نوشته شده توسط : newmiiind

اختلاف سنی زیاد در ازدواج می تواند باعث دور شدن زن و مرد از یکدیگر شود، اما همیشه این موضوع صدق نمی‌کند. و زوج های زیادی هم هستند که با وجود اختلاف سنی زیاد احساس خوشبختی دارند. “سن یک عدد است”، شاید نتوان به طور کامل این حرف را پذیرفت چرا که رفتار، شخصیت، خواست و آرزوها، نیازها و.. هر انسانی به سن او ارتباط مستقیم دارد. پس نادیده گرفتن کامل اختلاف سنی نمی‌تواند شما را به آنچه که می‌خواهید نزدیک کند. اگر خواستگار یا گزینه ازدواجی شما دارای اختلاف سنی زیادی است، پیشنهاد می‌کنیم حتما درباره این مساله بررسی های لازم را به عمل بیاورید. و برای دریافت مشاوره ازدواج اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین سن ازدواج

منبع: اختلاف سنی زیاد در ازدواج

اختلاف سنی زیاد در ازدواج

ازدواج برای هر کسی معنای خاص و به خصوصی دارد، و شما نمی‌توانید از ازدواج تنها یک هدف برای همه آدم ها تعیین کنید. بنابراین درستی یا نادرستی یک ازدواج با وجود اختلاف سنی باید با توجه به هر زن و مردی مورد بررسی قرار بگیرد. چه بسا چنین ازدواجی به برخی توصیه نمی‌شود و برعکس برای دیگری موجبات رشد و پیشرفت خواهد شد. پس اگر به دنبال پاسخی برای ازدواج با کسی هستید که اختلاف سنی زیادی با شما دارد، حتما با دریافت خدمات مشاوره ازدواج می‌توانید تصمیم منطقی تری بگیرید. در ادامه به رایج ترین مشکلات این نوع ازدواج‌ها پرداخته‌ایم.

مشکلات اختلاف سنی زیاد در ازدواج

اختلاف سنی زیاد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. درک نکردن یکدیگر

زن و مرد نیاز دارند که توسط همسر خود فهمیده شوند و به عبارتی همسرش او را درک نماید. این امر زمانی واقعیت پیدا می‌کند که دختر و پسر ادراک نزدیک به هم داشته باشند، یعنی نسبت به موضوعات مختلفی که در زندگی زناشویی رخ می‌دهد دیدگاه مشابهی داشته و نظرات یکدیگر را پیرامون آن موضوع بشنوند و به شکل منطقی واکنش نشان دهند. وقتی زن و مرد با دامنه اختلاف سنی کم اقدام به ازدواج می‌کنند، معمولا از لحاظ فکری، روحی و جنسی ویژگی‌های مشابهی دارند که باعث می‌شود همدیگر را درک کرده و به خواسته‌های هم احترام بگذارند. این در حالیست که اگر اختلاف سنی زیاد باشد، زن و مرد نمی‌توانند درک صحیحی از هم پیدا کنند و هر کدام افکار و ذهنیت خاصی را نسبت به موضوع پیش آمده نشان می‌دهند.

2. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | جابجایی نقش والد و همسری

والدین به دلیل اینکه چند سال بیشتر از فرزندان خود زندگی کرده‌اند و تجارب مختلفی به دست آورده‌اند در مواقعی که فرزندشان دچار اشتباه می‌شود، شروع به پند و اندرز کرده و نقش یک حمایت کننده را ایفا می‌کنند. این نکته در هنگام ازدواج با اختلاف سنی زیاد هم مشاهده می‌شود چرا که وقتی زن یا مرد بزرگتر باشد، قبلا اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند که غالبا طرف مقابل که چندسن سال کوچکتر بوده، اکنون مرتکب می‌شود. بنابراین همسران بزرگتر مانند والدین عمل کرده و پند و اندرز می‌دهند.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر

3. عدم رضایت از رابطه جنسی

موضوع اختلاف سنی زیاد زمانی بسیار مسئله ساز خواهد شد و زمینه را برای خیانت‌های زن یا مرد فراهم می‌آورد که یکی از زوجین دارای سن زیاد بوده و به نوعی دچار سردی و کاهش میل به برقراری روابط جنسی شده باشد. حال همسر دارای سن کوچکتر دارای میل شدید به برقراری رابطه جنسی می‌باشد و چنانچه این نیاز توسط همسر وی برطرف نشود، ممکن است به سمت راه حل‌های مختلف برود که یکی از نتایج منفی این امر، بروز خیانت‌های بعد از ازدواج است.

4. محدود کردن و کنترل یکدیگر

مدتی پس از ازدواج، تاب و تاب‌های اولیه کاهش می‌یابد و زن و مرد با منطق بیشتری به نتایج و پیامدهای ازدواج فکر می‌کنند. وقتی زن و مردی با هم ازدواج نمایند که دامنه اختلاف سنی آن‌ها زیاد باشد، کم کم به این مسئله فکر می‌کنند که همسر جوان‌شان نیاز به همسر هم سن و سال خود دارد و این ذهنیت پیش می‌آید که نکند همسر من در فکر خیانت است و به دیگری گرایش دارد. به همین دلیل نسبت به کوچکترین رفتار همسر حساس شده و می‌خواهد به هر طریقی از کار او سر در بیاورد. به این ترتیب شروع به کنترل کردن همسر خود نموده و ذهنیت شکاکانه‌ای نسبت به رفتارهای همسر کوچکتر خود پیدا می‌کند.

5. احساس شرم و کم شدن جایگاه اجتماعی

وقتی زن یا مرد چندین سال از همسر خود بزرگتر باشد یا به عبارت اختلاف سنی بین آن‌ها زیاد باشد تفاوت در ظاهر آنان قابل مشاهده می‌شود. یکی از زوجین سن بالایی داشته و نسبت به سن خود چهره‌ای فرسوده‌ای دارد و همسر کوچکتر چهره‌ای شاداب و با طراوت خواهد داشت. به این ترتیب به مرور زمان همسر کوچکتر از اینکه در اماکن عمومی با همسر خود که تقریبا سنی نزدیک به والد او را دارد، دیده شود شرمنده شده و خجالت می‌کشد.

6. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | نبود انعطاف

اختلاف سنی زیاد در هنگام ازدواج باعث می‌شود دو نفر با دو حالت انعطاف پذیری متفاوت در کنار هم قرار گیرند. یکی از زوجین جوان بوده و انعطاف بیشتری برای تغییر دارد اما آن یکی سن بیشتری داشته و به عبارتی شخصیت وی در طول مدت زمان زیادی که از عمر وی سپری شده، شکل گرفته است. بنابراین نمی‌تواند انعطاف بیشتر از خود نشان دهد. در زیر مقالاتی را که مربوط به انواع اختلاف سنی هستند را می‌توانید بخوانید

ازدواج با مرد کوجکتر

 ازدواج با مرد سن بالا

ازدواج با دختر بزرگتر

با وجود تمامی موارد ذکر شده باز هم دیده می‌شود که دو نفر با اختلاف سنی زیاد زندگی شیرین و بی دغدغه‌ای در کنار هم دارند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. همچنین دانستن عواقب ازدواج با اختلاف سنی زیاد می‌تواند در نحوه انتخاب در این تصمیم بزرگ زندگی بسیار موثر باشد ولی برای افرادی که انتخاب خود را کرده‌اند و با فردی بسیار بزرگتر یا بسیار کوچکتر از خود ازدواج کرده‌اند، باید دنبال راهکاری جهت حفظ زندگی بود. در این رابطه می‌توان ازمتخصصین و مشاوارن با تجربه در این زمینه کمک گرفت. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید و یا از منوی سایت در قسمت درگاه پرداخت اقدام به رزرو وقت نمایید.

 

 

عواقب اختلاف سنی زیاد در ازدواج چیست؟

اختلاف سنی زیاد می‌تواند پیامدهای منفی را به همراه داشته باشد از جمله پیامد‌های آن تغییر نقش یکی از زوجین به والد، اختلاف زیاد در خواسته‌ها و نیازهای مختلف، بروز شک و تردید بین زوجین، دلسردی و سرخوردگی از ازدواج است.

منبع: اختلاف سنی زیاد در ازدواج



:: برچسب‌ها: اختلاف سنی زیاد در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج با دختر بزرگتر هر چند که این روزها از طرف برخی آقایان قابل قبول هست، اما شاهد مخالفت های شدید خانواده ها با این ازدواج هستیم. هنوز هم برای بسیاری از خانواده مساله سن اهمیت زیادی داشته و رضایت به ازدواج پسرشان با دختر خانمی بزرگتر از خودشان را نمی‌دهد. این مخالفت ها به اشکال مختلف به دختر و پسر وارد شده و برای آن ها ناراحتی به بار می‌آورد. اما آیا واقعا ازدواج با دختری بزرگ تر از پسر چه مشکلی می‌تواند ایجاد کند؟ مسلما با بالا رفتن آگاهی شما نسبت به این مساله بهتر می‌توانید درباره این موضوع تصمیم گیری نمایید و یا حتی با خانواده خود و همسر آینده تان به یک دیدگاه منطقی برسید. حتما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : معیار انتخاب همسر

منبع: ازدواج با دختر بزرگتر

ازدواج با دختر بزرگتر از پسر

به این چنین ازدواج‌هایی که در آن‌ها پسران، خانمی با سن بالاتر از خود را به عنوان همسر آینده‌شان انتخاب می‌کنند، ازدواج‌های معکوس گفته می‌شود. آن چه روانشناسان از آن تحت عنوان ریشه اصلی وقوع ازدواج‌های معکوس یاد می‌کنند، عزت نفس پایین در پسران جوان به دنبال شرایط و تصویر ذهنی آن‌ها از خودشان است که منشا این کاهش عزت نفس به دوران کودکی و رفتارهای نادرست انجام گرفته در مقابل کودک از جانب والدین برمی‌گردد. این پسران توانایی به دست گرفتن کنترل یک زندگی آرام و آسوده در کنار یک دختر هم سن و سال خود یا کوچک تر را به عنوان عضوی دائمی در زندگی‌شان نمی‌بینند و همواره خود را محتاج کمک و دستگیری دیگران برای نجات از وضع زندگی کنونی‌شان می‌دانند، بدون اینکه بخواهند دست به کاری بزنند و به اصلاح شرایط موجود بپردازند.

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج

علت تمایل پسران به ازدواج با دختر بزرگتر

ازدواج با دختران بزرگتر با توجه به تعداد سال ها، علل مختلفی دارد، اما گرایش جوانان به ازدواج با دختر بزرگتر دلایلی به طور کلی به شرح زیر است.

1. نداشتن توانایی و قدرت مالی

یکی از تفکراتی که ممکن است پسران جوان را به سمت ازدواج با دختر بزرگتر از خود سوق دهد، سهیم شدن و برخورداری از منافع و جایگاه خوب اقتصادی و اجتماعی این خانم‌هاست. از آنجایی که در این دوره زمانی اغلب زوج‌هایی که تصمیم به زندگی با یکدیگر را می‌گیرند، از مشکلات گوناگون و متعددی در اوایل زندگی، بالاخص مشکلات مالی رنج می‌برند که گاها دیده شده حتی منجر به جدایی و طلاق آن زوج می‌گردد، به همین دلیل پسران نیز جهت یافتن احساس امنیت مالی و تضمین یک زندگی بی دغدغه در زمینه تامین درآمدها و مخارج ماهانه و سالانه تصمیم به ازدواج با دخترانی می‌گیرند که از این نظر در تنگنا نبوده و توانایی مالی خوبی داشته باشند. 

2. ازدواج با دختر بزرگتر | نیاز به حامی

از سایر دلایلی که زمینه ساز ازدواج پسران با دختر بزرگتر از خودشان می‌شود، نیاز آن‌ها به یک حامی عاطفی و توجه به آنان به عنوان فردی که مورد قبول و مهم واقع شده است، می‌باشد. امروزه با پیشرفت و گسترش علم و فناوری و پیدایش شیوه‌های نوین و کارامد در زمینه ارتباطات، تکنولوژی چنان پیشرفتی حاصل کرده که عملا باعث بروز شکافی عظیم در روابط میان اعضای خانواده گردیده است و همین بی بهره بودن و عدم مشارکت و تعامل فعال یک فرد در محیط خانواده به صورت یک حس نیاز و کمبود در ذهن این شخص رسوخ می‌کند و به همین دلیل است که اغلب به دنبال جلب نظر اطرافیان و دریافت محبت از جانب آن‌ها می‌گردند.

چنین پسرانی که در این این گونه محیط‌ها رشد یافته‌اند غالبا مجذوب زنانی می‌شوند که بیشتر به آن‌ها محبت ورزیده، برایشان اهمیت زیادی قائل بوده و اغلب آنان را مرکز توجه و محوریت اصلی تفکر و صحبت‌های خود قرار می‌دهند. اگر این کمبود محبت و توجه بیش از اندازه باشد، ممکن است باعث در نظر گرفتن نقش مادری برای این خانم‌ها شده و از آنان طلب محبت ورزیدن و اختصاص دادن حمایت‌های مادرانه به خود را بکنند.

3. پختگی و با تجربه تر بودن این خانم ها

آن چه که پسران درباره زنان بزرگتر از خود به خوبی می‌دانند و به نوعی همین عامل بوده که نظرشان را به خانم‌های سن بالا جذب کرده، این است که چنین زنانی از تجربه و مهارت لازم جهت اداره و مدیریت یک زندگی به نحو درست و شایسته برخوردارند و می‌توانند مشکلات را به راحتی از سر راه خود و زندگیشان برداشته و آن را به شکلی هدفمند سازماندهی کنند. این‌ها زنانی هستند که از قبل، عاشقی کردن‌ها و شکست عشقی خوردن‌ها را پشت سر گذاشته و هم اکنون به مرحله ثبات و پایایی رسیده‌اند. عواطف و هیجانات رفتاری ناگهانی بر طرز فکرشان تاثیر نگذاشته و تحت نفوذ آن‌ها نیز قرار نمی‌گیرند در نتیجه به سرعت احساساتی نشده و قادرند به سادگی شرایط را کنترل کنند و با دست گرفتن زمام امور، آن‌ها را به مرحله انجام می‌رسانند.

بیشتر بخوانید : بهترین سن ازدواج

مشکلات ازدواج با دختر بزرگتر

همانطور که می‌دانید، رشد فکری و جسمی پسران در سال‌های دیرتری از عمرشان نسبت به دختران تکامل می‌یابد؛ بنابراین لازم است که فرد پیش از گرفتن چنین تصمیم مهم و سرنوشت سازی که زندگی مشترک یک عمر او را پایه ریزی می‌کند، شرط عقل را فراموش نکرده و تا رسیدن خود به سن بلوغ از دست زدن به چنین انتخابی پرهیز کرده و شتاب زده عمل نکند. بهترین حالت این است که هنگام ازدواج، پسران چند سال از دختران بزرگتر باشند و تا جای ممکن هر دو در یک سطح از درک، شعور و تحصیلات قرار داشته باشند. تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده‌اند که اگر میزان اختلاف سنی بین دختر و پسر هنگام ازدواج متعادل باشد، احتمال طلاق و جدایی در آن‌ها هم افزایش خواهد یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج با دختر بزرگتر صحیح است؟

اگر چه امروزه ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خودشان بسیار زیاد شده اس ولی این موضوع دلیل بر صحیح بودن این انتخاب نیست. در کنار این موضوع گاهی دو نفر هر چند با وجود بزرگتر بودن خانم از لحاظ فکری در سطح مشابهی قرار دارند و می‌توانند سال‌ها در کنار هم خوشبخت باشند، ولی به طور کلی چنین ازدواجی پیشنهاد نمی‌شود و در صورت اصرار به آن مراجعه به مشاوران ازدواج برای ارائه راهکارهای مناسب جهت داشتن یک زندگی موفق ضروری است. 

ازدواج با دختر بزرگتر چه پیامدهایی دارد؟

ازدواج با دختر بزرگتر بعد از چندسال می‌تواند هم برای دختر و هم برای پسر سرخوردگی ایجاد کند چرا که اغلب این ازدواج‌ها توسط پسرانی که به دنبال حامی هستند نه همسر انجام می‌شود.

منبع: ازدواج با دختر بزرگتر



:: برچسب‌ها: ازدواج با دختر بزرگتر ,
:: بازدید از این مطلب : 700
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

بهترین سن برای ازدواج مورد بحث بسیاری از متخصصان خانواده و سایر افراد صاحب نظر بوده و هست. عوامل مختلفی مثل نیازهای جنسی و نیازهای روانی در زمان مناسب برای تشکیل زندگی مشترک دخیل هستند. اما این روزها مساله بزرگی که جوانان با آن روبرو اند، توانایی و قدرت تامین مالی است. این موضوع آنقدر در ذهن جوانان دغدغه ایجاد کرده که خیلی اوقات شاهدیم که به سایر مسائل توجهی نمی‌شود؛ همین موضوع احتمال شکست و طلاق را بالا می‌برد. بنابراین علارغم توانایی مالی، شما باید به سن و درک مناسبی از زندگی رسیده باشید تا بتوانید مسئولیت گرداندن یک زندگی را به عهده بگیرید. برای پی بردن به بهترین سن ازدواج خودتان حتما از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : معیار های انتخاب همسر

منبع: بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج بر اساس سن تقویمی

بهترین سن برای ازدواج چه زمانی است؟ متخصصان در جواب به این سوال این مسئله را مطرح می‌کنند که همه افراد بالغ توانایی ازدواج را دارند اما آنچه که بیش از سن تقویمی بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر می‌گذارد میزان بلوغ عاطفی و روانشناختی در فرد است. نکته حائز اهمیت این جاست که میزان بلوغ روانی همیشه با سن ارتباط مستقیم ندارد. به عبارتی دیگر ممکن است فردی با سن کم به پختگی کافی برای ازدواج برسد اما فردی دیگر با سنی بیشتر از او از بلوغ روانشناختی کافی برای تشکیل خانواده برخوردار نباشد. موارد زیر نشانه‌هایی از وجود بلوغ روانشناختی و عاطفی کافی در فرد هستند.

  • برخورداری از استقلال مالی و هیجانی
  • برخورداری از مهارت همدلی کافی
  • داشتن اعتماد به نفس کافی برای اداره یک خانواده
  • تسلط کافی روی هیجانات و توانایی کنترل خشم
  • برخورداری از انعطاف پذیری روانی و شنیدن نظرات مخالف
  • داشتن توانایی کافی برای سازگاری با شرایط مختلف
  • داشتن درک درست از جنس مخالف
  • توانایی حل مسئله و مدیریت مشکلات خانواده در زمان بحران

نکته بسیار مهم این است که ارزیابی میزان بلوغ روانشناختی برای همه افراد کار آسانی نیست. روانشناسان در جلسات مشاوره قبل از ازدواج با انجام مصاحبه‌ها یا گرفتن آزمون‌های روانشناختی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر این موضوع را بفهمید و تصمیم گیری معقولانه تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : ازدواج در سن بالا

عوامل موثر بر سن ازدواج

تعیین کردن یک سن خاص به عنوان سن مناسب برای ازدواج همه افراد نمی‌تواند نظری کارشناسانه باشد. در واقع هر فرد متناسب با شرایط، ملاک‌ها و هدف‌هایی که در زندگی دارد در یک زمان خاص از زندگی می‌تواند برای ازدواج آماده شود. از جمله عواملی که بر این موضوع تاثیر می‌گذارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

1- رشد جسمی و جنسی

بلوغ جسمانی و رسیدن به رسش جنسی یکی از ابتدایی ترین ملاک‌ها برای ازدواج است. ازدواج کردن افرادی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند نمونه‌ای از کودک همسری است و می‌تواند آسیب‌های روانشناختی بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : ازدواج زودرس

2- بهترین سن ازدواج با توجه به کم شدن فاصله سنی با فرزندان

تولد فرزندان یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر سن ازدواج است. افرادی که دوست دارند فرزندانشان اختلاف سنی کمتری با آن‌ها داشته باشند اغلب در سنین پایین تر ازدواج می‌کنند. همچنین این موضوع تا حد زیادی به توانمندی‌های جسمانی بدن زن و مرد نیز ارتباط دارد. قدرت باروری زنان بعد از 40 سالگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همچنین احتمال بروز خطاهای ژنتیکی برای افرادی که در سنین بالا باردار می‌شوند بیشتر است. در نتیجه همین عوامل باعث می‌شود که بازه زمانی 20 تا 35 سالگی بهترین بازه زمانی برای ازدواج و تولد فرزند شناخته شود.

3- استقلال طلبی

در جامعه امروز افرادی که بخواهند زندگی مستقل و خودساخته‌ای داشته باشند به زمان بیشتری نیاز دارند چرا که به دست آوردن شغل و جایگاه اجتماعی مناسب نیازمند گذراندن تکالیف گوناگونی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تحصیلات دانشگاهی و خدمت سربازی برای پسران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج 

4- بهترین سن ازدواج برای کاهش فشار نیاز جنسی

بدون شک تامین نیازهای جنسی یکی از انگیزه‌های مهم برای ازدواج است اما همه آن نیست. توانایی مدیریت این نیاز در دوران مجردی به شما کمک می‌کند تا بتوانید آگاهانه تر تصمیم بگیرید و از انتخاب‌های عجولانه بپرهیزید. با این حال نبود مجرایی سالم برای ابراز این انرژی درونی می‌تواند در زمان ازدواج تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.

5- رسیدن به شناختی از خود و جهان

قبل از ازدواج و آشنایی با فردی دیگر ابتدا باید به شناخت کافی در مورد خود برسید. در واقع لازم است بدانید چه کسی هستید؟ از زندگی چه می‌خواهید؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ شاید این سوال‌ها در ظاهر ساده به نظر بیایند اما بسیاری از افراد در اواسط دوران جوانی هم نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند و در زندگی احساس سردرگمی می‌کنند. هرچقدر خودآگاهی دیرتر اتفاق بیافتد دستیابی به آمادگی روانی برای ازدواج نیز به همان اندازه به تعویق می‌افتد. برای آشنایی با معایب بالا رفتن سن ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

بهترین اختلاف سنی بین زن و مرد چند سال است؟

بزرگتر بودن مرد در حدود 3 الی 4 سال معمولا به عنوان اختلاف سنی نرمال و ایده آل در نظر گرفته می‌شود. با این حال اختلاف سنی مناسب امری نسبی است و می‌تواند متناسب با ویژگی‌های منحصر به فرد هر زوج تغییر کند.

منبع: بهترین سن ازدواج



:: برچسب‌ها: بهترین سن ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

ازدواج با همسن علاوه بر مزایایش می‌تواند دارای معایبی هم باشد. اما سن نمی‌تواند معیار مناسبی برای سنجش درستی ازدواجی باشد و برای تصمیم گیری حتما باید به سایر ملاک‌ها توجه داشته باشید. کم بودن اختلاف سنی با همسر به شما کمک می‌کند تا درک بهترین نیست به او داشته باشید. اما گاه سن عقلی و ویژگی های شخصیتی طرفین متناسب با سن عددی آن ها نیست. در این زمان احتمال بروز تعارض بیشتر خواهد شد. در ادامه توضیحات تکمیلی درباره ازدواج با همسن آورده‌ایم. پیشنهاد میکنیم حتما از خدمات مشاوره ازدواج نیز استفاده کنید.

منبع: ازدواج با همسن

ازدواج با همسن

تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد کسانی که از زندگی مشترک خود رضایت دارند فاصله سنی بین 3 تا 4 سال داشته‌اند. به این صورت که مرد از خانم 3 یا 4 سال بزرگ‌تر است. با این حال تنها عامل موثر در زندگی زناشویی سن نیست. عوامل مختلفی در جنبه‌های متفاوت دست در دست هم می‌دهند تا دو طرف کنار همدیگر خوشبخت باشند. در صورتی که ویژگی‌های شخصیتی دو طرف با یکدیگر سازگار باشد، می‌توانند بدون داشتن تفاوت سنی به این میزان با یکدیگر زندگی خوبی را تجربه کنند.

 

آیا ازدواج دختر و پسر با اختلاف سنی کم درست است؟

در جلسات مشاوره‎ای که افراد در آن حضور پیدا می‌کنند، می‌پرسند ازدواج با همسن درست است یا غلط. جواب دادن به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌تر از همه در نظر گرفتن سن به طور تقویمی می‌باشد. ممکن است فرد مطابق تقویم در سن کمی باشد اما ویژگی‌های شخصیتی، محیط و تجارت او به نحوی باشد که شخصیت پخته‌تری نسبت به سن خودش داشته باشد. برعکس این اتفاق هم می‌تواند رخ دهد؛ بعضی افراد علی رغم بالا رفتن سنشان به دلیل نداشتن هوش هیجانی در روابط ضعیف عمل می‌کنند. نباید این افراد را با هم سن و سالان‌شان هم ردیف دانست.

این مسئله نشان می‌دهد که لزوماً نباید زوجین دارای فاصله سنی خاصی باشند بلکه آنچه اهمیت دارد این است که از نظر سن عقلی و هوشی به یکدیگر نزدیک باشند و بتوانند ارتباط درستی باهم برقرار کنند. برای اینکه اطلاعات بیشتری از شخصیت فرد مقابل به دست آورید و اطمینان داشته باشید که به شناخت درستی رسیده‌اید، کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس توصیه می‌شود. همچنین تست‌های روانشناسی می‌توانند کمک شایانی در جهت شناخت دو طرف از یکدیگر به عمل آورند.

 

شرایط لازم برای ازدواج با هم سن

بعضی افراد دارای ویژگی‌های شخصیتی‌ای هستند که نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای برتری طرف مقابل را بپذیرند. این گونه افراد چه زن باشند و چه مرد، در زمینه ازدواج به دنبال فردی هم سن با خودشان می‌گردند یا اینکه فرد مقابلشان از آن‌ها کوچک‌تر باشد. معقوله ازدواج با همسن برای این افراد که به اصطلاح شخصیت برتری طلب نامیده می‌شوند، مناسب‌تر از ازدواج با افراد بزرگ‌تر است. همچنین هر چقدر تفاوت سنی بالاتر برود، این افراد احساس سختی بیشتری می‌کنند. این سختی باعث می‌شود که روابط آن‌ها دچار چالش‌ها و مشکلات بیشتری شود. برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی بهتر است به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید.

 

مزایای ازدواج با همسن

ازدواج با همسن یا فردی که اختلاف سنی بسیار کمی دارد، فوایدی با خود به همراه دارد که عبارتند از:
-درک و همدلی بیشتر میان زن و شوهر
-سطح بدنی یکسان 
-سازگاری و انعطاف پذیری بالا
-دوستی و صمیمیت میان زن و شوهر

معایب ازدواج همسن

تجربیات یکسانی: وقتی در شرایط اجتماعی و فرهنگی یکسان با تجربیات مشابه باشید نمی توانید در رشد همسرتان زمینه لازم را فراهم کنید.

جابجایی نقش ها: زن و شوهر همسن ممکن است صمیمیت بیشتری داشته باشند اما در مقابل هم این احتمال هست که اقتدار و نقش مردانه خانواده از دست برود.

کم شدن شادابی و سلامت خانم: با پیشرفت علم و تغذیه سالم می توان از این موضوع چشم پوشی کرد، با این حال خانم ها پس از بارداری و زایمان بیش از مردان دچار شکستگی می شوند و این موضوع می تواند بر روی روحیه آن ها تاثیر منفی بگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

ازدواج با همسن موجب صمیمیت بین زوجین می‌شود؟

صمیمیت از فاکتورهای مهم در عشق است که وجود آن در زندگی مشترکی لازم است. آنچه صمیمیت بیشتری را بین زوجین فراهم می‌کند، رفاقت و دوستی بین آن‌هاست. معمولا افراد با همسن خود بیشتر احساس صمیمیت می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت ازدواج با همسن احتمال داشتن یک زندگی صمیمانه را بیشتر می‌کند.

منبع: ازدواج با همسن



:: برچسب‌ها: ازدواج با همسن ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا روش‌های تست متادون را می‌شناسید؟ متادون، از مواد اعتیادآور صنعتی و گروه شبه مخدرها به شمار می‌آید. این ماده مخدر به شکل قرص، شربت و پودرهای کریستالی سفید وجود دارند. متادون درمان پزشکی دارد و به عنوان مسکن و داروی ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امروزه بسیاری از افراد برای ترک اعتیاد خود، خودسرانه اقدام به مصرف آن کرده و در نتیجه به خود متادون اعتیاد پیدا می‌کنند. در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی همچون استخدام و ازدواج، لزوم تست اعتیاد و متادون وجود دارد. در ادامه مقاله به بررسی کامل تست متادون و دلایل منفی منفی شدن تست می‌پردازیم. برای آشنایی با بهترین روش‌های ترک اعتیاد به متادون تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت خدمات ترک اعتیاد کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست  [/box]

منبع: تست اعتیاد به متادون

کاربرد متادون

متادون، مسکن و مواد اعتیادآور صنعتی است که از آن برای رهایی از تریاک، هروئین و گاهی اوقات برای تسکین درد استفاده می‌شود. مدت تاثیر داروی متادون حدود 24 الی 48 ساعت و هروئین حدود 2 الی 3 ساعت است که زمان اثربخشی بیشتری دارد و پزشک فقط در شرایط خاص و دوز کم آن را برای بیمار تجویز می‌کند.

بنابراین دارو به دلیل وابستگی زیاد و اعتیادی که برای مصرف کننده ایجاد می‌کند باید با تجویز پزشک مصرف شود. برای بیمارانی که از لحاظ جسمی و سنی توانایی ترک را ندارند یا بیماری خاصی دارند و به دلیل توان بدنی ضعیف و اینکه برای آن‌ها امکان سم زدایی برای ترک وجود ندارد، می‌توان داروی متادون را با تجویز پزشک جایگزین مواد مخدر مصرفی کرد. برای آشنایی با علائم اعتیاد به متادون کلیک کنید.

 

تست متادون چگونه انجام می شود؟

تست متادون به 2 صورت آزمایشگاهی و غربالگری صورت می‌گیرد. احتمال خطا در این تست وجود دارد به همین جهت بهتر است از طریق تست‌های آزمایشگاهی اقدام کرد چرا که درصد خطا و تقلب نسبت به کیت‌های تشخیص متادون کمتر است. تست متادون به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود که در زیر به این شیوه‌ها اشاره کرده‌ایم.

1. تست ادرار متادون

تست ادرار روشی ارزان و رایج می‌باشد که البته در آن امکان خطا وجود دارد به طوری که با مصرف بعضی از داروهای درمانی یا نوشیدن آب زیاد می‌توان نتیجه تست را تغییر داد. با نوشیدن آب زیاد ادار فرد رقیق شده و به دلیل رنگ و شفافیت ادرار، احتمال دارد نمونه پذیرفته نشود که قطعا دقت انجام تست در آزمایشگاه های معتبر و مورد تایید بالاتر است. متادون تا 3 روز بعد از مصرف در ادرار قابل تشخیص بوده و احتمال دارد شخص برای منفی شدن تست خود در این مدت متادون مصرف نکند.

2. تست اعتیاد به متادون با موی سر

با وارد شدن ماده مخدر به بدن، تمام سلول‌ها از فولیکول‌های موی سر گرفته تا ناخن‌ها به آن آلوده می‌شوند. تست موی سر، آزمایش آسان و مطمئنی است و در صورتی که شخص موهای سرش را کوتاه نکند، این تست مصرف متادون در حدود 90 روز گذشته را نشان می‌دهد. ضمن اینکه نمونه مو جهت تست را می‌توان از قسمت‌های دیگر بدن هم تهیه کرد.

اندازه لازم جهت تست مو کمتر از 2 و نیم الی 4 سانتی متر از ریشه می‌باشد. اعتبار و دقت این تست بیشتر از تست ادرار بوده و احتمال تقلب در آن بسیار کمتر از شیوه‌های دیگر است. همچنین این تست نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد و به همین خاطر هزینه آن بیشتر از شیوهای دیگر است. در تست مو می‌توان علاوه بر وجود متادون، مقدار آن را نیز نشان داد که این مزیت در تست‌های دیگر وجود ندارد.

3. روش تست با تعریق

تست تعریق شیوه آسانی است. با این تست، امکان تشخیص مصرف متادون با گذشت چند هفته هم ممکن می‌باشد. البته اگر فرد تعریق زیادی داشته باشد، امکان دارد که در انجام تست مشکل ایجاد شده و تشخیص مدت زمان مصرف متادون را از بین ببرد.

4. روش تست با بزاق

تست بزاق روش جدیدتری برای تشخیص مصرف متادون می‌باشد. این تست شیوه آسانی است که نیاز به آزمایشگاه ندارد. در این تست، بزاق فرد توسط کارشناس گرفته می‌شود و احتمال تقلب در آن کم است. تست بزاق شیوه‌ای عالی برای سنجش استفاده اخیر شخص بوده و امکان پی بردن به چند ماده مخدر به صورت هم زمان را نیز دارد. در این تست امکان تشخیص مصرف متادون با گذشت تقریبا 24 ساعت وجود دارد و نتیجه تست چند دقیقه‌ای آماده می گردد.

5. تست متادون با کیت

کیت تست متادون، روش غربالگری محسوب می‌شود که در آن احتمال خطا به مراتب بیش از روش‌های آزمایشگاهی است. زمان تشخیص متادون با کیت 72 ساعت پس از مصرف است که کیت را با قرار دادن در ادرار تست می‌کنند. نیازی نیست ناشتا باشید و در هر زمان از شبانه روز می‌توانید این تست را انجام دهید. توجه کنید هر کدام از نوارهای تستی باید یک بار مصرف شوند.

برای استفاده از این کیت‌ها، باید یک عدد نوار را در داخل مقداری از نمونه ادرار شخص (تقریبا 1 سانتی متر) قرار داده و 15 ثانیه صبر کنید. اگر سطح متادون بالاتر از 300 نانوگرم در میلی لیتر شد جواب مثبت است. نوار باید 15 ثانیه در نمونه قرار گرفته و پیش از خواندن نتیجه 5 دقیقه بر روی سطح صاف غیر جاذبی باشد. شرح جواب تست در 1 دقیقه ابتدایی یا 10 دقیقه بعد ایجاد خطا می‌کند و به طور کلی می‌توان گفت که البته امکان خطای تکنیکی در این تست وجود دارد. در صورت مثبت شدن تست حتما برای ترک متادون اقدام کنید.

 

علل منفی شدن تست اعتیاد به متادون

نتیجه منفی تست به معنای عدم اعتیاد فرد نمی‌باشد. هر آزمایشی احتمال خطا دارد و با برخی روش‌ها می‌توان نتیجه آن را تغییر داد. از علل منفی شدن تست از طریق نمونه ادرار می‌توان به  تغییر در سطح ph ادرار از طریق افزودن خون، جوهر لیمو، سفید کننده و… اشاره کرد. همچنین استفاده از رقیق کننده‌ها در ادرار بر روی نمونه آن تاثیر می‌گذارد. تقلب در نمونه ادرار راه دیگری برای تغییر تست است؛ برای مثال با وجود حضور نمونه گیر شخص بیمار می‌تواند از طریق تخلیه سرنگی که نمونه فرد سالمی است به داخل ظرف نمونه تقلب کند.

از علل دیگر منفی شدن تست اعتیاد به متادون می‌توان مصرف بی 2، مصرف داروهای ادرارآور، نوشیدن آب زیاد، فاصله زمانی و تداخلات دارویی را نام برد. در قضیه تداخل دارویی توجه داشته باشید که مصرف برخی داروها می‌تواند مقدار متادون خون را افزایش دهد پس اگر دارویی استفاده می‌کنید آن را به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  ترک اعتیاد به متادون در خانه  [/box]

 

برای دریافت مشاوره در زمینه متادون و تست تشخیصی اعتیاد به متادون می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

 

آیا متادون در آزمایش اعتیاد ازدواج رویت می‌شود؟

خیر مگر تست اختصاصی متادون گرفته شود. در آزمایش ازدواج تنها مشتقات مورفین ارزیابی می‌گردد که شامل متادون نیست.

آیا احتمال مرگ با مصرف متادون وجود دارد؟

بله گاهی اوقات استفاده خودسرانه و در دوز بالا سبب مرگ می‌شود. به همین دلیل ضروری است که مصرف آن تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به متادون



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به متادون ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تست تریاک از مهم‌ترین و شایع‌تر ین تست‌های قبل ازدواج و استخدام در مراکز عمومی است. تریاک یکی از قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین مواد مخدری است که عمدتاً توسط افراد مصرف می‌شود. اصلی ترین ماده شیمیایی که در تریاک وجود دارد مورفین است و 11 تا 16 درصد تریاک را ماده مورفین تشکیل می‌دهد. مصرف طولانی مدت این ماده منجر به ایجاد مقاومت در بدن و در نتیجه اعتیاد می‌شود. از آنجایی که مصرف تریاک در جامعه شیوع نسبتاً بالایی دارد، بسیاری افراد برای انجام فعالیت‌هایی نظییر ازدواج، استخدام و… نیاز به انجام تست عدم اعتیاد دارند. اگر نیاز به دانستن اطلاعات بیشتری در ارتباط با تست تریاک دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های ترک تریاک می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به تریاک

تست تریاک 

ماده اصلی تریاک مورفین است که خاصیت تسکین دهی دارد. این ماده در تمام آزمایش‌ها و تست‌های اعتیاد قابل تشخیص است. به طور کلی آزمایش تشخیص اعتیاد چه ماده تریاک باشد یا هر ماده دیگری باید توسط یک پزشک یا متخصصین بهداشت روان انجام شود. در سال‌های اخیر علاوه بر روش‌های سنتی تشخیص مواد، ارزیابی‌های روانی هم انجام می‌شود. در نتیجه یک تشخیص کامل برای تست اعتیاد که می‌تواند اعتیاد به تریاک باشد یا ماده دیگر، توسط چندین متخصص از جمله پزشک، روان‌پزشک و یا روان‌شناس انجام می‌شود. برای آشنایی با علائم اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

 

تفاوت تست تریاک با سایر تست‌های اعتیاد

اولین نکته‌ای که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که آیا تفاوتی بین تست تریاک و سایر مواد مخدر وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت به دلیل وجود میزان نسبتاً بالای ماده مورفین در تریاک تمام آزمایش‌هایی که برای تشخیص مورفین به کار می‌روند قابلیت تشخیص تریاک را هم دارند. در واقع تمام مواد هم خانواده تریاک مانند شیره، هرویین، کراک، مورفین و حتی کدئین را می‌توان به یک صورت تشخیص داد. درحالی که برای تشخیص سایر مواد مخدر مانند آمفتامین‌ها، شیشه، حشیش، گل و… آزمایشات متفاوتی نسبت به تریاک و مواد هم خانواده آن انجام می‌شود. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست [/box]

 

انواع تست مصرف تریاک

قدیمی‌ترین و شایع‌ترین روش‌هایی که برای تست تریاک استفاده می‌شود از راه آزمایش خون و ادرار است. همچنین جدیدا روش‌هایی به وجود آمده که نسبت به آزمایش خون و ادرار شیوع کمتری دارد اما در شرایط خاصی از این روش‌ استفاده می‌شود که عبارت‌اند از آزمایش بزاق، عرق و آزمایش نمونه مو. با این حال با توجه به این که پاسخ تست آزمایش خون و بزاق به دلیل اینکه تنها پس از چند ساعت مصرف تریاک اعتبار دارند، معمولاً کمتر استفاده می‌شوند.

از آنجایی که اثر مصرف تریاک تا چند روز در ادرار باقی می‌ماند معمول‌ترین تست تشخیص اعتیاد، استفاده از نمونه ادرار است. مواد هم خانواده تریاک مانند هرویین، مورفین و متادون معمولا 2 تا 10 روز در ادرار قابل تشخص هستند. با این حال دقت آزمایش همیشه به صورت 100 درصد صحیح نیست. دقیق ترین روش تست تریاک استفاده از نمونه مو است، اما با توجه به گران بودن این تست، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه [/box]

 

آیا می‌توان نتیجه آزمایش اعتیاد به تریاک را منفی کرد؟

باتوجه به نقش کلیدی اعتیاد در سلامت جسم و روان، شاید اولین فکری که به ذهن بسیاری از افراد معتاد خطور می‌کند منفی کردن پاسخ تست اعتیاد است. منفی کردن پاسخ تست تریاک و به طور کلی هر ماده مخدری به راحتی و سادگی قابل انجام نیست. یکی از شایع‌ترین روش‌هایی که برخی افراد از آن استفاده می‌کنند قطع مصرف ماده مخدر در یک دوره چند روزه است. همانطور که گفته شد مواد هم خانواده تریاک به طور میانگین 2 تا 10 روز در بدن باقی می‌مانند.

با این حال مهم‌ترین عاملی که برای ماندگاری مواد در بدن وجود دارد، میزان مصرف ماده تریاک است. به عنوان مثال ممکن است برای شخصی که به صورت تفننی مصرف می‌کند سه روز و برای شخصی که سالیان سال اعتیاد داشته این عدد به 10 روز برسد. پس یکی از روش‌های منفی کردن پاسخ تست تریاک که به راحتی هم امکان پذیر نیست، عدم مصرف موقت ماده مخدر تریاک است.

 بهترین راه برای منفی کردن پاسخ تست اعتیاد بیرون ریختن این مواد از بدن است، اما همانطور که می‌دانید انجام این کار به سادگی و راحتی قابل انجام نیست. با این‌حال روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این امر موثر واقع شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوشیدن زیاد آب و رقیق کردن نمونه آزمایش

2. مصرف داروهای جایگزین مانند متادون و B2

3. ورزش کردن

4. تعویض نمونه آزمایش

5. تغییر PH نمونه ( به وسیله افزودن موادی مانند بزاق، منی، اشک، آبلیمو، ناخن، خون و یا سایر مواردی که PH خون را تغییر می‌دهد)

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد [/box]

 

برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا با یک بار مصرف کردن تریاک به آن اعتیاد پیدا می‌کنیم؟

مصرف مواد مخدر چه به صورت کوتاه مدت و چه به صورت بلند مدت تاثیرات مختلفی بر روان و جسم انسان می‌گذارند، به طوریکه حتی با یک بار مصرف مواد تغییراتی در مغز و بدن انسان صورت می‌گیرد. این مسئله نشان دهنده آن هست که حتی یک بار مصرف مواد مخدر می‌تواند بر بدن و مغز انسان تاثیر منفی بگذارد.

آیا می‌توان پاسخ آزمایش تریاک را منفی کرد؟

بله راهکارهای متعددی وجود دارد که افراد به وسیله آن‌ها پاسخ تست اعتیاد خود را منفی می‌کنند. از این روش‌ها می‌توان به تعویض نمونه، جایگزین کردن دارو، رقیق کردن ادرار و غیره اشاره کرد. اما با اقدامات سختگیرانه ازمایشگاه ها این روش ها نتیجه بخش نیست، پس اگر مجبور به آزمایش هستید حتما برای ترک تریاک اقدام کنید.

