسیاری از والدین به دنبال مرکزی برای استعدادیابی کودکان در بیرجند هستند. مراکز استعدادیابی علاوه بر تجهیزات لازم باید دارای نیروهایی خبره در این زمینه نیز باشند. مجموعه تخصصی و مشاوره روانشناسی آواژه با ایجاد بستری مناسب برای برگزاری تست های هوش و مشاوره، به عنوان اولین مجموعه جامع استعدادیابی در بیرجند افتخار فعالیت دارد. خدمات استعدادیابی این مجموعه به تمامی گروه های سنی قابل ارائه است. پس کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته تا متخصصان این مجموعه بتوانند شما راهنمایی نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: استعدادیابی کودکان بیرجند

خدمات استعدادیابی کودکان در بیرجند

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر توجه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده [/box]

برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی کسانی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است.

تفاوت مراکز استعدادیابی کودکان در بیرجند

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است. به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید، فرزندتان از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : نیازهای اولیه و اساسی کودکان [/box]

والدین برای استعدادیابی فرزندشان در بیرجند چه وظایفی دارند؟

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید. برای اشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز آواژه بهره مند شوید.

1- مشاوره صحیح و اصولی

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

2- بدون قضاوت و پیش فرض برخورد کردن

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- مقایسه نکردن

هر انسانی وجود منحصر به فردی است که استعدادهای خاص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند، هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : آموزش پدر و مادر [/box]

4- قرار دادن کودک در محیطی مناسب یادگیری

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود، هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- ارزش دادن به خواسته های و آرزوهای کودک

برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ‌ترین حسرت‌ها در آینده تبدیل می‌شوند.

چه لزومی به گرفتن خدمات استعدادیابی کودکان در بیرجند است؟

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

معرفی استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره آواژه

مرکز مشاوره آواژه با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه کلیک کنید.

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان در بیرجند

-مرکز مشاوره ذهن نو _ فاطمی و شریعتی _ شماره تماس 02166419012

– مرکز مشاوره آواژه _ 092191002360

– مرکز مشاوره دانتل کو – 02191005066

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

منبع: استعدادیابی کودکان بیرجند



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان بیرجند ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

بسیاری از والدین به دنبال مرکزی برای استعدادیابی کودکان در بجنورد هستند. مراکز استعدادیابی علاوه بر تجهیزات لازم باید دارای نیروهایی خبره در این زمینه نیز باشند. مجموعه تخصصی و مشاوره روانشناسی آواژه با ایجاد بستری مناسب برای برگزاری تست های هوش و مشاوره، به عنوان اولین مجموعه جامع استعدادیابی در بجنوردافتخار فعالیت دارد. خدمات استعدادیابی این مجموعه به تمامی گروه های سنی قابل ارائه است. پس کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته تا متخصصان این مجموعه بتوانند شما راهنمایی نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: استعدادیابی کودکان بجنورد

خدمات استعدادیابی کودکان در بجنورد

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر توجه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده [/box]

برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی کسانی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است.

تفاوت مراکز استعدادیابی کودکان در بجنورد

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است. به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید، فرزندتان از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : نیازهای اولیه و اساسی کودکان [/box]

والدین برای استعدادیابی فرزندشان در بجنورد چه وظایفی دارند؟

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید. برای اشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره کودک تلفنی نیز می توانید از خدمات مرکز آواژه بهره مند شوید.

1- مشاوره صحیح و اصولی

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

2- بدون قضاوت و پیش فرض برخورد کردن

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- مقایسه نکردن

هر انسانی وجود منحصر به فردی است که استعدادهای خاص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند، هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : آموزش پدر و مادر [/box]

4- قرار دادن کودک در محیطی مناسب یادگیری

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود، هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- ارزش دادن به خواسته های و آرزوهای کودک

برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ‌ترین حسرت‌ها در آینده تبدیل می‌شوند.

چه لزومی به گرفتن خدمات استعدادیابی کودکان در بجنورد است؟

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

معرفی استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره آواژه

مرکز مشاوره آواژه با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه کلیک کنید.

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان در بجنورد

-مرکز مشاوره ذهن نو _ فاطمی و شریعتی _ شماره تماس 02166419012

– مرکز مشاوره آواژه _ 092191002360

– مرکز مشاوره دانتل کو – 02191005066

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

منبع: استعدادیابی کودکان بجنورد



:: برچسب‌ها: استعدادیابی کودکان بجنورد ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()