اگر پس از منفی بودن تست نیز همچنان به فرد مشکوک بودیم چه باید بکنیم؟

اگر فکر می‌کنید که فرد با استفاده از روش‌هایی تست اعتیاد خود را منفی کرده، به یک روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد مراجعه نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به تریاک



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به تریاک ,
:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا روش‌های انجام تست هروئین را می‌شناسید؟ هروئین، ماده مخدری است که به دلیل ایجاد حس سرخوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه بسیاری از افراد را درگیر کرده است. استفاده­ هروئین به شکل تزریق یا استنشاق بوده و مصرف آن عوارض جانبی بسیاری از جمله بیماری‌های کلیوی و کبدی، تنگی نفس، خشکی دهان، خواب آلودگی، اختلال در عملکرد ذهنی و افزایش خطر ابتلا به هپاتیت و اچ آی وی به همراه دارد. امروزه تست هروئین به دلیل شایع بودن مصرف آن، در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی همچون ازدواج و استخدام انجام می‌گیرد. با این حال در برخی مواقع به دلیل مصرف برخی داروها و یا دستکاری‌های عمدی افراد، نتایج تست هروئین به طور کاذب مثبت یا منفی می‌شود. در ادامه مقاله به بررسی کامل تسئت هروئین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به هروئین

هروئین چیست؟

هروئین، ماده مخدری است که به دیامورفین معروف بوده و به دلیل اثرات سرخوشی آن استفاده می‌گردد. هروئین ترکیباتی شبیه به مورفین داشته و فرد را به اعتیاد سوق می‌دهد. اثرات هروئین سریع بوده و مصرف ­کنندگان برای اثر بخشی سریع‌تر، آن را تزریق و یا استنشاق می­‌کنند. مصرف هروئین دارای عوارض جانبی بسیاری از جمله یبوست و گرفتگی دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیوی و کبدی، کاهش تنفس، تنگی نفس، خشکی دهان، خواب آلودگی، اختلال در عملکرد ذهنی و افزایش خطر ابتلا به هپاتیت و اچ آی وی از طریق تزریقات وریدی می­‌باشد. مصرف هروئین منجر به آسیب‌های شدید جسمانی و ضررهای ناشی از ترک آن می‌­شود. درمان اعتیاد به هروئین اغلب شامل رفتار درمانی و دارو درمانی است. داروهایی مانند بوپرنورفین، متادون یا نالترکسون نیز می‌توانند اثرات را کاهش داده و به بیمار کمک‌های شایانی کنند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به هروئین [/box]

تست هروئین

تست­‌های مربوط به هروئین در محیط‌های متفاوتی مانند محل کار، ارتش، محیط‌های ورزشی و پزشکی به شکل گسترده در حال استفاده است. بسیاری از تست‌ها سریع و ساده بوده ولی اغلب دچار خطا شده و منجر به نتایج کاذب می‌گردد. تست هروئین اغلب بر روی ادرار، خون، مو، بزاق، عرق و ناخن انجام می‌شود. با این حال، تست‌های ادراری با توجه به سهولت و تجزیه و تحلیل سریع، رایج ترین نمونه تستی هستند که ویژگی برتر آن، بیشتر بودن غلظت متابولیت‌های دارویی نسبت به دیگر روش‌های تستی است. این تست‌­ها سریع و آسانند، اما به علت خطاهایی که دارند، می تواند به غلط گزارش شوند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد [/box]

آیا ممکن است نتایج تست هروئین به غلط گزارش شود؟

پزشکان در مطالعاتی که از تست ادرار استفاده کرده بودند، متوجه شدند که اکثر بیماران از ماده مخدر مرفین به عنوان متابولیت متداول کدئین، آگاهی نداشته و تست­‌هایشان منجر به نتایج مثبت کاذب هروئین گردیده است. گروهی دیگر نشان دادند که تست­‌های مثبت کاذب می‌­تواند ناشی از تداخلات استفاده از لاکتات دهیدروژناز و لاکتات باشد. گاهی تکنسین‌های آزمایشگاهی در تست­‌ها گزارش را غلط اعلام می‌کنند. دو دلیل اصلی آن می‌تواند استفاده­‌ی تکنسین از روش‌های آزمایشگاهی اشتباه و یا غلظت ناکافی متابولیت‌های هروئین در نمونه ­باشد. به همین دلیل برای اطمنیان از نتیجه تست نیاز به مشاوره ترک اعتیاد وجود دارد. مشاوران با بررسی سایر علائم جسمی و روانی پی به اعتیاد فرد می‌برند.

احتمال مثبت شدن کاذب تست هروئین وجود دارد؟

هروئین، مخدری است که سریعا متابولیزه شده و میزان قابل ملاحظه‌ای از آن از طریق ادرار دفع نمی­‌گردد. تست­‌های شناسایی مصرف هروئین معمولاً شامل متابولیت‌های مورفین یا استیل مورفین می‌­باشد. تست­‌های استاندارد جهت ارزیابی هروئین، برای تکنسین آزمایشگاه مشخص نمی‌کند که بیمار کدام دارو خاص را استفاده کرده است. تست­‌ها تفاوت میان کسانی که هروئین و دیگر افیون‌های تجویز شده را تشخیص نمی‌دهند. اگر مرفین در نمونه‌ای که ارائه شده تشخیص داده شود، بیمار می‌تواند نسخه کدئین یا مرفینی را که پزشک تجویز کرده جهت مثبت بودن نتایج خود ادعا کند. بنابراین، اگر فردی از هروئین استفاده می‌کند، این مصرف بدون شناسایی خواهد ماند. گاهی نسخه کدئین یا مورفین توضیح قابل قبولی جهت نتایج مثبت تست هروئین است.

آیا می‌توان تست هروئین را منفی کرد؟

گاهی نیز خود افراد به عمد نمونه را دستکاری می‌کنند تا نتیجه آزمایش منفی شود. دستکاری نمونه، افزودن ماده­ پوشش دهنده، اضافه کردن آب یا تعویض ادرار با فرد دیگر از انواع این روش‌ها است. همچنین مصرف مقدار قابل توجهی آب قبل آزمایش با رقیق کردن ادرار، جواب تست هروئین را منفی می­‌کند. برای تشخیص رقیق بودن ادرار نیز از طریق اندازه گیری کراتینین و ارزیابی رنگ ادرار می‌توان هرگونه جعل در نتایج را تشخیص داد. هنگامی که افراد نمونه ادرار خود را با دیگری جایگزین می­‌کنند، این روش با ثبت درجه حرارت تشخیص داده می‌­شود.

آیا دارویی برای منفی کردن جواب تست وجود دارد؟

محصولات متفاوتی از مکمل‌های گیاهی تا صنعتی وجود دارد که می‌­توانند جواب تست­‌ هروئین را منفی کنند. هدف این محصولات، این است که در تشخیص دارو یا متابولیت آن تداخل ایجاد کند. این مواد می‌توانند یک محصول خانگی مانند سفید کننده­، سرکه یا یک ماده خریداری شده موجود در بازار مانند نیترات سدیم یا پتاسیم یا پراکسید / پراکسیداز باشد. این محصولات از ترکیبات ویتامین B برای نرمال­ سازی رنگ ادرار یا کراتین برای جبران کاهش کراتینین استفاده می­‌کنند. آزمایشگاه‌ها با توجه به رنگ و شکل نمونه، چنین تغییراتی را تشخیص می‌دهند. با تکان دادن نمونه­‌ها وجود کف صابون، آمونیاک، پراکسید هیدروژن یا سفید کننده را ارزیابی می­‌کنند. استفاده مخفیانه از این محصولات می‌تواند بیمار را در معرض اوردوز یا تداخلات دارویی قرار دهد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به هروئین [/box]

راه حل آزمایشگاه‌­ها جهت کاهش خطا

به منظور حل این مسائل در آزمایشگاه، متخصصان از تست 6-استیل-مورفین استفاده می‌کنند. این متابولیت مخصوص ماده مخدر هروئین بوده و فقط پس از مصرف این ماده توسط بدن تولید می­‌شود. وجود آن در ادرار تأیید می‌کند که از ماده­ مخدر هروئین استفاده شده و بنابراین به آزمایشگاه اجازه می‌دهد تا نتیجه را جهت هروئین مثبت اعلام کند. بنابراین، با تست 6-استیل-مورفین، آزمایشگاه‌ها می‌توانند دستکاری و جعلی  بودن نتیجه تست هروئین را تشخیص دهند. با این حال، عدم وجود آن متابولیت استفاده از هروئین را رد نمی‌کند. مقادیر کمی از این متابولیت پس از مصرف هروئین تنها برای حدود 2 الی 8 ساعت در بدن باقی می­‌ماند. برای تشخیص صحیح و دقیق هروئین، بهتر است آزمایشگاه‌ها چندین تست مختلف را در چند زمان متفاوت بگیرند. در صورتی که نتیجه تست مثبت بود، توصیه می کنیم که از اقدامات خود سرانه پرهیز کرده و هر چه زودتر به مراکز مربوطه جهت ترک اعتیاد مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره تلفنی ترک اعتیاد در زمینه تست هروئین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تست اعتیاد به هروئین



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به هروئین ,
:: بازدید از این مطلب : 337
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آشنایی با تست شیشه و راه‌هایی ارزیابی اعتیاد به آن تبدیل به یک دغدغه برای بسیاری از خانواده‌ها شده است. امروزه با توجه به افزایش تولید و پایین آمدن میانگین سنی اعتیاد به این ماده مخدر بسیاری از خانواده‌ها با معضل اعتیاد یکی از اعضا دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اگرچه اعتیاد به شیشه نشانه‌هایی را در رفتار فرد باقی می‌گذارد اما بهتر است پیش از برچسب زدن به فرد دراین‌باره برای دریافت تشخیص قطعی از یک روانشناس در حوزه اعتیاد به مواد مخدر کمک بگیرید. بررسی‌های دقیق بالینی و همین‌طور استفاده از تست اعتیاد به شیشه قطعی‌ترین راه‌ها برای رسیدن به پاسخ در ارتباط با اعتیاد یک فرد است. به همین خاطر ما در این مطلب به بررسی تست اعتیاد به شیشه و راه‌هایی که برای تقلب در این آزمایش وجود دارد خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به شیشه [/box]

منبع: تست اعتیاد به شیشه

ماده مخدر شیشه و نشانه‌های اعتیاد به آن

شیشه نام ماده مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه و از ماده‌ای به نام مت‌آمفتامین ساخته می‌شود. به همین خاطر این ماده در گروه مواد محرک قرار می‌گیرد و استفاده از آن باعث افزایش انرژی و احساس شادمانی در فرد می‌شود. تجربه مجدد این احساس شادمانی یا افزایش انرژی، دلیل و انگیزه‌ای برای مصرف مجدد این ماده و اعتیاد به آن خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست شیشه در هر جایی که هستید می توانید با متخصصان مرکز آواژه تماس بگیرید. 

استفاده از ماده محرک شیشه باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار فرد می‌شود که برای اطرافیان قابل‌تشخیص بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد اما بااین‌حال با توجه به اینکه این نشانه‌ها می‌تواند به هر دلیل دیگری نیز ایجاد شده باشد، بهتر است پیش از تصمیم‌گیری قطعی ازنظر متخصصین و تست اعتیاد به این ماده مخدر استفاده کنید. شاخص‌ترین نشانه‌های مصرف شیشه عبارتند از:

_کاهش نیاز فرد به خواب و احساس انرژی که با حالت همیشگی فرد متفاوت است

_کاهش اشتها و وزن محسوس در فرد

_افزایش انرژی و احساس سرخوشی که با خلق معمول فرد تفاوت دارد

_پرحرفی و بعضاً پرش افکار در صحبت کردن

_پرخاشگری یا تحریک‌پذیری

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به شیشه [/box]

تست اعتیاد به شیشه

راه‌های مختلفی برای بررسی اعتیاد به شیشه وجود دارد که با توجه به میزان دقت مورد انتظار، مدت‌زمان مدنظر و همین‌طور وضعیت سلامت فرد و مسائل اقتصادی ممکن است از هریک از آن‌ها استفاده شود. ازجمله رایج‌ترین روش‌ها برای سنجش اعتیاد به شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نمونه ادرار | تست شیشه

یکی از کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای بررسی اعتیاد فرد به شیشه، آزمایش نمونه ادرار است. در این شیوه نمونه‌ای از ادرار فرد برای بررسی ماده مخدر شیشه و یا مواد شیمیایی که در حین تجزیه شیشه در بدن تولید شده است به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. سرعت پاسخ‌دهی در این شیوه در حدود 2 روز پس از انجام آزمایش است.

یکی از محدودیت‌های استفاده از نمونه ادرار برای تست شیشه این است که این تست تنها در صورتی نتیجه مثبت را نشان می‌دهد که حداقل 1000 ng/ml از شیشه در ادرار فرد وجود داشته باشد. به همین خاطر ایجاد وقفه زمانی بین مصرف شیشه و انجام آزمایش می‌تواند باعث بروز نتیجه منفی تست شود.

2. نمونه خون

تست شیشه تجزیه نمونه خون فرد برای سنجش اعتیاد نیز یکی از راهکارهایی است که بعضاً مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه مواد شیمیایی موجود در خون فرد تجزیه و بررسی شده و از این طریق می‌توان به مصرف شیشه در وی پی برد. بااین‌حال نمونه خون نیز درست مانند ادرار با گذر زمان دقت خود را از دست می‌دهد و همچنین به لحاظ مدت پاسخگویی و هزینه نیز نسبت به آزمایش ادرار ضعیف‌تر است.

3. نمونه بزاق

تست اعتیاد به شیشه نمونه بزاق روش بررسی است که باید در مدت‌زمان بسیار کوتاهی پس از استفاده از مواد مخدر انجام بگیرد و ضمناً نسبت به سایر موارد نیز دقت کمتری دارد. بیشترین استفاده از نمونه بزاق برای مأمورین نیروی انتظامی و یا راهنمایی و رانندگی است که می‌خواهند از سلامت رانندگان اطمینان پیدا کنند.

4. نمونه مو

دقیق‌ترین روش برای بررسی اعتیاد فرد به شیشه بررسی نمونه مو است. مواد ناشی از متابولیت شیشه در بدن تا چندین ماه در موها باقی می‌مانند و به همین خاطر نمونه مو یکی از دقیق‌ترین و درعین‌حال مفیدترین شیوه‌های تست شیشه است که برخلاف سایر روش‌ها مشمول گذر زمان نخواهد شد. بااین‌حال به دلیل هزینه بالای این شیوه از بررسی، معمولاً از آن استفاده نمی‌شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد  [/box]

راه‌های منفی کردن تست اعتیاد به شیشه

راه‌های بسیاری برای منفی کردن تست شیشه وجود دارد که ممکن است فرد برای انکار اعتیاد خود به یکی از آن‌ها دست بزند؛ بااین‌حال درصورتی‌که مسئولین انجام تست اعتیاد نسبت به نتیجه آزمایش ابهامی داشته باشند، می‌توانند با استفاده از تست‌های تکمیلی آن را مورد بررسی قرار دهند و با توجه به میزان دقت تست‌های تکمیلی احتمال تقلب در آن‌ها بسیار ضعیف است.

ایجاد وقفه برای حداقل 3 روز میان زمان مصرف تا انجام تست، استفاده از داروهای سم‌زدایی قوی، تعویض نمونه با سایر نمونه‌ها و یا ریختن هر چیزی در ظرف نمونه که باعث تغییر ph آن شود می‌تواند باعث منفی شدن نتیجه تست باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد محرک [/box]

با تست شیشه مثبت چه کنیم؟

یکی از سؤالاتی که باید در این مطلب به آن بپردازیم این است که در صورت مثبت شدن نتیجه تست اعتیاد به شیشه باید چه کرد؟

فهم این مطلب که یکی از نزدیکان شما دچار اعتیاد به شیشه شده، موضوع بسیار دردناکی است. شما حجم بسیاری از هیجانات منفی مانند خشم و نفرت و یا یاس و ناامیدی را تجربه خواهید کرد و به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که برای حفظ سلامت روان خود و سایر اعضای خانواده به‌ویژه کودکان، از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. علاوه بر این مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید راهکارهای مناسبی برای جلب انگیزه فرد نسبت به ترک اعتیاد پیدا کنید.

با توجه به اینکه ماده مخدر شیشه باعث بروز وابستگی جسمی و روانی در فرد می‌شود، برای درمان اعتیاد به آن باید از جلسات سم‌زدایی و بهبود جسمی در کنار بازپروری روانی استفاده کنید. درصورتی‌که به هریک از این موارد بی‌توجه باشید احتمال ترک اعتیاد ضعیف‌تر می‌شود.

تاثیر خدمات روانشناسی بر ترک شیشه

بسیاری از افراد انجام سم‌زدایی و رهایی از وابستگی جسمی را به‌عنوان ترک اعتیاد در نظر می‌گیرند. این در حالی است که میل به مصرف مجدد در این افراد معمولاً باعث می‌شود که آن‌ها دیر یا زود مصرف مواد مخدر را از سر بگیرند. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد با توجه به دوره محرومیتی که فرد در دوران ترک پشت سر گذاشته احتمالاً میزان مصرف در وی افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر است که توجه به جلسات بازپروری اهمیت بسیاری دارد. این جلسات به فرد کمک خواهد کرد در مقابل میل به مصرف مجدد شیشه ایستادگی داشته باشد و همچنین وابستگی روانی وی به این ماده مخدر را کاهش می‌دهند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

بسیاری از مصرف‌کنندگان شیشه دچار کژ‌کاری‌هایی در مغز می‌شوند که باعث خواهد شد آن‌ها توانایی شاد بودن بدون استفاده از شیشه را از دست بدهند و به همین خاطر معمولاً به دنبال ترک اعتیاد به شیشه، فرد دوره‌هایی از افسردگی شدید را تجربه خواهد کرد. یکی از وظایف روانشناسان کمک به فرد برای بهبود این شرایط است. با توجه به آنچه گفته شد درصورتی‌که متوجه اعتیاد یکی از نزدیکان خود به شیشه شدید، بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و اقداماتی را برای بهبود فرد و همچنین کمک به حفظ سلامت روان سایر اعضای خانواده شروع کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد بدون درد [/box]

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد به شیشه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360  تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.آیا امکان تقلب در تست شیشه وجود دارد؟

به‌طورکلی نمی‌توان نتیجه هیچ تستی را صد در صد و قطعی در نظر گرفت و احتمال خطا در تمامی شیوه‌های بررسی وجود دارد. ایجاد وقفه زمانی بین مصرف شیشه و انجام تست یا استفاده از داورهای سم‌زدای قوی ازجمله راهکارها برای تقلب در نتیجه تست هستند. بااین‌حال در صورت لزوم می‌توان از تست‌های تکمیلی استفاده کرد که دقت آن‌ها بسیار بالاتر بوده و احتمال تقلب در آن‌ها بسیار کم است.

2.بهترین شیوه برای تست اعتیاد به شیشه کدام است؟

بررسی نمونه مو بهترین و دقیق‌ترین شیوه برای بررسی اعتیاد فرد به شیشه است. بااین‌حال به دلیل هزینه بالای این شیوه معمولاً از آن استفاده نمی‌شود. پس از نمونه مو، آزمایش ادرار رایج‌ترین شیوه بررسی اعتیاد به شیشه است.

منبع: تست اعتیاد به شیشه



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به شیشه ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا روش‌های تست اعتیاد به ترامادول را می‌شناسید؟ ترامادول از جمله داروهای تسکین دهنده دردهای مزمن به شمار می‌رود که مصرف خودسرانه و بیش از حد این دارو ممکن است وابستگی شدیدی در فرد ایجاد کرده و به راحتی قابل ترک نباشد. متاسفانه در طی چند سال اخیر مصرف ترامادول در بین جوانان بسیار رایج شده است. اغلب اداره‌ها، مشاغل خاص و مسابقات ورزشی برای استخدام افراد ابتدا از آن‌ها برگه عدم اعتیاد را درخواست می‌کنند. بنابراین انجام صحیح تست اعتیاد به ترامادول و دیگر مواد مخدر برای بسیاری از افراد به دغدغه بزرگی تبدیل شده است. برای ثابت کردن عدم اعتیاد فرد به ترامادول یا سایر مخدرها، روش‌های متعددی وجود دارد. اما ممکن است به دلیل تقلب و یا مصرف برخی داروها نتیجه تست ترامادول اشتباه شود. در ادامه مقاله به بررسی کامل تست اعتیاد به ترامادول می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : قرص ترامادول چیست؟ [/box]

منبع: تست اعتیاد به ترامادول

انواع روش های تست اعتیاد به ترامادول

 تشخیص ترامادول در بدن یا تست ترامادول به دو روش کلی قابل انجام است:

1. روش آزمایشگاهی

در این روش نمونه ادرار فرد جمع آوری شده و در طی یک فرآیند خاص و در آزمایشگاه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. میزان خطای این نوع تست بسیار کمتر از تست‌های نواری می‌باشد. البته تداخلات دارویی و یا مصرف غذاهای خاص می‌تواند نتیجه تست را به طور کاذب مثبت کند. در تست‌های آزمایشگاهی، گرفتن تست به روش‌های مختلفی نظیر نمونه بزاق، خون و ادرار انجام می‌شود.

2. تست های نواری

2. انجام تست اعتیاد به ترامادول، علاوه بر تست‌های آزمایشگاهی با تست‌های نواری و در منزل نیز قابل انجام دادن می‌باشد. این روش می‌تواند وجود ماده ترامادول را در نمونه ادرار انسان تشخیص دهد و از جمله روش‌های خانگی محسوب می‌شود. در واقع برای انجام آن نیازی به حضور در کلینیک و یا استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی نیست و می‌توان در منزل نیز این آزمایش را انجام داد. این تست‌ها اغلب تنها برای استفاده دارویی و تشخیص اولیه مفید هستند و برای اثبات دقیق‌تر اعتیاد باید از روش‌های غربالگری و یا آزمایشگاهی استفاده نمود. چرا که روش‌های آزمایشگاهی نتیجه دقیق‌تری به شما ارائه داده و میزان خطای آن نیز نسبت به تست‌های نواری بسیار کمتر می‌باشد.

نوع عملکرد تست‌های نواری بر مبنای ایمونوکروماتوگرافی است. در واقع استفاده از این نوع تست‌ها تنها برای به دست آوردن یک نتیجه ابتدایی می‌تواند کارآمد باشد. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به ترامادول [/box]

 

بررسی عملکرد تست نواری  

نحوه عملکرد این نوع تست‌ها به این صورت است که اگر ترامادول در نمونه ادرار از ۳۰۰ ng/ml کمتر باشد، یک خط رنگی در قسمت خط تست (T)، نمایش داده می‌شود. در مقابل اگر ترامادول موجود در ادرار از ۳۰۰ng/ml بیشتر باشد، این خط رنگی در قسمت خط تست (T) تشکیل نخواهد شد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  [/box]

 

تداخل دارویی در تست اعتیاد به ترامادول

در بسیاری از موارد استفاده از داروهای خاص، باعث اختلال در نتیجه آزمایش شده و روند تشخیص را با مشکل مواجه می‌کند. برخی از افراد به عمد و به منظور ایجاد اختلال در نتیجه آزمایش و یا منفی شدن نتیجه، به استفاده از یکسری داروها روی می‌آورند. همچنین گاهی استفاده از بعضی داروها باعث مثبت شدن کاذب نتیجه تست می‌شود. از مهم‌ترین تداخلات دارویی می‌توان به شربت‌های دارای کدئین اشاره نمود. مصرف شربت حاوی کدئین می‌تواند در نتیجه تست مورفین اختلال ایجاد نماید.

داروهایی که باعث مثبت شدن کاذب تست می‌شوند

داروهایی که باعث مثبت شدن نتیجه تست اعتیاد به ترامادول می‌شوند به شرح زیر هستند:

_آنتی هیستامین‌ها

_داروهای ضدافسردگی

_انواع آنتی بیوتیک‌ها

_مسکن‌ها

_داروهای اعصاب و روان

_داروهای ضداحتقان

_آمفتامین

_مت آمفتامین

_انواع کدئین‌ها

_داروی دیکلوفناک

_دتای نوولاک

_متادون

_شاهدانه

و…

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به ترامادول [/box]

 

آیا نوشیدن قهوه نتیجه تست اعتیاد ترامادول را مثبت می‌کند؟

همان طور که می‌دانید اثر کافئین بر بدن مشابه با آمفتامین بوده و یک نوع محرک مرکزی محسوب می‌شود. بنابراین مصرف بیش از اندازه قهوه، می‌تواند در تست ادرار کاملا مشهود باشد. در واقع با نوشیدن حدود ۱۰۰۰میلی گرم از کافئین، میزان آن در تست ادرار به صورت غیر مجاز بالا رفته و حتی ممکن است باعث مثبت شدن تست دوپینگ گردد. به همین علت مصرف قهوه قبل از انجام تست اعتیاد به ترامادول و سایر مواد مخدر توصیه نمی‌گردد. درصورتی که بدون مصرف ترامادول و به دلیل مصرف موارد فوق نتیجه آزمایش فرد مثبت شود، باید نمونه وی غربالگری شده تا نتیجه تست به صورت دقیق ارائه گردد. این روش نیز فقط توسط آزمایشگاه‌های تشخیص طبی قابل انجام است و تست‌های نواری این قابلیت را ندارند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  ترک اعتیاد به مواد مخدر [/box]

 

نکاتی درباره جمع آوری نمونه جهت تست اعتیاد به ترامادول

در زمینه جمع آوری نمونه ادرار جهت تست اعتیاد به ترامادول یا سایر مخدرها، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. همچنین ناشتا بودن نیز در نتیجه تست ترامادول نمی‌تواند تاثیر آنچنانی داشته باشد. برای جمع آوری نمونه، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

_ظرفی که قرار است نمونه در آن نگهداری شود باید کاملا خشک باشد.

_برای اطمینان بیشتر، توصیه می‌گردد از ظروف مخصوص نمونه ادرار و یا یورین باتل استفاده شود.

_نمونه جمع آوری شده می‌تواند در دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد و به مدت ۴۸ ساعت پس از جمع آوری قابل تست کردن باشد.

_جهت استفاده طولانی مدت، بهتر است نمونه را در دمای ۲۰ درجه سیلیسیوس فریز نمایید.

_نمونه مورد نظر باید قبل از انجام تست ترامادول کاملا ذوب شده و ترکیب گردد. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک اعتیاد [/box]

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ممکن است نتیجه تست اعتیاد به ترامادول اشتباه شود؟

بله مصرف برخی داروها و یا حتی کافئین می‌تواند در تشخیص اعتیاد اختلال ایجاد کند و نتیجه تست به صورت کاذب مثبت یا منفی شود. در صورتی که قصد ترک اعتیاد را دارید، توصیه می‌شود از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

منبع: تست اعتیاد به ترامادول



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به ترامادول ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تست اعتیاد به ماری جوانا یا ماده مخدر گل یکی از انواع تست‌های اعتیاد است که با توجه به فراگیر شدن اعتیاد به این ماده، احتمالاً بسیاری از افراد به دنبال انجام آن هستند تا از سلامت فرزندان و یا حتی افرادی که قصد ازدواج با آن‌ها را دارند، اطمینان حاص نمایند. انواع مختلفی از تست اعتیاد به ماری جوانا وجود دارد که با توجه به هدف و عوامل تأثیرگذار دیگری مانند هزینه از یکی از آن‌ها استفاده خواهد شد. تست‌های اعتیاد به ماری جوانا مانند هر ابزار دیگری احتمالاً درصدی از خطا خواهند داشت. به همین خاطر بهتر است برای بررسی دقیق‌تر علاوه بر تست از افراد متخصص نیز کمک بگیرید. متخصصین روانشناسی اعتیاد می‌توانند با استفاده از مصاحبه‌های بالینی و مشاهده برخی رفتارها و نشانه‌های خاص، در کنار نتیجه تست اعتیاد پاسخ دقیق‌تری درباره وضعیت فرد به شما بدهند. آگاهی از اصول و روش ترک ماری جوانا به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر برای ترک آن گام بردارید. برای آشنایی با انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

منبع: تست اعتیاد به گل یا ماریجوانا

ماریجوانا و نشانه‌های اعتیاد به آن گل

ماریجوانا یکی از انواع مواد اعتیادآور است که با نام‌های علف و گرس نیز شناخته می‌شود و به‌صورت طبیعی از برگ گیاه شاهدانه به دست می‌آید. استفاده از این ماده باعث بروز احساس سرخوشی و لذت در فرد می‌شود که معمولاً دلیلی برای تمایل به مصرف مجدد این ماده یا به‌عبارت دیگر اعتیاد به آن خواهد بود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علل گرایش به ماریجوانا [/box]

استفاده از ماریجوانا باعث بروز تغییراتی در رفتار و شرایط جسمی و روحی فرد می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توانید اعتیاد به این ماده مخدر را شناسایی کنید. البته توجه داشته باشید که تشخیص اعتیاد به یک ماده مخدر باید زیر نظر متخصصین صورت بگیرد و این نشانه‌ها صرفاً به‌عنوان علائمی برای هشدار به اطرافیان هستند. برای شناخت علائم اعتیاد به ماری جوانا کلیک کنید. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های استفاده از ماریجوانا عبارتند از:

_خلق شاد و سرحالی که با حالت معمول فرد تفاوت دارد

_چشمان قرمز

_اختلال در حافظه

_خنده‌های ناگهانی و بی‌دلیل

_گیجی و از دست دادن تمرکز

_افزایش ضربان قلب

_افزایش فعالیت

_افزایش اشتها

تست اعتیاد به ماری جوانا یا گل

راه‌های مختلفی برای تست ماری جوانا وجود دارد که با توجه به شرایط و هدف از انجام تست، از یکی از آن‌ها استفاده می‌شود. مثبت شدن تست ماری جوانا به عوامل مختلفی ازجمله میزان و سابقه مصرف، شرایط جسمی و سایر مواد و داروهایی که فرد استفاده می‌کند بستگی دارد. البته راه‌هایی نیز برای منفی کردن تست وجود دارد که ممکن است فرد از آن‌ها استفاده کند. به همین خاطر بهتر است که استفاده از تست اعتیاد در کنار سایر روش‌های تشخیصی نظیر استفاده از جلسات مشاوره صورت بگیرد.

اصلی‌ترین ماده اعتیادآور موجود در ماریجوانا تتراهیدروکانابینول (THC) است و انواع تست‌ ماری جوانا نیز اغلب به شکلی در حال بررسی اعتیاد به این ماده مخدر هستند. در ادامه رایج‌ترین روش‌هایی که برای سنجش اعتیاد به این ماده وجود دارد را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

1. ادرار

یکی از رایج‌ترین تست‌های اعتیاد به ماریجوانا بررسی نمونه ادرار فرد است. در این آزمایش میزان (THC) ناشی از سوخت‌وساز ماریجوانا در ادرار فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که فرد سابقه مصرف این ماده مخدر را داشته باشد تست ادرار می‌تواند حتی تا حدود دو ماه پس از آخرین مصرف، استفاده از این ماده مخدر را شناسایی کند اما درصورتی‌که فرد برای نخستین بار از این ماده استفاده کرده باشد، دقت ابزار تشخیصی به میزان مصرف بستگی دارد. این شیوه از بررسی، مصرف مقدار زیادی از ماریجوانا را تا حدود یک ماه پس از مصرف نیز نشان می‌دهد اما درصورتی‌که از مقدار کمتری از این ماده استفاده شده باشد حداقل تا دو روز بعد قابل‌تشخیص خواهد بود.

2. تست ماری جوانا یا گل | خون

در بررسی نمونه خون برای تست ماری جوانا وجود (THC) در خون فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به میزانی از ماده مخدر که در آخرین وعده استفاده شده، این تست قدرت تشخیص بین 5 تا 7 روز پس از آخرین مرتبه مصرف را خواهد داشت. اگرچه تست خون نسبت به ادرار هزینه بیشتری داشته و پاسخگویی نیز بیشتر طول خواهد کشید اما بااین‌حال احتمال تقلب در این تست به‌مراتب کمتر از تست ادرار است و دقت بالاتری خواهد داشت.

3. مو

بررسی نمونه مو برای سنجش اعتیاد یکی از راه‌های معتبر در این زمینه است که می‌تواند استفاده از مواد مخدر را حتی تا چند ماه پیش از نمونه‌برداری مشخص کند اما به دلیل هزینه بالایی که استفاده از این شیوه برای سنجش اعتیاد دارد معمولاً از آن استفاده نمی‌شود.

4. کیت‌های تشخیصی

روش‌های بالا برای سنجش اعتیاد به ماریجوانا همگی باید توسط آزمایشگاه‌ها انجام بگیرد؛ اما درصورتی‌که می‌خواهید از روش‌هایی استفاده کنید که در خانه انجام گرفته و در زمان سریع‌تری به شما پاسخ بدهند، می‌توانید از کیت‌های تشخیصی خانگی استفاده کنید.

برای انجام این تست شما باید نمونه ادرار را در یک ظرف خشک و تمیز جمع‌آوری کرده و سپس کیت تشخیصی را داخل ظرف قرار دهید. پس از قرار دادن کیت در ظرف برای زمانی در حدود 15 ثانیه صبر کنید و سپس کیت را خارج کرده و در محل صافی قرار دهید. پس از 5 دقیقه نتیجه تست قابل تفسیر خواهد بود. شما می‌توانید خط‌های روی کیت را با توجه به این راهنما تفسیر کنید:

_درصورتی‌که تنها یک خط روی قسمت (C) ایجاد شده باشد، حتی اگر این خط کمرنگ باشد به معنای مثبت بودن نتیجه تست است.

_درصورتی‌که علاوه بر قسمت (C)، یک خط نیز روی قسمت (T) ایجاد شده باشد، نتیجه تست منفی است. گاهی خط قسمت (T) کمرنگ خواهد بود. این موضوع تأثیری در منفی بودن نتیجه تست نخواهد داشت.

_درصورتی‌که هیچ خطی بر روی کیت نیفتاده باشد یا صرفاً یک خط در قسمت (T) وجود داشته باشد، نتیجه تست نامعتبر بوده و باید مجدداً تکرار شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد  [/box]

تقلب در تست ماری جوانا یا گل

افرادی که به یک ماده مخدر اعتیاد دارند معمولاً به دلیل بی‌میلی که به ترک اعتیاد دارند، تلاش خواهند کرد تا اعتیاد خود را انکار نمایند. راه‌های مختلفی برای تقلب در تست اعتیاد وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها استفاده از قرص‌های شیمیایی بوپرنورفین یا ب 2 است. داروی بوپرنورفین علی‌رغم تأثیر بالایی که در سم‌زدایی دارد بااین‌حال خود جزء داروهای اعتیادآور است و استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد فرد به این ماده شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : عوارض ماده مخدر گل یا ماری جوانا [/box]

مثبت شدن نتیجه تست ماری جوانا یا گل

درصورتی‌که تست اعتیاد یکی از اطرافیان مثبت شد باید چه واکنشی نشان داد؟ این سؤال برای بسیاری از خانواده‌ها پیش خواهد آمد و علی‌رغم اهمیتی که شیوه واکنش اطرافیان در تصمیم فرد برای ترک اعتیاد دارد، آن‌ها معمولاً نمی‌دانند واکنش صحیح کدام است. به همین دلیل در این قسمت نکاتی را راجع به نحوه برخورد با این موضوع بیان خواهیم کرد.

1. تست گل | پذیرش داشته باشید

اولین قدم در هنگام آگاهی از این واقعیت که یکی از اطرافیان شما دچار اعتیاد شده این است که نسبت به این موضوع پذیرش داشته باشید. انکار واقعیت و یا بی‌توجهی به آن نمی‌تواند تغییری در شرایط شما ایجاد کند. اگرچه این موضوع بسیار تلخ خواهد بود اما بااین‌حال هرچقدر سریع‌تر با آن مواجه شوید توانایی بیشتری برای مبارزه خواهید داشت. گاهی اوقات ممکن است طرف مقابل شما تصمیمی برای ترک اعتیاد حداقل در زمان حاضر نداشته باشد؛ به خاطر داشته باشید به میزانی که شما اعتیاد یکی از نزدیکان خود را دیرتر بپذیرید، خود را بیشتر در معرض آسیب‌های روانی قرار خواهید داد. اگر احساس می‌کنید در این زمینه دچار مشکلاتی هستید، می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. روش‌های درمانی مختلفی ازجمله روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

2. خود را سرزنش نکنید

مثبت شدن تست ماری جوانا گاهی باعث خواهد شد که شما خود را به دلیل بی‌توجهی‌ها یا اشتباهاتی که در این زمینه داشته‌اید مقصر دانسته و مرتباً سرزنش کنید. اگرچه احتمال دارد شما نیز در این ماجرا تا حدودی مقصر باشید اما سرزنش خود صرفاً باعث آسیب دیدن شما به لحاظ روحی خواهد شد. سعی کنید در این شرایط خود را صرفاً به‌اندازه‌ای که مسئول هستید مقصر جلوه دهید. بهتر است در این دوران بامحبت و شفقت بیشتری نسبت به خود رفتار کنید. شما در شرایطی هستید که هیجانات منفی بسیاری مانند خشم، ناامیدی و ترس از آینده را تجربه می‌کنید. بهتر است در این شرایط به خودتان بابت این احساسات حق بدهید و رفتار پرمحبتی با خود داشته باشید.

3. تست ماری جوانا | حمایتگر باشید

بدرفتاری شما با فردی که درگیر اعتیاد است صرفاً باعث خواهد شد که او بیشتر و بیشتر درگیر اعتیاد شود. به خاطر داشته باشید که اگر فضای ارتباط شما به‌صورت رقابت و بدرفتاری با یکدیگر تغییر پیدا کند، فرد معتاد تمام تلاش خود را برای اعتیاد بیشتر و آسیب زدن بیشتر به شما انجام خواهد داد. درنتیجه اصلی‌ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از متشنج شدن اوضاع جلوگیری نمایید. حمایت و محبت شما تأثیر بسیاری در تصمیم فرد برای ترک اعتیاد خواهد داشت و به همین خاطر بهتر است در کنار آرام نگه‌داشتن فضا برخوردی حمایت‌گرانه داشته باشید.

4. از یک متخصص کمک بگیرید

خانواده و اطرافیان افرادی که درگیر اعتیاد شده‌اند بیش از سایرین نیاز به دریافت کمک‌های متخصصین سلامت روان دارند. نگرانی از بابت آسیب دیدن یکی از اعضای خانواده و در کنار آن مشکلاتی که به دلیل اعتیاد پیش خواهند آمد، می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به‌ویژه برای سلامت روان کودکان ایجاد نماید. به همین خاطر بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به مواد توهم زا با سریع ترین روش های درمان [/box]

درمان اعتیاد به ماریجوانا

درمان اعتیاد به ماریجوانا به‌طورکلی شامل دو مرحله سم‌زدایی یا درمان فیزیولوژیک و همین‌طور درمان‌های روانی یا بازپروری خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین مشکلات افرادی که موفق به ترک اعتیاد می‌شوند این است که آن‌ها پس از مدتی مجدداً مصرف مواد مخدر را شروع می‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری در سلامت روان فرد شده و اعتمادبه‌نفس وی را به میزان زیادی کاهش دهد. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که به دنبال راهکاری برای ترک اعتیاد هستید، استفاده از جلسات مشاوره را جدی بگیرید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  [/box]

جلسات مشاوره به فرد کمک می‌کند تا با شناخت و کنترل محرک‌هایی که او را به سمت مصرف مجدد سوق می‌دهند، از شروع مجدد اعتیاد جلوگیری کند و درعین‌حال با ریشه‌یابی دلایلی که باعث اعتیاد شده، در بهبود قطعی به او کمک خواهند کرد. علاوه بر این‌ها مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا روابط خانوادگی و دوستانه خود را که دچار مشکل شده مجدداً بازسازی کنید و به‌طورکلی شرایط زندگی خود را بهبود ببخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک ماری جوانا  [/box]

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.بهترین روش برای تست ماری جوانا یا گل چیست؟

روش‌های مختلفی مانند بررسی نمونه خون، ادرار، مو و یا حتی استفاده از رپید تست‌های خانگی برای سنجش اعتیاد به ماریجوانا وجود دارد که با توجه به شرایط، از یکی از آن‌ها استفاده می‌شود. بررسی نمونه ادرار رایج‌ترین شیوه تست اعتیاد است.

2.چه عواملی می‌توانند روی نتیجه تست گل یا ماری جوانا تأثیر بگذارند؟

سابقه و مقدار مصرف، سن، جنس و وزن فرد ازجمله مسائلی هستند که بر دقت نتیجه تست تأثیر خواهند گذاشت. علاوه بر این استفاده از برخی داروهای شیمیایی مثل بوپرنورفین نیز می‌تواند مشکلاتی را در نتیجه تست ایجاد نماید.

منبع: تست اعتیاد به گل یا ماریجوانا



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به گل یا ماریجوانا ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا از روش‌های تست اعتیاد به مورفین آگاهی دارید؟ امروزه اعتیاد به یک معضل جدی در جامعه تبدیل شده است و با توجه به مصرف روزافزون مواد مخدر، ضروری است که افراد برای انجام کارهایی همچون استخدام و ازدواج، تست اعتیاد را انجام دهند. از طرف دیگر افراد راه‌های زیادی را برای منفی کردن کاذب نتیجه تست اعتیاد به مورفین خود را به کار می‌گیرند و اینگونه نتیجه آزمایش را تغییر می‌دهند. پس منفی بودن نتیجه تست اعتیاد به مورفین یا سایر مواد مخدر، به طور قطعی نشان دهنده عدم اعتیاد فرد نیست. چرا که دلایل اثبات شده زیادی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

منبع: تست اعتیاد به مورفین

تست اعتیاد به مورفین

در بسیاری از موارد مانند دریافت گواهی عدم سوء پیشینه و یا استخدام در ارگان‌های مختلف، انجام آزمایش عدم اعتیاد یا همان تست اعتیاد، بسیار لازم و ضروری است. همان طور که اشاره شد، مثبت نبودن تست اعتیاد به مورفین به معنای عدم اعتیاد فرد نیست و احتمال دارد دلایل زیادی باعث ایجاد اختلال در نتیجه آزمایش شده باشند.

امروزه معضل اعتیاد به عنوان یکی از بحران‌های بسیار بزرگ در دنیا شناخته می‌شود که حتی جوامع پیشرفته نیز با آن درگیر هستند. خارج شدن از این بحران خانمان سوز، با تغییر در سبک زندگی و حذف نمودن دلایل بحران آفرین و خطر ساز، تا حدودی امکان پذیر است.

انجام دادن تست اعتیاد به مورفین در بسیاری از موارد مانند ازدواج و برخی از شغل‌های خاص، مجاز می‌باشد. امروزه، با توجه به پیشرفت‌های روز افزون علم پزشکی، آزمایش‌ها و تست‌های متعددی نظیر تست مورفین، حشیش، شیشه، آمفتامین‌ها، بنزودیازپین‌ها، متادون، کدئین و… در آزمایشگاه‌ها در زمینه عدم اعتیاد وجود دارد.

بسیاری از افراد، اقدام به رقیق کردن نمونه می‌کنند تا تغییراتی در نتیجه نهایی حاصل شود، که البته این کار نمی‌تواند تاثیر آنچنانی داشته باشد. چرا که پزشکان می‌توانند با بررسی کردن دقیق میزان کراتین و اسیدیته ادرار، وجود مواد اضافی در ادرار را تشخیص دهند. در واقع انجام تست اعتیاد به مورفین در مراکز آزمایشگاهی معتبر، نتایج چنین اعمالی را خنثی می‌کند و هیچ فایده‌ای ندارد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد  [/box]

داروهایی که قبل از انجام تست اعتیاد نباید مصرف شوند

استفاده کردن از روان‌گردان‌های مختلف همچون آمفتامین‌ها و همچنین داروهایی نظیر متادون و بوپرنورفین، می‌تواند نتیجه آزمایش را مثبت نشان دهد. همچنین داروهایی که حاوی ترکیبات تریاک هستند، می‌توانند در نتیجه نهایی، تاثیر داشته باشند.

در واقع مصرف مخدرهایی همچون تریاک، کدئین زیاد، مورفین و آپومورفین به تنهایی می‌توانند نتیجه آزمایش را مثبت نشان دهند. اثرات مصرف تریاک و ترکیبات آن مانند مورفین و هروئین تا ۲۱ روز پس از استفاده، همچنان در بدن شخص باقی مانده و از بین نمی‌رود. البته احتمال دارد این اثرات بعد از ۱۵ روز از ادرار فرد خارج شود اما در واقع تست خون به طور حتم وجود چنین موادی در بدن را ثابت می‌کند. لازم به ذکر است که استامینوفن و کدئین جذب کبدی داشته و مدت زمان زیادی نمی‌توانند در بدن باقی بمانند. این داروها معمولا پس از گذشت ۴۸ ساعت خود به خود از بدن دفع می‌گردند.

 

روش انجام تست اعتیاد به مورفین

در کشور ما معمولا تست مورفین و تشخیص سم اعتیاد آن در بدن، به روش‌های مختلفی قابل انجام است که از مهم‌ترین روش‌های آن می‌توان به نمونه بزاق دهان، مو، خون و ادرار اشاره نمود. همچنین استفاده از تست‌های نواری نیز بسیار رایج است و برای سنجش میزان حشیش، مورفین و انواع محرک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام دادن تست‌های نواری می‌توانید در هر ساعت از روز ادرار را جمع آوری کرده و مورد آزمایش قرار دهید.

لازم به ذکر است که اگر ادرار جمع آوری شده در دماهایی مانند ۲ الی ۸ درجه سانتی گراد قرار داده شود، می‌توانید تا حدود ۴۸ ساعت بعد نیز از آن جهت آزمایش استفاده نمایید. همچنین اگر قرار باشد که تست برای چند روز آینده و یا زمان طولانی‌تری انجام گیرد، باید نمونه را فریز کرده و به منظور انجام تست، صبر کنید تا نمونه به طور کامل آب شود.

 

دلایل اختلال در نتیجه تست اعتیاد به مورفین

از رایج‌ترین خطاهایی که معمولا به ایجاد اختلال در نتیجه آزمایشات منجر می‎‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

1. اشتباه در فرآیند نمونه گیری

از مهم‌ترین دلایل بروز خطا در نتیجه آزمایش اشتباه در نمونه گیری است. در این گونه موارد، معمولا ناخواسته و توسط کادر آزمایشگاه، نمونه فرد سالم با نمونه فرد معتاد جابه جا می‌شود. در چنین شرایطی، کنترل درجه حرارت نمونه پس از جمع آوری، می‌تواند کمک کننده باشد.

2. اشتباهات تکنیکی

نوار تست ابتدا باید حدود ۱۰ الی ۱۵دقیقه در ادرار گذاشته شود و سپس به مدت ۵ دقیقه بر روی یک سطح صاف قرار داده شود. لازم به ذکر است که در ۱۰ دقیقه اول، مثبت کاذب شدن نتیجه آزمایش، بسیار زیاد است.

3. تست اعتیاد به مورفین | افزودن رقیق کننده ها

هر چیزی که ادرار را رقیق کند، می‌تواند میزان cut _off را پایین آورده و منفی شدن نتیجه آزمایش را به دنبال داشته باشد. در این گونه موارد استفاده از نوارهای کمکی برای مشاهده میزان کراتینین، نیترات و گلوتامات می‌تواند کمک کننده باشد.

4. تغییر کردن PH

بسیاری از تست‌های موجود نسبت به تغییرات PH بین ۵ الی ۶ مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. همچنین کاهش و افزایش PH می‌تواند در نتیجه تست مورفین اختلال ایجاد کند. افزودن موادی همچون جوهر لیمو، خون،انواع سفید کننده‌ها، مایع منی و… نیز منجر به اختلال در نتیجه آزمایشات می‌شود.

5. مدت زمان ردیابی مواد موجود در ادرار

بسیاری از مواد، پس از گذشت ۷۲ ساعت از استعمال، همچنان در ادرار باقی مانده و قابل شناسایی هستند. به طور معمول مدت زمان تقریبی ماندگاری مواد مختلف در ادرار به شرح زیر هستند:

حشیش: ا روز الی ۴ هفته

هروئین: ۳الی ۴ روز

مورفین: ۲ الی ۳ روز

متادون: ۲ الی ۳ روز

آمفتامین: ۱ الی ۳ روز

کوکائین: ۲ الی ۴ روز

بنزودیازپین: ۳ روز الی ۳ هفته

 

6. تست اعتیاد به مورفین | تداخل داروها با یکدیگر

استفاده از داروهای کدئین‌دار، می‌تواند در مثبت شدن کاذب نتیجه تست مورفین تاثیر داشته باشد. داروهایی همچون فنوباربیتال، دیفنوکسیلات و دکسترومتورفان، نمی‌تواند در نتیجه نهایی تاثیر آنچنانی داشته باشد. همچنین مصرف قرص‌های ضد حاملگی، سبب نتیجه منفی کاذب در نتیجه آزمایش‌ها می‌گردد. اگر قصد ترک اعتیاد به مورفین را دارید، توصیه می‌شود که از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا امکان منفی ییا مثبت شدن کاذب تست اعتیاد به مورفین وجود دارد؟

بله ممکن است خود فرد با دستکاری نمونه آزمایش، نتیجه را تغییر دهد و یا به دلیل اشتباهاتی نتیجه به طور کاذب، مثبت یا منفی شود.

منبع: تست اعتیاد به مورفین



:: برچسب‌ها: تست اعتیاد به مورفین ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا مصرف متادون در بارداری ممنوع است؟ متادون چه عوارضی برای جنین به همراه خواهد داشت؟ متادون تراپی یا همان درمان اعتیاد به کمک داروهای نگهدارنده یکی از روش‌های نوین برای ترک اعتیاد به مواد افیونی نظیر تریاک و هروئین است. این روش به کاهش علائم ناشی از ترک نظیر درد عضلانی، اسهال و استفراغ کمک می‌کند و باعث می‌شود افراد دوره سم زدایی را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارند. با این حال به دلیل ساختار مشابه متادون با مواد مخدر، مصرف نا به جای آن می‌تواند عوارض ناخوشایندی برای جنین و مادر به همراه داشته باشد و منجر به مشکلاتی نظیر سقط جنین و زایمان زودرس شود. به دلیل اهمیت سلامت نوزاد و مادر حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید و اگر قصد مصرف داروی دیگری را دارید حتما مقاله مصرف دارو در بارداری را بخوانید.

منبع: عوارض مصرف متادون در بارداری

مصرف متادون در بارداری

ترک اعتیاد به کمک متادون از سال 1970 بر روی مادران مبتلا به اختلالات مصرف مواد به کار گرفته شده و از سال 1998 به عنوان درمان استاندارد در این دوران شناخته شده است. البته نوزادانی که مادرانشان در طول بارداری متادون مصرف می‌کردند نیز پس از تولد ممکن است علائم سندروم ترک یا همان محرومیت از مواد را از خود نشان دهند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که این علائم در مقایسه با نوزادانی که مادرانشان تحت درمان نبودند بسیار خفیف‌تر بوده و از شدت کمتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به متادون

اهمیت ترک و عدم استفاده از روش متادون‌تراپی در بارداری

اعتیاد به مواد مخدر در زنان و درمان نشدن آن در طول بارداری می‌تواند عوارض بسیار گران باری برای جنین به همراه داشته باشد. در واقع نوسانات مواد مخدر در خون مادر کودک را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز مشکلات گوناگونی از جمله تاخیر رشد، زایمان زودرس، سقط جنین و مرده زایی می‌شود. با این حال اگر باردار هستید و هنوز ترک اعتیاد و متادون در بارداری را شروع نکرده‌اید قطع ناگهانی مصرف نیز می‌تواند خطرناک باشد. چرا که مواد مخدر از جفت عبور کرده و در نتیجه جنین نیز به مواد وابسته شده است.

کنار گذاشتن یکباره مصرف منجر به بروز سندروم ترک برای جنین می‌شود. نوزادانی که با این سندروم متولد می‌شوند اغلب علائم ناخوشایندی نظیر تشنج، تب، لرز، بی قراری و ناتوانی در شیر خوردن را تجربه می‌کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که روش درستی را برای ترک اعتیاد خود انتخاب کنید تا کمترین آسیب و بیشترین فایده را برای شما و فرزندتان به همراه داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند درمان به کمک داروهای نگهدارنده از جمله متادون و بوپرنورفین یکی از امن‌ترین روش‌ها برای سم زدایی در دوران بارداری هستند و می‌توانند به پاک شدن بدن مادر و جنین از مواد مخدر کمک کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک متادون

 

مزایای مصرف متادون در بارداری

استفاده از روش متادون تراپی برای ترک مواد افیونی تا حد زیادی برای مادران و فرزندان آن‌ها موثر است و می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به ثبات رساندن سطح مواد افیونی در بدن جنین و پیشگیری از بروز سندروم محرومیت از مواد در دوران جنینی
  • ایجاد فرصت بهتر برای داشتن دوران بارداری سالم‌تر و فراهم کردن مراقبت بیشتر از جنین
  • ارتقای وضعیت سلامت مادر و جنین و پیشگیری از مشکلات بلند مدت نظیر بروز نقایص عصب شناختی

خطرات و عوارض مصرف متادون در دوران بارداری

متادون ماده‌ای شبه افیونی است که مصرف کنترل نشده آن می‌تواند آثاری مشابه با اعتیاد به مواد مخدر را به همراه بیاورد. در نتیجه افرادی که به طور خودسر از این ماده استفاده می‌کنند، خود و جنین‌شان را در معرض اعتیاد به مواد افیونی قرار می‌دهند و باید با عوارضی نظیر تولد نوزاد معتاد، احتمال دچار شدن به زایمان زودرس، سقط جنین، بروز نواقص عصب شناختی و تولد نوزاد مرده دست و پنجه نرم کنند.

اگر می‌خواهید از متادون در بارداری به عنوان یک روش درمانی برای بهبود اعتیاد استفاده کنید، لازم است که حتما از مشاوره  ترک اعتیاد کمک بگیرید. دوز مصرف متادون حتما باید متناسب با میزان و شدت اعتیاد شما به مواد مخدر و وضعیت جسمانی‌تان توسط پزشک تعیین شود. همچنین توجه داشته باشید که متادون را حتما از مراکز پزشکی مطمئن و معرفی شده از جانب متخصصین تهیه کنید. متاسفانه مراکزی نظیر برخی عطاری‌ها اقدام به فروش غیرقانونی متادون می‌کنند که در بسیاری از مواقع خالص نیستند و دارای مقادیر دیگری از سایر مواد مخدر هستند. برای آشنایی بیشتر با خطرات بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره بارداری با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای ترک اعتیاد به مواد مخدر در دوران بارداری متادون درمانی موثرتر است یا درمان با بوپرنورفین؟

بررسی‌ها و پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که متادون نسبت به بوپرنورفین برای مادران باردار تاثیرگذاری بیشتری دارد با این حال بوپرنورفین نیز می‌تواند در بسیاری از موارد موثر باشد. در نتیجه لازم است حتما با پزشک در این باره مشورت کنید و درمان خود را زیر نظر یک متخصص آغاز نمایید.

منبع: عوارض مصرف متادون در بارداری



:: برچسب‌ها: عوارض مصرف متادون در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا مصرف متادون در دوران بارداری ممنوع است؟ متادون چه عوارضی برای جنین به همراه خواهد داشت؟ متادون تراپی یا همان درمان اعتیاد به کمک داروهای نگهدارنده یکی از روش‌های نوین برای ترک اعتیاد به مواد افیونی نظیر تریاک و هروئین است. این روش به کاهش علائم ناشی از ترک نظیر درد عضلانی، اسهال و استفراغ کمک می‌کند و باعث می‌شود افراد دوره سم زدایی را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارند. با این حال به دلیل ساختار مشابه متادون با مواد مخدر، مصرف نا به جای آن می‌تواند عوارض ناخوشایندی برای جنین و مادر به همراه داشته باشد و منجر به مشکلاتی نظیر سقط جنین و زایمان زودرس شود. ما در ادامه به بررسی بیشتر عوارض مصرف متادون در دوران بارداری پرداخته‌ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به متادون  [/box]

منبع:‌ مصرف متادون در بارداری

اهمیت ترک و استفاده از روش متادون تراپی در بارداری

اعتیاد به مواد مخدر در زنان و درمان نشدن آن در طول بارداری می‌تواند عوارض بسیار گران باری برای جنین به همراه داشته باشد. در واقع نوسانات مواد مخدر در خون مادر کودک را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز مشکلات گوناگونی از جمله تاخیر رشد، زایمان زودرس، سقط جنین و مرده زایی می‌شود. با این حال اگر باردار هستید و هنوز ترک را شروع نکرده‌اید قطع ناگهانی مصرف نیز می‌تواند خطرناک باشد. چرا که مواد مخدر از جفت عبور کرده و در نتیجه جنین نیز به مواد وابسته شده است.

کنار گذاشتن یکباره مصرف منجر به بروز سندروم ترک برای جنین می‌شود. نوزادانی که با این سندروم متولد می‌شوند اغلب علائم ناخوشایندی نظیر تشنج، تب، لرز، بی قراری و ناتوانی در شیر خوردن را تجربه می‌کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که روش درستی را برای ترک اعتیاد خود انتخاب کنید تا کمترین آسیب و بیشترین فایده را برای شما و فرزندتان به همراه داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند درمان به کمک داروهای نگهدارنده از جمله متادون و بوپرنورفین یکی از امن‌ترین روش‌ها برای سم زدایی در دوران بارداری هستند و می‌توانند به پاک شدن بدن مادر و جنین از مواد مخدر کمک کنند. برای آشنایی با سایر دردسرهای اعتیاد در زنان کلیک کنید.

مصرف متادون در بارداری

درمان اعتیاد به کمک متادون از سال 1970 بر روی مادران مبتلا به اختلالات مصرف مواد به کار گرفته شده و از سال 1998 به عنوان درمان استاندارد در این دوران شناخته شده است. البته نوزادانی که مادرانشان در طول بارداری متادون مصرف می‌کردند نیز پس از تولد ممکن است علائم سندروم ترک یا همان محرومیت از مواد را از خود نشان دهند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که این علائم در مقایسه با نوزادانی که مادرانشان تحت درمان نبودند بسیار خفیف‌تر بوده و از شدت کمتری برخوردار است.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به متادون  [/box]

مزایای مصرف متادون در بارداری

استفاده از روش متادون تراپی برای ترک مواد افیونی تا حد زیادی برای مادران و فرزندان آن‌ها موثر است و می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– به ثبات رساندن سطح مواد افیونی در بدن جنین و پیشگیری از بروز سندروم محرومیت از مواد در دوران جنینی

– ایجاد فرصت بهتر برای داشتن دوران بارداری سالم تر و فراهم کردن مراقبت بیشتر از جنین

– ارتقای وضعیت سلامت مادر و جنین و پیشگیری از مشکلات بلند مدت نظیر بروز نقایص عصب شناختی

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در بارداری  [/box]

خطرات و عوارض مصرف متادون در دوران بارداری

متادون ماده‌ای شبه افیونی است که مصرف کنترل نشده آن می‌تواند آثاری مشابه با اعتیاد به مواد مخدر را به همراه بیاورد. در نتیجه افرادی که به طور خودسر از این ماده استفاده می‌کنند، خود و جنینشان را در معرض اعتیاد به مواد افیونی قرار می‌دهند و باید با عوارضی نظیر تولد نوزاد معتاد، احتمال دچار شدن به زایمان زودرس، سقط جنین، بروز نواقص عصب شناختی و تولد نوزاد مرده دست و پنجه نرم کنند.

اگر می‌خواهید از متادون به عنوان یک روش درمانی برای بهبود اعتیاد استفاده کنید، لازم است که حتما از مشاوره  ترک اعتیاد کمک بگیرید. دوز مصرف متادون حتما باید متناسب با میزان و شدت اعتیاد شما به مواد مخدر و وضعیت جسمانی‌تان توسط پزشک تعیین شود. هم چنین توجه داشته باشید که متادون را حتما از مراکز پزشکی مطمئن و معرفی شده از جانب متخصصین تهیه کنید. متاسفانه مراکزی نظیر برخی عطاری‌ها اقدام به فروش غیر قانونی متادون می‌کنند که در بسیاری از مواقع خالص نیستند و دارای مقادیر دیگری از سایر مواد مخدر هستند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای ترک اعتیاد به مواد مخدر در دوران بارداری متادون درمانی موثرتر است یا درمان با بوپرنورفین؟

بررسی‌ها و پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که متادون نسبت به بوپرنورفین برای مادران باردار تاثیرگذاری بیشتری دارد با این حال بوپرنورفین نیز می‌تواند در بسیاری از موارد موثر باشد. در نتیجه لازم است حتما با پزشک در این باره مشورت کنید و درمان خود را زیر نظر یک متخصص آغاز نمایید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع:‌ مصرف متادون در بارداری



:: برچسب‌ها: مصرف متادون در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان تریاک و حشیش از جمله انواع چندمصرفی در کشور است. چندمصرفی مواد مخدر به این معناست که فرد به‌صورت همزمان حداقل از دو ماده استفاده می‌کند و یا در زمان‌های مختلف از انواع متفاوت داروهای اعتیادآور بهره می‌برد. می‌توان گفت که بسیاری از معتادین به‌مرورزمان و بر اساس تجربه متوجه ویژگی‌های مواد مخدر مختلف می‌شوند و ازاین‌رو گاهی اوقات آن‌ها را برای ایجاد لذت بیشتر و عوارض جانبی کمتر در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند. این موضوع باعث بروز اعتیاد همزمان به چند ماده می‌شود که مصرف همزمان تریاک و حشیش یکی از آنان است. این دو دارو به دلیل تأثیرگذاری نسبتاً متضاد عوارض منفی بسیاری را به همراه خواهد داشت و حتی می‌تواند باعث بروز خطر مسمومیت دارویی و مرگ در فرد بشود. به همین خاطر ما در این مطلب راجع به مصرف همزمان تریاک و حشیش، دلایل، عوارض و درمان آن صحبت خواهیم کرد. شما در هر جایی که هستید می توانید با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تخصصی تماس بگیرید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست [/box]

منبع: مصرف همزمان تریاک و حشیش

اعتیاد به تریاک

تریاک قدیمی‌ترین ماده مخدر شناخته‌شده توسط بشر است که با تحریک مغز به افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی باعث ایجاد احساس آرامش و لذت در فرد می‌شود. تاکنون انواع بسیاری از مواد مخدر از تریاک مشتق شده که اصلی‌ترین آن‌ها مورفین است. به تریاک و تمامی مشتقات آن مواد افیونی یا اوپیوئید گفته می‌شود. احساس آرامش و لذتی که به دنبال مصرف تریاک ایجاد می‌شود تبدیل به عاملی برای تمایل فرد به مصرف مجدد خواهد بود. بااین‌حال مصرف تریاک برای مدت نسبتاً کوتاهی باعث وابستگی جسمی و روانی در فرد می‌شود و پس‌ازآن وی با هدف دوری از علائم نامطلوب روحی و جسمی همچون درد عضلانی، مصرف تریاک را ادامه خواهد داد. خواب‌آلودگی، خارش بدن و احساس آرامش و سرخوشی ازجمله نشانه‌های اعتیاد و علائم اعتیاد به تریاک است.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید :  ترک اعتیاد به تریاک [/box]

 

اعتیاد به حشیش

حشیش یا بنگ یکی از قوی‌ترین داروها در دسته مواد توهم‌زا یا کانابیس‌ها است که به‌صورت طبیعی و از گیاه شاهدانه به دست می‌آید. استفاده از این ماده باعث بروز احساس شادمانی و سرخوشی در فرد می‌شود اما همان‌طور که از نام مواد توهم‌زا پیداست استفاده از این ماده مخدر می‌تواند باعث بروز توهم یا بدبینی‌های پارانوئید در فرد شود. ازجمله نشانه‌های اعتیاد به حشیش می‌توان به قرمزی چشم، پرخاشگری یا بدبینی و افزایش اشتها اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به حشیش [/box]

 

مصرف همزمان تریاک و حشیش | چندمصرفی چیست و چه دلایلی دارد؟

چندمصرفی مواد مخدر که به آن پلی دراگ نیز گفته می‌شود یکی از حالت‌های نسبتاً نوظهور و درعین‌حال خطرناک استفاده از مواد مخدر است. در این حالت فرد در یک‌زمان مشخص دو یا چند ماده مخدر را استفاده می‌کند و یا در زمان‌های مختلف از انواع مواد مخدر استفاده می‌نماید. این حالت معمولاً با دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها افزایش لذت و یا کاهش آثار نامطلوب هر یک از انواع مواد مخدر است. علاوه بر این در شرایطی که فرد به ماده مخدر خاصی دسترسی ندارد معمولاً از سایر داروهای همین خانواده برای کاهش نشانه‌های ترک استفاده می‌کند که این موضوع می‌تواند باعث اعتیاد به ماده جدید باشد. در کنار تمامی این دلایل باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که معتادان معمولاً تمایل دارند تا انواع مختلفی از مواد مخدر را استفاده کنند و احساسات جسمی و روانی پس از مصرف آن‌ها را باهم مقایسه کنند.

مجموع این دلایل می‌تواند باعث ایجاد چندمصرفی مواد مخدر شود. مصرف همزمان دو یا چند ماده مخدر باعث بروز آسیب‌های جدی در مغز فرد شده و علاوه بر این فرایند ترک ماده مخدر را نیز دشوار و طولانی خواهد ساخت. همچنین مصرف همزمان چند ماده مخدر در کنار هم خطر بروز مسمومیت دارویی یا اوردوز را نیز افزایش می‌دهد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده [/box]

 

دلایل مصرف همزمان تریاک و حشیش

برای مصرف همزمان تریاک و حشیش دلایل بسیاری را می‌توان با توجه به شرایط هریک از مصرف‌کنندگان در نظر گرفت؛ اما مهم‌ترین دلایل مصرف همزمان این دو دارو را می‌توان این موارد دانست.

  • تریاک و حشیش از دو خانواده دارویی نسبتاً متضاد هستند و به همین خاطر مصرف آن‌ها در کنار هم می‌تواند باعث کاهش آثار منفی هر یک از آن‌ها باشد. برای مثال استفاده از حشیش می‌تواند رخوت و خواب‌آلودگی همراه با تریاک را از بین ببرد.
  • استفاده همزمان از این دو دارو باعث کسب لذت بیشتری می‌شود که در مصرف هر یک از این مواد به‌تنهایی یافت نمی‌شود.
  • استفاده از تریاک تا حدودی مهار رفتاری را کاهش می‌دهد و مصرف‌کنندگان رفتارهایی را انجام می‌دهند که در حالت عادی ممکن است از انجام آن‌ها اجتناب کنند. درنتیجه احتمال مصرف حشیش یا هر ماده مخدر دیگر در زمان‌هایی که فرد از تریاک استفاده کرده بیشتر خواهد شد؛ این در حالی است که استفاده از این مواد وابستگی جسمی و روانی را به همراه خواهد داشت که باعث اجبار فرد به ادامه مصرف می‌شود.

عوارض مصرف همزمان تریاک و حشیش

همان‌طور که گفته شد چندمصرفی مواد مخدر عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت. یکی از این عوارض، طولانی و سخت شدن فرایند ترک اعتیاد است. افرادی که به بیش از یک ماده اعتیاد دارند برای ترک مواد مخدر می‌بایست حتماً تحت نظر متخصصین ترک اعتیاد قرار بگیرند و با زیر نظر داشتن علائم جسمانی فرد مراحل سم‌زدایی و بازپروری صورت بگیرد.

علاوه بر مشکلاتی که در مسیر ترک اعتیاد پیش خواهد آمد استفاده همزمان از تریاک و حشیش به دلیل تأثیرات متضادی که در بدن فرد ایجاد می‌کنند می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی در مغز شود که ممکن است جبران آن‌ها دشوار یا حتی غیرممکن باشد.

با توجه به اینکه تریاک مهار رفتاری را در فرد کم می‌کند، استفاده همزمان از تریاک و حشیش می‌تواند باعث افزایش میزان مصرف هریک از این مواد شده و احتمال اوردوز یا مسمومیت دارویی را افزایش می‌دهد. علاوه بر آنچه گفته شد می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کنیم که به‌طورکلی اعتیاد باعث بروز مشکلات بسیاری در موقعیت مالی، اجتماعی، شغلی و تحصیلی فرد می‌شود و اعتیاد همزمان به چند ماده مخدر باعث چند برابر شدن این آسیب‌ها خواهد شد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد [/box]

 

درمان مصرف همزمان تریاک و حشیش

حشیش به‌طورکلی از خانواده مواد توهم‌زا است و به همین خاطر برای ترک اعتیاد به این ماده مخدر می‌بایست در کنار مراحل سم‌زدایی از جلسات مشاوره و بازپروری نیز استفاده شود. همچنین مصرف همزمان تریاک و حشیش باعث بروز آسیب‌های جدی در عملکرد مغز فرد می‌شود که بررسی بروز این آسیب‌ها و برنامه‌ریزی برای بهبود آن‌ها ازجمله اقداماتی است که می‌بایست زیر نظر روانشناسان صورت بگیرد. از دیگر اقداماتی که روانشناسان برای ترک اعتیاد به مواد مخدر انجام می‌دهند می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • ایجاد انگیزه در فرد برای شروع و ادامه جلسات ترک اعتیاد و آموزش راهکارهایی برای کنترل وسوسه مصرف مجدد
  • بررسی احتمال بروز بیماری‌های روحی مثل افسردگی یا اضطراب به‌عنوان پیامدهای ترک اعتیاد و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و یا درمان این آسیب‌ها
  • کمک به فرد برای ریشه‌یابی علل گرایش به سمت سوءمصرف مواد مخدر و کمک به فرد برای از بین بردن این دلایل
  • استفاده از جلسات گروه‌درمانی باعث آشنایی فرد با اشخاصی خواهد شد که شرایطی مشابه با وی داشته و همچنین هدف یکسانی دارند
  • ایجاد جلسات خانواده‌درمانی و کمک به فرد برای بهبود ارتباط با اعضای خانواده و همچنین آموزش راهکارهایی به سایر اعضای خانواده در ارتباط با شیوه‌های برخورد با فردی که به‌تازگی استفاده از مواد مخدر را کنار گذاشته است.

برای دریافت مشاوره تلفنی ترک اعتیاد در زمینه اعتیاد می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. استفاده از جلسات مشاوره در ترک اعتیاد به تریاک و حشیش چه اهمیتی دارد؟

استفاده از این دو ماده باعث خواهد شد که عملکرد مغز با مشکلات جدی مواجه شود. روانشناسان در جلسات مشاوره میزان این آسیب‌ها و راه‌های بهبود آن را بررسی می‌کنند. علاوه بر این استفاده از حشیش تأثیرات روانی نامطلوب بسیاری دارد که برای بهبود آن‌ها می‌بایست از جلسات بازپروری استفاده شود.

2. مصرف همزمان تریاک و حشیش چه عوارضی دارد؟

با توجه به اینکه این دو دارو از دو خانواده مخالف هستند مصرف آن‌ها تأثیرات نامطلوبی را در عملکرد مغز فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر این استفاده همزمان از تریاک و حشیش احتمال اوردوز را افزایش خواهد داد. در صورت بروز مشکل حتما از خدمات مشاوره ترک اعتیاد بهره ببرید.

منبع: مصرف همزمان تریاک و حشیش



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان تریاک و حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا از عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیره آگاهی دارید؟ ترامادول و شیره مواد اعتیارآوری هستند که مصرف هرکدام از آن‌ها به تنهایی عوارض زیادی به همراه دارد. اما برخی مصرف کننده‌ها به دلایل متعددی اقدام به مصرف همزمان این دو ماده می‌کنند که در این شرایط عوارض مصرف بسیار شدیدتر و جدی‌تر می‌شود. به همین دلیل ضروری است که راهی برای ترک و درمان آن پیدا کرد. قطع مصرف و ترک ناگهانی، عوارض و پیامدهای بسیار جدی به همراه دارد پس توصیه می‌شود که برای ترک، از یک متخصص در زمینه اعتیاد کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: مصرف همزمان ترامادول و شیره

ترامادول

ترامادول یک داروی شبه مخدر است که در فرمولاسیون‌های مختلف دارویی از جمله قرص، قرص محلول، کپسول، قطره و آمپول در دوزهای متفاوت موجود است. این دارو مانند مواد اعتیارآور دیگر معمولاً برای دردهای حاد استفاده می‌شود. ترامادول یک داروی خوراکی است که برای کمک به تسکین دردهای مداوم و شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف همزمان ترامادول و مواد مخدر دیگر مانند تریاک، شیره، شیشه و… در مغز اثر منفی گذاشته و فعالیت‌های مغزی را متوقف می‌کند. برای آشنایی با عوارض قرص ترامادول کلیک کنید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست ترامادول و نحوه منفی کردن آن [/box]

شیره تریاک

علائم مصرف بیش از حد شیره زمانی خود را نشان می‌دهد که مواد مخدر گیرنده‌های مغز را به طور کامل مسدود کرده و باعث کند شدن تنفس فرد شده و در نهایت متوقف شود. علائم جسمانی اعتیاد به شیره شامل کاهش وزن، اسهال، خارش پوست، درد مفاصل و عضلات، تهوع و استفراغ، سردرد، کوچک شدن مردمک چشم، تب و لرز، خستگی و… می‌باشد. مصرف شیره علاوه بر علائم جسمانی، دارای علائم روحی و روانی نیز می‌باشد. علائم روانی اعتیاد شامل کمبود انگیزه، حالت افسردگی، از دست دادن تمرکز یا علاقه، گیجی، نوسانات خلقی یا تغییرات شدید رفتاری، اضطراب، گفتار آهسته یا گنگ و… می‌باشد. برای آشنایی با تست اعتیاد به شیره کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به شیره [/box]

 

مصرف همزمان ترامادول و شیره

قرص ترامادول بعد از مصرف با مواد مخدر دیگر مانند شیره به سرعت و بعد از نیم ساعت به طور کامل جذب بدن می‌شود. معمولا مصرف کنندگان ترامادول را با مواد مخدر دیگر ترکیب می‌کنند تا مقدار دوز مواد مصرفی خود را افزایش دهند. در صورت مصرف دارو با مواد مخدر دیگر، خطر ایجاد اعتیاد بیشتر است. به عنوان یک داروی ضد افسردگی، مخلوط ترامادول با الکل یا مواد مخدر دیگر، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. مخلوط کردن این مواد می‌تواند منجر به افسردگی تنفسی شود. همچنین خطر تشنج یا مصرف بیش از حد را نیز افزایش می‌دهد.

 

عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیره

مصرف بیش از حد ترامادول با مواد مخدر دیگر مانند شیره می‌تواند باعث فشار خون بالا، تشنج ، کما و افسردگی تنفسی شود. یکی از عوارض نادر ولی خطرناک مصرف ترامادول با شیره، تشنج است. از عوارض دیگر مصرف این مواد می‌توان به سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، یبوست، تعریق و خشکی دهان، مصرف مکرر مواد، مشکلات در روابط ناشی از مصرف مواد مخدر و استفاده غیرقابل کنترل از مواد اشاره کرد. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده [/box]

عوارض مصرف ترامادول با مواد مخدر دیگر

ترامادول یک مسکن مخدراست و مصرف آن با مواد دیگر دردوزهای زیاد می‌تواند خطرناک باشد. افرادی که خماری شدیدی دارند ممکن است دوزهای بیشتری از دارو را نیز مصرف کنند که این کار آن‌ها را در معرض خطر بیشتری از عوارض جانبی جدی مانند تشنج و افسردگی تنفسی قرار می‌دهد. ترامادول به عنوان یک سیستم عصبی مرکزی، عملکرد ریه و قلب را کند می‌کند. کسانی که دوزهای بسیار زیادی از ترامادول مصرف می‌کنند ممکن است تنفس‌شان به طور کامل متوقف شود و یک دوز بیش از حد کشنده را تجربه کنند. علائم مصرف بیش از حد ترامادول و مخدرهای دیگر می‌تواند شامل بیهوشی، کما، تشنج، مشکل تنفسی، فشار خون غیر طبیعی، ضربان قلب آهسته، ضعف عضلات و… باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به ترامادول [/box]

 

درمان اعتیاد به مصرف همزمان ترامادول و شیره

علائم ترک اعتیاد به ترامادول و مواد مخدر دیگر مانند شیره در بعضی موارد می‌تواند شدید و بسیار خطرناک باشد. سم زدایی و درمان با کمک پزشکی، ایمن‌ترین راه برای غلبه بر اعتیاد به این مواد مخدر است. برای کمک به فرایند بهبود یافتن و ترک اعتیاد باید یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای فرد معتاد وجود داشته باشد. بهترین راه برای ترک اعتیاد فرد معتاد به ترامادول و شیره این است که  به مراکز معتبر ترک اعتیاد مراجعه کرده یا تحت درمان یک پزشک متخصص قراربگیرد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به شیره [/box]

 

روش‌های ترک اعتیاد به مصرف همزمان ترامادول و شیره

اختلالات استفاده از مواد اعتیارآور را می‌توان در دو مرحله برطرف کرد: مرحله اولیه کوتاه مدت ( ترک و سم زدایی) و مرحله طولانی مدت. هدف از مرحله کوتاه مدت درمان اولیه، از بین بردن اعتیاد بیمار به روشی ایمن و کنترل شده است. مرحله طولانی مدت نیز با هدف جلوگیری از بازگشت دوباره به سمت مواد اعتیادآور انجام می‌شود.

در حال حاضر بوپرنورفین ، متادون و نالترکسون سه گزینه درمانی هستند که معمولاً برای مدیریت اختلالات استفاده از مواد اعتیادآور مثل ترامادول مورد استفاده قرار می‌گیرند.  مصرف کنندگان ترامادول ممکن است علائم ترک را هنگام قطع مصرف دارو تجربه کنند. ترک مصرف همزمان ترامادول و شیره می‌تواند باعث تحریک پذیری، افسردگی و علائم شبیه آنفولانزا شود. برای شروع درمان حتما از کمک متخخصان برای ترک اعتیاد استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره تلفنی ترک اعتیاد در زمینه مصرف همزمان ترامادول و شیره می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

عوارض مصرف همزمان ترامادول با شیره چیست؟

مصرف بیش از حد ترامادول با مواد مخدر دیگر مانند شیره می‌تواند باعث فشار خون بالا، تشنج ، کما و افسردگی تنفسی شود.

ترک اعتیاد به مصرف همزمان ترامادول و شیره امکان پذیر است؟

بله با استفاده از روش‌‌های مختلف زیر نظر پزشک متخصص، می‌توان اعتیاد به ترامادول و شیره را ترک کرد.

منبع: مصرف همزمان ترامادول و شیره



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان ترامادول و شیره ,
:: بازدید از این مطلب : 729
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان شیشه و گل توسط مصرف کنندگان کنجکاوی اتفاق می‌افتد که می‌خواهند مصرف این دو ماده را با یکدیگر امتحان کنند و متاسفانه هیچ اطلاعی از آسیب‌های مخرب آن ندارند. مصرف کنندگانی هم هستند که پس از مصرف یکی از این مواد، از حالت عادی خارج شده و با در دسترس بودن ماده مخدر دیگری آن را هم مصرف می‌کنند. در حالی که هردوی این مواد به تنهایی خطرات خاص خود را دارند و مصرف همزمان آسیب‌ها و خطرات را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. آگاهی از عواقب و پیامدهای مصرف همزمان این دو ماده مخدر به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری گام بردارید و برای ترک سریع‌تر اقدام کنید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: مصرف همزمان شیشه و گل

شیشه چیست؟

شیشه که به کریستال هم معروف است در دسته مخرب‌ترین مواد مخدر قرار دارد و ذهن مصرف کننده را به نابودی می‌کشاند به طوری که ریشه برخی از جنایت‌های انسانی مصرف همین ماده می‌باشد. در واقع شیشه از مواد مخدر صنعتی به حساب می‌آید چرا که در مراکز غیرمجاز تولید می‌شود و ساختار آن را مواد شیمیایی، کودها و تعدادی از داروها تشکیل می‌دهند. برای اطلاع از علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید. 

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد به شیشه [/box]

ترک شیشه سختی‌های زیادی دارد و علاوه بر حضور در کلینیک‌های حرفه‌ای، به روان درمانی و صحبت با روانشناس هم نیاز دارد. از آسیب‌هایی که این ماده به بدن مصرف کنندگانش وارد می‌کند می‌توان به کاهش شدید وزن و از دست دادن زیبایی صورت اشاره کرد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به شیشه [/box]

 

گل چیست؟

گل یا ماریجوانا ماده مخدری است که در خارج از کشور آن را با عنوان ماریجوانا می‌شناسند. متاسفانه این ماده در کشور ما هم مصرف کنندگان زیادی دارد. این ماده برگرفته از گیاه شاهدانه بوده و بیشتر بر ذهن افراد تاثیر می‌گذارد و آن را به توهم می‌کشاند و همینطور استفاده از آن، موجب آسیب‌های شدید جسمی و روحی بر افراد می‌شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : تست اعتیاد به ماریجوانا [/box]

برای مصرف گل، آن را داخل کاغذی می‌گذارند و مانند سیگار مصرف می‌کنند. در حقیقت اکثر مصرف کنندگان مواد مخدر ابتدا به مصرف گل پرداخته و بعد از آن به سراغ مواد مخدر خطرناک‌تری نظیر شیشه می‌روند.

مصرف گل بیش از ده‌ها اختلال در مصرف کننده به وجود می‌آورد که از این اختلالات می‌توان به حواس پرتی، افزایش اشتها، آلزایمر، خنده‌های غیرطبیعی، احساس خواب مداوم، افسردگی، عدم تعادل، صحبت‌های عجیب و نامربوط، خستگی‌های مداوم و… اشاره کرد. از نظر جسمی هم نشانه‌هایی نظیر قرمزی چشم‌ها، تند شدن ضربان قلب، آرام صحبت کردن و خشکی در دهان و گلو بروز پیدا می‌کند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به ماریجوانا [/box]

 

مصرف همزمان شیشه و گل | عوارض مصرف دراز مدت شیشه

– فرد مصرف کننده در دراز مدت شاهد پایین آمدن قدرت ذهنی خود خواهد بود و همینطور قدرت خود در اندیشیدن، انتخاب و عواطف را از دست می‌دهد.

– نابود شدن پوست بدن از دیگر عوارض طولانی مدت مصرف شیشه می‌باشد. آسیب به این صورت است که زخم‌هایی بر روی پوست پدید می‌آیند و پوست شروع به ریزش می‌کند. این ماده به حدی پوست را چروک و تخریب می‌کند که یک شخص مصرف کننده سی ساله شیشه، شبیه به یک شخص 50 ساله مسن می‌شود.

– مسائلی نظیر بدگمانی، افسردگی شدید، سکته مغزی و خودکشی از دیگر عوارض استفاده دراز مدت شیشه هستند.

 

مصرف همزمان شیشه و گل | عوارض مصرف دراز مدت گل

– اختلال در فعالیت‌های ذهنی از آثار مخرب مصرف گل در طولانی مدت است. این اختلال بر روی فعالیت‌هایی نظیر حافظه کوتاه مدت، تصمیم گیری‌ها و شخصیت خود فرد تاثیر می‌گذارد.

– شگل گیری انواع سرطان در بدن فرد مصرف کننده از دیگر عوارض طولانی مدت آن به حساب می‌آید و متاسفانه بدن تحت تاثیر این ماده قرار گرفته و به خوبی در برابر سایر بیماری‌ها نمی‌تواند از خودش دفاع کند.

– بروز مشکلات جنسی در افراد که در مردان با کم شدن میل جنسی و در خانم‌ها با ناباروری همراه است.

– بخش‌های تنفسی بدن فرد مصرف کننده به شدت تخریب شده و دچار مشکلات تنفسی می‌شود.

– بروز اختلالات شدیدی نظیر دیوانگی و جنون

– ترغیب به مصرف سایر مواد مخدر

 

مصرف همزمان شیشه و گل

مصرف بیش از حد گل در دراز مدت، فرد مصرف کننده را به مصرف مواد دیگری نظیر شیشه ترغیب کرده که این موضوع یکی از دلایل مصرف این دو با هم می‌باشد. در واقع اعتیاد مصرف کننده به حدی غیر قابل کنترل می‌شود که به جای مصرف تنها یک ماده، به سراغ مصرف دو نوع ماده باهم می‌رود.

حال که با این دو ماده و عوارض آنها آشنا شدید راحت‌تر به عواقب مصرف همزمان آن‌ها پی خواهید برد. مصرف موادی مانند شیشه که صنعتی می‌باشد به حدی خطرناک است که اگر با ماده دیگری نظیر گل مصرف شود احتمال مرگ مصرف کننده را افزایش می‌دهد.

در حقیقت علت اصلی مرگ مصرف کنندگان، مصرف بیش از حد مواد می‌باشد به طوری که کار به جایی می‌رسد که افراد نیاز دارند همزمان دو ماده را با هم مصرف کنند. خطرات این دو ماده از تریاک که یک ماده سنتی است بیشتر بوده و باید خطراستفاده از آن‌ها را جدی گرفت.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده [/box]

 

مصرف همزمان شیشه و گل چه پیامدهایی دارد؟

به جزء خطر مرگ که به آن اشاره شد برای مصرف کنندگان همزمان این دو ماده پیامدهای ناگواری اتفاق می‌افتد. یکی از این موارد، طولانی‌تر شدن مراحل ترک آن‌هاست. خود شیشه به بازه زمانی حداقل 6 ماه تا 1 سال برای ترک نیاز دارد که با این حال احتمال بازگشت مجدد هم نزدیک به 85 درصد است. حال اعتیاد به دو ماده مخدر کار را بیش از قبل سخت می‌کند. توصیه میکنیم از اقدامات خودسرانه پرهیز کرده و برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

توهمات گل چگونه است؟

گل ممکن است باعث توهم شود که در برخی از افراد با حالت دیوانگی و جنون همراه است.

مصرف همزمان شیشه و گل احتمال مرگ دارد؟

بله مصرف همزمان این دو ماده مخدر خطرناک در حجم بالا خطر مرگ فرد مصرف کننده را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به همین دلیل ضروری است که هرچه سریع‌تر برای ترک چاره‌ای اندیشید. 

برای رهایی از مصرف همزمان این دو ماده مخدر چه اقداماتی باید انجام داد؟

در سریع ترین زمان ممکن باید فرد مصرف کننده را به یک کلینیک مجهز و حرفه‌ای انتقال دهید و بعد یک روانشناس متخصص را انتخاب کنید تا زودتر به جواب برسید. روانشناس به این افراد کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر وضعیت روحی خود را به یک حد نرمال برسانند و موفق به تکمیل مراحل درمانی خود شوند و در آخر از این مواد نابودگر رهایی یابند.

منبع: مصرف همزمان شیشه و گل



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان شیشه و گل ,
:: بازدید از این مطلب : 648
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

قرص ونلافاکسین یکی از داروهایی است که معمولا پزشکان آن را جهت درمان اختلالات روحی و روانی شامل بیماری افسردگی تجویز می‌کنند. این دسته از داروها برای جلوگیری از افکار و یا اقدام به خودکشی بیمار تجویز می‌گردد، نکته‌ای که راجع به این دارو وجود دارد، این است که اگر فرد نحوه استفاده از ونلافاکسین را نداند، مخصوصا در کسانی که دارای سن کمتر از ۲۵ سال هستند، ممکن است عوارض بدی را تجربه کنند. این دسته از داروها در صورت مصرف نادرست موجب افسردگی شدید، اختلالات روانی و افکار یا اقدام به خودکشی می‌گردد و باعث بروز مواردی شامل تشدید اضطراب، حملات اضطرابی، مشکلات خواب، خشونت یا احساس عصبانیت، اعمال بدون فکر و هیجانی، بی‌حوصلگی شدید و حرف زدن سریع می‌شود. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

منبع: قرص ونلافاکسین Venlafaxine

موارد مصرف قرص ونلافاکسین

قرص ونلافاکسین با نام تجاری افکسور و با نام رایج ونلافاکسین (Venlafaxine) در داروخانه‌ها موجود می‌باشد. کاربرد و مصرف اصلی این دارو جهت درمان افسردگی است که با عملکردی که بر روی مغز دارد، باعث افزایش انرژی بیمار شده و خلق و خوی او را بهتر می‌کند، از این جهت داروی ونلافاکسین را به عنوان داروی مهارکننده باز جذب هورمون سروتونین می‌شناسند.

لازم است اشاره کنیم که داروی ونلافاکسین در درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال پانیک یا وحشت زدگی نیز موثر عمل کرده است. برای آشنایی با سایر انواع افسردگی کلیک کنید.

نحوه مصرف قرص ونلافاکسین

پیش از شروع مصرف قرص ونلافاکسین ابتدا باید راهنمای داخل جعبه را به دقت مطالعه نمایید. داروی ونلافاکسین به صورت خوراکی و معمولا بایستی ۲ یا ۳ بار روزانه همراه یا بدون غذا مصرف می‌شود که زمان و نحوه مصرف آن توسط پزشک معالج مشخص خواهد شد.

اینکه پزشک معالج چه دوزی را برای مصرف شما تعیین می‌کند، وابسته به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به روند درمان خواهد بود. که معمولا با دوزهای پایین شروع می‌شود.

یکی از مواردی که‌ تاثیرگذاری داروی ونلافاکسین را افزایش می‌دهد، مصرف روزانه و منظم این داور است، بنابراین سعی کنید آن را در ساعات معینی از روز مصرف کنید. افزایش دوز مصرفی و یا قطع یکباره مصرف دارو ممکن است عوارض جدی شامل آشفتگی، تغییرات روانی، سردرد، خستگی، مشکلات خواب و … را در پی داشته باشد، بنابراین بدون مشورت پزشک و خودسرانه اقدامی نکنید.

توجه کنید که عملکرد دارو ونلافاکسین حداقل پس از گذشت چند هفته از شروع مصرف دارو مشخص خواهد شد. سلامت دارو نیز بر نحوه عملکرد آن تاثیرگذار است، بنابراین بهتر است داروی ونلافاکسین را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگهداری کنید. همینطور داروی تاریخ گذشته را نیز دور بیاندازید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : نشانه های افسردگی  [/box]

مسمومیت دارویی با قرص ونلافاکسین

گاها مصرف بیش از حد تعیین شده این دارو توسط پزشک، باعث ایجاد مسمومیت و اوردوز می‌گردد. علائم اوردوز داروی ونلافاکسین شامل بی هوشی، خواب‌آلودگی، تشنج، تپش قلب نامنظم یا سریع و مشکلات تنفسی می‌باشد.

در صورتی که هر کدام از عوارض فوق را داشتید، با پزشک خود در میان بگذارید، تا با انجام برخی آزمایش‌های پزشکی همچون فشار خون و آزمایش بررسی کلسترول خون به صورت دوره‌ای این عوارض برطرف گردد.

عوارض ونلافاکسین

مصرف منظم و مداوم داروی ونلافاکسین از عوارض جانبی این دارو می‌کاهد و به طور کلی فواید آن بیش از عوارضش است.

از عوارض شایع مصرف ونلافاکسین می‌توان به تهوع، خواب آلودگی، خشکی دهان، افزایش تعرق، یبوست، از دست دادن اشتها، تاری دید، مشکلات خواب و خمیازه اشاره کرد. 

چنانچه پس از مصرف داروی ونلافاکسین دچار فشار خون نیز شدید، بهتر است با پزشک خود جهت رفع این مشکل صحبت کنید.

از عوارض نادر اما جدید داروی ونلافاکسین می‌توان به خونریزی یا کبودی غیرطبیعی، کاهش توان یا میل جنسی، گرفتگی عضلانی، سرفه‌‌های طولانی و مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سردرد شدید و ضربه‌ای، مدفوع خونی یا تیره، استفراغ، تورم یا سرخی چشم، گشادی مردمک، تغییرات بینایی همچون دیدن رنگین کمان دور منابع نوری موقع شب و تشنج را اشاره کرد.

همینطور این دارو می‌تواند با افزایش سطح سروتونین در بدن باعث ایجاد سندروم و یا مسمومیت سروتونین شود که البته نادر است.

موارد احتیاط مصرف قرص ونلافاکسین

در برخی موارد ممکن است بیماری که داروی ونلافاکسین مصرف می‌کند، دچار حساسیت شود. بنابراین باید سوابق پزشکی خود را به پزشک معالج ارائه دهید. بیماری‌های زیر از مهم‌ترین مواردی است که بایستی به اطلاع پزشک برسانید.

  • مشکلات خونریزی
  • سابقه گلوکوم
  • فشار خون بالا
  • مشکلات قلبی همچون نارسایی قلبی و سابقه حمله قلبی
  • سابقه کلسترول بالا
  • بیماری‌های کلیوی
  • بیماری‌های کبدی
  • تشنج
  • بیماری تیروئید

تداخلات دارویی ونلافاکسین

چنانچه دارویی را که با ونلافاکسین دارای تداخل دارویی است مصرف نمایید، ممکن است علاوه بر اینکه عملکرد دارو را تضعیف کند، دارای عوارض نیز باشد.

بنابراین لیست داروهایی را که مصرف می‌کند، به اطلاع پزشک خود برسانید. در ادامه لیست دارو‌هایی که با ونلافاکسین در تداخل است را ارائه کرده‌ایم.

  • داروهایی که باعث خونریزی یا کبودی می‌شود، شامل آنتی‌پلاتلت‌هایی مانند کلوپیدوگرل، ضد التهاب‌های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن
  • رقیق‌کننده‌هایی مانند وارفارین و آسپرین 
  • داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAO) مانند آیزوکروبوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین 
  • داروهایی افزایش دهنده سطح سرتونین در بدن شامل قرص‌های اکستاسی/MDMA، قرص‌های ضد افسردگی مانند فلوکستین، پروکستین، SNRIهایی مانند دولوکستین،میلناسیپران، تیپتوفان
  • داروهایی ایجاد کننده خواب آلودگی مثل داروهای کاهنده سرفه یا درد همچون کدئین
  • الکل و ماری جوآنا
  • داروهای خواب یا ضداضطراب شامل آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم
  • داروهای شل کننده عضلانی شامل کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین
  • آنتی هیستامین‌ها شامل سیترزین، دیفن هیدرامین
  • داروی دس ونلافاکسین که دارای عملکرد مشابه ونلافاکسین است

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : درمان افسردگی [/box]

هشدارهای مربوط به داروی ونلافاکسین

مصرف قرص ونلافاکسین باعث ایجاد خواب آلودگی و تاری دید می‌شود، در زمان‌هایی که این دارو را مصرف می‌کنید، از فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند همچون رانندگی بپرهیزید.

مصرف الکل و ماری‌جوانا عوارض داروی ونلافاکسین را تشدید می‌کنند، بنابراین سعی کنید در زمان مصرف ونلافاکسین از خوردن الکل پرهیز کنید.

چنانچه طبق تجویز پزشک زمان مصرف داروی ونلافاکسین فراموش کردید، می‌توانید در اولین زمانی که در اختیار دارید، این دارو را مصرف کنید، اما توجه داشته باشید که اگر نزدیک دوز بعدی هستید، نیازی نیست این دارو را دو برابر مصرف کنید و به همان اندازه یک دوز کافی است.

مصرف این دارو در سالمندان باعث ایجاد حسی همچون سقوط می‌شود و همینطور در کودکان باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می‌گردد.

زنان باردار در صورت ضرورت بایستی که داروی ونلافاکسین را مصرف کنند، چراکه خطر آسیب به جنین وجود دارد. بنابراین اگر داروی ونلافاکسین مصرف می‌کنید و قصد بارداری دارید بهتر آن است که ابتدا با پزشک صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای اعصاب و روان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

موارد مصرف داروی ونلافاکسین در چه زمینه ای می باشد؟

معمولا داروی ونلافاکسین برای درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال پانیک یا وحشت زدگی از سوی پزشک معالج برای بیمار تجویز می‌گردد. 

منبع: قرص ونلافاکسین Venlafaxine



:: برچسب‌ها: قرص ونلافاکسین Venlafaxine ,
:: بازدید از این مطلب : 697
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان تریاک و شیشه در سال‌های اخیر گسترش بسیاری پیدا کرده و تبدیل به یکی از رایج‌ترین حالت‌های اعتیاد به چند ماده مخدر شده است. مصرف همزمان این دو ماده در کنار یکدیگر می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در سلامت جسم و روان فرد شود و فرایند درمان را نیز تا حد زیادی مختل کند. با این حال دلایلی مثل تمایل به تجربه مواد مخدر جدید یا دستیابی به لذت بیشتر باعث می‌شود که افراد به مصرف همزمان تریاک و شیشه روی آورند. در این شرایط بهره بردن از مشاوره ترک اعتیاد به افراد و خانواده‌ها در بهبود وضعیت فرد و شرایط کمک کننده خواهد بود. در ادامه به بررسی بیشتر مصرف همزمان تریاک و شیشه و دلایل و پیامدهای آن خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد [/box]

منبع: مصرف همزمان تریاک و شیشه

تریاک چیست؟

تریاک یا اوپیوم یکی از قدیمی‌ترین مواد مخدر شناخته شده در جهان است. این ماده با تحریک مغز برای ترشح بیشتر مسکن‌های طبیعی در بدن، باعث می‌شود که مصرف کنندگان لذت و آرامش مطبوعی را تجربه کنند. علاوه بر تجربه آرامش، مصرف تریاک و سایر مشتقات آن باعث کاهش مهارهای رفتاری می‌شود. به همین خاطر افرادی که در حالت عادی از انجام کاری خجالت می‌کشند احتمالاً با مصرف تریاک می‌توانند رفتار مورد نظر را بدون احساس شرم انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

می‌کند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک اعتیاد تریاک [/box]

 

شیشه چیست؟

مت آمفتامین که با نام‌های شیشه، کریستال، گلس یا مت نیز شناخته شده است یکی از مواد اعتیادآوری است که قدمت آن بسیار کمتر از تریاک است. با این حال به دلیل قدرت اعتیادآوری بالایی که دارد با چند بار مصرف باعث وابستگی فرد می‌شود. این دارو از خانواده مواد محرک است و پس از مصرف فرد احساس سرخوشی و نشاط مطلوبی را تجربه می‌کند. از دیگر نشانه‌های مصرف شیشه می‌توان به احساس پرانرژی بودن و بی‌نیازی به خواب نیز اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک شیشه [/box]

 

دلایل مصرف همزمان تریاک و شیشه

اعتیاد همزمان به چند ماده یکی از پدیده‌های رایج در میان افرادی است که به مواد مخدر اعتیاد دارند. اعتیاد همزمان به این معناست که فرد در یک زمان دو یا چند نوع ماده مخدر را با یکدیگر استعمال می‌کند و یا در زمان‌های مختلف انواع متفاوتی از این مواد را استفاده می‌نماید. مصرف همزمان تریاک و شیشه یکی از انواع این اعتیاد همزمان است که در سال‌های اخیر نیز رواج بسیاری پیدا کرده است. در این بخش دلایل گرایش به مصرف همزمان این دو ماده را بررسی خواهیم کرد. با دریافت مشاوره ترک اعتیاد می توانید هم عوامل ایجاد کننده اعتیاد را درمان کنید و هم روش مناسبی برای ترک پیش بگیرید.

علاقه به تجربه انواع مواد مخدر

تمایل به تجربه انواع مواد مخدر یکی از وسوسه‌هایی است که در اکثر معتادین وجود دارد. آن‌ها معمولاً به دنبال فهم این موضوع هستند که انواع مواد مخدر چه احساساتی را در مصرف کننده ایجاد می‌کنند. به همین خاطر اکثریت آن‌ها تجربه استفاده بیش از یک ماده مخدر را دارند. این در حالیست که اکثر مواد مخدر به ویژه آمفتامین‌ها (شیشه)، خاصیت اعتیادآوری بالایی دارند و به دنبال چند تجربه مصرف وابستگی در فرد ایجاد می‌شود.

از بین رفتن خاصیت مرفین با شیشه

یک باور اشتباه در میان بسیاری از معتادان این است که شیشه آثار اعتیاد به مرفین را از بین می‌برد. با توجه به اینکه مرفین یکی از اجزای تریاک و شاید اصلی‌ترین بخش آن است، بسیاری از افرادی که به تریاک اعتیاد دارند برای آزمودن میزان صحت این باور مصرف شیشه را شروع می‌کنند اما نه تنها اعتیاد آن‌ها نسبت به تریاک از بین نمی‌رود بلکه اعتیاد به شیشه نیز به آن اضافه خواهد شد.

افزایش لذت بیشتر از دلایل مصرف همزمان تریاک و شیشه

مصرف تریاک و شیشه در کنار هم باعث تجربه لذتی می‌شود که در مصرف جدا از هم این دو ماده ایجاد نمی‌شود. به همین خاطر بسیاری از افرادی که این دو ماده را در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند به دنبال دست یابی به یک لذت بالاتر هستند.

از بین بردن احساسات ناخوشایند ناشی از مصرف یک ماده

تریاک به عنوان یک اپیوئید از خانواده آرام بخش‌ها و کند کننده فعالیت دستگاه عصبی مرکزی است. در حالیکه شیشه از خانواده آمفتامین و محرک است که میزان انرژی و سرعت فعالیت را افزایش می‌دهد. معمولاً این تصور وجود دارد که استفاده از دو دارو که در دسته‌های جداگانه قرار دارند و کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند باعث می‌شود هریک از آن‌ها مانع بروز ویژگی‌های ناخوشایند داروی دیگر شود. برای مثال مصرف تریاک یا هر داروی دیگری در این خانواده، اگرچه احساس آرامش را در فرد به همراه دارد اما یکی از پیامدهای ناخوشایند آن خواب آلودگی است که با مصرف شیشه می‌توان آن را از بین برد.

مصرف شیشه در کنار تریاک نه تنها باعث کاهش خواب آلودگی می‌شود بلکه شدت آرامش و احساس خوشایندی که با مصرف تریاک تجربه می‌شود را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این مصرف همزمان تریاک و شیشه در کنار هم باعث کاهش میزان مهار رفتاری می‌شود و فرد بدون احساس خجالت کارهایی که به انجام آن‌ها تمایل دارد را انجام خواهد داد.

پیامدهای مصرف همزمان تریاک و شیشه

تریاک و شیشه هر دو می توانند به تنهایی آثار مخربی بر بدن بگذارند، مصرف همزمان آن ها می تواند باعث بروز مشکلات جسمی و رفتاری شدیدی شود. بنابراین ترک هر دو بسیار اهمیت دارد، اما روش درمان نیز بسیار مهم است. با خواندن پیامدهای زیر جدیت موضوع برای شما نیز روشن خواهد شد. برای دریافت خدمات درمانی و ترک اعتیاد کلیک کنید.

افزایش احتمال خطرات جسمی

سوءمصرف مواد مخدر همواره تغییراتی را در حالت طبیعی بدن ایجاد می‌کند و آسیب‌هایی را برای سلامت جسمی و روانی فرد به همراه خواهد داشت. مصرف همزمان دو ماده مخدر در کنار یکدیگر باعث می‌شود که احتمال ابتلا به مشکلات جسمی افزایش پیدا کند. به ویژه در شرایطی که مواد مصرفی به لحاظ ساختار و دسته دارویی با یکدیگر مغایر باشند میزان تأثیرگذاری این دو ماده به اوج می‌رسد و احتمال آسیب رسانی نیز افزایش پیدا می‌کند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : عوارض اعتیاد به تریاک [/box]

افزایش خطر اوردوز از پیامدهای مصرف همزمان تریاک و شیشه

احتمال بروز مسمومیت و اوردوز با مواد مخدر در شرایطی که فرد بیش از یک ماده را مورد استفاده قرار می‌دهد بیشتر خواهد بود؛ زیرا در این شرایط ممکن است به دلیل ضعف در قوه تصمیم گیری و تشخیص و یا به این خاطر که بدن تحت تأثیر یکی از دو ماده قرار دارد، فرد مقدار بیشتری از سایر مواد مخدر را استفاده کند. در نتیجه احتمال مسمومیت افزایش پیدا می‌کند. فردی که تحت تأثیر مصرف شیشه قرار دارد احتمالاً مقداری بیش از میزان مصرف همیشگی تریاک استفاده خواهد کرد.

بروز مشکلات مختلف در فرایند درمانی از پیامدهای مصرف همزمان تریاک و شیشه

اعتیاد به چند نوع ماده مخدر باعث پیچیده و طولانی شدن فرایند درمان خواهد شد و همچنین بر اساس آمار افرادی که در صورت اعتیاد به تریاک از شیشه نیز استفاده می‌کنند با احتمال بیشتری درمان را نیمه کاره رها می‌کنند.

سؤالات متداول

مصرف همزمان تریاک و شیشه چه دلایلی دارد؟

مصرف همزمان این دو دارو باعث تجربه شدیدتر لذت می‌شود. علاوه بر این با مصرف شیشه در کنار تریاک، عوارض ناخوشایند تریاک مثل احساس خواب آلودگی کاهش پیدا می‌کند. با دریافت خدمات درمانی از مرکز مشاوره روانشناسی آواژه می توانید برای خود و یا عزیزانتان که دچار این بیماری شده‌اند اقدام مفید و موثر انجام دهید.

منبع: مصرف همزمان تریاک و شیشه



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان تریاک و شیشه ,
:: بازدید از این مطلب : 680
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان الکل و حشیش که در سال‌های اخیر گسترش بیشتری پیدا کرده یکی از انواع چند مصرفی مواد مخدر است که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای سلامت جسمی و روحی فرد ایجاد کند. در دسترس بودن این دو ماده و استفاده تفریحی از آن‌ها یکی از دلایلی است که باعث می‌شود فرد به سمت مصرف همزمان الکل و حشیش سوق پیدا کند. با توجه به اینکه الکل و به‌خصوص حشیش وابستگی روانی بالایی را در فرد ایجاد می‌کند و تا حد زیادی انگیزه و میل به ترک اعتیاد را کاهش می‌دهد بهتر است درصورتی‌که شما یا هریک از اطرافیانتان درگیر مصرف همزمان الکل و حشیش شده است از یک روانشناس متخصص در زمینه ترک اعتیاد کمک بگیرید.

منبع: مصرف همزمان الکل و حشیش

مصرف همزمان الکل و حشیش

اعتیاد به چند ماده یا چندمصرفی یکی از موضوعات جدید و در حال گسترشی است که متخصصین ترک اعتیاد در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند. در این میان استفاده از الکل در کنار سایر مواد اعتیادآور شایع‌ترین حالتی است که در چند مصرفی‌ها دیده می‌شود. استفاده تفننی الکل و حشیش معمولاً باعث احساس کنجکاوی در فرد برای مصرف همزمان این دو ماده و تجربه احساساتی می‌شود که در حین این همزمانی برای فرد رخ خواهد داد. برای آشنایی با عوارض اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

بااین‌حال با توجه به عوارض روانی شدیدی که اعتیاد به هریک از این مواد به‌تنهایی ایجاد خواهد کرد مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد نماید. درنتیجه اگر شما یا هریک از اطرافیانتان درگیر مصرف همزمان الکل و حشیش شده، با توجه به اهمیت مدت‌زمان مصرف مواد مخدر در ترک اعتیاد بهتر است هرچه سریع‌تر برای ترک از یک متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

دلایل مصرف همزمان الکل و حشیش

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده [/box]

مصرف تفریحی

الکل و حشیش دو مخدری هستند که استفاده از آن‌ها در دورهمی‌های نوجوانان و جوانان تبدیل به موضوعی متداول شده است. استفاده از این دو ماده و تصورات اشتباهی مانند اعتیادآور نبودن آن‌ها یا بالا بردن سطح هوشیاری تبدیل به انگیزه‌ای برای استفاده همزمان از آن‌ها شده است.

تجربه لذت بیشتر هنگام مصرف همزمان الکل و حشیش

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای مصرف همزمان مخدرها با یکدیگر این است که استفاده توأمان از آن‌ها باعث افزایش اثرگذاری و لذتی می‌شود که استفاده مجزای این مواد هرگز فرد را به چنین تجربه‌ای نخواهد رساند.

کاهش خودکنترلی

استفاده از مخدرها به‌ویژه الکل باعث خواهد شد تا قدرت تصمیم‌گیری و خودکنترلی فرد کاهش یافته و درنتیجه احتمال انجام رفتارهای پرخطر افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی برای مصرف همزمان الکل و حشیش شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به الکل [/box]

آثار منفی مصرف همزمان الکل و حشیش

افزایش احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی

متخصصین روانشناسی معتقدند بسیاری از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی یا سایر انواع روان‌پریشی تجربه استفاده از حشیش یا ماری‌جوانا را در زندگی خود داشته‌اند؛ این درحالیست که استفاده از الکل نیز می‌تواند تا حدودی کاهش هوشیاری و بروز توهم‌های حسی را به دنبال داشته باشد. درنتیجه مصرف همزمان الکل و حشیش در افرادی که زمینه ژنتیکی و روانی لازم برای ابتلا به این بیماری را دارند می‌تواند خطر ابتلا را تا حد زیادی افزایش داده و یا باعث شروع سریع‌تر یا نشانه‌های شدیدتر این اختلال شود.

اعتیاد به سایر مخدرها

به‌طورکلی استفاده از هر ماده مخدری می‌تواند خطر اعتیاد به سایر مخدرها را نیز افزایش دهد و درنتیجه مصرف همزمان چند مخدر این خطر را به‌مراتب افزایش خواهد داد.

بروز آسیب‌های جسمی و روانی

مصرف همزمان الکل و حشیش به این معناست که فرد در یک بازه زمانی مقدار سم بیشتری را وارد بدن می‌کند و درنتیجه بدن نیاز به تلاش مضاعفی برای بازگشت به حالت طبیعی خواهد داشت یا حتی در بسیاری از مواقع امکان بازگشت به حالت طبیعی تا حدودی از بین خواهد رفت. با توجه به تأثیرات روانی الکل و حشیش، استفاده همزمان از این دو ماده می‌تواند مشکلات مغزی بسیاری را برای فرد ایجاد نماید.

ترک مصرف همزمان الکل و حشیش | اقدامات روان‌شناختی

اختلال در فرایند ترک اعتیاد یکی از مشکلاتی است که به دنبال مصرف همزمان الکل وحشیش برای فرد پیش خواهد آمد و به همین خاطر استفاده از مشاورین روانشناسی در فرایند ترک اهمیت بالایی پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه حشیش مخدری است که بیش از وابستگی‌های فیزیولوژیک باعث اعتیاد روانی در فرد می‌شود ترک اعتیاد به آن ازجمله اقداماتی است که می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی صورت بگیرد. بی‌توجهی به مشاوره‌های روانی ترک اعتیاد باعث بروز مشکلاتی برای فرد خواهد شد که می‌توان بازگشت به سمت مصرف مجدد یا رها کردن فرایند ترک را نام برد. در ادامه به مهم‌ترین اقدامات روانشناسی برای ترک مصرف همزمان الکل و حشیش اشاره خواهیم کرد.

هدف‌گزاری و افزایش انگیزه برای ترک اعتیاد

دشواری‌های ترک اعتیاد یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث کاهش میل و انگیزه فرد برای ترک خواهد شد. این موضوع به‌ویژه در شرایطی که فرایند ترک به دلیل مصرف همزمان بیش از یک مخدر با مشکلاتی مواجه می‌شود افزایش پیدا خواهد کرد. روانشناسان ترک اعتیاد تلاش خواهند کرد تا با ایجاد اهداف مشخص و قابل‌دستیابی برای فرد و همین‌طور استفاده از جلسات مشاوره انگیزشی مانع از افت انگیزه فرد و نیمه‌کاره رها کردن ترک شوند.

آموزش مهارت‌هایی برای کنترل خود

یکی از مهارت‌هایی که اکثر مصرف‌کنندگان مواد مخدر در آن ضعیف هستند توانایی کنترل خود و تسلیم نشدن در مقابل وسوسه‌های ذهنی است. روانشناسان با آموزش راه‌های خودکنترلی به فرد تلاش خواهند کرد تا به او کمک کنند تسلیم وسوسه استفاده مجدد از مخدر نشده و با شروع مجدد مصرف مبارزه کند.

پیدا کردن علل اصلی مصرف همزمان الکل و حشیش

در طی جلسات بازپروری روانی تلاش خواهد شد تا دلایل زیربنایی که باعث اعتیاد فرد شده مشخص و برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی شود. برای مثال ممکن است احساس خجالت یا حتی ناتوانی در مخالفت با دوستان دلایلی باشند که فرد را به سمت مصرف همزمان الکل و حشیش سوق داده‌اند. در این شرایط درمانگر به فرد کمک خواهد کرد تا با رفع این مشکلات احتمال شروع مجدد مصرف را کاهش دهد.

ایجاد برنامه و هدف برای زندگی

یکی از اقدامات روانشناسان برای ترک اعتیاد این است که به فرد کمک خواهند کرد تا برای ادامه زندگی خود برنامه‌ریزی کرده و با اتخاذ اهداف سازنده و برنامه‌ریزی برای روزهای خود، گرایش به استفاده از مخدرها را کاهش دهد. به عبارتی در این مرحله علایق و اهداف مناسب‌تری جایگزین استفاده از مخدرها خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مصرف همزمان الکل و حشیش چه دلایلی دارد؟

کسب لذت بیشتر و این باور اشتباه که حشیش باعث اعتیاد نخواهد شد ازجمله دلایلی هستند که باعث مصرف همزمان الکل‌و حشیش می‌شوند. همچنین استفاده از الکل باعث کاهش قدرت خودکنترلی فرد شده و به همین خاطر احتمال استفاده از حشیش یا سایر مخدرها در این شرایط افزایش پیدا می‌کند.

چطور می‌توان مصرف همزمان الکل وحشیش را ترک کرد؟

به دلیل وابستگی روانی شدیدی که استفاده از حشیش در فرد ایجاد می‌کند و همچنین مشکلات فیزیولوژیک و روانی که در فرایند ترک اعتیاد همزمان به چند ماده ایجاد می‌شود بهتر است از هرگونه اقدام خودسرانه خودداری کرده و از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مصرف همزمان الکل و حشیش چه پیامدهایی خواهد داشت؟

استفاده همزمان این دو ماده می‌تواند خطر ابتلا به اسکیزوفرنی یا سایر بیماری‌های روانی را در افرادی که زمینه ژنتیکی و روانی دارند افزایش دهد. بروز انواع بیماری‌های جسمی و همین‌طور افزایش احتمال مسمومیت یا ایست قلبی از سایر مشکلاتی هستند که به دنبال این شیوه از مصرف ایجاد خواهد شد.

منبع: مصرف همزمان الکل و حشیش



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان الکل و حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا تا به حال مصرف ماده مخدری به نام ناس را شنیده‌اید؟ ناس ماده‌ای است که از تنباکو تهیه شده و جایگزینی برای سیگار محسوب می‌‌شود. با توجه به احساس سرخوشی زیاد و قیمت بسیار ارزان، مصرف آن امروزه در بین جوانان بسیار شایع شده است. این ماده عوارض بسیار جدی برای فرد مصرف کننده به همراه دارد و به همین دلیل ترک آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با آگاهی از علائم و عوارض مصرف این ماده می‌توانید از اعتیاد به آن پیشگیری نمایید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید با کمک یک متخصص، گامی در جهت ترک آن و ارتقای کیفیت زندگی خود بردارید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

منبع: مصرف ناس

ماده ناس

ناس یا نسوار، یک ماده گیاهی اعتیادآور است که رنگ سبز و مزه‌ای تند و تلخ دارد. مصرف نسوار را «ناس انداختن» یا «نسوار انداختن» می‌نامند. این ماده از کوبیدن برگ خشک شده تنباکو بدست می‌آید و بعد از مخلوط کردن با کمی آهک آن را به فروش می‌رسانند. احساس سرخوشی برآمده از ناس به علت وجود مقدار زیادی نیکوتین در این ماده است. ماده مخدر نسوار از طریق بزاق دهان جذب بدن شده و وارد جریان خون می‌شود. استعمال این ماده بدین صورت است که مصرف کننده ماده را بین لب و دندان خود قرار می‌دهد و پس از احساس سرخوشی آن را تف می‌کنند. رنگ بزاق دهان آغشته به نسوار قرمزرنگ است.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : مواد محرک | عوارض و علائم انواع محرک های مغز [/box]

علائم مصرف ناس

ماده مخدر نسوار یا ناس توان کاری فرد را بالا می‌برد. این ماده موجب توهم و هذیان در فرد نشده و تنها تحرک و سرخوشی را به همراه دارد. نسوار موجب ترشح زیاد بزاق دهان می‌شود، به همین خاطر مصرف کننده مجبور است که به طور مداوم آب دهان خود را تخلیه کند.

 

عوارض مصرف ماده مخدر ناس

ماده مخدر ناس در کوتاه مدت و طولانی مدت عوارضی را برای فرد به وجود می‌آورد که به شرح زیر هستند:

1. عوارض کوتاه مدت مصرف ناس

از جمله اثرات کوتاه مدت ناس می‌توان به سرگیجه، سردرد، تهوع، از دست دادن تعادل حرکتی و رفتاری، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم، دندان‌قروچه، اختلالات خواب، وابستگی روحی روانی به ماده، لرزش بدن، تغییر در فشارخون و ضربان قلب اشاره کرد. آسیب دندان، لکه دار شدن آن و عفونت لثه از دیگر عوارض کوتاه مدت این ماده می‌باشد.

2. عوارض طولانی مدت مصرف ناس

عوارض بلند مدت مصرف این ماده، شامل مشکلات خواب، زودرنجی، عدم تمرکز، تاثیر بر روی مخچه، بیماری‌های مربوط به دهان، افزایش فشار خون و سکته قلبی، سرطان حنجره، اختلالات روده بزرگ و آسیب به کلیه و سرطان لثه می‌شود. ناس توهم زاست و موجب عدم تعادل در رفتار می‌شود. در مواد مخدری مثل حشیش و نسوار وابستگی روحی و روانی بسیار شدیدتر از وابستگی‌های جسمانی بوده و مانند وابستگی به سیگار است. به علت وجود مقادیر بالای نیکوتین در این ماده، تمامی عوارض سیگار را برای نسوار هم می‌توان نام برد.

از طرف دیگر آهک موجود در ناس سلامت دستگاه گوارش فرد مصرف کننده را به خطر می‌‌اندازد. دستگاه گوارش انسان قابلیت دفع آهک را ندارند و این آهک از کلیه دفع می‌شود. وجود مقادیر بالای آهک موجب نارسایی‌های جبران ناپذیری در کلیه شده و ممکن است فرد مجبور به دیالیز شود.

 

پان پراگ (ناس خارجی)

امروزه نسل جدیدی از ناس‌های صنعتی روانه بازار شده که عوارض آن خطرناک‌تر از نسوار گیاهی است. این ماده با نام‌های پان پراگ، آدامسی، جی ال، بی تی، بزاق، راجا، پان عربی، پان پتی، کوپرکوهستان و پان اسفناج در بازار به وفور یافت می‌شود.

در ساخت پان پراگ‌ها از طعم دهنده‌های نعنایی، آرسنیک، کبنات، منیزیم و سرب استفاده می‌شود. در برخی از انواع پان پراک‌ها برای بالا بردن قدرت گیرایی و سرخوشی، مخدرهای خطرناک و توهم‌زا مانند تریاک، حشیش و یا ترکیبات شیمیایی خطرناک دیگر اضافه می‌شود. همچنین در برخی موارد وجود اکستازی در قرص‌های پان پراگ گزارش شده است.

 

دلیل فراوانی مصرف ماده ناس

مردم در هر سنی ممکن است به ناس اعتیاد پیدا کنند. در کشور ما مصرف نسوار هم در میان پیرمردان و هم در میان جوانان دیده می‌شود. از دلایل فراوانی ناس می‌توان به قیمت ارزان آن اشاره کرد. هر بسته کوچک نسوار کمتر از سه تومان است. برخی مردم بخاطر قیمت پایین آن، ناس را به سیگار ترجیح می‌دهند و در نتیجه به مصرف آن گرایش پیدا کرده و در نهایت اعتیاد پیدا می‌کنند.

 

ناس خطرناک تر از سیگار

تحقیقات نشان داده که تاثیر ماده ناس خطرناک‌تر از سیگار است. ماده اعتیادآور نسوار بر روی سیستم ادراکی و روانی تاثیر مخربی می‌گذارد. ترک اعتیاد به ناس به کمک روانشناس و روانپزشک در جهت بالا بردن انگیزه و وضعیت روانی فرد نیاز دارد. اثرات مخرب نسوار در طولانی مدت خود را نشان می دهند و به همین خاطر افراد آن را جدی نمی‌گیرند.

 

جوانان قربانیان اصلی هستند

در بین افراد در سنین مختلف، مصرف ناس برای جوانان خطرناک‌تر است. فروش نسوار غیرقانونی شمرده نمی‌شود و همچنین قیمت آن به نسبت سایر مخدرها ارزان‌تر است. اعتیاد به ناس، جوانان را برای مصرف مواد قوی تر و خطرناک تری مانند شیشه، تریاک و هروئین آماده می‌کند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  [/box]

 

ترک مصرف ناس

برای ترک این ماده اعتیادآور مراحلی باید طی شود که به شرح زیر می‌باشد:

گام اول

مصرف ناس میان مردمی که در جایگاه اجتماعی پایینی قرار دارند رایج است. بنابراین فرد مصرف کننده باید خود را در جایگاهی بالاتر از آن بداند که نسوار را مصرف کند. حتی دیده شده که برخی افراد عنوان ناسی (مصرف کننده ناس) را توهین برداشت کرده‌اند. در گام اول فرد باید از نظر روحی و فکری که مهم‌تر از ترک جسمی است این ماده را ترک کند. مصرف کننده باید این نکته که «شخصیت من بالاتر از آن است که این ماده مخدر را مصرف کنم و برای جدا کردن این ماده از خودم تلاش می‌کنم» را مدام مرور کنند. این گونه جملات می‌تواند عامل موثری برای ترک روحی این ماده باشد.

گام دوم

از آنجا که ترک ماده مخدر ناس عوارض جسمانی گوناگونی چون دردهای عضلانی و کلافگی دارد، لازم است فرد به پزشک مراجعه کرده و دوره درمان را پشت سر بگذراند. در دوره درمان فرد باید از کمک روانشناسان و پزشکان استفاده کند، زیرا آن‌ها با کاهش علائم ترک، فرایند ترک نسوار را برای مصرف کننده راحت می‌کنند.

گام سوم

در گام سوم فرد باید روابط خود با کسانی که او را به مصرف ناس ترغیب می‌کنند، قطع کند. بهتر است فرد در مجاورت افرادی که این ماده را مصرف نمی‌کنند، قرار گیرد. رعایت این نکته موجب بالا رفتن انگیزه فرد برای ترک ناس می‌شود.

گام آخر

بهتر است برای تسهیل روند ترک ناس، فرد برای خود سرگرمی‌های مختلفی ایجاد کند. همچنین می‌تواند به جای ماده مخدر ناس از کشک، آدامس و شکلات استفاده کند. ورزش و پیاده روی از جمله راه‌های موثر برای ترک ناس می‌باشند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان مصرف ناس را ترک کرد؟

بله اما از آنجایی که این ماده وابستگی روانی بسیار زیادی به همراه دارد باید حتما با کمک روانشناس و پزشک متخصص، فرایند ترک انجام گیرد. 

منبع: مصرف ناس



:: برچسب‌ها: مصرف ناس ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا از عوارض مصرف همزمان شیشه و دیازپام آگاهی دارید؟ شیشه ماده مخدری است که به تنهایی تاثیرات بسیار منفی و جبران ناپذیری بر روی بدن می‌گذارد. حال برخی افراد به دلایل مختلف و عدم آگاهی، این ماده مخدر خطرناک را با سایر مواد و یا برخی داروها همچون دیازپام مصرف می‌کنند که می‌تواند این عوارض خطرناک را تا چندین برابر افزایش دهد. با آگاهی از عوارض مصرف همزمان شیشه و دیازپام‌، می‌توانید از اعتیاد به آن‌ها پیشگیری کنید و یا در صورت اعتیاد، هرچه ‌سریع‌تر برای ترک اقدام نمایید. 

منبع: مصرف همزمان شیشه و دیازپام

مصرف همزمان شیشه و دیازپام | ماده مخدر شیشه

شیشه قوی‌ترین نوع آمفتامین‌ها است که با نام‌های مختلفی چون آیس و مت در بین جوانان شناخته شده و در جهت شادی بخشی استفاده می‌شوند. این قرص به صورت پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نام قرص‌های دزوکسین تجویز می‌گردد. نوع غیرقانونی آن که بدون تجویز پزشک استفاده می‌شود در آزمایشگاه‌های غیر مجاز به صورت مصنوعی تهیه شده و در خیابان‌ها به فروش می‌رسد. نوع غیرقانونی آن با داروی‌های دزوکسین کاملا متفاوت است.

شیشه نیز مانند باقی مواد مخدر اعتیادآور، سیستم پاداش دهی مغزی (دوپامین) را دچار اختلال کرده و به همین دلیل میل به مصرف دوباره این ماده ایجاد می‌شود. شیشه مستقیما روی سیستم عصبی مغزی تاثر گذاشته و علاوه بر ایجاد تاثیرات منفی در مغز باعت توهم می‌گردد. مصرف همزمان شیشه و دیازپام این عوارض را افزایش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

عوارض مصرف شیشه

مصرف شیشه باعث عوارض جبران ناپذیری چون کاهش شدید آی کیو و ایجاد حالات روحی عجیب و آسیب غیرقابل برگشت به سلول‌های عصبی مغز می‌شود. در واقع مغز انسان حاوی تعداد زیادی انتقال دهنده عصبی یا مواد شیمیایی است که پیام‌ها را از مغز به بدن ارسال می‌کند و شیشه با تاثیر منفی بر روی این انتقال دهنده‌ها، عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند. اصلی‌ترین انتقال دهنده عصبی که با مصرف شیشه آسیب می‌بیند، دوپامین است.
احساس خوبی که بعد از مصرف شیشه به وجود می‌آید حاصل آزاد شدن همین دوپامین است. بیشتر مواد مخدر اعتیادآور با همین شیوه روی مغز تاثیر می‌گذارند و باعث به وجود آمدن احساس سرخوشی و لذت کاذب در مصرف کننده می‌شوند. خبر بد آن است که با تکرار این عملکرد روی مغز و استفاده از دوزهای بالاتر این ماده، اتفاقات ناخوشایندی برای مغز خواهد افتاد.

مصرف همزمان شیشه و دیازپام | قرص دیازپام و عوارض جانبی آن

داروی دیازپام با نام تجاری والیوم در گروه داروهای مسکن و ضداضطراب قرار می‌گیرد. این قرص عمدتا برای افراد مبتلا به اضطراب، اختلالات خواب و یا حملات پانیک تجویز می‌شود. دیازپام قرصی است که فعالیت‌های شناختی مغز را دچار اختلال می‌کند. والیوم یا دیازپام نباید با موادی که فعالیت مغز را دستخوش تغییر می‌کنند استفاده شود، از جمله این مواد الکل و شیشه هستند.

مهم‌ترین عارضه قرص دیازپام همانند سایر مواد این خانواده، خواب آلودگی پس از مصرف آن است. پس مصرف کننده نباید بعد از استفاده این دارو رانندگی کند یا به فعالیت‌هایی که نیازمند توجه و تمرکز هستند، بپردازد. این دارو عوارض دیگری چون خستگی و ضعف روانی، ضعف جسمانی و عضلانی، ناتوانی در حرکات عضلانی، سردرد، لرزش، سرگیجه، حالت تهوع، یبوست، خشکی دهان و یا ترشح بیش از حد بزاق دهان بوجود می‌آورد. این علائم ممکن است خفیف باشند که طی چند روز از بین می‌روند، اما اگر عوارض این دارو ماندگار شدند باید با پزشک معالج خود صحبت کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد [/box]

مصرف همزمان شیشه و دیازپام

مصرف همزمان شیشه و دیازپام، باعث می‌شود که مغز دچار مشکلات عملکردی و فیزیولوژیکی گردد. در واقع اختلال کارکرد مغز بیشتر در قسمت‌های جلوی مغز که در تصمیم گیری و قضاوت اهمیت دارد اتفاق می‌افتد.

افرادی که همزمان چند ماده مخدر را مصرف می‌کنند، مشکلات جدی تری خواهند داشت. در برخی از آن‌ها رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه و مجرمانه بیشتر دیده می‌شود و برخی دیگر از این افراد گوشه گیر، افسرده و منزوی شده و احساس طردشدگی پیدا می‌کنند. همچنین آنان ترجیح می‌دهند وارد طبقه اجتماعی شبیه به خودشان شوند. همین عوامل است که باعث می‌شود عده ای از افراد معتاد کارتن خواب شوند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده  [/box]

مصرف همزمان شیشه و دیازپام | اوردوز یا بیش مصرفی به چه معناست؟

زمانی که فرد معتاد بیش از ظرفیت جسمی‌اش اقدام به مصرف یک ماده مخدر کند، اوردوز اتفاق می‌افتد. اوردوز یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در معتادان است. این اتفاق تنها با مصرف بیش از حد مواد اعتیادآور بوجود نمی‌آید؛ در برخی مواقع بزرگسالان داروی تجویز شده را بیش از مقدار تعیین شده توسط پزشک مصرف می‌کنند یا برای آسیب رساندن به خود (خودکشی) به عمد اقدام به مصرف مقدار زیادی دارو می‌نمایند. در کودکان نیز ممکن است دارو در دسترس کودک قرار گیرد و کودک ناآگاه آن را به عنوان خوراکی بخورد و دچار مسمومیت شود. برخی از افراد معتاد شده به مواد مخدر پس از آنکه تجربه دردناک بیش مصرفی این مواد را چشیده‌اند به فکر ترک اعتیاد افتاده‌اند اما متاسفانه از روی اطلاعات کم عواقب و عوارض زیادی از بیش مصرفی به خود وارد نموده‌اند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مصرف شیشه در چه اندازه ای سبب اعتیاد می گردد؟

مصرف شیشه در هر اندازه‌ای و حتی با یک بار استفاده سبب به هم خوردن سیستم پاداش دهی مغزی شده و اعتیاد را به صورت خفیف یا قوی به وجود می‌آورد.

آیا مصرف دیازپام به تنهایی باعث مرگ می شود؟

دیازپام زیر نظر پزشک باید در دوره کوتاهی (کمتر از 4 ماه ) استفاده شود. مصرف بیش از حد یا بدون نسخه آن سبب مشکلات جسمی و حتی مرگ می‌گردد. مصرف همزمان شیشه و دیازپام نیز این خطرات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 

آیا دیازپام برای ترک اعتیاد مفید است؟

دیازپام برای اختلالات روانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است توسط پزشک برای درمان اضطراب یا دیگر اختلالات روحی روانی که در دوره اعتیاد به وجود می‌آیند، تجویز شود. برای ترک اعتیاد توصیه می‌شود که از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاع  در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: مصرف همزمان شیشه و دیازپام



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان شیشه و دیازپام ,
:: بازدید از این مطلب : 584
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان ب2 با تریاک یکی از انواع چند مصرفی مواد مخدر است که با توجه به شیوع استفاده از قرص ب2 در میان معتادین به تریاک تبدیل به پدیده‌ای رایج شده است. قرص ب2 یکی از انواع مواد مخدر است که تأثیر بالایی در کاهش علائم ترک تریاک داشته و علاوه بر این به دلیل خاصیت سم‌زدایی بالایی که دارد معمولاً برای منفی کردن تست اعتیاد به تریاک از آن استفاده می‌شود. متأسفانه کمتر کسی به این موضوع توجه می‌کند که ب2 یا بوپرنورفین خود خاصیت اعتیادآوری بالایی دارد و استفاده خودسرانه از آن نه‌تنها باعث ترک اعتیاد نمی‌شود بلکه اعتیاد به ب2 را نیز به آن اضافه خواهد کرد. استفاده همزمان از دو یا چند ماده مخدر معمولاً به دلیل افزایش تأثیر هریک از آن‌ها اتفاق می‌افتد اما درعین‌حال می‌تواند باعث بیشتر شدن عوارض اعتیاد شده و فرایند ترک را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

منبع: مصرف همزمان ب2 با تریاک

قرص ب2 چیست؟

ب2 یا بوپرنورفین نام دارویی است که با الهام از ساختار شیمیایی تریاک و سایر مشتقات آن تهیه شده است. این دارو اگرچه نسبت به برخی اوپیوم‌های قوی، تأثیرگذاری ضعیف‌تری دارد اما بااین‌حال مصرف خودسرانه آن می‌تواند باعث بروز اعتیاد به بوپرنورفین در فرد شود. از این دارو معمولاً در مراکز ترک اعتیاد و برای کاهش علائم جسمی ناخوشایند ترک تریاک و سایر مواد افیونی استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ب 2 یا بوپرنورفین کلیک کنید.

 

ماده مخدر تریاک

تریاک یا اوپیوم نام قدیمی‌ترین ماده مخدر شناسایی شده است. این مخدر و تمامی مشتقات آن با اتصال به گیرنده‌های خاصی در مغز باعث ترشح بیشتر مسکن‌های طبیعی در بدن می‌شوند و از این طریق فرد احساس آرامش و سبکی مطلوبی را تجربه خواهد کرد. تریاک و تمامی مشتقات آن ازجمله ب2 یا بوپرنورفین باعث کاهش فعالیت دستگاه عصبی مرکزی شده و همچنین مهار رفتاری را در فرد کاهش می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و عوارض مصرف تریاک کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  [/box]

مصرف همزمان ب2 با تریاک

مصرف همزمان ب2 با تریاک پدیده‌ای است که در میان مصرف‌کنندگان تریاک و مشتقات آن گسترش پیدا کرده است. استفاده همزمان از این دو ماده مخدر می‌تواند باعث افزایش اثرات نامطلوب آن شده و حتی منجر به مسمومیت یا اوردوز در فرد شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که برای بروز این چندمصرفی وجود دارد اشاره خواهیم کرد:

1. بالا بردن لذت

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز چند مصرفی در میان معتادان تمایل آن‌ها به تجربه لذتی است که در مصرف جداگانه هریک از این مواد اتفاق نمی‌افتد. با توجه به اینکه تریاک و ب2 هردو جزء یک خانواده دارویی هستند مصرف همزمان آن‌ها باعث افزایش تاثیرگذاری و درنتیجه لذت بیشتر در فرد می‌شود.

2. مصرف همزمان ب2 با تریاک | کاهش نشانه‌های منفی

معتادین به مواد مخدر معمولاً پس از گذشت مدتی و به تجربه متوجه این موضوع خواهند شد که برخی از انواع مواد مخدر می‌توانند اثر یکدیگر را تشدید کرده و یا نشانه‌های منفی مصرف یکدیگر را کاهش دهند. این موضوع می‌تواند به دلیلی برای مصرف همزمان تبدیل شود. با توجه به اینکه ب2 می‌تواند تا حد زیادی نشانه‌های ناخوشایند ناشی از عدم استفاده تریاک را در بین معتادین به تریاک کاهش دهد، احتمالاً سوءمصرف کنندگان این ماده از ب2 برای کاهش این نشانه‌ها در شرایطی که به تریاک دسترسی ندارند، استفاده می‌کنند و این می‌تواند باعث بروز اعتیاد به بوپرنورفین در فرد شود.

3. ترک اعتیاد ناموفق

همان‌طور که گفته شد استفاده از داروی ب2 یکی از درمان‌های دارویی است که برای ترک اعتیاد به تریاک یا سایر مشتقات آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما درصورتی‌که به شکل صحیح و علمی از آن استفاده نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری ازجمله اعتیاد به بوپرنورفین یا ب2 شود. درصورتی‌که فرد نتواند به‌طور کامل تریاک را ترک کند و یا مصرف مجدد را شروع نماید، دچار مصرف همزمان ب2 با تریاک خواهد شد.

4. تلاش برای منفی کردن تست اعتیاد

بسیاری از معتادان به انواع مواد اعتیادآور برای منفی کردن تست اعتیاد خود از ب2 استفاده می‌کنند. با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالای این دارو احتمال دارد که این شیوه استفاده باعث بروز اعتیاد به ب2 شده و درنتیجه چندمصرفی این قرص را با سایر مواد مخدر به همراه داشته باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده [/box]

عوارض مصرف همزمان ب2 با تریاک

اعتیاد به چند نوع ماده مخدر در کنار لذت بیشتری که به همراه دارد، باعث چند برابر شدن عوارض اعتیاد نیز خواهد شد. استفاده همزمان از بوپرنورفین و تریاک عوارضی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. افزایش احتمال مسمومیت دارویی

با توجه به اینکه این دو دارو از یک خانواده هستند، استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش افیون در خون شده و احتمال اوردوز را افزایش دهد. علاوه بر این در شرایطی که فرد یکی از این مواد را استفاده کرده، به دلیل تأثیری که بر قوه تشخیص وی خواهد گذاشت احتمال دارد که از داروی دیگر به مقدار بیشتری استفاده کند و از این طریق دچار مسمومیت شود.

2. مصرف همزمان ب2 با تریاک | سخت شدن ترک اعتیاد

به‌طورکلی استفاده از دو یا چند ماده مخدر به‌صورت همزمان باعث پیچیده و طولانی‌تر شدن فرایند ترک اعتیاد می‌شود. علاوه بر این احتمال شکست در ترک اعتیاد نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر درصورتی‌که فردی در اطراف شما دچار اعتیاد به دو یا چند ماده مخدر شده، بهتر است پیش از اقدام برای ترک از متخصصین روانشناسی اعتیاد کمک بگیرید و با آگاهی کامل نسبت به شرایط و اولویت‌های درمانی برای ترک اعتیاد اقدام نمایید.

3. افزایش عوارض ناخوشایند

به‌طورکلی استفاده از مواد مخدر باعث بروز مشکلات جسمی و روانی بسیاری برای فرد می‌شود که اعتیاد همزمان می‌تواند باعث بروز شدیدتر یا سریع‌تر این عوارض در فرد شود. ازجمله عوارض استفاده از تریاک و سایر مشتقات آن می‌توان به بروز مشکلات گوارشی، اختلالات جنسی و کاهش سطح ایمنی بدن اشاره کرد.

4. افزایش احتمال استفاده از سایر مواد مخدر

استفاده از هریک از انواع مواد مخدر به‌عنوان دروازه‌ای است که فرد را به سمت استفاده از سایر مواد اعتیادآور نیز تحریک می‌کند. با توجه به اینکه تریاک و تمامی داروهایی که ساختاری مشابه با آن دارند، باعث کاهش مهار رفتاری در فرد می‌شوند و تمایل به ریسک‌پذیری یا انجام رفتارهایی که فرد در حالت عادی از انجام آن‌ها اجتناب می‌کند را افزایش می‌دهند، مصرف همزمان ب2 با تریاک می‌تواند احتمال استفاده از سایر مواد مخدر را در فرد افزایش دهد.

 

مصرف همزمان ب2 با تریاک | ترک اعتیاد

همان‌طور که گفته شد مصرف همزمان دو یا چند ماده مخدر در کنار هم باعث پیچیده‌تر شدن فرایند درمان می‌شود. پیچیده و طولانی شدن درمان نیاز به انگیزه مضاعف فرد و همین‌طور حمایت بیشتر خانواده دارد. به همین خاطر بهتر است در کنار مراحل سم‌زدایی و ترک اعتیاد به روش‌های فیزیولوژیک از درمان‌های روان‌شناختی نیز استفاده کنید. وسوسه مصرف و بازگشت به اعتیاد یکی از رایج‌ترین مشکلات افرادی است که شاید بارها برای ترک اقدام کرده‌اند. این موضوع به این خاطر ایجاد می‌شود که فرد معمولاً جلسات بازپروری یا درمان جنبه روانی اعتیاد را نادیده می‌گیرد. ازجمله مهم‌ترین اقدامات درمان روانی اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش آگاهی

اصلی‌ترین اقدامی که باید در جلسات روان‌درمانی صورت بگیرد این است که آگاهی فرد و خانواده نسبت به مواد مخدر، شیوه اثرگذاری آن بر بدن و همین‌طور وسوسه‌های مصرف مجدد افزایش پیدا کند. در این شرایط توانایی مدیریت وضعیت توسط فرد افزایش پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

2. مصرف همزمان ب2 با تریاک | کنترل وسوسه

در طی جلسات روان‌درمانی ترک اعتیاد به فرد نسبت به وسوسه‌های روانی که پس از ترک در ذهن وی شکل می‌گیرد، هشدار داده می‌شود و همین‌طور راهکارهایی برای کنترل این وسوسه نیز آموزش می‌دهند. این راهکارها با توجه به شرایط فرد می‌تواند مسائلی مانند تکنیک‌های آرام‌سازی و ریلکسیشن یا توجه گردانی را شامل شود.

3. شناسایی علل زیربنایی

با پیشرفت جلسات روان‌درمانی، درمانگر به فرد کمک می‌کند تا علل اصلی و زیربنایی بروز اعتیاد را پیدا کرده و برای رفع آن‌ها چاره‌ای بیاندیشد. برای مثال ممکن است فرد به این نتیجه برسد که برای فرار از اضطراب و افزایش اعتمادبه‌نفس به سمت مواد مخدر تمایل پیدا کرده است. در این صورت برای درمان این مشکلات به وی کمک خواهد شد تا از این طریق احتمال بازگشت به سمت مواد مخدر کاهش پیدا کند.

4. بهبود کیفیت زندگی

اعتیاد باعث بروز مشکلات ثانویه بسیاری در زندگی فرد می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به از دست دادن کار و یا وجهه اجتماعی اشاره کرد. در طی جلسات روان‌درمانی، درمانگر برای بهبود شرایط زندگی به فرد کمک خواهد کرد.

5. مصرف همزمان ب2 با تریاک | خانواده‌درمانی

علاوه بر فرد معتاد خانواده نیز باید در بعضی از جلسات روان‌درمانی شرکت کنند. درمانگر باید آگاهی خانواده را نیز از شرایط موجود و نحوه برخورد با فردی که دچار اعتیاد شده افزایش دهد. به‌علاوه خانواده افرادی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر هستند نیز مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنند و در معرض آسیب‌های روحی و روانی بسیاری هستند که در طی این جلسات برای بهبود شرایط به آن‌ها کمک می‎‌شود. همچنین در جلسات خانواده‌درمانی بر مشکلات پیش‌آمده میان اعضای خانواده و بهبود آن‌ها نیز تمرکز می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.چرا فرد به دنبال استفاده همزمان از ب2 و تریاک می‌رود؟

به دست آوردن لذت بیشتر، کاهش نشانه‌های ناخوشایند و یا تلاش برای منفی کردن نتیجه تست اعتیاد به تریاک ازجمله دلایل مصرف هم‌زمان ب2 با تریاک است.

2.آیا امکان ترک اعتیاد همزمان به ب2 و تریاک وجود دارد؟

بله، اگرچه در شرایط چند مصرفی درمان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود اما در صورت همکاری بیمار احتمال ترک وجود دارد. بهتر است برای جلب حمایت و انگیزه فرد حتماً از مشاوره‌های روانی استفاده کنید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

3.آیا مصرف ب2 اعتیادآور است؟

چنانچه این دارو زیر نظر پزشک و به دلیل خاصی استفاده می‌شود مانعی برای مصرف آن وجود ندارد اما با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالای این دارو استفاده خودسرانه از آن می‌تواند باعث اعتیاد شود.

منبع: مصرف همزمان ب2 با تریاک



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان ب2 با تریاک ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان هروئین و متادون چه خطرهایی را به همراه دارد؟ هروئین یک ماده مخدر افیونی است که اعتیادآوری بسیار شدیدی دارد. در مقابل متادون داروی مخدری شبه افیونی است که به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز می‌چسبد و استفاده از آن در دوران ترک موادی نظیر تریاک یا هروئین به افراد کمک می‌کند تا با علائم جسمانی ناخوشایند نظیر دردهای عضلانی، حالت تهوع و استفراغ مواجه نشوند. اما با این حال مصرف همزمان متادون با هروئین بسیار خطرناک است و می‌تواند به بروز مشکلات جدی نظیر تشنج و مرگ بیانجامد. در ادامه این مقاله در مورد عوارض مصرف همزمان این دو ماده به توضیحات بیشتری اشاره کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست [/box]

منبع: مصرف همزمان هروئین و متادون

مصرف همزمان هروئین و متادون | شناخت هروئین و متادون

قبل از پرداختن به عوارض مصرف همزمان هروئین و متادون لازم است که هر کدام از این مواد به درستی تعریف شوند. در ادامه به توضیح هریک از این مواد مخدر پرداخته‌ایم.

متادون چیست؟

متادون نوعی داروی مخدر شبه افیونی است که در درمان اعتیاد به مواد مخدری نظیر تریاک، شیره، مورفین و هروئین به کار گرفته می‌شود. در واقع این دارو با چسبیدن به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز در دوران سم زدایی از بروز علائم ترک نظیر دردهای عضلانی، مفصلی، حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. با این حال این دارو باید حتما در دوزهای محدود، متناسب با وضعیت جسمانی و تحت نظارت پزشک مصرف شود. چرا که سوءمصرف آن به خودی خود اعتیادآور بوده و می‌تواند منجر به وابستگی جسمانی و روانی شود. برای آشنایی بیشتر خواص دارویی و اعتیاد به متادون کلیک کنید.

مصرف همزمان هروئین و متادون | هروئین چیست؟

هروئین نوعی ماده مخدر افیونی بسیار قوی است که از مورفین گرفته می‌شود. مورفین به طور طبیعی در گیاه خشخاش وجود دارد و به واسطه آن مواد مخدر گوناگونی تولید می‌شود که علاوه بر هروئین می‌توان به تریاک، شیره و سوخته نیز اشاره کرد. هروئین مسکنی بسیار قدرتمند بوده و از قابلیت اعتیاد آوری بالایی برخوردار است. شکل ظاهری آن معمولا به صورت پودر سفید یا قهوه ای رنگ است و امکان دارد که گاهی اوقات ظاهری سیاه و چسبنده نیز داشته باشد. هروئین به اشکال مختلف دود کردن، استنشاق یا تزریق مورد استفاده می‌گیرد که مصرف آن به صورت تزریق اثرات به مراتب زیان بارتری را به بار می‌آورد. برای آشنایی بیشتر با عوارض و علائم اعتیاد به هروئین کلیک کنید.

عوارض مصرف همزمان هروئین و متادون

مصرف همزمان متادون و هروئین می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بروز عوارض ناخوشایند و جبران ناپذیری گردد. از جمله مهم‌ترین عوارض این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تضعیف مراکز تنفسی

مواد مخدر افیونی با تاثیر بر بصل النخاع منجر به مهار مراکز تنفسی می‌شوند. در نتیجه بدن به تغییرات دی اکسید کربن به گونه متفاوتی پاسخ خواهد داد. این شرایط اکسیژن خون را کاهش داده و منجر به کاهش سطح هشیاری می‌شود. در صورت مشاهده کاهش ریتم تنفس لازم است که فرد سریعا برای دریافت حمایت‌های تهویه‌ای لازم به اورژانس مراجعه نماید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تضعیف تنفسی مسئول بسیاری از مرگ و میرها در اثر مصرف بیش از حد مواد افیونی یا استفاده همزمان آن‌ها با یکدیگر است.

2. مصرف همزمان هروئین و متادون | انقباض مردمک چشم

انقباض مردمک چشم‌ها یکی دیگر از علائمی است که در مورد عوارض مصرف مواد افیونی به شما هشدار می‌دهد. در واقع تنگ شدن بیش از حد مردمک‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد اوردوز و عوارض جانبی مصرف همزمان مخدرها در حال وقوع است.

3. اغماء و مرگ

همان طور که گفته شد پس از مصرف همزمان هروئین و متادون با کاهش پاسخ دهی تنفسی، میزان اکسیژن خون کاهش می‌یابد. اگر در این شرایط بیمار حمایت‌های تهویه‌ای لازم را به موقع دریافت نکند به مرور سطح هوشیاری خود را از دست داده و به این ترتیب وارد کما یا همان اغماء می‌شود. در این شرایط تا حد زیادی خطر مرگ فرد را تهدید خواهد کرد. برای کسب اطلاع در زمینه راه های ترک اعتیاد کلیک کنید.

سوالات متداول

– آیا متادون با داروهایی که برای درمان سایر مشکلات پزشکی تجویز می‌شود هم تداخل دارد؟

بله، متادون با برخی از گروه‌های دارویی تداخل دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داروهای ضد تشنج، مسکن‌ها، داروهای سردرد، قرص‌های سرماخوردگی، آنتی بیوتیک‌ها، شل کننده‌های عضلات، داروهای ضد افسردگی و اضطراب اشاره کرد. به همین خاطر لازم است مصرف این دارو را حتما تحت نظارت پزشک آغاز کنید و در مورد سوابق پزشکی خود اطلاعات کاملی را در اختیار او قرار دهید. علاوه بر مصرف همزمان هروئین و متادون، مصرف همزمان آن با سایر داروها نیز عوارضی به همراه دارد.

– آیا آلپرزولام با متادون تداخل دارد؟

بله، آلپرزولام نوعی داروی آرام بخش- خواب آور است که در واقع نوعی ضد اضطراب محسوب می‌شود. در صورتی که از این دارو استفاده می‌کنید لازم است قبل از شروع دوره درمانی با متادون در مورد تداخلات دارویی با پزشک خود مشورت نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مصرف همزمان هروئین و متادون



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان هروئین و متادون ,
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان ترامادول و شیشه یکی از انواع چند‌مصرفی مواد مخدر است که می‌تواند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد. معمولاً بسیاری از مصرف‌کنندگان شیشه برای کاهش احساس سرخوشی ناشی از مصرف شیشه و تعدیل وضعیت خلقی خود از ترامادول استفاده می‌کنند. این درحالیست که ترامادول برخلاف باور بسیاری از افراد یکی از داروهای اعتیادآور قوی است و استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد فرد شود. مصرف همزمان ترامادول و شیشه به این خاطر که این دو دارو از دو خانواده کاملاً متضاد هستند، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای سلامت جسم و روان فرد به همراه داشته باشد و همچنین فرایند ترک اعتیاد را نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. به همین خاطر ما در این مطلب به معرفی این دو ماده و دلایل و عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیشه خواهیم پرداخت.

منبع: مصرف همزمان ترامادول و شیشه

ترامادول چیست؟

ترامادول نام داروی مسکنی است که از طبقه تریاک و مشتقات آن محسوب می‌شود و برای تسکین دردهای متوسط تا شدید در مراکز درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. متأسفانه در سال‌های اخیر استفاده از این دارو به‌صورت مخدر نیز رواج بالایی پیدا کرده و بسیاری از نوجوانان و جوانان برای دستیابی به احساس آرامش و سرخوشی از آن استفاده می‌کنند.

به‌طور کلی ترامادول نیز مانند سایر مخدرهای خانواده تریاک باعث کاهش فعالیت دستگاه عصبی و افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی در مغز می‌شود که احساسی از سبک‌بالی و آرامش را به همراه خواهد داشت و فرد برای تکرار تجربه این احساس به سراغ استفاده مجدد از این ماده خواهد رفت. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به قرص ترامادول کلیک کنید.

 

آشنایی با شیشه یا گلس

شیشه یا گلس نام ماده مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه و از مت‌آمفتامین ساخته می‌شود. شیشه ماده محرکی است که استفاده از آن باعث افزایش ترشح سروتونین و دوپامین در مغز شده و به همین خاطر باعث افزایش انرژی و احساس سرخوشی و شادی در فرد می‌شود. خاصیت اعتیادآوری این ماده به میزانی است که تنها چند بار استفاده از آن باعث وابستگی جسمی و روانی می‌شود و به همین خاطر است که اعتیاد به شیشه بیشترین آمار اعتیاد در کشور را متعلق به خود کرده است. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  [/box]

دلایل مصرف همزمان ترامادول و شیشه

به‌طورکلی استفاده همزمان از دو یا چند ماده مخدر را چندمصرفی می‌گویند. فرد ممکن است این مواد را در زمان‌های مختلف و یا در کنار هم استفاده کند. مصرف همزمان ترامادول و شیشه نیز یکی از انواع چندمصرفی مواد مخدر است که با توجه به فراگیر شدن اعتیاد به هریک از این دو ماده مخدر، آمار رو به افزایشی پیدا کرده است. دلایل بسیاری برای استفاده همزمان از این دو ماده وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. متعادل کردن وضعیت خلق

یکی از اصلی‌ترین دلایل مصرف همزمان ترامادول و شیشه این است که معتادان به شیشه به دنبال ایجاد تعادل در شرایط خلقی خود هستند. به عبارتی آن‌ها پس از مدتی به دلیل وابستگی جسمی و روانی ناگزیر به استفاده شیشه هستند درحالی‌که از بالا رفتن خلق خود در هنگام استفاده از شیشه خسته شده‌اند. برای رفع این شرایط آن‌ها در کنار مصرف شیشه از ترامادول نیز استفاده می‌کنند تا با کاهش اثرات شیشه شرایط خلقی آن‌ها را در حالت مطلوبی نگه دارد.

2. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | تجربه لذت بیشتر

استفاده همزمان از دو یا چند ماده مخدر باعث تجربه احساس لذتی می‌شود که هرگز با استفاده مجزای این مواد قابل‌دستیابی نخواهد بود. دستیابی به این لذت یکی از مهم‌ترین انگیزه‌هایی است که فرد را به سمت مصرف همزمان ترامادول و شیشه سوق می‌دهد.

3. کاهش علائم ناخوشایند

بسیاری از معتادین به تجربه متوجه این مطلب می‌شوند که استفاده برخی از مواد مخدر در کنار هم یا به جای هم می‌تواند باعث کاهش آثار منفی آن‌ها شود. به همین خاطر در کنار تجربه لذت بیشتر، از بین بردن علائم ناخوشایند نیز یکی از دلایلی است که باعث می‌شود فرد درگیر اعتیاد به بیش از یک ماده مخدر شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده [/box]

عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیشه

اعتیاد به یک ماده مخدر می‌تواند باعث بروز عوارض جسمی و روانی بسیاری شود و همچنین استفاده همزمان بیش از یک ماده مخدر می‌تواند باعث چند برابر شدن این عوارض باشد. در این قسمت برخی از جدی‌ترین عوارض مصرف همزمان ترامادول و شیشه را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

1. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | خطر بروز مسمومیت یا اوردوز

استفاده از شیشه یا ترامادول باعث می‌شود که فرد از حالت هشیاری فاصله بگیرد. این موضوع می‌تواند بر روی قوه درک و قضاوت تأثیر گذاشته و باعث شود که به میزانی بیش از آنچه باید از دیگر مواد مخدر استفاده کند. استفاده بیش‌ازحد می‌تواند خطر مسمومیت دارویی و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

2. افزایش احتمال استفاده از سایر مواد مخدر

اعتیاد به هریک از انواع مواد مخدر فرد را در شرایطی قرار می‌دهد که ممکن است با احتمال بیشتری به سراغ استفاده از سایر مواد مخدر برود. در نتیجه مصرف همزمان شیشه و ترامادول با توجه به تأثیری که این دو دارو در کاهش مهار رفتاری و افزایش اعتمادبه‌نفس دارند، می‌تواند باعث اعتیاد به سایر مواد مخدر نیز بشود. به میزانی که مواد مخدر مورد استفاده فرد بیشتر شوند، احتمال ترک اعتیاد ضعیف‌تر و همین‌طور عوارض جسمی و روانی ناخوشایندتری در انتظار فرد خواهد بود.

3. بروز آسیب‌های مغزی

شیشه و ترامادول از دو خانواده دارویی کاملاً متضاد هستند و هر یک از آن‌ها مغز را به ترشح موادی وادار می‌کند که با عملکرد ماده دیگر در تضاد کامل است. این موضوع باعث بروز آسیب‌های جدی در مغز فرد می‌شود که ممکن است امکان بهبود آن‌ها حداقل در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد.

4. دشواری در ترک اعتیاد

مصرف همزمان ترامادول و شیشه باعث خواهد شد تا پیچیدگی‌های بسیاری در فرایند ترک اعتیاد رخ دهد. به‌طورکلی چندمصرفی احتمال موفقیت در ترک اعتیاد را تا حدی کاهش می‌دهد و همچنین نیاز به مراقبت‌های جسمی و روانی ویژه را در طی مراحل ترک ایجاب خواهد کرد. 

 

ترک مصرف همزمان ترامادول و شیشه

همان‌طور که گفته شد مصرف همزمان ترامادول و شیشه باعث بروز دشواری‌هایی در مسیر درمان می‌شود و فرد در حین ترک نیاز به دریافت مراقبت‌های جدی جسمی و روانی دارد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که برای ترک اعتیاد همزمان به این مواد تصمیم گرفته‌اید ابتدا شرایط خود را با یک متخصص درزمینهٔ روانشناسی اعتیاد در میان بگذارید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بهترین مسیر را برای ترک اعتیاد انتخاب کنید.

متأسفانه بسیاری از افراد درمان‌های فیزیولوژیک و سم‌زدایی را مساوی با ترک اعتیاد می‌دانند. این موضوع باعث خواهد شد که فرایند ترک به‌طور کامل ناموفق بوده و یا پس از مدتی فرد مصرف مواد مخدر را از سر بگیرد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است در کنار استفاده از درمان‌های فیزیولوژیک به درمان‌های روانی و مبارزه با وسوسه مصرف مجدد نیز توجه داشته باشید. ازجمله اقدامات روانشناسی برای درمان اعتیاد عبارتند از:

1. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | درمان‌های انگیزشی

اصلی‌ترین چیزی که معتادین برای ترک به آن نیاز دارند دلیل یا انگیزه‌ای برای ترک اعتیاد است. به همین خاطر در طی نخستین جلسات روان‌درمانی روانشناسان به فرد کمک می‌کنند تا انگیزه و اهداف خود را برای ترک اعتیاد مشخص کند. این جلسات در طول فرایند درمان تکرار شده و مانع سرد شدن فرد در میانه راه می‌شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

2. آموزش به فرد و خانواده

روانشناسان معتقدند به میزانی که آگاهی فرد در زمینهٔ اعتیاد و انواع مواد مخدر افزایش پیدا کند، احتمال تسلط و کنترل شرایط نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر در ابتدا بخشی از فرایند درمان به آموزش فرد و همین‌طور خانواده اختصاص خواهد یافت. در طی این جلسات خانواده‌ها اصول مناسبی را در ارتباط با شیوه برخورد با فردی که درگیر اعتیاد شده آموزش خواهند دید.

3. آموزش راهکارهای کنترل ذهن

حتی پس از سم‌زدایی و رفع وابستگی جسمی به ماده مخدر تا زمانی که وابستگی روانی به آن از بین نرفته باشد، وسوسه مصرف مجدد با فرد خواهد بود و این موضوع احتمال شروع مصرف را افزایش خواهد داد. اصلی‌ترین وظیفه روانشناسی در درمان اعتیاد این است که به فرد راجع به این وسوسه‌ها و راه‌های کنترل آن آگاهی داده شود.

4. مصرف همزمان ترامادول و شیشه | مک به حذف دلایل اعتیاد

با پیشرفت درمان به‌تدریج درمانگر تلاش خواهد کرد تا دلایل اصلی و زیربنایی اعتیاد فرد را پیدا کرده و با حذف آن‌ها خطر مصرف مجدد را کاهش دهد. برای مثال درصورتی‌که درمانگر متوجه شود فرد برای رهایی از احساسات منفی نظیر تنهایی یا افسردگی درگیر اعتیاد شده است، برای درمان این مشکلات و یا آموزش راهکارهایی برای برقراری روابط اجتماعی به وی کمک خواهد کرد.

5. خانواده‌درمانی

خانواده افرادی که درگیر اعتیاد به مواد مخدر می‌شوند یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها هستند. مشکلاتی نظیر توهم و پرخاشگری، فقر و یا درگیری‌های قانونی که به دنبال اعتیاد ایجاد می‌شود، می‌تواند مشکلات بسیاری را برای سلامت روان سایر اعضای خانواده و به‌خصوص کودکان به همراه داشته باشد. به همین خاطر روانشناسان معمولاً توصیه می‌کنند که بهتر است خانواده فرد نیز به لحاظ سلامت روان مورد بررسی قرار گرفته و به آن‌ها رسیدگی شود. علاوه بر این در جلسات خانواده‌درمانی به اعضای خانواده درباره نحوه برخورد با فرد معتاد آموزش‌هایی داده می‌شود و همچنین سعی می‌کنند تا دلخوری‌ها و کدورت‌های پیش‌آمده میان اعضا را کاهش دهند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. چه دلایلی برای مصرف همزمان ترامادول و شیشه وجود دارد؟

دریافت لذت بیشتر و کاهش نشانه‌های منفی ازجمله دلایل استفاده از این دو ماده در کنار یکدیگر است. علاوه بر این برخی از معتادین به شیشه برای کاهش حالت سرخوشی شیشه و تنظیم خلق از ترامادول استفاده می‌کنند.

2. استفاده همزمان شیشه و ترامادول چه عوارضی دارد؟

استفاده از این دو ماده می‌تواند باعث بروز آسیب‌های مغزی جدی شده و درعین‌حال فرایند ترک اعتیاد را نیز سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این مصرف همزمان ترامادول و شیشه باعث افزایش خطر مسمومیت دارویی و اعتیاد به سایر مواد مخدر می‌شود.

منبع: مصرف همزمان ترامادول و شیشه



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان ترامادول و شیشه ,
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف الکل در بارداری از مواردی است که تأثیر آن بر جنین غیر قابل انکار می‌باشد و موضوعی پر اهمیت در سلامت و رشد مادر و فرزند به شمار می‌رود. مضرات مصرف الکل از همان روزهای اولیه بارداری و حتی زمانی که مادر از بارداری خود مطلع نیست، بر جنین نمایان می‌گردد. این موضوع زمانی پر اهمیت‌تر می‌شود که بفهمید مصرف الکل به خصوص در اولین ماه بارداری، در بسیاری از موارد منجر به بروز سندروم جنین الکلی می‌شود. در صورتی که قصد باردار شدن دارید و یا بلافاصله بعد از فهمیدن بارداری خود، با یک فرد متخصص مشورت نمایید و مصرف الکل را کنار بگذارید.

منبع: مصرف الکل در بارداری

عوارض و پیامدهای مصرف الکل والدین در بارداری

الکل موجود در خون مادر از طریق بند ناف به بدن جنین منتقل می‌شود و گاه تاثیرات و عوارض بسیار جبران ناپذیری به وجود می‌آورد. مصرف الکل هم عوارض جسمانی و هم ناتوانی‌های ذهنی را در پی دارد. برخی از عوارض شایع شامل موارد زیر است:

_اغلب کودکانی که در معرض الکل قرار گرفته‌اند دچار مشکلات شنوایی، بینایی، کلیوی یا استخوانی و مشکلات قلبی می‌شوند.

_مهارت استدلال و قضاوت در کودکان دچار کمبود می‌شود.

_خطر ابتلای کودک به اختلالات حرکتی افزایش می‌یابد.

_کاهش استدلال در مباحث ریاضی و محاسباتی

_کوچک شدن سر (بیماری میکروسفالی)

_مشکلات خواب و بد خوابی

_بیش فعالی

سندروم جنین الکلی از عوارض مصرف الکل در بارداری

سندروم جنین الکی شدیدترین عارضه‌ای است که امکان دارد بر اثر مصرف الکل در دوران بارداری اتفاق بیوفتد. نوزادان مبتلا به این بیماری، طیفی از مشکلات مانند کمبود وزن، کوتاه بودن غیر طبیعی قد، مشکلات توجه، هوش پایین و… را دچار می‌شوند. حافظه ضعیف، ناتوانی‌های یادگیری، بیش فعالی، تأخیر در زبان و گفتار از دیگر مشکلات رایج جنین الکلی است. درمان‌های دارویی و روان‌شناختی ممکن است برای این کودکان مؤثر واقع شود اما علائم آن‌ها هیچ گاه به طور کامل از بین نمی‌رود.

گاهی جنین در معرض مقدار کمی از الکل قرار می‌گیرد؛ این کودکان ممکن است تمام علائم جسمانی را بروز ندهند اما مشکلات رفتاری و شناختی به احتمال زیاد بروز پیدا می‌کنند. به طور کلی میزان تأثیر گذاری الکل بر جنین به عوامل محیطی و ژنتیک بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و راه های پیشگیری از سندرم جنین الکلی کلیک کنید.

سرطان مغز استخوان از عوارض مصرف الکل بر جنین

تأثیر مصرف الکل بر ابتلا به سرطان مغز استخوان در کودک موضوع پر اهمیت و مورد بحثی است که پزشکان بسیار بر آن تأکید دارند. ابتلا به سرطان مغز استخوان در کودکان زیر 4 سال بیشتر دیده می‌شود؛ بر اساس تحقیقات مصرف الکل در دوران بارداری، خطر ابتلا به این بیماری را تا 56 درصد افزایش می‌دهد. به همین دلیل لازم است مراقبت‌های دوران بارداری را جدی بگیرید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید. برای کسب اطلاعات در زمینه خطرات بارداری کلیک کنید.

اعتیاد به الکل در پدر چه تأثیری بر جنین می‌گذارد؟

اغلب زمانی که زوج‌ها تصمیم به فرزندآوری می‌گیرند، تنها بر سلامت مادر و مراقبت از او تمرکز می‌شود؛ این در حالیست که سبک زندگی و سلامت پدر نیز بر سلامت جنین نقش بسزایی دارد. یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلای جنین به مشکلات و اختلالات، کنار گذاشتن مصرف الکل در پدران، قبل از اقدام به بارداری است.‌ در واقع مشکلات مربوط به بارداری تنها منحصر به مادر نمی‌شود و هر دو زن و شوهر باید به سلامت خود توجه کنند. پدری که اعتیاد به الکل دارد نه تنها منجر به افزایش خطر بروز سندروم جنین الکلی می‌شود، بلکه در مواردی علتی بر کم‌وزنی، کوچک بودن اندازه مغز، اسکیزوفرنی و اوتیسم در کودک به شمار می‌رود. علاوه بر این مصرف الکل و اعتیاد به مواد مخدر، توانایی جنسی و قدرت باروری در مردان را کاهش می‌دهد.

چه مدت قبل از بارداری نباید الکل مصرف کرد؟

نمی‌توان پاسخ دقیقی برای این پرسش ارائه داد اما به این نکته توجه داشته‌باشید که اغلب مادران تا هفته‌های چهارم و ششم از بارداری خود خبر ندارند و همچنان الکل می‌نوشند و این یعنی جنین مدتی را در معرض خطرات مصرف الکل قرار گرفته است. مصرف الکل هر چقدر هم که کم باشد، چه در دوران بارداری و یا قبل از آن خطر سقط جنین، تولد نوزاد نارس و یا مرده را افزایش می‌دهد. بهترین کار این است که هنگام مشاهده‌ تأخیر در پریود و یا مثبت شدن تست بارداری، مصرف هر گونه مشروبات الکلی را کنار بگذارید. هیچ نوع مشروبی مستثنی نیست و همه‌ی انواع آن تأثیرات مخربی بر جنین اعمال می‌کنند.

ترک اعتیاد به الکل در بارداری

اگر قصد ترک اعتیاد به الکل را دارید، به هیچ عنوان مصرف آن را به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. قطع ناگهانی، عوارض و علائم ترک را به همراه دارد و نباید الکل را به صورت خودسرانه ترک کرد چرا که مشکلات بیشتری را در پی دارد. توجه داشته باشید که ترک اعتیاد هیچ گاه دیر نیست و قطع مصرف حتی یک قطره الکل هم به داشتن بارداری با کیفیت‌تر و نوزادی سالم‌تر کمک می‌کند.

بیش از حد در مورد تأثیر الکل بر جنین نگران نباشید

در صورتی که الکل مصرف می‌کنید و متوجه شدید که باردارید، اولین کار این است که پزشک خود را در جریان بگذارید و میزان مصرف الکل را طبق دستور پزشک به حداقل رسانده یا کلا قطع کنید؛ نگرانی و اضطراب در مورد تأثیر مخرب الکل تا جایی که شما را وادار به ترک اعتیاد و توجه به سلامت نوزاد کند مفید است، اما نگرانی بیش از حد در این مورد، خود از عوامل بروز مشکل در بارداری به شمار می‌رود و بر سلامت جنین تأثیر می‌گذارد.

با رعایت دستورات پزشک و کاهش استرس و فشار روانی می‌توانید تأثیرات مصرف قبلی الکل را به حداقل برسانید. توصیه می‌شود به مراقبت‌های دوران بارداری اهمیت دهید و برای کاهش فشارهای روانی این دوران از مشاوران روانشناسی کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی آواژه تماس حاصل نمایید.

منبع: مصرف الکل در بارداری



:: برچسب‌ها: مصرف الکل در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف دارو در بارداری باید با احتیاط زیادی صورت بگیرد، چرا که بسیاری از داروها از طریق جریان خون وارد بدن جنین شده و به فرایند رشد او آسیب می‌زنند. در نتیجه در مواجهه با هرگونه بیماری در دوران حاملگی پیش از هر اقدامی ابتدا با یک متخصص مشورت کرده و زیر نظر او از دارو استفاده نمایید. متاسفانه مادران زیادی سهوا و به دلیل عدم آگاهی به جنین آسیب زده و موجب ناراحتی‌های طولانی مدت برای فرزندشان شده‌اند. پس مادران برای حفظ سلامت و امنیت جنین باید آموزش‌های لازم قبل و بعد از بارداری را دریافت نمایند. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: مصرف دارو در بارداری

مصرف کدام دارو ها در بارداری مجاز هستند؟

تعیین اینکه چه داروهایی کاملا در دوران بارداری مجاز و بی خطر هستند امر دشواری است. چرا که اکثر داروها روی زنان باردار آزمایش نشده‌اند. در نتیجه نمی‌توان به طور قطعی در مورد عوارض آن‌ها بر دوران حاملگی نظر داد. اما به طور کلی یکسری داروها هستند که در طول سالیان سال توسط زنان باردار مورد استفاده قرار گرفته‌اند و عوارض عمومی خاصی را نشان نداده‌اند، از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استامینوفن برای تب یا دچار شدن به دردهای شدید
  • پنی سیلین و برخی دیگر از آنتی بیوتیک‌ها
  • برخی داروهای مخصوص آلرژی نظیر لوراتادین و دیفن هیدرامین
  • داروهای مخصوص درمان HIV
  • برخی از داروهای کنترل فشار خون
  • اکثر داروهای مرتبط با بیماری آسم
  • برخی از داروهای ضدافسردگی

با وجود اینکه این داروها در اکثر موارد منجر به بروز عوارض خاص نمی‌شود با این حال هرگز نباید به طور سرخود به مصرف آن‌ها بپردازید. چرا که متخصص باید نوع دارو را متناسب با شرایط جسمانی مادر و جنین تعیین کرده و با در نظر گرفتن مزایا و معایب تجویز شود.

بیشتر بخوانید: مصرف متادون در بارداری

مصرف کدام دارو ها در بارداری غیر مجاز هستند؟

طی بررسی‌های انجام شده در مطالعات پژوهشی، یافته‌ها نشان می‌دهند که مصرف برخی داروها احتمال بروز نواقص مادرزادی را افزایش می‌دهند. در نتیجه مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود. با این حال در برخی شرایط قطع دارو از مصرف آن عوارض شدیدتر و خطرناک‌تری به همراه دارد.

برای مثال زمانی که مادر دچار بیماری صرع است، استفاده از داروهای ضدتشنج باید ادامه داده شود، چرا که حملات تشنج می‌توانند برای مادر و فرزندش خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در نتیجه صرفا براساس اینکه یک دارو برای بارداری مجاز یا غیر مجاز است نمیتوان در مورد مصرف آن تصمیمگیری کرد. به همین خاطر لازم است که حتما زیر نظر یک متخصص قرار داشته باشید.

داروهای غیر مجاز  بدون نسخه

برخی داروها اغلب بدون نسخه در دسترس عموم قرار دارند که ممکن است برای جنین خطرناک بوده و ریسک بروز نواقص مادرزادی را افزایش می‌دهند. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه که حاوی ماده گایفنسین هستند (از مصرف داروهای حاوی این ماده به خصوص در سه ماه اول بارداری باید خودداری شود).
  • داروهای مسکن قوی نظیر آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن
  • بیسموت سابسالیسیلات با نام تجاری پپتو بیسمول که برای درمان ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود.
  • داروهای ضد احتقان نظیر فنیل افرین یا سدودافدرین (مصرف این داروها به خصوص در سه ماه اول بارداری ممنوع می باشد).

برای کسب اطلاع بیشتر درباره عوارض اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

دارو های تجویزی غیر مجاز در بارداری

برخی از داروها که اغلب با تجویز پزشک مصرف می‌شوند برای دوران بارداری خطرناک هستند و می‌توانند ریسک بروز نواقص مادرزادی را افزایش دهند. به همین خاطر اگر قصد بچه دار شدن دارید یا هم اکنون باردار هستید قبل از مصرف این داروها حتما پزشک را مطلع سازید.

  • داروی ضد آکنه ایزوترتینوئین. این دارو به احتمال زیاد ریسک بروز نواقص مادرزادی را افزایش می‌دهد، در نتیجه مصرف آن در حاملگی ممنوع می‌باشد.
  • داروهای بازدارنده ACE که فشار خون را پایین می‌آورند. نظیر بنازپریل و لیزینوپریل.
  • برخی از داروهای کنترل کننده تشنج نظیر والپروئیک اسید
  • بعضی از آنتی بیوتیک‌ها مانند داکسی سایکلین و تتراسایکلین
  • متوترکسات گاهی اوقات برای درمان آرتروز استفاده می‌شود
  • وارفارین (یا همان کومادین) که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند.
  • لیتیوم که برای درمان افسردگی دو قطبی استفاده می‌شود.
  • آلپرازولام (یا همان زاناکس)، دیازپام ( والیوم) و برخی دیگر از داروهایی که برای درمان اضطراب استفاده می‌شوند.
  • پاروکستین (Paxil). این دارو برای درمان افسردگی و برخی دیگر از مشکلات روانشناختی استفاده می‌شود.

مصرف دارو در بارداری | توصیه هایی برای مادران 

مادران در طول دوره بارداری ممکن است برای حفظ سلامت خود یا جنین به مصرف برخی داروها نیاز پیدا کنند. در همین راستا در نظر گرفتن توصیه‌های زیر بسیار ضروری است. پیشنهاد می‌شود تا مقاله خطرات بارداری را بخوانید.

نکاتی که قبل و در طول بارداری باید در نظر بگیرید

  • اگر هنوز باردار نشده اید یا در حال برنامه ریزی برای بچه دار شدن هستید و در عین حال نیاز به مصرف داروی خاصی دارید، باید از قبل این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. متخصص به شما در مورد مزایا و معایب داروهایی که مصرف می‎کنید اطلاعات داده و کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید.
  • اگر دچار بیماری مزمن یا عودکننده خاصی هستید که به مصرف دارو در بلند مدت نیاز دارد، باید در مورد نحوه مصرف آن‌ها در دوران بارداری از متخصص سوال بپرسید. چرا که در بسیاری از موارد ممکن است نیاز باشد در طول حاملگی در نوع داروی مصرفی تغییراتی ایجاد نمایید تا از صدمات احتمالی به جنین پیشگیری شود.
  • در طول دوران بارداری هرگز به طور سرخود مصرف داروهای خود را قطع نکنید. همان طور که شروع مصرف باید زیر نظر متخصص باشد، نحوه کنار گذاشتن داروها نیز باید طبق دستور العمل پزشک انجام شود.

تاثیر مواد شیمیایی در بارداری

مصرف ویتامین ها در بارداری

مصرف مکمل‌ها در دوران بارداری لازم است. با این حال هیچ گونه داروی مکمل شیمیایی یا حتی گیاهی را نیز قبل از مشورت با یک متخصص استفاده نکنید. زنانی که قصد باردار شدن دارند و آنهایی که باردار هستند باید از یک مولتی ویتامین استفاده کنند که دارای اسید فولیک باشد.

مصرف اسید فولیک قبل حاملگی و در هفته‌های اول بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا از برخی نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کند. در همین راستا با پزشک یا ماما درمورد اینکه کدام نوع ویتامین را باید مصرف کنید صحبت نمایید. در بعضی موارد، پزشکان و ماماها آهن اضافی یا اسید فولیک اضافی تجویز می‌کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا خوردن اسید فولیک در بارداری ضروری است؟

بله، مصرف اسید فولیک به خصوص در هفته های اول بارداری از نوافص مادرزادی پیشگیری می‌کند. برای دریافت بهترین مکمل با متخصص خود در ارتباط باشید.

آیا مصرف داروی ضد افسردگی در دوران بارداری خطرناک است؟

برخی از داروهای ضد افسردگی نظیر پاروکستین ریسک بروز نواقص مادرزادی را افزایش می‌دهند و برخی دیگر ایمن هستند. لازم است ابتدا از یک روانشناس کمک گرفته و درمان های غیردارویی را امتحان کنید. در صورتی که روانشناس تشخیص دهد نیاز به مصرف دارو ضروری است باید به کمک یک روان پزشک مناسب‌ترین دارو تجویز شود.

منبع: مصرف دارو در بارداری



:: برچسب‌ها: مصرف دارو در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان شیشه و حشیش با چه خطراتی برای فرد همراه است؟ افراد معمولاً برای ایجاد لذت بیشتر به سراغ مصرف همزمان دو ماده مخدر می‌روند. بااین‌حال مصرف همزمان در کنار لذت بیشتری که ایجاد می‌کند عوارض سوء بیشتری هم دارد و تأثیرات نامطلوبی که در مغز مصرف‌کننده و ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی باقی می‌گذارد، باعث ایجاد پیچیدگی و طولانی‌تر شدن دوره ترک نیز می‌شود. در کنار این آثار، احتمال اوردوز و مسمومیت با مواد مخدر نیز در این حالت بیشتر است. با توجه به آنچه گفته شد بهتر است درصورتی‌که شما یا یکی از نزدیکانتان دچار اعتیاد همزمان به چند ماده مخدر شده است برای شروع هرچه سریع‌تر درمان با یک متخصص اعتیاد مشورت نمایید. درمیان انواع مختلفی که از چند مصرفی وجود دارد ما در این مطلب راجع به مصرف همزمان شیشه و حشیش صحبت خواهیم کرد.

منبع: مصرف همزمان شیشه و حشیش 

شیشه چیست؟

ماده مخدر شیشه که به دلیل ظاهر کریستال مانندش به گلس یا کریستال نیز شهرت پیدا کرده است؛ یک ماده مخدر صنعتی است که از مت‌آمفتامین تولید می‌شود و با افزایش ترشح دوپامین از مغز باعث افزایش انرژی و سرخوشی در فرد می‌گردد. مصرف شیشه باعث کاهش نیاز فرد به خواب و در کنار آن افزایش تمرکز می‌شود و به همین خاطر دانشجویان یا شاغلین شیفت‌های شب معمولاً به مصرف این ماده روی می‌آورند. اعتیاد به شیشه یکی از خطرناک‌ترین و درعین‌حال شایع‌ترین انواع اعتیاد است.

از مهم‌ترین دلایل خطرناک بودن اعتیاد به این ماده این است که برخی افراد درصورت اقدام برای ترک آن افسردگی‌های شدیدی را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است فرد دیگر نتواند به‌صورت طبیعی احساس لذت و شادمانی را تجربه کند. به همین خاطر توصیه می‌شود که برای ترک اعتیاد به شیشه در کنار درمان‌های فیزیولوژیک از جلسات مشاوره و روان‌درمانی نیز استفاده شود. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

حشیش چیست؟

حشیش یکی از قدیمی‌ترین انواع مواد مخدر کشف‌شده توسط بشر است که از گذشته‌های دور برای ایجاد حالتی از خلسه یا لذت از آن استفاده می‌شده است. این ماده از صمغ یا شیره گیاه شاهدانه به دست می‌آید و به دلیل خاصیت توهم‌زایی که دارد در گروه مواد اعتیادآور یا کانابیس‌ها قرار می‌گیرد.

متأسفانه و بر اساس آمار موجود در کشور اکثریت معتادان به حشیش در گروه سنی 18 تا 30 سالگی قرار دارند و این به معنای آن است که والدین می‌بایست دقت بسیاری برای پیشگیری از اعتیاد به حشیش در فرزندانشان داشته باشند و یا با مشاهده نشانه‌های مصرف این ماده بلافاصله برای درمان اقدام نمایند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین حوزه خانواده یا ترک اعتیاد راهکارهایی را برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان و یا شناخت نشانه‌های مصرف و اعتیاد به حشیش آموزش ببینید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده [/box]

دلایل مصرف همزمان شیشه و حشیش

دلایل بسیاری برای مصرف همزمان شیشه و حشیش وجود دارد. این دلایل می‌تواند با توجه به شرایط هر یک از مصرف‌کنندگان متفاوت باشد. بااین‌حال برخی از مهم‌ترین دلایل تمایل به مصرف همزمان این دو ماده شامل موارد زیر است.

  • مصرف همزمان شیشه و حشیش با توجه به خاصیت تحریک‌کنندگی که دارد باعث افزایش لذت و احساس سرخوشی در فرد می‌شود درحالی‌که مصرف هریک از این مواد به‌تنهایی چنین احساسی را در فرد ایجاد نخواهد کرد.
  • با کاهش تولید و افزایش قیمت ماده مخدر شیشه بسیاری از مصرف‌کنندگان این ماده به سراغ حشیش یا سایر مواد این دسته ازجمله گل و ماری‌جوانا تمایل پیدا کرده‌اند.
  • مصرف‌کنندگان مواد مخدر معمولاً نسبت به تجربه مواد مخدر جدید کنجکاو هستند و به همین خاطر ممکن است به دنبال استفاده از انواع مختلف مواد مخدر باشند.

عوارض مصرف همزمان شیشه و حشیش

مصرف همزمان شیشه و حشیش در کنار لذت‌هایی که می‌تواند به همراه داشته باشد عوارض ناخوشایندی را نیز ایجاد خواهد کرد. ازجمله این عوارض این است که مصرف همزمان باعث دشواری فرایند ترک و طولانی‌تر شدن درمان می‌گردد. علاوه بر این مصرف همزمان باعث ایجاد لطمات فیزیولوژیکی جبران‌ناپذیری در مغز فرد می‌شود. اوردوز یا مسمومیت با مواد مخدر یکی دیگر از عوارض جدی مصرف همزمان شیشه و حشیش است. مصرف شیشه یا حشیش باعث خواهد شد که فرد در حالتی از سرخوشی و لذت قرار داشته باشد که می‌تواند باعث مصرف بیش‌ازحد ماده دیگر شده و مسمومیت یا حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست[/box]

درمان مصرف همزمان شیشه و حشیش

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد مصرف همزمان شیشه و حشیش باعث پیچیده و طولانی شدن فرایند درمان می‌شود؛ به همین خاطر مراجعه زودهنگام به مراکز ترک اعتیاد و اقدام برای درمان می‌تواند یک عامل مهم باشد. با توجه به حساسیت درمان اعتیاد به این دو ماده بهتر است فرایند ترک زیر نظر یک متخصص باتجربه و مورد اعتماد صورت بگیرد زیرا شرایط جسمی فرد و تغییرات وی می‌بایست با دقت موردبررسی قرار بگیرد.

با توجه به اینکه شیشه و حشیش هردو از موادی هستند که شرایط روحی فرد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ می‌بایست علاوه بر سم‌زدایی به انجام جلسات مشاوره و بازپروری نیز در فرایند درمان توجه ویژه‌ای شود. روانشناسان معتقدند بی‌توجهی جلسات مشاوره در دوران ترک اعتیاد رابطه مستقیمی با شروع مصرف مجدد این مواد خواهد داشت. با دریافت مشاوره ترک اعتیاد به صورت تلفنی در هر ساعت از روز می‌توانید با مشاور خود در ارتباط باشید.

در جلسه درمان چه می گذرد؟

  • بررسی آسیب‌های مغزی و روانی که به دلیل مصرف مواد مخدر ایجاد شده و کمک به فرد برای بهبود این شرایط
  • ایجاد انگیزه در فرد برای ادامه روند ترک و جلوگیری از شروع مصرف مجدد
  • آموزش راهکارهایی به فرد برای مقاومت در برابر وسوسه مصرف مجدد
  • کمک به رفع مشکلاتی که در شرایط اجتماعی، تحصیلی و شغلی فرد به دلیل اعتیاد ایجاد شده است
  • شناسایی دلایل اصلی گرایش فرد به سمت اعتیاد و تلاش برای برطرف کردن این دلایل
  • استفاده از جلسات گروه‌درمانی برای آشنایی فرد با سایر درمان‌جویانی که شرایط مشابه وی دارند و تبادل راهکارها و تجربیات میان این افراد. علاوه بر این آشنایی با گروهی از افراد که هدفی مشابه فرد دارند باعث افزایش انگیزه در بیمار خواهد شد.
  • استفاده از جلسات خانواده‌درمانی و صحبت با خانواده برای آشنایی آن‌ها با نکاتی که در برخورد با این فرد می‌بایست رعایت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. چرا برخی از افراد به دنبال مصرف همزمان شیشه و حشیش هستند؟

دلایلی مثل تجربه لذت بیشتر و یا جایگزین کردن حشیش به‌جای شیشه به دلیل کاهش تولید و افزایش قیمت شیشه ازجمله مهم‌ترین دلایل استفاده همزمان از این دو ماده است.

2. استفاده همزمان از شیشه و حشیش چه عوارضی دارد؟

استفاده از این دو ماده می‌تواند خطر افزایش مصرف و مسمومیت دارویی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این بروز آسیب‌های فیزیولوژیکی در مغز و مشکل شدن فرایند ترم ازجمله دیگر عوارض این مسئله هستند.

3. آیا اعتیاد به شیشه و حشیش قابل درمان است؟

بله؛ بااین‌حال به دلیل پیچیدگی درمان در مصرف همزمان بیش از یک ماده بهتر است که برای درمان به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنید تا شرایط جسمی فرد توسط متخصصین تحت کنترل باشد و همچنین بهتر است از قطع ناگهانی مصرف خودداری شود.

منبع: مصرف همزمان شیشه و حشیش 



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان شیشه و حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

آیا از عوارض مصرف همزمان تریاک و مشروب آگاهی دارید؟ با وجود تمام محدودیت هایی که در کشورمان برای هر دوی این مواد تعیین شده، شاهد مصرف آن‌ها به شکل گسترده هستیم. متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از آثار این مواد، بسیاری از جوانان برای رفع کنجکاوی و تجربه‌هایی هیجان انگیزتر به مصرف همزمان آن‌ها روی می‌آورند. غافل از آسیب‌هایی که تداخل این دو ماده می‌تواند برای بخش‌های مختلف بدن ایجاد کند. شاید کسانی را دیده باشید که همزمان تریاک و الکل را مصرف کرده و اتفاقی هم برای آن‌ها نمی‌افتد؛ در جواب باید گفت بدن همه با هم یکسان نیست و عوامل زیادی در نوع واکنش بدن تاثیر دارد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با آثار توام این ماده با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به الکل  [/box]

منبع: مصرف همزمان تریاک و مشروب

به چه نوشیدنی هایی مشروب گفته می شود؟

نوشیدنی‌ها یا مشروبات الکلی، حاوی مقدار قابل توجهی اتانول هستند. میزان مصرف پایین این ماده می‌تواند حالتی از سرخوشی، آرام‌بخشی و کاهش اضطراب ایجاد کند و میزان مصرف بالای الکل یا مشروبات الکلی حالتی مانند مستی و کاهش هشیاری به وجود می‌آورد و استفاده بلند مدت و طولانی مصرف آن به وابستگی جسمانی و روانی منجر خواهد شد.

عوارض جانبی آن عبارتند از؛ تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، کاهش قدرت تصمیم گیری، کاهش کنترل بر اندام های بدن، گیجی، کاهش تمرکز، کاهش ضربان قلب و….

ماده مخدر تریاک چیست؟

ماده مخدر تریاک یکی از قدیمی‌ترین مواد مخدر شناخته شده در جهان است و از عصاره خشک شده گل خشخاش تهیه می‌شود. اصلی‌ترین ماده موجود در تریاک را مورفین تشکیل می‌دهد، از این جهت مصرف تریاک منجر به ایجاد احساس آرامش و کند شدن فعالیت دستگاه عصبی مرکزی و در نتیجه کاهش مهارهای رفتاری می‌گردد. مصرف تریاک باعث اعتیاد شده و وقتی فرد معتاد شد در صورت عدم مصرف عوارض جسمی و روانی ناخوشایند بروز پیدا می‌کند. 

تاثیرات مصرف تریاک؛ کاهش ضربان قلب، تضعیف دستگاه تنفسی، شل شدن عضلات و…

چه دلایلی منجر به مصرف همزمان تریاک و مشروب می‌شود؟

اغلب کسانی که دچار اضطراب و تنش‌های مختلف در زندگی روزمره هستند به سمت تریاک و مشتقات آن کشیده می‌شوند. با گذشت زمان، مقدار مشخصی از تریاک تاثیراتش را از دست داده و بدین صورت مصرف کننده به دنبال راهی برای کاهش تنش‌هایش می‌گردد، افزایش دوز و یا استفاده از سایر مواد به همراه تریاک، از عمده رفتارهایی است که این دست افراد آشکار می‌کنند. کنجکاوی نیز بی‌تاثیر نیست، اما نباید فراموش کرد که ریشه هر کنجکاوی نوعی نیاز درونی است که احتمالاعلل آن برای خود فرد هم نامشخص مانده است. با دریافت مشاوره ترک اعتیاد می‌توانید علاوه بر درمان اعتیادتان، این عوامل را کشف کرده و آن‌ها را تغییر دهید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد به چند ماده [/box]

عوارض جانبی مصرف همزمان تریاک و مشروب

مصرف تریاک و مشروبات الکلی هر یک به تنهایی اثرات سویی بر جسم و روان انسان به جا می‌گذارند. از عوارض جانبی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_افزایش احتمال ابتلا به سرطان

_بیماری‎‌های قلبی و عروقی

_کم خونی

_سیروز کبدی

_افزایش فشار خون

به طور کلی با توجه به آثار همسویی که تریاک و الکل به تنهایی بر بدن می‌گذارند، با مصرف همزمان آن‌ها،  آثار تشدید شده و موجب مسمومیت ها و حتی مرگ (در اثر ایست قلبی) می‌گردد. طبق گزارشات مختلف پزشکی قانونی بارها مرگ‌ جوانانی به دلیل مصرف تریاک یا مشتقات آن با الکل تایید شده است. یکی از معروف ترین این گزارشات، مرگ مهراد اولادی در اثر مصرف الکل و ترامادول(از مشتقات تریاک) است.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست [/box]

ترک تریاک و مشروبات الکلی

مهم‌ترین مسئله‌ای که در ترک مواد مخدر و یا مشروبات الکلی باید در نظر گرفت این است که به هیچ وجه خودسرانه اقدامی نکنید و حتماً تحت نظارت و مشورت یک متخصص مانند پزشک یا روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد عمل کنید. قطع مصرف ناگهانی و غیر اصولی مشروبات الکلی و ماده مخدر تریاک و حتی سایر داروها و مواد مخدر آرام بخش می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر جسم و روان افراد (بیخوابی، افزایش ضربان قلب، به هم خوردن آریتمی بدن، مشکلات گوارشی، افسردگی، خشونت، ناتوانی در تصمیم گیری، اختلال در شغل و روابط خانوادگی و…) بر جای گذارد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

هنگام مسمومیت ناشی از مصرف همزمان تریاک و مشروب چه باید کرد؟

اگر فردی در اطرافیانتان به دلیل مصرف همزمان مشروب و تریاک دچار مسمویت شد، یعنی علائمی مانند کاهش تنفس، رفتارهای غیرعادی و سرگیجه داشت، هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید. با این حال قبل از رسیدن اورژانس می‌توانید اقداماتی را انجام دهید:

1. به هیچ وجه به فرد مصرف کننده مجدداً الکل ندهید.

2. نبض فرد را هر چند دقیقه یک بار بررسی کنید.

3. تمام مواد احتمالی که ممکن است مصرف کرده باشد را به خاطر داشته باشید تا به پزشک اورژانس اطلاع دهید.

4. او را به پشت بخوابانید و مسیر تنفسی اش را باز بگذارید.

5. دور گردن او را باز کنید تا راه تنفس راحت تر باشد ( شال، کراوات، دکمه پیراهن و … مسیر تنفسی را سخت می کند).

6. اگر هشیار بود به او کمک کنید تا استفراغ کند.

7. حتما از متخصص کمک بخواهید، هیچ چیز از سلامت فرد بیشتر اهمیت ندارد.

8. در صورت کاهش علائم حیاتی اقدام به احیای قلبی یا CPR کنید (اینکار باید توسط کسی انجام شوید که در این زمینه آموزش دیده است).

9. به خودتان مسلط باشید و فضا را آرام کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف همزمان تریاک و مشروبات الکلی عوارض جانبی دارد؟

بله مصرف همزمان آن ها خطرناک بوده و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

آیا امکان ترک مصرف همزمان تریاک و مشروبات الکلی وجود دارد؟

امروزه با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه اعتیاد، روش‌های مختلفی برای ترک مواد مخدری مانند تریاک و مشروبات الکلی وجود دارد. از آنجایی که هر یک از این دو ماده یعنی تریاک و مشروبات الکلی آثار مخرب جداگانه‌ای دارند و ترک یک باره مواد می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیر دیگری را به وجود آورد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً تحت نظارت یک متخصص همچون روانشناس باسابقه در زمینه اعتیاد، ترک را شروع کنید.

منبع: مصرف همزمان تریاک و مشروب



:: برچسب‌ها: مصرف همزمان تریاک و مشروب ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف همزمان تریاک و گل به عنوان یکی از حالت‌های چند مصرفی مواد مخدر در سال‌های اخیر گسترش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است و علل آن تا حد زیادی به همه گیر شدن مصرف ماده مخدر گل و شایعاتی است که در زمینه عدم اعتیاد به این ماده و لذت استفاده از آن بیان شده است. با این حال مصرف همزمان تریاک و گل در کنار یکدیگر عوارض ناخوشایند بسیاری از جمله عوارض روحی و جسمانی شدید و همچنین سخت‌تر شدن فرآیند درمان را به همراه دارد. اگر در اطراف شما فردی به مصرف همزمان این دو ماده مخدر اعتیاد دارد بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان وی از یک متخصص ترک اعتیاد کمک بگیرید. علاوه بر این شما می‌توانید با مراجعه به مشاورین، راهکارهای مناسبی را برای جلوگیری از اعتیاد عزیزانتان آموزش ببینید.

منبع: عوارض مصرف همزمان تریاک و گل بر بدن

ماده مخدر تریاک چیست؟

تریاک که به آن اوپیوم نیز گفته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین مواد مخدر شناخته شده در جهان است و به همراه مشتقاتش بالاترین آمار ابتلا به اعتیاد را به خود اختصاص داده‌اند. این دارو تأثیر بسیاری در کند شدن فعالیت دستگاه عصبی و احساس آرامش در مصرف کننده دارد و به همین خاطر است که علاقه بسیاری برای مصرف آن وجود دارد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : علائم مصرف تریاک [/box]

ماده مخدر گل چیست؟

ماده مخدر گل که در سال‌های اخیر شهرت بسیاری در کشور پیدا کرده و تبدیل به دومین ماده مخدر پرمصرف پس از تریاک شده است از خانواده حشیش و ماری جواناست که به مجموع آن‌ها کانابینویید گفته می‌شود. این مواد از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه تهیه می‌شوند و به همین خاطر خاصیت توهم زایی بالایی دارند. برخلاف آنچه راجع به عدم اعتیادآوری ماده مخدر گل گفته می‌شود این ماده به شدت اعتیادآور بوده و حتی یک بار استفاده از آن می‌تواند باعث اعتیاد فرد شود. مکانیزم اثر داروهای کانابینویید نیز تا حدودی مشابه تریاک و مشتقات آن است و فعالیت سیستم عصبی را کند می‌سازد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : ماری جوانا [/box]

دلایل مصرف همزمان تریاک و گل

مصرف همزمان یا چندمصرفی به شرایطی گفته می‌شود که فرد در یک زمان مشخص دو یا چند نوع ماده مخدر را استفاده کند و یا در زمان‌های مختلف از مواد مخدر متفاوتی استفاده نماید. متأسفانه در سال‌های اخیر و با گسترش انواع مواد مخدر در بازار، این شیوه مصرف در بین مبتلایان به اعتیاد گسترش پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی به این خاطر باشد که مصرف کنندگان مواد مخدر به مرور زمان با ویژگی‌های مختلف هریک از مواد اعتیادآور آشنا شده و می‌دانند که برای جلوگیری از عوارض ناخوشایند یک دارو یا در صورت دسترسی نداشتن به یک ماده خاص از چه جایگزینی استفاده نمایند. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که برای مصرف همزمان تریاک و گل بیان شده اشاره خواهیم کرد. برای درک بیشتر عوارض مصرف همزمان مواد مقاله اعتیاد به چند ماده را مطالعه نمایید.

میل به مصرف انواع مواد مخدر

اکثر افرادی که به یک ماده مخدر اعتیاد دارند تمایل دارند تا سایر مواد مخدر را نیز استفاده کرده و تفاوت مصرف آن‌ها با یکدیگر را تجربه کنند. این مسئله علاوه بر کنجکاوی می‌تواند به نوعی نشان دهنده قدرت و توانایی در میان آن‌ها باشد. در این میان برخی از این مواد به‌ویژه گل به شدت اعتیادآور بوده و تجربه مصرف آن‌ها حتی برای یکبار، راهی غیر از ادامه مصرف برای فرد باقی نمی‌گذارد.

بالاتر رفتن میزان اثرگذاری از دلایل مصرف همزمان تریاک و گل

یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مصرف همزمان چند ماده مخدر این است که در این صورت فرد احساس لذت مضاعفی را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که مصرف هریک از این مواد به تنهایی نمی‌تواند چنین لذتی را برای فرد به همراه داشته باشد. در خصوص دو ماده تریاک و گل نیز با توجه به اثرگذاری نسبتا یکسان آن‌ها و ایجاد احساس آرامش در فرد، می‌توان گفت مصرف همزمان تریاک و گل باعث بیشتر شدن آرامش و لذتی می‌شود که فرد تجربه خواهد کرد.

عوارض جانبی کمتر

مصرف همزمان تریاک و گل باعث کاهش آثار منفی و عوارض جانبی مصرف هریک از آن‌ها به تنهایی می‌شود. به همین خاطر مصرف کنندگان در راستای رسیدن به لذت بیشتر و عوارض کمتر به چندمصرفی این داروها روی می‌آورند.

کاهش احتمال اعتیاد به تریاک

در یک پژوهش دانشگاهی نتایجی به دست آمده که نشان می‌دهد در صورتی که تریاک با یکی از داروهای خانواده کانابینویید مورد استفاده قرار بگیرد احتمال اعتیاد به تریاک کاهش پیدا می‌کند. این موضوع اگرچه نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد اما می‌تواند یکی از دلایل استفاده همزمان از تریاک و گل باشد.

ماده مخدر گل به عنوان دروازه ورود

دو ماده مخدر گل و الکل در میان متخصصان با اصطلاح دروازه ورود شناخته می‌شوند به این معنا که استفاده از آن‌ها میل به مصرف سایر مواد مخدر را افزایش می‌دهد. در نتیجه ممکن است مصرف کنندگان این ماده به مصرف تریاک یا هر داروی مخدر دیگری تمایل پیدا کنند.

عوارض مصرف همزمان تریاک و گل

متخصصان معتقدند مصرف همزمان چند ماده مخدر درکنار یکدیگر می‌تواند عوارض جسمی و روحی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین خاطر در صورتی که شما یا یکی از نزدیکانتان به مصرف همزمان چند ماده مخدر اعتیاد دارید بهتر است هرچه سریع‌تر و برای جلوگیری از افزایش خطرات و آسیب‌های جسمی و روحی نسبت به مراجعه به مراکز درمانی اقدام نمایید. همچنین شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک مشاور راهکارهایی را برای ترغیب فرد به شروع درمان و مراجعه به مراکز درمانی جویا شوید. جهت اطلاع از روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید. از جمله عوارض مصرف همزمان تریاک و گل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش خطر بروز مشکلات جسمی و روحی

مصرف یک ماده مخدر به تنهایی باعث ایجاد تغییراتی در حالت طبیعی بدن و مغز می‌شود. در نتیجه اگر از دو یا چند ماده مخدر در کنار هم استفاده شود این تغییرات نیز چند برابر می‌شود و آسیب‌های جبران ناپذیری را برای مغز و جسم فرد به همراه خواهد داشت. علاوه بر مشکلات فیزیولوژیکی، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به مصرف همزمان تریاک و گل روی می‌آورند اضطراب و پرخاشگری بیشتری نشان می‌دهند که این موضوع می‌تواند خود عاملی برای بروز مشکلات بسیاری باشد.

سخت‌تر شدن درمان از عوارض مصرف همزمان تریاک و گل

درمان بیمارانی که به بیش از یک نوع ماده مخدر اعتیاد دارند به مراتب سخت و پیچیده‌تر خواهد شد. همچنین اعتیاد به چند ماده مخدر طول مدت درمان را نیز افزایش می‌دهد. یکی از نکاتی که متخصصین مراکز ترک اعتیاد به آن اشاره می‌کنند این است که با مصرف بیش از یک نوع ماده مخدر تمایل و انگیزه فرد برای ترک نیز کاهش پیدا می‌کند و این موضوع خود فرایند درمان را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای دریافت خدمات درمانی و مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سؤالات متداول

– مصرف همزمان تریاک و گل چه خطراتی دارد؟

ایجاد عوارض جسمی و روحی نامطلوب مثل تغییر در شرایط نرمال مغز فرد یا افزایش اضطراب و پرخاشگری و همچنین پیچیده شدن فرایند درمان از جمله عوارض ناخوشایند این چند مصرفی به شمار می‌آیند.

– چطور می‌توانیم فردی را که به مصرف چند ماده مخدر اعتیاد دارد برای درمان قانع کنیم؟

به طور کلی این افراد انگیزه کمتری برای درمان دارند و شیوه قانع کردن آن‌ها برای شروع درمان با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، مدت زمان مصرف و وضعیت زندگی متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید با مراجعه به یک مشاور راهکارهای مناسبی را به صورت فردی دریافت کنید. علاوه بر این مشاورین به شما کمک می‌کنند که چطور علی رغم وجود یک فرد معتاد در نزدیکان خود، از سلامت روحی‌تان مراقبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره _ تماس بگیرید.

منبع: عوارض مصرف همزمان تریاک و گل بر بدن



:: برچسب‌ها: عوارض مصرف همزمان تریاک و گل بر بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مصرف دارو در دوران شیردهی ازجمله موضوعاتی است که سؤالات بسیاری را برای مادران به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه بسیاری از داروها روی کیفیت شیر مادر تأثیر گذاشته و از این طریق وارد بدن نوزاد می‌شوند بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در سلامت فرزندتان تا جای ممکن از داروها استفاده نکنید و یا در صورت نیاز به مصرف از یک متخصص کمک بگیرید. سن کودک و نوع دارو بر میزان تاثیر و عوارض دارو موثر است، در ادامه به برخی از داروهای ممنون و مجاز اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با نکات مربوط به مشکلات شیردهی کلیک نید.

منبع: مصرف دارو در دوران شیردهی

مصرف دارو در دوران شیردهی

با توجه به اینکه کیفیت رژیم غذایی مادران در طول دوران شیردهی بر سلامت جسمی و روحی فرزندانشان تأثیر بسیاری دارد متخصصین معتقدند مصرف دارو در دوران شیردهی یا حتی استفاده از برخی مواد غذایی می‌بایست در این دوران به حداقل ممکن برسد. این تأکید به این خاطر است که ترکیبات شیمیایی موجود در داروها کیفیت شیر مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهند و گاهی از این طریق وارد بدن نوزاد شده و مشکلاتی را برای وی ایجاد می‌کنند.

 تأثیرپذیری کودک از این داروها علاوه بر اینکه به نوع، مقدار و همین‌طور روش استفاده از دارو بستگی دارد، تحت تأثیر سن و وضعیت سلامت نوزاد نیز هست. به‌گونه‌ای که کودکان بزرگ‌تر و آن‌هایی که از سلامتی بالاتری برخوردارند به میزان کمتری از داروها آسیب می‌بینند. برای مثال یک کودک یک‌ساله سالم که مصرف غذاهای دیگر را نیز شروع کرده وابستگی کمتری به شیر مادر دارد و به همین خاطر مادر در صورت نیاز با اطمینان بیشتری می‌تواند از داروها استفاده کند، اما کودکی که زودتر از موعد متولد شده یا سن کمتری دارد به مراقبت غذایی بیشتری از جانب مادر نیاز خواهد داشت.

 البته بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید که استفاده از مخدرها، مشروبات الکلی و حتی نوشیدنی‌های دارای کافئین نیز می‌تواند مشکلاتی را برای فرزندتان به همراه داشته باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت استفاده از تمامی داروها در طول دوران بارداری و شیردهی می‌بایست زیر نظر متخصصین صورت بگیرد.

مصرف دارو مجاز در دوران شیردهی

اگرچه بهتر است تا جای ممکن از مصرف دارو در دوران شیردهی اجتناب شود بااین‌حال در برخی مواقع چاره‌ای به‌جز استفاده از داروها وجود ندارد. خوشبختانه در میان داروها نیز بسیاری از آن‌ها برای استفاده در دوران شیردهی بی‌خطر یا خطر کم شناخته‌شده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. البته توجه داشته باشید که بهتر است استفاده از این داروها را نیز زیر نظر متخصص انجام دهید.

  • استامینوفن ساده
  • ایبوبروفن
  • قرص‌های حاوی پروژسترون برای پیشگیری از بارداری
  • انسولین
  • هپارین
  • وارفارین
  • تئوفیلین
  • انواع پنی‌سیلین‌ها مانند آموکسی‌سیلین
  • لیدوکائین
  • لوراتادین
  • اریترومایسین
  • دیگوکسین

بیشتر بخوانید: نیازهای اساسی و اولیه کودکان

قطع مصرف دارو های غیر مجاز در دوران شیردهی

برخی از داروها می‌توانند از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شده و مشکلات زیادی برای وی ایجاد نمایند. به همین خاطر آگاهی از آن‌ها و مصرف زیر نظر پزشک اهمیت بسیاری دارد. بعضی از مهم‌ترین داروهایی که در دوران شیردهی نباید مورداستفاده قرار بگیرند عبارتند از:

  • داروهای ضد سرطان و داروهایی که برای درمان سرطان مورداستفاده قرار می‌گیرند
  • کلوزاپین
  • آسپرین (استفاده مداوم یا در مقادیر بالا)
  • کلرامفنیکل
  • داروهای ضدتشنج مانند اتوسوکزوماید، فنوباربیتال، پریمیدون
  • خانواده بنزودیازپین‌ها مانند لورازپام و اگزازپام
  • اس‌سیتالوپرام
  • ارگوتامین
  • کلونیدین
  • سیتالوپرام
  • قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن

نشانه‌های مسمومیت کودک در اثر داروی مصرفی مادر

هنگامی‌که مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی می‌شوید یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که چطور می‌توان فهمید داروها سلامت کودک شما را تحت تأثیر قرار داده یا خیر؟ در ادامه برخی از شایع‌ترین نشانه‌های تأثیرپذیری کودک از داروها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. اگرچه این مشکلات ممکن است به هر دلیل دیگری نیز برای نوزاد ایجاد شده باشد، بااین‌حال در شرایطی که دارو مصرف می‌کنید و فرزندتان یک یا چند مورد از این علائم را نشان می‌دهد بهتر است دراین‌باره از یک متخصص کمک بگیرید.

  • اسهال
  • استفراغ
  • خواب‌آلودگی
  • تحریک‌پذیری
  • تغییر در وزن نوزاد
  • هرگونه علامت جدید یا غیرمعمول

آنچه که باید درباره مصرف دارو در دوران شیردهی بدانید

اگر مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی هستید بهتر است به نکات زیر توجه کافی داشته باشید.

  • راجع به تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید، دوز مصرفی و نحوه استفاده با یک متخصص مشورت کنید
  • مرتباً سلامت جسمی کودک را زیر نظر متخصص کودک بررسی کنید
  • ترجیحاً از داروهایی استفاده کنید که بتوانید آن‌ها را یک‌بار در روز و با فاصله از زمان شیر دادن نوزاد مصرف کنید.
  • پس از مصرف دارو شیر هر دو سینه‌تان را دوشیده و دور بریزید
  • اگر به دلیل بیماری‌های روحی مانند اضطراب یا افسردگی و به‌خصوص افسردگی‌های پس از زایمان دارو مصرف می‌کنید، از مشاوره‌های روانشناسی به‌جای این داروها استفاده کنید.
  • علاوه بر داروها از مصرف مخدرها، مشروبات الکلی و همین‌طور مواد غذایی محرکی مثل کافئین نیز خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: فوائد شیر مادر

چرا با وجود نیاز به مصرف دارو باید شیردهی را اولیت قرار داد؟

مهم‌ترین موضوعی که کودکان در سال‌های اولیه زندگی با آن مواجه می‌شوند احساس امنیت و محبتی است که می‌بایست از محیط اطراف و به‌خصوص مادر دریافت کنند. با توجه به اینکه تغذیه عمده‌ترین نیاز کودک در سال‌های اول زندگی است، هر موضوعی که اختلالی در این شرایط ایجاد کند می‌تواند آسیب‌های روحی جبران‌ناپذیری را در سلامت روحی کودک ایجاد نماید.

برای مثال اگر به دلیل استفاده از داروها مادر نتواند به خوبی به نوزاد شیر بدهد و یا در شرایطی که کودک به دلیل عوارض مصرف داروها دچار مشکل یا بستری در بیمارستان شود؛ این ضربات می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را در آینده وی ایجاد نماید. اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید رابطه شما و فرزندتان در نخستین سال پس از تولد کیفیت لازم را ندارد بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

استفاده از چه داروهایی در دوران شیردهی خطرناک است؟

به‌طورکلی بهتر است در طی دورانی که فرزندتان را شیر می‌دهید تا جای ممکن از داروها استفاده نکنید و یا استفاده از آن‌ها را زیر نظر متخصص انجام دهید. اما برخی داروها نظیر قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن، داروهای درمان سرطان، ضد اضطراب‌هایی مانند لورازپام یا اگزازپام می‌تواند خطرات بیشتری را ایجاد نماید.

آسیب دیدن کودک از داروهایی که مادر استفاده می‌کند چه نشانه‌هایی دارد؟

استفراغ، اسهال، تغییر در وزن، بی‌خوابی و یا تحریک‌پذیری ازجمله نشانه‌هایی هستند که در این شرایط باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

منبع: مصرف دارو در دوران شیردهی



:: برچسب‌ها: مصرف دارو در دوران شیردهی ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

علائم وسواس فکری به مرور زمان پیشروی می‌کنند، پس فرد مبتلا خیلی اوقات نمی‌تواند نسبت به بیماری اش آگاهی لازم را داشته باشد. وسواس ها معمولا بیش از هر کس خود بیمار را آزار می‌دهند، هر چند که خیلی اوقات خودشان آن را انکار کرده و باوری به درمان ندارند. اما با تشدید نشانه ها و مختل شدن زندگی روزمره مجبور به دریافت درمان دارویی و غیردارویی می‌شوند. برای آن که بتوانید در مراحل اولیه این بیماری آن را مهار کنید، بهتر است هر چه زودتر به متخصصین روانشناسی مراجعه نمایید تا با استفاده از روش های غیردارویی به بهبود شما کمک کنند. در ادامه علائم و نشانه های وسواس فکری را به طور کامل شرح داده ایم تا بتوانید در زمان مناسب به درمانگر مراجعه نمایید. برای شناخت انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

منبع: علائم وسواس فکری

علائم مشترک همه وسواس ها

وسواس در گذشته به عنوان یک اختلال اضطرابی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی شناخته می‌شد، اما به دلیل شناسایی طیف گسترده‌ای از اختلالات مرتبط با وسواس، متخصصین یک طبقه تشخیصی جداگانه را به آن اختصاص دادند. از جمله اختلالاتی که در این طبقه قرار دارند می‌توان به وسواس فکری عملی، بدریخت انگاری بدن، اختلال احتکار، وسواس موکنی و پوست کنی اشاره کرد. در همه این اختلال‌ها نوعی مشغولیت فکری دائمی با یک موضوع خاص به طور مشترک دیده می‌شود. با این حال هرکدام از آن ها به عنوان یک اختلال مجزا در نظر گرفته شده و علائم مربوط به خود را دارند. ما در ادامه به علائم وسواس فکری عملی و اختلالات مرتبط با آن ها اشاره کرده‌ایم. 

علائم وسواس

در اختلال وسواس فکری عملی یا OCD فرد همواره با افکار، امیال، تکانه‌ها یا تصاویر مزاحم و تکرار شونده‌ای رو به رو می‌شود و برای راندن این افکار از ذهن خود تلاش می‌کند اعمالی را به صورت افراطی انجام دهد. برای مثال مشغولیت ذهنی شدید با مسائلی نظیر نجاست و آلودگی به وسواس شست و شو منجر می‌شود. در این شرایط فرد وقت و انرژی زیادی را صرف شستن یا زدودن آلودگی‌ها از خود و اجسام پیرامونی می‌کند. به طور کلی وسواس شستشو، چک کردن، داشتن افکار گناه آلود و مرتبط با مذهب و وسواس تقارن از جمله رایج‌ترین وسواس‌های فکری هستند.

بیشتر بخوانید : ازدواج با بیمار وسواسی

نشانه های شایع وسواس

وسواس خود را به اشکال مختلف نشان می دهد. نشانه های وسواس توسط متخصصین باید تشخیص داده شود، اما در موارد شدید هر کسی می‌تواند به وضوح نشانه های وسواس را تشخیص دهد. از جمله شایع ترین علائم وسواس به شرح زیر است.

  • حساسیت و وسواس شدید به آلودگی و کثیفی
  • مشغله فکری درباره قرینگی
  • وسواس مربوط به چک کردن و شک داشتن
  • افکار مرتبط با ذخیره سازی و صرفه جویی کردن
  • افکار و وسواس انجام امور مذهبی و یا خرافات

تشخیص علائم اصلی وسواس

متخصصان برای تشخیص این اختلال وجود علائم زیر را ملاک قرار می‌دهند:

الف) داشتن علائمی از وسواس فکری، وسواس عملی یا هر دو. وسواس های فکری با علائم زیر مشخص می‌شوند.

  • وسواس‌های فکری افکار، تمایلات، تکانه‌ها و تصاویری هستند که به طور ناخواسته، مکرر و مزاحم بروز می‌یابند و فرد در اثر تجربه آن‌ها دست خوش اضطراب یا ناراحتی قابل توجهی می‌گردد.
  • فرد تلاش‌های مکرری برای متوقف کردن و راندن این افکار از ذهن خود انجام می‌دهد و در حقیقت از همین روست که به وسواس‌های عملی روی می آورد.
  • وسواس های عملی با ملاک های زیر مشخص می‌گردند:
  • وسواس‌های عملی به انجام  هرگونه رفتار تکراری به صورت عینی یا ذهنی گفته می‌شود که فرد در پاسخ به افکار و تمایلات مزاحم احساس می‌کند که باید آن‌ها را انجام بدهد. از جمله رفتارهای وسواسی عینی می‌توان به وارسی کردن مکرر یا شستشوی افراطی دست‌ها اشاره کرد. از جمله وسواس‌های ذهنی می‌توان گفتن ذکرهای خاص در مقابل افکار گناه آلود را نیز مثال زد.
  • هدف فرد از انجام وسواس‌های عملی کنترل اضطراب و احساسات ناخوشایندی است که در پی افکار مزاحم ایجاد شده‌اند. اما در عین حال ارتباط واقع بینانه‌ای بین افکار و رفتارها وجود ندارد.

ب) وسواس‌های فکری و عملی افت قابل ملاحظه‌ای در عملکرد روزانه و در جنبه‌های مختلف زندگی ایجاد می‌کنند. در واقع پرداختن به وسواس‌ها اغلب بیش از یک ساعت در روز طول می‌کشند و عملکرد شغلی، تحصیلی، ارتباطی و … را کاهش می‌دهند.

ج) علائم وسواس در پی مصرف یک دارو، ماده خاص یا یک بیماری بروز پیدا نکرده است.

د) این اختلال با علائم اختلال‌های روانی دیگر بهتر توجیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : بهترین راه های درمان وسواس فکری

وسواس احتکار

احتکار یکی از انواع اختلال‌های مرتبط با وسواس است که متخصصین برای تشخص آن علائم زیر را به عنوان ملاک مد نظر قرار می‌دهند.

  • فرد بدون توجه به با ارزش بودن یا بی ارزش بودن اشیاء در دور انداختن آن‌ها مشکل دارد.
  • شخص به این علت نمی‌تواند چیزی را دور بیاندازد که فکر می‌کند ممکن است روزی به دردش بخورند. همچنین در پی دور انداختن آن‌ها دچار اضطراب می‌شود، در نتیجه با جمع کردن اشیا مختلف سعی می‌کند از تجربه این اضطراب اجتناب نماید.
  • ناتوانی فرد در دور ریختن اشیاء منجر به ایجاد محیطی شلوغ و بی نظم در محیط اطرافش می‌شود.
  • اختلال احتکار منجر به افت قابل توجهی در عملکرد فرد در جنبه‌های مختلف زندگی می‌شود.
  • احتکار در پی یک بیماری یا مشکل جسمانی خاص به وجود نیامده است.
  • احتکار با اختلال روانی دیگری به طرز بهتری قابل توجیه نباشد.

علائم وسواس بدریخت انگاری بدن

اختلال وسواس بدریخت انگاری بدن با علائم و نشانه‌های زیر مشخص می‌گردد.

  • مشغولیت ذهنی زیاد در مورد وجود عیب و نقص‌های ظاهری که دیگران آن‌ها را نمی‌بینند یا آن‌ها را بسیار جزئی می‌دانند.
  • فرد در واکنش به مشغولیت فکری در مورد عیب‌های ظاهری خود اعمال خاصی را تکرار می‌کند. برای مثال دائما به متخصصین زیبایی مراجعه می‌کند یا رفتارهایی نظیر رفتن جلوی آینه یا آرایش به طور افراطی انجام می‌دهد.
  • اشتغال ذهنی با ظاهر خود افت قابل توجهی را در عملکرد روزانه پدید می‌آورد.
  • اشتغال ذهنی در مورد نقص‌های ظاهری به علت مصرف دارو یا یک مشکل فیزیولوژیکی به وجود نیامده باشد.
  • بدریخت انگاری با اختلال روانی دیگری بهتر توجیه نشود.

علائم وسواس موکنی

وسواس موکنی یکی دیگر از انواع اختلال‌های وسواس است که متخصصین برای تشخیص آن علائم زیر را در نظر می‌گیرند.

  • فرد به طور مکرر اقدام به کندن موهای خود می‌کند. این کندن موها می‌تواند در نواحی مختلفی از بدن صورت بگیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به موی سر، ابرو، مژه و حتی موی ناحیه شرمگاهی اشاره کرد.
  • فرد تلاش‌های مکرر و ناموفقی در جهت متوقف کردن رفتار موکنی خود انجام می‌دهد.
  • این موکنی افت قابل توجهی در عملکرد روزانه پدید می‌آورد.

علائم وسواس پوست کنی

وسواس پوست کنی اختلالی مشابه با وسواس موکنی است که به جای مو فرد در پاسخ به تنش‌های تجربه شده به کندن پوست خود روی می‌آورد. از جمله علائم این اختلال باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • کندن و خراشیدن پوست در نواحی مختلف که منجر به بروز آسیب در آن نواحی می‌شود.
  • تلاش‌های مکرر و ناموفق برای متوقف کردن رفتار پوست کنی
  • بروز افت قابل توجه در عملکرد روزانه فرد

برای آشنایی با سایر انواع وسواس مقاله بیماری وسواس را مطالعه نمایید.

علت بروز علائم وسواس

هنوز دلیل دقیق و مشخصی برای بروز علائم وسواس مشخص نشده است. اما با توجه به تحقیقات به عمل آمده سه عامل ژن، محیط و فیزیولوژیک در بروز علائم وسواس نقش دارند. افرادی که یکی از اعضای خانواده شان دارای وسواس است به احتمال بیشتری دچار این اختلال می شوند (حتی اگر در یک خانه زندگی نکنند). عامل بعدی محیط است، وقتی فشار روانی و اضطراب زیاد باشد احتمال بروز علائم وسواس زیاد می شود. در نهایت کمبود برخی نوروترانسمیترهای مغزی مثل سروتونین احتمال ظاهر شدن وسواس را زیاد می‌کنند.

سخن آخر

در صورت مشاهده علائم هریک از اختلال های وسواسی لازم است برای مطمئن شدن در مورد وجود این اختلالات از یک متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس بالینی یا روان پزشک کمک بگیرید. خوشبختانه امروزه درمان های مختلفی برای بهبود مشکلات وسواسی ابداع شده است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری اشاره کرد. در صورتی که شدت وسواس ها زیاد و غیر قابل کنترل باشد ممکن است که متخصص شروع دارو درمانی به کمک داروهای ضد اضطراب را نیز توصیه نماید با این حال در نظر داشته باشید که مصرف هرگونه داروی روان پزشکی باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد. در نتیجه هرگز به طور سرخود از آن ها استفاده نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

داروهای مناسب برای از بین بردن علائم وسواس چیست؟

وسواس در بسیاری از موارد با درمان های غیر دارویی بهبود می یابد. در نتیجه لازم است ابتدا به یک روانشناس مراجعه نمایید تا وضعیت سلامت روان شما را ارزیابی کند. در نظر داشته باشید که مصرف، ادامه و قطع هرگونه داروی روان پزشکی حتما باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد.

منبع: علائم وسواس فکری



:: برچسب‌ها: علائم وسواس فکری ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

نقش خانواده در ازدواج انکار نشدنی است. شما هر چقدر هم که مستقل باشید باز هم تحت تاثیر خانواده تان هستید. این تاثیرات از کودکی در شما نهادینه شده است و الزاما مربوط به زمان حال نمی‌باشد. بنابراین برای گزینش همسر خود باید به خانواده او نیز توجه داشته باشید. البته تصمیمات شما نباید تنها بر اساس خانواده او باشد و یا بر عکس بدون در نظر گرفتن خانواده، برای آن که بتوانید نقش خانواده ها را در ازدواج متوجه بشوید و بدانید که انتخاب شما معقولانه است یا نه، حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید و از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج | روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟ [/box]

منبع: نقش خانواده در ازدواج

نقش خانواده در ازدواج

نخستین موضوعی که در ارتباط با نقش خانواده در ازدواج می‌توان به آن اشاره کرد این است که رضایت خانواده در ازدواج با فرد موردنظر چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از جوانان در پاسخ به این سؤال به این موضوع اشاره می‌کنند که انتخاب شریک عاطفی موضوعی است که تماماً به آن‌ها بستگی دارد به همین خاطر ممکن است مخالفت‌های خانواده خود با فرد خاصی را نادیده بگیرند و یا نسبت به مخالفت‌های خانواده طرف مقابل بی‌توجه باشند. این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که در آینده می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک شما ایجاد کند.

ساده‌ترین آسیب عدم رضایت خانواده برای ازدواج با فردی خاص این است که ارتباط اعضای خانواده و همسر شما دچار مشکلات بسیاری خواهد شد و در این میان شما در دوراهی قرار خواهید گرفت که نمی‌توانید هیچ‌یک از دو مسیر را به دیگری ترجیح دهید. چه‌بسا بسیاری از زندگی‌ها به دلیل خستگی زوجین از بدرفتاری‌های خانواده به سمت جدایی و یا طلاق عاطفی پیش برود.

نقش مشکلات خانواده ها در ازدواج جوانان

مشکلات خانواده ازجمله مسائلی هستند که به‌طورقطع در شخصیت تمامی ما تأثیر خواهند گذاشت به همین خاطر بررسی انواع این مشکلات ازجمله مسائلی است که در هنگام صحبت از نقش خانواده در ازدواج می‌بایست به آن توجه داشته باشید. ازجمله جدی‌ترین مشکلات خانوادگی که به‌صورت غیرمستقیم ازدواج شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند موارد زیر را در برمی‌گیرند.

مشکلات روحی و روانی

مشکلات روحی اعضای خانواده مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیت یا حتی بیماری‌های جدی‌تری مثل اسکیزوفرنی ازجمله مسائلی هستند که تأثیر بسیاری در شخصیت و سبک برخورد هر فرد با جهان اطراف خواهند داشت. این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلات ارتباطی میان شما و همسرتان شده و یا ریسک بروز این بیماری‌ها در فرزندانتان را نیز افزایش دهد. به همین خاطر بهتر است در زمان تصمیم‌گیری برای ازدواج نسبت به سلامت روان خود و همسر آیندتان توجه جدی داشته باشید.

مرگ و یا نبود یکی از والدین

با توجه به تأثیری که هریک از والدین در شخصیت فرزندان خواهند داشت، کودکان تک سرپرست معمولاً بحران‌های روحی و مشکلات عاطفی بیشتری را تجربه خواهند کرد. این کودکان به‌ویژه درزمینهٔ سبک دل‌بستگی و اعتماد به سایرین دچار مشکل می‌شوند. همچنین برای بسیاری از کودکانی که در سنین پایین یکی از والدین خود را ازدست‌داده‌اند این مشکل وجود دارد که آن‌ها ارتباط میان زوجین را در خانواده و از طریق مشاهده ارتباط میان والدینشان نیاموخته‌اند. این موضوع می‌تواند باعث شود که آن‌ها نیاز به دریافت آموزش‌های خاصی درزمینهٔ ارتباط با جنس مخالف و وظایف هریک از افراد داشته باشند.

داشتن والدین مطلقه

بسیاری از روانشناسان معتقدند که طلاق موضوعی ارثی در میان نسل‌های مختلف یک خانواده است. این موضوع به این معناست که فرزندان طلاق و یا افرادی که به‌نوعی با این موضوع در زندگی خود درگیر بوده‌اند با احتمال بیشتری در زندگی مشترک شکست خواهند خورد. علاوه بر این طلاق والدین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در حین ازدواج فرد شود؛ برای مثال ممکن است والدین فرد حاضر نباشند که در مراسم ازدواج شرکت کنند و یا فرزند طلاق بودن باعث مخالفت خانواده طرف مقابل باشد. برای مدیریت شرایط پیش‌آمده بهتر است نسبت به استفاده از مشاوره‌های پیش از ازدواج و کمک گرفتن از روانشناسان خانواده توجه بیشتری داشته باشید.

سبک تربیتی و الگوهای خانواده

یکی از اصلی‌ترین بسترهای اجتماعی که نحوه ارتباط با همسر را به فرد آموزش می‌دهد خانواده و چگونگی ارتباط میان والدین است. درنتیجه به میزانی که پدر و مادر با تفاهم و همکاری بیشتری با یکدیگر تعامل داشته باشند فرزندان آن‌ها نیز در ازدواج خود موفق‌تر خواهند بود.

نقش خانواده در مسائل بعد از ازدواج

خانواده شما یا طرف مقابل می‌توانند پس از ازدواج و در طول زندگی مشترک نیز تأثیر بسیاری بر کیفیت ارتباط شما داشته باشند. ازجمله مشکلاتی که پس از شروع زندگی مشترک می‌تواند میان شما و خانواده خود یا همسرتان پیش بیاید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تمایل به کنترل های بیش از حد

برخی از والدین به‌طورکلی کنترل بیشتری بر ابعاد مختلف زندگی فرزند خود داشته و حتی این عادت را پس از ازدواج فرد نیز ادامه می‌دهند. این موضوع می‌تواند شکل دخالت به خود گرفته و مشکلاتی را در زندگی مشترک ایجاد کند. کنترل کردن به‌ویژه در شرایطی که فرد به لحاظ مالی به خانواده خود وابسته باشد بیشتر خواهد شد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : دخالت والدین در ازدواج [/box]

بد اخلاقی با همسر

به‌ویژه در شرایطی که خانواده نسبت به عضو تازه وارد خود رضایت نداشته باشد احتمال بدرفتاری با وی افزایش پیدا می‌کند. این بدرفتاری می‌تواند از بی‌اعتنایی و اهمیت ندادن به فرد تا رفتارهای تند و پرخاش‌های کلامی را شامل شود. بدرفتاری خانواده با عضو جدید حتی ممکن است در طی سال‌ها ادامه پیداکرده و هرگز کاهش پیدا نکند. طبیعتاً این موضوع باعث بروز تنش‌های بسیاری در زندگی مشترک زوجین خواهد شد.

ادامه مشکلات در ارتباط با فرزندان شما

در ارتباط با نقش خانواده در ازدواج به این موضوع نیز توجه داشته باشید که خانواده شما و همسرتان در آینده، خانواده فرزندانتان نیز خواهند بود و هرگونه مشکلی می‌تواند باعث آسیب دیدن آن‌ها نیز بشود. برای مثال ممکن است بدرفتاری‌ها با فرزندان شما نیز ادامه پیدا کند و یا در آینده فرزند شما قربانی مشکلاتی نظیر بزهکاری، بیماری یا طلاق شود که در خانواده هریک از شما وجود داشته است. درنتیجه در هنگام ازدواج علاوه بر خود به فرزندانتان نیز بیاندیشید.

نقش خانواده مطلوب در ازدواج چیست؟

یکی از سؤالاتی که می‌بایست به آن پاسخ دهیم این است که یک خانواده مطلوب چگونه با موضوع ازدواج فرزندان خود کنار آمده و به چه مسائلی در این زمینه توجه خواهد کرد؟

شنونده های خوبی هستند

برای برقراری ارتباط مناسب ابتدا تلاش کنید تا صحبت‌های فرزندتان را بشنوید و از دیدگاه‌های آن‌ها باخبر شوید. به‌عنوان والدین شما می‌بایست با معیارهای فرزند خود برای ازدواج، دلایل تصمیم وی برای ازدواج کردن یا نکردن و سایر مسائلی که در این زمینه وجود دارد آشنایی داشته باشید.

نقش خانواده در ازدواج | زمینه ای برای صحبت درباره مخالفت ها وجود دارد

هنگامی‌که در صحبت با فرزندان خود بر سر موضوعی اختلاف‌نظر دارید به‌صورت منطقی و در یک فضای دوستانه دیدگاه‌های خود را بیان کنید. در حین بیان نقطه‌نظرهای خود سعی کنید علاوه بر بیان مخالفت‌ها بخش‌هایی از صحبت فرزندتان که با آن‌ها موافق هستید را نیز بیان کنید تا آن‌ها احساس نکنند که شما صرفاً برای مخالفت آمده‌اید. علاوه بر این تلاش کنید تا موضعتان صرفاً به‌صورت بیان دیدگاه‌ها و نه تحمیل آن‌ها یا نصیحت باشد.

از کمک های مشاوران خانواده استفاده می کنند

در شرایطی که احساس می‌کنید نمی‌توانید میان خود و فرزندتان به تفاهم برسید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا بدون ایجاد دعوا و اختلاف با نظرات یکدیگر مواجه شوید و درزمینهٔ شرایط پیش‌آمده تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

درصورتی‌که فرزندان شما بدون توجه به شرایط سنی تصمیمی برای ازدواج ندارند و یا نسبت به ازدواج در سنین پایین پافشاری می‌کنند می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده راهکارهایی را در این زمینه جست‌وجو کنید.

روانشناسان چه تاثیراتی بر نقش خانواده در ازدواج دارند؟

کمک گرفتن از مشاورین خانواده می‌تواند در بسیاری از مسائل مربوط به ازدواج راه گشای مناسبی برای شما باشد. درصورتی‌که با هرگونه مشکلی در ارتباط با همسر آینده، خانواده خود یا طرف مقابل مواجه شدید می‌توانید از مشاورین کمک بگیرید. در ادامه مهم‌ترین اقداماتی که روانشناسان خانواده انجام می‌دهند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

خدمات مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج فرصت مناسبی است که شما را نسبت به میزان تناسب با فردی که برای ادامه زندگی انتخاب کرده‌اید آگاه می‌کند و همین‌طور راهکارهایی را در ارتباط با مدیریت اختلاف‌نظرها و مشکلاتی که در جریان زندگی احتمال دارد با آن‌ها برخورد کنید پیشنهاد خواهد کرد. در این شرایط بهتر است از مشاور بخواهید جلساتی را نیز به صحبت با خانواده و بررسی نکات موردنظر شما در آن‌ها اختصاص دهد. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

بحث های خانواده را سامان می دهند

بررسی اختلاف‌نظرهای پیش‌آمده در ارتباط با ازدواج یکی دیگر از اقداماتی است که روانشناسان خانواده انجام می‌دهند. این متخصصین با شنیدن صحبت‌های طرفین و بررسی‌های دقیق به شما کمک می‌کنند تا به یک تصمیم مشترک برسید. درنتیجه اگر بر سر انتخاب همسر آینده با خانواده خود یا طرف مقابل مشکل دارید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اهمیت خانواده همسر در ازدواج [/box]

مشخص کردن مسیر راه

یکی از دلایل اجتناب برخی افراد از شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج این است که آن‌ها می‌ترسند مشاورین با انتخابشان مخالفت کنند. درحالی‌که این تصور از مشاوره ازدواج کاملاً اشتباه است. مشاورین هرگز به‌جای شما تصمیم نخواهند گرفت و صرفاً مزایا و معایب آینده تصمیمتان را به شما گوشزد می‌کنند. برای مثال آن‌ها به شما راجع به خانواده همسرتان و حمایت‌ها و مخالفت‌هایی که از ایشان دریافت می‌کنید آگاهی داده و درصورتی‌که تصمیمتان برای ازدواج جدی باشد راهکارهایی را برای مدیریت شرایط در اختیارتان خواهند گذاشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

با خانواده ای که مخالف ازدواجم هست چه کنیم؟

بهتر است در یک فضای دوستانه صحبت‌های خانواده خود را بشنوید و نظراتتان را بیان کنید. سعی کنید تا حد ممکن این مخالفت‌ها را حل کنید. اگر احساس می‌کنید توانایی این کار را ندارید بهتر است از مشاورین خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

خانواده ها چطور بر روی فرزندانش در ازدواج تاثیر می گذارند؟

خانواده به‌صورت غیرمستقیم از طریق شیوه تربیت و یا الگوهای ارتباطی که در اختیار فرزندان می‌گذارد بر ازدواج آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این خانواده‌ها می‌توانند از طریق حمایت از زوج‌های جوان و یا مخالفت و قطع حمایت‌ها نیز ازدواج شما را تحت تأثیر قرار دهند.

منبع: نقش خانواده در ازدواج



:: برچسب‌ها: نقش خانواده در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

دوستی های قبل از ازدواج برای بسیاری از کسانی در مورد آن سهل گیر بوده‌اند، تبعاتی به همراه داشته است. هر کسی دلش می‌خواهد ازدواجی آگاهانه و از روی علاقه داشته باشد، البته که برخی ازدواج را راهی برای رسیدن به اهداف مالی می‌دانند. شاید به همین علت است که جوانان علاقه به دوستی های قبل ازدواج دارند تا بتوانند ازدواجی به دور از منافع مادی آن داشته باشند. اما هر هدفی که از این نوع دوستی ها داشته باشید، باید از آسیب های آن نیز آگاه باشید. عدم توجه به چهارچوب های ارتباطی خانم‌ها و آقایان می‌تواند شما را با مشکلاتی در آینده مواجه سازد. از این رو حتما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و در خصوص تصمیم خود مشاوره ازدواج بگیرید.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج [/box]

منبع: دوستی های قبل از ازدواج

دوستی های قبل از ازدواج

در گذشته روابط بین دختر و پسر در چارچوب خواستگاری و ازدواج بوجود می‌آمد. امروزه اما اکثر جوانان زیادی علاقه به این نوع ازدواج‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند که خود همسرشان را انتخاب کنند. دوستی‌های قبل ازدواج در صورتی که زیر نظر خانواده پیش برود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. این دوستی‌ها باعث شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر می‌شود. با این حال دوستی های قبل از ازدواج پیامدهایی نیز دارد که این پیامدها با مراجعه به روانشناس حل می‌شود.

پیش فرض های لازم برای دوستی قبل ازدواج

بهترین نظریه برای اینکه متوجه شوید فردی که با اون در ارتباط هستید برای ازدواج با شما مناسب است یا نه، نظریه صافی می‌باشد. این نظریه بیان می‌کند که برای انتخاب همسر باید افراد را از صافی‌های گوناگون نژادی، عقیدتی، سلیقه‌ای و غیره رد کرد تا نهایتا یک فرد باقی بماند. سن و تجربیات و دیگر ویژگی‌های فرد مورد نظر برای تصمیم گیری در ازدواج باید لحاظ شود. برای تبدیل دوستی به ازدواج کلیک کنید.

فواید دوستی های قبل از ازدواج

اگر دوستی‌های قبل ازدواج زیر نظر خانواده باشد، پیامدهای مثبت بی شماری را همراه خواهند داشت. نظارت خانواده‌ها بر این امر می‌تواند اشتباهات در رابطه را کاهش دهد یا حتی از بین ببرد. برای جلوگیری از اشتباهات قبل ازدواج کلیک کنید. در این قسمت به برخی از فواید دوستی های قبل از ازدواج اشاره می‌کنیم:

1. کسب تجربه و توانایی صحبت با گزیده همسری

شناخت و معاشرت داشتن با افراد مختلف، جوانان را با تفاوت‌های افراد آشنا می‌کند. شناختی که از طریق رابطه با جنس مخالف صورت می‌گیرد، باعث می‌شود تفاوت‌های میان زنان و مردان را بشناسید. با شناخت این تفاوت‌ها بهتر می‌توانید ملاک‌های خود برای زندگی آینده را تشخیص داده و فرد مورد نظرتان را پیدا کنید. انسان‌ها جهان بینی‌های متفاوتی با یکدیگر دارند. معاشرت با افراد دیگر و جنس مخالف باعث می‌شود ما با نگرانی‌های آنان آشنا شوید و درک بهتری از رفتارشان پیدا کنید.

2. رسیدن به ملاک هایی از همسر آینده

در ارتباط با گزیده همسری متوجه می‌شوید که کدام اخلاق‌ها باب میل شما هست و از چه اخلاقیاتی خوش‌تان نمی‌آید. کسی که با افراد زیادی معاشرت داشته به خوبی می‌داند تحمل چه رفتارهایی را ندارد یا چه رفتارهایی را دوست دارد. این آگاهی و شناخت فرد از خود برای تصمیم گیری بهتر در ازدواج به او کمک می‌کند.

3. دوستی های قبل از ازدواج راهی برای بالا بردن مهارت اجتماعی

دوستی با جنس مخالف به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرید. این روابط فرصت آشنا شدن با طرز فکرها و شخصیت‌های مختلف را به شما می‌دهد. در این دوستی‌ها فرصت آزمون و خطای زیادی دارید و این امر در انعطاف اجتماعی شما تاثیر مثبتی می‌گذارد.

آسیب ها و تبعات دوستی قبل از ازدواج

دوستی های قبل ازدواج با جنس مخالف تاثیرات مثبت زیادی بر روابط اجتماعی شما و آشنا شدن با جنس مخالف می‌گذارد. از طرف دیگر این دوستی‌ها ممکن است پیامدهایی را در پی داشته باشد که عبارتند از:

1. نبود زمینه لازم برای شناخت شخصیت حقیقی

دوستی قبل از ازدواج برای آن است که هر دو طرف یکیدگر را بهتر بشناسند. اما ممکن است که این دو نفر در دوره دوستی فقط به ویژگی‌های مثبت خود تاکید کرده‌ باشند. در نتیجه امکان دارد همسر آن‌ها با ورود به زندگی مشترک بعضی رفتارهای منفی را ببیند و دچار تعارض شود. این موضوع که چرا زودتر او را نشناخته بوده یا به صورت کامل همسرش را نشناخته برای فرد غیر قابل تحمل می‌شود.

2. نادیده گرفتن مسائل و مشکلات

افراد در رابطه قبل ازدواج برای آنکه رابطه‌شان را به ثمر برسانند به راحتی از برخی مشکلات چشم پوشی می‌کنند. پس احتمال اینکه بسیاری از موارد مهم را نادیده بگیرید تا به معشوق خود برسید، زیاد است. اما در حقیقت هر چه مدت آشنایی بیشتر باشد این ناسازگاری‌ها بیشتر خواهد بود.

3. طولانی شدن آشنایی و بی انگیزگی برای ازدواج

اکثر متخصصان این زمینه معتقدند که اگر دوستی های قبل از ازدواج بدون حد و مرز باشد، انگیزه افراد برای ازدواج را کم می‌کند. اینکه هر فرد چه حدودی برای رابطه‌اش تعیین کند یا رابطه جنسی برقرار نماید، به عهده خود اوست و هیچ اصول کلی‌ای برای همه افراد وجود ندارد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اهمیت باکرگی زنان در ازدواج [/box]

4. دوستی های قبل از ازدواج و احتمال شکلگیری رابطه عاطفی پوچ

اگر این روابط به ازدواج ختم نشود، وابستگی‌ای که بین دختر و پسر بوجود آمده خطرساز می‌شود. این وابستگی در دو طرف درگیری‌های عاطفی ایجاد کرده، موجب اضطراب و نگرانی شده و آرامش را از دو طرف می‌گیرد.

5. از بین رفتن اعتمادها

در جامعه ما دوستی های قبل از ازدواج وجهه خوبی ندارند. اینکه دو طرف اول با هم وارد رابطه شدند، احتمال بروز بی اعتمادی زوجین به یکدیگر را فراهم می‌کند. ممکن است بعد ازدواج گمان کنند که شاید همسرشان علاوه بر آن‌ها با فرد دیگری هم رابطه داشته است. این بی اعتمادی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند پایه‌های ازدواج را بلرزاند.

6. چشم پوشی از تفاوت ها

یکی از نتایج دوستی قبل از ازدواج وابستگی شدید بین دو طرف است. این افراد به دلیل علاقه توان تشخیص نکات منفی یکدیگر را ندارند. زوجین پس از ورود به زندگی مشترک تازه متوجه تفاوت‌های میان خود می‌شوند. برای نحوه نگه داشتن عشق بعد از ازدواج کلیک کنید.

7. دوستی های قبل از ازدواج زمینه تنوع طلبی ایجاد می کنند

این امکان وجود دارد که گشتن زیاد برای پیدا کردن همسر مناسب، باعث تنوع طلبی شما شود. در نتیجه پس از ازدواج بودن با یک نفر شما را از نظر روحی ارضا نمی‌کند. برای ارضای روحی تمایل دارید با افراد بیشتری باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ارتبط به ازدواج منجر نشود چه پیامدهایی دارد؟

دوستی های قبل از ازدواج مزایای زیادی دارند اما از طرفی هم می‌توانند برخی مشکلات را با خود به همراه بیاورند. از بین رفتن اعتماد، تنوع طلبی، کم شدن انگیزه برای ازدواج و… از مشکلات دوستی های قبل ازدواج هستند. 

منبع: دوستی های قبل از ازدواج



:: برچسب‌ها: دوستی های قبل از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

تجربه عشق و عاشقی قبل از ازدواج با انچه که بعد از شروع زندگی در انتظار زن و مرد است تفاوت زیادی دارد. خواسته یا ناخواسته بین دختر و پسر میلی غریزی وجود دارد که با رسیدن به سن بلوغ این میل دچار تحولات زیادی می‌شود. در دنیای امروزی که همه چیز به سمت آسودگی و رفاه پیش می‌رود، دختران و پسران نیز برای ازدواج دیگر تنها به نیازهای اولیه توجه نمی‌کنند؛ آن ها انتظار دارند که علاوه بر نیازهای جسمانی شان نیازهای روانی شان از ازدواج برآورده شود. تجربه حس عاشقی هم جذاب بوده و هم دارای سختی ها و مشقاتی است که اگر از آن ها اطلاع کافی نداشته باشید، به راحتی شما را دچار دردسر و آسیب خواهد کرد. در ادامه به طور خلاصه توضیحات لازم ارائه شده است. شما اگر در شرف شروع رابطه عاشقانه هستید، کلیک کنید.

منبع: عاشقی قبل از ازدواج

پر رنگ شدن عشق و عاشقی قبل از ازدواج

امروزه افراد بیشتر از آنکه به دنبال تشکیل زندگی مشترک باشند، به دنبال عشق واقعی هستند. این نسل معتقدند تا عاشق نشوند زندگی مشترک را با هیچ کس آغاز نمی‌کنند. اولین نکته در این راه، فهم و تعریف درست از عشق می‌باشد. متاسفانه همه افراد درک درستی از تعریف عشق ندارند. عشق معانی مختلفی دارد؛ در معنای اولیه عشق به معنای خواستن و دوست داشتن است. در معنای دوم عشق یعنی دوست داشتن و محبت اغراق آمیز که با وابستگی همراه است و این امر می‌تواند ناشی از اشکال در شناخت و تفکر باشد.

معنای اولیه عشق برای ازدواج مفید است. اما احتمال ضرر داشتن عشق در معنای دوم بیشتر از فایده آن است. عشق در معنای دوم ممکن است افراد را به ازدواج هایی با تصمیم گیری هیجانی بکشاند. این گونه ازدواج‌ها بدون توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دو طرف انجام می‌شود. اینکه قبل از ازدواج عشق را تجربه کرده باشید لزوما باعث بهتر شدن زندگی پس از ازدواج شما نمی‌شود. اما اگر بتوان عشق را در معنای واقعی آن دید و زندگی کرد، رابطه پایدار و موثری را با شریک زندگی‌تان خواهیم داشت.

 

عشق و عاشقی قبل از ازدواج چه فوایدی دارد؟

در ابتدا خوب است بدانید پدیده عشق از سه عنصر اصلی تشکیل شده است. این سه عنصر شامل شهوت، تعهد و صمیمیت می‌شود. عاشقی قبل از ازدواج زمانی می‌تواند به زندگی بعد از ازدواج کمک کند که این سه عنصر اصلی را شامل شود. در ادامه به مطالعه هر یک از این سه جزء می‌پردازیم:

1. فرق شهوت و عشق در چیست

چه زمانی می‌توان از عاشقی مطمئن شد؟ بسیاری از افراد در رابطه‌های مختلف احساس می‌کنند که عاشق فرد مقابل خود شده‌اند. اما در واقع آنچه آن‌ها را به سمت خواستن فرد دیگری سوق داده، نیرو و کشش جنسی بوده است. روابط عاشقانه‌ای که تنها بر پایه مسائل جنسی شکل می‌گیرد شیدایی نام دارد. شیدایی نوعی از رابطه عاشقانه با شدت زیاد است که تنها بر پایه شهوت دو طرف برپا شده است. اگر دوستی‌ها و روابط قبل از ازدواج بر خط درستی پیش نروند، بیشترین زمینه را برای بروز شیدایی فراهم می‌کنند.

عشقی که بر پایه مسائل جنسی و شهوت بنا شده باشد، بعد از ازدواج به سرعت رنگ می‌بازد. این عشق با کم شدن جذابیت دو طرف برای هم کمتر شده و رفته رفته از بین می‌رود. بدون این عنصر که تنها عامل و پایه زندگی مشترک آن‌ها بوده، زندگی مشترک در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد. در این نوع ازدواج چون دو عنصر دیگر عشق یعنی تعهد و صمیمیت وجود ندارد، با از بین رفتن شهوت دیگر دلیلی برای ادامه دادن رابطه وجود نخواهد داشت. بعد از این مرحله اغلب اختلافات و چالش‌های ناشی از تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و… خود را نشان می‌دهند.

البته باید این را بدانید که شهوت عنصر منفی نیست بلکه برای تداوم رابطه زناشویی و زندگی مشترک الزامی است. اما شهوت همیشه باید همراه دو عنصر دیگر یعنی تعهد و صمیمیت باشد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : رابطه قبل از ازدواج [/box]

2. عاشقی و صمیمیت قبل از ازدواج

روابط عاشقانه‌ای که بر پایه صمیمیت شکل می‌گیرند، روابط دوستانه‌ای هستند که شهوت در آن‌ها وجود ندارد. در واقع خیلی از روابط افراد در زندگی شامل این نوع رابطه می‌شود. این روابط به دلیل نبود تعهد در رابطه دوام چندانی پیدا نمی‌کنند. عدم وجود تعهد با عدم وجود شهوت همراه شده و این رابطه را به سوی یک رابطه کوتاه مدت می‌کشاند. فارغ از همه این‌ها، عدم وجود صمیمیت در رابطه تاثیر منفی و جبران ناپذیری می‌گذارد. نبود صمیمیت در زندگی مشترک باعث کمتر شدن علاقه افراد به یکدیگر می‌شود.

3. شکل گیری تعهد و عشق

تعهد در زندگی مشترک از مسائل بسیار مهم است و از معیارهای اصلی ازدواج به شمار می‌رود. همه افراد دوست دارند که شریک زندگیشان در زندگی مشترک همیشه به آن‌ها متعهد باشد. دوست دارند تمام عشق فرد مقابل برای خودشان باشد و فرد مقابل آن عشق را برای کس دیگری خرج نکند.

اگر در یک رابطه بدون وجود دو عنصر دیگر، تنها عنصر تعهد وجود داشته باشد، به این رابطه عشق پوچ می‌گویند. رابطه‌ای بدون دو عنصر شهوت و صمیمیت که تنها بر پایه تعهد استوار باشد، یک رابطه بی معنی است. وقتی زن و شوهر هیچ علاقه و کشش جنسی به یکدیگر نداشته باشند، رابطه حالت سرد و بی روحی به خود می‌گیرد. متعهد بودن در چنین رابطه‌ای درست مانند رفع تکلیف کردن است. برای آشنایی با نشانه های عاشق شدن کلیک کنید.

 

کلام آخر

در کل نمی‌توان گفت عاشقی قبل از ازدواج بهتر است یا عشقی که بعد از ازدواج شکل می‌گیرد. هر کدام از این دو مورد ممکن است در بعضی مواقع مثبت و و در بعضی مواقع منفی باشند. بهتر است توجه داشته باشید که معنای واقعی عشق چیست. همچنین سه عنصر بوجود آورنده عشق حتما باید در رابطه وجود داشته باشند تا یک رابطه کامل محسوب شود. با کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توانید این سه عنصر را در رابطه خود به وجود آورید و عشق را به معنای واقعی تجربه کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: عاشقی قبل از ازدواج



:: برچسب‌ها: عاشقی قبل از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

پرسشنامه قبل از ازدواج بیشتر در جلسات مشاوره توسط درمانگر تکمیل می‌شود، اما شما خودتان هم می‌توانید این تست را در منزل انجام دهید. استفاده از این پرسش‌نامه‌ها باعث می‌شود شما ارزیابی دقیق‌تری از خودتان و طرف مقابل داشته باشید. بااین‌حال اگر می‌خواهید واقعاً به نتیجه برسید بهتر است این کار را زیر نظر یک مشاور انجام بدهید. شما به‌راحتی و با کمی جست‌وجو می‌توانید به نمونه سؤالات پرسشنامه قبل از ازدواج دست پیدا کنید. اما یادتان باشد که موضوع اصلی تفسیر این تست‌ها است. در حقیقت نتیجه آزمون است که نشان می‌دهد آیا شما و طرف مقابل می‌توانید ازدواج موفقی داشته باشید یا خیر. به همین خاطر بهتر است که این تست‌ها را زیر نظر یک متخصص انجام بدهید و یا حداقل نتیجه را به مشاورین ازدواج و خانواده درمیان بگذارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: پرسشنامه قبل از ازدواج

پرسشنامه قبل از ازدواج

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که پرسشنامه پیش از ازدواج چیست؟ و چه نکاتی را بررسی می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که این پرسش‌نامه یکی از ابزارهایی است که مشاورین خانواده در جلسات مشاوره پیش از ازدواج از آن استفاده می‌کنند. این پرسش‌نامه‌ها انواع مختلفی از تست‌های شخصیت هستند؛ و سؤالات آنها  به شکلی طراحی شده است که بخش‌های مختلف شخصیت شما و طرف مقابل را مشخص می‌کند. همین موضوع به مشاور این امکان را می‌دهد که شباهت‌ها و تفاوت‌های شما را با یکدیگر  مقایسه کرده و برای گرفتن یک تصمیم درست به شما کمک کند.

اهمیت استفاده از پرسشنامه قبل از ازدواج

برای بسیاری از دختران و پسران این سؤال پیش می‌آید که استفاده از پرسش‌نامه قبل از ازدواج چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از ما فکر می‌کنیم که خودمان با چند جلسه رفت‌وآمد می‌توانیم به شناخت مناسبی از یکدیگر برسیم. به همین خاطر توجه چندانی به مشاوره‌های پیش از ازدواج و این تست‌ها نداریم. اما باید گفت که تحقیقات نشان می‌دهد میزان موفقیت در ازدواج برای زوج‌هایی که از این پرسشنامه ها و خدمات مشاوره پیش از ازدواج استفاده می‌کنند به‌مراتب بالاتر است. بعضی از مزایایی که این پرسش‌نامه‌ها دارند عبارتند از:

شناخت بهتر خود

اولین قدم برای داشتن یک ازدواج موفق خودشناسی است. تا وقتی که شما خودتان و خواسته‌هایی که دارید را نشناسید، نمی‌توانید رابطه سالمی را با یک نفر دیگر شروع کنید. خبر خوب این است که اولین فایده استفاده از پرسشنامه ها رسیدن به شناخت بهتر از خودمان است. این پرسشنامه ها باعث می‌شود شما به بخش‌های مختلف شخصیت خود فکر کنید. و متوجه دیدگاه‌هایتان بشوید. در نتیجه احتمال اینکه رابطه موفقی داشته باشید را افزایش خواهد داد.

شناخت صحیح از طرف مقابل

متأسفانه و برخلاف تصور بسیاری از ما ارتباط با یک نفر روش خوبی برای شناختن او نیست. بسیاری از مواقع ما بخش‌هایی از شخصیتمان را که دوست نداریم، از دیگران پنهان می‌کنیم. به‌علاوه شناخت دقیق یک نفر آن هم از طریق ارتباط، زمان بسیار طولانی می‌خواهد. به همین خاطر شاید بهتر  باشد در کنار ارتباط با طرف مقابل از پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج نیز استفاده کنید. این پرسش‌نامه‌ها به‌خوبی ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل را به شما نشان خواهد داد.

تصمیم‌گیری بهتر برای ازدواج

وقتی شما دید روشن‌تری نسبت به ویژگی‌های خودتان و طرف مقابل پیدا کرده باشید بهتر هم می‌توانید تصمیم بگیرید. در حقیقت با این شرایط برای شما مشخص می‌شود که آیا طرف مقابل همان کسی است که انتظارش را داشتید یا خیر؟ به‌علاوه شما متوجه خواهید شد که در چه زمینه‌هایی با کسی که انتخاب کرده‌اید تفاوت دارید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری برای شروع زندگی مشترکتان بگیرید.

یادگیری راهکارهایی برای زندگی مشترک

شناختن تفاوت‌هایی که با طرف مقابل دارید همیشه به این معنا نیست که رابطه شما باید تمام بشود. مشاورین کمک می‌کنند متوجه بشوید که تفاوت‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی هستند و چطور می‌توانید با آن‌ها کنار بیایید. برای مثال وقتی قرار است شما با فردی زندگی کنید که تمایل بالایی به قدرت‌طلبی دارد باید بدانید از چه راهکارهایی در مقابل او استفاده کنید. در غیر این صورت زندگی مشترک شما با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. شناخت این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند که زندگی مشترک موفق‌تری داشته باشید.

معایب پرسشنامه های آنلاین ازدواج

این روزها شما با کمی جست‌وجو در فضای مجازی با انواع تست‌های پیش از ازدواج آشنا می‌شوید. بسیاری از این تست‌ها را می‌توانید بدون پرداخت هزینه انجام بدهید و حتی جواب‌ها را نیز بلافاصله دریافت خواهید کرد. بااین‌حال این تست‌ها معمولاً دو ایراد کلی دارند؛ اولاً اعتبار آن‌ها چندان مشخص نیست و ثانیاً شما تفسیر مشخصی از نتایج نخواهید داشت. برای مثال فرض کنید که با استفاده از این تست‌ها به این نتیجه رسیدید که شما فردی درون‌گرا و طرف مقابل شخصیتی برون‌گرا است. نتیجه این تست‌ها در همین جا تمام می‌شود و هیچ‌کس اطلاعات بیشتری راجع به چگونگی مدیریت رابطه‌تان به شما نخواهد داد.

به خاطر همین ایرادات است که مشاورین توصیه می‌کنند این پرسش‌نامه‌ها را در مراکز معتبر و زیر نظر متخصصین خانواده انجام بدهید. در چنین شرایطی شما از اعتبار پرسش‌نامه و همین‌طور تفسیرهایی که دریافت می‌کنید مطمئن خواهید بود.

پرسشنامه قبل از ازدواج | به این نکات توجه داشته باشید

هنگامی که می‌خواهید پرسشنامه پیش از ازدواج یا هر پرسشنامه دیگری را تکمیل کنید به چند نکته دقت داشته باشید. اولین و مهم‌ترین موضوع صداقت است. یادتان باشد که شما با استفاده از نتایج این تست می‌خواهید راجع به یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی‌تان تصمیم بگیرید. پس بهتر است جواب‌ها را در نهایت صداقت و دقت پر کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سؤالات پاسخ صحیح یا غلطی ندارند. به همین خاطر دغدغه اینکه ممکن است جواب‌هایتان اشتباه باشد را نداشته باشید. شما صرفاً می‌بایست بر اساس نظر خود و یا احساساتی که تا به حال تجربه کرده‌اید به این سؤالات پاسخ بدهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

استفاده از پرسشنامه های پیش از ازدواج چه اهمیتی دارد؟

این پرسشنامه ها به شما کمک می‌کنند تا شناخت بهتری از خودتان و طرف مقابل به دست بیاورید؛ و در نتیجه تصمیم بهتری برای شروع زندگی مشترک خواهید گرفت.

آیا می‌توان به پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج آنلاین اعتماد کرد؟

بهتر است پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج را در مراکز معتبر و زیر نظر متخصصین انجام بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا تفسیر دقیق‌تری از نتایج داشته باشید.

منبع: پرسشنامه قبل از ازدواج



:: برچسب‌ها: پرسشنامه قبل از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

پرسشنامه قبل از ازدواج بیشتر در جلسات مشاوره توسط درمانگر تکمیل می‌شود، اما شما خودتان هم می‌توانید این تست را در منزل انجام دهید. استفاده از این پرسش‌نامه‌ها باعث می‌شود شما ارزیابی دقیق‌تری از خودتان و طرف مقابل داشته باشید. بااین‌حال اگر می‌خواهید واقعاً به نتیجه برسید بهتر است این کار را زیر نظر یک مشاور انجام بدهید. شما به‌راحتی و با کمی جست‌وجو می‌توانید به نمونه سؤالات پرسشنامه قبل از ازدواج دست پیدا کنید. اما یادتان باشد که موضوع اصلی تفسیر این تست‌ها است. در حقیقت نتیجه آزمون است که نشان می‌دهد آیا شما و طرف مقابل می‌توانید ازدواج موفقی داشته باشید یا خیر. به همین خاطر بهتر است که این تست‌ها را زیر نظر یک متخصص انجام بدهید و یا حداقل نتیجه را به مشاورین ازدواج و خانواده درمیان بگذارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: پرسشنامه قبل از ازدواج

پرسشنامه قبل از ازدواج

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که پرسشنامه پیش از ازدواج چیست؟ و چه نکاتی را بررسی می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که این پرسش‌نامه یکی از ابزارهایی است که مشاورین خانواده در جلسات مشاوره پیش از ازدواج از آن استفاده می‌کنند. این پرسش‌نامه‌ها انواع مختلفی از تست‌های شخصیت هستند؛ و سؤالات آنها  به شکلی طراحی شده است که بخش‌های مختلف شخصیت شما و طرف مقابل را مشخص می‌کند. همین موضوع به مشاور این امکان را می‌دهد که شباهت‌ها و تفاوت‌های شما را با یکدیگر  مقایسه کرده و برای گرفتن یک تصمیم درست به شما کمک کند.

اهمیت استفاده از پرسشنامه قبل از ازدواج

برای بسیاری از دختران و پسران این سؤال پیش می‌آید که استفاده از پرسش‌نامه قبل از ازدواج چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از ما فکر می‌کنیم که خودمان با چند جلسه رفت‌وآمد می‌توانیم به شناخت مناسبی از یکدیگر برسیم. به همین خاطر توجه چندانی به مشاوره‌های پیش از ازدواج و این تست‌ها نداریم. اما باید گفت که تحقیقات نشان می‌دهد میزان موفقیت در ازدواج برای زوج‌هایی که از این پرسشنامه ها و خدمات مشاوره پیش از ازدواج استفاده می‌کنند به‌مراتب بالاتر است. بعضی از مزایایی که این پرسش‌نامه‌ها دارند عبارتند از:

شناخت بهتر خود

اولین قدم برای داشتن یک ازدواج موفق خودشناسی است. تا وقتی که شما خودتان و خواسته‌هایی که دارید را نشناسید، نمی‌توانید رابطه سالمی را با یک نفر دیگر شروع کنید. خبر خوب این است که اولین فایده استفاده از پرسشنامه ها رسیدن به شناخت بهتر از خودمان است. این پرسشنامه ها باعث می‌شود شما به بخش‌های مختلف شخصیت خود فکر کنید. و متوجه دیدگاه‌هایتان بشوید. در نتیجه احتمال اینکه رابطه موفقی داشته باشید را افزایش خواهد داد.

شناخت صحیح از طرف مقابل

متأسفانه و برخلاف تصور بسیاری از ما ارتباط با یک نفر روش خوبی برای شناختن او نیست. بسیاری از مواقع ما بخش‌هایی از شخصیتمان را که دوست نداریم، از دیگران پنهان می‌کنیم. به‌علاوه شناخت دقیق یک نفر آن هم از طریق ارتباط، زمان بسیار طولانی می‌خواهد. به همین خاطر شاید بهتر  باشد در کنار ارتباط با طرف مقابل از پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج نیز استفاده کنید. این پرسش‌نامه‌ها به‌خوبی ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل را به شما نشان خواهد داد.

تصمیم‌گیری بهتر برای ازدواج

وقتی شما دید روشن‌تری نسبت به ویژگی‌های خودتان و طرف مقابل پیدا کرده باشید بهتر هم می‌توانید تصمیم بگیرید. در حقیقت با این شرایط برای شما مشخص می‌شود که آیا طرف مقابل همان کسی است که انتظارش را داشتید یا خیر؟ به‌علاوه شما متوجه خواهید شد که در چه زمینه‌هایی با کسی که انتخاب کرده‌اید تفاوت دارید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری برای شروع زندگی مشترکتان بگیرید.

یادگیری راهکارهایی برای زندگی مشترک

شناختن تفاوت‌هایی که با طرف مقابل دارید همیشه به این معنا نیست که رابطه شما باید تمام بشود. مشاورین کمک می‌کنند متوجه بشوید که تفاوت‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی هستند و چطور می‌توانید با آن‌ها کنار بیایید. برای مثال وقتی قرار است شما با فردی زندگی کنید که تمایل بالایی به قدرت‌طلبی دارد باید بدانید از چه راهکارهایی در مقابل او استفاده کنید. در غیر این صورت زندگی مشترک شما با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. شناخت این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند که زندگی مشترک موفق‌تری داشته باشید.

معایب پرسشنامه های آنلاین ازدواج

این روزها شما با کمی جست‌وجو در فضای مجازی با انواع تست‌های پیش از ازدواج آشنا می‌شوید. بسیاری از این تست‌ها را می‌توانید بدون پرداخت هزینه انجام بدهید و حتی جواب‌ها را نیز بلافاصله دریافت خواهید کرد. بااین‌حال این تست‌ها معمولاً دو ایراد کلی دارند؛ اولاً اعتبار آن‌ها چندان مشخص نیست و ثانیاً شما تفسیر مشخصی از نتایج نخواهید داشت. برای مثال فرض کنید که با استفاده از این تست‌ها به این نتیجه رسیدید که شما فردی درون‌گرا و طرف مقابل شخصیتی برون‌گرا است. نتیجه این تست‌ها در همین جا تمام می‌شود و هیچ‌کس اطلاعات بیشتری راجع به چگونگی مدیریت رابطه‌تان به شما نخواهد داد.

به خاطر همین ایرادات است که مشاورین توصیه می‌کنند این پرسش‌نامه‌ها را در مراکز معتبر و زیر نظر متخصصین خانواده انجام بدهید. در چنین شرایطی شما از اعتبار پرسش‌نامه و همین‌طور تفسیرهایی که دریافت می‌کنید مطمئن خواهید بود.

پرسشنامه قبل از ازدواج | به این نکات توجه داشته باشید

هنگامی که می‌خواهید پرسشنامه پیش از ازدواج یا هر پرسشنامه دیگری را تکمیل کنید به چند نکته دقت داشته باشید. اولین و مهم‌ترین موضوع صداقت است. یادتان باشد که شما با استفاده از نتایج این تست می‌خواهید راجع به یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی‌تان تصمیم بگیرید. پس بهتر است جواب‌ها را در نهایت صداقت و دقت پر کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سؤالات پاسخ صحیح یا غلطی ندارند. به همین خاطر دغدغه اینکه ممکن است جواب‌هایتان اشتباه باشد را نداشته باشید. شما صرفاً می‌بایست بر اساس نظر خود و یا احساساتی که تا به حال تجربه کرده‌اید به این سؤالات پاسخ بدهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

استفاده از پرسشنامه های پیش از ازدواج چه اهمیتی دارد؟

این پرسشنامه ها به شما کمک می‌کنند تا شناخت بهتری از خودتان و طرف مقابل به دست بیاورید؛ و در نتیجه تصمیم بهتری برای شروع زندگی مشترک خواهید گرفت.

آیا می‌توان به پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج آنلاین اعتماد کرد؟

بهتر است پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج را در مراکز معتبر و زیر نظر متخصصین انجام بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا تفسیر دقیق‌تری از نتایج داشته باشید.

منبع: پرسشنامه قبل از ازدواج



:: برچسب‌ها: پرسشنامه قبل از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

گاهی مشخص کردن حدود رابطه قبل از ازدواج برای جوانان به خصوص دختر خانم ها دشوار می‌شود. خانم ها و آقایان برای تصمیم‌گیری درباره ازدواج نیاز دارند تا از طریقی حداقل شناختی کسب کنند، در این راستا سوالاتی در خصوص حدودرابطه پیش می‌آید که هر مرد و زنی باید از آن ها اطلاع کسب کند. پس راهکار قطع کامل و یا برعکس آزاد گذاشتن همه حدود رابطه نیست؛ بلکه با آگاهی و دور اندیشی باید در زمینه شناخت همسر آینده خود گام بردارید. برای دریافت نتیجه ای امن و سریع می‌توانید از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کنید.

منبع: اصولی که باید قبل ازدواج رعایت کنید

تاثیرات رابطه قبل ازدواج بر آینده آن زوج

دختر و پسری که قبل از ازدواج یک رابطه عاشقانه با شخص دیگر را تجربه کرده‌اند و به دلایلی نتوانستند باهم ازدواج کنند، وارد یک رابطه پایدار به اسم ازدواج می‌شوند. برای چنین فردی چند نکته وجود دارد، اول اینکه رابطه قبلی را تمام شده بداند وبه همسرش عشق بورزد و زندگی عاشقانه‌ای را با اوبسازد. در این صورت در طول زندگی مشترکش اختلالی ایجاد نخواهد شد.

اما اگر فرد با اینکه ازدواج کرده ولی همچنان به رابطه قبل‌از ازدواج خود فکر کند و در تمام لحظات عاشقانه با همسرش فرد موردنظر را جایگزین نماید، در صورت ادامه یافتن در زندگی مشترکش، مشکلاتی ایجاد خواهد شد چراکه این یک نوع خیانت فکری به همسر است. نوع سوم که بدترین نوع آن است، هرکدام از طرفین با شخص دیگری ازدواج کرده‌اند ولی همچنان به روابط پنهانی خود ادامه می‌دهند. در این نوع روابط اغلب درگیری‌های خانوادگی و پرونده‌های جنایی شکل می‌گیرد.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : شناخت قبل ازدواج [/box]

نظر متخصصین درباره رابطه قبل ازدواج

از دید روانشناسان، رابطه پیش از ازدواج دوره‌ای است برای شناخت طرفین نسبت به یکدیگر، نه دوره‌ای که طرفین به رفع نیازهای جنسی یکدیگر بپردازند. انجام رابطه جنسی پیش از ازدواج، نامزدی یا عقد باعث می‌شود تا طرفین کمتر متوجه اختلافات و مشکلات یکدیگر شوند و تمرکزشان بیشتر به سوی لذت‌های رابطه جنسی کشیده شود. برای آشنایی بیشتر با فواید و مزایای دوستی های قبل ازدواج کلیک کنید.

روابط قبل از ازدواج بر اساس عرف جامعه و خانواده ها

نیاز‌های زندگی امروز، تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی، تغییر در ساختار خانواده، شبکه گسترده و پیچیده از ارتباطات انسانی و تنوع آن‌ها و گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی انسان را با چالش‌ها، استرس‌ها و فشار‌های زیادی روبرو کرده‌ است که مقابله با آن‌ها نیازمند توانمندی‌های روانی و اجتماعی می‌باشد. فقدان مهارت‌ها و توانایی‌های عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیب‌پذیز کرده و آن‌ها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار می‌دهد.

همانطور که گفته شد در جامعه امروز اغلب دخترها و پسرها یک نوع رابطه آزاد را تجربه می‌کنند که البته حد و ‌حدود آن در افراد مختلف فرق می‌کند. بیشتر کسانی که در سن ازدواج هستند افراد زیادی را ملاقات کرده‌اند و در این ملاقات‌ها ممکن است احساس عاطفی شکل بگیرد و به دلایلی به سرانجام نرسد و باعث آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی در زندگی‌شان شود که این موضوع برای خانواده‌ها و جامعه نگران کننده است.

اغلب خانواده‌ها به خصوص آن‌هایی که صاحب دختر هستند انتظار دارند که دخترشان در زندگی زناشویی‌اش موفق باشد. به همین دلیل اکثر خانواده‌ها معتقدند که در هر نوع رابطه‌ای باید رعایت شأن و موازین اخلاقی را بجا آورد. نسل جوان هم انتظار دارد که جامعه نیازهای آن‌ها را برآورده سازد و در مقابل جامعه هم از نسل جوان چنین انتظاری را دارد. خانواده‌ها نیز انتظار دارند که جوانان‌شان در امنیت و سلامت باشند. برای آشنایی بیشتر با نقش خانواده در ازدواج کلیک کنید.

رابطه قبل از ازدواج چه مزایا و معایبی دارد؟

رابطه‌پیش از ازدواج همیشه به نتایج منفی ختم نمی‌شود. چارچوبی که دختر و پسر در آن رفت و آمد می‌کنند اگر تحت نظارت خانواده باشد، می‌تواند از وجود اشتباهات در رابطه پیش از ازدواج جلوگیری کند. در این صورت ارتباط پیش از ازدواج می‌تواند منافع زیادی برای دختر و پسر داشته باشد. امروزه جوانان برای شناخت یکدیگر روش‌های سنتی را کافی نمی‌دانند. به همین دلیل به داشتن رابطه پیش از ازدواج سوق پیدا می‌کنند. یک رابطه سالم نیازمند شناخت کافی از یکدیگر می‌باشد. مراکز مشاوره روانشناسی به افراد کمک می‌کنند که شناخت کافی از یکدیگر را برای ازدواج به دست آورند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : عاشقی قبل از ازدواج [/box]

اما نکته مهم این است که از همان ابتدای ازدواج افراد پنهان‌کاری نکنند زیرا یک نوع خیانت به خود وهمسر در آینده محسوب می‌شود و بعد از ازدواج زندگی زناشویی را به خطر می‌اندازد. آشنایی با افراد مختلف کمک می‌کند تا درباره افراد مختلفی که در جامعه وجود دارند اطلاعات کسب کنید. آگاهی هرچه بیشتر از این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا افراد خود را بهتر بشناسند. هرچند که روانشناسان معتقدند که آشنایی پیش از ازدواج صرفا برای داشتن یک ازدواج موفق کافی نیست بلکه نیازمند یک یک برنامه آموزشی درباره زندگی زناشویی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه پیش از ازدواج می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

فواید رابطه پیش از ازدواج برای دختر و پسر چیست؟

اگر رابطه‌پیش از ازدواج در چارچوب خاصی باشد که باعث آسیب‌ به دختر و پسر نشود و تحت نظارت خانواده‌ها رفت و آمد کنند، بسیار مفید بوده و به شناخت هرچه بیشتر و بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

فرق رابطه جنسی قبل از ازدواج و بعد از ازدواج چیست؟ 

در رابطه جنسی بعد از ازدواج تعهد، مسئولیت ‌پذیری و توام بخشیدن به زندگی وجود دارد و هدف پیش بردن زندگی مشترک است درحالی که در رابطه‌جنسی قبل از ازدواج هدف بیشتر ارضای جنسی، کنجکاوی و هوس‌بازی است. تعهد و مسئولیت ‌پذیری وجود ندارد و صرفاً این کار با جنبه سرگرمی و لذت بردن انجام می‌شود.

منبع: اصولی که باید قبل ازدواج رعایت کنید



:: برچسب‌ها: اصولی که باید قبل ازدواج رعایت کنید ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

رسیدن به شناخت قبل از ازدواج چندان کار آسانی نیست. حتما شما هم شنیده‌اید که “ازدواج هندوانه ای در بسته است”، اما آیا واقعا هیچ راهی برای پی بردن به آینده یک ازدواج وجود ندارد؟ در جواب باید گفت علم روانشناسی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید برای ساختن زندگی مشترک خود قبل از ورود به آن دیدی باز پیدا کنید. متخصصان با توجه ویژگی های فردی شما و همسر آینده تان، نتایج تست‌های ازدواج، تربیت خانوادگی، نیازها و خواست های شما و او از ازدواج و… به شما کمک می‌کنند تا در کوتاه ترین زمان بتوانید طرف مقابل خود را شناخته و تصمیمات لازم را بگیرید. همین الان برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: شناخت قبل از ازدواج با چه راه هایی مناسب است؟

اهمیت شناخت خود قبل از ازدواج

اولین و مهم ترین مرحله در شناخت جنس مخالف، این است که از خودتان آگاهی پیدا کرده و خود را به اندازه کافی شناخته باشید. اگر تعریف درستی از استعدادها، علاقه‌ها ، نیازها و خط قرمزهای خودتان نداشته باشید، یا اگر ندانید از زندگی مشترک چه می‌خواهید و برای چه هدفی می‌خواهید ازدواج کنید، قطعا نمی‌توانید طرف مقابلتان را آن طور که باید بشناسید.
برای شناخت مناسب از خودتان باید تست‌های شخصیت را انجام دهید. با مشاور مشورت نمایید و به درک درستی از احساسات و باورهای خود برسید. علاوه بر این تا زمانی که از دوره نوجوانی نگذرید و به بلوغ فکری مناسب دست پیدا نکنید، چنین شناختی حاصل نمی‌شود.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج  [/box]

4 عاملی که باید در جلسه های آشنایی مطرح شود

قبل ازدواج موضوعات و مسائل بسیار مهمی هستند که باید حتما به آن‌ها توجه داشته باشید. این مسائل به شرح زیر هستند:

1. شناخت از خانواده ها قبل از ازدواج

خانواده اطلاعات بسیار زیادی را از فرد مورد نظرتان به شما می‌دهند چراکه افراد خانواده خود را الگو قرار می‌دهند. شما هیچ وقت نمی‌توانید فردی را از فرهنگ و محیط خانواده‌اش جدا بدانید و ادعا کنید خانواده بر روی شخصیت فرد تاثیری ندارد. معمولا فرزندان الگوی شخصیتی پدر یا مادرشان را دارند و گاهی هم ترکیبی از این دو هستند پس در جلسات آشنایی به رفتار پدر و مادر فرد نیز دقت کنید تا دریابید در آینده با چه شخصیتی زندگی خواهید کرد.
از طرف دیگر الگوی رابطه‌ای که کودکان می‌بینند و با آن بزرگ می‌شوند، همان الگوی ارتباطی والدینشان است پس شما اطمینان داشته باشید طرف مقابلتان به حد زیادی همانگونه با شما رفتار خواهد کرد که پدر و مادرش با هم رفتار می‌کنند .

2. تناسب زن و مرد از جنبه های مختلف

هم کف بودن و داشتن تناسب از نظر تحصیلات، فرهنگ، دین داری، ثروت و… مسئله‌ای بسیار مهم است چراکه عدم اینگونه تناسب‌ها در آینده مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

3. موضوعاتی در زندگی برای شما اهمیت دارند

نظر او را درباره نقش زن و مرد در زندگی مشترک بپرسید، درباره فرزند حرف بزنید، خجالت نکشید و درباره رابطه جنسی هم به طور محترمانه در جلسات پایانی صحبت نمایید. استنباط کنید که مسائل مالی برای او چگونه خواهد بود و درباره هر مسئله دیگری که در رابطه اهمیت دارد صحبت کنید. به صرف علاقه مند شدن یا رودروایسی چیزی را ناگفته باقی نگذارید.

4. شناخت خط قرمز های طرف مقابل قبل از ازدواج

هر انسانی با هر فرهنگی برای خودش خط قرمزهایی دارد. بدون شناختن این خط قرمزها و حد و حدودها حتی نمی‌توان یک دوستی ساده برقرار کرد چه برسد به رابطه و ازدواج.
حد و حدود طرف مقابلتان با جنس مخالف را تشخیص دهید، خط مرزهای او با خانواده و دوستاش را پیدا کنید. حتی تفریحات او نیز می‌تواند مرزهایش را برای شما آشکار کند.
علاوه بر این‌ها ببینید تحت چه شرایطی او حاضر است از این خط قرمزهایش عبور کند. آیا او در حدودش قاطع و جدی است یا منعطف و آسان گیر عمل می‌کند؟

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : سوالات قبل از ازدواج [/box]

راه های دستیابی به شناخت دقیق قبل از ازدواج

شناخت قبل ازدواج محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توان در مدت زمان کوتاه به شناخت کاملا جامع رسید. اما می‌توان با فراهم کردن برخی شرایط و استفاده از راهکارها، به شناخت نسبی رسید. این راه‌ها عبارتند از:

1. گذراندن وقت در جمع های خانوادگی و دوستانه

در مهمانی‌های خانگی و در محیط بیرون و فضاهایی مثل یک رستوران می‌توانید بیشتر با فرهنگ و نحوه خرج کردن و مسائل دیگر طرف مقابلتان آشنا شوید. از طرف دیگر از قدیم گفته‌اند انسان ها در سفر است که شناخته می‌شوند. پس بهتر است در چارچوب‌های خانواده خود سفری که طرف مقابلتان در آن حضور داشته باشد را تجربه کنید.

2. خواندن محرمیت برای رسیدن به شناخت قبل از ازدواج

خیلی از خانواده‌ها اشتباه می‌کنند و دوره نامزدی را با عقد دائم می‌گذارنند در حالی که در این دوره هنوز دختر و پسر به شناخت کامل از هم نرسیده‌اند و ادر صورت عدم تفاهم، جدایی و مشکلات برایشان ایجاد می‌شود. پس بهتر است صیغه محرمیت خوانده شود. البته توجه داشته باشید که محرمیت فقط برای شناخت و آشنایی بیشتر باشد پس از رابطه جنسی در این دوره بپرهیزید. برای کسب اطلاعات در زمینه دوستی‌های قبل ازدواج کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : مدت آشنایی ازدواج [/box]

3. دریافت مشاوره از روانشناس

روانشناس به شما کمک می‌کند تا با ابعاد پنهان شخصیت یکدیگر بهتر آشنا شوید و از تفاهم یا عدم تفاهم خود در ازدواج اطلاع یابید. به همین منظور توصیه می‌شود که تمام زوجین قبل از ازدواج از مشاوره پیش از ازدواج استفاده نمایند. 

چرا باید برای شناخت قبل از ازدواج از متخصص کمک گرفت؟

با مراجعه به روانشناس در زمینه شناخت پیش از ازدواج، می‌توانید از موارد زیر آگاه شوید. برای دریافت مشاوره قبل ازدواج کلیک کنید.

1. بررسی ویژگی های رفتاری و شخصیتی

 اکثر افرادی که خیانت می‌کنند افرادی خودخواه هستند و برای برآورده شدن نیازهای خودشان هر راهی را می‌روند. شناخت افراد خودخواه پیش از ازدواج به راحتی میسر نیست اما اگر به روانشناس و مشاور مراجعه کنید با انجام برخی تست‌ها برخی تا حدودی این خصوصیات را کشف می‌کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

پرخاشگری افراد در مواجهه با مسائل سخت زندگی و واکنش آن‌ها به موقعیت‌های دشوار چیزی نیست که در قبل از ازدواج یا اوایل رابطه خود را نشان بدهد تنها زمانی پدیدار می‌شود که شرایط از آن چه همیشه بوده متفاوت باشد. پیس تشخیص این مورد هم اصلا کار ساده‌ای نیست و باید به عهده مشاوران متخصص در این زمینه گذاشته شود.

2. درک مضمون رفتارها توسط متخصص

این شیوه‌ها می‌توانند براساس تست‌های شخصیت، زبان بدن فرد، حرف و حرکات ساده‌اش باشند برای مثال در ادامه گفته می‌شود که چطور بدون پرسش مستقیم و فقط از راه مشاهده رفتارها بفهمید طرف مقابلتان خسیس است یا نه:

_افراد خسیس همه چیز را به پول ربط می دهند.

_مدام از جاهای مختلف ایراد می‌گیرند و با من نمی‌خواهم، شما را در رودروایسی قرار می‌دهند که چیزی نخورید یا نخواهید.

_اگر قرار باشد شما را به جایی ببرند ارزان‌ترین مکان را انتخاب می‌کنند.

_ با وجود توان مالی، لباس‌های کهنه و تکراری می‌پوشند و چیزهای کهنه را مدام تعمیر می‌کنند.

_اهل خرید، مهمان کردن و کادو گرفتن نیستند.

_موقع خرید دچار استرس می‌شوند و تمایل دارند هرچه زودتر خرید تمام شود.

_در تلفن زدن خسیس‌اند و با تک زنگ و پیام منتظر می‌شوند شما زنگ بزنید.

_از درآمدشان حرفی نمی‌زنند یا درباره آن دروغ می‌گویند.

_دام چیزهای ارزان یا رایگان جمع می‌کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

 

آیا عشق قبل از ازدواج اهمیتی دارد؟

عشق پیش از ازدواج ممکن است باعث شود شما نقاط منفی فرد را نبینید و بعدها با فروکش کردن هیجانات و تمام شدن روزهای خوب رابطه تازه متوجه شوید همسرتان مشکلات و ضعف‌های شخصیتی‌ای داشته که به دلیل عشق زیاد از نطر شما پنهان مانده است. پس اگر درگیر چنین عشق‌هایی شدید از خانواده و مشاور برای شناخت منطقی کمک بگیرید.
از طرف دیگر فراموش نکنید ازدواج بدون عشق هم درست نیست چراکه عشق و علاقه انگیزه افراد برای عبور از پستی و بلندی‌های زندگی است.

آیا امکان تغییر شخصیت و رفتار زن یا مرد بعد ازدواج وجود دارد؟

این را بدانید افرادی که با امید تغییر طرف مقابل ازدواج کرده‌اند اکثرا شکست می‌خورند. بعد ازدواج خیانت کارها همچنان خیانت می‌کنند، دروغگوها دروغگوتر می‌شوند و اکثر خصوصیات پابرجا هستند. ممکن است افراد به دلیل بالا رفتن سن و تجربه‌های زندگی کمی عوض شوند اما خصوصیات اصلی آن‌ها تغییر زیادی نخواهد کرد. برای پاسخ دقیق تر به این سوال مقاله تغییر همسر بعد ازدواج را بخوانید.

منبع: شناخت قبل از ازدواج با چه راه هایی مناسب است؟



:: برچسب‌ها: شناخت قبل از ازدواج با چه راه هایی مناسب است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره ازدواج در تهران به صورت حضوری و تلفنی در مرکز تخصصی روانشناسی آواژه انجام می‌شود. شما می‌توانید برای انتخاب همسر و تصمیم گیری درباره زندگی مشترک خود در کوتاه ترین زمان از متخصصین این مجموعه خدمات لازم را دریافت کنید. متخصصین با ارائه مشاوره، انجام تست های مختلف روانی و شخصیتی، مصاحبه مشترک با هر دو طرف، بررسی فرهنگ خانوادگی و …. بی طرفانه شما را در مورد ازدواج تان راهنمایی می‌‌کنند. در ادامه به اهمیت و چگونگی مشاوره ازدواج تهران پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با خدمات مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: مشاوره ازدواج تهران

مزایای مشاوره ازدواج تهران

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که مشاوره ازدواج چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از ما فکر می‌کنیم مشکلات زندگی مشترک را می‌توانیم به‌تنهایی و یا با کمک گرفتن از خانواده‌مان برطرف کنیم. به همین خاطر نیازی به استفاده از مشاوره نمی‌بینیم. اما شاید برای‌تان جالب باشد اگر بگوییم بسیاری از مشکلاتی که این روزها باعث طلاق، خیانت زوجین و یا مسائل ریز و درشت دیگر می‌شود با کمک گرفتن از مشاور قابل‌حل بوده‌اند. همچنین درصد بالایی از زوج های موفق یکی از دلایل اصلی این مسئله را کمک‌گرفتن از مشاورین می‌دانند. به همین خاطر قبل از هر چیز بهتر است راجع به مزایای مشاوره ازدواج صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: معیار انتخاب همسر

قضاوت نشدن در رابطه

خیلی از ما مشکلات زندگی مشترکمان را به دلیل ترس از قضاوت شدن مطرح نمی‌کنیم. هیچ‌کدام از ما دوست نداریم از دیگران بشنویم که اشتباهاتی داشته‌ایم. اما مشاورین خانواده صحبت‌های شما را بدون قضاوت می‌شنوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاور همدلی است؛ به این معنا که آن‌ها شما را درک می‌کنند و هرگز از کلماتی مثل بد یا اشتباه راجع به شما استفاده نمی‌کنند.

پرهیز از پیش‌داوری

یکی از مشکلات جدی در زمینه ازدواج و رابطه با همسر پیش‌داوری خانواده‌ها است. خیلی از مواقع خانواده به دلیل علاقه‌ای که به شما یا همسرتان دارند راجع به مشکلات احساسی برخورد می‌کنند. این برخوردهای احساسی بسیاری از مواقع می‌تواند مشکلات شما را از آنچه هست بیشتر کند. اما وقتی از مشاوره ازدواج کمک می‌گیرید این پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌های احساسی از بین می‌رود. به همین خاطر شما می‌توانید به‌راحتی به دنبال راه‌حل مشکلات باشید.

پیداکردن دلیل و راه‌حل اختلافات

بسیاری از مواقع در زندگی مشترک ما نمی‌دانیم که باید چه کاری انجام بدهیم. در حقیقت مشکلاتی در زندگی پیش می‌آید که شما نمی‌توانید دلیل آن را پیدا کنید و یا ممکن است حتی با دانستن دلیل نتوانید راهکاری پیدا کنید. در این شرایط بهترین کار کمک‌گرفتن از مشاورین خانواده است. مشاور با توجه به تخصصی که دارد به شما کمک خواهد کرد تا دلیل مشکلات و همین‌طور راه‌حل آن را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: ازدواج با کسی که قبلا اعتیاد داشته

شناخت بهتر یکدیگر

مهم‌ترین نکته در مراحل آشنایی پیش از ازدواج شناخت طرف مقابل است. وقتی شما شناخت کاملی از طرف مقابل داشته باشید راحت‌تر می‌توانید راجع به ادامه رابطه تصمیم بگیرید. به‌علاوه شناخت بهتر به شما کمک می‌کند بدانید که چطور می‌بایست با شریک زندگی‌تان ارتباط برقرار کنید و در هر موقعیتی چه رفتاری داشته باشید. رسیدن به این نقطه یکی از بزرگ‌ترین فایده‌های استفاده از مشاوره خانواده است. مشاورین با استفاده از مصاحبه و همین‌طور تست‌های شخصیت به شما کمک می‌کنند تا شناخت بهتری از طرف مقابل به دست بیاورید.

آگاهی از مسائل زندگی مشترک

یکی از مشکلاتی که بسیاری از جوانان در سال‌های اول زندگی با آن مواجه می‌شوند نداشتن آگاهی از زندگی مشترک است. بسیاری از اختلافاتی که بین زوجین پیش می‌آید به این خاطر است که آن‌ها تجربه و درکی از زندگی مشترک ندارند. یکی از اقدامات مهم در مشاوره‌های پیش از ازدواج این است که مشاورین به شما برای پیداکردن آگاهی از مسائل کمک می‌کنند. در حقیقت مشاور به شما کمک خواهد کرد تا دید واضح‌تری راجع به زندگی مشترک و مسائل و مشکلات آن داشته باشید. به‌علاوه آن‌ها راهکارهایی برای روبه‌رو شدن با این مشکلات نیز به شما ارائه می‌کنند.

خدمات مشاوره ازدواج تهران

مشاوره پیش از ازدواج تهران

یکی از شناخته‌شده‌ترین اقدامات مشاوره ازدواج مربوط به دوران پیش از ازدواج است. آمارها نشان می‌دهد زوج‌هایی که در این زمان از مشاوره استفاده می‌کنند معمولاً زندگی موفق‌تری نیز خواهند داشت. متخصصین در این مشاوره‌ها با استفاده از تست‌های شخصیت و مصاحبه با هر دو طرف، به شما کمک می‌کنند تا شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین ازدواج کلیک کنید.

زوج‌درمانی

هنگامی که آسیب یا مشکلی در زندگی مشترک شما پیش می‌آید استفاده از زوج‌درمانی می‌تواند بسیار مفید باشد. همان‌طور که گفتیم زوج درمانگر بدون قضاوت و پیش‌داوری به شما کمک می‌کند تا مشکل را پیدا کرده و برای حل کردن آن اقدام کنید.

مشاوره جنسی

آمارها نشان می‌دهد که مشکلات جنسی یکی از جدی‌ترین دلایل اختلافاتی است که در زندگی مشترک زوجین پیش می‌آید. بااین‌حال بسیاری از ما به‌خاطر احساس شرم و خجالت راجع به این موضوع صحبت نمی‌کنیم. اما همان‌طور که می‌دانید سکوت کردن نمی‌تواند مشکلات شما را حل کند. این کار تنها باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. به همین خاطر بهتر است راجع به مشکلات جنسی رابطه‌تان با یک نفر صحبت کنید. متخصصین روان‌شناسی مسائل جنسی می‌توانند در این شرایط به شما کمک کنند مشکلات‌تان را برطرف کنید و زندگی بهتری در کنار یکدیگر داشته باشید.

مشاوره ازدواج تهران و درمان آسیب‌های خانواده

گاهی اوقات مشکلاتی مانند خیانت در یک رابطه پیش می‌آید. بسیاری از ما در این موقعیت‌ها تصور می‌کنیم که دیگر عمر زندگی مشترک‌مان به پایان رسیده است. اما مشاورین معتقدند درصورتی‌که هر دو نفر تمایل داشته باشند می‌توان این روابط را درمان کرد. هنگامی که درگیر مسائلی مثل خیانت، ضرب و شتم، اعتیاد و سایر مشکلات جدی می‌شوید که زندگی شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد می‌توانید برای درمان از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. برای پر کردن پرسشنامه قبل ازدواج کلیک کنید.

پیشگیری از بروز مشکلات

کمک‌گرفتن از مشاوره ازدواج همیشه هم برای برطرف‌کردن مشکلات نیست. شما می‌توانید حتی قبل از اینکه مشکلی در زندگی‌تان پیش بیاید از این مشاوره‌ها استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از بروز اختلاف‌ها جلوگیری کنید و بتوانید زندگی بهتری در کنار یکدیگر داشته باشید. شما در هر مرحله ای می‌توانید برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی خانواده خود اقدام کنید.

جلسات و نحوه مشاوره ازدواج تهران

تعداد جلسات و زمان هر جلسه از مشاوره با توجه به موضوع جلسه و همین‌طور روشی که برای درمان انتخاب شده است متفاوت خواهد بود. اما ساختار کلی این‌گونه است که شما بعضی از جلسات مشاوره را به‌تنهایی و برخی دیگر را همراه با همسرتان شرکت خواهید کرد. به‌علاوه جلساتی نیز به انجام تست‌ها و همین‌طور تفسیر کردن آنها اختصاص خواهد داشت. این کار باعث می‌شود که شما بتوانید به‌راحتی و بدون احساس خجالت از طرف مقابل نیز با مشاور صحبت کنید. به‌علاوه در جلسات مشترک شما با دیدگاه‌های طرف مقابل نیز آشنا می‌شوید و در کنار هم می‌توانید مشکلاتتان را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا پس از ازدواج هم می‌توان از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کرد؟

بله؛ بخش مهمی از خدمات مشاوره ازدواج مربوط به زوج‌درمانی و حل مشکلات آنها است. به‌علاوه شما می‌توانید برای بهترشدن کیفیت زندگی‌تان نیز از مشاوره استفاده کنید.

بهترین زمان برای استفاده از مشاوره ازدواج چه وقت هست؟

بهتر است پیش از ازدواج و همین‌طور قبل از بروز مشکلات برای پیشگیری از آنها با یک مشاور صحبت کنید.

منبع: مشاوره ازدواج تهران



:: برچسب‌ها: مشاوره ازدواج تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : newmiiind

مشاوره تحصیلی تلفنی از جمله خدمات مشاوره سودمندی است که به محصلان کمک می‌کند در مسیر دست یابی به اهداف خود، از هر جا امکان دسترسی به متخصصین را داشته باشند و بتوانند از راهنمایی‌ها و پشتیبانی‌های آن‌ها استفاده کنند. در این نوع از مشاوره شما می‌توانید خدماتی نظیر برنامه ریزی تحصیلی را دریافت نمایید و با روش‌های صحیح مطالعه و نکات مهم در مورد تست زنی آشنا شوید. برگزار شدن جلسات به صورت تلفنی این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که در وقت و هزینه صرفه جویی بیشتری نمایید و در عین حال بتوانید به یک تصمیم آگاهانه برسید. در ادامه به بررسی کامل مشاوره تحصیلی تلفنی خواهیم پرداخت برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع: مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی چیست؟

مشاوره تلفنی تحصیلی و مشاوره حضوری تحصیلی یکی از خدمات مشاوره و روانشناسی است که به دانش آموزان و دانشجویان کمک می‌کند در مسیر تحصیل، نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و متناسب با توانمندی‌های خود بیشترین بازدهی را کسب نمایند. دریافت مشاوره تحصیلی در برخی از دوره‌ها نظیر انتخاب رشته دوره متوسطه یا در زمان برنامه ریزی برای کنکور بیش از هر زمانی برای محصلان و خانواده‌های آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند چراکه یک مشاور خوب می‌تواند با راهنمایی‌هایش مسیر زندگی فرد را تغییر دهد. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

اهمیت کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری

تحصیل یکی از راه‌های مهم برای دست یابی به موفقیت و جایگاه اجتماعی است. از همین رو اکثر افراد دوست دارند در بهترین دانشگاه‌ها درس بخوانند و بهترین رشته‌های تحصیلی را انتخاب نمایند. با این حال این مسیر، پیچ و خم‌های زیادی دارد و بسیاری از افراد در طول این راه از ادامه دادن آن مایوس می‌شوند یا احساس می‌کنند که از توانایی‌های لازم برای دست یابی به هدف خود برخوردار نیستند.

این در حالی است که عدم بازدهی تحصیلی در بسیاری از مواقع می‌تواند تحت تأثیر عواملی نظیر اضطراب زیاد، برنامه ریزی غلط و روش مطالعه نامناسب باشد. مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری با شناسایی کردن علت مشکل به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید متناسب با توانایی‌های خود به بیشترین بازدهی تحصیلی برسید و اهداف خود را پیگیری نمایید. در واقع ممکن است با ایجاد تغییرات کوچکی در روند درس خواندن تغییرات شگرفی را مشاهده کنید که شما را به وجد بیاورند و باعث شوند انگیزه بالاتری برای دنبال کردن اهداف خود به دست آورید.

مشاوره تحصیلی تلفنی و مزیت‌های آن

مشاوره تحصیلی تلفنی از جمله خدمات مشاوره و روانشناسی است که امکان حمایت و پشتیبانی دائمی را برای محصلان فراهم می‌کند. در نتیجه شما به کمک این روش می‌توانید همواره با مشاور خود در ارتباط باشید و از هرجایی با او تماس بگیرید. از آنجایی که مراجعه حضوری در بسیاری از مواقع بسیار وقت گیر است و این مسئله به خصوص برای دانش آموزان پشت کنکور بسیار اهمیت دارد، دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی این مانع را از میان برداشته و به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با صرف کم‌ترین وقت و هزینه خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

خدمات ارائه شده در مشاوره تلفنی تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی نسبت به مشاوره حضوری هیچ گونه محدودیتی در بیان موضوعات ندارد و مشاور در آن به ارائه خدمات گوناگونی می‌پردازد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– کشف استعدادها و توانمندی‌های منحصر به فرد دانش آموز یا دانشجو

– ارائه برنامه تحصیلی متناسب با ویژگی‌های خاص هر فرد

– کمک به فرد برای داشتن هدف گزینی‌های واقع بینانه

– کمک به محصلان برای شناخت نقاط ضعف خود و آشنایی با روش‌های بر طرف کردن آن‌ها از خدمات ارائه شده در مشاوره تحصیلی تلفنی

– آموزش روش‌های صحیح مطالعه و نکات مهم در مورد تست زنی 

– کمک به محصلان برای کنار آمدن با استرس‌های امتحان

– ارائه جلسات مشاوره انگیزشی برای تقویت روحیه افراد

– کمک به تصمیم گیری بهتر برای انتخاب رشته دوره متوسطه از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی

– کمک به تصمیم گیری بهتر برای انتخاب رشته کنکور و یا تغییر رشته در دانشگاه

– آموزش مهارت‌های سازگاری برای مقابله با بحران‌ها و شکست‌ها تحصیلی

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید از طریق شماره تلفن 02166419012  با متخصصان کودک در مرکز مشاوره روانشناسی صحبت کنید.

 

سؤالات متداول

– چرا با وجود کمک گرفتن از مشاور تحصیلی بازهم نتایج دلخواه را به دست نمی‌آوریم؟

کمک گرفتن از یک مشاور خوب تنها بخشی از فرایند موفقیت تحصیلی است و همه آن نیست. مشاور تنها می‌تواند بهترین مسیر را به شما نشان دهد اما در نهایت این خود شما هستید که باید تلاش‌های لازم را انجام دهید و برای رسیدن به اهداف خود مداومت به خرج دهید. همچنین بسیار اهمیت دارد که علاوه بر تمرکز بر برنامه ریزی تحصیلی، به وضعیت روحی روانی خود نیز اهمیت دهید و انگیزه‌های خود را تقویت نمایید. در بسیاری از مواقع احساس نداشتن تمرکز، بی‌انگیزگی و در نهایت افت تحصیلی نتیجه اضطراب زیاد یا احساس افسردگی هستند.

منبع: مشاوره تحصیلی تلفنی



:: برچسب‌ها: مشاوره تحصیلی تلفنی ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()